Liittymän vaihto -> netti paskana jo viikon

Viestiketju alueella 'Internet, tietoliikenne ja tietoturva' , aloittaja yannara, 11.01.2019.

  1. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Tilasin ADSL2 24/1 vaihdon VDSL:ksi 100/10 (sama operaattori). Vuoden 2003 moderni kerrostalo jossa on CAT6/Eth piuhat kaikkialla. Yhteys nousee talojakamossa, ISP:n laitteesta päälle (WAN palaa) jos siihen kytkee modeemin tai koneen ja saa IP:n, mutta kämppään ei.

    Kämpässä mulla on eteisessä kaappi jossa on CAT6 S,1,2,3,4. S-portti pimeänä, WAN pimeänä. Kokeiltu eri piuhat ja eri laitteet.

    Aikaisemmin ADSL2 yhteys toimi samasta S-portista RJ11 piuhalla. Nyt kun liittymä vaihdettiin, niin S-portti pimeänä.

    - ISP ei suostu ottamaan työtä vastaan, vaikka sanon että tiedän että laskua tulee, kunhan korjaatte sisäverkon.
    - Taloyhtiön huoltofirma ei ole edistänyt asiaa viikon aikana mihinkään eikä enää vastaa puhelimeen.
    - Minulla on mahdollisuus päästä talojakamoon, meidän yksi asukas vastaa epävirallisesti ristikytkennöistä mutta kun kävimme tätä ongelmaa läpi, niin hänkään ei kovin vikkelästi ongelmaa tajua.

    Voiko nyt siis fyysinen kytkentä mun kämpän ja talojakamanon välillä olla paskana, vai onko tässä nyt kuitenkin kytketty jotain väärin ISP:n asentajan toimesta joka kävi meillä, ja vaimoni mukaan sörkki neulalla S porttia...

    Ja mitkä firmat osaa tehdä näitä PK-seudulla oikeasti?
     
  2. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    7 408
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minä olen puolittain vastuussa meidän taloyhtiön netistä, vaikka en pääse kytkentäkaappiin. Opintosuuntana oli tietoliikenne korkeakoulussa, niin väitän jotain asiasta tietäväni. Ja olen meidän taloyhtiön hallituksessa.

    Tämä sanottuna, meillä on iloisesti ehkä sama systeemi: ISP ei tee mitään, jos yksi henkilö soittaa. Ottavat ilmoituksen vastaan ja odottavat muita ilmoituksia. Jos niitä ei tule , niin olet joku sekoileva mummo (sori, kärjistin), jota ei tarvitse auttaa. Ei ainakaan meillä tehdä mitään, jos valituksia ei tule tarpeeksi (yksi ei riitä). Kävin tästä ISP:n kanssa myös keskusteluja, ja heidän service level on tuo.

    Huoltofirma ei tee mitään, kun et ole maksava asiakas. Tai ovat muuten vaan laiskoja. Nyt kannattaa olla yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään (ensisijaisesti) ja hallitukseen (toissijaisesti). He voivat hoitaa sen lisälaskutuksen, jota työstäsi seuraa.

    --

    ..ja hyvin valitettavasti: älä kutsu kolmatta osapuolta sörkkimään. Varsinkin WAN on taloyhtiön vastuulla. Se on heidän tehtävänsä saattaa kuntoon. Osakas/vuokralainen ei saa itse korjata näitä asioita. Sori.

    Tämä kyllä tarkoittaa, että taloyhtiön on hoidettava asia kuntoon.

    --

    Lisäksi ISP saattaa automaattisesti laittaa laskut perintään, vaikka ei ole mitään toimittanutkaan. Kun heillä kuitenkin on tällainen sopimus perintätoimiston kanssa ja tieto ei välttämättä kulje sinne asti.

    Valitan negatiivista viestiä, ymmärrän, että sinä olet tässä kärsimässä, mutta tuo on taloyhtiön (ja ISP:n) tehtävä hoitaa kuntoon. Paras ratkaisu olisi potkia heitä kunnes asia korjaantuu ja vika on siellä päässä. Mutta et saa itse tehdä mitään, kun kaappi, kytkennät/kaapelit ja toisen pään kaappi on taloyhtiön vastuulla, jota ISP huoltaa..
     
  3. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Tässä kyse yhdestä liittymästä, vain mulla ei toimi koska kyseessä on liittymätyypin vaihto.

    Huoltofirma saa rahansa taloyhtiöltä.

    Tarkoititko kuitenkin LAN? :)
     
  4. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Elikkäs elikkäs. Varmistetaan vielä, Eli, se uusi yhteys on VDSL ja DSLAM ei sijaitse kiinteistössä(eli yhteys tulee kiinteistöön puhelinkaapeleita pitkin)?

    Ja se modeemi nousee linjoille kun sen kytkee tuolla talojakamossa suoraan oikeaan tulevaan linjaa? Ja olet varma että se on juuri se sinun asuntoosi menevä linja eikä naapurin?
     
  5. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Meidän kiinteistössä, eli rapumme kellarissa on Elisan kytkin/reititin jossa on 24 tai enemmän RJ45 portteja. En tiedä, onko se DSLAM vai ei. Kun kytken modeemin tai läppärin siihen, saan Elisan IP:n. Yleensä meidän asukkailla on DNA, joten Elisa on harvalla.

    En voi olla varma tästä. Juttelin yhden TL kaverin kanssa duunissa ja hän sanoi, että 99% tapauksissa ristikytkennät on tehty miten sattuu.

    Kellarissa on siis 2 laitetta, Elisan reititin ja talon kytkin (ristikytkentä). Oma veikkaus on se, että mun pitäisi talon kytkimen jokainen vapaa portti käydä läpi ja katsoa, nouseeko WAN linja kämpässä päälle vai ei.
     
  6. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli siis liittymä on ethernet eikä VDSL jos kerta toimii myös suoraan läppäriin

    Siellä talojakamossa pitäisi olla merkinnät paneeleissa tai vähintään piirustukset sisäverkosta. Tuota kämppään menevää kaapelia voi testata vaikka niin että siellä kämpän päässä vaimo tms. kytkee sitä modeemin LAN porttia siihen S porttiin ja sulla on vaikka läppäri siellä talojakamon päässä siinä oletetussa sinun kämpän kytkentäpisteessä kiinni. Näin ollen läppäristä pitäisi näkyä milloin vaimo tms kytkee ethernetin kiinni ja milloin nyppää irti. Näin ollen saadaan karkeasti testattua että piuha on oikea ja että se on edes jollainlailla kunnossa.

    Mahdollisuus on, jos kerta vanha on ADSL, että se kun tarvii toimiakseen vain yhden parin niin tuossa kaapelissa on joku toinen pari rikki jonka ethernet taas tarvii.

    Jos asentaja sörkki sitä teidän S-porttia niin tarkista että portin pinnit on kunnossa. Voi olla että jos siihen on ollut kytketttynä RJ11 niin pinnit ovat voineet vähän taipua, eli kannattaa verrata muihin ristikytkennän liittimiin.




    Toinen mikä tuli mieleen niin mistä tiedät mikä on se sinun liittymäsi portti tuossa Elisan kytkimessä?
     
  7. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 034
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tuosta tulikin mieleen, että edellisessä asunnossa Elisa joutui vaihtamaan tuosta hallittavasta ethernet-kytkimestä asunnon eri porttiin. Ne tietää tasantastusti, missä portissa mun asunto oli ja siirsivät seuraavaan vapaaseen porttiin kytkimessä ja katsoi mikä on vapaana.
     
  8. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin siis kaikilla varteen otettavilla operaattoreilla on varmasti konffattu nuo kytkimet niin että jokaiselle asunnolle on se dedikoitu portti. Eli niitä ei saa mennä sekoittamaan sitten.
     
  9. qudiew

    qudiew

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    23.07.2017
    Todennäköisesti jommankumman pään RJ-liitin huonosti päätetty tai sitten vikaantunut. Miksi VDSL on toiminut johtuu siitä että käyttää ainoastaan keskimmäistä paria (pinnit 4 ja 5). Eli Liittimien uudelleen päättely tod.näk korjaa tilanteen. Tai oikeastaan liittimen vaihto jos neulalla sörkitty pinnit oikkariin...
    f5087374-2942-41d5-85ce-2c9760809941._SL220__.jpg
     
  10. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Kävin kytkemässä läppärin oman kämpän ristikytkentään samalla kun motu oli S portissa kiinni, ei fyysistä yhteyttä.

    Harjoittelin samaa ensin oman kaapin ja huoneen välillä, selvä kuin plakki - linja nousee.

    Itse talojakamossa portit eivät ole voineet sekaisin, kellarissa kytkimen muut portit täynnä ja vain mun kämpän numeron perusteella vapaa portti jota kokeiltiin.

    Jep, ainoa selitys on sitten mun S portin vika, pitää varmaan johdottaa se uusiksi mutta meinaan kyl kutsua siihen jonkun..
     
  11. mikajh

    mikajh

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2018
    En ehkä ole ainoa, jolla on vaikeutta ymmärtää minkä tyyppinen signaali missäkin välissä on aiemmin kulkenut ja mikä tilanne on nyt: ADSL, VDSL2 vai Ethernet. Ilmeisesti kaikki kaapeloinnit ovat kuitenkin CAT6/Ethernetiäkin tukevia.

    Jos kuvitellaan, että CAT6-piuhaa on aiemmin tullut ADSL-signaali ja se on nyt vaihtunut VDSL2:een, tukeeko modeemisi molempia?
     
  12. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Uusi modeemi on vdsl2 jossa on WAN RJ45 ja DSL RJ11. Liirtymä on Elisa kuitu. Motu on Elisan toimittama.
     
  13. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Vanha modeemi oli adsl2, ja liittymä oli 24/1
     
  14. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Katoitko näyttikö ne S-liittimen pinnit olevan ehjiä?
     
  15. Tege

    Tege

    Viestejä:
    1 818
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Taitaa olla se välijohdon joku pari tehty huonosti. Testerillä näkisi heti mikä pari mättää.
     
    yannara tykkää tästä.
  16. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Kyllä, tän tein heti ekana :)
     
  17. mikajh

    mikajh

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2018
    Siis onko taloyhtiöllä aktiivinen kytkin vaiko kuitenkin vain ristikytkentäpaneeli, joka ei sisällä muuta kuin kaapeleita? Paneelin jokaisen RJ45-liittimen takana on kuhunkin huoneistoon menevä kaapeli. Siihen kytketään jotain sen mukaan, minkä ISP:n asiakkaasta on kyse.

    Onko (kuten tyypillistä on) Elisa päivittänyt yhden laitteensa toiseen, jolloin *kaikkien* kyseisessä osoitteessa olevien Elisan kiinteän internetin asiakkaiden liittymätyyppi on vaihtunut pois ADSL:stä?

    Jos Elisan reitittimestä saa laptopiin internet-yhteyden (ilmeisesti myös modeemin Ethernet-RJ45-WANiin), niin mikä laite muuntaisi sen vielä VDSL2:ksi matkalla eteiseen?
     
    Desgorr tykkää tästä.
  18. Desgorr

    Desgorr

    Viestejä:
    840
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Viimeksi muokattu: 11.01.2019
  19. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Taloyhtyön huoltoyhtiö ei ole viikon ajalta vienyt asiaa eteenpäin edes alihankkijalle, vittu mitä paskaa!
     
  20. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko asiaa käsitelty isännöitsijän kanssa?
     
  21. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Joo, taloyhtiön vastuuhenkilön kanssa käytiin pihat ja kytkennät läpi ja hän tietää että linja nousee ylös kellarissa, muttei mun kämpässä.
     
  22. Ttillub

    Ttillub

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kun liittymätyyppinä on kuitu, niin huoneistossa noususta pitää johto kytkeä modeemin WAN porttiin RJ45 kaapelilla. Modeemi on hyvä resetoida jos ollut DSL -portin kautta välillä yhteys. Vaikka modeemi tukee myös xDSL yhteyttä, niin näissä yhteyksissä ei DSL porttia käytetä.
     
  23. mikajh

    mikajh

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2018
    Jos ristikytkennässä huoneiston kaapelin liitin on ehdottoman varmasti tunnistettu muiden joukosta (numeroinnin tms. avulla), siihen on jotain kytketty ja sitä samaa on yritetty käyttää Ethernetinä eikä ole toiminut huoneistossa, niin seuraava askel voisi olla testata montako paria kaapelissa toimii: Haku | Multitronic
    ADSL toimi yhdellä parilla.
     
  24. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Joko mä en ole tarpeeksi hyvin selittänyt tilannetta tai sitten et ole lukenut sitä tarpeeksi hyvin :)
     
  25. Ttillub

    Ttillub

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Niinpä :) Aloituksessa kerrot, että liittymätyyppi on vaihtunut VDSL:ään ja tuossa välillä, että onkin kuitu.
    Alkuperäinen ADSL on ollut kytkettynä modeemin DSL porttiin ja siihen menisi VDSL:kin mutta jos nyt on kuitu, niin pitää olla WAN -portissa.
    Jos RJ11 on ollut nousussa RJ45 portissa, niin hyvinkin voi olla pinnit mennyt vinoon nousussa.
     
  26. mikajh

    mikajh

    Viestejä:
    106
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2018
    Jos nyt osoittautuisi, että huoneiston CAT6-kaapeli on rikki ja liittimet/liitokset kunnossa, niin tuota voi olla mahdoton saada korjatuksi. Silloin jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi oma VSDL2<->Ethernet/ISP silta jakamoon.
     
  27. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 034
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tämä selviäisi ainoastaan mittarilla eli joutuu pahimmillaan vetämään huoneiston ja jakamon välinen uusi kaapeli. Eli maksaja loppujen lopuksi aina asukas tavalla tai toisella.
     
  28. JiP

    JiP

    Viestejä:
    124
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    Toivottavasti ei ainakaan menny muitten asukkaiden ristikytkennät sekasin niitä testaillessa, kun nuo kytkimen portithan on asuntokohtasia, että voidaan esim katkaista yhteys tietyltä käyttäjältä ja esim nopeutta nostaa ja tiedetään kuka käyttää mitäkin ip:tä.

    Mutta jos se asunnon nousukaapeli siellä kellarissa on täysin varma eikä saa yhteyttä toimimaan esim just asunnossa olevan modeemin lan portin ja alhaalla olevan läppärin välillä niin jotain vikaahan siellä täytyy olla. Kannattaa kans varmistaa että ne testauksessa käytettävät kytkentäkaapelit on ehjiä, ettei vaan vika ois siinä lyhyessä pätkässä.
     
  29. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mielenkiintoista ettei operaattoria kiinnosta selvittää vikaa, varsinkin kun voivat laskuttaa siitä.
    Telialta ainakin tuli asentaja käymään kun sanoin, ettei yhteys toimi. Mittasi kaikki välit ja lopulta paljastui, että modeemin WAN-portti oli rikki (tuntemattomasta syystä, muuten laite pelitti normaalisti). Satasen olisi maksanut normaalisti, mutteivat laskuttaneet kuitenkaan.
     
  30. jessenic

    jessenic

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mullakin Telian asentaja korjasi viallisen jatkoksen taloyhtiön sisäverkossa, kun ADSL pätki. Eikä tullut laskua.
     
  31. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Joo mä sekoilin tuossa aikaisemmin, koska uusi modeemi on Zyxelin VDSL2 niin kuvittelin että kuitu=VDSL2. Mä oon tippunut kärryiltä näistä ADSL2+ tulon aikana kun lähdin itsekin ISP:ltä muihin IT-alan hommiin.

    Huomenna tulee asentaja paikalle, mittaa sisäverkon eth kaapelin päästä päähän, sanoin sille että varmaan joutuu noi liittimet vaihtamaan ja ehkä kaapelia kuorimaan jne. Todennäköisempää sen luulis olevan, että portit otti hittiä vaihdon yhteydessä kuin se, että itse CAT6 piuha olisi paskana... vai mitä?
     
  32. Ttillub

    Ttillub

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Joo, eiköhän se ongelma liittimestä löydy.
     
  33. mailman

    mailman

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No kyllä porttien pitäisi edestakas kytkemistä kestää... paljon.
    Ennemmin tosiaan kaapelin liittimet niinkuin moni jo maininnut.

    Mutta eiköhän tuo asentaja tiedä mitä tsekata. Ei tämä kovin ihmeelliseltä ongelmalta kuitenkaan kuullosta.
     
  34. yannara

    yannara

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Kiitos kaikille, joo lähti toimiinkun molemmat eth piuhan päät vaihdettiin.
     
    Paalausmestari ja mailman tykkäävät tästä.
  35. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 992
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hyvä että lähti toimimaan. Eihän tämä nyt mikään ihan päivänselvä tapaus ollut, mutta noiden testien ja varsinkin tämän kommentin perusteella olisin tosiaan osoitellut ensimmäiseksi juuri sitä asunnon puoleista liitintä ja sieltähän se vika ilmeisesti löytyikin:
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2019
  36. Obi-Lan

    Obi-Lan ¯\_(ツ)_/¯

    Viestejä:
    628
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    xDSL = puhelinjohdoilla ja modeemilla
    Kuitu = Ethernet (kuitu + cat)

    Ja toki xDSL menee myös cat kaapelissa, kun menee kehnommissa puhelinjohdoissakin.
     
  37. jessenic

    jessenic

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli varmaan RJ11-liitin vääntänyt pinnejä RJ45-rasiasta, kerta neulalla sörkitty. Varmaan yrittänyt oikoa niitä pinnejä. Mutta eihän uusi liitinkään maksa edes kahta euroa, niin paras oli tosiaan vaihto.