Erilaisissa elektroniikkahommissa kaipailee aina kannettavaa virtalähdettä. Noita on tullut ihmeteltyä firman hankkimina ja itse ostettuna. Jaetaan tässä nyt kokemuksia mokomista kiinanihmeistä. Linkit lähinnä googlen eka osuma, samoja myy muutkin paikat, eli linkkin lähinnä referenssinä laitteeseen, ei kauppaan!
Pitstone oli ensimmäinen kokemus ja laite osoittautui kehnoksi. Laitteen akkulähtö on suojattu ja ohjaus soveltuu vain auton apukäynnistykseen. Tämän hankinnan tarkoitus oli tarjoilla noin 12v kannettavalle testijärjestelmälle johon tuon suojauksen takia ei soveltunut. Lisäksi ohjauselektroniikka näkyy syövän akun itsestään tyhjäksi tai sitten akku vain on normi kiinaölaatuinen ja ei pidä virtaa. Akku on 3x3000mAh pussikennopalikka. En suosittele.
Carman on jo hiukan parempi. Tässä apukännistyksen suojaukset on akkukenkien kaapelissa omassa palikassaan. Tuotekuvasta poiketen palikassa on suoraan EC5 liityntä tuohon powerbankkiin, merkkiledi ja rele. Powerbankin EC5 liitin menee suoraan akulle ilman mitään suojauksia eli soveltuu hyvin oman kaapelisarjan käyttöön. Sen oman käynnistinsuojapalikan voi heittää roskiin kun ei sille ole mitään käyttöä. Akussa oli täydet virrat jo kaupasta tullessa, eli ei näytä purkautuvan itsestään. Laitteen USB, 12v ja 19v dc lähdöissä on turhan iso virtaraja, eli pienemmän virran laitteilla tuo katkoo sähköt. Tiedoissa mainittu 16v lähtö on oikeasti 15v latausliitin, konekääntäjä tehnyt tepposet? Ainoa tapa saada nuo pienempivirtaiset lähdöt pysymään päällä on laittaa joko vilkkuvalo tai valaisin päälle. Itse teippasin sen puna-sinivilkun mustalla jesarilla umpeen niin saa 5,5mm DC lähdöt pysymään päällä kun laittaa valon vilkkumaan. Tuo EC5 on tietysti kokoajan virroissa. Paketissa melkoinen arsenaali DC-liitin sovittimia, jollakulla saattaa olla noille käyttöä. Akku tuossa on 3x 5000mAh pussiakkupalikka. Lautauslevyltä menee 4 johdinta akkuun ja joku balancerikin tuossa on.
Kiinanihme Aili on "diy" powerbank, eli tuonne lipastetaan 6x 18650 kennoja sisälle. Kennot on 3 x 2 konfiguraatiossa, eli nominal jännite on se 11,1. Ulostulosta saa 3,5 - 5,3 - -- 21v ja 2A. Lataus 19v. USB lähtö ei tässä kelpaa oikein minkään puhelimen lataukseen, jännite on yli USB speksin ja puhelimet ei suostu latautumaan. 5,5mm dc liittimestä jännite on käyttökelpoinen mutta vaatii yli 200mA kuorman että pysyy päällä. Näyttö on typerä ja näyttää akkujännitteen, nappia painamalla ulostulon. Ilman kuormaa näytön jännitemittaus sotkee pienempien jännitteiden tasot eli tuo vuotanee jonkun ylösvedon kautta DC lähtöön. Elektroniikka syö akkua kokoajan, eli tähän ei voi jättää kennoja sisälle. Toimivahko, mutta tuo jatkuva vuotovirta tuhoaa toimivuuden, soveltuu vain siis ennakoivasti käyttöön. Purkaa akut noin 10v:hen (3,3v/kenno) ja lataus paistaa kennot 4.2v:hen.
Toinen kiinanihme on USB powerbank. Syö kasan 18650 kennoja, kaikki kennot rinnakkain. Eli tuohon voi lipastaa ne laatikon jäämistökennot kunhan eivät ole itsestään purkautuvia. Tämä tukee QC3.0, eli USB:stä saa 5-9-12v ulos. Itse käytän USB C PD modulia jolla saa käskytetty powerbankin oikealle jännitteelle nappia painalla. Toimii vain USB-C - USB-C kaapelilla. Noita QC3.0 kykyisiä powerbankkeja on paljon muitakin, eli esim. taannoin Lidlin myymä kympin powerbankki osaa antaa samat 5-9-12v ulos. Ainakin itselle päätyneet yksilöt ei tyhjennä itseään itsekseen ja pysyvät päällä pienilläkin virroilla. Virtarajat noissa lienee reilusti alle 100mA. Tämä on osoittautunut kaikista käyttökelpoisimmaksi ja saa ladattua samalla laturilla kuin kännykänkin. Sekä tällä saa ladattua myös sen kännykän.
Näitten valmiiden räpsyjen toimimattomuuteen kyllästyneenä tein sitten oman version jossa on 4x 18650 sarjassa, valmis labravirtalähdemoduli, balansoiva laturi ja QC3.0 USB C syöttö latausta varten. Osat Kiinasta mutta tuo on sitten se toimiva versio.
edit, typofix
Pitstone oli ensimmäinen kokemus ja laite osoittautui kehnoksi. Laitteen akkulähtö on suojattu ja ohjaus soveltuu vain auton apukäynnistykseen. Tämän hankinnan tarkoitus oli tarjoilla noin 12v kannettavalle testijärjestelmälle johon tuon suojauksen takia ei soveltunut. Lisäksi ohjauselektroniikka näkyy syövän akun itsestään tyhjäksi tai sitten akku vain on normi kiinaölaatuinen ja ei pidä virtaa. Akku on 3x3000mAh pussikennopalikka. En suosittele.
Carman on jo hiukan parempi. Tässä apukännistyksen suojaukset on akkukenkien kaapelissa omassa palikassaan. Tuotekuvasta poiketen palikassa on suoraan EC5 liityntä tuohon powerbankkiin, merkkiledi ja rele. Powerbankin EC5 liitin menee suoraan akulle ilman mitään suojauksia eli soveltuu hyvin oman kaapelisarjan käyttöön. Sen oman käynnistinsuojapalikan voi heittää roskiin kun ei sille ole mitään käyttöä. Akussa oli täydet virrat jo kaupasta tullessa, eli ei näytä purkautuvan itsestään. Laitteen USB, 12v ja 19v dc lähdöissä on turhan iso virtaraja, eli pienemmän virran laitteilla tuo katkoo sähköt. Tiedoissa mainittu 16v lähtö on oikeasti 15v latausliitin, konekääntäjä tehnyt tepposet? Ainoa tapa saada nuo pienempivirtaiset lähdöt pysymään päällä on laittaa joko vilkkuvalo tai valaisin päälle. Itse teippasin sen puna-sinivilkun mustalla jesarilla umpeen niin saa 5,5mm DC lähdöt pysymään päällä kun laittaa valon vilkkumaan. Tuo EC5 on tietysti kokoajan virroissa. Paketissa melkoinen arsenaali DC-liitin sovittimia, jollakulla saattaa olla noille käyttöä. Akku tuossa on 3x 5000mAh pussiakkupalikka. Lautauslevyltä menee 4 johdinta akkuun ja joku balancerikin tuossa on.
Kiinanihme Aili on "diy" powerbank, eli tuonne lipastetaan 6x 18650 kennoja sisälle. Kennot on 3 x 2 konfiguraatiossa, eli nominal jännite on se 11,1. Ulostulosta saa 3,5 - 5,3 - -- 21v ja 2A. Lataus 19v. USB lähtö ei tässä kelpaa oikein minkään puhelimen lataukseen, jännite on yli USB speksin ja puhelimet ei suostu latautumaan. 5,5mm dc liittimestä jännite on käyttökelpoinen mutta vaatii yli 200mA kuorman että pysyy päällä. Näyttö on typerä ja näyttää akkujännitteen, nappia painamalla ulostulon. Ilman kuormaa näytön jännitemittaus sotkee pienempien jännitteiden tasot eli tuo vuotanee jonkun ylösvedon kautta DC lähtöön. Elektroniikka syö akkua kokoajan, eli tähän ei voi jättää kennoja sisälle. Toimivahko, mutta tuo jatkuva vuotovirta tuhoaa toimivuuden, soveltuu vain siis ennakoivasti käyttöön. Purkaa akut noin 10v:hen (3,3v/kenno) ja lataus paistaa kennot 4.2v:hen.
Toinen kiinanihme on USB powerbank. Syö kasan 18650 kennoja, kaikki kennot rinnakkain. Eli tuohon voi lipastaa ne laatikon jäämistökennot kunhan eivät ole itsestään purkautuvia. Tämä tukee QC3.0, eli USB:stä saa 5-9-12v ulos. Itse käytän USB C PD modulia jolla saa käskytetty powerbankin oikealle jännitteelle nappia painalla. Toimii vain USB-C - USB-C kaapelilla. Noita QC3.0 kykyisiä powerbankkeja on paljon muitakin, eli esim. taannoin Lidlin myymä kympin powerbankki osaa antaa samat 5-9-12v ulos. Ainakin itselle päätyneet yksilöt ei tyhjennä itseään itsekseen ja pysyvät päällä pienilläkin virroilla. Virtarajat noissa lienee reilusti alle 100mA. Tämä on osoittautunut kaikista käyttökelpoisimmaksi ja saa ladattua samalla laturilla kuin kännykänkin. Sekä tällä saa ladattua myös sen kännykän.
Näitten valmiiden räpsyjen toimimattomuuteen kyllästyneenä tein sitten oman version jossa on 4x 18650 sarjassa, valmis labravirtalähdemoduli, balansoiva laturi ja QC3.0 USB C syöttö latausta varten. Osat Kiinasta mutta tuo on sitten se toimiva versio.
edit, typofix
Viimeksi muokattu: