- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 875
Olisiko arvon techhiläisillä antaa vinkkejä. Mulla on siis autotallissa alkujaan ollut valot pelkällä liiketunnistimella, mutta sattuneesta syystä se ei ole aina se kätevin vaihtoehto, jos esimerkiksi ropailen auton alla jotain, joten kytkentää monimutkaistettiin siten, että jännitteellinen johto vedettiin kaksisuuntaiseen valokatkaisijaan, josta toisella asennolla jännite jatkaa liiketunnistimeen "menopuolelle", jolloin liiketunnistin vastaa valoista. Toisella asennolla jännite kääntyy sitten liiketunnistimen "tulopuoleen" eli sille puolelle, josta liiketunnistimesta sähkö menee valoille. Käytännössä katkaisija toisessa asennossa ohittaa liiketunnistimen ja liiketunnistin näkee jännitettä siellä toisella puolella, johon se aktivoituessaan päästää jännitteen läpi. Pahoittelut jos terminologoia on epäselvää.
Nyt on anyways käynyt niin, että liiketunnistin aktivoituu samantien eli valot vaan ovat päällä. Jos vedän katkasijan "puoliväliin" niin että liiketunnistin ei saa virtaa eikä myöskään valot suoranaisesti katkaisijan kautta saa virtaa eli kummatkin kontaktit on irti niin valot luonnollisesti sammuvat, mutta heti kun päästän katkaisijan sinne liiketunnistin toiminnan puolelle, niin ei mene sekuntiakaan kun tunnistimessa joku rele naksahtaa ja valot menevät päälle.
Ongelman havaitsin nyt lämmityskauden alettua. Liiketunnistin on alaviistoon suunnattu tallin sivustalla olevan kulkuoven suuntaan, en tiedä onko ilppiin suoraa näkyvyyttä, kun tuo tunnistimen ylä ja alaviistoon osuvan keilan laajuus ei ole tiedossa. Mietin vain, että kun noi käsittääkseni toimivat perustuen havaittuun lämpösäteilyn intensiteetin muutokseen siellä näkökentässä, että voiko tuo lämmityskauden startti ja ilpin hönkimät lämmöt jotenkin hämätä tuota, vaikka sinänsä muuten tavarat tallissa ovat staattisesti paikoillaan.
En ole satavarma, aiheuttaako tuolle liiketunnistimelle jotain käytännön haittaa tai vauriota se, että tuolla kytkentäratkaisulla sinne liiketunnistimen ulostulopuolelle päästetään jännitettä valojen päälle kytkemiseksi, mutta edellinen kerta kun valokatkaisijaa on tallissa tarvittu valojen pysyvään päälläpitoon on ollut viime talvena eli tuota ei ole varsinaisesti rämpättykään päälle ja pois ja tuo temppuilu on alkanut nyt täysin yllättäen.
Nyt on anyways käynyt niin, että liiketunnistin aktivoituu samantien eli valot vaan ovat päällä. Jos vedän katkasijan "puoliväliin" niin että liiketunnistin ei saa virtaa eikä myöskään valot suoranaisesti katkaisijan kautta saa virtaa eli kummatkin kontaktit on irti niin valot luonnollisesti sammuvat, mutta heti kun päästän katkaisijan sinne liiketunnistin toiminnan puolelle, niin ei mene sekuntiakaan kun tunnistimessa joku rele naksahtaa ja valot menevät päälle.
Ongelman havaitsin nyt lämmityskauden alettua. Liiketunnistin on alaviistoon suunnattu tallin sivustalla olevan kulkuoven suuntaan, en tiedä onko ilppiin suoraa näkyvyyttä, kun tuo tunnistimen ylä ja alaviistoon osuvan keilan laajuus ei ole tiedossa. Mietin vain, että kun noi käsittääkseni toimivat perustuen havaittuun lämpösäteilyn intensiteetin muutokseen siellä näkökentässä, että voiko tuo lämmityskauden startti ja ilpin hönkimät lämmöt jotenkin hämätä tuota, vaikka sinänsä muuten tavarat tallissa ovat staattisesti paikoillaan.
En ole satavarma, aiheuttaako tuolle liiketunnistimelle jotain käytännön haittaa tai vauriota se, että tuolla kytkentäratkaisulla sinne liiketunnistimen ulostulopuolelle päästetään jännitettä valojen päälle kytkemiseksi, mutta edellinen kerta kun valokatkaisijaa on tallissa tarvittu valojen pysyvään päälläpitoon on ollut viime talvena eli tuota ei ole varsinaisesti rämpättykään päälle ja pois ja tuo temppuilu on alkanut nyt täysin yllättäen.