Lisäjäähdytyksen tarve? Prossucooler vai kotelotuuletus?

Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Itsellä on ollut nyt kolmisen vuotta käytössä Fractalin Define R5-koteloon kasattu kokoonpano, jota tuli päivitettyä viikonlopun aikana. Näyttikseksi tuli RTX 3080 ja prossu päivittyi Ryzen 1700 -> Ryzen 3800x.

Jäähyt on tähän asti olleet kotelon vakiot (1x Fractal GP-14 edessä ja takana) + prossulle Noctuan NH-U12S. Ryzen 1700 pysyi kivasti rasituksessakin vielä alle 60 asteessa, mutta tämä 3800x käykin pelatessa 75-85 asteen tienoilla. Aloin miettimään tulisiko tuota Noctuaa vaihtaa isompaan (D-15) ja/tai tulisiko tuohon koteloon lisätä lisäjäähdytystä ja jos lisäisi, niin mitä? Vai tarvitseeko noita reilu 80 asteen lämpöjä edes millään tavalla stressata 3000-sarjan prossun kanssa, kun vissiin käyvät lämpimänä muutenkin.

Olisiko joltain fiksummalta neuvoa näihin asioihin? Jäähdytyshommia sen verta vähemmän tullut tutkittua ja nyt haluaisi ettei päivitykset mene puihin ainakaan jäähdytyksen takia :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Eihän tuommoiset lämmöt nyt mikään oikea ongelma ole. Mutta yksi tapa arvioida kotelotuuletuksen riittävyyttä on ajaa stressitestiä kotelon kylki avonaisena. Jos lämmöt on selvästi matalammat kuin koppa kiinni, niin lisäjäähdytyksestä todennäköisesti olisi hyötyä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 439
RTX 3080 näytönohjain lisää aika paljon lämpötiloja kotelossa niin koittaisin asentaa koteloon yläosaan pari tuuletinta.
Vaikka arctic p12 tuulettimet ovat halpoja ja todettu hyviksi ja muistakseni NH-U12S ei tule kun yhdellä tuulettimella eli voit toisen virittää siihen mitä hieman auttaa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
On toi 85 kyllä pelatessa kova lämpö, omalla 3700X:llä PBO päällä ei tainnut edes Prime95 nostaa noin koviksi lämpöjä Arctic Freezer 34:lla. Nyt testasin 3900X:llä (D15), niin Prime small FFT vakiona nostaa 70 asteeseen lämmöt. Oisko väärin asennettu? :)
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
RTX 3080 näytönohjain lisää aika paljon lämpötiloja kotelossa niin koittaisin asentaa koteloon yläosaan pari tuuletinta.
Vaikka arctic p12 tuulettimet ovat halpoja ja todettu hyviksi ja muistakseni NH-U12S ei tule kun yhdellä tuulettimella eli voit toisen virittää siihen mitä hieman auttaa.
Eli ylhäältä vielä pari, jotka ottais ilmaa sisään? Tuossa kotelossahan saa nuo kattopaneelit kokonaan irti, joten tuo varmaan olisi helppo keissi. Tuo lisätuuletin noctuaankin tietysti yksi mahis tuon lisäksi, tosiaan tullut vain yhdellä tuulettimella.

On toi 85 kyllä pelatessa kova lämpö, omalla 3700X:llä PBO päällä ei tainnut edes Prime95 nostaa noin koviksi lämpöjä Arctic Freezer 34:lla. Nyt testasin 3900X:llä (D15), niin Prime small FFT vakiona nostaa 70 asteeseen lämmöt. Oisko väärin asennettu? :)
Vedin Noctuan kokonaan irti, putsasin ja laitoin uudet tahnat vielä. Pikaisellä testillä näytti pyörivän alkuun 60-75 välillä ja siitä alkoi nousemaan ja kävi välillä yli 80 edelleen (testasin Modern Warfarella, joka vissiin aika CPU-intensiivinen). Availin vielä kopankin tuon perään ja varmistin et jäähyt pyörii normisti. En tiedä paljon vaikuttaisi tuohon D15 päivittäminen.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Vedin Noctuan kokonaan irti, putsasin ja laitoin uudet tahnat vielä. Pikaisellä testillä näytti pyörivän alkuun 60-75 välillä ja siitä alkoi nousemaan ja kävi välillä yli 80 edelleen (testasin Modern Warfarella, joka vissiin aika CPU-intensiivinen). Availin vielä kopankin tuon perään ja varmistin et jäähyt pyörii normisti. En tiedä paljon vaikuttaisi tuohon D15 päivittäminen.
Onko sulla PBO päällä? Testaapa vaikka CB20 multicore, mulla ois siihen verrokkidataa lämmöistä. Tai mihin nousee Prime95 small fft.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
RTX 3080 on yksi kuumimpia/eniten lämpöä tuottavia näytönohjaimia ja edeltäjä tuskin oli samanlainen lämmityskamiina.
Joten kotelon tuuletusta olisi pitänyt parantaa vastaavasti.
Lähtökohtanakin tuo yksi tuuletin edessä ja takana oli todella keskinkertainen kotelotuuletus.
Eli ilma kotelon sisällä todennäköisesti kuumenee melkoisesti näytönohjaimen sinne dumppaamasta lämmöstä samalla nostaen prossun lämpötilaa.

Toinenkin mahdollisuus on:
Vaikka Tweaktownin seitsemän vuoden takainen testiartikkeli sanookin NH-U12S:n pohjan olleen erittäin suora se voi olla muuttunut.
Monet jäähyt, ml. uudemmat Noctuat, ovat Intelin koveraan päin oleville heatspreadereille optimoidulla kuperalla pohjalla.
Ja AMD:n suorahkon (/keskeltä jopa hitusen koolla olevan) heatspreaderin kanssa sellainen antaisi hyvän kontaktin vain pienellä keskusaluleella.
Samalla kun Zen2 Ryzening chiplet rakenne sijoittaa lämpöä tuottavat piisirut epäkeskosti.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Onko sulla PBO päällä? Testaapa vaikka CB20 multicore, mulla ois siihen verrokkidataa lämmöistä. Tai mihin nousee Prime95 small fft.
1604337748473.png


Eli tuolla 82 asteessa asti kävi Cinebenchissä. PBO ei ilmeisesti ole oletuksena päällä, enkä ole sitä BIOSista koittanutkaan laittaa.

Prime95 testasin tuon small fft ja joku 5min ja kävi 92 asteessa.
1604338454811.png
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
RTX 3080 on yksi kuumimpia/eniten lämpöä tuottavia näytönohjaimia ja edeltäjä tuskin oli samanlainen lämmityskamiina.
Joten kotelon tuuletusta olisi pitänyt parantaa vastaavasti.
Lähtökohtanakin tuo yksi tuuletin edessä ja takana oli todella keskinkertainen kotelotuuletus.
Eli ilma kotelon sisällä todennäköisesti kuumenee melkoisesti näytönohjaimen sinne dumppaamasta lämmöstä samalla nostaen prossun lämpötilaa.

Toinenkin mahdollisuus on:
Vaikka Tweaktownin seitsemän vuoden takainen testiartikkeli sanookin NH-U12S:n pohjan olleen erittäin suora se voi olla muuttunut.
Monet jäähyt, ml. uudemmat Noctuat, ovat Intelin koveraan päin oleville heatspreadereille optimoidulla kuperalla pohjalla.
Ja AMD:n suorahkon (/keskeltä jopa hitusen koolla olevan) heatspreaderin kanssa sellainen antaisi hyvän kontaktin vain pienellä keskusaluleella.
Samalla kun Zen2 Ryzening chiplet rakenne sijoittaa lämpöä tuottavat piisirut epäkeskosti.
Joo RTX3080+1700 tuota lämmön kasvua ei vielä erityisesti huomannut, mutta tää 3800x on muuttanut tilannetta. 3080 pysyy pelatessa siinä n. 70 asteessa.

Vaihtoehto A olisi siis laittaa vain lisätuuletusta koppaan (kattoon sisäänottoja? toinenkin ulos puhaltava tuuletin?).

Vaihtoehto B nyt voi tietysti olla mahdollinen, mutta tuostakaan sitten ei sinänsä ole varmuutta. Toisaalta yllä ainakin isompi Noctua D15 pitänyt 3900x 70 asteessa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652


Eli tuolla 82 asteessa asti kävi Cinebenchissä. PBO ei ilmeisesti ole oletuksena päällä, enkä ole sitä BIOSista koittanutkaan laittaa.

Prime95 testasin tuon small fft ja joku 5min ja kävi 92 asteessa.
Kyllä noi mun mielestä on liian korkeita, tosin vertailukohtana mulla 3700x ja 3900x. Toivottavasti joku 3800x:n omistava kommentoi. Mutta omaa 3700x:ää ajoin 3800:n powerlimitillä, niin CB20:ssä lämmöt nousi vain 71 asteeseen. 3800X:llä olettaisi tuon olevan matalampi, koska se on parempaa binniä.

Edit - Ja tuolloin jäähynä siis astetta huonompi Freezer.

Katso Ryzen masterista, mitkä sulla on ne PPT, TDC ja EDC. PBO selittäisi noi lämmöt kyllä.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Kyllä noi mun mielestä on liian korkeita, tosin vertailukohtana mulla 3700x ja 3900x. Toivottavasti joku 3800x:n omistava kommentoi. Mutta omaa 3700x:ää ajoin 3800:n powerlimitillä, niin CB20:ssä lämmöt nousi vain 71 asteeseen. 3800X:llä olettaisi tuon olevan matalampi, koska se on parempaa binniä.

Edit - Ja tuolloin jäähynä siis astetta huonompi Freezer.

Katso Ryzen masterista, mitkä sulla on ne PPT, TDC ja EDC. PBO selittäisi noi lämmöt kyllä.
PPT: 142 W
TDC: 95 A
EDC: 140 A

Käyn erikseen vaikka BIOSista varmistaan PBO. Ryzen Masterissa ei vaan osu silmään, et näyttääkö suoraan.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
PPT: 142 W
TDC: 95 A
EDC: 140 A

Käyn erikseen vaikka BIOSista varmistaan PBO. Ryzen Masterissa ei vaan osu silmään, et näyttääkö suoraan.
Noi on ne normaalit powerlimitit, eli tod näk ei ole pbo päällä, mutta varmista tosiaan biosista. Lämmöt on kyllä mun mielestä liian suuret, toivotaan edelleen että joku 3800x omistaja ilmoittautuisi.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Noi on ne normaalit powerlimitit, eli tod näk ei ole pbo päällä, mutta varmista tosiaan biosista. Lämmöt on kyllä mun mielestä liian suuret, toivotaan edelleen että joku 3800x omistaja ilmoittautuisi.
No nyt pääsin BIOSiin asti. Precision boost oli tilassa Auto, johon tuo Asusin bios ei antanut sen tarkempaa määritystä. Erikseen olis ollut enabled/disabled/advanced. Mitä nyt nopeasti tuosta tutkin, niin ilmeisesti auto-asetus jättää Precision Boost 2 päälle, mutta PBO ei ole käytössä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
No nyt pääsin BIOSiin asti. Precision boost oli tilassa Auto, johon tuo Asusin bios ei antanut sen tarkempaa määritystä. Erikseen olis ollut enabled/disabled/advanced. Mitä nyt nopeasti tuosta tutkin, niin ilmeisesti auto-asetus jättää Precision Boost 2 päälle, mutta PBO ei ole käytössä.
Joo varmaan se on poissa päältä. Testasimpa nyt omaa 3900x, prime95 small fft kaikki kotelotuulettimet poissa päältä ja siltikin nousi vain 80-asteeseen, CB20 70 asteeseen. Kuulostaa edelleen kovilta noi lämmöt ja toivottavasti tosiaan joku 3800x:n omistaja kommentoi asiaa.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Itsellä on ollut nyt kolmisen vuotta käytössä Fractalin Define R5-koteloon kasattu kokoonpano, jota tuli päivitettyä viikonlopun aikana. Näyttikseksi tuli RTX 3080 ja prossu päivittyi Ryzen 1700 -> Ryzen 3800x.

Jäähyt on tähän asti olleet kotelon vakiot (1x Fractal GP-14 edessä ja takana) + prossulle Noctuan NH-U12S. Ryzen 1700 pysyi kivasti rasituksessakin vielä alle 60 asteessa, mutta tämä 3800x käykin pelatessa 75-85 asteen tienoilla. Aloin miettimään tulisiko tuota Noctuaa vaihtaa isompaan (D-15) ja/tai tulisiko tuohon koteloon lisätä lisäjäähdytystä ja jos lisäisi, niin mitä? Vai tarvitseeko noita reilu 80 asteen lämpöjä edes millään tavalla stressata 3000-sarjan prossun kanssa, kun vissiin käyvät lämpimänä muutenkin.

Olisiko joltain fiksummalta neuvoa näihin asioihin? Jäähdytyshommia sen verta vähemmän tullut tutkittua ja nyt haluaisi ettei päivitykset mene puihin ainakaan jäähdytyksen takia :D
Nythän sattuikin sopivasti, kun toisessa ketjussa kerroin juuri omia kokemuksia aika vastaavasta paketista, mitä sulla oli aiemmin. Ensinnäkin voi heti alkuun todeta, että kotelotuuletus on alamittainen. Tuulettimien tuotto suodattimen läpi putoaa rankasti ja on n. 1/3 siitä, mitä ilmoitetaan. Tavoitteena tulisi jo pölyn takia pitää koppa ylipaineisena, joten tuuletinkapasiteettia pitäisi olla 3xpoisto.

Seuraava asia, mitä pitäisi katsoa on tuulettimen paineenkorotus. Fractalin omat GP-14 tuulettimet ovat kyllä kohtuullisen hiljaisia, mutta eipä niistä juuri mitään ilmavirtaakaan paine-eron kasvaessa synny. Poistopuhaltimena toimivat varmaan OK. Itse päädyin siihen, että hankin 4x samanlaiset puhaltimet eli 3xtulo + 1 poisto (itselläni siis Noctua NF-A14).

Kolmas asia on prossucooleri. Oma käsitykseni mukaan pitäisi olla 2-tuuletinmalli. Omalla mATX-emolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin U12A, mutta D-15 olisi halvempi ja olisiko vielä järeämpikin. Omaan käyttöön U12A on ylimittainen, mutta kestääpä prossun vaihtoakin ja tuulettimet käy pienillä kierroksilla. Miksi tarvitaan 2 tuuletinta? Prossu tuottaa paljon lämpöä koppaan myös eikä sitä ole tarkoituksenmukaista levittää ympäri. Kun on coolerissa myös tulo- ja poistotuuletin, niin poisto huolehtii ilman tuuppauksen suoraan kotelon poistotuulettimen imupuolelle. Pelkkä tulopuhallin painaa kyllä jäähdytysilman rivaston läpi, mutta lämminnyt ilma pääsee purkautumaan ympäri koppaa ilman poistotuuletinta.

Itselläni kone on jatkuvassa rasituksessa foldauksessa, näitä on tullut seurattua. Em. muutoksilla, jotka pitäisi toimia sinun lähes samankaltaisessa R5 vs minun S (S on kai aika suoraan karvalakkimalli R5:n pohjalta) suosittelisin yo. kaltaisia muutoksia. Emon lämpötilamittaukset tippui 15 °C vrt vanha AMD:n stock wraith, joka siis juuri pöllytti lämmöt ympäri koppaa. Prossu käy täydellä rasituksella foldauksessa n. 56 °C lämpötilassa ja tällöin coolerin fläktit kiertää joku 850 rpm ja eli varaa on rankasti. Mielestäni U12A-coolerin melko laadukkaat Noctuat eivät pidä ääntä juurikaan (ainakaan näyttiksen yli) vielä 1300 rpm kierroksillakaan. Uskoakseni riittää kovempiinkin prossuihin, vaikka näin matalia lämpöjä et saavutakaan.

Näyttis (siis 2070) pysyy parhaimmillaan 59...60 °C lämpötiloissa, kun kotelotuulettimet puskee tuoretta ilmaa riittävästi ja prossucoolerin tuulettimet siis huolehtii lämmöt suoraan poistoon. Lisäksi olen kotelon pohjasta tukkinut reikälevyt (siellähän on tuulettimen paikka) bitumimatolla, jotta viileä tuloilma ei raskaampana karkaa suoraan ulos ja kotelon paineistus kärsi.

EDIT: Ohessa linkki viestiin toiseen ketjuun, jossa asiallista spekulointia näistä aiheista ja mitattuja tuloksia tuulettimien kapasiteetista suodattimen ja "grillin" yli. Ilmajäähdytys yleisthredi
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 439
Eli ylhäältä vielä pari, jotka ottais ilmaa sisään? Tuossa kotelossahan saa nuo kattopaneelit kokonaan irti, joten tuo varmaan olisi helppo keissi. Tuo lisätuuletin noctuaankin tietysti yksi mahis tuon lisäksi, tosiaan tullut vain yhdellä tuulettimella.



Vedin Noctuan kokonaan irti, putsasin ja laitoin uudet tahnat vielä. Pikaisellä testillä näytti pyörivän alkuun 60-75 välillä ja siitä alkoi nousemaan ja kävi välillä yli 80 edelleen (testasin Modern Warfarella, joka vissiin aika CPU-intensiivinen). Availin vielä kopankin tuon perään ja varmistin et jäähyt pyörii normisti. En tiedä paljon vaikuttaisi tuohon D15 päivittäminen.
Joo kattotuulettimet puhaltamaan lämmintä ilmaa ulos voisi auttaa ja voit testata toisella tuulettimella cpu jäähyn kanssa jos sellainen löytyy.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Nythän sattuikin sopivasti, kun toisessa ketjussa kerroin juuri omia kokemuksia aika vastaavasta paketista, mitä sulla oli aiemmin. Ensinnäkin voi heti alkuun todeta, että kotelotuuletus on alamittainen. Tuulettimien tuotto suodattimen läpi putoaa rankasti ja on n. 1/3 siitä, mitä ilmoitetaan. Tavoitteena tulisi jo pölyn takia pitää koppa ylipaineisena, joten tuuletinkapasiteettia pitäisi olla 3xpoisto.

Seuraava asia, mitä pitäisi katsoa on tuulettimen paineenkorotus. Fractalin omat GP-14 tuulettimet ovat kyllä kohtuullisen hiljaisia, mutta eipä niistä juuri mitään ilmavirtaakaan paine-eron kasvaessa synny. Poistopuhaltimena toimivat varmaan OK. Itse päädyin siihen, että hankin 4x samanlaiset puhaltimet eli 3xtulo + 1 poisto (itselläni siis Noctua NF-A14).

Kolmas asia on prossucooleri. Oma käsitykseni mukaan pitäisi olla 2-tuuletinmalli. Omalla mATX-emolla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin U12A, mutta D-15 olisi halvempi ja olisiko vielä järeämpikin. Omaan käyttöön U12A on ylimittainen, mutta kestääpä prossun vaihtoakin ja tuulettimet käy pienillä kierroksilla. Miksi tarvitaan 2 tuuletinta? Prossu tuottaa paljon lämpöä koppaan myös eikä sitä ole tarkoituksenmukaista levittää ympäri. Kun on coolerissa myös tulo- ja poistotuuletin, niin poisto huolehtii ilman tuuppauksen suoraan kotelon poistotuulettimen imupuolelle. Pelkkä tulopuhallin painaa kyllä jäähdytysilman rivaston läpi, mutta lämminnyt ilma pääsee purkautumaan ympäri koppaa ilman poistotuuletinta.

Itselläni kone on jatkuvassa rasituksessa foldauksessa, näitä on tullut seurattua. Em. muutoksilla, jotka pitäisi toimia sinun lähes samankaltaisessa R5 vs minun S (S on kai aika suoraan karvalakkimalli R5:n pohjalta) suosittelisin yo. kaltaisia muutoksia. Emon lämpötilamittaukset tippui 15 °C vrt vanha AMD:n stock wraith, joka siis juuri pöllytti lämmöt ympäri koppaa. Prossu käy täydellä rasituksella foldauksessa n. 56 °C lämpötilassa ja tällöin coolerin fläktit kiertää joku 850 rpm ja eli varaa on rankasti. Mielestäni U12A-coolerin melko laadukkaat Noctuat eivät pidä ääntä juurikaan (ainakaan näyttiksen yli) vielä 1300 rpm kierroksillakaan. Uskoakseni riittää kovempiinkin prossuihin, vaikka näin matalia lämpöjä et saavutakaan.

Näyttis (siis 2070) pysyy parhaimmillaan 59...60 °C lämpötiloissa, kun kotelotuulettimet puskee tuoretta ilmaa riittävästi ja prossucoolerin tuulettimet siis huolehtii lämmöt suoraan poistoon. Lisäksi olen kotelon pohjasta tukkinut reikälevyt (siellähän on tuulettimen paikka) bitumimatolla, jotta viileä tuloilma ei raskaampana karkaa suoraan ulos ja kotelon paineistus kärsi.

EDIT: Ohessa linkki viestiin toiseen ketjuun, jossa asiallista spekulointia näistä aiheista ja mitattuja tuloksia tuulettimien kapasiteetista suodattimen ja "grillin" yli. Ilmajäähdytys yleisthredi
Kiitos, otin tuosta hieman ajatusta kiinni. Noctuahan jaksoi vielä jäähdytellä tuon Ryzen 1700 todella viileäksi, mutta tässä vähän jo mietityttää, että 3800X tunkee vaan kuormaa liikaa ainakin tuolle 1 siili+ 1 tuuletin kombolle.

Ja hieman päivitystä, lisäsin pari Noctuan A14-tuuletinta eteen ja yksi PWM-versio puhaltaa kopasta ulos. Toisen GP-14 siirsin puhaltaa ulos katosta ja toinen GP-14 on vielä vapaana. Tuon varmaan voisi lykätä vielä ottaan koppaan ilmaa pohjasta tms, tai hommata joku muu tuuletin vielä pohjaan. Noctuat nyt on mukavia äänentasoltaan, joten yksi semmoinen vielä harkinnassa.

Prossun lämmöt pelatessa laski hieman, saattoi välillä käydä 80 asteen tuntumassa (max 81), mutta pääosin pyöri 70-80 asteen välillä koko ajan. Cinebench esim. taas sai edelleen lämmöt 82 asti. Pari astetta voisi varmaan saada prossulta, jos lisään vielä tuon toisen tuulettimen prossucooleriin. Lähi-Verkkokaupassa ei vaan juuri sopivaa ollut hyllyssä, niin jäi vielä ottamatta.

Jos vielä haluaa laskea lämpöjä prossulta enemmänkin, on varmaan sitten yksinkertaisesti järeämpi prossucooler.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kiitos, otin tuosta hieman ajatusta kiinni. Noctuahan jaksoi vielä jäähdytellä tuon Ryzen 1700 todella viileäksi, mutta tässä vähän jo mietityttää, että 3800X tunkee vaan kuormaa liikaa ainakin tuolle 1 siili+ 1 tuuletin kombolle.

Ja hieman päivitystä, lisäsin pari Noctuan A14-tuuletinta eteen ja yksi PWM-versio puhaltaa kopasta ulos. Toisen GP-14 siirsin puhaltaa ulos katosta ja toinen GP-14 on vielä vapaana. Tuon varmaan voisi lykätä vielä ottaan koppaan ilmaa pohjasta tms, tai hommata joku muu tuuletin vielä pohjaan. Noctuat nyt on mukavia äänentasoltaan, joten yksi semmoinen vielä harkinnassa.

Prossun lämmöt pelatessa laski hieman, saattoi välillä käydä 80 asteen tuntumassa (max 81), mutta pääosin pyöri 70-80 asteen välillä koko ajan. Cinebench esim. taas sai edelleen lämmöt 82 asti. Pari astetta voisi varmaan saada prossulta, jos lisään vielä tuon toisen tuulettimen prossucooleriin. Lähi-Verkkokaupassa ei vaan juuri sopivaa ollut hyllyssä, niin jäi vielä ottamatta.

Jos vielä haluaa laskea lämpöjä prossulta enemmänkin, on varmaan sitten yksinkertaisesti järeämpi prossucooler.
Laita mieluummin se poisto-Noctua tulopuhaltimeksi, kun siinä riittää paineenkorotusta. Fractalin puhaltimet kelpaavat poistopuhaltimiksi, kun ei poistossa tarvita painetta. Voi olla hyväkin, että olisi matalapaineisia puhaltimia poistoina, suhisee vähemmän. Itsekin mietin, olisinko säästänyt nuo Fractalin puhaltimet poistoiksi, mutta sitten halusin lisää poistoilmaa enkä kuitenkaan asentaa mitään kopan kattoon vaan selvitä yhdellä Noctualla. Ja tarvitsetko kopassa sitä valtaisaa levyasennuskehikkoa? Se häiritsee ilmavirtauksia. Tämä S-malli on tosiaan karsittu versio vrt. R5 ja mulla ei semmosta siinä ole. Saan nätisti ne 3xNoctua tonne etupaneelin taakse. Kotelon pohjalle asentamisessa on se huono, että sitten tulee pölyä ja paskaa ja suodatin heti tukossa. Ilmavirtauksen kannalta periaatteessa hyvä asia kyllä. Ja jos sinne ei asenna tuuletinta, pitäisi se asennuspaikka tukkia, ettei viileä tuloilma karkaa sieltä väärinpäin ulos.

Mitä sulla näyttää emon lämpötilamittaukset? Se nimittäin paljastaa, "vuotaako" sulla kuinka paljon lämpökuormaa prossulta/GPU:lta emon päälle. Prossun lisäksi GPU hehkuttaa myös mukavasti tossa, joten virittele myös GPU:n tuulettimia standardista ylöspäin. Tiedän, ainakin omassa tapauksessa näyttiksen fläktit on suurin äänilähde, mutta jos haluaa pitää kopan/GPU:n lämpöjä kurissa, on pakko virittää kierroksia ylöspäin. Itse olen Afterburnerilla säätänyt power limitejä yms. ja siellä on myös ihan kätevä Fan curve, jolla voi tehdä omia asetuksia. Käytännössä esim. n. 60 °C kohdalla itselläni GPU-tuulettimet kiertää +10 %-yksikköä vrt. lämpötila eli 70 %.

Tuo prossucooleri onkin hyvä kysymys, mitä kannattaisi tehdä. Jos siihen Noctuan toisen hyvälaatuisen NF-A12 -tuulettimen asentaa, sekin maksaa. Onkin muuten erittäin hiljainen tuuletin kovillakin kierroksilla siinä missä 14-malli hieman enemmän pörrää. Tuossa sun coolerissa on ilmeisesti vanhemman polven tuuletin. Joka tapauksessa se toinen tuuletin varmistaa, että lämmöt ei karkaa koppaan. Epäilyttää hieman, riittääkö se silti ja sitten sulla on tuulettimia nurkissa. Nämä hyvälaatuiset tuulettimet kannattaa huomioida esim. U12A-coolerissa, että ne on yksi syy, miksi cooleri on kallis.

Pitääkö vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja laittaa cooleri, joka saman tien riittää? Kotelon ilmanvaihtokaan ei auta, jos ei voima riitä coolerissa. Hyvä cooleri taas sekin vaatii, että kopassa ilma vaihtuu. Niin siinä mielessä jo tekemäsi muutokset on kotiinpäin nekin. Tämä U12A on aika tanakka tehoiltaan ja olisi samaa kokoluokkaa sivusuunnassa kuin nykyinen. Ei blokkaa esim. 1-slotin PCIe X16-paikkaa ja muistit mahtuu näytisti. Sitten, jos pitää olla V8, niin se on tuo D15, mutta silloin voi joutua siirtelemään GPU:ta ja etutuuletinta nostamaan. Kumpikaan ei ole lähtökohtaisesti hyvä asia...
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Laita mieluummin se poisto-Noctua tulopuhaltimeksi, kun siinä riittää paineenkorotusta. Fractalin puhaltimet kelpaavat poistopuhaltimiksi, kun ei poistossa tarvita painetta. Voi olla hyväkin, että olisi matalapaineisia puhaltimia poistoina, suhisee vähemmän. Itsekin mietin, olisinko säästänyt nuo Fractalin puhaltimet poistoiksi, mutta sitten halusin lisää poistoilmaa enkä kuitenkaan asentaa mitään kopan kattoon vaan selvitä yhdellä Noctualla. Ja tarvitsetko kopassa sitä valtaisaa levyasennuskehikkoa? Se häiritsee ilmavirtauksia. Tämä S-malli on tosiaan karsittu versio vrt. R5 ja mulla ei semmosta siinä ole. Saan nätisti ne 3xNoctua tonne etupaneelin taakse. Kotelon pohjalle asentamisessa on se huono, että sitten tulee pölyä ja paskaa ja suodatin heti tukossa. Ilmavirtauksen kannalta periaatteessa hyvä asia kyllä. Ja jos sinne ei asenna tuuletinta, pitäisi se asennuspaikka tukkia, ettei viileä tuloilma karkaa sieltä väärinpäin ulos.

Mitä sulla näyttää emon lämpötilamittaukset? Se nimittäin paljastaa, "vuotaako" sulla kuinka paljon lämpökuormaa prossulta/GPU:lta emon päälle. Prossun lisäksi GPU hehkuttaa myös mukavasti tossa, joten virittele myös GPU:n tuulettimia standardista ylöspäin. Tiedän, ainakin omassa tapauksessa näyttiksen fläktit on suurin äänilähde, mutta jos haluaa pitää kopan/GPU:n lämpöjä kurissa, on pakko virittää kierroksia ylöspäin. Itse olen Afterburnerilla säätänyt power limitejä yms. ja siellä on myös ihan kätevä Fan curve, jolla voi tehdä omia asetuksia. Käytännössä esim. n. 60 °C kohdalla itselläni GPU-tuulettimet kiertää +10 %-yksikköä vrt. lämpötila eli 70 %.

Tuo prossucooleri onkin hyvä kysymys, mitä kannattaisi tehdä. Jos siihen Noctuan toisen hyvälaatuisen NF-A12 -tuulettimen asentaa, sekin maksaa. Onkin muuten erittäin hiljainen tuuletin kovillakin kierroksilla siinä missä 14-malli hieman enemmän pörrää. Tuossa sun coolerissa on ilmeisesti vanhemman polven tuuletin. Joka tapauksessa se toinen tuuletin varmistaa, että lämmöt ei karkaa koppaan. Epäilyttää hieman, riittääkö se silti ja sitten sulla on tuulettimia nurkissa. Nämä hyvälaatuiset tuulettimet kannattaa huomioida esim. U12A-coolerissa, että ne on yksi syy, miksi cooleri on kallis.

Pitääkö vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja laittaa cooleri, joka saman tien riittää? Kotelon ilmanvaihtokaan ei auta, jos ei voima riitä coolerissa. Hyvä cooleri taas sekin vaatii, että kopassa ilma vaihtuu. Niin siinä mielessä jo tekemäsi muutokset on kotiinpäin nekin. Tämä U12A on aika tanakka tehoiltaan ja olisi samaa kokoluokkaa sivusuunnassa kuin nykyinen. Ei blokkaa esim. 1-slotin PCIe X16-paikkaa ja muistit mahtuu näytisti. Sitten, jos pitää olla V8, niin se on tuo D15, mutta silloin voi joutua siirtelemään GPU:ta ja etutuuletinta nostamaan. Kumpikaan ei ole lähtökohtaisesti hyvä asia...
Joo no tuo Noctuan siirto tuolta ulospuhalluksesta olisi varmasti yksi mahdollinen toimenpide. Tosiaan tuossa edessä ei ole kolmatta tuuletinpaikkaa ja sen takia mietin tuota pohjalle asentamista. Yksi levykehikko tuossa kopassa on jäljellä, toisen osan poistin. Poistin myös optisen aseman kehikon, mutta sillä korkeudella ei tainnut tosiaan olla tuulettimen asennuspaikkaa. GPUI fan curvea nyt voi tietysti vielä katsella lisänä.

Tuota mietin, että kuinka paljon parempi sitten U12A on käytännössä verrattuna U12S. Kompaktimpi olisi, mutta joka tapauksessa satasen cooleri ja samaa sarjaa kuin tämän hetkinen. D-15 voisin laittaa jo ihan sillä, että riittäisi vaikka tuota päivittäisi hamassa tulevaisuudessakin. Omalla emolla ei pitäisi Noctuan yhteensopivuustaulukon ja Redditin mukaan olla mitään ongelmaa tuota D-15 saada sopimaan, ja GPU mahtuisi olemaan nykyisellä paikalla.

Tästäkin tullut aikamoinen työmaa :D

Edit. Näyttääkin tuo U12A olevan ns. seuraaja tuolle U12S ja hieman isompi. Pitää tuotakin nyt vielä tutkia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Joo no tuo Noctuan siirto tuolta ulospuhalluksesta olisi varmasti yksi mahdollinen toimenpide. Tosiaan tuossa edessä ei ole kolmatta tuuletinpaikkaa ja sen takia mietin tuota pohjalle asentamista. Yksi levykehikko tuossa kopassa on jäljellä, toisen osan poistin. Poistin myös optisen aseman kehikon, mutta sillä korkeudella ei tainnut tosiaan olla tuulettimen asennuspaikkaa. GPUI fan curvea nyt voi tietysti vielä katsella lisänä.

Tuota mietin, että kuinka paljon parempi sitten U12A on käytännössä verrattuna U12S. Kompaktimpi olisi, mutta joka tapauksessa satasen cooleri ja samaa sarjaa kuin tämän hetkinen. D-15 voisin laittaa jo ihan sillä, että riittäisi vaikka tuota päivittäisi hamassa tulevaisuudessakin. Omalla emolla ei pitäisi Noctuan yhteensopivuustaulukon ja Redditin mukaan olla mitään ongelmaa tuota D-15 saada sopimaan, ja GPU mahtuisi olemaan nykyisellä paikalla.

Tästäkin tullut aikamoinen työmaa :D

Edit. Näyttääkin tuo U12A olevan ns. seuraaja tuolle U12S ja hieman isompi. Pitää tuotakin nyt vielä tutkia.
Tuosta kun katsot punaisella ympyröityjä niin noihin ei voi lähtökohtaisesti järeämmällä jäähyllä tai paremmalla kotelotuuletuksella vaikuttaa, vaan pikemminkin pohjan muotoilulla tai asennuspaineella. Nopea lämpötilan nousu ja pisteeseen x ja sen jälkeen loivempi nousu tai tasaantuminen meinaa joko puutteellista kontaktia lämmönlevittäjien välillä tai haastetta lämmön siirtymisessä aivan jossain muualla kuin itse jäähyn ja IHS:n välillä. Esimerkiksi tuota 40C piikkimäistä muutosta ei voi selittää kotelotuuletuksella tai riittämättömällä jäähyllä, kun lämpötila selvästi osoittaa vielä laskemisen merkkejä jälkeenpäin (=riittävä kotelotuuletus tai lämpökuorman lasku).

Zen 2 käy merkittävästi kuumempana pelkästään jo pienemmän sirun takia, mikä osaltaan vaikuttaa noihin nopeisiin lämpötilan muutoksiin.

1604510377652.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Tuosta kun katsot punaisella ympyröityjä niin noihin ei voi lähtökohtaisesti järeämmällä jäähyllä tai paremmalla kotelotuuletuksella vaikuttaa, vaan pikemminkin pohjan muotoilulla tai asennuspaineella. Nopea lämpötilan nousu ja pisteeseen x ja sen jälkeen loivempi nousu tai tasaantuminen meinaa joko puutteellista kontaktia lämmönlevittäjien välillä tai haastetta lämmön siirtymisessä aivan jossain muualla kuin itse jäähyn ja IHS:n välillä. Esimerkiksi tuota 40C piikkimäistä muutosta ei voi selittää kotelotuuletuksella tai riittämättömällä jäähyllä, kun lämpötila selvästi osoittaa vielä laskemisen merkkejä jälkeenpäin (=riittävä kotelotuuletus tai lämpökuorman lasku).

Zen 2 käy merkittävästi kuumempana pelkästään jo pienemmän sirun takia, mikä osaltaan vaikuttaa noihin nopeisiin lämpötilan muutoksiin.
Varmastikaan ei kotelotuuletuksella noita saa kuriin, mutta jäähyn toimintaa matalampi lämpötila luonnollisesti tehostaa.

Olisikohan joku ongelma lämpötahnoissa? Samalla, kun jäähyn vaihtaa, sekin selviäisi :) Entäs CPU-tuulettimen käyrä, jos se ei reagoi ajoissa?
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Joo no tuo Noctuan siirto tuolta ulospuhalluksesta olisi varmasti yksi mahdollinen toimenpide. Tosiaan tuossa edessä ei ole kolmatta tuuletinpaikkaa ja sen takia mietin tuota pohjalle asentamista. Yksi levykehikko tuossa kopassa on jäljellä, toisen osan poistin. Poistin myös optisen aseman kehikon, mutta sillä korkeudella ei tainnut tosiaan olla tuulettimen asennuspaikkaa. GPUI fan curvea nyt voi tietysti vielä katsella lisänä.

Tuota mietin, että kuinka paljon parempi sitten U12A on käytännössä verrattuna U12S. Kompaktimpi olisi, mutta joka tapauksessa satasen cooleri ja samaa sarjaa kuin tämän hetkinen. D-15 voisin laittaa jo ihan sillä, että riittäisi vaikka tuota päivittäisi hamassa tulevaisuudessakin. Omalla emolla ei pitäisi Noctuan yhteensopivuustaulukon ja Redditin mukaan olla mitään ongelmaa tuota D-15 saada sopimaan, ja GPU mahtuisi olemaan nykyisellä paikalla.

Tästäkin tullut aikamoinen työmaa :D

Edit. Näyttääkin tuo U12A olevan ns. seuraaja tuolle U12S ja hieman isompi. Pitää tuotakin nyt vielä tutkia.
Käsittääkseni U12A ei paljon ainakaan eroa D-15 jäähdytystehosta, mutta on miellyttävämpi asennettava ainakin ahtaisiin paikkoihin.

Joo, karvalakki näyttää olevan parempi kuin R5 tuuletinpaikkojen suhteen, optisen aseman paikat varaa tosta sen ylimmän paikan, joka mulla jää tuulettimelle. Sittenhän layout on selvä, 4 x Noctua tulopuolelle, 2 eteen ja 2 pohjalle. Molemmat Fractalit poistoiksi. Jos saisit kopan lattialta ylös jollekin tasolle, niin pölyn kerääminen pohjassa vähenisi. Tai vaikka väsää jostain jaloista ja levyistä korotustason sille.

Luultavasti ilmatase asettuu aika kohdalleen noilla, jos GP-14 ilmavirta on nimellisesti samaa luokkaa kuin NF-A14 @1200 rpm. Käytännössä Fractalin tuulettimien ilmavirta tipahtanee jo pelkän poistopuolen grillin takia aika lailla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Millä nopeudella kotelotuulettimet ja cpu-tuuletin pyörivät rasituksessa? 3080:n kanssa ei haittaa vaikka kotelon tuulettimet huutaisivat täysillä ilmaa koteloon ja pois sieltä. Tuo 300-350W:a vastaa lämpökuormaltaan joitain vanhoja kahden kortin settejä(1070/1080 sli) joten ei hirveästi tarvitse ihmetellä, jos cpu:n lämmöt nousee gpu-rasituksen myötä.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Tuosta kun katsot punaisella ympyröityjä niin noihin ei voi lähtökohtaisesti järeämmällä jäähyllä tai paremmalla kotelotuuletuksella vaikuttaa, vaan pikemminkin pohjan muotoilulla tai asennuspaineella. Nopea lämpötilan nousu ja pisteeseen x ja sen jälkeen loivempi nousu tai tasaantuminen meinaa joko puutteellista kontaktia lämmönlevittäjien välillä tai haastetta lämmön siirtymisessä aivan jossain muualla kuin itse jäähyn ja IHS:n välillä. Esimerkiksi tuota 40C piikkimäistä muutosta ei voi selittää kotelotuuletuksella tai riittämättömällä jäähyllä, kun lämpötila selvästi osoittaa vielä laskemisen merkkejä jälkeenpäin (=riittävä kotelotuuletus tai lämpökuorman lasku).

Zen 2 käy merkittävästi kuumempana pelkästään jo pienemmän sirun takia, mikä osaltaan vaikuttaa noihin nopeisiin lämpötilan muutoksiin.

Eli periaatteessa kotelon jäähdytys voisi olla itsessään tällä hetkellä jo riittävä? Koitan vielä ottaa kunnon käppyrän tuosta käytöksesta pelitilanteessa. Nythän kuitenkin kotelonkin jäähdytystehoa on lisätty, joten ei pitäisi jäädä siitä enää kiinni. Voisiko jo pelkkä Zen2 selittää tuon piikkimäisen nousun? Siinä mielessä varmaan järeämpi jäähy voisi vaikuttaa, että saisi operointilämpötilaa laskettua, mutta itse piikkimäinen nousu ei muutu, jos siis itse tätä järkeilen :D

Varmastikaan ei kotelotuuletuksella noita saa kuriin, mutta jäähyn toimintaa matalampi lämpötila luonnollisesti tehostaa.

Olisikohan joku ongelma lämpötahnoissa? Samalla, kun jäähyn vaihtaa, sekin selviäisi :) Entäs CPU-tuulettimen käyrä, jos se ei reagoi ajoissa?
Tahnat on Noctuan tahnat, jotka tosin tuli alunperin tuon tuulettimet mukana 2017 keväällä. Käsittääkseni tahna ei kuitenkaan tuona aikana pitäisi mennä huonoksi. Tahnat kertaalleen vaihdoinkin kun tätä hommaa selvittelin. Ei pitäisi ainakaan olla liian vähän tahnaa, koska tahnanvaihdon yhteydessä tsekkasin, että oli levinnyt aika hyvin kauttaaltaan prossulle.

Käsittääkseni U12A ei paljon ainakaan eroa D-15 jäähdytystehosta, mutta on miellyttävämpi asennettava ainakin ahtaisiin paikkoihin.

Joo, karvalakki näyttää olevan parempi kuin R5 tuuletinpaikkojen suhteen, optisen aseman paikat varaa tosta sen ylimmän paikan, joka mulla jää tuulettimelle. Sittenhän layout on selvä, 4 x Noctua tulopuolelle, 2 eteen ja 2 pohjalle. Molemmat Fractalit poistoiksi. Jos saisit kopan lattialta ylös jollekin tasolle, niin pölyn kerääminen pohjassa vähenisi. Tai vaikka väsää jostain jaloista ja levyistä korotustason sille.

Luultavasti ilmatase asettuu aika kohdalleen noilla, jos GP-14 ilmavirta on nimellisesti samaa luokkaa kuin NF-A14 @1200 rpm. Käytännössä Fractalin tuulettimien ilmavirta tipahtanee jo pelkän poistopuolen grillin takia aika lailla.
No nyt muutin tosiaan vielä tuuletinkonfiguraatiota. 2xNoctua edessä ja 1x pohjalla, 1xGP-14 takana ja 1x katossa. Ainu mitä voisi lisätä, on yksi pohjalle. Suodatinhan tuolla on pohjassakin ja pitää seurailla miten pölyä muodostuu, sekä mahdollisesti koittaa saada kone lattialta ylemmäksi.

Millä nopeudella kotelotuulettimet ja cpu-tuuletin pyörivät rasituksessa? 3080:n kanssa ei haittaa vaikka kotelon tuulettimet huutaisivat täysillä ilmaa koteloon ja pois sieltä. Tuo 300-350W:a vastaa lämpökuormaltaan joitain vanhoja kahden kortin settejä(1070/1080 sli) joten ei hirveästi tarvitse ihmetellä, jos cpu:n lämmöt nousee gpu-rasituksen myötä.
2x Noctuan tuulettimet on kiinni Fractalin tuuletinsäätimessä, joka on säädetty maksimille. Tuossa myös kiinni yksi Fractalin tuulettimista. Yksi Fractal ja Noctua suoraan emossa kiinni. Noctua on PWM ja Fractal 3-pinninen, asetuksia pitää vielä tarkistaa BIOSin kautta.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
No nyt muutin tosiaan vielä tuuletinkonfiguraatiota. 2xNoctua edessä ja 1x pohjalla, 1xGP-14 takana ja 1x katossa. Ainu mitä voisi lisätä, on yksi pohjalle. Suodatinhan tuolla on pohjassakin ja pitää seurailla miten pölyä muodostuu, sekä mahdollisesti koittaa saada kone lattialta ylemmäksi.

2x Noctuan tuulettimet on kiinni Fractalin tuuletinsäätimessä, joka on säädetty maksimille. Tuossa myös kiinni yksi Fractalin tuulettimista. Yksi Fractal ja Noctua suoraan emossa kiinni. Noctua on PWM ja Fractal 3-pinninen, asetuksia pitää vielä tarkistaa BIOSin kautta.
Joo, se on para vaihtoehto mitä tuohon saa. Mielestäni pitäisi laittaa yksi Noctua vielä pohjalle, koska muuten on vaarana, että koppa jää alipaineiseksi ja sitä et varmaankaan halua. Sittenhän sulla taitaa olla tulopuolen tuuletinslotit täynnä, muistaakseni R5:een menee 2 pohjalle ja 2 eteen? Väittäisin, että 4xNoctua tulopuoli ja 2xFractal poisto pitäisi alkaa riittää. Seuraavaksi pitää selvittää, että sulla on tuuletinkäyrät iskussa niin kotelo- kuin CPU-puolella. Ei ole tullut puheeksi emolevy, mutta jos se sattuu olemaan ASUS, niin ei ole pakko tyytyä pelkästään BIOS-asetuksiin, vaan AI Suiten Fan Xpertin voi kautta vaihdella käyriä myös lennosta. En ehkä ihan mihin tahansa softiin koskisi, mutta ASUKsen omaan softaan olen uskaltanut luottaa ja sillä säädellyt tuuletinkäyriä koneen käydessä. On nimittäin huomattavasti helpompi tsekata käyrän toimivuutta eri kuormitustilanteissa.

Ja jos ymmärsin oikein, sulla on siis purettu se optisten asemien alapuolella oleva levykehikko häiritsemästä ilmavirtauksia? Itse joskus kokeilin laittaa tähänkin koppaan tuon pohjatuulettimen ja mielestäni se kyllä vaikutti aika hyvin, koska sehän tyrkkää suoraan GPU-fläktien imuun. En vaan viitsi pitää sitä, kun kone on lattialla ja siihen tulee rankasti pölyä. Hienoin jae kuitenkin näiden suodattimien läpi tahtoo mennä sisään.

Tuo raju hyppäys mielestäni voisi aiheutua siitä, että jäähy on hieman alamittainen ja jäähyn tuulettimen käyrä reagoi hitaasti, on vähän "silent-optimoitu". Tai sitten jäähyssä on jotain vikaa, eikä heatpipet (tai osa niistä) toimi jostain syystä kunnolla. Kai sulla on HWMonitor tai vastaava käytössä? Itse pidän foldauksessa sitä vähän kuin "valvomonäyttönä", että näkyy lämpötilat ja kierrosluvut koko ajan.

Kyselin sitäkin aiemmin, että mitä sulla näyttää emon lämpötilamittaukset? Tietenkin sekin häiritsee jäähdytystehoa, jos jäähyn poistoilma leviää koppaan. Kun itse vaihdoin tuohon U12A-malliin, niin kotelon poistotuulettimesta tulee TODELLA lämmintä ilmaa, koska jäähyn jättöpuolen tuuletin ohjaa nyt hienosti ilmat suoraan poistopuhaltimelle. Emolla olevat 2 mittausta laskivat tosi paljon tämän seurauksena, myös GPU:n lämpötila laski ehkä asteen pari, mikä juuri kertoo siitä, että lämpökuorma mistä tahansa lähteestä ei ole hyväksi komponenttien jäähdytykselle vaikkei suoraan ko. komponenttiin liitykään.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Joo, se on para vaihtoehto mitä tuohon saa. Mielestäni pitäisi laittaa yksi Noctua vielä pohjalle, koska muuten on vaarana, että koppa jää alipaineiseksi ja sitä et varmaankaan halua. Sittenhän sulla taitaa olla tulopuolen tuuletinslotit täynnä, muistaakseni R5:een menee 2 pohjalle ja 2 eteen? Väittäisin, että 4xNoctua tulopuoli ja 2xFractal poisto pitäisi alkaa riittää. Seuraavaksi pitää selvittää, että sulla on tuuletinkäyrät iskussa niin kotelo- kuin CPU-puolella. Ei ole tullut puheeksi emolevy, mutta jos se sattuu olemaan ASUS, niin ei ole pakko tyytyä pelkästään BIOS-asetuksiin, vaan AI Suiten Fan Xpertin voi kautta vaihdella käyriä myös lennosta. En ehkä ihan mihin tahansa softiin koskisi, mutta ASUKsen omaan softaan olen uskaltanut luottaa ja sillä säädellyt tuuletinkäyriä koneen käydessä. On nimittäin huomattavasti helpompi tsekata käyrän toimivuutta eri kuormitustilanteissa.

Ja jos ymmärsin oikein, sulla on siis purettu se optisten asemien alapuolella oleva levykehikko häiritsemästä ilmavirtauksia? Itse joskus kokeilin laittaa tähänkin koppaan tuon pohjatuulettimen ja mielestäni se kyllä vaikutti aika hyvin, koska sehän tyrkkää suoraan GPU-fläktien imuun. En vaan viitsi pitää sitä, kun kone on lattialla ja siihen tulee rankasti pölyä. Hienoin jae kuitenkin näiden suodattimien läpi tahtoo mennä sisään.

Tuo raju hyppäys mielestäni voisi aiheutua siitä, että jäähy on hieman alamittainen ja jäähyn tuulettimen käyrä reagoi hitaasti, on vähän "silent-optimoitu". Tai sitten jäähyssä on jotain vikaa, eikä heatpipet (tai osa niistä) toimi jostain syystä kunnolla. Kai sulla on HWMonitor tai vastaava käytössä? Itse pidän foldauksessa sitä vähän kuin "valvomonäyttönä", että näkyy lämpötilat ja kierrosluvut koko ajan.

Kyselin sitäkin aiemmin, että mitä sulla näyttää emon lämpötilamittaukset? Tietenkin sekin häiritsee jäähdytystehoa, jos jäähyn poistoilma leviää koppaan. Kun itse vaihdoin tuohon U12A-malliin, niin kotelon poistotuulettimesta tulee TODELLA lämmintä ilmaa, koska jäähyn jättöpuolen tuuletin ohjaa nyt hienosti ilmat suoraan poistopuhaltimelle. Emolla olevat 2 mittausta laskivat tosi paljon tämän seurauksena, myös GPU:n lämpötila laski ehkä asteen pari, mikä juuri kertoo siitä, että lämpökuorma mistä tahansa lähteestä ei ole hyväksi komponenttien jäähdytykselle vaikkei suoraan ko. komponenttiin liitykään.
Asus-emo löytyy (Prime X370 Pro). Pitää AI suiten kautta katsoa vielä nuo käyrät.

Pelatessa esim. seuraan Afterburnerin OSD kautta noita lämpöjä, sekä tietysti voin laittaa lokituksen päälle. Saatan kohtapuoliin tuota koittaa, että saisi "normi-pelaamiskäytön" käyrää realistisesti kuvattua, eikä vain silmämääräistä seurantaa. Koitan vaikka lisätä monitoriin samalla emon lämmöt.

Kehikkoja on yksi jäljellä. Eli tuossa kopassa on kiintolevykehikkoja 2, joista ylempi vedetty pois. Optisen asemien kehikko vedetty pois muuten vaan, mutta tuonne ylös ei harmittavasti voi siirtää kiintolevykehikkoa tilalle. Tuo jäljellä oleva kiintolevykehikko on alhaalla ja viimeinen vapaa sisäänottotuulettimen paikka sen alla. Siinä sitten se, että kannattaako siirtä kehikko ylempään slottiin, jolloin se peittää hieman ylempää Noctuaa, vai pitääkö alhaalla. Tällä hetkellä se haittaa vain alempaa noctuaa, mutta jos tuonne lisää vielä sen yhden tuulettimen, niin tuo haittaa sit myös sitä. Et kumpaa tuuletinpaikkaa kannattaa priota ilmavirtauksen osalta. Pohjatuuletin heittää nyt siis suoraan ilmaa GPU suuntaan.

Käytännössä kuitenkin seuraavat vaihtoehdot mitä voi tehdä on yhden Noctuan lisäys pohjalle ja prossucoolerin vaihto, oli se sitten U12A tai D-15.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Eli periaatteessa kotelon jäähdytys voisi olla itsessään tällä hetkellä jo riittävä? Koitan vielä ottaa kunnon käppyrän tuosta käytöksesta pelitilanteessa. Nythän kuitenkin kotelonkin jäähdytystehoa on lisätty, joten ei pitäisi jäädä siitä enää kiinni. Voisiko jo pelkkä Zen2 selittää tuon piikkimäisen nousun? Siinä mielessä varmaan järeämpi jäähy voisi vaikuttaa, että saisi operointilämpötilaa laskettua, mutta itse piikkimäinen nousu ei muutu, jos siis itse tätä järkeilen :D
Laitat ensin Cinebenchin pyörimään 15 minuuttia ja seuraavana Cinebenchin ja vaikka Superpositionin 15 minuuttia. Erotuksesta voi laskea näytönohjaimen vaikutuksen ja päätellä jääkö sinne minkä verran lämmintö pyärimään.

Jos nyt tahtoo kotelotuuletuksen kanssa säätää niin kaikki edestä pois -> takaa (1), pohjasta (2) sisään ja katosta (2) ulos. Ilman suodattimia. Siinä optimi.

Ensin kuitenkin tarkastaisin, että on riittävän kireällä, kun tuo nyt viittaa liian löysään tai muuten puutteelliseen kontaktiin.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Laitat ensin Cinebenchin pyörimään 15 minuuttia ja seuraavana Cinebenchin ja vaikka Superpositionin 15 minuuttia. Erotuksesta voi laskea näytönohjaimen vaikutuksen ja päätellä jääkö sinne minkä verran lämmintö pyärimään.

Jos nyt tahtoo kotelotuuletuksen kanssa säätää niin kaikki edestä pois -> takaa (1), pohjasta (2) sisään ja katosta (2) ulos. Ilman suodattimia. Siinä optimi.

Ensin kuitenkin tarkastaisin, että on riittävän kireällä, kun tuo nyt viittaa liian löysään tai muuten puutteelliseen kontaktiin.
Mielenkiintoinen ajatus tuuletinlayoutiksi. Mutta en todellakaan laittaisi pohjasta ilman suodattimia, ellei konetta saa (hallituksemme sanoin...) hallitusti ja kontrolloidusti johonkin tasolle, josta pystyy helposti kokoajan imuroimaan. Yksi vaihtoehto olisi, että vaihtaisi kotelon jalat korkeammiksi, niin silloin jää väliä tason ja ilmanoton välille, siltikään en kyllä helposti lähtisi ilman suodatinta liikkeelle, tai kämpän pitää olla sitten kliinisen siisti (mitä se ei ainakaan itselläni ole...).

Se, että pistäisikin tyypillisen takapoiston paikalle tuloilman, niin olisikin mielenkiintoinen idea. Silloin jos kääntää prossucoolerin toisin päin niin sehän saisi suoraan viileää ilmaa kotelon ulkopuolelta (en nyt just osaa sanoa, onko rivasto suunniteltu tiettyyn ilmavirtasuuntaan vai voiko vaan vaihtaa tuulettimen/-t toiseen suuntaan?) eikä tuolla korkeudella välttämättä paljon enää pölyä leijaile. Siihen voi myös asentaa suodattimen, jonka putsaus ei tietenkään sitten käy yhtä kätevästi kuin Fractalin normisuodattimien. Tämä olisi ainakin kovatehoisille prosessoreille mielenkiintoinen vaihtoehto.

@Nigodemus yksi vaihtoehto hankalahkoon lisätulon sijoitteluun olisi myös kotelon kylki, sekin tuuppaisi suoraan GPU:lle tuloilmaa, mutta se ei suoraan auta prossun asiaa. Tällöin tulee myös eteen se, että tuohonkin paikkaan asentaisin suodattimen ennen tuuletinta ja sen putsaus edellyttää sitten tuulettimen irrottamista imurointia varten. Näin laiskaa miestä varten ei sopiva ratkaisu. Tarvitsetko sen kiintolevykehikon johonkin? Mulla ei tosiaan semmosta tässä edes ole, mutta yksi SSD on asennettu tonne toiselle puolelle telineeseen. Vai oliko niin, että 3,5" levyjä varten ei R5:ssä ole telinettä toisella puolella? 2,5" paikat siellä muistaakseni oli emon takana. Jos sulla on 3,5" levy(jä) vielä, niin ilmavirtauksen optimoinnin nimissä vaihdat isomman m.2/lisäät toisen m.2-levyn emolle tai hommat terasen 2,5" SSD:n sijoitettavaksi emon taakse ja kehikko mäkeen.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Laitat ensin Cinebenchin pyörimään 15 minuuttia ja seuraavana Cinebenchin ja vaikka Superpositionin 15 minuuttia. Erotuksesta voi laskea näytönohjaimen vaikutuksen ja päätellä jääkö sinne minkä verran lämmintö pyärimään.

Jos nyt tahtoo kotelotuuletuksen kanssa säätää niin kaikki edestä pois -> takaa (1), pohjasta (2) sisään ja katosta (2) ulos. Ilman suodattimia. Siinä optimi.

Ensin kuitenkin tarkastaisin, että on riittävän kireällä, kun tuo nyt viittaa liian löysään tai muuten puutteelliseen kontaktiin.
Tarkistin, että prossucooler on vähintäänkin tarpeeksi kireällä.

Lokitin nyt pelatessa lämpöjä vielä kertaalleen nykyisellä tuuletinkonffilla.

Tuossa näyttiksen lämpöjä:
1604578027992.png


Mielestäni näytönohjaimen lämmöt on nyt pudonneet kotelotuuletuksen myötä parilla asteella.

Tässä taas CPU-kokonaislämpöä:
1604578161145.png

Eli tuo max 83 tulee piikkeinä, mut pääasiassa tällä hetkellä mennään 72 asteen tienoilla prossun kanssa. Kone käynnistetty, lokitus heti päälle ja siitä Warzone päälle. Parin tunnin pelailun aikana jatkui tuolla kaavalla, missä tuo tasainen osuus on.

HWinfon kautta katsoin emon lämpöjä. Levossa 30 astetta, rasituksen alla kuumimmillaan emo antaaa 39 astetta, keskiarvo 37.

Vedin vielä nyt Cinebenchin kertaalleen läpi, lämpöjen huippu oli 82 astetta. Koitan keretä johonkin väliin vetään tuon Cinebench 15min ja Cinebench+Superposition 15min.

1604580948395.png
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
Mielenkiintoinen ajatus tuuletinlayoutiksi. Mutta en todellakaan laittaisi pohjasta ilman suodattimia, ellei konetta saa (hallituksemme sanoin...) hallitusti ja kontrolloidusti johonkin tasolle, josta pystyy helposti kokoajan imuroimaan. Yksi vaihtoehto olisi, että vaihtaisi kotelon jalat korkeammiksi, niin silloin jää väliä tason ja ilmanoton välille, siltikään en kyllä helposti lähtisi ilman suodatinta liikkeelle, tai kämpän pitää olla sitten kliinisen siisti (mitä se ei ainakaan itselläni ole...).

Se, että pistäisikin tyypillisen takapoiston paikalle tuloilman, niin olisikin mielenkiintoinen idea. Silloin jos kääntää prossucoolerin toisin päin niin sehän saisi suoraan viileää ilmaa kotelon ulkopuolelta (en nyt just osaa sanoa, onko rivasto suunniteltu tiettyyn ilmavirtasuuntaan vai voiko vaan vaihtaa tuulettimen/-t toiseen suuntaan?) eikä tuolla korkeudella välttämättä paljon enää pölyä leijaile. Siihen voi myös asentaa suodattimen, jonka putsaus ei tietenkään sitten käy yhtä kätevästi kuin Fractalin normisuodattimien. Tämä olisi ainakin kovatehoisille prosessoreille mielenkiintoinen vaihtoehto.

@Nigodemus yksi vaihtoehto hankalahkoon lisätulon sijoitteluun olisi myös kotelon kylki, sekin tuuppaisi suoraan GPU:lle tuloilmaa, mutta se ei suoraan auta prossun asiaa. Tällöin tulee myös eteen se, että tuohonkin paikkaan asentaisin suodattimen ennen tuuletinta ja sen putsaus edellyttää sitten tuulettimen irrottamista imurointia varten. Näin laiskaa miestä varten ei sopiva ratkaisu. Tarvitsetko sen kiintolevykehikon johonkin? Mulla ei tosiaan semmosta tässä edes ole, mutta yksi SSD on asennettu tonne toiselle puolelle telineeseen. Vai oliko niin, että 3,5" levyjä varten ei R5:ssä ole telinettä toisella puolella? 2,5" paikat siellä muistaakseni oli emon takana. Jos sulla on 3,5" levy(jä) vielä, niin ilmavirtauksen optimoinnin nimissä vaihdat isomman m.2/lisäät toisen m.2-levyn emolle tai hommat terasen 2,5" SSD:n sijoitettavaksi emon taakse ja kehikko mäkeen.
No nyt voin oikeastaan laittaa tähän tämmöisen loppupäivityksen. Muokkasin jäähdytystä nyt toivottavasti viimeiseen kertaa vähään aikaan.
Lisäsin kotelotuulettimiksi vielä 2 Noctuaa. Pohjassa siis 2, edessä on 2 ja ulos puhaltaa myöskin Noctua. Lisänä katossa yksi vanhoista GP-14 tuulettimista. Prossun jäähdyttää nyt Scythen Fuma 2, johon päädyin tutkimusten pohjalta. Ei yhtä iso kuin D-15, eikä toisaalta myöskään yhtä kallis kuin U-12A. Alustavien testailujen perusteella lämmöt on laskenut muutamalla asteella. Muokkailin vielä fan curveja hieman aggressiivisemmiksi prossujäähyn osalta ja tuota vielä hienosäädän muutenkin.

Tulipahan laitettua jäähdytykseen rahaa, mutta luulisi olevan aika hyvin uudelleenkäytettävissä tulevienkin konepäivitysten kanssa.

Poistin pohjalla olleen 3,5" kiintolevy-kehikon ja palautin poistetun 3,5" -kehikon, jonka sai asennettua kotelossa ylös optisien asemien kehikon paikalle. Harmittavasti tuo kehikko on hieman korkeampi kuin pohjalla ollut ja osittain haittaa yhden etutuulettimen virtausta. Toivottavasti joskus pääsen vielä mekaanisista asemista kokonaan eroon ja saan laitettua SSD-asemat emon taakse. Nyt tuo toisi yli 200€ kuluerän kaiken jäähdytyksen lisäksi, joten jätän tuonnemmaksi (perinteiset kovot on 2tt ja 500gt).
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
No nyt voin oikeastaan laittaa tähän tämmöisen loppupäivityksen. Muokkasin jäähdytystä nyt toivottavasti viimeiseen kertaa vähään aikaan.
Lisäsin kotelotuulettimiksi vielä 2 Noctuaa. Pohjassa siis 2, edessä on 2 ja ulos puhaltaa myöskin Noctua. Lisänä katossa yksi vanhoista GP-14 tuulettimista. Prossun jäähdyttää nyt Scythen Fuma 2, johon päädyin tutkimusten pohjalta. Ei yhtä iso kuin D-15, eikä toisaalta myöskään yhtä kallis kuin U-12A. Alustavien testailujen perusteella lämmöt on laskenut muutamalla asteella. Muokkailin vielä fan curveja hieman aggressiivisemmiksi prossujäähyn osalta ja tuota vielä hienosäädän muutenkin.

Tulipahan laitettua jäähdytykseen rahaa, mutta luulisi olevan aika hyvin uudelleenkäytettävissä tulevienkin konepäivitysten kanssa.

Poistin pohjalla olleen 3,5" kiintolevy-kehikon ja palautin poistetun 3,5" -kehikon, jonka sai asennettua kotelossa ylös optisien asemien kehikon paikalle. Harmittavasti tuo kehikko on hieman korkeampi kuin pohjalla ollut ja osittain haittaa yhden etutuulettimen virtausta. Toivottavasti joskus pääsen vielä mekaanisista asemista kokonaan eroon ja saan laitettua SSD-asemat emon taakse. Nyt tuo toisi yli 200€ kuluerän kaiken jäähdytyksen lisäksi, joten jätän tuonnemmaksi (perinteiset kovot on 2tt ja 500gt).
OK, kyse oli siis just siitä, että tarvitset noi kehikot vielä. Mutta eikö niille siis ole tossa R5:ssä asennuspaikkaa tuolla taustapuolella missään? Periaatteessa halvemmalla pääsisit, kun vaihtaisit kopan vaikka tähän Define S:ään :) Sehän maksaa joku 80...90 € ja siinä saat asennettua 3x3,5" levyjä tonne taustapuolelle. Lisäksi on 2x2,5" paikkaa. Ja myyt R5:n samaan hintaan pois, saat vielä uuden kopan :D

Tässä ei ole kääntyvää ovea kuten R5:ssä, koska ei ole optisille asemille paikkaa. Ja se etulevy on pelkkää muovia, siihenkin ehostin bitumimaton taakse. Tykkään tästä kopasta, koska se on iso ja avara sekä tuulettimille on monta paikkaa. Sen puoleen en olisi halunnutkaan R6-mallia, koska sen lisäominaisuuksille ei ole itselleni mitään käyttöä. Tässä S-mallissa on kai nimenomaan panostettu jäähdytysmahdollisuuksiin, myös vesivehkeille on tossa suunniteltu tila.

Levyistä puheenollen, ei kai nykypäivänä paljon järkeä olisi muuta ostaa kuin isoja m.2-latuskoja. Mutta kun itselläni ei ole kuin 1 paikka eikä mATX-emolla kunnollisia laajennusmahiksia, niin jouduin sitten ostamaan 1 TB SSD:n vielä. Mutta ei siinäkään kyllä nopeus kärsi, päädyin tollaseen Seagate Barracuda 120 -malliin (~110 €), joka testien ulosmittaa lähes täysin SATA-väylän kapasitetin ja pystyy koviin kirjoitusnopeuksiin. Tuntuu melkein käytännössä nopeammalta kuin NVMe, joka ei ole mitään rakettimallia, eli Intel 660 512 MB.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
29
OK, kyse oli siis just siitä, että tarvitset noi kehikot vielä. Mutta eikö niille siis ole tossa R5:ssä asennuspaikkaa tuolla taustapuolella missään? Periaatteessa halvemmalla pääsisit, kun vaihtaisit kopan vaikka tähän Define S:ään :) Sehän maksaa joku 80...90 € ja siinä saat asennettua 3x3,5" levyjä tonne taustapuolelle. Lisäksi on 2x2,5" paikkaa. Ja myyt R5:n samaan hintaan pois, saat vielä uuden kopan :D

Tässä ei ole kääntyvää ovea kuten R5:ssä, koska ei ole optisille asemille paikkaa. Ja se etulevy on pelkkää muovia, siihenkin ehostin bitumimaton taakse. Tykkään tästä kopasta, koska se on iso ja avara sekä tuulettimille on monta paikkaa. Sen puoleen en olisi halunnutkaan R6-mallia, koska sen lisäominaisuuksille ei ole itselleni mitään käyttöä. Tässä S-mallissa on kai nimenomaan panostettu jäähdytysmahdollisuuksiin, myös vesivehkeille on tossa suunniteltu tila.

Levyistä puheenollen, ei kai nykypäivänä paljon järkeä olisi muuta ostaa kuin isoja m.2-latuskoja. Mutta kun itselläni ei ole kuin 1 paikka eikä mATX-emolla kunnollisia laajennusmahiksia, niin jouduin sitten ostamaan 1 TB SSD:n vielä. Mutta ei siinäkään kyllä nopeus kärsi, päädyin tollaseen Seagate Barracuda 120 -malliin (~110 €), joka testien ulosmittaa lähes täysin SATA-väylän kapasitetin ja pystyy koviin kirjoitusnopeuksiin. Tuntuu melkein käytännössä nopeammalta kuin NVMe, joka ei ole mitään rakettimallia, eli Intel 660 512 MB.
Joo pitää laittaa tuo "kehitysehdotuksiin", kopan vaihto sinänsä haaveena johonkin väliin muutenkin. Tässä kopassa ei vielä ollut noita 3,5" paikkoja takana, seuraavassa sukupolvessa jo löytyy. 1tt m2 ssd-levy löytyy jo emoon kiinnitettynä, joten se paikka täytetty. Varmasti tuo ilmankiertokin on kehittynyt seuraavissa malleissa, mut nyt mennään vielä tällä eteenpäin :)

Pääasia, että jäähdytysasiat pitäisi ainakin olla kunnossa jonkin aikaa. Saipahan noistakin sivistettyä itseänsä jatkoa ajatellen :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 154
Viestejä
4 193 155
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom