LM3914 kyssäri

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
367
Olen tekemässä kapeakaista lambdalle näyttöä kyseisellä piirillä ja 10ledin matriisilla.

Voiko piirin referenssijännitettä saada alemmaksi kuin tuo 1.2v?

Haluaisin näytön siis toimivan 0-0.9v tai 0-1v mitä lambda anturi antaa ulos. Nyt jää siis pari lediä käyttämättä yläpäästä, ellei ratkaisua löydy. Ei tähän nyt maailma kaadu, mutta olisi kiva jos saisi kaikki ledit käyttöön tai edes 0-9.
 
Itse kysymykseen en tiedä vastausta ja datalehteä en nyt pääse katsomaan, mutta toinen vaihtoehto on vahvistaa alkuperäistä signaalia aavistuksen verran. Onnistuu siististi vaikka oparilla.
 
Eipä taida suoraan onnistua eli signaalia pitää aavistus vahvistaa.
 
Voisiko toimia, jos laittais tuohon REF HI (6) ja REF OUT (7) väliin jonkun sopivan schottky diodin?
 
Skaala tulee Rhi - Rlo väliltä. Monissa kytkennöissä Rlo = gnd ja Rhi = Vref (ref out).
Kummankin voi asettaa haluamaansa kohtaan piirin käyttöjännitteen alueella ja sen mukaan tulee näytettävä skaala. Jos anturi antaa 0 - 0.9V niin aseta Rlo = 0 ja Rhi = 0.9V, pitäisi onnistua vastusjaolla ref outista. Tai voi käyttää ulkoista Vref jännitettä (Vcc - Rhi välillä pitää olla minimi 1.5V).
Ref out - gnd välinen vastus pitää määrittää kuitenkin oikein halutun ledivirran mukaan. Jonka jälkeen se pitäisi voida jakaa ja ottaa Rhi välistä.
 
Yritin noita laskureita käyttää, mutta ei oikein auennut. Mulla siis itse piirin vcc on 5v ja anturin antama jännite 0-0.9v. ledeille riittää varmasti 10mA.
 
Mitähän laskureita mahdoit käyttää, tässä tarvitaan vain peruskaava U = I*R ja vastusjako.

Datalehdestä nähdään että min Vref saadaan kun Vadj = 0 eli pin 8 = gnd (datalehdessä: R2 = 0).
Anturin jännitealue 0 - 0.9V => Rlo = gnd
Ledien virta 10mA => Iref = 1mA. Koska Vref = 1.25V => Rref = 1.25kohm (datalehdessä: R1)
Jos Rhi otetaan Vref vastusjaolla niin suhteeksi saadaan 0.9/1.25 = 0.72
Vastusjako 1.25V, 1.25kohm josta ulos 0.9V => alempi = 1250*0.72 = 900ohm ja ylempi 350ohm
Vakiosarjasta 820ohm ja 330ohm saadaan laskemalla suhteeksi 0.713 eli 0.8913V. Todennäköisesti ihan tarpeeksi tarkka. Jos ei niin sopivat vastukset ja väliin trimmi.
Virraksi tulee ~11mA

Sivu 8 ja 9. Sivun 13 kuvassa on vastaava kytkentä Rhi osalta, tässä tapauksessa vain Ref adj ja maan välillä olevat vastukset jätetään pois koska alapää on 0V.
 
Kiitos ississ laskuista. Latoin 1k trimmerin tämän kytkennän mukaisesti ja nyt homma pelittää:

afr.jpg


Yksi asia mikä hieman häiritsee on se, että LED1 palaa kokoajan himmeänä. En tiedä onko vika vai ominaisuus. Itse mikropiiri on kiinasta tilattu, että voi olla jotain viallista erää myös..

Seuraavaksi voisi tehdä sitten vielä "kulutusmittarin" eli ottaa MAP anturin jännitteestä lukemat ledimatriisille. Autossa siis pelkkä MAP anturi, ei MAF:fia, joten melko tarkkaan tuolla saisi imusarjan paineen selville.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on muistaakseni ominaisuus. Laita ensimmäisen ledin rinnalle sopivan kokoinen vastus niin että sammuu.
Todennäköisesti johtuu siitä että tuo on suunniteltu silloin kun extra kirkkaita ledejä ei ollut olemassa.
 
Tuo on muistaakseni ominaisuus. Laita ensimmäisen ledin rinnalle sopivan kokoinen vastus niin että sammuu.
Todennäköisesti johtuu siitä että tuo on suunniteltu silloin kun extra kirkkaita ledejä ei ollut olemassa.

Jep, näin teen. Kiitos vinkistä!
 
Tuo on muistaakseni ominaisuus. Laita ensimmäisen ledin rinnalle sopivan kokoinen vastus niin että sammuu.
Todennäköisesti johtuu siitä että tuo on suunniteltu silloin kun extra kirkkaita ledejä ei ollut olemassa.
Juu, ominaisuus on. Joskus varmaan 10v sitten kun tuollaisen kanssa näpertelin niin silloisillakin ledeillä teki jo tuota. Monesti tuota ei toki tarvitse huomioida, varsinkaan jos käyttää ledipalkkina esim VU-mittarissa.
 
RLo pinnin ja maan väliin laittamalla trimmeri Esim. 1k voit säätää minimi jännitteen ylöspäin ,ettei signaalin häiriöt ja offsetit vilkuta 1 LEDiä?
 
Tuosta 1 ledin hehkusta löytyy paljon juttua. Nimenomaan dot mode ongelma tuolla piirillä
 
Mitähän laskureita mahdoit käyttää, tässä tarvitaan vain peruskaava U = I*R ja vastusjako.

Datalehdestä nähdään että min Vref saadaan kun Vadj = 0 eli pin 8 = gnd (datalehdessä: R2 = 0).
Anturin jännitealue 0 - 0.9V => Rlo = gnd
Ledien virta 10mA => Iref = 1mA. Koska Vref = 1.25V => Rref = 1.25kohm (datalehdessä: R1)
Jos Rhi otetaan Vref vastusjaolla niin suhteeksi saadaan 0.9/1.25 = 0.72
Vastusjako 1.25V, 1.25kohm josta ulos 0.9V => alempi = 1250*0.72 = 900ohm ja ylempi 350ohm
Vakiosarjasta 820ohm ja 330ohm saadaan laskemalla suhteeksi 0.713 eli 0.8913V. Todennäköisesti ihan tarpeeksi tarkka. Jos ei niin sopivat vastukset ja väliin trimmi.
Virraksi tulee ~11mA

Sivu 8 ja 9. Sivun 13 kuvassa on vastaava kytkentä Rhi osalta, tässä tapauksessa vain Ref adj ja maan välillä olevat vastukset jätetään pois koska alapää on 0V.

Terve,

Osaisitko laskea saman laskun jännitealueella 1.4v-3.8v (MAP anturi). Tosin en tiedä onko mahdollista toimia, kun käyttöjännite on 5v ja piiri toimii ilmeisesti maksimissaan V+ -1.5v joka olisi siis 3.5v. Jos on näin, niin voi sitten tiputtaa tuota jännitealueen yläpäästä tarvittavan määrän.

Kiitos!
 
Tuossa tapauksessa kytkentä pitää muuttaa tähän muotoon että Rlo saadaan muuksi kuin 0.
1662711610267.png


Käytännössä arvot pitää valita siten että jännite gnd - Rlo = 1.4V ja gnd - Rhi = 3.8V (tai 3.5V)

Jos lähdetään liikkeelle ledien virrasta ~10mA niin ref out - gnd pitää olla ~1mA
V(ref out - ref adj) = 1.25V
R1+R2 = 1.25kohm
Valitaan ref out 4.0V niin jää vähän säätövaraa
Rhi - ref out välille tarvittava vastusarvo:
V(Rhi) = 3.8V => V(Rhi - ref out) = 0.2V
R1 = 0.2V / 1 mA = 200ohm (= min arvo)
V(Rhi) = 3.5V => V(Rhi - ref out) = 0.5V
R1 = 0.5V / 1 mA = 500ohm (= max arvo)

R2 = 1.25kohm - 200ohm = 1.05kohm
R2 = 1.25kohm - 500ohm = 750ohm

Helppouden vuoksi voi laittaa
R1 = 1kohm trimmi
R2 = 250ohm (1% vakioarvo 249ohm)
Tällä säätö on vähän herkempi isomman trimmin vuoksi.

R3+R4 yli jää 4V - 1.25V = 2.75V
R3+R4 = 2.75V / 1 mA = 2.75kohm

R3/R4 suhde:
V(Rlo) = 1.4V
R(ala) = (1.4V / 2.75V) * 2.75V = 1.4kohm
R(ylä) = 2.75kohm - 1.4kohm = 1.35kohm

Helpointa varmaan kytkeä alapää näin:
Tässä R3 yläpää = ylemmän kuvan ref adj ja trimmin liuku Rlo
1662711937121.png

Usein laitetaan myös trimmin rinnalle vakiovastus jolloin trimmi on yleensä n. 10 kertaa vakion kokoinen => saadaan tarkempi säätö.

Jos R5 = 1kohm trimmi niin keskellä "molemmille puolille" jää 500 ohm.
=> R6 = R(ala) = 1.4kohm - 500 ohm = 900ohm
=> R3 = R(ylä) = 1.35ohm - 500ohm = 850ohm

Jos valitaan
R6 = 1kohm
R5 = 1kohm trimmi
R3 = 750ohm (= 475ohm + 274ohm)

Mikä sen map- anturin käyttäjännitealue on ?
Oletettavasti se kestää enemmän kuin 5V ?
Jos näin niin 7805 tilalle vaikka 7806 tai 7805 gnd ja maan väliin diodi tai 2 niin lähtö nousee aina kynnysjännitteen verran.
 
Mikä sen map- anturin käyttäjännitealue on ?
Oletettavasti se kestää enemmän kuin 5V ?
Jos näin niin 7805 tilalle vaikka 7806 tai 7805 gnd ja maan väliin diodi tai 2 niin lähtö nousee aina kynnysjännitteen verran.

Tuo MAP anturi on sama, mitä ECU käyttää, joten en oikein voi muuttaa sen käyttöjännitettä. Toki voisin vaihtaa tuon 7805 regulaattorin tilalle jonkun toisen, mutta sitten pitäisi laskea tuo edellinen kytkentä (lambda) uusiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo MAP anturi on sama, mitä ECU käyttää, joten en oikein voi muuttaa sen käyttöjännitettä. Toki voisin vaihtaa tuon 7805 regulaattorin tilalle jonkun toisen, mutta sitten pitäisi laskea tuo edellinen kytkentä (lambda) uusiksi?

Jos anturi on paikallaan ja sen käyttöjännitteeseen ei voi vaikuttaa niin sitten sieltä tulee mitä tulee, ei sen käyttöjännitettä tarvitse muuttaa.

Vaihtoehdot:
1. anturin ja LM väliin voi aina laittaa vastusjaon jolla tulojännite tiputetaan sopivalle tasolle.
2. isompi käyttöjännite LM:lle niin että ollaan rajojen sisällä

1. vaatii aina vastusten laskennan
2. uuden regun/diodit
 
Mittailin vielä uusiksi autosta jännitteet ja ne olivat seuraavat:

O2 = 0.177V...1.078V (eli ECU lisää tuohon O2 sensorin jännitteeseen vielä 177mV)
MAP = 1.299V...3.841V
LM3914 käyttöjännite 5.69V

Yritän laskeskella noilla arvoilla, mutta veikkaan että en osaa :sad:
 
En osaa laskea. Näköjään voisi myös suoraan käyttöjännitteestä ottaa jännitejaolla nuo Rhi ja Rlo arvot ja REFout:ista määrittää ledien virran erikseen:

lm2.jpg


Itse jos täytyisi tehdä ja ei osaa laskea, niin ajattelin, että laittaa kaksi vähintään 10k trimmeriä puoliväliin (ettei mene ainakaan liikaa virtaa) ja alkaa niillä hakea oikeita jännitteitä ihan vaan mittaamalla. Tuo 1,2k vastus antaa ilmeisesti sitten ledeille sen 10mA virtaa?

lm.PNG


Edit:

Tein jo O2 sensorin kytkennän uusiksi tuolla jälkimmäisellä tyylillä. Huomenna sitten testaan toimiiko se.
 
Viimeksi muokattu:
En osaa laskea. Näköjään voisi myös suoraan käyttöjännitteestä ottaa jännitejaolla nuo Rhi ja Rlo arvot ja REFout:ista määrittää ledien virran erikseen:

lm2.jpg


Itse jos täytyisi tehdä ja ei osaa laskea, niin ajattelin, että laittaa kaksi vähintään 10k trimmeriä puoliväliin (ettei mene ainakaan liikaa virtaa) ja alkaa niillä hakea oikeita jännitteitä ihan vaan mittaamalla. Tuo 1,2k vastus antaa ilmeisesti sitten ledeille sen 10mA virtaa?

lm.PNG


Edit:

Tein jo O2 sensorin kytkennän uusiksi tuolla jälkimmäisellä tyylillä. Huomenna sitten testaan toimiiko se.

Voi ne ottaa käyttöjännitteestäkin mutta silloin yleensä tarkkuus kärsii ja siksi käytetään ref out joka on yleensä paremmin lämpötilakompensoitu jne.
Yhtä usein taidetaan käyttää ulkoista tarkkuusregua (referenssi).
Jos trimmit on liian isoja säätö muuttuu hankalaksi ja lisäksi toleranssi on % koko arvosta.
5k trimmi 5V jännitteelle (1 mA) on ihan hyvä, todennäköisesti tarkempi kuin 10k.
Mutta pitäisi toimia noinkin.
 
Voi ne ottaa käyttöjännitteestäkin mutta silloin yleensä tarkkuus kärsii ja siksi käytetään ref out joka on yleensä paremmin lämpötilakompensoitu jne.
Yhtä usein taidetaan käyttää ulkoista tarkkuusregua (referenssi).
Jos trimmit on liian isoja säätö muuttuu hankalaksi ja lisäksi toleranssi on % koko arvosta.
5k trimmi 5V jännitteelle (1 mA) on ihan hyvä, todennäköisesti tarkempi kuin 10k.
Mutta pitäisi toimia noinkin.

Laitoin sitten molempiin 1k monikierrostrimmerit. Pääsin nyt jopa autoon testaamaan ja kyllä niitä joutui vielä ruuvailemaan, että alkoi näyttää järkeviä. Nyt on sitten ongelma, että myös viereiset ledit hehkuu turhankin kirkkaana. Auttaisikohan jos tiputtaisi ledien virtaa? Nyt joku 10mA. O2 on DOT-tilassa ja MAP taas BAR-modessa.

 
Laitoin sitten molempiin 1k monikierrostrimmerit. Pääsin nyt jopa autoon testaamaan ja kyllä niitä joutui vielä ruuvailemaan, että alkoi näyttää järkeviä. Nyt on sitten ongelma, että myös viereiset ledit hehkuu turhankin kirkkaana. Auttaisikohan jos tiputtaisi ledien virtaa? Nyt joku 10mA. O2 on DOT-tilassa ja MAP taas BAR-modessa.


Virran pudotus auttaa. Bar- elementeissä on yleensä liian vaalea ledin väliseinä ja paistaa hyvin läpi.
 
Virran pudotus auttaa. Bar- elementeissä on yleensä liian vaalea ledin väliseinä ja paistaa hyvin läpi.

Mulla alkaa kohta keinot loppumaan. En saa noita haamuledejä häviämään. Olen laittanut jokaisen ledin rinnalle 12k vastukset, olen kokeillut jopa 20k vastusta ledien virralle, laittanut konkkaa tulon ja maan väliin, laittanut isomman konkan ledien käyttöjännitteen ja maan väliin.. mikään ei auta.

ledit.PNG


Tässä pitäisi siis palaa vain tuo vasemman reunan ledi, mutta välkkyy epämääräisesti myös melkein puolet ledeistä. Ongelma ei siis ole, että paistaisi viereisen läpi, vaan että palaa miten sattuu. Jos testaa vaikka labrapowerilla, niin ongelmaa ei ole. Autossa siis tulee tuo häiriö. Mietin, että pitäisiköhän jättää tuo 5v regulaattori pois ja kokeilla suodattamattomalla auton jännitteellä mitä tapahtuu.
 
Mulla alkaa kohta keinot loppumaan. En saa noita haamuledejä häviämään. Olen laittanut jokaisen ledin rinnalle 12k vastukset, olen kokeillut jopa 20k vastusta ledien virralle, laittanut konkkaa tulon ja maan väliin, laittanut isomman konkan ledien käyttöjännitteen ja maan väliin.. mikään ei auta.

ledit.PNG


Tässä pitäisi siis palaa vain tuo vasemman reunan ledi, mutta välkkyy epämääräisesti myös melkein puolet ledeistä. Ongelma ei siis ole, että paistaisi viereisen läpi, vaan että palaa miten sattuu. Jos testaa vaikka labrapowerilla, niin ongelmaa ei ole. Autossa siis tulee tuo häiriö. Mietin, että pitäisiköhän jättää tuo 5v regulaattori pois ja kokeilla suodattamattomalla auton jännitteellä mitä tapahtuu.

Auto on vähän hankala ympäristö, menee todennäköisesti vielä huonommaksi jos otat regun pois välistä.

Ongelma johtaa todennäköisimmin siitä että Rhi ja Rlo on otettu vain trimmeillä käyttöjännitteestä (siis suoraan regulta) ja jännite heittelee.

Ensin pitää saada tulon suodatus kuntoon, skooppi auttaisi tässä kummasti...

Kokeile laittaa ensimmäiseksi auton +12V -> diodi -> 1000u konkka maahan. Diodin jälkeen 1 ohm vastus ja 1000u, 10u, 100n konkat maahan.
Seuraavaksi regu jonka jälkeen 100n ja 470u konkat.
Tämän lisäksi pitää todennäköisesti ottaa käyttöön LM ref out josta saat vielä paremmin reguloidun jännitteen Rhi ja Rlo varten.
RC- suodattimen sijaan olisi parempi käyttää LC- suodatinta jos löytyy sopiva kela.
 
Antaako anturi tasaista arvoa vai heitteleekö se?

Mites herkkä tuo piirin sisäänmeno on?

Jos pistää anturin piuhaan 10K vastuksen ja piirin sisäänmenoon 10nanon konkan maihin, niin röpöttöökö vähemmän?
 
Tänään tuli taas häärättyä ton kanssa. Otin skoopista parit kuvat:

DSC_0115.JPG
Tuollaista näytti DC:llä

DSC_0114.JPG
tämä taas AC:lla

Eli aikamoista rippeliä siellä on.

Ei auttanut 10k vastus + 10nF konkka maihin tulossa.
Nyt kokeilussa 10k vastus + schottky diodi + 2nF konkka tulossa. Rauhoittui jo melkoisesti. Vielä voisi vähän isompaa konkkaa laittaa, mutta 10nF on liikaa, koska diodi pakottaa konkan tyhjenemään ainoastaan piirin kautta, niin jännitteen tippuminen hidastuu piirin tulossa rajusti. Nousu tapahtuu edelleen nopeasti.
 
Tänään tuli taas häärättyä ton kanssa. Otin skoopista parit kuvat:

DSC_0115.JPG
Tuollaista näytti DC:llä

DSC_0114.JPG
tämä taas AC:lla

Eli aikamoista rippeliä siellä on.

Ei auttanut 10k vastus + 10nF konkka maihin tulossa.
Nyt kokeilussa 10k vastus + schottky diodi + 2nF konkka tulossa. Rauhoittui jo melkoisesti. Vielä voisi vähän isompaa konkkaa laittaa, mutta 10nF on liikaa, koska diodi pakottaa konkan tyhjenemään ainoastaan piirin kautta, niin jännitteen tippuminen hidastuu piirin tulossa rajusti. Nousu tapahtuu edelleen nopeasti.

Nuo on siis sen anturin lähdöstä ?
Laskua voi myös vähän nopeuttaa isolla vastuksella konkan rinnalla (tuon vastus-diodi-konkka kytkennän lisäksi). Joku >100k niin ei laske liian nopeasti eikä vaikuta liikaa tulon jännitteeseen
 
Nuo on siis sen anturin lähdöstä ?
Laskua voi myös vähän nopeuttaa isolla vastuksella konkan rinnalla (tuon vastus-diodi-konkka kytkennän lisäksi). Joku >100k niin ei laske liian nopeasti eikä vaikuta liikaa tulon jännitteeseen

Jep, tuolta siis näyttää O2 sensorin jännite. ECU joutuu tuosta samasta sitten päättelemään arvoja. Tässä nyt on kyllä pitkät suojaamattomat johdot, eli nekin voi kyllä aiheuttaa ties mitä.
100k oli liian pieni 150k oli jo parempi, mutta nyt olen taas lähtöpisteessä. Kokeilin myös isoa konkaa ledien käyttiksen ja maan väliin, isoa häiriönpoistokonkkaa tulon ja maan väliin jne. Mikään ei auta.

Sellainen tuli mieleen, että olen nyt laittanut ehkä liian ison vastuksen ledien virtaa määrittelemään (10k). 1.25v / 10 000ohm = 0.125mA * 10 = 1.25mA kun pitäisi olla min. 2mA. Pitäisi siis vaihtaa 6250 ohm vastus tai pienempi tilalle ja kokeilla mitä vaikuttaa.
 
Se o2 anturikin on jonkinlainen jännitetasoa antava anturi?

Mites, jos siihen pistäis kelan tasottamaan signaalia.. On nyt osaa sanoa, millaista kokeilisin, ehkä jotain rullalle 100 kierrosta lankaa tms?

Voisi kokeilla jostain hakkurista jotain ulostulon kelaa myös, jos vetelehtii romuja..
 
Koska ei ole mitään tietoja anturin lähdön kuormitettavuudesta ja omien kytkentöjen vaikutuksesta signaalin tasoon pitäisi varmaan ensimmäiseksi laittaa jänniteseuraaja (esim. operaatiovahvistimella). Sen jälkeen sitten kelat sun muut. Ihan vaan varmuuden vuoksi ettei riko anturia tai sotke säätöä.

Oikeastaan tuosta pitäisi varmaan ottaa tyyliin keskiarvo näyttämistä varten. Analogiajoista on sen verran aikaa että en nyt suoraan muista minkälaisella kytkennällä sen saisi tehtyä, mielenkiintoinen varmasti projektina.
Todennäköisesti pääsee helpommalla kun laittaa vaan signaaliin vastuksen + konkan niin että suurimmat piikit häviää ja lukee signaalin arduinolla/vastaavalla, tekee sopivan ajan juoksevan keskiarvon ja näyttää tuloksen ledeillä.
 
Tänään tuli taas häärättyä ton kanssa. Otin skoopista parit kuvat:

DSC_0115.JPG
Tuollaista näytti DC:llä

DSC_0114.JPG
tämä taas AC:lla

Eli aikamoista rippeliä siellä on.

Ei auttanut 10k vastus + 10nF konkka maihin tulossa.
Nyt kokeilussa 10k vastus + schottky diodi + 2nF konkka tulossa. Rauhoittui jo melkoisesti. Vielä voisi vähän isompaa konkkaa laittaa, mutta 10nF on liikaa, koska diodi pakottaa konkan tyhjenemään ainoastaan piirin kautta, niin jännitteen tippuminen hidastuu piirin tulossa rajusti. Nousu tapahtuu edelleen nopeasti.
Kuinka nopeasti tuon signaalin tason kuuluisi muuttua?

Jos tuo tosiaan on 2s / div otettu skoopilla niin heilunta on luokkaa 1 s joten filtteröinnin aikavakion pitäisi olla tuota luokkaa myös jotta häiriö saadaan suodatettua. 10k vastus ja 10 nF konkka tekee 100 us joka on auttamatta liian vähän. Jos oikeastikin signaali muuttuu aikatasolla useampia sekunteja niin jos laittaa suosiolla 10k vastus ja 100 uF siitä maihin niin aikavakio on 1 s, joka varmaan jo rauhoittaisi.

Jos oikeasti muutosaika on nopeampi niin ehkä pitäisi tuoda anturin signaali kierretyllä parilla instrumentointivahvistimelle (tai joku muu differentiaalivahvistin) jotta mahdollisesti maapiuhassa olevat häiriöt jotka tuohon kytkeytyy saisi pois... sitten voisi riittää kevyempikin suodatus.
 
Kokeilin laittaa 40uF kelan sarjaan tuloon, ei auttanut. Laitoin 100nF ja 1M vastuksen tulon rinnalle, ei auttanut. Signaali tulee tosiaan yhtä suojaamatonta johtoa pitkin, joten ei ihme, että on häiriötä. Jos jaksaisi, niin vetäisi kierretyn parikaapelin tai vaikka koksin, mutta ei nyt jaksa.

Päädyin sitten ratkaisuun, että O2 lukema näkyy tuollaisella halpis jännitemittarilla numeroina ja MAP taas erillisillä ledeillä toteutettuna puoliympyränä. Kasattu aluksi spraypurkin kanteen, myöhemmin teen sitten 3d tulostimella jonkun hienomman.

 
No nyt on sitten valmis. Tuo numeronäyttö siis lähinnä vain sitä varten, että näen, että O2 sensori ylipäätään toimii. Tässä autossa ECU syöttää sinne jotain 1,3v jos ei ala noin minuutin päästä heilumaan 0-0,9v väliä, niin antaa virhekoodin, että O2 heater cold. Volttimittariin piti laittaa joku 1,6M ohm vastus, että ei kuormittanut tuota O2 sensorin 1,3v aloitusjännitettä, niin ei ECU sitten ihmettele. Nyt siis toimii vain 100mV alueella ja siksi yksi numero kokonaan piilotettu näkyvistä.

MAP lukemat taas sitten LM3914 + perinteisillä ledeillä toteutettu. Toimii hyvin ja näkee ajossa miten pienikin liike kaasupolkimella vaikuttaa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 737
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom