Ratkaistu Linux Mint Ubuntun rinnalle. Ubuntu toimii, Mint heittää "initramfs" error

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Mint bootin yhteydessä tulee tämänkaltainen teksti (kopioitu muualta sivulta, ei oma ongelma, mutta sama ongelman aihe:

Gave up waiting for root device. Common problems:
— Boot args (cat /proc/cmdline)
— Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
— Check root= (did the system wait for the right device?)
— Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
ALERT! UUID=XXXXXXXXXXXX does not exist.
Dropping to a shell!

BusyBox v.1.20.2 (Ubuntu 1:1.20.2-1ubuntu1) built-in shell (ash)
Enter 'help' for list of built-in commands.

(initramfs)



Millä tuosta pääsis ohi? jotenkin liittyy siihen että Mint-bootin asetuksissa virhe, mutta en ole saanut ratkaisua tähän mennessä.

Olen yrittänyt "fsck" ja levyssä ei virheitä eikä superblockia.

pääsiskö mitenkään tuosta ohittamaan väliaikaisesti työpöydälle Mintiin ja sieltä terminaalilla "sudo grub-install" ja "sudo update-grub" tai muulla tempulla korjata se boot-asetus?

Mintin asennuksen yritin 2 kertaa, ensin normaalilla "asenna rinnalle" -tavalla ja sen jälkeen "jotain muuta" (eli luodaan itse osiot).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Jos herja on samankaltainen, niin vika ei ole levyssä, vaan sitä ei todellakaan ole olemassa. UUID kun on tarkka määrite tietylle levylle ja sen partitiolle. Jos osiot on itse tehty asennuksessa, niin vanhan distron uuid määritys tuskin on enää olemassa, kuten tuo herja väittää.

Tuo kernel ja initramfs voi olla vielä ubuntun puolelta, joten se on kadottanut levynsä.

Riippuen missä kohta asennus on tehty, niin noillla grub loitsuilla voisi saada korjattua. Tai vaikka editoit boottiriviä alun boottiloaaderissa ja katsot onko levyllä toista kerneliä/initramfs tiedostoa ja kokeilet niillä.

Itse vetäisin sileäksi ja myös formatti /boot partitiolle ja tekisin uusiksi. Lähes aina boottin asennus on asennuksen viimeinen vaihe, jollain archilla/gentoolla yms hyvinkin korjausta, kun kaikki pitää tehdä itse ja siten tietää missä vaiheessa asennus oli menossa. Noista graafisista ei tiedä samalla tavalla ja nopeastihan ne asentaa itsensä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
noh, ongelma jostain syystä oli USB-tikussa.

laitoin asennus-ISO:n toiseen tikkuun ja heti toimi Mint.

oon siis tehny tuon ekan tikun MultibootUSB:llä ja siinä tikussa on Ubuntu/Lubuntu/Mint/Lite/Bodhi ja kaikkien Live-boot toimii, mutta jostain syystä Mintin asennus ei toiminut (sama ongelma taisi olla Litessä)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 161
noh, ongelma jostain syystä oli USB-tikussa.

laitoin asennus-ISO:n toiseen tikkuun ja heti toimi Mint.

oon siis tehny tuon ekan tikun MultibootUSB:llä ja siinä tikussa on Ubuntu/Lubuntu/Mint/Lite/Bodhi ja kaikkien Live-boot toimii, mutta jostain syystä Mintin asennus ei toiminut (sama ongelma taisi olla Litessä)
Devien mukaan multibootusb ei ole käyttisten asentamiseen tarkoitettu.
FAQ

Itse olen käyttänyt YUMI:a joka on toiminu tähän mennessä mintin asentamisessa oikein hyvin.
YUMI - Multiboot USB Creator | USB Pen Drive Linux
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom