Liikennekaari ja sakkokäytännöt

Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
545
Liikennekäyttäytymistä on täälläkin pohdittu joissakin topikeissa. Kun nyt olemme EUssa, voisi tilannetta ja mahdollisia muutoksia peilata noiden kehittyneiden ja runsaamman liikenteen maiden mallien kautta myös. Malleja voisi tutkia vaikkapa Saksasta. Autoliiton jäsensivuilla on saatavana hyviä koosteita eri maiden käytännöistä. Saksassa rikkeet määritellään käsittääkseni suoraan niiden tason mukaan, joista taulukot + mahdolliset rangaistuspisteet. Mitään Suomen päiväsakkojärjestelmää ei ole ja se oikeastaan tuntuukin omituiselta kytkyltä liikennerikkomuksiin.
Otan yhtenä esimerkkinä toimivasta saksalaisesta casesta; kännykän käyttö ajon aikana tarkoittaa 60 euron sakkoa + 1 rangaistuspiste. Ei näkynyt kännyköitä kuskien käytössä!
Autoliitto:
"Saksassa on käytössä rangaistuspisteiden tallennusjärjestelmä, joka uudistettiin 1.5.2014. Pienemmistä rikkeistä ei saa enää lainkaan pisteitä. Pisteitä voi nyt saada yli 60 euron suuruisista sakoista. Järjestelmä koskee myös ulkomaalaisia matkailijoita. Saksan ajoneuvovirasto KBA, Kraftfahrt-Bundesamt, joka toimii Flensburgissa, tallentaa kuljettajien saamat rangaistuspisteet. Liikennerikkomuksesta voi saada 1–4 rangaistuspistettä. Neljästä pisteestä tulee varoituskirje. 4–5 pisteen haltija voi alentaa pistetiliään osallistumalla vapaaehtoiseen koulutukseen. Jos pisteitä on 6–8, kursseille on pakko osallistua. 8 pistettä kerännyt menettää ajokorttinsa ja hänen täytyy osallistua lääketieteelliseen ja psykologiseen arviointiin 6 kuukauden kuluttua ennen kuin hän voi hakea uutta ajokorttia.
Lisätietoa ja mahdollisten omien rangaistuspisteiden tarkastus: www.kba.de."
 
Suomalaisilla on kova tarve keksiä itselleen rangaistuksia, veroja ja muita maksuja. Tämä ilmiö näkyy missä tahansa, missä on mahdollisuus kommentointiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom