Ratkaistu Linux noobilla ongelma Plexin kanssa

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Eli tässä vaihdoin HTPC:ssä Windows 11:sta -> Fedora 39 KDE:n kun olen siirtämässä kaikki talouden koneet Windowseista linux maailmaan.
Mutta tuli tuossa ongelma Plexissä spdif passthroughin kanssa.
Eli jos valkkaan Plexista oikean äänilähteen (kokeilin myös ALSAa) ja valkkaan spdif käyttöön että saisin vahvarista DD ja DTS äänet ulos niin Plexi ei lähde videota edes toistamaan.
Jos otan spdif pois käytöstä Plexin valikosta niin äänet kuuluu kyllä hienosti, mutta ei tietenkään monikanava ääninä.

Tuossa tuli tutkittua netin ihmeellistä maailmaa ja sieltä löyty että joku oli ratkaissut ongelman asentamalla PulseAudio ohjauspaneelin ja sieltä laittamalla AC3 ja DTS tuet päälle. Mutta minun tapauksessa tämä ei tehnyt vaikutusta yhtään mihinkään.

Että onko kenelläkään hajuakaan kuinka tuon voisi saada toimimaan ?
Haluisin nauttia monikanava äänistä, mutta en kuitenkaan halua päivittää kohta 20 vuotta vanhaa vahvariani uuteen jossa ois HDMI audio (kun se lukemani perusteella toimii paremmin) taikka mennä takaisin Windows maailmaan.
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
781
Eikö ne monikanavaäänet tule automaattisesti telkkarilta sinne vahvistimelle, ilman että siellä on joku linux välissä? Oletan siis että taloudesta löytyy smart tv ja plex toimii vain "palvelimena"
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Eikö ne monikanavaäänet tule automaattisesti telkkarilta sinne vahvistimelle, ilman että siellä on joku linux välissä? Oletan siis että taloudesta löytyy smart tv ja plex toimii vain "palvelimena"
Löytyy toki ihan Android TV, mutta se on Plexissä jostain syystä aivan tolkuttoman hidas. Eli sen takia HTPC:tä olen käyttänyt mielummin, kun kerran semmoinen tuossa on ollut jo vuosia (ja saanut aina silloin tällöin pieniä päivityksiä).
HTPC ollut siis Plex ja peli käytössä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 950
Plexin kanssa kyllä hieman hassu käyttää HTPC:tä välissä. Tuossa tapauksessa laittaisin varmaan itse Kodi:n ellei ole tarkoitus käyttää mediakirjastoa myös kämpän muilta laitteilta (Puhelin, tabletti jne...). Plexin tilalta voi kyllä myös kokeilla Jellyfiniä tai Embya josko toimisivat TV:llä paremmin. Itse ainakin todennut noi paremmin toimivaksi. Täällä kanssa ollut kummallisia ongelmia Plexin kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Plexin kanssa kyllä hieman hassu käyttää HTPC:tä välissä. Tuossa tapauksessa laittaisin varmaan itse Kodi:n ellei ole tarkoitus käyttää mediakirjastoa myös kämpän muilta laitteilta (Puhelin, tabletti jne...). Plexin tilalta voi kyllä myös kokeilla Jellyfiniä tai Embya josko toimisivat TV:llä paremmin. Itse ainakin todennut noi paremmin toimivaksi. Täällä kanssa ollut kummallisia ongelmia Plexin kanssa.
Se tässä onkin kun Plex on käytössä kaikilla mahdollisilla talossa olevilla laitteilla ja sen ulkopuolellakin.
Kodia olen käyttänyt viimeksi kun sen nimi oli vielä Xbox Media Center. Emby kanssa oli aikaisemmin ongelmia joidenkin videoitten toistossa ja siksi menin takaisin Plexiin.
Jellyfiniä en ole vielä testaillut, mutta Plexissä tilit tehty kaikille perheenjäsenille ja näin. NIin ihan helposti en ala vaihtamaan toiseen softaan jos tuo on hyvin palvellut.

Varsinkin kun vaikuttaa enemmänkin että ongelma ei ole Plex itse vaan joku Fedorassa.... tai enemmänkin linux puolella yleensäkkin.
Tai voihan toki ongelma olla myös tuossa Plex HTPC softassa, että ehkä ongelma mystisesti itsestään korjaantuu jossain vaiheessa ja siihen saakka pitää kituutella töllöllä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 950
Se tässä onkin kun Plex on käytössä kaikilla mahdollisilla talossa olevilla laitteilla ja sen ulkopuolellakin.
Kodia olen käyttänyt viimeksi kun sen nimi oli vielä Xbox Media Center. Emby kanssa oli aikaisemmin ongelmia joidenkin videoitten toistossa ja siksi menin takaisin Plexiin.
Jellyfiniä en ole vielä testaillut, mutta Plexissä tilit tehty kaikille perheenjäsenille ja näin. NIin ihan helposti en ala vaihtamaan toiseen softaan jos tuo on hyvin palvellut.

Varsinkin kun vaikuttaa enemmänkin että ongelma ei ole Plex itse vaan joku Fedorassa.... tai enemmänkin linux puolella yleensäkkin.
Tai voihan toki ongelma olla myös tuossa Plex HTPC softassa, että ehkä ongelma mystisesti itsestään korjaantuu jossain vaiheessa ja siihen saakka pitää kituutella töllöllä.
Lähinnä meinasin, että olisi voinut testata tuolla Android TV:llä Embya / Jellyfiniä. Mutta kerta siellä on Plex jo laajemmin käytössä, niin tuo ei taida olla oikein vaihtoehto.
Toki jos ei tuohon SPDIF-ongelmaan ala neuvoja tulemaan, niin melkein voisi kokeilla ratkeaisiko ongelma helpoiten distron vaihdolla. Ja jos tuo Plex on asennettu Flatpakkina, niin katso nyt varuiksi, että siellä on kaikki tarvittavat oikeudet kunnossa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Lähinnä meinasin, että olisi voinut testata tuolla Android TV:llä Embya / Jellyfiniä. Mutta kerta siellä on Plex jo laajemmin käytössä, niin tuo ei taida olla oikein vaihtoehto.
Toki jos ei tuohon SPDIF-ongelmaan ala neuvoja tulemaan, niin melkein voisi kokeilla ratkeaisiko ongelma helpoiten distron vaihdolla. Ja jos tuo Plex on asennettu Flatpakkina, niin katso nyt varuiksi, että siellä on kaikki tarvittavat oikeudet kunnossa.
Tuossa kokeilin huvikseen VLC:llä niin pamahtaa vaan ruutuun että laite ei ole käytettävissä. Eli vika ei ole Plexissä vaan joku asetus kusee jossain.
EDIT: Jos siis yrittää SPDIF läpivientiä.
Kun muuten kyllä äänet tulee normaalisti SPDIF pitkin
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
250
Tuossa tuli tutkittua netin ihmeellistä maailmaa ja sieltä löyty että joku oli ratkaissut ongelman asentamalla PulseAudio ohjauspaneelin ja sieltä laittamalla AC3 ja DTS tuet päälle. Mutta minun tapauksessa tämä ei tehnyt vaikutusta yhtään mihinkään.
Kannattaa kokeilla em. Ubuntu 22.04 tai PopOs 22.04.
Fedora 34 eteenpäin oletuksena on PulseAudion sijalla PipeWire, mikä selittää ettei löytämäsi ratkaisu toiminut. Ubuntu 22.04 ja PopOS 22.04 käyttävät vielä PulseAudiota ja tod.näk toimivat tuon PulseAudio ohjauspaneeli muutosten kanssa suoraan.
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
250
Nopealla netin katsauksella löytyi myös tälläinen:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
No niin, palataas tähän.
Eli ongelma oli kokoajan Plexissä ja siihen keksin ratkaisun.
VLC toisti DD ja DTS äänet kuten pitkin. Ja aluksi kun luulin ettei toistanut mutta yritinkin epähuomiossa videoita joissa äänet olivat aac 5.1:stä jota vuoden 2005 vahvarini ei tietenkään osaa toistaa (mutta plexi osaa ne kääntää vahvarille sopivaksi)

Kokeilin myös ehdotettua Jellyfinniä ja sillä oli ongelmia jo tunnistaa leffa ja tv-sarja kokoelmaani. Sekä vaikka oikeat portit oli auki ja jopa palomuuri pois päältä niin eri laitteet eivät Jellyfinni serveri löytäneet.
Tämä nyt saattaa ja varmaan johtuukin Windows Serveri 2022 serveristäni mikä myöhemmin tänä vuonna päivittyy unraidiin (tai johonkin linux serveriin kuten nixiin).

Mutta sitten itse ratkaisuun.
Eli kun laitoin äänet menemään HDMI:llä töllölle ja sieltä SPIFillä vahvarille niin kaikki tomii kuten kuuluukin.
Ja siksi en tätä heti kokeillut kun WIndows 10 tai 11:lla tämä ratkaisu ei koskaan toiminut.

Mutta nyt ei tarvitse enää tapella hitaan Android TV:n kanssa jonka kanssa ei mene kuin hermot.
Joka muuten hiukan nopeutu siinä kohtaa kun laittelin OpenSense palomuurin käyttöön ja siihen Adguardin. Joka blokkaa kaikki mahdolliset eri trackkerit ym. paskeet pois verkkoliikenteestä.
Että tais tuo töllö lähetellä internetin suuntaan kaikkea mahdollista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 208
Viestejä
4 216 047
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom