Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli säästeltyä Tuhdimpia Tahteja varten rahulia, mutta se kun peruuntui, niin lähdenpä sitten reissuun. 7 päivää rodoksella, lennot ja hotelli yht 320e, hassusti 2 yötä hotellissa tampereella ois maksanut melkein saman :D. Lauantaina lähtö ja lento Lappeenrannasta, mielenkiinnolla oottelen miten hommat sujuu, ei ole Aventoursista kokemusta aiemmin.
Enpäs tiennyt että tuollaisiakin lähtöjä Lappeenrannasta on. Kerro ihmeessä sitten miten hommat sujui! Itse olen Lappeenrannasta lennellyt Italiaan.
 
Enpäs tiennyt että tuollaisiakin lähtöjä Lappeenrannasta on. Kerro ihmeessä sitten miten hommat sujui! Itse olen Lappeenrannasta lennellyt Italiaan.

Pitääpä laitella päivitystä kun pääsen matkaan. Joo, en tiennyt minäkään että tuolta lentelevät muualle kuin Italiaan, Itsekin Italian Bergamoon tuolta lensin viime syksynä, silloin RyanAir lenteli, enää ei vissiinkään.

Ilmeisesti tuo Aventours lentelee noilta pienemmiltä kentiltä juurikin kreikkaan eniten ja myös mm. espanjaan. Ja mitä nopeasti googlettelin, niin ilmeisesti ihan hyvin hommansa hoitavat. Ja hauska että sattu juuri instagramissa mainos tuosta lennosta tulemaan vastaan, en olisi lappeenrantaa ajatellut, vaan oletus ollut että helsingistähän sitä lennellään tuonne. Ja itelle Lappeenranta toki hieman kätevämpi, kun on huomattavasti lähempänä kuin helsinki
 
Enpäs tiennyt että tuollaisiakin lähtöjä Lappeenrannasta on. Kerro ihmeessä sitten miten hommat sujui! Itse olen Lappeenrannasta lennellyt Italiaan.

Pitääpä laitella päivitystä kun pääsen matkaan. Joo, en tiennyt minäkään että tuolta lentelevät muualle kuin Italiaan, Itsekin Italian Bergamoon tuolta lensin viime syksynä, silloin RyanAir lenteli, enää ei vissiinkään.

Ilmeisesti tuo Aventours lentelee noilta pienemmiltä kentiltä juurikin kreikkaan eniten ja myös mm. espanjaan. Ja mitä nopeasti googlettelin, niin ilmeisesti ihan hyvin hommansa hoitavat. Ja hauska että sattu juuri instagramissa mainos tuosta lennosta tulemaan vastaan, en olisi lappeenrantaa ajatellut, vaan oletus ollut että helsingistähän sitä lennellään tuonne. Ja itelle Lappeenranta toki hieman kätevämpi, kun on huomattavasti lähempänä kuin helsinki

Suosittelen teille, jos siis Bergamoon pääsette, niin katsomaan sieltä omatoimisia jatkolentoja Ryanairilla. Sieltä pääsee ympäri Eurooppaa parilla kympillä ja kohteita on kymmeniä.

Tässä esimerkki, joka on laitettu vähän tulevaisuuteen, että on voimassa vielä pari kk:

Lisäksi Bergamo on mesta paikka, siellä voi olla yhden yön ja käydä syömässä hyvää pizzaa ja nauttia paikallisesta kulttuurista ja ruoasta.
 
Suosittelen teille, jos siis Bergamoon pääsette, niin katsomaan sieltä omatoimisia jatkolentoja Ryanairilla. Sieltä pääsee ympäri Eurooppaa parilla kympillä ja kohteita on kymmeniä.

Tässä esimerkki, joka on laitettu vähän tulevaisuuteen, että on voimassa vielä pari kk:

Ryanair

www.ryanair.com
www.ryanair.com

Lisäksi Bergamo on mesta paikka, siellä voi olla yhden yön ja käydä syömässä hyvää pizzaa ja nauttia paikallisesta kulttuurista ja ruoasta.
Bergamo on kyllä hyvä hubi. Itellä jäi just viimeks väliin se pizza, kun olin vaan läpikulkumatkalla. Pitääpä ens kerralla ottaa se yksi yö siellä.
 
Kesäloman auringonsaannin varmistamiseksi tuli houkutus lähteä parin kuukauden päästä heittämään viikon reissu perheen kanssa johonkin Suomea todennäköisemmin lämpimämpään kolkkaan. Mukana useampi teini-ikäinen, joten ihan pikkulasten kanssa ei tarvitse enää säätää reissua, mutta toisaalta viidelle hengelle haluaisi yhteisen majoituksen eikä jakautumista kahteen eri huoneeseen, joka rajoittaa tarjontaa reilusti ja myös nostaa budjettia. Lähtökohtaisesti all inclusive mielessä olemisen helppouden ja budjetin ennustamisen vuoksi. Pikaisesti vaihtoehtoja läpikäydessä esiin nousi omana suosikkina Kypros ja lisäksi hinnan osalta Turkki ja Bulgaria. Kahdesta jälkimmäisestä itsellä hieman negatiivinen mielikuva perhematka kohteina ja noita ei aiemmin, kun on reissattu ole tullut edes katsottua tuosta johtuen ollenkaan. Mikä täällä porukalla mielipide noihin maihin? Mitään autenttista paikalliskokemusta ei ole haussa, vaan rehellisesti suurin osa ajasta tulee kulumaan hotellin palveluista nauttiessa altaalla ja varmasti jokin kertaluonteinen käynti jossain lähi kaupungissa tai muussa "aktiviteetissä" korkeintaan varmasti toteuttavien toimintojen listalla. Turkki vs Kypros säästäisi sen pari tonnia rahassa ja hotelli olisi kuitenkin parempi luokitukseltaan. Lento aikatauluja pitää vielä tarkemmin tsekata, ainakin Kyprosen aikataulut vaikuttaisi miellyttäviltä molempiin suuntiin ettei tarvitsisi tulla tai lähteä hotellista keskellä yötä.
 
Turkin Alanya. Olen ollut monta kertaa ja pari niistä perheen kanssa. Toinen all-inclusive oli kaupungissa, toinen parikymmentä kilsaa pohjoiseen. Suosittelen. Hinta laatu on hyvä. Kaupunkihotellin all-in oli melko meh, mutta hinta oli 149€ / hlö / viikko silloin deturin aikoihin, joten en paljon odottanutkaan. Mutta toinen oli isossa resortissa, jossa oli omat rannat ja paljon tekemistä. Pegasos Resort Nazarilta muisaakseni. Siellä ruokakin oli oikein hyvää ja kadun toisellapuolen oli pieni kylä jossa pääsi vähän shoppailemaan, jos halusi. Siinä viikko vierähti helposti ja melkein ei edes tiennyt missä maassa on.

Kyproksen All-in on kokemus vain yhdestä Ayia Napan Atlantica Sancta Napa Resort hotskusta ja siellä oli olikein hyvä all-in ruoka. Huonona puolena että ei omaa rantaa = ei all-in rannalle. Hyvänä puolena paljon nähtävää kävelymatkan päässe, mm huvipuisto ja vesipuistokin on bussilla ihan lähellä. Veneretkiä yms tarjolla, jotka sopii perheelle. Oli edukkaita matkoja tänne tarjolla, joten meidän poppoo lähtee tänne taas, mutta ei all-in tällä kertaa.
 
Itse en voisi kuvitellakaan, että menisin all-inclusive hotelliin viikoksi tai pariksi - ja viettäisin kaiken aikani hotellilla / sen rannoilla / sen läheisyydessä.

Kyllä aina pitää löytyä jotain nähtävää ja mieluummin syön paikallista ruokaa, kun massalle räätälöityjä ateriakokemuksia, joissa kuitenkin pyritään säästämään hinnasta. Paitsi Zürichissä söin mäkkärissä, kun paikallinen ruoka oli 50€+ normaalipaikoissa. Ja nyt vanhempana, paikallinen ruoka (ja juoma) on 50% matkakokemuksesta. Katson Trip Advisorista mukavia ravintoloita, laitan Google Mapsiin ja käyn niissä, joissa kerkiän.
 
Matkustamista on erilaista. Eräs puolituttu painaa yrittäjänä läpi talven ja kesän ilman lomia ja lähtee sitten syksyllä palmun alle 2-3 viikoksi vain kiskomaan viinaa ja ottamaan aurinkoa. Toiset haluavat hotellin altaalle tai meren rannalle, toiset kaupunkiin ja jotkut yhdistelmiä näistä. Tuttavaperhe menee Turkkiin 1-2 kertaa vuodessa ja priorisoi lapsiystävällisiä hotelleja ja halpoja hintoja.

Kroatia näyttää ja kuulostaa paikalta, jonne haluaisin emännän ja lapset joskus viedä ja vaikuttaa siltä että Albania voisi nykyisin olla samankaltainen vaihtoehto matalammalla hintatasolla. Haluaisin sekä rantapäiviä, että kaupunkikohteissa kiertelyä, jollain maisemareitillä kävellenkin voisi joku päivä vierähtää. Pariin vuoteen ei ole ollut eikä tule olemaan varaa harrastaa muuta kuin kotimaan matkailua, mutta ketjussa on mukava seurata miten isoja hintahaitarit ovat.
 
Itse en voisi kuvitellakaan, että menisin all-inclusive hotelliin viikoksi tai pariksi - ja viettäisin kaiken aikani hotellilla / sen rannoilla / sen läheisyydessä.

Kyllä aina pitää löytyä jotain nähtävää ja mieluummin syön paikallista ruokaa, kun massalle räätälöityjä ateriakokemuksia, joissa kuitenkin pyritään säästämään hinnasta. Paitsi Zürichissä söin mäkkärissä, kun paikallinen ruoka oli 50€+ normaalipaikoissa. Ja nyt vanhempana, paikallinen ruoka (ja juoma) on 50% matkakokemuksesta. Katson Trip Advisorista mukavia ravintoloita, laitan Google Mapsiin ja käyn niissä, joissa kerkiän.
Voihan sitä käydä nähtävyyksiä käydä katsoo ja eri ravintoloitakin koittaa. Mutta onhan tuo AI aika kätevä kun hanasta vaan hakee juomaa yms. tai pientä snäksiä altaalla.
 
Toivottavasti ei sitten kauhean kauaa jauheta erilaisista tavoista viettää lomaa. Ei kiinnosta ketään muuta kuin kirjoittajaa.
 
Joku tehnyt road trippiä (Etelä)Ruotsiin? Tyyliin Tukholmassa pari yötä, Kolmården eläinpuisto, Malmö (pari yötä), jne länsirannikoa vai jotain muuta takaisin? Ehkä voisi samalla Tanskan (Köpis) puolellakin pyörähtää pari yötä. Mukana pari teiniä eli sen mukaan tekemistä :D
 
Matkustamista on erilaista. Eräs puolituttu painaa yrittäjänä läpi talven ja kesän ilman lomia ja lähtee sitten syksyllä palmun alle 2-3 viikoksi vain kiskomaan viinaa ja ottamaan aurinkoa. Toiset haluavat hotellin altaalle tai meren rannalle, toiset kaupunkiin ja jotkut yhdistelmiä näistä. Tuttavaperhe menee Turkkiin 1-2 kertaa vuodessa ja priorisoi lapsiystävällisiä hotelleja ja halpoja hintoja.

Turkissa kun voi viettää monenlaista lomaa, riippuen mieltymyksistä. Ei tartte sitä all-inclusivea ottaa, jos ei halua - ja vaikka Istanbulissa löytyy ihmeteltävää moneksi päiväksi.

Kroatia näyttää ja kuulostaa paikalta, jonne haluaisin emännän ja lapset joskus viedä ja vaikuttaa siltä että Albania voisi nykyisin olla samankaltainen vaihtoehto matalammalla hintatasolla. Haluaisin sekä rantapäiviä, että kaupunkikohteissa kiertelyä, jollain maisemareitillä kävellenkin voisi joku päivä vierähtää. Pariin vuoteen ei ole ollut eikä tule olemaan varaa harrastaa muuta kuin kotimaan matkailua, mutta ketjussa on mukava seurata miten isoja hintahaitarit ovat.

Omat ja tuttujen kokemukset Kroatiasta , varsinkin rantakaupungeista ovat sitä, että paikka on täysi turisteja ja ei enää niin halpa. Jos tykkää tämmöisestä, niin vaikka Zadar-pitkä viikonloppu olisi RyanAirilla alle satasen:
1779434419753.png

Tämä pienellä laukulla ja kyllä kolme yötä menee ainakin minulla.

--

Albaniasta taas olen kuullut, että siellä on vielä halvat hinnat ja se on vasta täyttymässä turisteista. En ole vielä käynyt, mutta varmaan 2027 käyn.
 
Molslinjen apista helsingborg - helsingör liput, jos haluaa mennä lautalla yli. Halvempaa ja rennopaa kun sillanylitys. Apista liput ja automaatille autonikkunasta syötää montako matkustajaa ja varausnumeron, niin kertoo mille linjalle ajetaan ja helppoa on. Toisessapäässä kun ajaa ulos on joskus tullimiehet kyselemässä passeja. Toinen vinkki on Ikea hotelli, jos haluaa siellä yöpyä. Edullinen ja hyvä aamupala. Siellä on museota yms myös, mutta itse käytiin vaan yöpymässä matkalla köpikseen. Oma eteläruotsin reissu sisälsi Kalmarin ja siitä öölantiin. Kalmarin linna ja Långe Erik, mutta ei taida olla teinikamaa.
 
Joku tehnyt road trippiä (Etelä)Ruotsiin? Tyyliin Tukholmassa pari yötä, Kolmården eläinpuisto, Malmö (pari yötä), jne länsirannikoa vai jotain muuta takaisin? Ehkä voisi samalla Tanskan (Köpis) puolellakin pyörähtää pari yötä. Mukana pari teiniä eli sen mukaan tekemistä :D

Malmö on aika ankea kaupunki, niin suosittelen, että teette päivämatkan Köpikseen. Se on 38min junalla Malmön keskustasta Kööpenhaminan keskustaan. Se on niin vieressä, että jengi ei edes käsitä, kuinka lähellä se on. Ja jos auton vuokraa Ruotsista, sitä kautta voi tulla takaisin, kun lentoasema (CPH) on sen junamatkan puolivälissä..
 
Malmö on aika ankea kaupunki, niin suosittelen, että teette päivämatkan Köpikseen. Se on 38min junalla Malmön keskustasta Kööpenhaminan keskustaan. Se on niin vieressä, että jengi ei edes käsitä, kuinka lähellä se on. Ja jos auton vuokraa Ruotsista, sitä kautta voi tulla takaisin, kun lentoasema (CPH) on sen junamatkan puolivälissä..

Reissu vasta ajatusasteella. Vähän myöhäseksi mennyt tämä kesälomien suunnitelmat. Omalla autolla on ajatus lähteä, jos ylipäänsä lähdetään :D Mutta moinen reitti oli alustava. Tuo juna Köpikseen on hyvä pitää mielessä kun eihän sinne välttämättä sillä autolla tee siellä mitään.
 
Onkohan täällä Reykjavikin kävijöitä? Aikaisessa olen, kun ajattelin juhlistaa lapsen erästä elämänmullistusta viemällä hänet Reykjavikiin n. 2 vuoden päästä. Muu Islanti ei tällä reissulla kiinnosta eli jos olet käynyt tuolla, niin kaikki tunnelmoinnit, reissukertomukset, sattumukset, nähtävyydet, ravintolat, aivan kaikki tieto ja turha löpinä kaupungista kiinnostaa!
 
Onkohan täällä Reykjavikin kävijöitä? Aikaisessa olen, kun ajattelin juhlistaa lapsen erästä elämänmullistusta viemällä hänet Reykjavikiin n. 2 vuoden päästä. Muu Islanti ei tällä reissulla kiinnosta eli jos olet käynyt tuolla, niin kaikki tunnelmoinnit, reissukertomukset, sattumukset, nähtävyydet, ravintolat, aivan kaikki tieto ja turha löpinä kaupungista kiinnostaa!
Pari iltaa siellä viettäneenä jäi lähinnä sellainen tunne, ettei sillä ole paljoa tarjottavaa mitä monella muulla kaupungilla ei ole. Hyvää ruokaa ja juomaa löytyy kaikkialta (ja selkeästi halvemmalla muualla), pitkää historiaa jonka näkisi mm. arkkitehtuurista ja rakennuksista ei ole, museoista uniikkina voisi pitää lähinnä penismuseota. Tuli siellä sentään törmättyä paikalliseen julkkikseen (kissaan) ja toki kaupunki on siisti ja turvallinen, vaikkakin aika täynnä turisteja. Ehkä joku voi nähdä sen parempana kohteena, mutta omasta mielestäni parempia kaupunkilomakohteita löytyy lukuisia.
 
Islannissa kyllä se muu tauhka kaupungin ”ympärillä” on se juttu, hyvin erikoinen lomavalinta ja paikan/kohteen rajaus.
 
Onkohan täällä Reykjavikin kävijöitä? Aikaisessa olen, kun ajattelin juhlistaa lapsen erästä elämänmullistusta viemällä hänet Reykjavikiin n. 2 vuoden päästä. Muu Islanti ei tällä reissulla kiinnosta eli jos olet käynyt tuolla, niin kaikki tunnelmoinnit, reissukertomukset, sattumukset, nähtävyydet, ravintolat, aivan kaikki tieto ja turha löpinä kaupungista kiinnostaa!

Viikko sitten Islannista kotiuduttu. Itse kyllä pidin Reykjavikista. Pieni, mukava kaupunki jossa lähes kaikki kävelymatkan päässä. Mutta onhan tuo parissa päivässä koluttu lävitse. Täynnä turisteja on kyllä mielestäni vahvasti liioiteltu. Vaikka väkimäärään suhteutettuna turisteja käy paljon, on kävijämäärät aivan eri luokkaa kuin Euroopan suurkaupungeissa. Oltiin kyllä su - la, joka varmaan hieman rauhoitti. Valitettavasti työntekijäpula kyllä näkyy, pääosin sai hyvää palvelua, mutta oli myös niitä joita homma ei kiinnostanut lainkaan.

Ruoka ja olut oli hyvää. Happy houreilla olut oli Suomen hinnoissa, ja happy hourit lähes joka baarissa päivittäin. Reykjavik food walk tuli koitettua, ja itse tykkäsin. Hinta kyllä todella kallis neljästä ravintolasta ja hodarikojusta, mutta opas oli mukava ja ruoka oli hyvää, joten ei jäänyt harmittamaan. Ravintoloista voi ainakin mainita 3 frakkar (ei sisältynyt food walkiin). Hyvää kalaa, mutta tarjolla myös mm. lunnia ja valasta. Jos oluesta tykkää niin baareista ainakin Lemmy, Skúli craft bar ja Micro bar. Lemmyssä 50 hanaa, muissa hieman vähemmän.

Meillä oli hotelli Reykjavikissa kokoajan, josta tehtiin päiväretkiä muualle. Reykjavikissa meni pelkästään se pari päivää. Jos sää on selkeä, on Hallrimskirkjan torni käymisen arvoinen. Sky lagoonille ja penismuseolle suositus. Penismuseossa saa näyttelyyn viedä myös ostetun juoman. Valitettavasti museon lahjatavarapuoti oli kyllä hukattu mahdollisuus. Itse ei juurikaan tullut museoissa käytyä, mutta mukana olleet kehuivat Punk-museota. Pieni, mutta mielenkiintoinen ja tila käytetty hyvin hyödyksi.

Itse en ole paljoa matkustellut, mutta todella tykkäsin Islannista ja Reykjavikista. Itselle luonto oli kyllä vahva valtti. Kaupunkilomana on varmasti parempiakin kaupunkeja, mutta jos on jokin syy miksi Reykjavikiin on päädytty on se varmasti kokemisen arvoinen. Tykkäsin myös miten varsinkin vanhemmissa taloissa oli käytetty kirkkaita värejä.
 
Tuleeko Finskillä vielä samalla varauksella olevien istuinpaikat lähelle toisiaan? Pienet lapset on kai pakko laittaa aikuisten viereen, mutta miten käy täysi-ikäisten matkustajien? Reissuun tulee mukaan kokematon matkustaja, niin on aika paska tilanne, jos hän joutuu kokonaan muualle.
 
Tuleeko Finskillä samalla varauksella olevien istuinpaikat lähelle toisiaan?
Ihan mutu vastaus mutta Finskillä on nykyään monen hintaluokan lippuja ja epäilisin että niistä arvokkaimpiin kuuluu ilmainen istuinpaikan valinta. Jos ostat niitä halvimpia niin niissä ei sisälly.
 
Ihan mutu vastaus mutta Finskillä on nykyään monen hintaluokan lippuja ja epäilisin että niistä arvokkaimpiin kuuluu ilmainen istuinpaikan valinta. Jos ostat niitä halvimpia niin niissä ei sisälly.
Siis ei ole lipuissa paikanvalintaa. Aiemmin samalla varauksella olevat laitettiin istumaan lähekkäin. Nykyään Finnair "panostaa lisäpalveluihin" ja "tuotetarjonta on modulaarinen" jotta asiakkailla on "valinnanvaraa". Suomeksi tuo tarkoittaa, että he yrittävät lisäpalveluilla rutistaa kaikki eurot irti saaduista asiakkaista. Siksi siis kiinnostaa heittääkö Finnair saman lipun varaukset ympäri konetta, jotta saadaan pakotettua maksullinen paikan varaus (lapsia lukuunottamatta, kun ilmailualan säädökset estää lapsen ja huoltajan erottamisen).
 
Ihan mutu vastaus mutta Finskillä on nykyään monen hintaluokan lippuja ja epäilisin että niistä arvokkaimpiin kuuluu ilmainen istuinpaikan valinta. Jos ostat niitä halvimpia niin niissä ei sisälly.
Eilen tuli ostettua lennot Venetsiaan ja ihmeteltiin että jo valmiiksi kalliisiin Finnairin lippuihin pitäisi vielä maksaa 40e per henkilö per suunta paikan valinnasta. Italian sisällä lentäessä RyanAirilla paikkavalinta kuuluu saman hintaluokan lippuihin millä saa laukut ruumaan. Onneksi Finnairilla sentään hyvä palvelu mustikkamehu.
 
Siis ei ole lipuissa paikanvalintaa. Aiemmin samalla varauksella olevat laitettiin istumaan lähekkäin. Nykyään Finnair "panostaa lisäpalveluihin" ja "tuotetarjonta on modulaarinen" jotta asiakkailla on "valinnanvaraa". Suomeksi tuo tarkoittaa, että he yrittävät lisäpalveluilla rutistaa kaikki eurot irti saaduista asiakkaista. Siksi siis kiinnostaa heittääkö Finnair saman lipun varaukset ympäri konetta, jotta saadaan pakotettua maksullinen paikan varaus (lapsia lukuunottamatta, kun ilmailualan säädökset estää lapsen ja huoltajan erottamisen).

Omien viime vuosien kokemusten perusteella lapsiperheet on pidetty yhdessä ja paikat on saanut valita ilmaiseksi vierekkäin check-in vaiheessa, mutta pariskuntia on erotettu ja ilmaista paikanvalintaa rajoitettu.

Finnairin virallinen takuu ilman lisämaksua on lapsiperheille tämä:
Jos matkustat alle 12-vuotiaiden lasten kanssa, etkä varaa istuimia etukäteen, järjestelmä varmistaa, että jokainen lapsi istuu vähintään yhden oman ryhmäsi aikuisen kanssa.

Toisin sanoen, jos matkustatte ystävien tai sukulaisten kanssa niin lasten paikat voi olla muiden ryhmän aikuisten vieressä vanhempien sijasta ja 12 vuotta täyttänyt voidaan istuttaa täysin vieraan ihmisen viereen yksin toiselle puolelle lentokonetta, koska miksipä ei.
 
Voi kun ne keksivät Finnairilla että jos haluaisi tehdä oikein paljon rahaa niin alkaisivat tuomaan laskeutumisgatella lonkero/kalja kärryjä jotka saisi siitä kätevästi mukaan lentokoneessa maksettua kuittia vastaan.
 
Tuleeko Finskillä vielä samalla varauksella olevien istuinpaikat lähelle toisiaan? Pienet lapset on kai pakko laittaa aikuisten viereen, mutta miten käy täysi-ikäisten matkustajien? Reissuun tulee mukaan kokematon matkustaja, niin on aika paska tilanne, jos hän joutuu kokonaan muualle.
Noin kk sitten kaksi aikuista ja halvimmat liput. Helsinki-Rooma, oltin vierekkäin exit rivin edessä, missä vain 2 paikkaa. Rooma-Helsinki, oltiin vierekkäin niin, että ikkunapaikalla oli joku muu. Ei erikseen paikkavarauksia.
 
Omien viime vuosien kokemusten perusteella lapsiperheet on pidetty yhdessä ja paikat on saanut valita ilmaiseksi vierekkäin check-in vaiheessa, mutta pariskuntia on erotettu ja ilmaista paikanvalintaa rajoitettu.

Finnairin virallinen takuu ilman lisämaksua on lapsiperheille tämä:


Toisin sanoen, jos matkustatte ystävien tai sukulaisten kanssa niin lasten paikat voi olla muiden ryhmän aikuisten vieressä vanhempien sijasta ja 12 vuotta täyttänyt voidaan istuttaa täysin vieraan ihmisen viereen yksin toiselle puolelle lentokonetta, koska miksipä ei.
Minulla ei ole tullut ilmaista paikanvalintaa vastaan pitkään aikaan, mutta samalla varauksella olevat ovat saaneet olla lähekkäin.

Tuo alle 12 vuotiaiden pitäminen matkakumppaneiden vieressä ei tule Finnairin hyväsydämellisyydestä, sillä se ilmailualan säädöksissä.

Finnairin strategiassa on tällekin vuodelle luvattu kiristää rahan tiristämistä niistä jotka heidän lentojaan joutuvat käyttämään. Siksi siis kiinnostaisi erityisesti tuoreet kokemukset täysi-ikäisten matkoista.
 
"Tekee ja laittaa" tyyppiselle pariskunnalla touhuvinkkejä Rodokselle syyskuulle? Ei ole tullut käytyä koskaan ja rouva asetti toiveen että siellä voisi käydä. Rannoilla makoilu ja kaljan kittaaminen pubissa ei oikein kiinnosta vaan mieluiten joko jotian liikunnallista tai muuten vaan touhua missä maisema vaihtuu? Mopon tai autonvuokrausta nyt ainakin ja paikkojen tutkimista, mutta onko jotakin sellasia must see paikkoja?
 
Viimeksi muokattu:
On, itse harrasti possun syömistä ja kävelyä ympäri kaupunki ja arkkitehtuurin ihannointia.
Molemmissa näkötorneissa kannattaa käydä, samaten siellä kukkulan päällä olevassa kirkossa tsekkaamassa mittasuhteet.
Mukava mielestäni juuri muutaman päivän tutkimuksiin.

Eläintarha yksi parhaita käymiäni, ihan must jos vähänkään elukat kiinnostaa.
Sieltä tulee mukava kävelyreitti jokirantaan josta pääsee mukavasti vesibussilla keskustaan. Omanlaisensa seikkailu sekin.
 
Minulla ei ole tullut ilmaista paikanvalintaa vastaan pitkään aikaan, mutta samalla varauksella olevat ovat saaneet olla lähekkäin.

Tuo alle 12 vuotiaiden pitäminen matkakumppaneiden vieressä ei tule Finnairin hyväsydämellisyydestä, sillä se ilmailualan säädöksissä.

Finnairin strategiassa on tällekin vuodelle luvattu kiristää rahan tiristämistä niistä jotka heidän lentojaan joutuvat käyttämään. Siksi siis kiinnostaisi erityisesti tuoreet kokemukset täysi-ikäisten matkoista.

En ole tosiaan lentänyt viime vuosina finskillä kuin lomalennoilla, siellä on vielä ollut check-in vaiheessa paikanvaraus. Reittilennoilla en ole muutamaan vuoteen finnairilla lentänyt kun muut on lentäneet samat välit halvemmalla.

Itse kategorisoin finnairin tätä nykyä lähinnä halpalentoyhtiöksi jolla on perinneyhtiön hinnat. Mutta hyvä mustikkamehu.
 
@Kuka_kusi_muroihini No ei keskikesällä, mutta toissa viikolla kävin. Perus nähtävyydet, Banksyn museo ja bissee kolme päivää.

Joen rannassa tosiaan aika paljon mielenkiintoista mestaa ja sitten lähiöissä, mutta ilman paikallista kaveria voi olla tuolla aikataululla erikoisempien paikkojen etsiminen olla haastavaa. Käytännössä kaikkien kukkuloiden päällä on jotain nähtävää :D

Mentiin myös Finskin aivan hinnat alkaen lipuilla ja saatiin vierekkäiset paikat mennen tullen.

Mites, kellään vinkkejä Varsovaan? Lennot vähän hankalasti, 5 päivää olisi tiedossa eikä saa tiivistettyä.
 
Joku tehnyt road trippiä (Etelä)Ruotsiin? Tyyliin Tukholmassa pari yötä, Kolmården eläinpuisto, Malmö (pari yötä), jne länsirannikoa vai jotain muuta takaisin? Ehkä voisi samalla Tanskan (Köpis) puolellakin pyörähtää pari yötä. Mukana pari teiniä eli sen mukaan tekemistä :D
Ei nyt ihan hirveää trippiä, mutta onhan siitä jokusen kertaa läpi ajettu. Jos kuitenkin jotain mukavaa tekemistä etsii, niin jos Ferrarit kiinnostaa, niin The Joyride Car Collection - Per Gessle's Ferrari collection on Per Gesslen omistama hotelli ja siellä säilytyksessä useampikin punainen (ja muunkin värinen) auto. Ellei Tanskassa ole välttämättä jotain mitä haluaa nähdä, niin ehkä se sillan ylitys tai lauttamatka ei ole sen arvoinen (ei ajassa eikä rahassa), ilmaiseksihan sitä väliä ei mennä. Tanskassa tietenkin Legoland, joka voi kiinnostaa nuorempaa ja vanhempaakin. Jos ihan jos ensi kuussa on lähdössä, niin piakkoin on Startsida - Sweden Rock Festival joka siellä eteläisemmässä Ruotsissa. Ruotsin läpi ajaminen sinänsä on vain autossa istumista, mutta tie on kohtalaisen hyvä ajamista ajatellen.
 
Lähtökohtaisesti all inclusive mielessä olemisen helppouden ja budjetin ennustamisen vuoksi. Pikaisesti vaihtoehtoja läpikäydessä esiin nousi omana suosikkina Kypros ja lisäksi hinnan osalta Turkki ja Bulgaria. Kahdesta jälkimmäisestä itsellä hieman negatiivinen mielikuva perhematka kohteina ja noita ei aiemmin, kun on reissattu ole tullut edes katsottua tuosta johtuen ollenkaan. Mikä täällä porukalla mielipide noihin maihin? Mitään autenttista paikalliskokemusta ei ole haussa, vaan rehellisesti suurin osa ajasta tulee kulumaan hotellin palveluista nauttiessa altaalla ja varmasti jokin kertaluonteinen käynti jossain lähi kaupungissa tai muussa "aktiviteetissä" korkeintaan varmasti toteuttavien toimintojen listalla. Turkki vs Kypros säästäisi sen pari tonnia rahassa ja hotelli olisi kuitenkin parempi luokitukseltaan. Lento aikatauluja pitää vielä tarkemmin tsekata, ainakin Kyprosen aikataulut vaikuttaisi miellyttäviltä molempiin suuntiin ettei tarvitsisi tulla tai lähteä hotellista keskellä yötä.
Kaikissa näistä on tullut käytyä, joskin Kyproksesta jo pidemmän aikaa. Viimeisenä kävin Bulgariassa viime kesänä ja sanoisin, että kyllä se Sunny Beach on pelkkä turistirysä all inclusive -tarjonnalla. Oikeastaan ainoa mikä menossa ihmettää on se hintataso eli ei siellä mielestäni kovinkaan edullisesti all inclusivenä voi olla ja jos haluaa sen hotellin siitä rannalta. Toisin sanoen Bulgaria on varmasti keskimäärin edullinen matkakohde, mutta kyllä siitä turistilta koijataan rahat paraatipaikoilta.

Tuohon majoitushaasteeseen voisi löytyä vaihtoehtoja Airbnbstä eli siellä voisi helpommin löytyä majoitusta usemmalle hengelle. Näin itsekin siellä Bulgariassa, vaikkei meitä ollut kuin pari, niin otettiin Airbnb jostain resortista (jossa oli selvästi myös kämppiä vuokralla) ja käytiin sitten ympäröivissä hotelleissa aamupalalla. Jos olisi ottanut sen saman siitä resortista, mitä nyt sai Airbnbstä, niin muistanko oikein mutta satasen verran per päivä säästi tällä järjestelyllä; tietenkin ne altaat jne. oli myös käytettävissä.

Muistuttaisin vielä, että Bulgarian neljä tähteä ei ole ehkä ihan sama mitä samat tähdet Nykissä tms. eli vertailu voi hieman vääristää hintoja.
 
Kohta on. Jos olet siellä viikolla 24, pistä yv - käydään vetämässä pilsnerit jossain.
Ajatus oli ehkä heinäkuussa mennä käymään, joten joudut juomaan oluet ilman kanssafoorumilaisen supportia. :) No mutta nyt ainakin Sulta saa viimeisimmät kuulumiset lokaatiosta. Se mitä olen kuullut ja lukenut, niin kaiketi ihan hieno ja kiva paikka puolen viikona (about) visiitille.
 
Kävin tsekkailemassa ja 170€ näytti olevan henkilöä kohden kaikki lisäkulut sisältäen lennot edestakaisin. Ja olinkin korottanut luokan Premium Economyyn jollon pisteitä meni meni 82 000 aviosta.

Qatarin kautta linkittäämällä ja varaamalla Finnairin lennor varmaan saanee vielä molemmista mukavan siivun pois jos jaksaa kikkailla.

Miten tuo kikkailu siis käytännössä menee? Tiedän Qatarin lentojen olevan halvempia avioksilla, mutta sitä kautta Finnairin lentojen ostaminenko? Tarkoittaako linkittäminen jotain tilien linkittämistä? Olen tässä etsiskellyt hyviä palkintolentoja ja Qatarin tän hetkinen valikoima on kesäksi suppea verrattuna Finskiin, enkä ole nähnyt Qatarin sivuilla tai hakemalla Finnairin lentoja. Finnairin sivuilta kyllä löytyy paljon noita palkintolentoja joissa on British Airwaysin lento puoliksi, ja siten myös reilusti kalliimpi hinta plus verot jne.

Olen katsellut lentoja paljon myös eri maista lähtien, esim. Varsovasta on aika paljon lentoja jos eka menisi halvalla sinne. Jos jaksaa kikkailla noin paljoa. Onko muita hyödyllisiä kikkoja olemassa? Noita avios lentoyhtiöitä ja partnereita on aika paljon, mutta en muiden kuin näiden kolmen lentoja ole nähnyt varattavissa.

Tosin, nyt törmäsin tähän sivuun


E: Eikun joo, nyt meni plussat ja goldit sekaisin. Toki mulla jo on plussa jäsenyys ja tuo haku käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo kikkailu siis käytännössä menee? Tiedän Qatarin lentojen olevan halvempia avioksilla, mutta sitä kautta Finnairin lentojen ostaminenko? Tarkoittaako linkittäminen jotain tilien linkittämistä? Olen tässä etsiskellyt hyviä palkintolentoja ja Qatarin tän hetkinen valikoima on kesäksi suppea verrattuna Finskiin, enkä ole nähnyt Qatarin sivuilla tai hakemalla Finnairin lentoja. Finnairin sivuilta kyllä löytyy paljon noita palkintolentoja joissa on British Airwaysin lento puoliksi, ja siten myös reilusti kalliimpi hinta plus verot jne.

Olen katsellut lentoja paljon myös eri maista lähtien, esim. Varsovasta on aika paljon lentoja jos eka menisi halvalla sinne. Jos jaksaa kikkailla noin paljoa. Onko muita hyödyllisiä kikkoja olemassa? Noita avios lentoyhtiöitä ja partnereita on aika paljon, mutta en muiden kuin näiden kolmen lentoja ole nähnyt varattavissa.

Tosin, nyt törmäsin tähän sivuun


E: Eikun joo, nyt meni plussat ja goldit sekaisin. Toki mulla jo on plussa jäsenyys ja tuo haku käytössä.
Ite en tota Qatarin systeemiä ole käyttänyt, mutta tällänen viesti tuli joskus vastaan toisessa keskustelussa:

Viesti keskustelussa 'Lentopistekeskustelu (Finnair Plus, Avios, Norwegian Cash Points, SAS EuroBonus, Amex Membership Rewards jne.)'
Lentopistekeskustelu (Finnair Plus, Avios, Norwegian Cash Points, SAS EuroBonus, Amex Membership Rewards jne.)
 
On, itse harrasti possun syömistä ja kävelyä ympäri kaupunki ja arkkitehtuurin ihannointia.
Molemmissa näkötorneissa kannattaa käydä, samaten siellä kukkulan päällä olevassa kirkossa tsekkaamassa mittasuhteet.
Mukava mielestäni juuri muutaman päivän tutkimuksiin.

Eläintarha yksi parhaita käymiäni, ihan must jos vähänkään elukat kiinnostaa.
Sieltä tulee mukava kävelyreitti jokirantaan josta pääsee mukavasti vesibussilla keskustaan. Omanlaisensa seikkailu sekin.

Sun matkan agenda kuulostaa juuri siltä, mitä itsekin haen :) Eli pitäis olla siis hyvä valinta tuollaiseen aktiviteettiin.
@Kuka_kusi_muroihini No ei keskikesällä, mutta toissa viikolla kävin. Perus nähtävyydet, Banksyn museo ja bissee kolme päivää.

Joen rannassa tosiaan aika paljon mielenkiintoista mestaa ja sitten lähiöissä, mutta ilman paikallista kaveria voi olla tuolla aikataululla erikoisempien paikkojen etsiminen olla haastavaa. Käytännössä kaikkien kukkuloiden päällä on jotain nähtävää :D

Mentiin myös Finskin aivan hinnat alkaen lipuilla ja saatiin vierekkäiset paikat mennen tullen.

Mites, kellään vinkkejä Varsovaan? Lennot vähän hankalasti, 5 päivää olisi tiedossa eikä saa tiivistettyä.

Kukkulat aina kiinnostaa :) Eli enköhän mä tonne vois lähteä piipahtamaan.
 
Miten tuo kikkailu siis käytännössä menee? Tiedän Qatarin lentojen olevan halvempia avioksilla, mutta sitä kautta Finnairin lentojen ostaminenko? Tarkoittaako linkittäminen jotain tilien linkittämistä? Olen tässä etsiskellyt hyviä palkintolentoja ja Qatarin tän hetkinen valikoima on kesäksi suppea verrattuna Finskiin, enkä ole nähnyt Qatarin sivuilla tai hakemalla Finnairin lentoja. Finnairin sivuilta kyllä löytyy paljon noita palkintolentoja joissa on British Airwaysin lento puoliksi, ja siten myös reilusti kalliimpi hinta plus verot jne.

Olen katsellut lentoja paljon myös eri maista lähtien, esim. Varsovasta on aika paljon lentoja jos eka menisi halvalla sinne. Jos jaksaa kikkailla noin paljoa. Onko muita hyödyllisiä kikkoja olemassa? Noita avios lentoyhtiöitä ja partnereita on aika paljon, mutta en muiden kuin näiden kolmen lentoja ole nähnyt varattavissa.

Tosin, nyt törmäsin tähän sivuun


E: Eikun joo, nyt meni plussat ja goldit sekaisin. Toki mulla jo on plussa jäsenyys ja tuo haku käytössä.
Qatarin puolelta nuo Finnairin lennot pitää ostaa, mutta helppoa se ei aina tunnu olevan.

Privilege club -> My calculator löytyy Book an award flight, josta voi valita lentoyhtiön ja reitin ja näkee avios hinnan. Tuosta haku ohjaa tänne

Tuota kautta kun etsii niin tuntuu yleensä tulevan Finnairin lentoja esille. Ainakin esim Roomaan ja Osakaan löytyi Finnairin lennot. Joskus kun on muita kautta pyrkinyt etsimään vastaavia lentoja, niin haku on tarjonnut vain Qatarin kautta poikkeavia lentoja tai ei yhtikäs mitään.

Jos aviokset haluaa Qatarille, niin pitää tehdä sekä BA että QA tilit, varmistaa että niissä on nimet ja sähköpostit täsmälleen samalla tavalla kirjoitettuna ja sitten siirtää ne Finnair->BA->QA.
 
Toisin sanoen, jos matkustatte ystävien tai sukulaisten kanssa niin lasten paikat voi olla muiden ryhmän aikuisten vieressä vanhempien sijasta ja 12 vuotta täyttänyt voidaan istuttaa täysin vieraan ihmisen viereen yksin toiselle puolelle lentokonetta, koska miksipä ei.
Meillä 12v ja 14v lapset istutettiin vanhempien viereen pitkällä 12 tunnin lennolla. Check-in vaiheessa voi paikat ostaa jos ei miellytä, toki olettaen että tilaa on. Kesällä kokeillaan uudestaan josko päästään lähekkäin ilman lisämaksua EU sisäilsellä finskilennolla. Pistää joo miettimään et kannataisko lentää toisella yhtiöllä...
 
Kaikissa näistä on tullut käytyä, joskin Kyproksesta jo pidemmän aikaa. Viimeisenä kävin Bulgariassa viime kesänä ja sanoisin, että kyllä se Sunny Beach on pelkkä turistirysä all inclusive -tarjonnalla. Oikeastaan ainoa mikä menossa ihmettää on se hintataso eli ei siellä mielestäni kovinkaan edullisesti all inclusivenä voi olla ja jos haluaa sen hotellin siitä rannalta. Toisin sanoen Bulgaria on varmasti keskimäärin edullinen matkakohde, mutta kyllä siitä turistilta koijataan rahat paraatipaikoilta.

Tuohon majoitushaasteeseen voisi löytyä vaihtoehtoja Airbnbstä eli siellä voisi helpommin löytyä majoitusta usemmalle hengelle. Näin itsekin siellä Bulgariassa, vaikkei meitä ollut kuin pari, niin otettiin Airbnb jostain resortista (jossa oli selvästi myös kämppiä vuokralla) ja käytiin sitten ympäröivissä hotelleissa aamupalalla. Jos olisi ottanut sen saman siitä resortista, mitä nyt sai Airbnbstä, niin muistanko oikein mutta satasen verran per päivä säästi tällä järjestelyllä; tietenkin ne altaat jne. oli myös käytettävissä.

Muistuttaisin vielä, että Bulgarian neljä tähteä ei ole ehkä ihan sama mitä samat tähdet Nykissä tms. eli vertailu voi hieman vääristää hintoja.
Suunnitelma jo sen verran muuttunut edellisestä, että todennäköisesti suunnataan Rodokselle tällä kertaa jos johonkin päätetään lähteä. Kypros putosi suunnitelmista oikeastaan tämän hetkisen maailman tilanteen vuoksi. Yli lentävien mahdollisten ohjusten katselu ei ollut se meidän juttu tällä kertaa. Turkin lentoaikatauluissa tuntuu aina menettävän yhden päivän kun saapuminen myöhään tai lähtö aamuyöllä, myöskään vaihtoehtona ei alunperinkään ollut meille niin mieluisa. Bulgaria ei vaan myöskään kuitenkaan nappaa niin paljoa, että hintaero esim tuohon Rodokseen olisi riittävän houkutteleva.

AirB talo varmaan hyvä, jos isommalla porukalla kuin omalla perheellä olisi lähdössä, mutta kun ajatus lomaan on juurikin se ettei tarvitsisi stressata missä taas seuraavaksi syödään ja koska tai kuka jaksaa käydä kaupassa ja kokata asunnolla jos ei kokoajan syödä ulkona, niin siksi meille parhaiten sopii all inclusive vaihtoehtona tässä elämäntilanteessa. Lapset voi hakea sen limun tai jäätelön altaan reunalta aina kun tekee mieli, eikä tarvitse lähteä kauppaan tai johonkin muualle etsimään sopivaa purtavaa. Hyvä tasoisissa hotelleissa vaihtuu valikoima buffassa riittävästi, että sen viikon sitä jaksaa syödä hyvällä ruokahalulla.

Ja myöskin hotellilla lapsilla on tekemistä muutenkin/pieni filtteri omassa tekemisessä, ettei tarvitse niin paljon painia keskenään, kun kotona sitä ehtii kyllä loman jälkeenkin. Esim jonkun AirB talon omalla altaalla voisi meno olla sitä, että jatkuvasti joutuisi olemaan erotuomarina puuhassa välissä.
 
Elokuun lomalle iski ajatus päähän, että lähtisi autolla käymään Oslossa. On tullut matkusteltua todella vähän eikä autollakan ole tullut tehtyä mitään erityisen pitkiä reissuja. Nyt olisi kuitenkin kiva nähdä jo pitkään haaveissa ollutta Norjaa. Mitähän kaikkea kannattaisi ottaa huomioon?

Muutama ajatus johon törmännyt:
- Auto kannattaa huoltaa hyvin ennen lähtöä
- Tulleja ja tiemaksuja varten Epass24 tms.
- Ajamiseen reilusti aikaa, varsinkin Norjan puolella, kun keskinopeudet tippuvat
- Norjan kruunun kurssista riippuen Norjassa on joko kallista tai tosi kallista
- Lähtö Pirkanmaalta, joten mahdollisesti Vaasan kautta lautalla Uumajaan ja siitä Osloon
- Rahoitusyhtiöltä haettava lupa viedä auto pois maasta
- Etelä-Norjassa ei ilmeisesti niin kriittistä, mutta tankata kannattaa mielummin hyvissä ajoin.

Kysymyksiä:
- Autossa ilmeisesti pakko olla suomalaisten turvavarusteiden lisäksi keltainen huomioliivi?
- Kannattaako täyskaskon lisäksi ottaa esimerkiksi joku autoliiton jäsenyys kaiken varalta?
- Onko suositella mukavia hotelleja Oslossa?
- Onko jotain erityistä mitä kannattaisi käydä katsomassa?
 
Elokuun lomalle iski ajatus päähän, että lähtisi autolla käymään Oslossa.
Koska kukaan ei ole antanut kaikenkattavaa vastausta, niin uskaltauduin vastaamaan kysymyksien ohi. 😄
Itse olen kolme kertaa käynyt Oslossa työmatkalla, joista kerran poikennut siitä autolla parin tunnin päähän. En muista paikan nimeä, mutta siltäkään kerralta ei jäänyt oikein mitään erityistä mieleen.

Itse haluaisin joskus autolla tai mp:llä mieluummin pohjoiseen, siellä olisi jotain nähtävääkin. Toki ajamista on paljon enemmän.

Tai jos kuitenkin menisin Pirkanmaalta Osloon, niin kokeilisin Naantali - Kapelskär reittiä Finnlinesillä. Sitä pitäisi joskus kokeilla. Itse näen Oslon kuitenkin kaupunkilomakohteena, jonne lentäisin Norwegianin halvoilla lennoilla, jos sinne esim. jonkun konsertin takia kannattaisi lähteä.
 
On käyty useamman kerran Rudskogen motorsenterissä Oslon lähellä ratapäivillä autolla ja siellä sitten tullut pyörittyä.

IMO ennen Osloa ei kyllä ole oikein mitään nähtävää. Ruotsi = Helvetin tylsää. Norja = Yhtä tylsää mutta pienemmät tiet ja matka etenee hitaammin.

Pitäisi kyllä niitä vuonoja ja / tai vuoristoa mennä ihmettelemään jos haluaa oikeasti nähdä jotain. Oslo on ihan jees kaupunki, mutta ei sielläkään nyt mitään tajunnanräjäyttävää nähtävää ole näin jo valmiiksi Pohjoismaiselle kaverille. Melkein itse sitten ennemmin lentäisin osloon, vuokraisin sieltä auton ja rannikkoa tutkimaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 535
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom