Liikaa maksettua palkkaa takaisin, neuvoa kaivataan

Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
270
Kysyn tilanteesta, jossa on maksettu puoli vuotta sitten liikaa palkkaa, tätä ei ole silloin huomattu. Puolen vuoden jälkeen palkkaa pyydetään maksamaan takaisin. Kyseessä on kuitenkin merkittävä summa. Luonnollisestikaan tuota kaikkea rahaa ei ole enää täysin tallessa, kun takaisinmaksun pyynti on tullut yli puoli vuotta myöhemmin. Alkuperäisesti virhe tapahtunut siis palkanlaskennan päässä. Pystyykö ja voiko noihin takaisinmaksettavaan summaan hakea summan kohtuullistamista? Tai neuvottelua osissa takaisin maksusta? Onko kokemusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
692
Se on ainakin varmaa, että joudut maksamaan ylimääräisen palkan takaisin, jos työnantajasi sitä sinulta kinuaa. Olet varmasti itsekin huomannut, että sait liikaa palkkaa jo alkuperäisen maksutapahtuman yhteydessä.

Jos et pysty maksamaan kerralla ja olet vielä samassa työpaikassa, voit kysyä, voisiko työnantaja vähentää kuukausipalkastasi tietyn summan joka kuukausi, siihen asti kun tuo summa on katettu. Käsittääkseni laki säätelee takaisinmaksun suuruutta niin, ettei yksittäinen maksuerä voi olla suurempi kuin yksi kolmasosa säännöllisestä palkkatulosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 825
Mikset alunperin ole ilmoittanut että olet saanut liikaa palkkaa? ”Merkittävän summan” kuitenkin luulisi huomaavan.
Olet tietysti velvoitettu maksaman tuon summan kokonaisuudessan takaisin, mutta varmasti onnistuu maksaminen erissä. Olen itse vastaaviin tilanteisiin monesti törmännyt.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 497
Mikset alunperin ole ilmoittanut että olet saanut liikaa palkkaa? ”Merkittävän summan” kuitenkin luulisi huomaavan.
Olet tietysti velvoitettu maksaman tuon summan kokonaisuudessan takaisin, mutta varmasti onnistuu maksaminen erissä. Olen itse vastaaviin tilanteisiin monesti törmännyt.
Kannattaa tosiaan vaan suosiolla maksaa väärin maksettu palkka takaisin, on kuitenkin ihan hyvä mahdollisuus että työnantaja huomaa sen jossain vaiheessa ja silloin heillä on täysi oikeua karhuta ylimääräiset takaisin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Yleensä maksuaikataulusta pystyy neuvottelemaan, kunhan sitä pyytää ajoissa
Ääni tälle vaihtoehdolle. Kannattaa sopia työnantajan suuntaan se takaisinmaksuaikataulu. Vaikka vuoden aikana maksat palkastasi sen takaisin kahdessatoista erässä.

En tiedä sitten mikä tuossa olisi järkevintä kun niistä on joutunut verotkin maksamaan.

Eli kannattaisi olla verottajaankin yhteydessä miten tuon asian saa järkevimmin hoidettua verojen osalta kuntoon.

Se ei ole oikein järkevä vaihtoehto, että lähtisi nostelemaan työpaikasta sen ylimääräisen palkan takia ja toivoisi että ne eivät sitä perisi takaisin. Nehän voi viedä sen riita-asiana käräjille ja sen jutun häviää siellä ja joutuu maksamaan vähintään useamman tuhat euroa vastapuolen oikeudenkäyntikulujakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 603
Ääni tälle vaihtoehdolle. Kannattaa sopia työnantajan suuntaan se takaisinmaksuaikataulu. Vaikka vuoden aikana maksat palkastasi sen takaisin kahdessatoista erässä.

En tiedä sitten mikä tuossa olisi järkevintä kun niistä on joutunut verotkin maksamaan.

Eli kannattaisi olla verottajaankin yhteydessä miten tuon asian saa järkevimmin hoidettua verojen osalta kuntoon.

Se ei ole oikein järkevä vaihtoehto, että lähtisi nostelemaan työpaikasta sen ylimääräisen palkan takia ja toivoisi että ne eivät sitä perisi takaisin. Nehän voi viedä sen riita-asiana käräjille ja sen jutun häviää siellä ja joutuu maksamaan vähintään useamman tuhat euroa vastapuolen oikeudenkäyntikulujakin.
Minusta tuon voi ajatella/käsitellä "kottina". Sopii vaan työnantajan kanssa "takaisinperinnästä" ts. Vähentää vaan tulevista palkoista. Luulisi työnantajallakin olevan sydäntä hoitaa asia mahdollisimman inhimillisesti, ettei työntekijä joudu maksuvaikeuksiin heidän virheen takia.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tämän vuoden puolella kuitenkin makseltu, vai viime vuonna? Meinaan jos edellisvuonna, niin sehän vähän verojen kannalta hankalaa. Jos tänä vuonna, niin tosiaan makselet suosiolla takaisin ylimääräiset. Sovit vain vähän maksuaikaa.
Ensi kerralla sitten rehellisesti ilmoitat, että nyt tuli liikaa liksaa ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 120
Olet saanut perusteetonta hyötyä ja mikäli liikamaksettua palkkaa ei makseta takaisin, voi se täyttää (lievän) petoksen tunnusmerkit.

Sovi heti työnantajan kanssa asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Ihan ajatuksena, miten ne muut sivukulut joita palkasta maksettu verojen lisäksi, mistä ne saa takaisin? Muutenhan tuossa jää itse tappiolle.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 427
Olet varmasti itsekin huomannut, että sait liikaa palkkaa jo alkuperäisen maksutapahtuman yhteydessä.
Täytyy sanoa, että itsellä saattaisi kyllä ihan helposti jäädä huomaamatta, kun en edes muista koska olisin viimeksi palkkakuitteja kyttäillyt tai muutenkaan tilitapahtumia syynännyt. Palkka on vakio ja laskut sun muut menee automaatilla niin harvoinpa tuota tulee oikeasti rahaliikennettä ihmeteltyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 603
Täytyy sanoa, että itsellä saattaisi kyllä ihan helposti jäädä huomaamatta, kun en edes muista koska olisin viimeksi palkkakuitteja kyttäillyt tai muutenkaan tilitapahtumia syynännyt. Palkka on vakio ja laskut sun muut menee automaatilla niin harvoinpa tuota tulee oikeasti rahaliikennettä ihmeteltyä.
Itse en ole kyllä vuosiin kunnolla tarkastanut palkkakuitteja, vaikka pitäisi. Työnantaja kyllä huolehtii, jos on liikaa maksanut. Kannattaa tarkastaa, ettei ole maksanut liian vähän(näinkin on joskus käynyt).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 437
Menin uuteen duuniin huhtikuussa 2004 ja pyysin että ensimmäisen kuukauden palkka maksettaisiin heinäkuussa koska halusin pitää lomaa ja saada palkan siitä vaikka uusi työ.
Noh, firma maksoi palkan sekä huhtikuulta että heinäkuulta eli sain hyötyä 1kk palkan. Kukaan ei kysellyt perään enkä valittanut. En ole siinä firmassa enää töissä.
Rikos on vanhentunut.
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
33
Minulle on maksettu kahteen eri otteeseen liikaa palkkaa, molemmat huomattiin työnantajan palkanlaskentafirman puolesta n. 5-6kk päästä. Ensimmäisellä kerralla lomarahoja tuli jotain 600€ liikaa kun eivät huomioineet osa-aikaisuutta. Tämä summa vähennettiin muistaakseni palkasta kahdesta seuraavasta palkasta, ja sitä myös pyynnöstäni siirrettiin alkamaan vasta 1.5-2kk päästä koska verovuosi oli vaihtumassa ja silloin veroprosentti oli pienempi.

Toinen kerta taas palkankorotuksen jälkeen seuraavalta kuudelta kuukaudelta maksoivat 100€/kk liikaa palkkaa. Tässä sovittiin että seuraavan kuuden kuukauden palkasta otetaan 100€ per kk pois.

Mielestäni ihan reilusti hoidettu ja oli tunne, että maksujärjestelyt olisivat hoituneet vielä helpommaksi jos sitä olisin kaivannut.
 
Liittynyt
20.06.2022
Viestejä
47
Niin kuka sitä ei huomannut? Jos on ollut sinulle merkittävä summa, niin aivan varmasti olet huomannut, että tilille tullut ylimääräistä kahisevaa ja vielä, kun rahat tuhlattu jo. Olisi kannattanut ajoissa selvitellä ja maksaa heti kiltisti takaisin liikaa maksetut. Esimerkiksi noita 10k ym. liika suorituksiahan taisi olla Helsingillä useita juurikin keväältä. Toivottavasti ei ollut noin merkittävä summa. Isossa summassa voisi tulla kyseeseen jopa petos, jos työnantaja haluaisi jutun tehdä, jos maksettu summa on kerralla ollut merkittävästi kuukausipalkkaa isompi ja se on käytetty kokonaisuudessaan.

Mitään sovitteluja näissä ei ole, vaan työnantaja alkaa tilistäsi viedä joka kuukausi osan palkasta. Sitten tulee mielenkiintoista, jos vaihtuu työnantaja tai jää työttömäksi. Luultavasti oikeuden/ulosoton kautta hoitavat, jos ei suosiolla taivu maksuohjelmaan.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 134
Löytäjä saa pitää on se periaate jonka mukaan eletään. Jos työnantaja on laittanut vaikka nollan perään palkkaan vahingossa, niin kyllähän se on oma vika, ja summaa ei tarvitsisi palauttaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Itse en mikään rikas ole mutta rahaa kuitenkin riittävästi elämiseen ja jos minulle tulisi vaikka pari tonnia ylimääräistä niin en sitä välttämättä edes huomaisi ellen näkisi juuri kyseistä maksusuoritusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Pari tonnia ei ole sinulle silloin huomattava raha ? Huomaisitko 100ke ennenkun saisit kaiken käytettyä ?
Se on mielestäni aika paljon rahaa mutta en tiedä tilini saldoa tällä hetkellä kahden tonnin tarkkuudella enkä sitä jaksa katsella päivittäin. Joskus kauan sitten kun palkka oli tuhlattu jo puolessa välissä kuuta niin silloin tuli tilin saldoa kytättyä vähän väliä.

En tiedä mihin tuo 100ke liittyy. Sen varmasti huomasin heti kun tilin saldon katsoisin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 048
Tässä tapauksessa otetta huomioon että summa oli aloittajalle huomattavan kokoinen
"huomattava" on subjektiivinen termi, toisille se voi olla vaikka 50€. Kuudessa kuukaudessa tulee pienestäkin summasta suurempi.
Itsellä vaihtelee eri vuorojen vuoksi kuukausipalkka jonkin verran eikä kyllä todellakaan kiinnosta lähteä itse manuaalisesti laskemaan pennejä lisistä jne. Jos jää tonneja puuttumaan/tulee liikaa, niin sitten huudellaan perään. Palkkakuitin termistökin on ihan käsittämätöntä välillä kun plussataan ja miinustetaan samaa summaa toistuvasti jonkun lomakorvauksen tai saikun tiimoilta. Jumalattoman rasittavaa tuollaista tarkistaa, jos et ole itse palkanlaskija. Harvalla firmalla on edes intrassa mitään palkkakuitin tarkistusohjetta tai termien selityksiä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 602
Kysyn tilanteesta, jossa on maksettu puoli vuotta sitten liikaa palkkaa, tätä ei ole silloin huomattu. Puolen vuoden jälkeen palkkaa pyydetään maksamaan takaisin. Kyseessä on kuitenkin merkittävä summa. Luonnollisestikaan tuota kaikkea rahaa ei ole enää täysin tallessa, kun takaisinmaksun pyynti on tullut yli puoli vuotta myöhemmin. Alkuperäisesti virhe tapahtunut siis palkanlaskennan päässä. Pystyykö ja voiko noihin takaisinmaksettavaan summaan hakea summan kohtuullistamista? Tai neuvottelua osissa takaisin maksusta? Onko kokemusta?
Kauan kauan sitten palkanlaskenta oli sekoillut minun palkkoja jonkun aikaa enkä tuota ollut itekkään huomannut. Tuosta sovittiin et x kuukautta eteenpäin vähennetään joka tilistä sama summa. Työnantaja teki vielä lippulapun minkä toimitin verottajalle.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 730
Aloittaja koskaan tarkoittanut mikä tuo "huomattava" summa on. Itselläkin palkka vaihtelee satasia/tili juuri lisien yms takia. Jos palkka muutaman satasen sisällä normaalista ei siihen kiinnitä mitään huomiota. Ellei sitten ole satasia pienempi, siihen pitää jo olla syy.

Jotenkin pidän huomattavana tonnien ylitystä mikä pitäisi jo huomata. Itselle huonopalkkaisena sataset eivät ole mikään huomattava summa.

Mutta tässäkin on eri näkemyksiä..
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kun työnantaja maksaa sentin kymmenyksenkin liian vähän palkkaa, niin sehän kyllä huomataan :p

Totta puhuen, itse en välttämättä muutamia kymppejä huomaisi suuntaan taikka toiseen. Aiemmin oli tasainen kiinteä kk-palkka, joten en usein edes tarkistanut tilinauhaa. Nykyään tulee lisiä ja bonuksia yli tonnin kuussa, joskus jopa yli kymppitonnin, joten kyllä sitä joutuu aina hetken palkkapäivänä tilinauhaa ihmettelemään.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 258
Jotenkin pidän huomattavana tonnien ylitystä mikä pitäisi jo huomata. Itselle huonopalkkaisena sataset eivät ole mikään huomattava summa.

Mutta tässäkin on eri näkemyksiä..
Piti ketjun inspiroimana käydä arvaamassa paljonko käyttötilillä on rahaa. Meni yli kolme tonnia pieleen. Itse elän peruspäivärahalla enkä muutaman tonnin muutosta siltikään huomaisi. Parikymppisenä opiskelijana kädestä suuhun eläessä jaksoi summia kytätä. Siitä ja ensiasunnon lyhennyksistä kun selvisi otin sen verran puskuria että tietää milloin tahansa elävän tilivaroilla vuoden loppuun kyttäämättä saldoja. Stressihän siinä tulisi jos pitäisi arpoa onko köyhän tilillä kolme vai kolmetoista tonnia.

Eli ei se tulotaso kerro kuinka tarkkaan tietää tilin saldon. Köyhällä voi olla isompi puskuri ja kovatuloinen uskaltaa sijoittaa joka sentin ennen seuraavaa palkkaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
700
Piti ketjun inspiroimana käydä arvaamassa paljonko käyttötilillä on rahaa. Meni yli kolme tonnia pieleen. Itse elän peruspäivärahalla enkä muutaman tonnin muutosta siltikään huomaisi. Parikymppisenä opiskelijana kädestä suuhun eläessä jaksoi summia kytätä. Siitä ja ensiasunnon lyhennyksistä kun selvisi otin sen verran puskuria että tietää milloin tahansa elävän tilivaroilla vuoden loppuun kyttäämättä saldoja. Stressihän siinä tulisi jos pitäisi arpoa onko köyhän tilillä kolme vai kolmetoista tonnia.

Eli ei se tulotaso kerro kuinka tarkkaan tietää tilin saldon. Köyhällä voi olla isompi puskuri ja kovatuloinen uskaltaa sijoittaa joka sentin ennen seuraavaa palkkaa.
Köyhällä ei ole yhtään puskuria, koska ei saa olla, se vaikuttaa heti toimeentulotukeen laskevasti.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 258
Mulle erään alle vuoden ulkomaankeikan jälkeen maksettiin jotain lähemmäs 10 k€ ylimääräistä kuukausi paluun jälkeen.

Ilmeisesti mulle oli luvattu lomat sopimukseen, jotka siis pidin ja lisäksi reilusti omaa lomaa esimiehen luvalla jotta ehdin turisteilla ja käydä Suomessa. Virhe tuli tehtyä siinä,että en koskaan pitänyt mitään kirjausta pidetyistä lomista tai työpäivistä keikkatyön vuoksi. Tai en viitsinyt opetella sitä hankalaa raportointijärjestelmää. Sitten tuolta ajalta kertyi vissiin myös uutta lomaa jota en myöskään ollut merkinnyt pidetyksi. Mutta ihmetys oli siis suuri kun kuukausi viimeisen palkan jälkeen tuli yllätyksenä yli kahden kuukauden palkka pitämättömistä lomista. Kukaan ei noita karhunnut jälkikäteen ja verottajakin oli myötämielinen vuoden vaihtuessa sopivasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 864
Aloittaja koskaan tarkoittanut mikä tuo "huomattava" summa on. Itselläkin palkka vaihtelee satasia/tili juuri lisien yms takia. Jos palkka muutaman satasen sisällä normaalista ei siihen kiinnitä mitään huomiota. Ellei sitten ole satasia pienempi, siihen pitää jo olla syy.

Jotenkin pidän huomattavana tonnien ylitystä mikä pitäisi jo huomata. Itselle huonopalkkaisena sataset eivät ole mikään huomattava summa.

Mutta tässäkin on eri näkemyksiä..
Itse en välttämättä jotain esim tonnin verran (plussan suuntaan) pielessä olevaa palkkaa ihan nopeasti huomaisi virheelliseksi kun aikanaan tottui siihen että peruspalkan lisäksi oli yleensä satasia, joskus jopa yli tonnin verran (ja oikein spesiaalikuukausina useita tonneja) kaikenlaisia kulukorvauksia, päivärahoja, kilometrikorvauksia sun muita lisiä liksassa joten kuukausitulot vaihtelivat sen verran paljon ettei ihan pieneen poikkeamaan olisi ihan ilman tarkempaa vilkaisua olisi kiinnittänyt huomiota. Toiseen suuntaan kyllä varmaan huomaisi aika äkkiä että nyt on yhtäkkiä tilin saldo huvennut johonkin poikkeavan nopeasti ja rupeaisi sitä setvimään. Nykyään kun on asiantuntijatehtävissä niin noita lisiä ei enää tule niin järkyttäviä määriä kuin asentajahommissa niin palkkakaan ei enää vaihtele satasia tai tonneja kuussa.

Mutta tosiaan, palkanlaskijan ja/tai esimiehen kanssa puheeksi asia ja sopii jonkun maksusuunnitelman liialle liksalle ettei tarvitse yhdessä köntässä koko summaa hoitaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
132
Itse sain aikanaan vuosituhannen alkupuolella 500e liikaa liksaa. Oli mennyt takuupalkka ja pohjapalkka palkanlaskennassa sekaisin. Yhden illan tuumasin asiaa, koska juuri omilleen muuttaneelle persaukiselle nuorelle miehelle 500e oli puolen vuoden säästämisen takana. Aamulla ilmoitin pomolle virheestä ja sain samantien kuittauksen, että kiitos rehellisyydestä, saat pitää sen mutta seuraava palkka tulee oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 864
Aloittaja koskaan tarkoittanut mikä tuo "huomattava" summa on. Itselläkin palkka vaihtelee satasia/tili juuri lisien yms takia. Jos palkka muutaman satasen sisällä normaalista ei siihen kiinnitä mitään huomiota. Ellei sitten ole satasia pienempi, siihen pitää jo olla syy.

Jotenkin pidän huomattavana tonnien ylitystä mikä pitäisi jo huomata. Itselle huonopalkkaisena sataset eivät ole mikään huomattava summa.

Mutta tässäkin on eri näkemyksiä..
Itse en välttämättä jotain esim tonnin verran (plussan suuntaan) pielessä olevaa palkkaa ihan nopeasti huomaisi virheelliseksi kun aikanaan tottui siihen että peruspalkan lisäksi oli yleensä satasia, joskus jopa yli tonnin verran (ja oikein spesiaalikuukausina useita tonneja) kaikenlaisia kulukorvauksia, päivärahoja, kilometrikorvauksia sun muita lisiä liksassa joten kuukausitulot vaihtelivat sen verran paljon ettei ihan pieneen poikkeamaan olisi ihan ilman tarkempaa vilkaisua olisi kiinnittänyt huomiota. Toiseen suuntaan kyllä varmaan huomaisi aika äkkiä että nyt on yhtäkkiä tilin saldo huvennut johonkin poikkeavan nopeasti ja rupeaisi sitä setvimään. Nykyään kun on asiantuntijatehtävissä niin noita lisiä ei enää tule niin järkyttäviä määriä kuin asentajahommissa niin palkkakaan ei enää vaihtele satasia tai tonneja kuussa.

Mutta tosiaan, palkanlaskijan ja/tai esimiehen kanssa puheeksi asia ja sopii jonkun maksusuunnitelman liialle liksalle ettei tarvitse yhdessä köntässä koko summaa hoitaa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 011
Itse en mikään rikas ole mutta rahaa kuitenkin riittävästi elämiseen ja jos minulle tulisi vaikka pari tonnia ylimääräistä niin en sitä välttämättä edes huomaisi ellen näkisi juuri kyseistä maksusuoritusta.
Minusta on uskomatonta nämä kommentit että ei muka huomata sitä jos tilin saldo heittäisi tonneilla. Itse huomaisin jo satasenkin eron saldossa.

Onko kyse siitä että tonni sinne tai tänne on yhdentekevän pieni summa vai onko talouden seuranta noin epämääräistä?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
132
Minusta on uskomatonta nämä kommentit että ei muka huomata sitä jos tilin saldo heittäisi tonneilla. Itse huomaisin jo satasenkin eron saldossa.

Onko kyse siitä että tonni sinne tai tänne on yhdentekevän pieni summa vai onko talouden seuranta noin epämääräistä?
Yksittäisen henkilön kanssa vastaus voi toki olla kumpi vaan. Mutta isossa kuvassa pahoin pelkään että tilillä joko on rahaa, milloin sitä käytetään, tai sitten ei ole rahaa, milloin yleensä haukutaan hallitusta tai jotain muuta ulkoista tahoa tilanteen aiheuttamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Minusta on uskomatonta nämä kommentit että ei muka huomata sitä jos tilin saldo heittäisi tonneilla. Itse huomaisin jo satasenkin eron saldossa.

Onko kyse siitä että tonni sinne tai tänne on yhdentekevän pieni summa vai onko talouden seuranta noin epämääräistä?
Jos tilillä on aina reippaasti rahaa, kun uusi palkka tulee, niin eipä sitä uutta saldoa noteeraa kuin ”palkka tuli”. Jos tulis kesken kaiken joku tonni lisää odottamatta lisäystä, niin sen kyllä huomaisi. Ts. on eri asia huomata, että tilin saldo muuttui kuin että maksettu summa on oikein. Varsinkin, jos palkkassa on luontaista vaihtelua. Yleensä katson sen verran, että firman maksaman summan eka numero täsmää muistikuvaan palkkakuitista.

e: Palkkakuitissa näkyvän virheen tietysti huomaisin samantien.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 882
Minusta on uskomatonta nämä kommentit että ei muka huomata sitä jos tilin saldo heittäisi tonneilla. Itse huomaisin jo satasenkin eron saldossa.

Onko kyse siitä että tonni sinne tai tänne on yhdentekevän pieni summa vai onko talouden seuranta noin epämääräistä?
Jotkut tosiaan ovat niin tarkkoja tai laskutaitoisia, että tietävät tilinsä saldon paremmin kuin satasen tarkkuudella. Joskus ennen näitä oli kai enemmänkin. Ei se mikään normi ole eikä siitä poikkeaminen tarkoita epämääräistä talouden seurantaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 967
Mä olen laskutaitoinen, mutten tarkka. Nyt on sen verran poikkeuksellinen tilanne kun just ostettiin uusi auto (käteisellä) ja maksetaan uutta asuntoa että tiedän paljonko tilillä on. Luulin esim. että Nordnetin tilillä oli muutama tonni käteisenä, mutta sitä olikin melkein 20k.

Jotkut lienevät tarkkoja kaikista asioista, toiset eivät. Monelle ei esim. tulisi mieleen lähteä euroopankiertueelle ilman matkasuunnitelmaa ja varauksia, mulle taas ei tulisi mieleenkään lukita suunnitelmia etukäteen.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 990
Jos tilillä on aina reippaasti rahaa, kun uusi palkka tulee, niin eipä sitä uutta saldoa noteeraa kuin ”palkka tuli”. Jos tulis kesken kaiken joku tonni lisää odottamatta lisäystä, niin sen kyllä huomaisi. Ts. on eri asia huomata, että tilin saldo muuttui kuin että maksettu summa on oikein. Varsinkin, jos palkkassa on luontaista vaihtelua. Yleensä katson sen verran, että firman maksaman summan eka numero täsmää muistikuvaan palkkakuitista.

e: Palkkakuitissa näkyvän virheen tietysti huomaisin samantien.
Osalla se työ voi olla sen luonteista, että kuukausittainen tulo voi vaihdella olemattomasta vaikka 20 tonniin kuussa. Esimerkiksi vaikka joku kiinteistövälittäjän homma tai sitten vaikka lääkärin joka tekee monelle työnantajalle keikkahommaa ja välillä omaankin laskuun hoitaa potilata. Silloin se voi olla aika haasteellista huomata jos tilille ilmestyykin vaikka muutama tonni liikaa kuussa säännöllisesti.

Sitten taas jos on kiinteällä kuukausiliksalla töissä eikä paljoa ylitöitä ja muita lisätuloja ole, niin luultavasti siihen kiinnittää huomiota kun kolmen tonnin sijasta tuleekin esimerkiksi 5500 euroa kuussa rahaa tilille työnantajalta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 730
Raha-asioita voi hoitaa monella eri tavalla.. toisen tapa ei ole väärä vaikka poikkeaakin omasta..

Itse maksan palkkapäivänä laskut, siirrän kuukausisäästön verran Nordnetille ja loput (jos jää) niin Norskin säästötilille. Omalle käyttötilille jätän 200-400€. Kaikki ostokset maksan morrowin tai norskin kortilla jonka majssn nollille aina seuraavan kuun vaihteessa.

En vain näe mitään syytä jättää käyttötilille enempää. Hätätapauksessa saan norskin tililtä rahaa yhdessä päivässä. Ei tuo norskin korko paljoa ole mutta jos siellä on vaikka kolme tonnia tuottaa se edes satasen vuodessa. Käyttötilillä ei tuota sitäkään. Itselle tuo satku on raha jonka eteen voin muutaman tilisiirron tehdä. Kaikki eivät viitsi, se on taas heidän tyylinsä..
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 678
Minusta on uskomatonta nämä kommentit että ei muka huomata sitä jos tilin saldo heittäisi tonneilla. Itse huomaisin jo satasenkin eron saldossa.

Onko kyse siitä että tonni sinne tai tänne on yhdentekevän pieni summa vai onko talouden seuranta noin epämääräistä?
Ite sain muutama vuosi sitten tilin hemmetin pitkän projektin jälkeen. Samaan tiliin tuli lomarahat, kilsakorvaukset, päivärahat ja ylityöt. Hymyilytti matkalla pankkiin mutta puolenvuoden päästä selvisi palkanlaskennan puolelta, että minulle oli maksettu yli 500e liian vähän. En todellakaan huomannut kun oli muutennkim merkittävä. Normitilanteessa kyllä tuollaisen puuttumisen huomaisi suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 437
Tällainen tiedoksi kun kerran ollaan itse aiheessa.

Oikeus takaisinperintään vanhentuu kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana aiheeton palkan tai muun etuuden määrä on maksettu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 825
Lisäksi:

Työnantaja voi pääsääntöisesti periä palkasta yhden kolmasosan. Työntekijälle pitää siis jokaisesta palkasta jäädä omaan käyttöön 2/3 tai vähintään ulosottolainsäädännön määrittelemä suojaosuus, joka on pienimmillään 922,50 euroa kuukaudessa. Suojaosuutta on korotettu vuoden 2023 ajaksi väliaikaisella lakimuutoksella.

Takaisinperinnässä noudatetaan muutoinkin samoja pelisääntöjä kuin ulosotossa. Työntekijälle palkasta vähintään jääviin tuloihin vaikuttaa se, kuinka monta alaikäistä lasta hänellä on huollettavanaan. Palkasta perittävän enimmäismäärän voi suuntaa antavasti laskea ulosottoviraston verkkosivuilta löytyvällä maksukieltolaskurilla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 911
Kysyn tilanteesta, jossa on maksettu puoli vuotta sitten liikaa palkkaa, tätä ei ole silloin huomattu. Puolen vuoden jälkeen palkkaa pyydetään maksamaan takaisin. Kyseessä on kuitenkin merkittävä summa. Luonnollisestikaan tuota kaikkea rahaa ei ole enää täysin tallessa, kun takaisinmaksun pyynti on tullut yli puoli vuotta myöhemmin. Alkuperäisesti virhe tapahtunut siis palkanlaskennan päässä. Pystyykö ja voiko noihin takaisinmaksettavaan summaan hakea summan kohtuullistamista? Tai neuvottelua osissa takaisin maksusta? Onko kokemusta?
Omalla kohdalla oli joskus tullut ylimääräistä useampi satanen, ja huomattiin kuukausien jälkeen. Se maksettiin takaisin vähentämällä tileistä 100€/kerta. Kyllä sen pitää mennä tuollaisella kohtuullisuudella, kun vika heidän päässään. Jos ei sovi, niin harkitsisin työnantajan vaihtoa, jos mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
368
Lisäkysymys, kuinka pitkältä ajalta työnantaja voi periä näitä takaisin? Eli jos virhe on tapahtunut vaikka 5 vuotta sitten niin voiko vielä periä takaisin?
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
2 005
Kyllä palkanmaksun kanssa kannattaa olla tarkkana joka tapauksessa, koska virheitä (hyvin huomattaviakin) sattuu jatkuvasti: Mm. Helsingin kaupungin työntekijöiden palkanmaksuhan on ollut todellinen vitsi pitkän aikaa. Eikä palkkakuitin tarkastaminen ole aina todellakaan mikään kovin yksinkertainen asia, koska lisät eri työpaikoissa ja ammateissa maksetaan usein palkansaajan kannalta varsin mielivaltaisesti päätetyissä jaksoissa ja lisien kirjaamisissa on palkkatoimistosta ja käytetystä ohjelmistosta riippuen selkeitä erojakin. Helppoahan se on, mikäli saa tasaisesti aina ja samaa kk-palkkaa, mutta jos palkkaan liittyy erilaisia lisiä ja lisätöitä (saati ylitöitä) ei tilanne olekaan millään lailla yksinkertainen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
780
Lisäkysymys, kuinka pitkältä ajalta työnantaja voi periä näitä takaisin? Eli jos virhe on tapahtunut vaikka 5 vuotta sitten niin voiko vielä periä takaisin?
Tähän kerettiin vastaamaan jo heti ketjun alkumetreillä.
Tällainen tiedoksi kun kerran ollaan itse aiheessa.

Oikeus takaisinperintään vanhentuu kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana aiheeton palkan tai muun etuuden määrä on maksettu.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 462
Itse sain joskus irtisanoutumisen yhteydessä lomarahat kahteen kertaan. Tuli muutama kuukausi sen jälkeen lasku maksaa ne takaisin jonka maksoin. Sitten palautuksesta kuukauden kuluttua tuli vielä yksi palkkalaskelma kotiin, jossa palkkaa korjattiin negatiivisella laskelmalla.

Käsittääkseni työnantajalla on oikeus laittaa ylimääräiset maksetut palkat perintään ihan samalla perjaatteella kuin sähköfirmalla maksamaton sähkölasku.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
796
Itse kyllä seuraan tiliä ja varsinkin tilinauhaan säännöllisesti ja joka kerta nun tulee tarkistan että kaikki on oikein. koska aina vähän väliä on ollut virheitä. aloittaessa firmassa huomasin että lomarahassa oli virheitä ja ilmoitin siitä. pyysin kollegaa tarkistamaan myös ja tarkemman tutkimisen jälkeen selvisi että oli saanut lomarahat useamman vuoden pielessä (liian vähän). siinä sitten menikin vuosi kun niitä takautuvasti laskettiin ja tutkittiin. tonneista oli lopulta kyse. ja nyt juuri vaihtui tilitoimisto niin pomo oikein pyysi katsomaan ja tarkistelemaan että kaikki menee oikein. ei mene, mutta nyt on sentään kyse kympeistä vuodessa eikä tonneista. tilejä seuraan viikoittain kun on useampia tilejä ja luottokortteja joista automaattisia laskutuksia niin pitää katsoa että saldo riittää. rahat tulee yhdelle tilille josta sitten siirtelen muille tileille. mobiilipankilla hoituu kaikki samalla ja näkee sijoitukset ja lainatkin. danske bankissa saa myös näkymään muiden pankkien tilit sovelluksessa. ja jos maksaa luottokorttilaskun pois ennen laskun muodostumista niin ei mene lisämaksuka edes.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 967
Itse kyllä seuraan tiliä ja varsinkin tilinauhaan säännöllisesti ja joka kerta nun tulee tarkistan että kaikki on oikein. koska aina vähän väliä on ollut virheitä. aloittaessa firmassa huomasin että lomarahassa oli virheitä ja ilmoitin siitä. pyysin kollegaa tarkistamaan myös ja tarkemman tutkimisen jälkeen selvisi että oli saanut lomarahat useamman vuoden pielessä (liian vähän). siinä sitten menikin vuosi kun niitä takautuvasti laskettiin ja tutkittiin. tonneista oli lopulta kyse. ja nyt juuri vaihtui tilitoimisto niin pomo oikein pyysi katsomaan ja tarkistelemaan että kaikki menee oikein. ei mene, mutta nyt on sentään kyse kympeistä vuodessa eikä tonneista. tilejä seuraan viikoittain kun on useampia tilejä ja luottokortteja joista automaattisia laskutuksia niin pitää katsoa että saldo riittää. rahat tulee yhdelle tilille josta sitten siirtelen muille tileille. mobiilipankilla hoituu kaikki samalla ja näkee sijoitukset ja lainatkin. danske bankissa saa myös näkymään muiden pankkien tilit sovelluksessa. ja jos maksaa luottokorttilaskun pois ennen laskun muodostumista niin ei mene lisämaksuka edes.
Mulla taas ei ole 30v aikana ollut yhtäkään virhettä palkanmaksussa joten motivaatio tarkkailla sitä on suht matala.

Kuukauden alussa siirtyy pari tonnia palkasta automaattisesti pois (säästöön ja sijoituksiin), ja käyttötili sitten menee suht tyhjäksi. Jos tili tyhjenee ennen aikojaan pitää tarkastaa mikä syynä, yleensä että olisin ostanut uuden läppärin tms. Jos tulisi liikaa palkkaa en varmaan huomaisi, toisaalta ei se mitään muuttaisi kun en olisi tuhlannut sitä.

Luottokortin laskun joutuu väkisin selailemaan läpi kun oletuksena siitä menis maksuun vain pieni osa ja mä taas maksan sen aika kerrallaan pois. Ei sielläkään ole ollut viimeisen 20v aikana yhtäkään yllätystä, mutta sitä ennen pariin kertaan ovat tiedot vuotaneet jostain ja se olikin isompi hässäkkä.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 036
Mulle maksettiin kerran lomarahat tuplana, itse en huomannut lainkaan ja työnantaja huomasi vuoden päästä. Työnantaja katsoi sen ennakkomaksuksi, ja maksoi sitten vain erotuksen sinä kesänä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 670
Keskittykääpäs sitten ketjun aiheesta asiallisesti kekustelemiseen henkilökohtaisuuksiin menevän jankkaamisen sijaan, kiitos.

Muutama kymmenen viestiä offtopicia, vänkäämistä ja henkilökohtaisuuksia yleiseen taloudenhallintaan ja toisten käyttäjien taloudenhallinnan arvosteluun liittyen poistettu ketjua sotkemasta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 424
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom