Linux kysymyksiä

Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
TearFree is disabled by default. To enable it add in /etc/X11/xorg.conf:

Section "Device"
Identifier "Intel Graphics"
Driver "intel"
Option "AccelMethod" "sna"
Option "TearFree" "true"
EndSection
Vähän kokemuksia tearing-ongelmasta. Itsellä myös Intel näytönohjaimena (alkuperäisellä kysyjällä ei välttämättä ollut, mutta vissiin Intelillä ollut paljon tearing-ongelmaa).

Linux Mint 18 + MATEn kanssa paha tearing-ongelma. TearFree -asetuksen lisääminen xorg.confiin hidasti systeemiä aivan järkyttävästi. Optio pois ja työpöydän asetuksista Ikkunanhallinta->Manager: Marco + Compton. Kaikki toimi loistavasti sen jälkeen ilman tearingia (compton piti muistaakseni asentaa paketinhallinnasta).

Mint 19 + Cinnamon: kaikki toimi pakasta vedettynä ilman tearingia. Cinnamon söi CPU:ta sen verran paljon että kokeilin asentaa MATEn sen rinnalle ja siinä taas Marco+Compton ikkunamanageriksi.

Noiden lisäksi olen asentanut intel-vaapi -paketit jonka jälkeen kaikki hardware-kiihdytykset tulivat käyttöön. Ilman vaapi-pakettia videon näytöt syövät aivan liikaa CPUa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
noh enpä nää mitään syytä miksi ei toimisi. Kokeilemallahan tuo selviää esim juuri tuolla asennus-livecd:llä
Mun ongelmana on, etten saa virheettömästi asennettua Win10:kään, joten en voi olla varma onko ongelma koneessa vai Linux:n toimimattomuudessa tuon prosessorin/emolevyn kanssa.

Laitoin Linux:n toiseen (win7-kone) koneeseen pelkästään Linux:n image DVD:ltä kokeiltavaksi onnistui hienosti. Riittää kun laittaa boottaavaksi, eikä tarvitse olla edes kovalevyä kiinni.

Mutta kun yrittää asentaa samalla DVD/pluray asemalla ja samalla Linux 18.04 image-dvd:llä tuohon 9700K prosessorilla olevaan uuteen emoon. Ei pääse kuin alkuun, eli valitsemaan maan ja tuon asennustavan.

Nyt en voi olla varma pitäisikö toimia vai ei. MenTest86 ver 8.0 menee koneella ongelmitta läpi Msi EDGE:n vakioasetuksilla.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Mun ongelmana on, etten saa virheettömästi asennettua Win10:kään, joten en voi olla varma onko ongelma koneessa vai Linux:n toimimattomuudessa tuon prosessorin/emolevyn kanssa.

Laitoin Linux:n toiseen (win7-kone) koneeseen pelkästään Linux:n image DVD:ltä kokeiltavaksi onnistui hienosti. Riittää kun laittaa boottaavaksi, eikä tarvitse olla edes kovalevyä kiinni.

Mutta kun yrittää asentaa samalla DVD/pluray asemalla ja samalla Linux 18.04 image-dvd:llä tuohon 9700K prosessorilla olevaan uuteen emoon. Ei pääse kuin alkuun, eli valitsemaan maan ja tuon asennustavan.

Nyt en voi olla varma pitäisikö toimia vai ei. MenTest86 ver 8.0 menee koneella ongelmitta läpi Msi EDGE:n vakioasetuksilla.
Siinä voi sitten olle epäyhteensopivuus jonkun muun osan kanssa. Varsinkin AMD:n/Nvidian GPU:t ovat Linuxille aikamoista myrkkyä
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Siinä voi sitten olle epäyhteensopivuus jonkun muun osan kanssa. Varsinkin AMD:n/Nvidian GPU:t ovat Linuxille aikamoista myrkkyä
En ole edes näytönohjainta vielä asentanut, eli ei toimi edes VGA:na. Eikö Linux ubuntulle kelpaa
Intelin 9700K:n prosessorin sisäinen näytönohjain?
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
230
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Kokeile vaikka MX Linux 18.:lla. koska siinä on paljon uudempi 4.19 kerneli.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
4
En ole edes näytönohjainta vielä asentanut, eli ei toimi edes VGA:na. Eikö Linux ubuntulle kelpaa
Intelin 9700K:n prosessorin sisäinen näytönohjain?
Minulla ei toiminut emon näytönohjaimella 64 bittinen ubuntu eikä mint. hommasin MSI gt710 näytönohjaimen ja sillä toimii.
32 bittinen linux mint toimi mutta siinäkin oli ongelmia Marinetraffic sivustolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Ei tiedä, emon oletusasetuksilla, että siinä on käytössä vain emon näytönohjain, vaikka näyttö on siinä kiinni. Asennus jatkuu kun laittaa lisäksi erillisen GPU:n.
Siis ootko kesken windowsin asennuksen laittanut erillisen näytönohjaimen kiinni ja sillä asennus on jatkunut?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Onkos ehdotuksia Linux puolella Lightroom ja Photoshop korvaajiksi. Darktable näyttäisi olevan suhteellisen pätevä Lightroom korvike, mutta entäs Photoshopille? GIMP on tietysti varmaa se tunnetuin mutta sen UI ja käyttölogiikka ei ehkä ole ihan omaan mieleen
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
317
Onkos ehdotuksia Linux puolella Lightroom ja Photoshop korvaajiksi. Darktable näyttäisi olevan suhteellisen pätevä Lightroom korvike, mutta entäs Photoshopille? GIMP on tietysti varmaa se tunnetuin mutta sen UI ja käyttölogiikka ei ehkä ole ihan omaan mieleen
Vanhempi photoshop winellä? WineHQ - Adobe Photoshop 7.0

Itsekin inhoan gimp:iä yli kaiken. Sen logiikka on jossain Lotus Notesin ja SAP GUI:n välimaastossa vaikka ulkoisesti näyttääkin tutulle. Itse kun olen niin naimisissa Adoben kanssa, että laittaisin mielummin kaksi näyttistä koneeseen ja ajaisin windowsia virtuaalisesti passthroughna vain päästäkseni tuosta piinasta ylitse.

Koitin tuota darktablea joskus ihan windowsin puolellakin ja vaikka se on ihan pätevä softa niin kohtalainen opettelu siinäkin on, mutta pientä verrattuna siihen jos GIMP:n ottaisi käyttöön.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Vanhempi photoshop winellä? WineHQ - Adobe Photoshop 7.0

Itsekin inhoan gimp:iä yli kaiken. Sen logiikka on jossain Lotus Notesin ja SAP GUI:n välimaastossa vaikka ulkoisesti näyttääkin tutulle. Itse kun olen niin naimisissa Adoben kanssa, että laittaisin mielummin kaksi näyttistä koneeseen ja ajaisin windowsia virtuaalisesti passthroughna vain päästäkseni tuosta piinasta ylitse.

Koitin tuota darktablea joskus ihan windowsin puolellakin ja vaikka se on ihan pätevä softa niin kohtalainen opettelu siinäkin on, mutta pientä verrattuna siihen jos GIMP:n ottaisi käyttöön.
Ehkä voi olla helpointa yrittää saada Virtualbox toimimaan natiivin Windows asennuksen kanssa
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
317
Ehkä voi olla helpointa yrittää saada Virtualbox toimimaan natiivin Windows asennuksen kanssa
Virtualboxissa on aika rajallinen tuo raudan passthrough ja suosittelen KVM/QEMU ympäristöä. Tässä yksi erittäin hyvä ohje: PCI passthrough via OVMF - ArchWiki

Tuon avulla itse toteutin sen viime kesänä ja sain nätisti toimimaan linuxissa virtuaalisen windowsin erillisellä näyttiksellä ja näytöllä (toki voi pistää kaapelin samaankin näyttöön eri inputtiin ja vaihtaa siitä) ja prossukin alkoi lopulta näkymään läpi, mutta tuo vaatii kyllä päivän perehtymisen jos lähtee ilman taustatietoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Virtualboxissa on aika rajallinen tuo raudan passthrough ja suosittelen KVM/QEMU ympäristöä. Tässä yksi erittäin hyvä ohje: PCI passthrough via OVMF - ArchWiki

Tuon avulla itse toteutin sen viime kesänä ja sain nätisti toimimaan linuxissa virtuaalisen windowsin erillisellä näyttiksellä ja näytöllä (toki voi pistää kaapelin samaankin näyttöön eri inputtiin ja vaihtaa siitä) ja prossukin alkoi lopulta näkymään läpi, mutta tuo vaatii kyllä päivän perehtymisen jos lähtee ilman taustatietoja.
Itseasiassa virtualboxissa on tuki PCI-passthroughille, mutta se on vielä experimental asteella. Chapter 9. Advanced Topics
Jo asennetun käyttöjärjestelmän ajaminen virtualboxilla vaatii levykuvan tekemisen eikä suora ssd-aseman passthrough taida edes onnistua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Virtualboxissa on aika rajallinen tuo raudan passthrough ja suosittelen KVM/QEMU ympäristöä. Tässä yksi erittäin hyvä ohje: PCI passthrough via OVMF - ArchWiki

Tuon avulla itse toteutin sen viime kesänä ja sain nätisti toimimaan linuxissa virtuaalisen windowsin erillisellä näyttiksellä ja näytöllä (toki voi pistää kaapelin samaankin näyttöön eri inputtiin ja vaihtaa siitä) ja prossukin alkoi lopulta näkymään läpi, mutta tuo vaatii kyllä päivän perehtymisen jos lähtee ilman taustatietoja.
Toisaalta tarvitaanko kuvankäsittelyyn mitään kummoisempaa laitteistoa? Prosessorillahan se pääosin tehdään.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Githubin projektissa tuo on jo korjattu ~15h sitten, eli eiköhän Archin paketit päivity suhteellisen pian fixattuihin.
Ja sitten vielä kaiken tämän lisäksi ne mirror serverit joita käytetään noihin Antergos latauksiin, näyttää olevan tukossa :/ ollut vissiin jo jokusen päivän mutta nyt vasta alkanut ilmentyä enemmän ongelmia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Ja sitten vielä kaiken tämän lisäksi ne mirror serverit joita käytetään noihin Antergos latauksiin, näyttää olevan tukossa :/ ollut vissiin jo jokusen päivän mutta nyt vasta alkanut ilmentyä enemmän ongelmia.
Mulla on eilen ja tänään latautunut päivitykset ihan hyvin. Ja testasin vielä Antergoksen sivuilta ladata .isoa ja sekin latautuu 80Mt/s. :confused:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
317
Toisaalta tarvitaanko kuvankäsittelyyn mitään kummoisempaa laitteistoa? Prosessorillahan se pääosin tehdään.
Ei välttämättä (auttaa kyllä selvästi), mutta virtuaalikoneelta vaaditaan sillä muuten näyttis on myös virtuaalinen ja sen teho ei riitä mihinkään ja kaikki toiminto laahaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Onkos ehdotuksia Linux puolella Lightroom ja Photoshop korvaajiksi. Darktable näyttäisi olevan suhteellisen pätevä Lightroom korvike, mutta entäs Photoshopille? GIMP on tietysti varmaa se tunnetuin mutta sen UI ja käyttölogiikka ei ehkä ole ihan omaan mieleen
Photopea | Online Image Editor

Tuota kannattaa kokeilla, itse en kuvaeditoinnista kauheasti ymmärrä mutta törmäsin tuohon netissä ja kovasti ihmiset tuntuivat kehuvan.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Onko täällä kenelläkään käytössä näitä ns. ei niin käytettyjä rolling release distroja, kuten Solus tai Tumbleweed (opensuse)?

Antergos ja Manjaro testattu kyl, mut voisi miettiä muitakin ihan testaukseen.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Onko täällä kenelläkään käytössä näitä ns. ei niin käytettyjä rolling release distroja, kuten Solus tai Tumbleweed (opensuse)?

Antergos ja Manjaro testattu kyl, mut voisi miettiä muitakin ihan testaukseen.
Molemmat on kyllä testattu, eivät tarjonneet samanlaista toimivaa kokonaisuutta kuin Manjaro ainakaan itselle
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Molemmat on kyllä testattu, eivät tarjonneet samanlaista toimivaa kokonaisuutta kuin Manjaro ainakaan itselle
Joo, just äsken testasin tumbleweedin ja oli kyllä todella sekava, asennuksesta lähtien sitten itse varsinaisessa käytössä :D

Eikä tuo Solus nyt näytä mitenkään niin erikoiselta että sitä lähtisi edes testaamaan, varmaan Manjaro tällä hetkellä se ehkä omaan käyttöön sopivin, Antergos suht samaa kastia.
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
6
Olen asentamassa android x86 käyttistä wisky (windows) tablettiin. Usb:ltä käynnistyy kiltisti, mutta miten pitää asentaa, että saan wiskyn omalta levyltä heräämään? Olin asentavinani, mutta käynnistyessä sanoo: error, no such device /android/-4.4-r3/kernel.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
OpenSUSE Tumbleweed mulla on ollu muutaman kuukauden ja homma rokkaa. Mikähän tässä sitten on sekavaa? :O
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 255
En nyt sekavasta tiedä, muttei vaan tullut itselle ainakaan sinuiksi.
Joo. Kummastelen siksikin, että tämä on ensimmäinen linuxini jolle annoin oikean mahdollisuuden tuossa dual bootissa W10 kanssa. Nyt tulee tätä käytettyä 60% ajasta kaikkeen muuhun ja W10 on lähinnä pelailua varten se 40% :). KDE itellä tässä käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Joo, just äsken testasin tumbleweedin ja oli kyllä todella sekava, asennuksesta lähtien sitten itse varsinaisessa käytössä :D

Eikä tuo Solus nyt näytä mitenkään niin erikoiselta että sitä lähtisi edes testaamaan, varmaan Manjaro tällä hetkellä se ehkä omaan käyttöön sopivin, Antergos suht samaa kastia.
Mikä tumbleweedissä oli sekavaa? Muutama asia, joilla homma skulaa semihelposti:
-KDE perusasennus
-Yksi EXT4 osio, ei mitään btrfs soopaa
-lisää yhteisöasennuslähde packman ja käytä Yastin sovellusasentajaa

Jos tarvitset lisäsoftaa, niin etsi se softapalvelusta ja asenna firefox/oneclick, äläkä sählää *buntusoopaa komentoriviltä.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Mikä tumbleweedissä oli sekavaa? Muutama asia, joilla homma skulaa semihelposti:
-KDE perusasennus
-Yksi EXT4 osio, ei mitään btrfs soopaa
-lisää yhteisöasennuslähde packman ja käytä Yastin sovellusasentajaa

Jos tarvitset lisäsoftaa, niin etsi se softapalvelusta ja asenna firefox/oneclick, äläkä sählää *buntusoopaa komentoriviltä.
meh, kyllähän nuo ylläpitotoimet ja pakettiasennukset tehdään juurikin komentoriviltä, yhtään "kunnollista" graafista pakettimanageria ei oo vielä tullut vastaan. Tuo Yast varsinkin vaikutti aikamoiselta oksennukselta kun Tumbleweedia testailin tuossa joku kuukausi sitten.

Ja mitä osiointiin tulee niin kyllähän, jos oikeasti meinaa käyttää, niin tehdään normaalisti /, swap ja /home osiot (ja uusilla koneilla EFI partitio vielä).

Tänään olisi projektina heivata W10 läppäristä veks ja tilalle nyt sitten joko Manjaro KDE tai Fedora 29 KDE. Sen jälkeen W10:n voi laittaa virtualboxiin "varmuuden" vuoksi, jos tulee joku äkillinen tarve tehdä joku juttu windows puolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
meh, kyllähän nuo ylläpitotoimet ja pakettiasennukset tehdään juurikin komentoriviltä, yhtään "kunnollista" graafista pakettimanageria ei oo vielä tullut vastaan. Tuo Yast varsinkin vaikutti aikamoiselta oksennukselta kun Tumbleweedia testailin tuossa joku kuukausi sitten.
Zypper on ehkä tehokkain komentorivi-installeri.

Yast on erittäin vanha(90-luvulta), mutta silti erittäin tehokas. Väitän, että yastin pakettimanageri on yksi parhaista graafisista. Toimii myös tekstimoodissa.

Ja mitä osiointiin tulee niin kyllähän, jos oikeasti meinaa käyttää, niin tehdään normaalisti /, swap ja /home osiot (ja uusilla koneilla EFI partitio vielä).
Miksi?

Tänään olisi projektina heivata W10 läppäristä veks ja tilalle nyt sitten joko Manjaro KDE tai Fedora 29 KDE. Sen jälkeen W10:n voi laittaa virtualboxiin "varmuuden" vuoksi, jos tulee joku äkillinen tarve tehdä joku juttu windows puolella.
Mä olen käyttäny linuxia ilman windowsia jo kohta 20 vuotta.. Tästä suurin osa suse->opensuse.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Zypper on ehkä tehokkain komentorivi-installeri.
Ei nyt niin suurta kokemusta ole että osaisi vertailla zypperiä esim Fedoran dnf:ään tai Archin/Manjaron pacman/pamac:iin. Nopeudessa pacman/pamac ollut omassa käytössä selkäesti nopein ja tarjoaa vielä kaikenlisäksi AUR:n josta löytyy oikeastaan mikä tahansa softa mitä tulee tarvittua, jos ei jostain syystä löydy virallisista repoista.

Ei tarvitse pahemmin etsiä erillisiä repoja tai alkaa erikseen kääntelemään sorsista paketteja.

Melkein jo pelkästään backuppien takia, helpompi vaan ajaa /home:lle oma backup kuin alkaa vetämään koko /:ia yhteen isoon klönttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Ei nyt niin suurta kokemusta ole että osaisi vertailla zypperiä esim Fedoran dnf:ään tai Archin/Manjaron pacman/pamac:iin. Nopeudessa pacman/pamac ollut omassa käytössä selkäesti nopein ja tarjoaa vielä kaikenlisäksi AUR:n josta löytyy oikeastaan mikä tahansa softa mitä tulee tarvittua, jos ei jostain syystä löydy virallisista repoista.
Eli et ole testannut tarpeeksi antaaksesi kokonaisvaltaista arviota managerista ja silti tuomitset sen huonoksi?

Fedoran pakettimanageri erittäin rajoittunut ja hidas vs. zypper. ja pacman vaatii asiantuntijuutta, ettet riko distorasi.

Ei tarvitse pahemmin etsiä erillisiä repoja tai alkaa erikseen kääntelemään sorsista paketteja.
Jos olisit avannut Yast repomanagerin ja klikannut "lisää yhteistöasennuslähteet->packman", niin tietäisit, että sieltä tulee lähes kaikki tarpeellinen. Suse ei voi lisätä näitä, koska on universaali distro ja eri maissa on erilaisia rajoituksia esim kodekkeihin yms..

Tämä onnistuu myös suosimallasi komentorivillä

Koodi:
zypper ar -cfp 90 http://ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/packman/suse/openSUSE_Tumbleweed/ packman
Melkein jo pelkästään backuppien takia, helpompi vaan ajaa /home:lle oma backup kuin alkaa vetämään koko /:ia yhteen isoon klönttiin.
Mikset voi määrittää backuppin kansiorakennetta osion sijaan? rsync – Linux.fi
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Eli et ole testannut tarpeeksi antaaksesi kokonaisvaltaista arviota managerista ja silti tuomitset sen huonoksi?
Niin missään vaiheessa en sanonut että zypper olisi huono? Sanoin vaan että varsinkin Yast näytti oksennukselta kun Tumbleweedia käyttelin.

Fedoran pakettimanageri erittäin rajoittunut ja hidas vs. zypper. ja pacman vaatii asiantuntijuutta, ettet riko distorasi.
Enpä kyllä omassa käytössä ole dnf:ää huomannut sen heikommaksi kuin zypperia, eikä nopeudessakaan ollut juuri eroja.

Ei se pacman kyllä distroasi riko jos vähän katsoo mitä päivityksiä on tulossa. Itse ajanut nyt Unstable branchia tässä viimeiset 4kk enkä ole saanut distroa rikki. Tuo on aina sama "myytti" että Arch/Manjaro hajoaa jatkuvasti.

Mikset voi määrittää backuppin kansiorakennetta osion sijaan?
En jaksa, kun olen tottunut tähän rakenteeseen niin turha sitä lähteä muuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Kannettavassa oli aiemmin Windows ja salasin koko SSD:n Truecryptillä. Näin ollen kone kysyi salasanaa ennen Windowsin käynnistämistä.

Linux Mint on nyt koneessa ja mietinkin onko parempi salata koko levy vai riittääkö kun salaa vain käyttäjän? Koneella ei ole muita käyttäjiä. Salauksen päätarkoitus on turvata henkilötiedot jos kone varastetaan tai se unohtuu jonnekin. Eli en halua että varas pääsee käsiksi selaimen kautta salasananhallintaani tai Google Drive tiedostoihini.

Ja toinen pieni kysymys vielä. Mitä Google Driven käyttöön soveltuvaa ohjelmaa suosittelette? Cyberduckia ei näköjään linuxille ole tehty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Ja toinen pieni kysymys vielä. Mitä Google Driven käyttöön soveltuvaa ohjelmaa suosittelette? Cyberduckia ei näköjään linuxille ole tehty.
Insync taitaa olla paras. Google ei ole tehnyt virallista ja muut viritykset on jotain melkein toimivia komentoriviskriptejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
..En jaksa, kun olen tottunut tähän rakenteeseen niin turha sitä lähteä muuttamaan.
Eli sun haasteet Tumbleweedin kanssa eivät ole itse distrossa, tai sovelluksissa?

Miten "Linux -kysymyksiä" -ketjua edistää asioiden teilaaminen uusien ratkaisujen sijaan? Eikö pitäisi ennemmin kannustaa monipuolista keskustelua, kuin kangistua kaavoihin?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Eli sun haasteet Tumbleweedin kanssa eivät ole itse distrossa, tai sovelluksissa?
Nyt menee tuon Tumbleweedin tunkeminen joka väliin jo vähän yli. En nyt tiedä miten minun partiotio schema liittyy millään tavalla siihen Tumbleweediin? Joo ymmärrän että se Tumbleweed on sun mielestä parasta mitä löytyy, itse en nää siinä mitään sen parempaa kuin nykyisessa Arch/Manjaro asennuksessani, varsinkin kun kyseessä on enemmänkin "snapshotteihin" pohjautuva "rolling release".

Sanotaan nyt vielä tämän kerran. Itse en koe saavani Tumbleweedistä irti juuri mitään hyötyä verrattuna esimerkiksi Fedoraan, saati sitten Manjaroon. Fedorassa arvostan vanilla+upstream läheisyyttä, kun taas Manjarossa pakettin bleeding edgeä. Tähän kaksikkoon ei Tumbleweed oikeastaan tarjoa mitään "lisää".

Miten "Linux -kysymyksiä" -ketjua edistää asioiden teilaaminen uusien ratkaisujen sijaan? Eikö pitäisi ennemmin kannustaa monipuolista keskustelua, kuin kangistua kaavoihin?
Jos se uusi ratkaisu ei tuo omaan käyttööni mitään uutta ja parempaa niin miksi sitä pitäisi "ylistää"? Se että jollekin riittää yksi / osio johon dumppaa kaikki niin on mulle ihan ok. Kuten jo totesin itse olen tottunut erilliseen home osioon ja jatkan sillä edelleen.

Tosin nyt tuohon Fedora asennukseen vetelen LVM+LUKS2 setit ja täysi encryptaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Uptimed vaikuttaa näppärältä ohjelmalta seuraamaan eri kernel versioiden vakautta tai ei suoranaisesti, mutta kertoo kuitenkin sen miten pitkään on ollut toiminnassa ilman buuttia.
Elikkäs onko muita työkaluohjelmia joita kannattaisi käyttää?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 299
Viestejä
4 197 255
Jäsenet
70 888
Uusin jäsen
Putjuh

Hinta.fi

Ylös Bottom