Liikennepalvelulaki (liikennekaari).

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Willema, 14.11.2017.

  1. Willema

    Willema

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Liikenneturvallisuutta korostetaan useissa kannaotoissa liikenteen uudistamiseksi. Kun mm. kilpailu- ja hinnoittelusyistä aiotaan lähes vapauttaa ajokortin suorittaminen autokouluista "kotiopetukseen", ei lopputuloksesta kovin varmaa tietoa liikenneturvallisuuden kannalta ole. On autokoulujenkin opetustasoissa eroja ja parantamisen varaa.
    Aika vähän on kiinnitetty huomiota ja keinoja nuorten kuljettajien valtavan onnettomuusriskin vähentämiseen. Lisääntyvätkö ne lisääntyvän kotiopetuksen myötä edelleen? Uusi piirre on myös nuorten vähenevä kiinnostus ajokortin hankkimiseen.
    Alma Media: 18-vuotias mies aiheuttaa useimmiten onnettomuuden
     
  2. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    1 723
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Onpas:
    Hallitus laittamassa ajo-opetuksen uusiksi: Vanhemmat opettajiksi, autokoulut todennäköisesti kärsijänä
     
  3. Willema

    Willema

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tuo Eija Maunun mielipide on hänen käsityksensä, lähinnä Berneröintiä. On toisenlaisia tuloksia. "”Vaikutukset näkyisivät etenkin nuorten mieskuskien turvallisuudessa”, arvioi kuljettajakoulutukseen perehtynyt emeritusprofessori Esko Keskinen."
    "Tavoite on hyvä, mutta toteutus väärä, arvioivat alaa tuntevat tahot.
    Liikenneturvan kehityspäällikkö Antero Lammi ihmettelee, miksi ministeriö haluaa romuttaa tehokkaan, valmennukseen perustuvan järjestelmän. Jatkossa oppilas olisi itse vastuussa omasta oppimisestaan.
    ”Täysin vapaa systeemi toimisi, jos ihminen olisi valistunut ja osaisi arvioida omat puutteensa ja tarpeensa. Näin hän pystyisi määrittelemään, miten paljon tarvitsee opetusta ja minkä tyyppisiä sisältöjä. Ei 15–17-vuotias pysty siihen”, Lammi sanoo."
    Lisää tarkennusta:
    "Myös uuden koulutuksen muoto saa voimakasta kritiikkiä. Nykyään B-kortti on kolmivaiheinen, ja viimeinen eli syventävä vaihe voidaan suorittaa aikaisintaan kolme kuukautta kortin saamisen jälkeen. Jatkossa vastaava riskien tunnistamisosio on ennen ajokoetta.
    Paikka on asiantuntijoiden mukaan täysin väärä, sillä kun kuski saa kortin, hänen riskitasonsa alkaa kasvaa välittömästi. Virhetoimintaan olisi hyvä tarttua ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, ei ennen kortin saamista. "
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2017