Lentoturmatutkinta

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 494
Onkos muut katselleet tätä nykyisin National Geographic:ilta, mutta ennen muistaakseni myös FOX:iltakin tullutta sarjaa lento-onnettomuuksien tutkimisesta? Varsin mielenkiintoisia tapauksia tuolla kyllä ollut, ja ainakin se luuloni että erittäin kokenut kapteeni/perämies olisi välttämättä aina niin hyvä asia on asettunut vähän kyseenalaiseksi.

Se huono puoli tuossa lähetyskanavassa kyllä ainakin on, ettei heillä ole mitään YLE:n tai MTV 3:n tyylistä nettipalvelua mistä noita voisi katsoa myös jälkeenpäin silloin kuin ehtii/huvittaa.
 
On tätä tullut säännöllisen epäsäännöllisesti katsottua, aikaisemmin Foxilta ja nyt nat geo:lta. Ehkä hieman hankaloittaa seuraamista, että samoja jaksoja näytetään uusintana melko paljon. Useasti kun on huomannut ohjelman tulevan ja olisi aikaa katsoa, niin saa todeta olevan uusinta jakso jonka on jo nähnyt. Muuten kyllä mielenkiintoinen sarja jota on ihan mukava seurata.

Ja onhan Nat Geo:lla nettipalvelu: National Geographic - Lentoturmatutkinta En tosin tiedä miten hyvin näkee vanhoja jaksoja vai vain viimeisimmän.
 
Tulee kyllä seurattua, erittäin mielenkiintoinen sarja. Sen sijaan tuo telkkarissa esittäminen on ihan onnetonta, jatkuvasti tulee uusintoja eikä jaksokuvauksiin yleensä ole jaksettu laittaa minkä kauden ja mistä jaksosta on kyse. Toisaalta osassa se kuitenkin mainitaan, loogista?

Joten boksi tallentaa sokeasti kaikki joissa on yksilöllinen jaksokuvaus, tulee silti samoja uudestaan mutta bongasin jokin aika sitten mainoksen että uudet jaksot sunnuntaisin. Nytpä on siis tullut selailtua noista tallenteista aina sunnuntaipäivien jaksoista se uusi ja ennennäkemätön. Sunnuntainakin tulee siis toki monta jaksoa joista muut paitsi se yksi ovat uusintoja...
 
Lähinnä sivusilmällä tulee vilkuiltua, ei oikein kestä pää katsoa tuntia sitä Ö-luokan näyttelijöiden dramatisointia.

Mutta ne lopulliset onnettomuuksien syyt ovat usein mielenkiintoisia. Yksi mieleen jäänyt oli se kun jotain meksikolaista valtiopamppua kuljettanut kone rysäytti keskelle mexico cityä tappaen koneesta kaikki ja muutaman maasta, syynä ammattitaidottomat lentäjät jotka olivat väärentäneet lupapaperinsa päästäkseen pilotinpalkoille. Ei käynyt sankareilla mielessä että sillä on vähän huono vaikutus terveyteen jos lentelee koneilla joita ei osaa lentää.
 
On tullut katseltua. Kid in Cockpit yksi hyvä. Tietysti Air France 447 parit vai kolmetko eri jaksot. Kyllähän näitä löytyy muitakin. Concorden turmatutkinta.
 
Lähinnä sivusilmällä tulee vilkuiltua, ei oikein kestä pää katsoa tuntia sitä Ö-luokan näyttelijöiden dramatisointia.

Mutta ne lopulliset onnettomuuksien syyt ovat usein mielenkiintoisia. Yksi mieleen jäänyt oli se kun jotain meksikolaista valtiopamppua kuljettanut kone rysäytti keskelle mexico cityä tappaen koneesta kaikki ja muutaman maasta, syynä ammattitaidottomat lentäjät jotka olivat väärentäneet lupapaperinsa päästäkseen pilotinpalkoille. Ei käynyt sankareilla mielessä että sillä on vähän huono vaikutus terveyteen jos lentelee koneilla joita ei osaa lentää.

Missäköhän ovat oppineet käyttämään konetta sen verran, että ovat päässeet ilmaan asti?
 
Missäköhän ovat oppineet käyttämään konetta sen verran, että ovat päässeet ilmaan asti?

Ovat varmaan olleet lentokoulussa jonkin aikaa ja lentäneet sieltä vittuun, tai jotain tuollaista.

Tai sitten nojatuolilentäneet kämpillä lisensoidulla simulaattorilla, joka toimii täsmälleen samalla tavalla kuin se aito konekin. :think:

Vaikken ole oikeassa elämässä koskaan edes virtsannut lentokoneen ohjaamon suuntaan, voisin väittää, että jos joku minut istuttaisi B737 tai B777 ohjaimiin, niin kykenisin käynnistämään koneen järjestelmät ja lähtemään lentoon. Toki laskeutuminen olisi varmaankin sitten mallia Asiana Airlines.

Mutta hätätilanteessa voi ihan tietokonepelistä opetella, että miten nuo laitokset toimii.
 
Ovat varmaan olleet lentokoulussa jonkin aikaa ja lentäneet sieltä vittuun, tai jotain tuollaista.

Niin tämähän se varmasti todennäköisin vaihtoehto on.
Ovatko nuo pelisimulaattorit muka oikeasti noin yksityiskohtaisia, että niitä pelanneena muka pääsisi oikealla koneella ilmaan? En ole itse ikinä lentosimuja pelannut mutta kuulostaa aika uskomattomalta.
 
Ovatko nuo pelisimulaattorit muka oikeasti noin yksityiskohtaisia, että niitä pelanneena muka pääsisi oikealla koneella ilmaan? En ole itse ikinä lentosimuja pelannut mutta kuulostaa aika uskomattomalta.

Kyllä, pelisimulaattoreita käytetään lentoyhtiöissä opetusvälineinä. Lentokoneiden toiminta on simuloitu täydellisesti ja koneen valmistajan lisenssillä. Eli käytännössä jokainen nappi siellä ohjaamossa on sellainen, mitä voit pelissäkin painaa ja se käyttäytyy samalla tavalla kuin oikeassa elämässä.

Tuosta voi katsoa, että miten Boeing 777 lähtee käyntiin, jos sattuu joskus olemaan käyttöä. :think:Videossa ajetaan Microsoft Flight Simulatoria ja PMDG B777 simupakettia.

 
Kauan tullut seurattua jo kyseistä ohjelmaa. Ja kuten joskus aiemminkin todettua usein syyt monien osien summia. Itselleni ehkä "vaikuttavin" tapaus tää ihan pari viikkoa sitten esitetty TransAsia onnettomuus kun joku mitätön sensorivika varoitti toisen moottorin viasta ja moottori meni tyhjäkäynnille sitten ns. kokenut kapteeni typeryyksissään sammutti väärän toimivan moottorin. Taustalta paljastu sitten jälkeenpäin että kyseinen kapteeni oli jo simulaattorissa hermoillut ja tehnyt virheitä paineenalaisissa hätätilanteissa.

Huolestuttavaa noissa joissain tapauksissa myös tuo miten lentäminen on nykyään niin "helppoa" kun autopilotti tekee melkein kaiken eli kun hätätilanne tulee lentäjät ei enää välttämättä osaa perusasioita edes, kun useammassakin tutkinnassa muistaakseni ollut tuo kun kone alkaa tippuu ja tulee sakkausvaroitus liian alhaisesta nopeudesta niin lentäjät alkaa hulluna vetää nokkaa ylös ohjaussauvasta, jolloin nopeus vaan hidastuu lisää. Joka siis just päinvastoin kuin se miten pitäisi toimia eli moottorit täysille ja nokkaa alas kunnes saadaan kone takaisin haltuun. Tuossa viime vuosien (2009) kuuluisassa Air Francen 447:n tapauksessa tämäkin jälleen yksi niistä seikoista mikä johti tuhoon.

Vaikken ole oikeassa elämässä koskaan edes virtsannut lentokoneen ohjaamon suuntaan, voisin väittää, että jos joku minut istuttaisi B737 tai B777 ohjaimiin, niin kykenisin käynnistämään koneen järjestelmät ja lähtemään lentoon. Toki laskeutuminen olisi varmaankin sitten mallia Asiana Airlines.

Olihan jo Mythbustersissa muinoin kun todistivat että saivat nykyaikaisen 737:n (en ihan varma koneesta..) simulaattorissa turvallisesti kentälle usemman kerran oletetussa tilanteessa, että pilotit poissa pelistä ja täysin ummikko hyppää puikkoihin ja saa ohjeita vaan radiolla lennonjohdolta.
 
Kyllä, pelisimulaattoreita käytetään lentoyhtiöissä opetusvälineinä. Lentokoneiden toiminta on simuloitu täydellisesti ja koneen valmistajan lisenssillä. Eli käytännössä jokainen nappi siellä ohjaamossa on sellainen, mitä voit pelissäkin painaa ja se käyttäytyy samalla tavalla kuin oikeassa elämässä.

Tuosta voi katsoa, että miten Boeing 777 lähtee käyntiin, jos sattuu joskus olemaan käyttöä. :think:Videossa ajetaan Microsoft Flight Simulatoria ja PMDG B777 simupakettia.



Mielenkiintoinen pätkä. Nyt vain väärentämään lentolupaa ja töihin johonkin Intiaan (tai sitten ei).
 
Mielenkiintoinen pätkä. Nyt vain väärentämään lentolupaa ja töihin johonkin Intiaan (tai sitten ei).

Ne meksikolaiset tosiaan olivat oppineet ainakin perusteet jossain, mutta nillä ei ollut mitään pätevyyksiä lentää sitä konetyyppiä jolla sitten rojauttivat keskelle kaupunkia. Eivät tainneet osata säätää autopilottia oikein tai jotain.
 
Olihan jo Mythbustersissa muinoin kun todistivat että saivat nykyaikaisen 737:n (en ihan varma koneesta..) simulaattorissa turvallisesti kentälle usemman kerran oletetussa tilanteessa, että pilotit poissa pelistä ja täysin ummikko hyppää puikkoihin ja saa ohjeita vaan radiolla lennonjohdolta.

Samoja nappuloitahan se ummikkokin siellä ohjaamossa painaa/painaisi, kuin kapteenikin. Ero on siinä, ettei kapteenia tarvitse erikseen neuvoa tältä osin. Ihminen hoitaa ilmeisesti vielä nousut/laskut, mutta muuten mennään autopilotin mukaan.
 
Ihminen hoitaa ilmeisesti vielä nousut/laskut, mutta muuten mennään autopilotin mukaan.

Nousut, laskeutuminen on jo parhaassa tapauksessa täysin automatisoitua. Esimerkiksi se taannoinen SFO:ssa sattunut onnettomuus johtui varmasti osaksi siitä, että korealaiset olivat tottuneet tulemaan tonttiin täysin automaattisesti ja nyt syystä tai toisesta päätti laskeutua manuaalisesti (olikohan sillä kiitoradalla, mikä niille määrättiin, laitteisto huollossa tai jotain tuollaista).

Käytännössä vain pienemmille lentokentille laskeutuvat pilotit tulevat enää manuaalisesti alas, koska pienemmiltä kentiltä ei välttämättä löydy automaattilaskeutumiseen vaadittavaa laitteistoa ainakaan jokaiselta kiitotieltä.

PS: Jos lennät johonkin ja kone tulee alas todella nätisti ilman minkäännäköistä tömähdystä, niin ei kannata taputtaa, sillä laskeutumisen hoiti tietokone. :think: Manuaalilaskeutumisissa tömähtää vähän enemmän, kun tuovat koneen 'varmasti' alas.
 
Välillähän noita näkee kun tullaan älyttömissä sivutuulissa alas, eikös nuo ihan pilotit hoida manuaalisesti?
 
Nousut, laskeutuminen on jo parhaassa tapauksessa täysin automatisoitua. Esimerkiksi se taannoinen SFO:ssa sattunut onnettomuus johtui varmasti osaksi siitä, että korealaiset olivat tottuneet tulemaan tonttiin täysin automaattisesti ja nyt syystä tai toisesta päätti laskeutua manuaalisesti (olikohan sillä kiitoradalla, mikä niille määrättiin, laitteisto huollossa tai jotain tuollaista).

Käytännössä vain pienemmille lentokentille laskeutuvat pilotit tulevat enää manuaalisesti alas, koska pienemmiltä kentiltä ei välttämättä löydy automaattilaskeutumiseen vaadittavaa laitteistoa ainakaan jokaiselta kiitotieltä.

PS: Jos lennät johonkin ja kone tulee alas todella nätisti ilman minkäännäköistä tömähdystä, niin ei kannata taputtaa, sillä laskeutumisen hoiti tietokone. :think: Manuaalilaskeutumisissa tömähtää vähän enemmän, kun tuovat koneen 'varmasti' alas.

Juu, varmastikin koko lento saadaan pitkälti hoidettua automatiikan voimin. Linkkaan tähän äskettäin löytämäni Youtube-kanavan, jossa lentäjä kertoo ammatistaan. Autopilotti tekee tasan sen, mitä sille syötetään, eli on käytännössä ohjaajan jatke.

Mutta ketjun aiheeseen palatakseni: on aika ihmeellistä miten hienosti saavat mallinnettua turmaan johtaneita syitä. Palaneesta rungosta löytyy joku vääntynyt mutteri, tai katkennut vaijeri - Heureka!

 
Välillähän noita näkee kun tullaan älyttömissä sivutuulissa alas, eikös nuo ihan pilotit hoida manuaalisesti?

Juu, autopilotti kykenee laskeutumaan johonkin tiettyyn m/s asti ja sen kovemmassa tuulessa menee manuaaliseksi.

Juu, varmastikin koko lento saadaan pitkälti hoidettua automatiikan voimin. Linkkaan tähän äskettäin löytämäni Youtube-kanavan, jossa lentäjä kertoo ammatistaan. Autopilotti tekee tasan sen, mitä sille syötetään, eli on käytännössä ohjaajan jatke.

En tiedä mitä kaveri lentää, mutta itse puhun isoista koneista enemmänkin. Pienemmissä (ja vanhemmissa) konetyypeissä on huomattavasti vähemmän automaatiota. Esimerkiksi ne Suomen sisällä liikkuvat ATR-72:t ei varmaan hirveästi automaatilla laskeudu.

Mutta kun puhutaan maiden välillä lentävistä koneista, niin eipä sitä autopilottia tarvitse hirveästi sörkkiä. Lennonjohdosta tulee ilmoitus, että nyt alat lentämään 10000 jalassa, niin rassaa sitä maksimikorkeuden nappulaa ylös aina kun käsky käy. Koko reitti on ohjelmoitu lentotietokoneeseen ja kone seuraa reittiä täysin ilman pilotin kosketusta. Itseasiassa sitä reittiä ei usein tarvitse edes ohjelmoida, kun niitä on talletettu läjä koneen muistiin.

Hyvänä esimerkkinä se Malesian tapaus, missä se jätkä oli todennäköisesti imenyt hapen koneesta vittuun ja tappanut siten kaikki matkustajat ja itsensä. Lentokone kuitenkin lensi autopilotilla korkeutta tai suuntaa tuntikausia kunnes polttoaine loppui ja syöksyi mereen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen päässyt testaamaan Hki-Vantaan lentoasemalla olevaa DC9-simulaattoria. Lentoonlähtö ja laskeutuminen meni ihan kohtalaisen hyvin ihan vaan lentosimulaattoripeleistä opituilla taidoilla, tosin pidettiin meidän porukalle ennen simulaattoria pikakurssi lentämisestä ja perämiehenä oli kuitenkin ihan oikea lentäjä. Eli toisin sanoen lentoonlähdössä käytin vähän liikaa kaasua eli polttoainetehokkuus kärsi ja vastaavasti laskeutumisessa pysähtyminen oli ilmeisesti vähän turhan raju mutta kuulemma oli kuitenkin kelvollisen rajoilla.

Lähinnä suurin haaste oli löytää oikeat nappulat oikeasta ohjaamosta, tietokonepeleissä kun nuo napit ovat aikalailla näppäimistön kokoisella alueella mutta oikeassa ohjaamossa on 1000 ja 1 muutakin nappia ja niiden oikeiden löytämiseen meni hetki. Perämies toki alkoi antamaan vinkkejä siinä vaiheessa kun ei tuntunut millään löytyvän.

Täytyy kyllä sanoa että tuo oli aivan mahtava kokemus. Itse olisin valmis menemään ohjaamoon lentämään konetta jos pilotit olisivat jostain syystä toimintakyvyttömiä, tuskin se kone kuitenkaan itsestään nätisti kenttään tulisi ilman pilottia. Ja tosiaan tositilanteessa varmaan saisi jotain ohjetta lennonjohdoltakin. Toki saattaisi olla vähän jännä kakka housuissa...
 
Varsin vahvaa suorittamista pilottien osalta oli ilmeisesti myös AirAsia:n lennolla 8501.

Ja onhan Nat Geo:lla nettipalvelu: National Geographic - Lentoturmatutkinta En tosin tiedä miten hyvin näkee vanhoja jaksoja vai vain viimeisimmän.

Saattaa olla, että olen sitten vain erittäin huono käyttämään noita nettisivuja, koska itse en ainakaan löytänyt sieltä kokonaisia jaksoja mistään. Jotain muutaman minuutin mainosvideoitahan tuolla kyllä ainakin on.

Youtubestakin muuten joitakin jaksoja löytyy joskin aika vaihtelevalla laadulla ja ovat siellä usein iloisesti sekaisin muiden samaa teemaa käsittelevien ohjelmien kanssa.

Ovat varmaan olleet lentokoulussa jonkin aikaa ja lentäneet sieltä vittuun, tai jotain tuollaista.

Vaikken ole oikeassa elämässä koskaan edes virtsannut lentokoneen ohjaamon suuntaan, voisin väittää, että jos joku minut istuttaisi B737 tai B777 ohjaimiin, niin kykenisin käynnistämään koneen järjestelmät ja lähtemään lentoon. Toki laskeutuminen olisi varmaankin sitten mallia Asiana Airlines.

Mutta hätätilanteessa voi ihan tietokonepelistä opetella, että miten nuo laitokset toimii.

Onko nimenne mahdollisesti myös Ted Striker? ;)

Muistaakseni tuossa Meksikon tapauksessa olivat siis kyllä olleet jossakin lentokoulussa, mutta eivät lentäneet siellä läheskään niin paljon kuin antoivat väärennetyissä papereissaan ymmärtää.

Itse olen päässyt testaamaan Hki-Vantaan lentoasemalla olevaa DC9-simulaattoria. Lentoonlähtö ja laskeutuminen meni ihan kohtalaisen hyvin ihan vaan lentosimulaattoripeleistä opituilla taidoilla, tosin pidettiin meidän porukalle ennen simulaattoria pikakurssi lentämisestä ja perämiehenä oli kuitenkin ihan oikea lentäjä. Eli toisin sanoen lentoonlähdössä käytin vähän liikaa kaasua eli polttoainetehokkuus kärsi ja vastaavasti laskeutumisessa pysähtyminen oli ilmeisesti vähän turhan raju mutta kuulemma oli kuitenkin kelvollisen rajoilla.

Lähinnä suurin haaste oli löytää oikeat nappulat oikeasta ohjaamosta, tietokonepeleissä kun nuo napit ovat aikalailla näppäimistön kokoisella alueella mutta oikeassa ohjaamossa on 1000 ja 1 muutakin nappia ja niiden oikeiden löytämiseen meni hetki. Perämies toki alkoi antamaan vinkkejä siinä vaiheessa kun ei tuntunut millään löytyvän.

Täytyy kyllä sanoa että tuo oli aivan mahtava kokemus. Itse olisin valmis menemään ohjaamoon lentämään konetta jos pilotit olisivat jostain syystä toimintakyvyttömiä, tuskin se kone kuitenkaan itsestään nätisti kenttään tulisi ilman pilottia. Ja tosiaan tositilanteessa varmaan saisi jotain ohjetta lennonjohdoltakin. Toki saattaisi olla vähän jännä kakka housuissa...

Milläs tuonne simulaattoriin sitten pääsee? Pitääkö olla ihan kutsuttuna vieraana vai onko tuonne ihan esim. yleisöryhmässäkin mahdollista päästä? Itseänikin kyllä vähän kiinnostaisi päästä kokeilemaan "Hei me lennetään" tyylistä skenaariota, jossa koneella pitäisi laskeutua ihan vaan radion kautta saatujen ohjeiden avulla. :)
 
Jaa nykyään simulaattoriin pääsee ihan tavan tallaajakin ja vieläpä kohtuuhintaan. Silloin kun itse pääsin tuonne DC9-simuun niin tavallisella tallaajalla ei ollut käytännössä mitään mahdollisuuksia ilman suhteita. Oltiin siis duuniporukalla yhteistyökumppanin saunaillassa jossa oli vähän actionia ennen saunaa ja vastaavasti seuraavassa saunaillassa meidän firma järjesti muutamalle lentäjälle vähän meidän alan aktiviteettia joka sekään ei (ainakaan silloin) ollut tavan tallaajalle mahdollista. Tuo oli siis about 15v sitten.

Itseasiassa voisi joskus vaikka mennä uudestaan tuollaiseen simulaattoriin, oli tuo aikanaan niin hieno kokemus. Meidänkin piti aikanaan päästä Airbus-simuun mutta se oli valitettavasti varattuna niin jouduttiin tyytymään tuohon wanhaan mustavalkonäytöllä varustettun DC9-simuun.

Täytyy kyllä sanoa että on ollut tuuria eri duunipaikkojen kanssa, on päässyt kaikenlaisiin jänniin paikkoihin mihin kaikki eivät pääse, on käynyt monen julkkiksen kotona tai muuten vaan tavannut niitä ja muutenkin nähnyt kaikkea jännää. Itseasiassa tällä hetkellä on pieni mahdollisuus että pääsen joskus tulevaisuudessa johonkin hävittäjäsimuunkin.

edit: Äh, eihän tuo Takeoff Simulationsin simu ole edes hydraulinen vaan staattinen, jää suuri osa fiiliksestä kokematta... Tuo Finnairin simu oli ihan oikea kääntyilevä ja keikkuva härveli.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonhan joku vaikka Boeing 747-8 simulaattori maksaisi omaksi ostaa?
 
Paljonhan joku vaikka Boeing 747-8 simulaattori maksaisi omaksi ostaa?

Vähän riippuu... -8 on sen verran tuore vielä, että osista saa maksaa kohtuullisen paljon.

Tällä kaverilla 747-4 simulaattori autotallissa, minkä ~kaikki osat hankittu käytöstä poistetuista lentokoneista:
Dropbox - Building A 747-400.pptx

Muussa yhteydessä arvioinut koko homman kustantaneen n. 100 000 puntaa.

Kyseinen simu käytössä:
 
On tullut seurattua sarjaa jo vuosikausia. Youtubesta löytyy myös aika paljon jaksoja
 
Ehkä työelämästä pois jäädessä (10-12 vuoden päästä) tuollaisen voisi hankkiakkin :)
 


Saattoi hieman jännittää kyllä tuolla lennolla olleita. Varoitus tosin jo etukäteen: sisältää paljon sitä joidenkin inhoamaa dramatisointia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 702
Viestejä
4 544 632
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom