No tämä ei ollutkaan Mukava tieto. Näillä näkymin jää Linuxin asentaminen hamaan tulevaisuuteen.
Ehkä tässä on jokin väärinymmärrys, mutta viesteistäsi tulee kuva että haluaisit joko asentaa Linuxin Windows NTFS-osiolle, tai vähintään ajaa NTFS-osiolla olevia Windows-ohjelmia Linuxista käsin.
Ei kannata, aiheuttaa luultavasti harmia jossain vaiheessa. Linux asennetaan Windowsin rinnalle omalle partitiolle tai kokonaan omalle levylle, ja se käyttää omaa Linux-natiivia tiedostojärjestelmää.
NTFS-osioiden käyttö Linuxista käsin on mahdollista, vaikka tiedostojen kopiointi tai editointi tms., mutta niissä kannattaa olla tarkkana koska Linuxissa ei juurikaan ole mitään NTFS-osioiden korjaustyökaluja jos jotain menee vikaan, USB-levy irtoaa kesken kirjoituksen tms.
Minä pyrin olemaan käpelöimättä Windows-osioiden juttuja Linuxista käsin. Ainoa poikkeus on tietyt USB-levyillä (NTFS) olevat tiedostot joita saatan haluta avata tai operoida myös Linuxin puolella.
Joo steamin ulkopuolella pelit ehkä kannattaa asentaa tuplana. Steamin kanssa nuo mainitut ongelmat on jo ratkottu.
Steam lataa ihan samat paskat steamapps kansion alle oli sulla windows tai linux. Aivan turhaa pitää montaa kopiota samoista tiedostoista.
Eikö NTFS-tiedostojen käyttäminen Linuxista käsin lisää kuitenkin riskiä että jotain menee vikaan? Kyllähän siinä voi jotain NTFS-osiolla olevaa tekstitiedostoa tai Exceliä muokata mutta koen että jos kovin rankkaa käyttöä suunnittelee (vaikka NTFS-osiolla olevien pelien ajamista Linuxista käsin), voi jossain vaiheessa osua leukaan.
Minä lopetin tuollaisen kovemman käytön sen jälkeen kun NTFS-osiolla monia tiedostoja korruptoitui kun käpelöin niitä Linuxin puolelta ja tuli jotain virhetilannetta. Linux ei osannut korjata tilannetta mitenkään (se ei tainnut pystyä enää edes lukemaan kyseistä osiota), Windows osasi sitten korjata tilanteen mutta osa tiedostoista oli korruptoitunut. No, niistä oli minulla kyllä varmuuskopiot.