Liikenteen moraalikato

Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Joskus aikanaan ihmiset jätti lapun kolhittuaan toisen autoa. Sitten joku poliisi valisti kansan syviä rivejä itsekriminointisuojasta ja laput hävisivät.

Nyt tuntuu että harva se viikko joko joutuu suojatiellä.töytäistyksi ja auto pakenee. Tänään viimeksi vaati kuolonuhrin.
 
...ja tänään taas...Turvallinen Volvo Vantaaalla murjoi naisen sairaalakuntoon. Kuski ei liene huomannut tapahtunutta eikä myöskään Volvon takana ajanut Turvalllinen Audi.
 
Ironisinta tässä on se, että paikalta karkaamisella ei edes voita mitään. Autoissa on pakollinen liikennevakuutus itse aiheutettuja kämmiä varten. Vahingon aiheuttajan bonuksetkaan eivät enää nykyään putoa, mikäli vahinkohistoria on puhdas viime vuosien ajalta. Vaan vittu ei. Silti luistetaan vastuusta. Se on sitten vahingon kärsineen omasta pussista maksettava korjaukset. Tai yritettävä säästää ja tehtävä itse. On kyllä saanut koritöitä tehdä ihan tarpeeksi vastuunpakoilijoiden takia. :tdown:

Ymmärrättekö edes miten suuresta työstä on kyse? Sanooko teille mitään, korinosien irroitus, lommon oikaisu, hionta, suojaukset (tämä ottaa aikaa niin helvetisti), 2K-epoksi, hionta, kittaus, hionta, hinkkaväri, hionta, ruiskun virittelyt, massaväri, kirkaslakka, häivytysohenne, kuivumisajat, maalirajojen vesihionnat ja vielä päälle koko pellin kiilloitus hiomatahnalla. Miettikääpä jos sattuisi omalle autolle? Vieläkö suhtautuisitte asiaan yhtä kevyesti?
 
Juuri eilen kaveri kertoi kuinka tuttunsa oli kaatunut pahasti pyörällä tiellä, jolla on huomattavasti, muttei ruuhkaksi asti liikennettä, nainen makasi leuka murtuneea pyöränsä kanssa ojassa eikä pystynyt puhumaan eikä huutamaan edes kunnolla apua. Kukaan ohiajava autoilija ei pysähtynyt auttamaan, Tokeni siitä sen verran, että sai itse jotenkin puhelimella hälytettyä miehensä apuun (vaikka puhuminenkin oli hankalaa) ja mies tuli kuskaamaan ensiapuun.
 
Eniten riepoo kyllä nää jalankulkijan tai pyöräilijän kolhaisut ja sen jälkeen häivytään...on vaikea kuvitella etteikö olisi huomattu.

Aikoinaan kun ostin ekan moottoripyörä niin naapuri peruutti sen kumoon eikä "huomannut" kun 180-kiloinen muovipäällysteinen pyörä kolahti asfalttiin ja meni aika pahaan kuntoonkin. Ei huomannut vaikka kävi nostamassa sen pystyyn. Tein rikosilmoituksen (kaskon takiakin). Naapurit juorusivat myöhemmin illalla että naapuritalon mies oli syypää ja kun olin saanut hänet allekirjoittamaan laput soitin poliisiin peruakseni rikosilmoitulsen. Poliisi oli aidosti harmistunut ja sanoi että ei niitä ilmoituksia noin vaan peruuta, he käy jututtamassa kaveria :)
 
Valitettavasti noita suojatiellä ja muualla tapahtuneita yliajon raukkamaisia pakotilanteita on nykyään melkein joka päivä uutisissa.Ei kyllä itselle tulisi mieleenkään paeta kyseisessä tilanteessa paikalta.Mutta kun kaikilla ei ole selkärankaa edes madon verran.
 
Aika usein varmaan kysymys on rattijjoposta. Näitä kai kuitenkin etsitään aika korkealla proriteetilla ja kannattaa kyllä mielummin ottaa kakkua rattijuoppoudesta kuin liikennepaosta ja heitteillejätöstä.

Olis kyllä hurjaa yrittää elää tuollainenkin asia sydämellään.



Valitettavasti noita suojatiellä ja muualla tapahtuneita yliajon raukkamaisia pakotilanteita on nykyään melkein joka päivä uutisissa.Ei kyllä itselle tulisi mieleenkään paeta kyseisessä tilanteessa paikalta.Mutta kun kaikilla ei ole selkärankaa edes madon verran.
 
Juuri eilen kaveri kertoi kuinka tuttunsa oli kaatunut pahasti pyörällä tiellä, jolla on huomattavasti, muttei ruuhkaksi asti liikennettä, nainen makasi leuka murtuneea pyöränsä kanssa ojassa eikä pystynyt puhumaan eikä huutamaan edes kunnolla apua. Kukaan ohiajava autoilija ei pysähtynyt auttamaan, Tokeni siitä sen verran, että sai itse jotenkin puhelimella hälytettyä miehensä apuun (vaikka puhuminenkin oli hankalaa) ja mies tuli kuskaamaan ensiapuun.
Jos joku kaatuu fillarilla, niin harvemmin siinä sattuu mitään sellaista, että olisi syytä ohiajavien autoilijoiden pysähtyä ja sännätä auttamaan. Tässä tapauksessa olisi apua varmasti tarvittu, en kyseenalaista sitä, mutta edellisestä johtuen ei välttämättä ole asiaa ymmärretty. Leuan sijoiltaan menoakaan ei päällepäin näe ja jos fillaristi ei itse erityisesti ilmaise avuntarvettaan, niin helposti siinä tosiaan porukka posottaa ohi tietämättömänä.
 
Valitettavasti noita suojatiellä ja muualla tapahtuneita yliajon raukkamaisia pakotilanteita on nykyään melkein joka päivä uutisissa.Ei kyllä itselle tulisi mieleenkään paeta kyseisessä tilanteessa paikalta.Mutta kun kaikilla ei ole selkärankaa edes madon verran.
Varmaan saa hyvät yöunet, kun miettii että mitä tuli tehtyä.

Olisikohan jossakin statistiikkaa näiden määristä eri vuosina, niin näkisi että onko kasvua kuinka paljon, vai uutisoidaanko asiasta aiempaa herkemmin tms?
 
En ole päässyt havannoimaan ap:n parempaa aikaa. Joskaan siihen ei ole toistaiseksi tullut tarvetta omalla kohdallani.

Suojatie tapauksessa on varmaan sitä vastoin tapahtunut sanoman peiton leviäminen somen kautta. Pyritään enemmän panostamaan siihen, sillä se saattaa tehokkaasti vaikuttaa silminnäkijän tavoittamiseen, naapurien havaintoihin kolhiintuneesta ajoneuvosta tai suoraan tekijän omatuntoon.
Siitä on tullut sen myötä tehokkaampi, kuin mitä se ennen somea on ollut jossain paikallislehden pienenä juttuna. Lisääntymiseen voi ottaa kantaa varmaan vain poliisin ja vakuutusyhtiöiden antamat lausunnot.
 
Jos joku kaatuu fillarilla, niin harvemmin siinä sattuu mitään sellaista, että olisi syytä ohiajavien autoilijoiden pysähtyä ja sännätä auttamaan. Tässä tapauksessa olisi apua varmasti tarvittu, en kyseenalaista sitä, mutta edellisestä johtuen ei välttämättä ole asiaa ymmärretty. Leuan sijoiltaan menoakaan ei päällepäin näe ja jos fillaristi ei itse erityisesti ilmaise avuntarvettaan, niin helposti siinä tosiaan porukka posottaa ohi tietämättömänä.
Viimeinen lause vähän särähtää ikävästi korvaan. Jos näkee jonkun makaamassa ojassa polkupyöränsä kanssa, niin minusta olisi kyllä syytä käydä kysymässä että onko kaikki hyvin, vaikka kaatunut ei erityisesti ilmaisisi avuntarvettaan tai näyttäisi pahasti loukkaantuneelta.
 
Viimeinen lause vähän särähtää ikävästi korvaan. Jos näkee jonkun makaamassa ojassa polkupyöränsä kanssa, niin minusta olisi kyllä syytä käydä kysymässä että onko kaikki hyvin, vaikka kaatunut ei erityisesti ilmaisisi avuntarvettaan tai näyttäisi pahasti loukkaantuneelta.
"Makaamassa ojassa" toki on selvä indikaattori pysähtyä, jos vain näkee sen kohteen. En kuitenkaan jaksa ihan heittämällä uskoa, että tuossa olisi ollut kyse siitä että uhri on oikeasti maannut maassa, eikä kukaan ole välittänyt. Maailma on kylmä ja ihmiset urpoja, mutta ei nyt sentään niin urpoja, tai ainakaan niin suurissa määrin, että kukaan ei auttaisi.

En siis tietenkään tarkoittanut, että tajuttoman pitää ilmaista avuntarvettaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nostan tässä kyllä seillaisenkin asian esiin, että on ne kevyen liikenteen kulkijoidenkin moraali rapissut aika pahasti. Ajan arkipäivisin poitsun hoitoon ja pihaan ajaessa joudun ajamaan tontin reunaa kevyen liikenteen väylän vieressä. Tuossa porukka kävelee/polkee välillä tontin reunaa, välillä oikeaa kulkuväylää. Sellaisen vain pistänyt merkille, että kun ajan tuohon ja esim. jalankulkija kävelee samaan suuntaan (selin minuun), niin harva kääntyy missään vaiheessa vilkaisemaan taakseen. Varmasti näkee hämärässä ajovalojen lähestyvän selän takaa vaikka olisi millaiset boomspeakerit korvissa. Minusta tuo on täysin luonnon vastaista, ettei missään vaiheessa yritä tiedostaa mikä sieltä tulee. Joskus ajellut semmoisen 200m kävelijän kannoilla (aika hidasta puuhaa), ilman että tuo on missään vaiheessa ottanut minuun katsekontaktia. Ei siinä, kyllä minä varon, mutta entä jos olisi aamumaistissa oleva hörhö.
Sama suojateillä: mennään naama puhelimessa ympärille katsomatta luottaen, että vihreät valot suojaa... ja välillä niillä punaisillakin voi ylittää, kun ollaan niin dynaamisia. Teinit varsinkin kävelee eteen vaikka autolla olisi vihreä ja sellainen lähestyy vaarallisen lähellä.

Että kyllä näistä onnettomuusotsikoista monesti herää myös kysymys, että olisko tähän voinut myös toinen osapuoli edesvaikuttaa. Onko kävelty sokkona alle tms. Autoilijahan noissa aina syyllinen on, mutta se osoittelu ei vedä tapahtunutta takaisin.
 
Ja myös voisi lisätä listaan, nuo polkupyöräilevät, ''tiedän oikeuteni'' tyypit. Tieliikennelaki on luettu, muttei ymmärretty.
 
Totta kyllä että muutamat pyöräilijät harmittaa - ja sanon tämän itsekin suht aktiivisena pyöräilijänä. Osa tekee älyttömiä stuntteja, osa ajaa talvipimeällä ilman valoja, kypärää tai nastarenkaita. Valolaitteet, jos niitä on, on aika vaihtelevia: joskus lähes näkymättömiä, joskus superhäikäiseviä kauas suunnattuja valonheittimiä. Typerin viritys on kirkas otsalamppu joku heiluu sinnetänne.

Kevyt liikenne nyt kuitenkin on jonkinlainen jokamiehenoikeus ja lisäksi jalankulkija tai fillaristi harvoin on muille vaaraksi niinkuim auto.

Nostan tässä kyllä seillaisenkin asian esiin, että on ne kevyen liikenteen kulkijoidenkin moraali rapissut aika pahasti. Ajan arkipäivisin poitsun hoitoon ja pihaan ajaessa joudun ajamaan tontin reunaa kevyen liikenteen väylän vieressä. Tuossa porukka kävelee/polkee välillä tontin reunaa, välillä oikeaa kulkuväylää. Sellaisen vain pistänyt merkille, että kun ajan tuohon ja esim. jalankulkija kävelee samaan suuntaan (selin minuun), niin harva kääntyy missään vaiheessa vilkaisemaan taakseen. Varmasti näkee hämärässä ajovalojen lähestyvän selän takaa vaikka olisi millaiset boomspeakerit korvissa. Minusta tuo on täysin luonnon vastaista, ettei missään vaiheessa yritä tiedostaa mikä sieltä tulee. Joskus ajellut semmoisen 200m kävelijän kannoilla (aika hidasta puuhaa), ilman että tuo on missään vaiheessa ottanut minuun katsekontaktia. Ei siinä, kyllä minä varon, mutta entä jos olisi aamumaistissa oleva hörhö.
Sama suojateillä: mennään naama puhelimessa ympärille katsomatta luottaen, että vihreät valot suojaa... ja välillä niillä punaisillakin voi ylittää, kun ollaan niin dynaamisia. Teinit varsinkin kävelee eteen vaikka autolla olisi vihreä ja sellainen lähestyy vaarallisen lähellä.

Että kyllä näistä onnettomuusotsikoista monesti herää myös kysymys, että olisko tähän voinut myös toinen osapuoli edesvaikuttaa. Onko kävelty sokkona alle tms. Autoilijahan noissa aina syyllinen on, mutta se osoittelu ei vedä tapahtunutta takaisin.
 
Juuri eilen juoksin kolaroineen auton kiinni koska kuski "ei kuulema huomannut" ja jouduin soittamaan poliisit ettei kuski hävinnyt paikalta. Todistajiakin oli kivasti mutta ei kuulema ole voinut osua koska kyllä he olisivat huomanneet. Ja sain vielä kuskin akalta huudotkin kun kehtasin ottaa heidän autostaan kuvat poliisia varten jos olisivat lähteneet kesken odotuksen. Vittu mitä porukkaa... Aikuisia ihmisiä vielä.
 
Toinen missä moraalikato näkyy, on kolmion takaa ajaminen. Pokka naamalla tullaan nyrkkiä puiden kolmion takaa kun Euroopan omistajat konsanaan. Mikä vittu on ettei erota kolmiota oman naaman edestä. Ei voi käsittää.
 
Semmosta aivan yksinkertaista asiaa ihmettelen pyöräilijän kannalta että miksi helvetissä pitää ajaa sillä mankelilla autotiellä siellä seassa kun vieressä menee kevyenliikenteen väylä. Ymmärrän että siitä voi joku kävelijä harmistua jos pyörällä ajetaan välittämästä muita mutta sen verran luulisi olevan itsesuojeluvaistoa ettei autojen seassa aja. Välillä näkee näitä sankareita jotka tylysti kilpailee auton kanssa ja sitten ihmetellään raivon vallassa kun sattuu.

Itse kyllä pyöräilen kesällä juurikin kävelytiellä vaikka siellä ei saisikaan ajaa. Pidän vaan huolen että se kävelijä on etusijalla enkä häiritse ketään.
 
Semmosta aivan yksinkertaista asiaa ihmettelen pyöräilijän kannalta että miksi helvetissä pitää ajaa sillä mankelilla autotiellä siellä seassa kun vieressä menee kevyenliikenteen väylä. Ymmärrän että siitä voi joku kävelijä harmistua jos pyörällä ajetaan välittämästä muita mutta sen verran luulisi olevan itsesuojeluvaistoa ettei autojen seassa aja. Välillä näkee näitä sankareita jotka tylysti kilpailee auton kanssa ja sitten ihmetellään raivon vallassa kun sattuu.

Itse kyllä pyöräilen kesällä juurikin kävelytiellä vaikka siellä ei saisikaan ajaa. Pidän vaan huolen että se kävelijä on etusijalla enkä häiritse ketään.
Kun pyörän vauhti kasvaa aloin viime kesänä ymmärtää edes hiukan noita. Syy on niin simppeli että kun vauhti lähenee 35kmh ja yli tai jyrkempi ylämäki ja pystyt pitämään itse vauhdin hyvänä niin 90% pyöristä tulee perä edellä vastaan ja osa vielä tukkii koko pyörätien. Lisää tuohon vielä kävelijät etenkin vaunujen tms kanssa niin houkutus tietyissä paikoissa ajaa autotietä ihan yleisen turvallisuuden nimissä. Itse päivin jarrut mallia isoihin levyihin pyörässä ja voin sanoa että muiden pyöräilijöiden arvaamattomuuden ja taakseen katsomattomuuden vuoksi tuli kyllä käyttöä. Perseestä autoilijan näkökulmasta, ehdottomasti. Pysyin 90% ajasta pyörätiellä mutta ruuhka-aikaan etenkin työmatkaa ajaessa ajoväylä oli välillä se ehdottomasti parempi vaihtoehto.
 
Semmosta aivan yksinkertaista asiaa ihmettelen pyöräilijän kannalta että miksi helvetissä pitää ajaa sillä mankelilla autotiellä siellä seassa kun vieressä menee kevyenliikenteen väylä.

Edellä mainitun vauhdin kasvun lisäksi ainakin keväällä on useita viikkoja tilanne, että talven sorat seisovat pyöräteillä, jolloin pyöräily ajoradan reunaa pitkin on huomattavasti miellyttävämpää. Etenkin jos sitä vauhtia on hieman enemmän, niin liukkaalla asvaltin päällä olevalla soralla polkeminen on jopa vaarallista.
 
Edellä mainitun vauhdin kasvun lisäksi ainakin keväällä on useita viikkoja tilanne, että talven sorat seisovat pyöräteillä, jolloin pyöräily ajoradan reunaa pitkin on huomattavasti miellyttävämpää. Etenkin jos sitä vauhtia on hieman enemmän, niin liukkaalla asvaltin päällä olevalla soralla polkeminen on jopa vaarallista.
Laillista se ei silti ole. Tästä on ollut aika lailla puhetta mm. "mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjussa.

Pyörällä ei saa ajoradalla, jos kevyen liikenteen väylä on käytettävissä. Miellyttävämpi alusta tai halu ajaa kovaa ei ole kelvollinen peruste siirtyä ajoradalle.
 
Laillista se ei silti ole. Tästä on ollut aika lailla puhetta mm. "mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjussa.

Liikenneteemassa pysyen laillista ei ole myöskään esim. ylinopeuden pienikään ajaminen, edes ohittaessa. Käytännössä ohittaessa tämä on kuitenkin usein järkevää turvallisuuden kannalta.

Tämä menee helposti typerään "se että jotain lakia rikotaan ei oikeuta muita rikkomaan" ja "kaikkia lakeja on noudatettava"-jankkaamiseen, mutta aika pieni harmi ja uhka yleiselle turvallisuudelle verrattuna muihin tässä ketjussa mainittuihin ja jos ärsyttää, niin voinee jatkaa tuolla asianomaisessa ketjussa.
 
Retkipyöräilijänä olen joskus syyllistynyt tuohon autojen seassa ajamiseen. Joskus kun pyörätie läjtee samasta paikasta kuin autotie mutta parin kilsan päässä kaartaa autotien alle ja sitten ku tahkoat ylös sieltä montusta jatkaa pyörätie lähiöön ja maantie jää kauas taakse ...

Kotikulmilla tulee ajeltua kevyen liikenteen väyliä ja pyöräteitä. Kaupungissa ei tule ajettua 35km/h, kaupungissa ajetaan niin hiöjaa ja nätisti että jalankulkijat ei säiky. Jos haluaa ajaa 35kmh niin maantiepyörä alle ja maantielle.
 
Retkipyöräilijänä olen joskus syyllistynyt tuohon autojen seassa ajamiseen. Joskus kun pyörätie läjtee samasta paikasta kuin autotie mutta parin kilsan päässä kaartaa autotien alle ja sitten ku tahkoat ylös sieltä montusta jatkaa pyörätie lähiöön ja maantie jää kauas taakse ...

Kotikulmilla tulee ajeltua kevyen liikenteen väyliä ja pyöräteitä. Kaupungissa ei tule ajettua 35km/h, kaupungissa ajetaan niin hiöjaa ja nätisti että jalankulkijat ei säiky. Jos haluaa ajaa 35kmh niin maantiepyörä alle ja maantielle.
Yhtään enempää ot:seen mennäkseni mutta hitto että tuo 35kmh tulee helposti tasaisella tai yhtään loivassa alamäessä. 45kmh paikoilla loppuu itsellä välitykset kesken huippuja hakiessa ja sen 50kmh saa loivassa alamäessä. Jopa painavalla sähkömaasturilla katukumit alla huonokuntoisen polkijan toimesta (lue minun) sähköavun loppuessa 25kmh kohdalla. Tuntuu paikoin todella oudolta miten hitaasti osa pyöräilijöistä ajaa luullen olevansa ja käyttäytyen kuin olisivat se väylän nopein kulkija.
 
Yhtään enempää ot:seen mennäkseni mutta hitto että tuo 35kmh tulee helposti tasaisella tai yhtään loivassa alamäessä. 45kmh paikoilla loppuu itsellä välitykset kesken huippuja hakiessa ja sen 50kmh saa loivassa alamäessä. Jopa painavalla sähkömaasturilla katukumit alla huonokuntoisen polkijan toimesta (lue minun) sähköavun loppuessa 25kmh kohdalla. Tuntuu paikoin todella oudolta miten hitaasti osa pyöräilijöistä ajaa luullen olevansa ja käyttäytyen kuin olisivat se väylän...

Itse asiassa noi 35 tai edes 25 nopeudet tuntuu aika kovilta sellaisella väylällä jossa on jalankulkijoita. Tulee tilanteita. Jos jalankulkija ei huomaa katsoa tai fifi päättää vaihtaa puolta.

Juurikin sähköfillarit on vähän ongelmallisia kun ne menee niin kovaa vielä ytimessä ja painavatkin jonkkn verran enemmän kuin me hidastelevat ja huonokuntoiset tavikset. Mutta vastatkoon jokainen osaltaan turvallisuuudeata.
 
Itse asiassa noi 35 tai edes 25 nopeudet tuntuu aika kovilta sellaisella väylällä jossa on jalankulkijoita. Tulee tilanteita. Jos jalankulkija ei huomaa katsoa tai fifi päättää vaihtaa puolta.

Juurikin sähköfillarit on vähän ongelmallisia kun ne menee niin kovaa vielä ytimessä ja painavatkin jonkkn verran enemmän kuin me hidastelevat ja huonokuntoiset tavikset. Mutta vastatkoon jokainen osaltaan turvallisuuudeata.
Tässä syy miksi joskus se ajoväylä tuntuu paremmalta... Kotiin pitää päästä tai töihin painaa ja ei viitsisi kauheasti 15kmh laahustaa kruisaillen kun jaloissa riittäisi teho huomattavasti kovempaankin tahtiin (oli sähkö tai ei). Pakko sanoa että pikkusen hirvittää välillä miten osa pyöräilijöistä suhtautuu asioihin kuten jarrut. Painaa kuulema liikaa, on kuulema liian kallista, on kuulema aerodynaamisesti huonoja... Ja sitten ihmetellään kun meinataan jäädä alle tai ajaa jonkun yli. Kunnon jarrut pelastivat itseni enemmän kuin kerran viime kesänäkin ties mistä vaikka itse olisi teknisesti oikeassa.
 
Pakko sanoa että pikkusen hirvittää välillä miten osa pyöräilijöistä suhtautuu asioihin kuten jarrut. Painaa kuulema liikaa, on kuulema liian kallista, on kuulema aerodynaamisesti huonoja... Ja sitten ihmetellään kun meinataan jäädä alle tai ajaa jonkun yli. Kunnon jarrut pelastivat itseni enemmän kuin kerran viime kesänäkin ties mistä vaikka itse olisi teknisesti oikeassa.
Mitä helvettiä nyt oikeasti?! Ajatteleeko jotkut näistä kokovartalokortsuisista teiden ritareista noin? Menee vähätkin arvostuksen rippeet :facepalm:
 
Mitä helvettiä nyt oikeasti?! Ajatteleeko jotkut näistä kokovartalokortsuisista teiden ritareista noin? Menee vähätkin arvostuksen rippeet :facepalm:
Kyllä, erittäin erittäin moni. Ja se valituksen määrä kun kysyt että eikö muilla ole väliä... Ja älä unohda että jokunen vuosi sitten kovin ja kuumin muoti oli ns "fixit" eli pyörät ilman jarruja ja joissa ei ollut vapaarullausrattaita ja "jarrut" olivat se että poljit takaperin pyörän liikettä vastaan.
 
Mitä helvettiä nyt oikeasti?! Ajatteleeko jotkut näistä kokovartalokortsuisista teiden ritareista noin? Menee vähätkin arvostuksen rippeet :facepalm:
Ei ajele. Kyllä niissä fillareissa jarrut on käytännössä kaikilla, mutta ne eivät välttämättä ole sieltä parhaimmasta päästä, kun halutaan säästää painoa.

Jarruttomilla ajelevat lähinnä muutamat hipster-henkiset tyypit fiksipyörillään.
 
Ei ajele. Kyllä niissä fillareissa jarrut on käytännössä kaikilla, mutta ne eivät välttämättä ole sieltä parhaimmasta päästä, kun halutaan säästää painoa.

Jarruttomilla ajelevat lähinnä muutamat hipster-henkiset tyypit fiksipyörillään.
"Jarrut" juu löytyy, mutta ei niillä kyllä kauheasti pysähdytä nopeasti. Joskus tuli tuollaisen maantipyörän jarruja kokeiltua ja olivat mallia cantilever ja kunnossa ja jarruteho lähinnä nauratti ja itketti samaan aikaan. Ei kuulema voi päivittää edes v-jarruihin koska paino ja ja ja mitä muuta olikaan selityksenä. Itsellä ei moraali antaisi myöden ajaa moisella liikenteessä. Ei niin millään.
 
"Jarrut" juu löytyy, mutta ei niillä kyllä kauheasti pysähdytä nopeasti. Joskus tuli tuollaisen maantipyörän jarruja kokeiltua ja olivat mallia cantilever ja kunnossa ja jarruteho lähinnä nauratti ja itketti samaan aikaan. Ei kuulema voi päivittää edes v-jarruihin koska paino ja ja ja mitä muuta olikaan selityksenä. Itsellä ei moraali antaisi myöden ajaa moisella liikenteessä. Ei niin millään.
Niitä jarruja on moneen lähtöön, kuten kuljettajiakin. Hyviä levyjarruja ei voita mikään, mutta kyllä hyvät vannejarrutkin pysäyttävät ihan kivasti ja toisaalta paskat levyjarrut eivät, eli ei tuota voi yleistää ihan suoraan pelkästään jarrujen tyypin mukaan. Mm. täällä jotain vertailua maantiepyörien osalta.

Minä en ole vuosiin käyttänyt muita kuin hydraulisia levyjarruja ihan jo pelkästään niiden huollon, luotettavuuden ja huolettomuuden vuoksi, mutta ei niiden siltikään tarvitse mitään monen sadan premiumia kuitenkaan edustaa pysäyttääkseen normikäytössä tehokkaasti.
 
Minä en ole vuosiin käyttänyt muita kuin hydraulisia levyjarruja ihan jo pelkästään niiden huollon, luotettavuuden ja huolettomuuden vuoksi, mutta ei niiden siltikään tarvitse mitään monen sadan premiumia kuitenkaan edustaa pysäyttääkseen normikäytössä tehokkaasti.
Omassa maastomankelissa kanssa hydrauliset levyt enkä ole kokenut niitä painaviksi. Päinvastoin huollon helppous ja jarruteho verrattuna v-jarruihin aivan eri planeetalta.

Ei voi kyllä käsittää että laitetaan turvallisuuden edelle se että on kevyempää ajella ja että pääsee nopeampaa. Tämän ajattelun kyllä huomaa liikenteessä näistä hermanneista. :beye:
 
"Jarrut" juu löytyy, mutta ei niillä kyllä kauheasti pysähdytä nopeasti. Joskus tuli tuollaisen maantipyörän jarruja kokeiltua ja olivat mallia cantilever ja kunnossa ja jarruteho lähinnä nauratti ja itketti samaan aikaan. Ei kuulema voi päivittää edes v-jarruihin koska paino ja ja ja mitä muuta olikaan selityksenä. Itsellä ei moraali antaisi myöden ajaa moisella liikenteessä. Ei niin millään.

Cantileverit on parhaillaan ihan tehokkaat. Tosin levyjen tultua ei muuta tarvitse miettiäkään.
 
Se meidän pyörilläkin kulkevien rappio alkoi omalta osalta jo 2000-luvun alussa. Porukalla tykiteltiin sitä Mannerheimintien pöyräkaistaa tyyliin alla kuolee. Siis se viaton valoja odottava jalankulkija. Hipaisuja ei laskettu, mutta olihan se aika reikäpäistä touhua. Mentiin myös kauppakeskuksissa ja pitkissä rappusissa aika vauhdilla, mutta se on eri tarina.

Onneksi mitään ei sattunut, kun kaikilla oli alla semmoinen Suzuki PV:n painoinen alamäkipyörä, ja vauhtia aina vähintään liikaa.

Nykyään onneksi pelottaa liikaa, kunto on huonompi ja rahaakaan ei ole pistää henkilöauton verran fillariin.

Mutta nykyään varon kaikkea ja kaikkia, olin sitten liikkeellä autolla, pyörällä, veneellä tai jalan. Joku 20v nuorempi versio itsestä tuolla on varmasti liikkeellä samoin allakuolee-aikein.
 
"Jarrut" juu löytyy, mutta ei niillä kyllä kauheasti pysähdytä nopeasti. Joskus tuli tuollaisen maantipyörän jarruja kokeiltua ja olivat mallia cantilever ja kunnossa ja jarruteho lähinnä nauratti ja itketti samaan aikaan. Ei kuulema voi päivittää edes v-jarruihin koska paino ja ja ja mitä muuta olikaan selityksenä. Itsellä ei moraali antaisi myöden ajaa moisella liikenteessä. Ei niin millään.
Maantiepyörissä ei kyllä yleensä ole cantilever-jarruja, jotka on kyllä varsin paska keksintö. Sen sijaan ns. caliper-jarru mitä maantiepyörissä käytetään on varsin tehokas keksintö ja enemmän renkaan pito rajoittaa pysähtymistä.
 
Maantiepyörissä ei kyllä yleensä ole cantilever-jarruja, jotka on kyllä varsin paska keksintö. Sen sijaan ns. caliper-jarru mitä maantiepyörissä käytetään on varsin tehokas keksintö ja enemmän renkaan pito rajoittaa pysähtymistä.
No siis pyörästä riippuvaista. Mutta valitettavan usein näkee näitä "jarruja". Olisi edes prkl v-jarrut hyvillä paloilla. Ja mikä oudointa, suurin osan näistä jarruttomista sankareista on näitä 30-40v sankareita jotka ovat joskus junnuna olleet kovia pyöräilemään (juu olin itsekin mutta erona oli että yksi prioriteetti oli että yhdellä sormella nousee perä vauhdissa kuin vauhdissa tai en aja pyörää).
 
Itse vaihdoin omaan sähköläskiin paremmat jarrut alkuperäisten tilalle, koska itsellä + pyörällä kuitenkin massaa se n 135-140kg ja vauhtia usein se 30-40km/h ja haluan, että pyörä pysähtyy nopeasti. Jarruiksi siis 4 mäntäiset hydrauliset jarrut 203mm jarrulevyillä. Pysähtyy kyllä tarvittaessa hyvinkin nopeasti.
 
Itse vaihdoin omaan sähköläskiin paremmat jarrut alkuperäisten tilalle, koska itsellä + pyörällä kuitenkin massaa se n 135-140kg ja vauhtia usein se 30-40km/h ja haluan, että pyörä pysähtyy nopeasti. Jarruiksi siis 4 mäntäiset hydrauliset jarrut 203mm jarrulevyillä. Pysähtyy kyllä tarvittaessa hyvinkin nopeasti.
Niin sitä pitää :P. Itsellä nelimäntäiset+200mm Shimanon lisäjäähdytetyt levyt. Pysähtyy.
 
No siis pyörästä riippuvaista. Mutta valitettavan usein näkee näitä "jarruja".

Itse en muista koskaan nähneeni tällä vuosituhannella valmistettua maantiepyörää, jossa cantilever-jarrut. Ne olivat yleisiä jossain ketjuvaihteisissa peruspyörissä eli "hybrideissä" ja ysärimaastopyörissä, ennen kuin niissä vaihdettiin levyjarruihin.

Sen sijaan cyclocross-pyörissä voi noita olla, ja cyclocross-pyörää voi tosiaan luulla maantiepyöräksi.
 
Itse en muista koskaan nähneeni tällä vuosituhannella valmistettua maantiepyörää, jossa cantilever-jarrut. Ne olivat yleisiä jossain ketjuvaihteisissa peruspyörissä eli "hybrideissä" ja ysärimaastopyörissä, ennen kuin niissä vaihdettiin levyjarruihin.

Sen sijaan cyclocross-pyörissä voi noita olla, ja cyclocross-pyörää voi tosiaan luulla maantiepyöräksi.
Saattaa olla että oli myös omistaja vaihtanut. Tai voihan olla myös noita cyclocrosseja. En tosiaan tunne niiden eroja niin tarkkaan.
 
Jos liikenteen seassa pitää painosta säästää niin paljon, ettei hyviä jarruja (levyjä tai vastaavantehoisia keveämpiä, jos on ja haluaa) voi käyttää pitäisi tutkituttaa päänsä. Mullakin tuo maastomankeli pysähtyy (tosin rengastuksen takia mielenkiintoisesti käyttäytyen kovalla pinnalla) hydraulisten levyjarrujen avulla tehokkaammin kuin yksikään vannejarruilla oleva pyörä jota olen kokeillut... siitä huolimatta, että pyörä on jo itsessään melko raskas.

edit. Ettei ihan sivuraiteelle suistuisi, niin tuossa ennen joulua kun Helsingin keskustassa kävin iltasella leffassa ja bussilla kotilähiöön huristelin metron jo seisahduttua ihmettelin suuresti kun bussikuski liikennevaloissa pysähtyi punaisiin ja samantien kaasutti, edelleen punaisia päin, jatkamaan. Todellinen ammattiautoilija.
 
Viimeksi muokattu:
Se meidän pyörilläkin kulkevien rappio alkoi omalta osalta jo 2000-luvun alussa. Porukalla tykiteltiin sitä Mannerheimintien pöyräkaistaa tyyliin alla kuolee. Siis se viaton valoja odottava jalankulkija. Hipaisuja ei laskettu, mutta olihan se aika reikäpäistä touhua. Mentiin myös kauppakeskuksissa ja pitkissä rappusissa aika vauhdilla, mutta se on eri tarina.

Onneksi mitään ei sattunut, kun kaikilla oli alla semmoinen Suzuki PV:n painoinen alamäkipyörä, ja vauhtia aina vähintään liikaa.

Nykyään onneksi pelottaa liikaa, kunto on huonompi ja rahaakaan ei ole pistää henkilöauton verran fillariin.

Mutta nykyään varon kaikkea ja kaikkia, olin sitten liikkeellä autolla, pyörällä, veneellä tai jalan. Joku 20v nuorempi versio itsestä tuolla on varmasti liikkeellä samoin allakuolee-aikein.
Heh, hiukka pohjoisempana aikoinaan samanlainen hivuttelu tilanne. Kaveri kaatui fillari-jonnen töytäisystä, pääsi pystyyn ja pamautti seuraavaa hivauttelijaa koulurepulla vastapalloon. Lähti pyörän kyydistä kuin nappi housuista :D
 
Heh, hiukka pohjoisempana aikoinaan samanlainen hivuttelu tilanne. Kaveri kaatui fillari-jonnen töytäisystä, pääsi pystyyn ja pamautti seuraavaa hivauttelijaa koulurepulla vastapalloon. Lähti pyörän kyydistä kuin nappi housuista :D

Siis täällä nauretaan vahingoniloisena sille, että joku tarkoituksella tönää pyöräilijän kumoon? Vain koska oli ottanut kontaksi jonkuin MUUN ihmisen kanssa?

Tuottamuksellinen onnettomuuden aiheuttaminen, ts. vähintään lievä pahoinpitely.

Todellakin sopii ketjun aiheeseen, mutta voisi vähän miettiä, että kenellä se moraalikato tässä on.
 
Siis täällä nauretaan vahingoniloisena sille, että joku tarkoituksella tönää pyöräilijän kumoon? Vain koska oli ottanut kontaksi jonkuin MUUN ihmisen kanssa?

Tuottamuksellinen onnettomuuden aiheuttaminen, ts. vähintään lievä pahoinpitely.

Todellakin sopii ketjun aiheeseen, mutta voisi vähän miettiä, että kenellä se moraalikato tässä on.
Ei vaan sille kun pyöräilijät törttöilee ja saa pilkaisen takaisin.
Jos jalkakäytävällä ajaa kuin euroopan omistaja ja aiheuttaa muille vahinkoa sietää saada myös takaisin.
 
Ei vaan sille kun pyöräilijät törttöilee ja saa pilkaisen takaisin.
Jos jalkakäytävällä ajaa kuin euroopan omistaja ja aiheuttaa muille vahinkoa sietää saada myös takaisin.
Jos pyörällä on menty hipaisuetäisyydeltä ohi, kävelijä on todennäköisesti kulkenut kuin euroopan omistaja vallaten koko väylän.
 
Viimeksi muokattu:
Liikennevaloissa odoteltiin valojen vaihtumista suojatielle.
Ja mitä helvettiä polkupyörät tekee jalkakäytävällä, pyöratie tai yhdistetty sitten erikseen.
Mielenkiintoista jos tässä ketjussa joku kehuu fillarikaahailujaan asenteella "alle kuolee", ei evä värähdä.
 
Kun aikaisemmin oli puhe näistä spandex huomioliivi pyöräilijöistä niin eikös tämmöinen yksi sankari täysissä varusteissaan ajanut suojatiellä lujaa tuolla lumen ja jään keskellä välittämättä autoista. Kovasti oli halua tunkea melkein konepellille kun auto ei meinannut pysähtyä jäisellä tiellä kävelyvauhdista. Ihmetyttää kyllä se itsensä uhraaminen vaikka ajo oikeus sattuisikin olemaan.
 
Kun aikaisemmin oli puhe näistä spandex huomioliivi pyöräilijöistä niin eikös tämmöinen yksi sankari täysissä varusteissaan ajanut suojatiellä lujaa tuolla lumen ja jään keskellä välittämättä autoista. Kovasti oli halua tunkea melkein konepellille kun auto ei meinannut pysähtyä jäisellä tiellä kävelyvauhdista. Ihmetyttää kyllä se itsensä uhraaminen vaikka ajo oikeus sattuisikin olemaan.
Niinkutsutut spandexit ovat usein täysin psykoottisia.
 
Niinkutsutut spandexit ovat usein täysin psykoottisia.

Et sitten vanhempaa (ja vähemmän liikenteen moraalikatoon) liittyvää videota löytänyt. Itseäni ahdistaa tieto siitä, että kyseisellä tyypillä on mitä todennäköisimmin ajokortti taskussa, eikä hän tilanteen tullen epäröi käyttää sitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom