Ratkaistu Legacy bootin muuttaminen UEFI:ksi

Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Ongelmana on, etten saa muunnettua vanhaa SSD-käynnistyslevyä, joka on Legaly bootilla UEFI:ksi. Tai saan, mutta ei sitten käynnisty enää. Käyttis Windows 10 Pro ja emo Asus Prime B550-Plus. Windowsin uudelleenasennus ei ole vaihtoehto, jos vain voin sen välttää. Levy on siis vanhasta kokoonpanosta, johon olen ajanut kaikki piirisarja-ajurit uusiksi. Vanha emo oli Asus Crosshair Formula X.

Olen asiaa googlettanut ja englanninkielisiltä sivuilta jotain löytänyt ja kokeillut, mutta ei ole auttanut. Mikä avuksi?

Edit: tuo nykyinen emoni tukee molempia, sekä Legacy biosta että UEFI:a
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 960
Minä en tiedä muuta tapaa, kuin tyhjentää levy clean komennolla komentotulkissa ja tehdä puhdas uusi asennus uefi asetuksella.
Jos joku muu tapa löytyy, niin joku varmaan kertoo sen.
Ajureiden uusi asennus on varsin pieni simppeli homma. Käytännössä Microsoft Update tekee sen asennuksen yhteydessä.

Edit: Laitan varoiksi levyn tyhjennys ohjeen.
Kirjoita hakuun:

cmd ja Suorita järjestelmävalvojana
diskpart
list disk (Katso levynhallinasta levyn numero)
select disk #
clean
exit
exit
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Minulla on paljon muutakin kuin pelkät ajurit tuolla levyllä mm. Cads-ohjelmisto. Toisaalta olisi kyllä välillä hyvä ajaa uusiksi koko winukka. Tosin on kaksi ssd-levyä, joista pienempi 500Gt on tyhjä. Yritän nyt vielä löytää konstit, jolla saa mbr-osion GPT-osioksi. Onko tuo kenellekään tuttu:
AOMEI Partition Assistant
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Minä maksoin suosiolla tuon Aomei:n hinnan. Muuntelin Samsung 970Pron UEFI:ksi. Hyvin toimi siinä sivussa. Yksi viimeisistä ongelmista ennen Windows 11. Nyt pitäisi kaikkien vaatimusten olla kohdallaan, itse en vielä valmis.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
MBR2GPT toimii Windowsissa. Olen 2 kertaa muutoksen tehnyt onnistuneesti. Suoraan käyttiksestä.
Tyhjentääkö levyn?

Sain nyt muutettua 500 Gigasen GPT:ksi. Seuraavaksi tarttis kloonata tuon terasen käyttislevy siihen. Olen käyttänyt aina HDClonea (ilmaisversiota), eikä se kloonaa isompaa pienemmäksi.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Minä maksoin suosiolla tuon Aomei:n hinnan. Muuntelin Samsung 970Pron UEFI:ksi. Hyvin toimi siinä sivussa. Yksi viimeisistä ongelmista ennen Windows 11. Nyt pitäisi kaikkien vaatimusten olla kohdallaan, itse en vielä valmis.
Minäkin tulin samaan lopputulemaan eli maksoin tuon reilut 40 taalaa, minkä jälkeen kaikki olikin yllättävän helppoa. Tulkoon Windows 11 minunkin puolestani.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 174
Älkää hyvät ihmiset tuhlatko rahoja tuohon Aomeihin, jos ette sitä muuten tarvitse. MBR-levyn voi muuttaa GPT-levyksi ihan Windowsin omillakin työkaluilla ja tämä koskee myös systeemilevyä. Taikasana on aiemminkin mainittu "mbr2gpt" ja tarkemmat ohjeet vaikka täältä:

 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Älkää hyvät ihmiset tuhlatko rahoja tuohon Aomeihin, jos ette sitä muuten tarvitse. MBR-levyn voi muuttaa GPT-levyksi ihan Windowsin omillakin työkaluilla ja tämä koskee myös systeemilevyä. Taikasana on aiemminkin mainittu "mbr2gpt" ja tarkemmat ohjeet vaikka täältä:

Tottakai yritin ilmaisohjelmilla ensin. Tuota taikasanaa "mbr2gpt" useaankin otteeseen, mutta se jäi joka kerta puoleen väliin.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Sama täällä + krooninen laiskuus/taitamattomuus ohjelmien kanssa.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Tottakai yritin ilmaisohjelmilla ensin. Tuota taikasanaa "mbr2gpt" useaankin otteeseen, mutta se jäi joka kerta puoleen väliin.
Eli antoi jotain virhe ilmoitusta? Tai jotain?

Täällä ei ole ainuttakaan jolla ois toimiva kristallipallo, tai joka osais lukea just sun ajatuksia... Oon tarkistanu :)!
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Eli antoi jotain virhe ilmoitusta? Tai jotain?

Täällä ei ole ainuttakaan jolla ois toimiva kristallipallo, tai joka osais lukea just sun ajatuksia... Oon tarkistanu :)!
Ei tarvita kristallipalloa vaan lukutaitoa. Et vissiin huomannut etuliitettä: RATKAISTU, joten turha tätä on enempää jauhaa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ei tarvita kristallipalloa vaan lukutaitoa. Et vissiin huomannut etuliitettä: RATKAISTU, joten turha tätä on enempää jauhaa.
Sen sijaan, että alat vittuilemaan sinua auttaneille, laita tänne miten ongelma ratkesi. Tämä on normaali ja hyvä käytäntö, niin muut vastaavan kanssa painivat saavat myös tiedon.
 
Liittynyt
26.10.2019
Viestejä
44
Minäkin tulin samaan lopputulemaan eli maksoin tuon reilut 40 taalaa, minkä jälkeen kaikki olikin yllättävän helppoa. Tulkoon Windows 11 minunkin puolestani.
Tuollahan se jo tuli ilmi, maksoin siis Aomin muunto-ohjelmasta. Ja kiitos kaikkia auttaneita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 321
Viestejä
4 329 996
Jäsenet
72 195
Uusin jäsen
Ahaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom