LINUX pelaaminen (tiedätkö jo missä menemme?)

Juurikin tätä treadia luettuani tiedän, miksi käytän edelleenkin pelaamiseeni Windowsia.
No vastaa mulle miksi? Perustele.

Ja minä tiedän miksi en käytä Winslopea.
Miksikö, ei kiinnosta se jatkuva leikki että onko uusin versio käytössä, tutki tai lue nettisivuja tai forumeita jos sattuu silmään vain huomataksesi että aha, emolleni tullut uudet ajurit, jo 3kk sitten, tai verkkokortille, pitääpäs ladata ne jostain hmm..Intel jotain oli osoite..eli etsimään lataus osoitetta... Ja itseasiassa selainkin päivitettävissä kun manuaalisesti älyän kokeilla "tarkista selaimeni versio". Vai pitäiskö sittenkin päivittää tulostimeni ajurit, eli HP:n sivuille...samalla ladata AMD:ltä ne uusimmat näyttiksen ajurit.

Itse tykkään enemmän tästä.
Painan vain yhtä nappia tehtäväpalkista ja se on käytännössä siinä. Asennetaanko K/E ja salasana (Linuxiin ei asennu mitään ilman lupaasi toisin kun WSlopessa tulee autom. kylkiäisinä milloin mitäkin sontaa urkkimaan).

Jos yhteenkään käyttiksen ohjelmaan, oli se sitten nettiselain, nvidian ajurit, VLC playeri, editointi softa, musiikkiplayeri, päivitys verkkokortille tai Logitech G703 hiirelleni/G-815 näppikselle, lataavalle hiirimatolleni, kuvankäsittely softa: vaikka Gimp, tai Proton grafiikka rajapintaan päivitys niin mitään kun tarvitse itse latailla jostain erikseen.

Kaikki kun ladataan ja asennetaan tuolla yhdellä " tarkista päivitykset" napilla.

Mites sitten vanhat pelit Linux:lla
Pari kk sitten tuli paranneltua tukea DX6/DX7/DX8.

https://www.protondb.com/explore?selectedFilters=whitelisted

Itse kokeilin talvella jtn. peliä Dx9 jolla oli silloin Bronze toimivuus enkä huomannut mitään eroa Winukkaan ja paljon on päivittynyt softat tässä 4 kuukaudessa.

Tuolla taisi olla listattuna jtn. 28.000 peliä jotka toimii. Noi vanhimmat, ysäri yms. Dx 6/7 tuki myös parantumassa ja lista kasvaa joka viikko.

Jos jollekkin tietylle pelille etsit toimivuutta niin tuo sivu kertoo, yläreunasta Search a Game.

Viimeksi muokattu:
Nvidian ajurit kehittyneet viime aikoina aika mukavasti, joten kunhan Kernel-tason AC tuki saadaan niille muutamille peleille mitä pelailen, niin varmaan tulee vaihdettua täysipäiväisesti johonkin helppokäyttöiseen ”peli”-distroon. Tätä päivää odotellessa..

Ja minä tiedän miksi en käytä Winslopea.
Miksikö, ei kiinnosta se jatkuva leikki että onko uusin versio käytössä, tutki tai lue nettisivuja tai forumeita jos sattuu silmään vain huomataksesi että aha, emolleni tullut uudet ajurit, jo 3kk sitten, tai verkkokortille, pitääpäs ladata ne jostain hmm..Intel jotain oli osoite..eli etsimään lataus osoitetta... Ja itseasiassa selainkin päivitettävissä kun manuaalisesti älyän kokeilla "tarkista selaimeni versio". Vai pitäiskö sittenkin päivittää tulostimeni ajurit, eli HP:n sivuille...samalla ladata AMD:ltä ne uusimmat näyttiksen ajurit.
Nämä kuulostaa semmoisilta tehokäyttäjän asioilta mitkä ei varmaan suurinta osaa Windows-käyttäjiä koske. Tai ainakaan itse ei ole tarvinnut emolevyn, tulostimen ja muiden laitteiden ajureita koskaan kyttäillä. Jos laite toimii oikein, niin ei siihen yleensä ole mitään syytä tarkistaa ajuripäivityksiä. Nykyään taitaa myös Windows Updaten kautta tulla automaattisesti joitain ajuripäivityksiä. Selaimet (Chrome, Firefox) ovat ainakin itsellä osanneet automaattisesti tarkistaa ja päivittää itsensä. Samoin myös näyttiksen softa on omien asetusten mukaan joko ilmoittanut uusista ajureista tai jopa ladannut ne valmiiksi asennusta varten.

Olen jo monta kuukautta miettinyt vaihtoa Windowsista Linuxiin. Olen aiemmin käyttänyt eri Linux versiota testailuun tai tekoälykuvien luomiseen, mutta sellaista päivittäistä käyttöä en ole sillä koskaan harrastanut. Nyt viime viikolla sitten päätin asentaa CachyOS:n Windowsin rinnalle ja alku on ainakin lähtenyt lupaavasti käytiin.

Siinä missä Windowsin asennus/käyttöönotto on turhauttavan hidasta, Linux asentuu ja on valmis "käytettäväksi" helposti 15 minuutissa. Kaiken toimimaan saaminen vaatii kuitenkin vähän enemmän Linuxilla kuin Windowsilla, osa johtuu ihan siitä että joutuu opettelemaan uusia asioita ja juttuja tehdään Linuxissa eri tavalla kuin Windowsissa. Paljon saa tutkia, että mitä ohjelmia kannattaa ladata mihinkin tarkoitukseen kun ei välttämättä ole suoraan sitä samaa softaa tarjolla mitä on tottunut Windowsin puolella käyttämään. Windowsissa on aina tottunut menemään suoraan sinne ohjelman kotisivuille ja lataamaan sieltä asennustiedoston, Linuxissa saa taas tutustua paketinhallintasovelluksen käyttöön ja sen tarjontaan.

Tekoäly on toiminut loistavana apurina siinä, että saa asiat toimimaan ja ainakin tähän mennessä antanut ihan toimivia ohjeita itselleni kun en ole jotain osannut. Esimerkiksi siinä että miten saan Xbox-ohjaimen langattoman vastaanottimen toimimaan tai että miten saan kaikki kovalevyt "mountattua" automaattisesti koneen käynnistyessä niin ettei tarvitse salasanaa syöttää (kun on automaattinen kirjautuminen käytössä).

Tärkeintä oli tietysti että ne pelit mitä pelaan toimii ja ainakin Forza Horizon 6 lähti mukisematta heti toimimaan Steamin kautta, vaikka olen sen toimivuudesta Linuxin puolella kuullut ristiriitaisia tietoja. Kovin montaa peliä en ole vielä kokeillut, mutta jos joskus tulee joku toimimaton vastaan niin sitä varten löytyy vielä se Windows vielä varalta. Jos koen että pystyn hoitamaan kaiken tarvittavan Linuxin puolella ehkä vuoden ajan niin saatan sitten poistaa koko Windowsin ja ottaa sen tilan johonkin hyötykäyttöön.

Suurin syy vaihtaa Linuxiin oli jo jonkin aikaa kytenyt halu päästä eroon Windowsin pakotetusta seurannasta ja bloatista mitä se sisältää. Siinä on niin paljon turhia ominaisuuksia ja ohjelmia mitä ei vaan voi poistaa ja jotka vie turhaa tietokoneen resursseja. Haluaisin olla se joka itse päättää mitä kaikkea siinä omalla tietokoneella on ja ei ole.

Mites sitten vanhat pelit Linux:lla?
Riippuu pelistä, kuinka vanha/retro se on ja pelaatko windowsilla jo jonkun emulaattorin kautta. Yleisesti varmaan toimii mutta voi joutua säätämään.
Protondb:stä voit esim etsiä toimiiko tietty peli.

Nämä kuulostaa semmoisilta tehokäyttäjän asioilta mitkä ei varmaan suurinta osaa Windows-käyttäjiä koske. Tai ainakaan itse ei ole tarvinnut emolevyn, tulostimen ja muiden laitteiden ajureita koskaan kyttäillä. Jos laite toimii oikein, niin ei siihen yleensä ole mitään syytä tarkistaa ajuripäivityksiä. Nykyään taitaa myös Windows Updaten kautta tulla automaattisesti joitain ajuripäivityksiä. Selaimet (Chrome, Firefox) ovat ainakin itsellä osanneet automaattisesti tarkistaa ja päivittää itsensä. Samoin myös näyttiksen softa on omien asetusten mukaan joko ilmoittanut uusista ajureista tai jopa ladannut ne valmiiksi asennusta varten.

Olen jo monta kuukautta miettinyt vaihtoa Windowsista Linuxiin. Olen aiemmin käyttänyt eri Linux versiota testailuun tai tekoälykuvien luomiseen, mutta sellaista päivittäistä käyttöä en ole sillä koskaan harrastanut. Nyt viime viikolla sitten päätin asentaa CachyOS:n Windowsin rinnalle ja alku on ainakin lähtenyt lupaavasti käytiin.

Siinä missä Windowsin asennus/käyttöönotto on turhauttavan hidasta, Linux asentuu ja on valmis "käytettäväksi" helposti 15 minuutissa. Kaiken toimimaan saaminen vaatii kuitenkin vähän enemmän Linuxilla kuin Windowsilla, osa johtuu ihan siitä että joutuu opettelemaan uusia asioita ja juttuja tehdään Linuxissa eri tavalla kuin Windowsissa. Paljon saa tutkia, että mitä ohjelmia kannattaa ladata mihinkin tarkoitukseen kun ei välttämättä ole suoraan sitä samaa softaa tarjolla mitä on tottunut Windowsin puolella käyttämään. Windowsissa on aina tottunut menemään suoraan sinne ohjelman kotisivuille ja lataamaan sieltä asennustiedoston, Linuxissa saa taas tutustua paketinhallintasovelluksen käyttöön ja sen tarjontaan.

Tekoäly on toiminut loistavana apurina siinä, että saa asiat toimimaan ja ainakin tähän mennessä antanut ihan toimivia ohjeita itselleni kun en ole jotain osannut. Esimerkiksi siinä että miten saan Xbox-ohjaimen langattoman vastaanottimen toimimaan tai että miten saan kaikki kovalevyt "mountattua" automaattisesti koneen käynnistyessä niin ettei tarvitse salasanaa syöttää (kun on automaattinen kirjautuminen käytössä).

Tärkeintä oli tietysti että ne pelit mitä pelaan toimii ja ainakin Forza Horizon 6 lähti mukisematta heti toimimaan Steamin kautta, vaikka olen sen toimivuudesta Linuxin puolella kuullut ristiriitaisia tietoja. Kovin montaa peliä en ole vielä kokeillut, mutta jos joskus tulee joku toimimaton vastaan niin sitä varten löytyy vielä se Windows vielä varalta. Jos koen että pystyn hoitamaan kaiken tarvittavan Linuxin puolella ehkä vuoden ajan niin saatan sitten poistaa koko Windowsin ja ottaa sen tilan johonkin hyötykäyttöön.

Suurin syy vaihtaa Linuxiin oli jo jonkin aikaa kytenyt halu päästä eroon Windowsin pakotetusta seurannasta ja bloatista mitä se sisältää. Siinä on niin paljon turhia ominaisuuksia ja ohjelmia mitä ei vaan voi poistaa ja jotka vie turhaa tietokoneen resursseja. Haluaisin olla se joka itse päättää mitä kaikkea siinä omalla tietokoneella on ja ei ole.
Hyvä postaus,
kiteyttää pitkälle syyt miksi minä ainakin vielä käytän Windows ja ei minulla mitään ongelmia ollut ajureiden kanssa, Linuxissa taas on ollut, mutta pakko myöntää että en ole nyt hetkeen taas kokeillut.
Silti toivon että Linux-peli genre kehittyy ja saadaan aidosti se "toimiva setti", mitä perheen pienimmätkin osaa käyttää ilman ongelmia ;)

Hyvä postaus,
kiteyttää pitkälle syyt miksi minä ainakin vielä käytän Windows ja ei minulla mitään ongelmia ollut ajureiden kanssa, Linuxissa taas on ollut, mutta pakko myöntää että en ole nyt hetkeen taas kokeillut.
Silti toivon että Linux-peli genre kehittyy ja saadaan aidosti se "toimiva setti", mitä perheen pienimmätkin osaa käyttää ilman ongelmia ;)
Epäilen että tämmöstä utopistista tilannetta missä ei joutuisi jotain säätämään pc maailmassa(saati sitten linuxissa) tule koskaan tapahtumaan. Jos tämmöistä kokemusta havittelee on varmaan konsoli se oikea ratkaisu, siellä ei tarvitse miettiä ajureita ollenkaan.

Edelleen pääkoneessa mennään Windowsilla. Steam-pelejä pelaan välillä Windowsilla että välillä AI-käyttöön valjastetulla Linux-koneella, kumpi nyt sattuu olemaan aktiivisena tai päällä. Steamin tallennukset menevät pilveen ja peli voi jatkua kummalla tahansa koneella ilman mitään ongelmia. Työkäyttöön Linux tuntuu paljon loogisemmalta ratkaisulta kun päivät muuten työskentelen Macilla.

Joku aika sitten huvikseni koitin saada mahdollisimman monta peliä toimimaan Raspberry Pi 5:llä jossa ei ole edes erillistä näytönohjainta ja yllättävän moni peli lähti lopulta käyntiin - vaikka suorituskyky tietysti oli mitä oli. Vaatimuksena oli tietenkin Linuxin lisäksi myös ARM64-emulaatio Winen kanssa.

Koska näyttää olevan yhtä säätämistä, Winukalla ei ainakaan minulla sellaista ole.
En kyllä tiedä miten Windowsissa voisi myöskään välttyä mahdolliselta säätämiseltä jos on vaikka tuttujen koneita joutunut rassaamaan. Esim. omasta ROG Ally käsikonsolista on Windows 11 vetänyt täydet solmut Windows Updaten ajuripäivityksen aiheuttaman bluescreenin jälkeen pari kertaa laitteen elinkaaren aikana. Noihin ei ole edes DISM-komentoriviloitsut recovery konsolista ole enää auttaneet mitään puhumattakaan varmaan puolen päivän pelastusyrityksistä. Ei siihen lopulta auttanut kuin täysi uudelleen asennus molemmilla kerroilla ja Cloud Recoveryn kautta aivan hirveä kokemus.

Juniorin läppärissä Windows 11 ei osaa päättää kumpi näytönohjaimista pitäisi olla aktiivinen, joten Windows käynnistyy tyypillisesti pelkkään mustaan ruutuun. Tekisi mieli kokeilla, hoitaisiko Linux tämän paremmin vai onko koneessa mahdollisesti jotain muuta vikaa.

Nuoriso on nopeaa oppimaan ja ainakin täällä juniori osaa itsekin selvittää asioita. Olen kuullut, että puhelin- ja täppärinuoriso ei edes osaa käyttää enää Windowsia? Toisaalta Linuxilla kaikki asentaminen on nykyään sen verran helppoa, ettei se välttämättä vaadi juuri mitään ylimääräistä vaan kliksuttelut voi hoitaa kuten Windowsistakin.

Esim. omasta ROG Ally käsikonsolista on Windows 11 vetänyt täydet solmut Windows Updaten ajuripäivityksen aiheuttaman bluescreenin jälkeen pari kertaa laitteen elinkaaren aikana. Noihin ei ole edes DISM-komentoriviloitsut recovery konsolista ole enää auttaneet mitään puhumattakaan varmaan puolen päivän pelastusyrityksistä. Ei siihen lopulta auttanut kuin täysi uudelleen asennus molemmilla kerroilla ja Cloud Recoveryn kautta aivan hirveä kokemus.
Mä asensin omaan ROG Allyyn melko pian SteamOS:n kun se tuli mahdolliseksi ja mitään ongelmia ei laitteen kanssa ole sen jälkeen ollut. Windowsin kanssa kyllä joutui odottelemaan ja päivittelemään kun taas steamos:llä saa keskittyä puhtaasti pelaamiseen. Toki tänä päivänä saattaa toimia paremmin kun on tullut se xbox-mode, mutta en ole kyllä takaisin vaihtamassa.

SteamOS:ää harkitsin pelikoneeseenkin, mutta se ei vaikuta tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta jos on tarkoitus tehdä muutakin kuin pelata.

Koska näyttää olevan yhtä säätämistä, Winukalla ei ainakaan minulla sellaista ole.
Jos kommenttisi perustuu esim. aiempaan Juhukkan neuvoon niin toi on säätämistä jota kukin voi halutessaan omalle koneelleen tehdä, varsinkin jos on asentanut ns. normaalin Linux version sen sijaan että olisi asentanut suoraan Linuxin jossa on pelaamiseen tarkoitetut kilkkeet jo sisäänrakennettuna (ns. pelivalmis distro eli Linux versio).

Mikään pakko ei ole, kuten ei ole pakko optimoida Windowsiakaan vaan asentaa sen ja suoraan pelaa bloatteineen ja pakkopullineen, toki Steam pitää ensin ladata ja asentaa se Winukkaan eli turhaa "säätämistä" että pääsee edes lataamaan pelejä.

Peli-Linuxeissa ei totakaan erikseen tarvita kun Steam asennetaan jo käyttistä asentaessa.

Kun ~10min Linux asennus on takana klikkaa vain mainitsemaani nappia > päivitä käyttöjärjestelmä (se lataa ja asentaa automaattisesti esim. uusimmat nVidian ajurit ja kaiken muunkin mitä KOKO käyttis sisältää).

Winukan asentamisen jälkeen on säätämistä, lataa ja asenna jonnekkin nVidia app ensin, restart se ja lataa ja asenna ajurit, päivitä Windows ja käynnistä kone monta kertaa ja joka bootti ottaa sen 10-20min..

Asennuksen jälkeen Linuxilla riittää yksi käynnistys kerta eikä se hiero ylim. 10 minuuttia sammutuksen kanssa, rebootin jälkeen taas uutta 10min hierontaa että pääsee takaisin edes työpöydälle ja sama uudestaan ja uudestaan tuntien ajan että on about pelikunnossa Winukka.

Linux asentaa kaiken yhdellä kertaa ja reboot takaisin työpöydälle ottaa sen normaalin OSn latausajan, ~30 sekuntia vaikka just asennettu useiden Gt edestä tavaraa. Winukassa 10-20min, ja monta kertaa.

Työpöydällä klikkaa vaan valmista Steam kuvaketta niin se päivittää itse tarvittavat Proton rajapinnat, Easy-Anti Cheatin yms. uusimpiin ja aloittaa vaan pelien lataamisen.

Jos kommenttisi perustuu esim. aiempaan Juhukkan neuvoon niin toi on säätämistä jota kukin voi halutessaan omalle koneelleen tehdä, varsinkin jos on asentanut ns. normaalin Linux version sen sijaan että olisi asentanut suoraan Linuxin jossa on pelaamiseen tarkoitetut kilkkeet jo sisäänrakennettuna (ns. pelivalmis distro eli Linux versio).

Mikään pakko ei ole, kuten ei ole pakko optimoida Windowsiakaan vaan asentaa sen ja suoraan pelaa bloatteineen ja pakkopullineen, toki Steam pitää ensin ladata ja asentaa se Winukkaan eli turhaa "säätämistä" että pääsee edes lataamaan pelejä.

Peli-Linuxeissa ei totakaan erikseen tarvita kun Steam asennetaan jo käyttistä asentaessa.

Kun ~10min Linux asennus on takana klikkaa vain mainitsemaani nappia > päivitä käyttöjärjestelmä (se lataa ja asentaa automaattisesti esim. uusimmat nVidian ajurit ja kaiken muunkin mitä KOKO käyttis sisältää).

Winukan asentamisen jälkeen on säätämistä, lataa ja asenna jonnekkin nVidia app ensin, restart se ja lataa ja asenna ajurit, päivitä Windows ja käynnistä kone monta kertaa ja joka bootti ottaa sen 10-20min..

Asennuksen jälkeen Linuxilla riittää yksi käynnistys kerta eikä se hiero ylim. 10 minuuttia sammutuksen kanssa, rebootin jälkeen taas uutta 10min hierontaa että pääsee takaisin edes työpöydälle ja sama uudestaan ja uudestaan tuntien ajan että on about pelikunnossa Winukka.

Linux asentaa kaiken yhdellä kertaa ja reboot takaisin työpöydälle ottaa sen normaalin OSn latausajan, ~30 sekuntia vaikka just asennettu useiden Gt edestä tavaraa. Winukassa 10-20min, ja monta kertaa.

Työpöydällä klikkaa vaan valmista Steam kuvaketta niin se päivittää itse tarvittavat Proton rajapinnat, Easy-Anti Cheatin yms. uusimpiin ja aloittaa vaan pelien lataamisen.
Mikä on yhdelle turhaa voi toisella olla vähemmän turhaa. Samaan aikaan sulle voi olla Windows täynnä "bloatia" mutta ihan ok, että steam asennetaan jo käyttämäsi linuxin yhteydessä. Ajattles jos Microsoft tekis samoin, mikä valitus siitä osalla ihmisistä nousisi. Kaikki kun ei harrasta pelaamista.

Eikä Steam ole muuten ainoa alusta jota käytetään pelailuun, vaikka varmaan onkin suosituin. Linux on varmasti käyttöjärjestelmänä vallan oiva, mutta jos tätä ketjua lukee, niin itselle tulee ihan vastaava ajatus mieleen kuin tuolla aikaisemmin. Ei mitään syytä vaihtaa Linuxiin. Elämä ei näytä sen autuaammaksi muuttuvan. Microsoft on Microsoft ja moni asia voi ärsyttää, mutta ei se elämä taida siellä toisella puolella aitaa olla aina niin auvoista myöskään.

Viimeksi muokattu:
Ratkaiskaa tää mun ongelma niin voisin alkaa taas käyttämään cachyä, elikäs ei boottaa koska "amdgpu 0000:03:00.0: admgpu: [dmr] Failed to setup vendor infoframe on connector. "
Oletan että tuossa vika koska kun hdmi piuhan ottaa koneesta irti niin käynnistyy normaalisti ja login ruudussa voi jo laittaa sen takaisin eikä mitään vikaa.
Olen välillä tollei kikkailemalla bootannu ja päivittäny systeemin mutta eipähän sieltä vaan korjaavaa päivitystä ole tulossa näköjään niin ei vaan jaksa kontata irrottelemassa tuota piuhaa ihan vaan että saa koneen bootittua.
Sama tais käydä jossain vaiheessa myös endeavouros:n kanssa koska herkesi boottimassa.
Molemmat kyllä ehkä sen noin viikon pelas ja sit alkaa tuo vittuilu.

Ei sitä Steamia ole pakko asentaa, täppä pois asennuksen aikana ruudusta niin sitä ei asenneta.

Lutris on open-source pelialusta jolle voit asentaa Steam/EPIC Games/GOGcom tai Humble Bundlesta ostamasi pelit, kaikki samassa paikassa.

Blizzard, vai oliko se Battle.net alustan pelit ei ole myöskään este.

Hyvä, että löytyy alusta joka tulee muitakin. Entä tukeeko tuo Lutris pelejä joissa on kernel-tason anticheat? Vaikka tiedän kyllä, että esimerkiksi Riot on ottamassa käyttöön Vanguardiin anticheatin jossa ei ole käytössä kernel-tason estoa, mikä on lähinnä, ainakin Windows puolella mahdollista Microsoftin tekemien muutosten myötä.

Mutta, että voi käyttää Vanguardia ilman kernel-tason suojaa, vaatii käyttöjärjestelmältä tiettyjä asioita. Onko noi samat mahdollista ottaa käyttöön Linuxin puolella?

Näyttökuva 2026-06-29 212907.png

Painotan sitä vielä, että ei ole tarkoitusta aloittaa vänkäystä linux vs. windows. Koska on hyvin mahdollista, että siirryn itsekin jossain vaiheessa linux käyttäjäksi. Riippuen siitä kuinka Microsoft tulevaisuudessa toimii.

Mikä on yhdelle turhaa voi toisella olla vähemmän turhaa. Samaan akaan sulle voi olla Windows täynnä "bloatia" mutta ihan ok, että steam asennetaan jo käyttämäsi linuxin yhteydessä. Ajattles jos Microsoft tekis samoin, mikä valitus siitä osalla ihmisistä nousisi. Kaikki kun ei harrasta pelaamista.

Eikä Steam ole muuten ainoa alusta jota käytetään pelailuun, vaikka varmaan onkin suosituin. Linux on varmasti käyttöjärjestelmänä vallan oiva, mutta jos tätä ketjua lukee, niin itselle tulee ihan vastaava ajatus mieleen kuin tuolla aikaisemmin. Ei mitään syytä vaihtaa Linuxiin. Elämä ei näytä sen autuaammaksi muuttuvan. Microsoft on Microsoft ja moni asia voi ärsyttää, mutta ei se elämä taida siellä toisella puolella aitaa olla aina niin auvoista myöskään.
Jos on tyytyväinen Microsoftin tuotteisiin ja " ei ole mitään syytä vaihtaa" turhaahan se silloin on.

Myös on turhaa päteä bloatista linuxissa jos tätä ei ole edes kokeillut.
Linux on pelkkä ydin jonka päälle sinun vapaavalintainen jakelu/distribuutio lisää omat esiasennetut pakettinsa, joiden päältä esim UI toimii. Tästä syystä linuxissa (toisin kuin windowsissa) ei ole bloattia.
:og:

Jos on tyytyväinen Microsoftin tuotteisiin ja " ei ole mitään syytä vaihtaa" turhaahan se silloin on.

Myös on turhaa päteä bloatista linuxissa jos tätä ei ole edes kokeillut.
Linux on pelkkä ydin jonka päälle sinun vapaavalintainen jakelu/distribuutio lisää omat esiasennetut pakettinsa, joiden päältä esim UI toimii. Tästä syystä linuxissa (toisin kuin windowsissa) ei ole bloattia.
:og:
En kyllä pätenyt missään vaiheessa.

No kyllä se semmoiselta vaikutti kun puhutaan PELI distrosta (cachy), ja sanotaan että vaihtoehtoinen steam asennuksessa on bloattia...
Hiikeri sanoi aikaisemmin, että steam asennetaan käyttiksen yhteydessä. Tarkensi sitten, että se on valinnainen asennus. Asia on sillä selvä. Turha tästä on aloittaa mitään vänkäystä.

En kyllä pätenyt missään vaiheessa.
Vähän tuli kyllä Windows fanipoika filis parista viestistä, mutta eipä siinä mitään jos se oli vain väärinkäsitys.
Entä tukeeko tuo Lutris pelejä joissa on kernel-tason anticheat? Vaikka tiedän kyllä, että esimerkiksi Riot on ottamassa käyttöön Vanguardiin anticheatin jossa ei ole käytössä kernel-tason estoa, mikä on lähinnä, ainakin Windows puolella mahdollista Microsoftin tekemien muutosten myötä.

Mutta, että voi käyttää Vanguardia ilman kernel-tason suojaa, vaatii käyttöjärjestelmältä tiettyjä asioita. Onko noi samat mahdollista ottaa käyttöön Linuxin puolella?
Oletetaan siis nyt että kyseessä on aito kysymys. Ei toimi kernel-tason anticheatit Linuxissa. Ja tuo uusin Vanguardin versio on edelleen kernel-tason palikka, mutta nyt se on vain vähän vähemmän kammottava viritys. Silti se on kernelissä, eli käytännössä rootkit.

Kyllä se ihan aito kysymys on. Toi on rajoite, että ne ei toimi. Pelejä on toki vaikka kuinka paljon mitä pelailla, mutta moni suosittu peli taitaa ton takia jäädä pois laskuista?

Minä koodailen työkseni Linuxia välillä sellaisiin järjestelmiin, että niiden teho ei riittäisi edes Windowsin login-ruutua näyttämään, että Linuxin saa kyllä säädettyä todella kevyeksi.

Pelien toimivuutta voi tutkailla vaikka jo aiemmin mainitussa protondb:ssä: https://www.protondb.com/. Natiivit ja platinat toimii käytännössä vähintään yhtä hyvin kuin Windowsissa. Goldissa voi tulla säädettävää, mutta useimmilla toimii. Sitä huonompia en alkaisi tunkkaamaan. Voi toimia tai olla toimimatta, mutta iso riski että otsaan kasvaa uloke.

Mikähän on syynä että nyt 2026 useimmat jätti-korporaatiot
..mm. EA (urheilupelejä, Battlefield 6 yms, Javelin anti-cheat) ja EPIC, ennen ehdoton ei ettei tule ikinä Linux tukea koska sen kernel..

Molemmilla yhtiöillä ollut tänä vuonna työnhaku ilmoituksia Linux ammattilaisille, kernel tason anti-cheat ohjelmointiin, no mitäköhän se meinaa. ;)

Linux's Easy Anti-Cheat problem might finally get fixed as Epic Games posts an interesting job listing

Normitason Easy Anti-Cheat ollut toimiva mm. Hell Let Loosessa vuosikausia Linuxeilla.

Kehitteillä nyt siis kernel-tason EAC Linuxille.

Kilpailevien julkaisijoiden on tehtävä sama omalleen anti-cheatille koska muuten dollareita valuu kilpailevalle korporaatiolle ja heidän peleilleen.

Javelin Linux kehitteillä:
EA Javelin Anticheat job listing mentions future support for Linux and Proton

Voisin hoitaa kaiken pelaamisen Linuxilla ja varmasti hoidankin myöhemmin kun kyllästyn Windowsiin boottaamiseen.

Mutta katsoin, että nyt ensialkuun on helpointa jättää puhdas windows vain ja ainoastaan pelikäyttöön ja tehdä Linuxilla kaikki muu. Näin saa näppärästi molempien maailmojen parhaat puolet.
Eikä tarvitse miettiä toimiiko juuri tämä peli Linuxissa ja säätää jonkin modien kanssa ylimääräistä.

Jos Linuxin käyttäjäosuus olisi suurempi, niin pelit toimisivat natiivisti ja kaikki olisi yhtä helppoa kuin wintoosassa.

(kyllä tämä KDE ainakin pesee winukan työpöydän 100-0 ja Gnome on myös toinen suosittu vaihtoehto)
Sittenkun vielä esim kaikki levyt mounttaisi laakista yms ja Nvidia asentuisi helposti (toki jo jossain distroissa) tai avaisi koodin kuten AMD on ytimessä valmiiksi, niin käyttäjäosuus varmasti suurenisi nopeastikin.

Linuxissa on semmosia pikkujuttuja mitkä pitää vaan opetella. Toistaiseksi. Mutta palkintona on vakaa ja parempi käyttis kuin winukka. (sinä omistat koneesi, ja teet sillä mitä lystäät, eikä Microslop)

Jos Linuxin käyttäjäosuus olisi suurempi, niin pelit toimisivat natiivisti ja kaikki olisi yhtä helppoa kuin wintoosassa.
Voi olla, että vaikka Linuxin osuus kasvaisi kuinka, pelejä ei aleta kääntää Linuxille. Proton toimii jo nyt niin hyvin, että saattaa olla devaajille helpomaa kun tekee vain sen windows-version pelistä ja testaa sen lisäksi Linuxilla.

En tiedä miten hyvin on optimoitu, mutta ihmettelin miksi Civ VI pyöri niin surkeasti. Selvisi sitten, että Steam ajoi peliä oletuksena Linuxin natiivi versiona. Protoniin vaihtamalla peli pyöri huomattavasti sulavammin. Eli itse en näe ainakaan, että mikään kiire on pelejä saada pyörimään Linuxilla natiivisti, koska niin hyvin tuo proton toimii.

Pitkähkö teksti, mutta lukekoon ken jaksaa - tässä omia kokemuksia Linuxiin siirtymisestä.

Kolmisenkymmentä vuotta tuli Windowsia harrastettua, muistaakseni 3.11 oli ekassa omassa koneessa silloin 90-luvun alkupuoliskolla. Ja nyt on takana ensimmäiset 4 kuukautta Linuxia, jonka aikana kaikista talouden koneista Windows on heitetty romukoppaan, lukuunttamatta yhtä Windows-to-go -usbtikkua, jolla tarkoitus tehdä vain mitä Linuxilla ei pysty. Sitä onkin kerran tullut käytettyä, Lenovon läppärin biosin päivittämiseen (.exe-formaatissa asennettava bios). Meillä siis tietokoneita käytetään karkeasti 50% pelaamiseen, 40% netin selaamiseen ja youtuben yms katseluun ja 10% videoiden ja kuvien käsittelyyn. Nettipelejä tulee aika vähän pelailtua, ne muutamat pelit mitä silloin tällöin, toimii myös Linuxilla.

Jokainen tietenkin itse päättää mitä käyttöjärjestelmää haluaa käyttää. Kymmeniä vuosia olinkin windowsiin tyytyväinen, mutta viimeisen vuoden aikana, tietyt ominaisuudet, kuten jatkuvat mainokset eri microsoft-tuotteiden ja palveluiden tilaamiseksi, alkoivat ärsyttää niin paljon, että oli pakko keksiä jotain muuta. Viimeinen niitti taisi olla se, kun jätin Handbraken yöksi transkoodaamaan useita jonossa olevia videoita, ja aamullahan kaikeksi yllätykseksi windows oli päättänyt päivittää ja käynnistyä uudelleen, eikä ollut mitään tietoa mihin asti transkoodaus oli suoritettu. Samaan aikaan youtubessa oli alkanut tulla vastaan useampia videoita Linuxin käyttämisestä pelaamiseen, joten päätös ei ollut vaikea.

Kokeilin alkuun virtuaalikoneella tuntumaa muutamaan eri distroon, näistä Fedora KDE tuntui kaikkein miellyttävimmältä käyttää. Sitä tulikin noin kuukauden verran pyöriteltyä dual boottina windowsin kanssa, ajattelin sen olevan helpoin keino päästä alkuun Linuxin kanssa, kuitenkin niin että tietokone pysyisi aina käytettävissä vaikka jotain olisikin mennyt pieleen Linuxin kanssa. Uutta opeteltavaa oli paljon, joskus 2010-luvun alkupuolella tuli opiskeluhommissa jonkin verran Ubuntua käytettyä, mutta puhutaan varmasti joistakin tunneista korkeintaan. Kuukauden dual boottaamisen aika käynnistin windowsin yhden ja viimeisen kerran, hakeakseni siellä olevat tiedostot talteen. Siinä vaiheessa windowsin käyttäminen tuntui tahmealta ja suoraan sanottuna epämukavalta. Puolen tunnin päivitykset alkuun ja sen jälkeen onedriven kirjautumisongelmat siihen päälle takasi sen ettei takaisin ollut paluuta.

Puolison koneelle Linuin asentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun mikrofonin ajureita asentaessa explorer.exe päätti mennä rikki, kaatui noin 3 sek välein joten ei koneella voinut oikein mitään tehdä. Aikani sitä tunkkasin kuntoon ja päädyin tekemään järjestelmänpalautuksen, kun ei kovin kivutonta ratkaisua tuntunut löytyvän. Helpoimpana olisi ollut kaiketi koko käyttätilin poistaminen ja uuden luominen. Palautuksen jälkeen uusi asennusyritys, koska voihan sen järjestelmäpalautuksen tehdä uudestaan jos sama ongelma uusiutuu. No eipä muuten voinut palauttaa samaa palautuspistettä kahteen kertaan, koska syyt. Tän episodin jälkeen oli rouvallekin helppo vakuuttaa että Linuxilla se toimisi, ja on muuten siitä asti käyttänyt tyytyväisesti.

Tähän asti elämä Linuxin kanssa on ollut melko kivutonta. Joitain pieniä haasteita toki alkuun, mutta nekin saatu kuntoon. Mutta se mikä mun mielestä on parasta, on että kun asetukset on kerran säädetty kohdilleen, niin tuntuu myös pysyvän miten on säädetty. Windowskin kanssa oli aina jotain säätöä, joku asetus nollautunut, tai jokin päivityksien myötä tullut ominaisuus joka ei toimi tai pitää kytkeä pois päältä. Linux tuntuu paljon luotettavammalta ihan normaalissakin käytössä.

Kaikki pelit ollaan saatu toimimaan, myös modit. Suorituskyky on varmasti riittävän hyvä ja ei varmasti ainakaan huonompi kuin windowsilla, vaikka ei varsinaisesti mikään pelidistro olekaan. Kaikki muu sujuukin sitten paljon jouhevammin Linuxin kanssa. Tähän vielä sanottakoon, että meillä on kaikissa talouden koneissa AMD:n näytönohjaimet, joten niiden ajureiden kanssa ei ole tullut mitään ongelmia.

Itsellä tämä Linuxiin siirtyminen on alkanut vähän takkuisasti, mutta tunnelin päässä on kuitenkin valoa.

Luulin että AMD:n näyttiksellä olisi parempi tuki Linuxissa kun on avoimet ajuritkin, mutta HDMI 2.1 tuen puuttumisen vuoksi en saa televisioni 4K 144hz HDR ominaisuuksia käyttöön. Ilmeisesti tämä on tulossa 7.2 kernelin mukana kuitenkin joskus elokuun puoli välin tienoilla. Yritin CachyOS:ssä ottaa 7.2 kernelin RC1 version käyttöön, mutta sen toiminta oli liian epävakaata. Toinen vaihtoehto olisi käyttää DP->HDMI 2.1 adapteria, mutta nekin ovat yllättävän hintavia, eikä niiden 100% toimivuus ole taattua kun lukee muiden kokemuksia, joten päätin jäädä odottelemaan tuota tulevaa kernel päivitystä.

Peleissä on tullut huomattua että kannattaisi hommata vaan jatkossakin kaikki pelit Steamiin, niin ei tarvitsisi kikkailla muiden launchereiden kanssa. Ajattelin kokeilla 2014 vuoden Watch Dogs peliä, jonka olin joskus lunastanut Epic Gamesiin ilmaiseksi, mutta se vaatikin toimiakseen Ubisoft Connectin. Kun viimein sain pelin päälle, niin pelin kuva jumittui aina aika ajoin paikalleen ja vaati vaihtamista työpöydälle ja takaisin, että se palasi taas normaaliksi. Toinen peli minkä halusin asentaa oli Diablo IV battle.net launcherin kautta. Tähän oli ilmeisesti vuorokausi aiemmin tullut joku päivitys mikä oli rikkonut Linux-yhteensopivuuden. Forza Horizon 6 toimii muuten hyvin, mutta FPS on Windowsiin verrattuna noin 25% pienempi mikä ei nyt sinänsä haittaa kun voi laskea jotain kuvanlaatuasetuksia, mutta se mikä pelissä häiritsee on noin 10 sekunnin välein tapahtuvat FPS dropit, joka näkyy pelissä nykimisenä. Koska FH6 toimii Windowsissa ongelmitta niin olen sitten pelannut sitä sen kautta ja ilmeisesti pitää myös Diablokin siellä hoitaa. Nämä ovat tällaisia yksittäistapauksia ja moni muu kokeilemani peli on toiminut Linuxissa Steamin kautta ongelmitta.

Muuten kyllä Linuxin käyttäminen on ollut melko vaivatonta ja mukavaa, mutta selvästi Windowsia joutuu vielä pitämään varalla joitakin yksittäisiä pelejä varten.

Se on kyllä jännä että edelleen taitaa AMD:n ajurit olla huonommat kun SteamDeckissä ja Steam Machinessa on molemmissa kuitenkin AMD:n GPU. No, ehkä ne siitä paranee.

Jos tulee jonkun pelin kanssa ongelmia, niin ehdottomasti kannattaa käydä tsekkaamassa protondb. Siellä on yleensä ohjeita miten ongelmia voi yrittää taklata. Esimerkiksi Watch Dogs: https://www.protondb.com/app/243470. Tuolla ehdotetaan ainakin vanhemman proton-version käyttämistä ja jotain käynnistysparametrejäkin ehdotellaan.

Hyvä, että löytyy alusta joka tulee muitakin. Entä tukeeko tuo Lutris pelejä joissa on kernel-tason anticheat? Vaikka tiedän kyllä, että esimerkiksi Riot on ottamassa käyttöön Vanguardiin anticheatin jossa ei ole käytössä kernel-tason estoa, mikä on lähinnä, ainakin Windows puolella mahdollista Microsoftin tekemien muutosten myötä.

Näyttökuva 2026-06-29 212907.png

Painotan sitä vielä, että ei ole tarkoitusta aloittaa vänkäystä linux vs. windows. Koska on hyvin mahdollista, että siirryn itsekin jossain vaiheessa linux käyttäjäksi. Riippuen siitä kuinka Microsoft tulevaisuudessa toimii.
Mikään ei estä riottia tekemästä anticheatistaan linux versiota. En usko että tuo anticheat softa toimii protonin läpi siten että peliä voisi pelata. Se voisi toimia, jos riot niin haluaisi.

Jos joku on saanut toimimaan esim. 24bit/192khz audion CachyOS:ssä, niin saa antaa vinkkiä/ohjeita. Yrittänyt googlailla ja vähän kaikkea olen kokeillut, mutta en ole saanut toimimaan. Äänet menneet entistä enemmän sekaisin. Periaatteessa tuossa ei nyt isoa eroa pitäisi olla, kun Spotifyn Losslessia käytän ja pelejä pelailen, mutta ihan periaattessa olisi kiva saada käytettyä rautaa niin kuin se on tarkoitettu. Dacina toimii Ifin Zen Dac V2.

Jos joku on saanut toimimaan esim. 24bit/192khz audion CachyOS:ssä, niin saa antaa vinkkiä/ohjeita. Yrittänyt googlailla ja vähän kaikkea olen kokeillut, mutta en ole saanut toimimaan. Äänet menneet entistä enemmän sekaisin. Periaatteessa tuossa ei nyt isoa eroa pitäisi olla, kun Spotifyn Losslessia käytän ja pelejä pelailen, mutta ihan periaattessa olisi kiva saada käytettyä rautaa niin kuin se on tarkoitettu. Dacina toimii Ifin Zen Dac V2.
Eikös spotify lossless ole 44.1khz?

Mutta jos löytyy 192khz lähdemateriaalia eipä siinä muuta pitäs tarvita kun pipewirelle conffi niin ratet vaihtuu automaattisesti lähteen mukaan.

Koodi:
/etc/pipewire/pipewire.conf.d/10-rates.conf

# Adds more common rates
context.properties = {
    default.clock.allowed-rates = [ 44100 48000 88200 96000 192000 ]
}

pw-top komennolla näkee mitä ratea softat syöttää ja mitä ratea laite käyttää. Käytettävissä olevat taajuudet näkee cat:lla

Koodi:
cat /proc/asound/cards
 0 [STAMP          ]: USB-Audio - EarMen ST-AMP
                      Auris EarMen ST-AMP at usb-0000:0f:00.3-1, high speed
 1 [HDMI           ]: HDA-Intel - HDA ATI HDMI
                      HDA ATI HDMI at 0xfcda0000 irq 136
 2 [Generic        ]: HDA-Intel - HD-Audio Generic
                      HD-Audio Generic at 0xfcc00000 irq 137
 3 [microphone     ]: USB-Audio - Trust USB microphone
                      Trust USB microphone Trust USB microphone at usb-0000:08:00.3-6.4, full speed

~
❯ cat /proc/asound/card0/stream0
Auris EarMen ST-AMP at usb-0000:0f:00.3-1, high speed : USB Audio

Playback:
  Status: Running
    Interface = 1
    Altset = 3
    Packet Size = 72
    Momentary freq = 48000 Hz (0x6.0000)
  Interface 1
    Altset 1
    Format: S16_LE
    Channels: 2
    Endpoint: 0x07 (7 OUT) (SYNC)
    Rates: 44100, 48000, 88200, 96000, 176400, 192000, 352800, 384000, 705600, 768000
    Data packet interval: 125 us
    Bits: 16
    Channel map: FL FR
  Interface 1
    Altset 2
    Format: S24_3LE
    Rates: 44100, 48000, 88200, 96000, 176400, 192000, 352800, 384000, 705600, 768000
    Bits: 24
  Interface 1
    Altset 3
    Format: S32_LE
    Bits: 32

Ainakin nvidia on Linuxin kanssa itsellä opettanut sen etten suosittele kyseistä merkkiä kenellekään, kun ikää tulee kortille niin se muuttuu Linuxissa ongelmajätteeksi. AMD:n näyttikset taas näyttää paranevan kuin viini ja vanhoihinkin romuihin toisinaan joku ajuripäivitys puhaltaa vielä lisäpuhtia, eikä vaikuta olevan huolta että kääntyykö kernelipäivityksen jälkeen vielä yhteensopiva moduuli vai kossahtaako siihen. Toisen koneeseen asensin Mintin vähän sillä periaatteella että asennan, päivitykset automaattiseksi ja unohdan sinne. Mutta se perhanan vanha nvidialainen on vaan tuottanut päänvaivaa ja nyt viimeisimpänä lähti kaiken aikaisemman valmiustilan bugituksen säätämisen jälkeen koneesta, kun ilmeisesti loppui tuki sille Mintistä kokonaan jonkun päivityksen jälkeen ja lakkasi ykskaks kaikki 3d-ominaisuudet toimimasta. Kuuluisalla säätämisellä olisi varmaan saanut vielä toimimaan, mutten touhun epävarmuuden takia viitsinyt alkaa näkemään vaivaa. Windowsissa se tosin varmaan pelittäisi vieläkin jollain vanhalla ajurilla.

SteamOS:ää harkitsin pelikoneeseenkin, mutta se ei vaikuta tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta jos on tarkoitus tehdä muutakin kuin pelata.
Eikö tuollaiseen kannata vaikka laittaa sitten Bazzite jossa on myös kunnollinen työpöytä (KDE tai Gnome). SteamOS:n Plasma versio laahaa edelleen perässä. Bazzite mahdollistaa myös sovellusten asentamisen huomattavasti vapaammin kuin SteamOS (vaikka nyt Flatpakit molemmissa se perustapa).

Ja jos haluaa niin asentaa sen "deck" version joka boottaa vakiona SteamOS:n gamemodeen jos pääasiallinen käyttö kuitenkin on pelaamista.

Ei ole Windows vielä vähän aikaan tippumassa pelaajilta pois

Windows 1170.44%
Windows 1023.56%
Windows Overall94.10%
Linux3.69%

Ei kai kukaan sellaista odotakkaan. Linuxin osuuden trendi kuitenkin nousujohteinen, vaikkakin tän vuoden ajalta kyselyjen lukemat huitelee ylös-alas sellaisia määriä, että vaikea on sanoa mikä siellä on totuus.

Näkyykös jollakulla muulla Steamissa GPU:n (ja VRAMin) käyttö, jos on asetuksista laittanu näkymään Nvidian näytönohjaimella Linuxissa?

Näkyykös jollakulla muulla Steamissa GPU:n (ja VRAMin) käyttö, jos on asetuksista laittanu näkymään Nvidian näytönohjaimella Linuxissa?

CachyOS ja nvidia. Steam overlay, näkyy fps, cpu ja gpu käyttö sekä vram ja ram käytöt ongelmitta. Näkyy myös lämpötilat cpu/gpu.

Mites sitten vanhat pelit Linux:lla?
Riippuu varmaan miten vanhat. Jokuset toimii jopa paremmin kuin Windowsilla, kun vanhojen Windows-ohjelmien tuki on välillä vähän kämäistä Win11:lla kuulemma. Osa totuudesta löytynee ProtonDB:stä tai Redditistä Googlen kautta. Jos on merkittävä peli, niin todennäköisesti yhteisökin on aika aktiivinen.
Itsellä on läjä 80-90-luvun pelejä joita on pitänyt testailla kans Linuxilla (uusien pelien kanssa ei pahemmin ole ollut ongelmia), mutta vähän jäänyt...Ei niinkään teknisistä syistä.

Itselläni on ainakin tapana kysellä eka Geminiltä, että millaisilla asetuksilla saa pelistä X kaiken irti ja sitten seulon jotain launch optioneita (tai jätän pelkän mangoHUDin, Wayland-enablen tai vaikka FSR4:n tms.) sen ehdotuksista, sen sijasta, että "säätäisin" itse tai ajaisin puhtaana. Yritän lähinnä välttää tällä ennakkoon suurimmat ongelmakohdat.
Useimmiten pelit toimii ihan suorilta satoja tunteja ongelmitta. Pari on tuottanut harmaita hiuksia (FH5 ja Darktide), mutta se on 40-50 pelatun pelin joukosta aika pieni prosenttiosuus IMO. Darktideä en ole tosin hetkeen pelannut (ja se kaatuili Windowsillakin itselläni aina n. 1h startista).

Valve (Steam) julkaisi yöllä Proton 11 -virallisesti ja äsken asentui Cachyyn automaattisesti (mainitsemallani "yhden napin OS päivityksellä") nVidian eilen julkistamat päivitetyt ajurit (610.43-3).

Cachyn Kernel, kymmenet ohjelmat ja mm. OBS saivat myös päivityksensä..

Huomasin että Proton11:ssä DXVK tiedosto on 2.7.1, vaikka Cachyssa jo toista viikkoa 3.0 ja nyt sekin jo 3.0.1, molemmat toivat isoja päivityksiä varsinkin vanhempien pelien toimivuuteen.
DXVK 3.0.1 improves Proton compatibility for older Direct3D games - VideoCardz.com

Edit. Kirjoitus virhe poistettu

Viimeksi muokattu:
Hyvä kysymys. CachyOS kanssa ei tarvinnut kuin laittaa steamin asetuksista tuo overlay päälle. Jännä jos ei suoraan Ubuntun kanssa toimi?
Eii toimi ei suoraan enkä ole kesinyt miten tuon sais epäsuorastikkaan toimimaan. Googlestakin löytyy korjaukseksi vaan, että asenna MangoHUD ja käytä sitä. :smoke:

Yritin asentaa tuota KDE plasmaa ja tikulta boottamisen jälkeen kun painan install to hardware. Niin vaan kaatuu koko ajan. Kokeilin kahdella eri tikulla, lataamalla suoraan tikulle sillä mediawriter softalla ja myös erikseen lataamalla iso-tiedoston. Alustin tikkuja exfatille ja ntfs, ei vaikutusta. Kehujen perusteella odotin parempaa

Pelkästään Steam Deckillä kokemusta Linux-pelaamisesta, mutta jos tuo jatkuva yhteensopivuuden parantuminen jatkuu, niin saatan ainakin dualboottiin laittaa piakkoin jonkun distron W11Pro:n tilalle.

Kakkoskoneeseenkin nappais joku laitella mutta siinäKIN olevat Nvidian kortit (pääkortti + lossless scaling erilliskortti, kuten pääkoneessani) vähän vielä jarruttaa intoa.

Yritin asentaa tuota KDE plasmaa ja tikulta boottamisen jälkeen kun painan install to hardware. Niin vaan kaatuu koko ajan. Kokeilin kahdella eri tikulla, lataamalla suoraan tikulle sillä mediawriter softalla ja myös erikseen lataamalla iso-tiedoston. Alustin tikkuja exfatille ja ntfs, ei vaikutusta. Kehujen perusteella odotin parempaa
KDE plasma työpöytäympäristön asentamiseen ei tarvitse tikkua tai asennustiedostoa vaan voit asentaa sen helpoiten käyttöjärjestelmäsi paketinhallinnasta plasma-desktop tmv. nimellä. Jos kuitenkin tarkoitit KDE Neon Linux jakelua, niin se ei ole mikään päivittäiskäyttöön soveltuva järjestelmä, vaan KDE:n uusimpien ominaisuuksien testailemiseen takoitettu demoympäristö jossa pienet ja isommat bugit ja epävakaus tulee yleensä kaupan päälle. KDE plasma on parhaimmillaan kun sen asentaa osana Fedora, Arch, Debian, OpenSUSE tmv. tunnettua vakaata Linux jakelua.

KDE plasma työpöytäympäristön asentamiseen ei tarvitse tikkua tai asennustiedostoa vaan voit asentaa sen helpoiten käyttöjärjestelmäsi paketinhallinnasta plasma-desktop tmv. nimellä. Jos kuitenkin tarkoitit KDE Neon Linux jakelua, niin se ei ole mikään päivittäiskäyttöön soveltuva järjestelmä, vaan KDE:n uusimpien ominaisuuksien testailemiseen takoitettu demoympäristö jossa pienet ja isommat bugit ja epävakaus tulee yleensä kaupan päälle. KDE plasma on parhaimmillaan kun sen asentaa osana Fedora, Arch, Debian, OpenSUSE tmv. tunnettua vakaata Linux jakelua.

Kiitos infosta. Joo luulin että plasman voi asentaa yksinään ilman että on valmiina asennettuna fedoraa.

En yhtään tiedä missä mennään. Ihan tumpelo näissä jutuissa. Voiko Linuxin asentaa samaan osioon Windowsin knssa?
Vois tuota yrittää asennella. Jossain ihan älyttömän yksinkertaisia ohjeita suomeksi?

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom