Lidl:n ruuat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -KH-
  • Aloitettu Aloitettu
Eli, joku tämmöinen Lidlin valmissmäidä on sen verran liki että jos ei tykkää, voi tuomita helposti koko kulttuurin? Nimimerkillä en ole ostanut kun ajattelin että maistuu vain muovilta...

Enpä ostaisi yhtään tuotetta, jos oletus on, että se maistuu muovilta.

--

Lidlissä on ollut parempia eineksiä tässä jo vuoden, Henri Alen kun tuli Hans Välimäen tilalle kumppaniksi, niin on tullut paljon maukkaita uutuuksia. Aion koettaa vielä noita muitakin miehen projekteja.
 
tuommoisia en toki ostaisi, mutt noita makkaroita ajattelin...

Weisswurstista kannattaa katsoa tämä video. En menisi ravintolaan sen perässä. Enkä imenyt sitä kuoresta. Mutta se on vähän erilaista makkaraa, kannattaa koettaa! Sitä saa Oktoberfestillä teltoista ennen kello 12. Ja se on enemmän baijerilaista, kuin berliiniläistä. Sinappi on erityismaininta Suomessa, kun sen nimenomaa pitää olla makeaa sinappia. Tuossa tuli kolme minipakettia sinappia mukana. Varmaan jakaa mielipiteitä täälläkin - jotkut tykkää, jotkut inhoaa.

Currywurst taas on berliiniläiset makkaraperunat (myös usein ilman perunaa, niinkuin tässä), jossa on omanlaisensa ketsuppi ja päälle ripotellaan vielä curry-maustetta. Sitä saa vielä eri maggaroilla Berliinissä ja se on vähemmän erikoinen, kuin tuo weisswurst. Olen ollut Hampurissa ja Münchenissä tässä vuoden sisään, niin siellä ei ole niin suosittuja, kuin Berliinissä. Toki kaikkialla saa, mutta Berliinissä löytyy melkein joka kadunkulmalta.

--

..ja et kysynyt, mutta sitten on se leberkäse (kirjaimellisesti maksajuusto), jossa ei ole juustoa - ja ei välttämättä maksaakaan. Olisin saanut "ilmaiseksi" osana hotellin aamiaista, jätin ottamatta.

--

Melkein voisi sanoa, että nämä on sellaisia, että itse syö ensin Saksassa, ja sitten täältä hakee Lidlistä einesversion. Ei se ihan samaa tasoa ole, mutta tulee Saksa mieleen ja ne paremmat versiot, joita siellä söi..
 
Lidlin Chef Select -brändin lisukeperunoita tarjoaa äppi. Epäilyttäviä, mutta oisko kukaan kokeillut ilmeisesti valmiita keitettyjä tai paistettuja perunoita?
 
Lidlin Chef Select -brändin lisukeperunoita tarjoaa äppi. Epäilyttäviä, mutta oisko kukaan kokeillut ilmeisesti valmiita keitettyjä tai paistettuja perunoita?

Kyseisiä perunoita yhtään tuntematta on kyllä silti todettava, että eihän se pottujen keittäminen, tai paistaminen kovin monimutkaista keittiökemiaa ole.

Joskus aikoinaan tuli kerran kokeiltua ravintolapäivänä (Restaurant Day), sen kokonaishomman helpottamiseksi joitain tukusta haettuja, joidenkin ravintoloidenkin käyttämiä, valmisperunoita friteerausta varten. Asiakaspalaute oli aika yksiselitteisesti se, että aikaisemmin oli parempaa ja seuraavana vuonna sitten niitä ei enää käytettykään.
 
tuommoisia en toki ostaisi, mutt noita makkaroita ajattelin...

Henkan makkaroita tuli kokeiltua, joku 'Hot Honey Cheddar' (tjsp) -nimisiä.

Ihan ok raakamakkara, joskin ihan snadisti liikaa sitä hunajaa omaan makuuni. Ei se silti (ehkä) estä ostamasta niitä joskus toistekin.
 
Kyseisiä perunoita yhtään tuntematta on kyllä silti todettava, että eihän se pottujen keittäminen, tai paistaminen kovin monimutkaista keittiökemiaa ole.
Olen peräti about samaa mieltä. Moni muukin kaupasta saatava valmiihko sapuska on helppo ja joskus nopeakin itse valmistaa.

Silti arjen kiireissä voisi valmis pussi pottuja olla joskus ihan jees. Jos ne olisivat peräti kohtuullisen makuisia. Arvelen niiden kuitenkin olevan maultaan tai rakenteeltaan heikkoja. Ehkä kokeilen ja syön väkisin, jos paskaa.
 
Puolivalmisteille on aikansa ja paikkansa, ei yhtään väärin käyttää vaikka just pakastevihanneksia apuna kun tekee vaikka nakkikeittoa. Ja on myös ihmisä jotak ei itse voi pilkkoa kasviksia niin heille noi on välttämätön asia.
 
Lidlin Chef Select -brändin lisukeperunoita tarjoaa äppi. Epäilyttäviä, mutta oisko kukaan kokeillut ilmeisesti valmiita keitettyjä tai paistettuja perunoita?
Ne paistetut perunat, joissa pekonia mukana, ovat hyviä. Pannulle paistumaan ja pari braatvurstia tykö, niin on äkkiä hyvää syötävää.
 
Ne paistetut perunat, joissa pekonia mukana, ovat hyviä. Pannulle paistumaan ja pari braatvurstia tykö, niin on äkkiä hyvää syötävää.
1780152483645.png

Tuommoisia tarjoaa sovellus. Pekonillinen on tuo punainen. Menee ruokakunnassa ehkä testiin useampikin noista.
 
Lidlin Chef Select -brändin lisukeperunoita tarjoaa äppi. Epäilyttäviä, mutta oisko kukaan kokeillut ilmeisesti valmiita keitettyjä tai paistettuja perunoita?

Paistettuja ostin joskus, kun olin remppaevakossa. Ihan jees, mutta ne on silti paistettava itse ja tässä ei säästä kuin pari työvaihetta, ja silti joutuu itse tekemään. Eikä ole ruskeita paketista suoraan, vaan raakaa perunaa.
Keitettyjä perunoita en osta, kyllä nyt sen verran pitää itse jaksaa tehdä.
Gratiiini on kiinni siitä juustosta, mitä on käytetty - ja kovin epäilevästi suhtaudun Lidlin peruseinesmerkin juustoon..

--

Ja siis, minähän ostan Mummon Paistiperunat mieluummin, ja se on myös sen helppouden takia + sen takia, että sieltä voi ottaa 150-200g perunoita ja käyttää sitä samaa pussia useaan ateriaan. Tuosta tulee 2-3 ateriaa ja sen jakaminen on hankalaa, kun avattu pakkaus menee huonoksi nopeammin.
 
Kyseisiä perunoita yhtään tuntematta on kyllä silti todettava, että eihän se pottujen keittäminen, tai paistaminen kovin monimutkaista keittiökemiaa ole.
Kyse on puolivalmisteista. Ideana on aika nopeasti saada tarpeeksi hyvää syötävää. Kyse on tietysti makuasioista.

Odotan vielä vajaan kuukauden, että Annabella-perunat tulevat myyntiin. Niitä voi keittää kattilallisen, syödä heti osan ja paistaa loput seuraavina päivinä. Voi myös tehdä salaattia niistä. Swiftit, Solistit, Timot ja muut vetiset uudet perunat jätän ostamatta.
Odottaessa Annabellaa, en pitäisi huonona ideana kokeilla noita Lidlin perunoita. Noissa on parasta ennen -päivämäärä aika kaukana, joten ei ole kiire valmistukselle.
 
Paistettuja ostin joskus, kun olin remppaevakossa. Ihan jees, mutta ne on silti paistettava itse ja tässä ei säästä kuin pari työvaihetta, ja silti joutuu itse tekemään. Eikä ole ruskeita paketista suoraan, vaan raakaa perunaa.
Keitettyjä perunoita en osta, kyllä nyt sen verran pitää itse jaksaa tehdä.
Gratiiini on kiinni siitä juustosta, mitä on käytetty - ja kovin epäilevästi suhtaudun Lidlin peruseinesmerkin juustoon..
Eivät ole raakoja. Ne voi lämmittää mikroaaltouunissa. Siis ne paistetut perunat.
 
Puolivalmisteille on aikansa ja paikkansa, ei yhtään väärin käyttää vaikka just pakastevihanneksia apuna kun tekee vaikka nakkikeittoa. Ja on myös ihmisä jotak ei itse voi pilkkoa kasviksia niin heille noi on välttämätön asia.

Joo, rauha maassa, ei tässä kai kukaan ole mitenkään ollut puolivalmisteita kieltämässä. 🤣

Mutta tuskin kukaan myöskään kuvittelee, että kovinkaan monet niistä olisivat laadullisesti ylivertainen ratkaisu. Helppojahan ne tottakai ovat - ja onhan jopa tässä ketjussakin mainittu Henkka Alén joskus sanonut, että ei hän (kotona) yleensä viitsi itse tehdä majoneesia tai voitaikinaa, koska kaupasta saa kotikäyttöön ihan kelvollisia tuotteita valmiina.

Sitten on vielä lisäksi sellaisia raaka-aineita (kuten esim. herneet), joiden laatua esim. pakastaminen ei juurikaan heikennä. Etenkin talvisaikaan ne ovat oikein käyttökelpoisia.

Odotan vielä vajaan kuukauden, että Annabella-perunat tulevat myyntiin.

Annabella on kyllä hyvä pottu. 👍🏼
 
Paella(sekoitus) maustetta haluaisin ostaa, siis kuivaa mitä vaan ripottelisi tarvittaessa/säilyisi purkissa, mutta eipä näytä missään olevan. Isoilla ketjuilla vuosia sitten näemmä ollut mutta kaikista hävinnyt.
 
Mielenkiintoista. Raakoja (lohko)perunoitakaan ei tarvitse keskilämmöllä paistaa pannulla kuin max. vartin, ja niistä tuleekin sitten ihan sairaan hyviä. 😉
En ota aikaa. Olen paistanut noita perunoita ja makkaroita ison paistinpannullisen. Kyllä siihen menee jopa 15 minuuttia. Tästä asiasta en jaksa väitellä.
Lidlin oma ohje kertoo paistoajaksi 5 minuuttia + kääntö ja 5 minuutin paisto. Silloin tulee väriä perunoihin.
 
Mielenkiintoista. Raakoja (lohko)perunoitakaan ei tarvitse keskilämmöllä paistaa pannulla kuin max. vartin, ja niistä tuleekin sitten ihan sairaan hyviä. 😉
Muistelisin, että 20 minsaa raa'asta ja niitä saa paapoa siinä koko ajan, jotta pysytään keittämisen ja paistamisen välimaastossa.
 
Parhaat paistinperunat tulee niin että paloiks, keitinveteen suola ja RUOKASOODAA. Keittää sen aikaa että hammastikku uppoaa pienellä vastuksella, mutta perunapala pysyy vielä tikussa. Sitten kaadetaan vesi pois ja annetaan olla siivilässä jonkin aikaa, min 30min ja sitten paistellaan rasvassa, mielellään ankanrasvassa.
 
Parhaat paistinperunat tulee niin että paloiks, keitinveteen suola ja RUOKASOODAA. Keittää sen aikaa että hammastikku uppoaa pienellä vastuksella, mutta perunapala pysyy vielä tikussa. Sitten kaadetaan vesi pois ja annetaan olla siivilässä jonkin aikaa, min 30min ja sitten paistellaan rasvassa, mielellään ankanrasvassa.

OT, mutta pakko jatkaa. Itse puolikeitän perunat edellisenä päivänä. Sitten laitan pussiin ja marinadiin (yksinkertaisimmallaan öljy+grillimauste). Sitten paistan pannulla parina seuraavana päivänä - ja olet oikeassa tuosta ankanrasvasta :)

Minulla se lepääminen tapahtuu jääkaapissa.

--

Ja tämä pieni välivaihe on ainoa, mitä tarttee kotona tehdä (kuorimisen lisäksi), jotta saa samanlaista (tai parempaa), kuin tuo einesvalmiste.
 
Parhaat paistinperunat tulee niin että paloiks, keitinveteen suola ja RUOKASOODAA. Keittää sen aikaa että hammastikku uppoaa pienellä vastuksella, mutta perunapala pysyy vielä tikussa. Sitten kaadetaan vesi pois ja annetaan olla siivilässä jonkin aikaa, min 30min ja sitten paistellaan rasvassa, mielellään ankanrasvassa.
Joo, kyllä voi olla näin, mutta omalta osaltani keskustelu lähti helposta nopeasta eineksestä Lidlissä. Mutta lähteköön mopo parhaan paistinperunan suuntaan, ei siinä...
 
Pitkästä aikaa löytyi todella hyvän makuinen mauste, Kuljanka.

kuljanka.PNG


ainesosat.PNG
Kuljanka ei ole se mauste vaan Lidlin itäeurooppabrandi.

Mutta tätä ollut tarkoitus testata, kertaakaan sitä ei ole sattunut hyllyyn kun on käynyt itäeurooppateemaa norkoilemassa :sad:

Olen kyllä melko varma että tuo on jonkinlaista Kucharek-kopiota (tai jopa ehtaa tavaraa eri etiketillä), joka on samankaltaista kuin Kroatialainen Vegeta.

Jos näin, niin tuo on loistavaa tavaraa. Yllä mainttuja tuodaan suomeenkin mutta ei noita silti monessa kaupassa ole tarjolla.
 
Mihin ruokiin tuo, vaiko tyyliin "kaikkiin"?
Olen testannut vasta kanan rintafileisiin sekä lihapalan maustamiseen ja uskoisin, että käy vaikka lämpimiiin leipiin, eli ihan mihin tahansa.

Kysyin tekoälyltä tuosta ja se vertasi sitä aromisuolaan.
 
Olen testannut vasta kanan rintafileisiin sekä lihapalan maustamiseen ja uskoisin, että käy vaikka lämpimiiin leipiin, eli ihan mihin tahansa.

Kysyin tekoälyltä tuosta ja se vertasi sitä aromisuolaan.
Aromisuolassa on ainakin ennen ollut natriumglutamaattia (E621). Sitä kannattaa ostaa esimerkiksi mamukaupoista. On halpaa. Nimenä voi olla esimerkiksi MSG. Se ei ole vaarallista, vaikka jotkut näin väittävät (Wiki):
VTT:n akatemiaprofessori Kaisa Poutanen arvioi natriumglutamaatin olevan yhden eniten tutkituista elintarvikkeiden ainesosista. Sen ovat luokitelleet kaikkein turvallisimpien lisäaineiden joukkoon mm. YK:n ja WHO:n asiantuntijat.
 
En ota aikaa. Olen paistanut noita perunoita ja makkaroita ison paistinpannullisen. Kyllä siihen menee jopa 15 minuuttia. Tästä asiasta en jaksa väitellä.

Turha kai siitä väittelemään on alkaa, jos joku kerran ihan omasta vapaasta tahdostaan "helpomman" vuoksi haluaa ostaa snadisti kalliimpia puolivalmisteita, ja silti käyttää vähintään saman verran aikaa ja vaivaa huonomman, tai ei ainakaan paremman, lopputuloksen vuoksi. 🤣

Mutta ei siinä mitään, jokaisella varmasti on omat omasta mielestä omat "parhaat" tapansa.

BTW, en ainakaan suuresti juhlisi silläkään, että ei ole tapana kellottaa omaa ruoanlaittoa. 😉
 
Öööö täh, kyllä helvetissä pidetään kirjaa noista kypsennysajoista, jos halutaan puolkova muna niin se PITÄÄ ihan oikasti kellottaa et se on kolme minsaa kiehuvaan veteen että saa just eikä melkein oikeen kypsyysasteen, ja se ei muuten ole niin helppoa, se ajotus on tosi tarkka, ja jäähdytys pitää tehdä HETI että se ei kypsy yli, itellä munille jäävesipunkka jonne kippaan kun ekana kiehuva vesi kaadettu pois.

Mut joo, tää menee taas kyllä offtopikkiin joten lopetanpa osaltani tähän, oliks meillä mitään yleistä ruoanvalmistusketjua jossa vois jatkaa tätä lätinää?
 
Vaimo "keittää" munat laittamalla munat kiehuvaan veteen, ja liesi pois päältä, kansi pääle ja varrotaan kellon kanssa 7 minuuttia, sitten kattila kylmävesikraanan alle. Muuttujina munien ja kattilan koko, eli veden määrä.

Mitäs halvin voi maksaa lidlissä? En kuolaksenikaan muista, S-kaupassa 7,30/kg
 
Munankeitintä/keittimiä käyttänyt varmaan yli 20v, ei voisi olla helpompaa, haluaa millaisen vaan. Ei tarvitse kytätä kuin vaan kuulla merkkiääni lopussa.
 
Airfryer toimii myös munankeittimenä, eikä siihen vettä tarvita. Jääkaappikylmät munat saa "keitettyä" koviksi 13 min @ 135 °C, huoneenlämpöisille ja vähemmän koville riittää vähemmän. Kokeilemalla löytää omalle pöhöttimelle sopivan ajan. Sorry offtopic.
 
Lidlissä oli sama hinta halvimmassa: 7,30/kg. Pääsi koittamaan kirkastetun voin tekoa...
 
Kuljanka ei ole se mauste vaan Lidlin itäeurooppabrandi.

Mutta tätä ollut tarkoitus testata, kertaakaan sitä ei ole sattunut hyllyyn kun on käynyt itäeurooppateemaa norkoilemassa :sad:

Olen kyllä melko varma että tuo on jonkinlaista Kucharek-kopiota (tai jopa ehtaa tavaraa eri etiketillä), joka on samankaltaista kuin Kroatialainen Vegeta.

Jos näin, niin tuo on loistavaa tavaraa. Yllä mainttuja tuodaan suomeenkin mutta ei noita silti monessa kaupassa ole tarjolla.
Suosittelen tutustumaan Kuljankan paprikatahnaan (hot) tuubissa. Aina tosi pieni erä myynnissä, nyt sain kaksi napattua.

Ja tosiaan tuo maustesuola on hyvinkin lähellä Vegetaa.

offtopic// Itse tosin suosin kotimaisen "Salakuljettajan Chilin" mausteseoksia ja suoloja. ;)

(Suolat – Käsintehdyt maustesuolat ilman lisäaineita | Salakuljettajan Chilit)

Mutta ei sielläkään Vegetan/Kuljankan maustesuolaa vastaavaa oikein ole.

Ja aina mausteiden ystäville pitänee mainita myös Ruoveden herkku.

(Mausteet - Ruoveden Herkku Oy)

//offtopic
 
Suosittelen tutustumaan Kuljankan paprikatahnaan (hot) tuubissa. Aina tosi pieni erä myynnissä, nyt sain kaksi napattua.

Ja tosiaan tuo maustesuola on hyvinkin lähellä Vegetaa.

offtopic// Itse tosin suosin kotimaisen "Salakuljettajan Chilin" mausteseoksia ja suoloja. ;)

(Suolat – Käsintehdyt maustesuolat ilman lisäaineita | Salakuljettajan Chilit)

Mutta ei sielläkään Vegetan/Kuljankan maustesuolaa vastaavaa oikein ole.

Ja aina mausteiden ystäville pitänee mainita myös Ruoveden herkku.

(Mausteet - Ruoveden Herkku Oy)

//offtopic
Toi paprikatahna on kyllä hyvää, mutta maku on tosi voimakas. Ei niinkään tulinen, vaan tosi "intensiivinen" eli varovaisesti kannattaa ruokiin laittaa tai ei maistu muu kuin paprikatahna :D Ellei se toki ole tarkoitus.
 
Henkan makkaroita tuli kokeiltua, joku 'Hot Honey Cheddar' (tjsp) -nimisiä.

Ihan ok raakamakkara, joskin ihan snadisti liikaa sitä hunajaa omaan makuuni. Ei se silti (ehkä) estä ostamasta niitä joskus toistekin.

Eilen tuli testattua Henkan reseptillä tehtyä Provencen yrtit-raakamakkaraakin. Aika rohkeasti siinä kuivatun Provence-yrttiseoksen maut nousivat pintaan, joten jos kyseinen yrttiseos ei ole oma suosikki, niin ei kannata ainakaan kovin montaa pakkausta kerralla hamstrata. Ihan sellaisenaan se oli omaan makuuni vähän liikaa, mutta lautasella välimerellisten kasvisten kanssa se toimi ihan ok. Joku sellainen (pohjois)italialaistyyppinen yrttinen salsiccia menee kyllä heittämällä noiden ohi.
 
Tuon Kuljanka-brändin alla tuntuu olevan aika kivoja tuotteita. Hapankaalia tuli tällä kertaa ostettua ja oli kyllä mukavan kipakkaa ja raikasta. Pakkausmuoto tosin oli pelkkä muovipussi ilman mitään sulkijamekanismia, joten tuollaiselle lisukkeelle se on yhden henkilön talouteen vähän huono, vaikka eihän se hapankaali pilalle helposti mene, vaikka avattu onkin.
 
Kuljankaa ostanut vasta yhden tuotteen eli pussillisen hapankurkkuja. Ei olleet kummoisia, hapatetuiksi vähän kovia ja mauttomiakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 286
Viestejä
5 246 824
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom