Logitech G ja Playseat julkaisivat uuden Challenge X - Logitech G Edition -pelituolin simulaattorikäyttöön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
playseat-challenge-x-logitech-g-edition-20230928.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Logitechin pelibrändi Logitech G on julkaissut uuden pelituolin simulaattoriharrastajille yhteistyössä Playseatin kanssa. Playseat Challenge X - Logitech G Edition on suunnattu kevyempään harrastamiseen, jossa pelituolia ei voida asentaa pysyvästi tiettyyn paikkaan.

Playseat Challenge X - Logitech G Edition on kevytrakenteinen pelituoli, joka rakentuu hiiliteräksisestä rungosta ja hengittävistä Playseat ActiFit -materiaaleista valmistetuista pehmusteissa ja varsinaisesta istuinosasta. Pelituoli on suunniteltu yhteensopivaksi Logitech G -rattien ja -polkimien kanssa.



Lehdistötiedotteen mukaan tuolissa on kolme merkittävää parannusta aiempiin nähden. X-Adapt-järjestelmä tukee istuimelle kuutta eri asentoa, kiinteästi asennettavat ratti ja polkimet on varustettu hienosäädöillä sopivan asennon löytymiseen. Mukana on myös paikka vaihdekepille. ActiFit-materiaalien luvataan tarjoavan mukavuutta pidempiinkin sessioihin hengittävillä mutta tukevilla materiaaleilla, jotka välittävät tiedotteen korulauseiden mukaan myös Trueforce- ja muut force feedback -palautteet ensiluokkaisesti pelaajan kroppaan.



Koko paketti on suunniteltu taittumaan kasaan, jolloin sen säilytystila voidaan minimoida kätevästi. Vain 11,6 kg:n painoisena pakettina tuolin siirtäminen pelipaikoille ja takaisin onnistuu helposti. Tuolin voi taittaa kokoon myös ratti ja polkimet paikallaan.

Playseat Challenge X - Logitech G Edition saapuu myyntiin välittömästi ja sen suositushinta Euroopassa on 299 euroa.

Lähde: Logitech

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Näyttää niin hutakalta, mutta kantavuutta luvataan 163kg ja mitä arvosteluja luin niin suurin ongelma on se että vaikea nousta pois.
 
Kiinnostaisi kyllä tietää, että mihin ja mitenkä tuo vaidekepin paikka on toteutettu. Kuvista ja videosta en ainakaan itse sitä huomannut.
Tuolla yksi kuva:
Ei tuosta oikein selvää ota miten on toteutettu.
1695961753547.png
 
Taas uusi ripulikiikku ripauksella klaustrofobiaa.


No jos ihan vakavastikin, niin onkohan muovia tuo liitoskohta mistä kiristetään ja johon kaikki voimat kohdistuu, jos on niin loadcellit jääköön asentamatta ko. retkituoliin.
 
Polkimien kulma näyttää mainoskuvissa ihan kamalalta. Videolla näkyi pikaisesti että sitä voi hieman säätää. Mutta jos katsoo vaikka tuota pääkuvaa niin jannulla on nilkka 90 asteen kulmassa kun kaasupoljin on pohjassa. Siitä kun lähtee taittamaan nilkkaa lisää ylöspäin että saa kaasua vähemmälle niin kyllä muuten tuntuu kamalalta ja koipi väsyy viidessä minuutissa siihen että pitää jäkittää varpaita taivasta kohti jos ei halua ajaa koko ajan kaasu pohjassa. Tämä on se isoin ergonominen ongelma jos koittaa ajella ilman ajotuolia silleen että ratti on kiinni pöydässä ja polkimet lattialla.

No jos ihan vakavastikin, niin onkohan muovia tuo liitoskohta mistä kiristetään ja johon kaikki voimat kohdistuu, jos on niin loadcellit jääköön asentamatta ko. retkituoliin.
Hyvä pointti, mainosvideossa näytti siltä että penkin jalkojen kulman säätö menee pykälissä. Veikkaan että siellä on kaksi (teräs)levyä joissa on jonkinlaiset hampaat jotka lukittuu toisiinsa, kun tuon lukkoklipsun kiristää. Vastaavasti irtoavat toisistaan kun lukituksen avaa. Silti vähän heppoisen oloinen ratkaisu kun penkissä istujan paino pyrkii levittämään penkin etu- ja takajalat kauemmas toisistaan ja jos polkee polkimia kovasti niin selkänojaan kohdistuu reippaasti painetta. Ja ainut asia joka pitää koko hökötyksen kasassa on tuo keskellä oleva varsin pienikokoinen lukkomekanismi.
 
Ajelin itse jonkin aikaa Playseat Challengella, joka on rakenteeltaan aika lähellä tätä. Siihen nähden tässä on kolme parannusta, eli poljinten ja itse istuimen säädöt, sekä vaihdekeppiteline. Kaikki sinänsä tervetulleita uudistuksia. Challengen perusversiossa istumisasento säädettiin "käsinojana" toimivilla velcro-nauhoilla. Sitä ei voinut tehdä penkissä istuessa, eikä varmasti voi tässäkään koska sitten tuoli lasahtaa kasaan. Ei tätä ole oikeasti suunniteltu loadcell-polkimille, vaan kuten kuvista näkyy, niin Logitechin markettiratti siinä on.

Käytössä Challenge oli itse asiassa aika mukava, kunhan ajoasennon sääti kohdilleen. Perusmallin Challengeen olisi kaivannut juuri polkimien kulman säätöä. Lisäksi penkin niskatuki kaartui itselle liian jyrkästi eteenpäin ja sitä ei voi säätää. Isopäiselle Alienille tuoli ei siis sovi. Noin muuten F1-kuskin mitoissa olevalla kaverilla ei varmaan ole ongelmia mahtua, mutta isommalla ja painavammalla kuskilla voi tosiaan tulla ahdasta varsinkin sivuttaissuunnassa.

Tuossa on vähän kattavampaa arviota edellisestä mallista. Testaavat Thrustmasterin jollain ratilla ja vähän järemmillä polkimilla ja aika paljon tuo taipuilee. DD-ratille ja loadcell-polkimille kannattaa hankkia joku tukevampi ratkaisu, jos tilaa vaan on.

 
Jospa tällä saisi ajopeleihin uutta innostusta, Nykyinen wheelstand on melko hankala varsinkin kun ei ole hyvää tuolia sen pariksi. Tai onko sellaista olemassakaan.

Innostuin jo hankkimaan tuollaisen mutta hetken tutkittua laitoin kuitenkin edeltävän mallin tilaukseen.
Ehkäpä enempi vastinetta rahoille. kun kulman säätö velcrolla tarvitsee hieroa kohdilleen kuitenkin vain kerran.

Tosi positiivisia revikoita saanut tuo playseat challenge aurinkotuoli.

Starcartilla proshopista 178€
 
Aurinkotuoliin sitten on laitettu kamat kiinni ja laitettu älytön hinta ei jatkoon.
 
Aivan posketon hinta, alle 200€ saa jo FK Automotiven kohtalaisen kompaktin rigin joka on kuitenkin teräsrakenteinen ja kuppipenkillä.
 
Aivan posketon hinta, alle 200€ saa jo FK Automotiven kohtalaisen kompaktin rigin joka on kuitenkin teräsrakenteinen ja kuppipenkillä.
Mutta onko se kyllin kevyt helposti siirrettäväksi ja taittuuko se pieneen tilaan kätevästi? Ai ei? No sitten se ei taida kilpailla samoista markkinoista.
Vaikka joku ominaisuus olisi sinulle ja vaikka kuinka monelle muulle hyödytön, se voi olla tarpeellinen monelle muulle. Joissain tapauksissa se ominaisuus maksaa rahaa, oli se sitten kilpailun puutteesta ko. markkinoilla, ominaisuuden hinnasta johtuvaa tai vaikka ihan vain brändilisää. Monesti yhdistelmä kaikkia.
 
Aivan posketon hinta, alle 200€ saa jo FK Automotiven kohtalaisen kompaktin rigin joka on kuitenkin teräsrakenteinen ja kuppipenkillä.
Kaikki ei vaan halua kotiinsa mitään rigiä, vaan kaipaa kevyempää kokoontaitettavaa ratkaisua. Eli lähinnä uutisen tuotetta vastaavaa, mutta selvästi edullisempaa siis kaivattaisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 870
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom