Linux-käyttöjärjestelmän päivitys (mallia Ubuntu 17.10 -> 18.04 LTS).

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Hieman oon lukenu ristiriitaisia juttuja tuosta Linuxien päivityksestä.

Siellä ohjelmisto ja päivitykset -sovelluksessa on kyllä se vaihtoehto jolla voi päivittää käyttiksen napin painalluksella ja seuraa ohjeita sen jälkeen, mutta jotkut toiset sanoo että se nappi vain näyttää helpolle ratkaisulle ja että olisi parempi ottaa varmuuskopiot koneessa olevista tiedoista ja sen jälkeen puhdas asennus uudesta versiosta päälle?

Kuulemma että sen tavallisen "helpon" ratkaisun avulla voi mennä tiedostot päivityksen mukana?

En itse näe järkeä että joka 5 vuosi (jotakuinkin 5 vuoden välein noi LTS-versiot päivittyy), joutuisi poistamaan kaiken jotta voi uudelleen asentaa... luulisi tuon "Päivitä" -napin olevan toimivampi ratkaisu (en usko että tiedostoja poistuu kaikilta, monta kertaa lukenut kun ihmiset valittaa jostain sovelluksesta ja itsellä ei koskaan ongelmia niissä).

Miten on täällä Linux-ihmiset asian hoitanu? (lähinnä siis toi Ubuntu, muita distroja en niin hyvin tunne).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 370
Ota backupit, asenna päivitys, jos hajoaa niin korjaa/asenna puhdas päälle.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
entäs sellanen tilanne että olen ottanut palautusversion vaikka 18.04 LTS:stä ja seuraavan ison päivityksen jälkeen joutuisi asentamaan puhtaana uuden version, niin saanko kaikki ne ohjelmien asetukset siltä palautuslevyltä/tiedostolta siihen uuteen vai tarkoittaako backup tässä tapauksessa vain niitä /home/ directoryn alla olevia asiakirjoja ja mediatiedostoja? esim. jos olen asentanut GNOME SHELL lisäosia niin onko ne pakko ladata ja laittaa uudelleen sieltä repositorysta?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 068
Ubuntu julkaisee LTS-versiot kahden vuoden välein, ei viiden. Minulla on palvelin, jossa ensimmäinen Ubuntu taisi 10.04, tosin desktop-versio. Tuon päivitin aina uusimpaan, kunnes vaihdoin emolevyä ja samalla server-versioon 14.04. Tämän jälkeen olen päivittänyt LTS:n tahdissa. Kertaakaan ei ole mitään ongelmaa tullut muuten, kuin joidenkin kernelin moduulien muutosten aiheuttamissa pienissä sotkuista joidenkin itse käännettyjen softien kanssa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Ubuntu julkaisee LTS-versiot kahden vuoden välein, ei viiden. Minulla on palvelin, jossa ensimmäinen Ubuntu taisi 10.04, tosin desktop-versio. Tuon päivitin aina uusimpaan, kunnes vaihdoin emolevyä ja samalla server-versioon 14.04. Tämän jälkeen olen päivittänyt LTS:n tahdissa. Kertaakaan ei ole mitään ongelmaa tullut muuten, kuin joidenkin kernelin moduulien muutosten aiheuttamissa pienissä sotkuista joidenkin itse käännettyjen softien kanssa.
Eikun niin joo, mutta noi LTS versiot on tuettu kuitenkin 5 vuoden ajan? (ainakin Ubuntun sivujen mukaan).
 
Liittynyt
30.10.2018
Viestejä
22
Vaikka uusi LTS julkaistaan aina huhtikuussa, ei se tule heti saataville päivityksen kautta. Viive on muutamia kuukausia, jotta on varmasti riittävän vakaa päivittämiseen.
Sittenkään ei tarvitse heti päivittää uuteen versioon. Kuten edellä totesit turvallisuuspäivityksiä tulee kuitenkin vielä seuraavat kolme vuotta.
Päivitysohjelman kautta päivittäminen on turvallisin ja suositelluin tapa.
Huolehtii vain, että nykyiseen ubuntuun on ajettu kaikki viimeisimät päivitykset, ennen seuraavaan versioon päivittämistä.

Voihan päivityksen aikana kaikenlaista käydä (ukkonen iskeä tai kovalevy kosahtaa) ja tiedostot ja asetukset hävitä. Itse menen sillä olettamalla, että päivittyy aina normaalisti, mutta tiedostot on varmuuskopioitu jos käy huono mäihä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Ihan hienosti on ainakin itselläni päivittynyt LTS-versio uudempaan, yhden kerran yhdessä koneessa tuli ongelmia mutta sekin oli korjattavissa komentoriviltä loitsimisella. Ongelma luultavasti johtui siitä että käytössä oli joku experimental-näytönohjainajuri jonka päivitys meni reisille. Ainakin korjaukseksi toimi se, että määritteli käyttöön vakioajurin ja buuttasi koneen.

Yleensä tosin viimeistään parin-kolmen LTS:n jälkeen menee jo rauta vaihtoon joten hirveän monesta peräkkäisestä päivityksestä ei ole kokemusta. Tavallisen puolivuosittain päivittyvän normiversion kanssa on kyllä tullut monesti ongelmia jos on mennyt päivittämään heti julkaisun jälkeen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
En käytä LTS:ää. Samoin olen päivittänyt kuin muutkin ilmeisesti tässä ketjussa, eli kloonaan kiintolevyn ja päivitän parisen viikkoa päivityksen ilmestymisen jälkeen, että suurimmat mahdolliset bugit on korjattu. En muista milloin viimeksi olisi tullut mitään suurempaa ongelmaa, tyyliin kone ei boottaa tai päivitys menee perseelleen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 643
Viestejä
4 197 256
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom