Led loisteputki

Njoo, samahan tuo kuristin oli poistaa, kun sai johdot irti niin helposti mutta mikähän tuon häiriönpoistokonkan poistamisen syy oikeasti on? Mielestäni ohjeissa puhutaan vain kompensaatiokonkan poistosta mutta toisaalta suorajohdotuskytkentäkaavoissa ei kyllä ole häiriönpoistokonkkaakaan merkitty.

Mikähän tuossa muuten onkin, että led-putken kanssa vanha kuristin ei haukkaa reilusti ylimääräistä? Muistelen nähneeni jossain testiä, että ottaisi led-putken kanssa vain vajaan 1 wattia ylimääräistä mutta normaalin loisteputken kanssa se on tyyliin 18W putki jolla kuristin ottaakin verkosta yhteensä n. 25W, eli moninkertaisen määrän ylimääräistä led-putkeen verrattuna.
Noissa 18W valoissa ei ole vielä varsinaisesti tarvetta kompensaatiolle, mutta esim 2x58W se kondensaattorin kompensaatiolla on jo merkitystä, varsinkin kun tuollaisia isoja valaisimia voi joissain hallissa olla kymmenittäin yhden kytkimen takana. Kela myös aiheuttaa niitä korkea taajuisia jännite piikkejä kun sähköä katkotaan, riippuen vähän siitä missä kohtaa puoliaaltoa se katkaisu tehdään. Perinteisellä mekaanisella sytkällähän sitä saatetaan räpsyttää montakin kertaa ennen kuin valo syttyy, konkka imee ne nopeat piikit itseensä.

Loistevalossa sen kuristimen yli vaikuttaa jokin reilu 100 voltin jännite, kun ledvalossa se on huomattavasti matalampi, ehkä 20 volttia tms..En ole kyllä mitannut koskaan. En sitten tiedä missämäärin sen kuristimen häviö kasvaa jos ledvalo on tehokkaampi.. Tuota voisi joskus joutoakana hieman tutkailla..
 
Noissa 18W valoissa ei ole vielä varsinaisesti tarvetta kompensaatiolle, mutta esim 2x58W se kondensaattorin kompensaatiolla on jo merkitystä, varsinkin kun tuollaisia isoja valaisimia voi joissain hallissa olla kymmenittäin yhden kytkimen takana.
OK. Mutta onko myös pelkkä häikkärikonkka täysin turha led-putken kanssa? Onhan vastaavia häikkäreitä monessa muussakin laitteessa.

Kela myös aiheuttaa niitä korkea taajuisia jännite piikkejä kun sähköä katkotaan, riippuen vähän siitä missä kohtaa puoliaaltoa se katkaisu tehdään. Perinteisellä mekaanisella sytkällähän sitä saatetaan räpsyttää montakin kertaa ennen kuin valo syttyy, konkka imee ne nopeat piikit itseensä.
Itsellä ollut todella kauan elektroniset sytyttimet käytössä, syttyy kerralla pienellä viiveellä.

Loistevalossa sen kuristimen yli vaikuttaa jokin reilu 100 voltin jännite, kun ledvalossa se on huomattavasti matalampi, ehkä 20 volttia tms..En ole kyllä mitannut koskaan. En sitten tiedä missämäärin sen kuristimen häviö kasvaa jos ledvalo on tehokkaampi.. Tuota voisi joskus joutoakana hieman tutkailla..
Hmmm, tämä olikin uusi tieto minulle. Onko perinteisen loisteputken toimintajännite todella vain reilu 100 volttia? Ainakin ostamissani Osramin ja Airamin led-putkissa on merkittynä, että olisivat 220-240v AC mutta nuoko siis toimii myös jollain 20 voltin jännitteelläkin?

Tuon jännitteen takia mietin nyt ihan valaisinten johdotuksia. Omissa näytti olevan n. 0.8mm yksisäikeinen kupari yksinkertaisella eristyksellä, ymmärtääkseni tuo on n. 0.5mm2. Mutta onko tuo riittävä 230v jännitteen kanssa? Kuormaahan on vain 9W tai vähemmän.
Jos en ihan väärin muista, niin eri led-putkien suorakytkentäohjeita lukiessani törmäsin mainintaan, että 0.5mm2 olisi riittävä.
 
Valaisinten sisäiseen johdotukseen käytetty johdintyyppi on MKJE ja se on ominaisuuksiltaan ihan riittävää siihen käyttötarkoitukseen, esim MKJE 90C fi - Kajote
 
Se loisteputken polttojännite on jotain kymmeiniä voltteja, mutta en mä niitä muista/tiedä niin tarkkaan, eikä se jännite nyt muutenkaan ole mikään määräävä tekijä, vaan pikemminkin seuraus. Jos tuonloisteputkivalaisimen toimintaperiaate kovasti kiinnostaa, niin varmasti tuo on pienellä googlailulla selvitettävissä.

Myöskään jännite ja kaapelin vahvuus ei liity toisiinsa, muuten kuin niin että jännitettä nostettaessa voidaan sama teho siirtää ohuemmassa johtimessa. Se loistevalolle suunniteltu johdotus on kyllä riittävä koska nimellisjännite ei muutu mihinkään ja käytännössä virratkin pienenevät.
 
Se loisteputken polttojännite on jotain kymmeiniä voltteja, mutta en mä niitä muista/tiedä niin tarkkaan, eikä se jännite nyt muutenkaan ole mikään määräävä tekijä, vaan pikemminkin seuraus. Jos tuonloisteputkivalaisimen toimintaperiaate kovasti kiinnostaa, niin varmasti tuo on pienellä googlailulla selvitettävissä.
Joo, näköjään loisteputken polttojännite on alempi kuin verkkojännite mutta onko todella myös niin, että magneettisen kuristimen perässä led-putki ei otakaan 230 volttia vaan 20 volttia kuten mainitsit aikaisemmassa viestissäni? Omat led-putket (Osram ja Airam) on merkitty, että olisivat 220-240 AC. Jos nuo toisiaan on etupäässä tarkoitettu suoraan kuristimella oleviin valaisimiin, joissa niiden polttojännite oliskin vain mainittu 20 volttia, niin mitenkähän on kestävyys 230 voltilla? Vai onko led-putkissa virtalähde joka huolii lähes mitä tahansa sisään?


Myöskään jännite ja kaapelin vahvuus ei liity toisiinsa, muuten kuin niin että jännitettä nostettaessa voidaan sama teho siirtää ohuemmassa johtimessa. Se loistevalolle suunniteltu johdotus on kyllä riittävä koska nimellisjännite ei muutu mihinkään ja käytännössä virratkin pienenevät.
Valaisinten sisäiseen johdotukseen käytetty johdintyyppi on MKJE ja se on ominaisuuksiltaan ihan riittävää siihen käyttötarkoitukseen, esim MKJE 90C fi - Kajote
OK, kaipa tuo vakiona loisteputkivalaisimessa ollut johdotus on sitten riittävä led-putkelle myös ilman kuristinta käytettäessä 230 voltilla.
 
Joo, näköjään loisteputken polttojännite on alempi kuin verkkojännite mutta onko todella myös niin, että magneettisen kuristimen perässä led-putki ei otakaan 230 volttia vaan 20 volttia kuten mainitsit aikaisemmassa viestissäni? Omat led-putket (Osram ja Airam) on merkitty, että olisivat 220-240 AC. Jos nuo toisiaan on etupäässä tarkoitettu suoraan kuristimella oleviin valaisimiin, joissa niiden polttojännite oliskin vain mainittu 20 volttia, niin mitenkähän on kestävyys 230 voltilla? Vai onko led-putkissa virtalähde joka huolii lähes mitä tahansa sisään?
Siis se ledputki toimii luokkaa 200v jännitteellä ja vain "parikymmentä" volttia jää kuristimelle, jonka takia se myös kuluttaa vähemmän tehoa. Noi ei ole mitään tarkkoja lukemia, vaan lonkalta heitetty.
 
Siis se ledputki toimii luokkaa 200v jännitteellä ja vain "parikymmentä" volttia jää kuristimelle, jonka takia se myös kuluttaa vähemmän tehoa. Noi ei ole mitään tarkkoja lukemia, vaan lonkalta heitetty.
OK, luin nuo aiemmat viestisi vähän nurinkurisesti ymmärtäen, että se kuristin olisi lampun suuntaa antanut vain mainittuja jännitteitä mutta ilmeisesti puhuitkin siitä paljonko kuristin verottaa pois siihen sisään menevästä 230 voltista.
 
Led putket
Tuotteet ammattilaisille
Näin ainakin Airamin led putkessa:

"60 cm putki ei sovellu kaksilamppuisiin valaisimiin, joissa lampuilla on yhteinen kuristin. Led-putket sopivat vain perinteisillä magneettikuristimilla varustettuihin valaisimiin."







Puhutaanko nyt siis konkan poistosta kun asentaa led putket? Onko konkalla suurta merkitystä kun valaisimessa on normaalit loisteputket? Missä kondensaattori sijaitsee loisteputkivalaisimessa?
Konkan voi ja kannattaa poistaa, kuulemma parantaa teho/hyötysuhdetta
 
Konkan voi ja kannattaa poistaa, kuulemma parantaa teho/hyötysuhdetta
Sanoisin että suurempi syy konkan poistolle on että onphan yksi hajoava (räjähtävä) osa vähemmän. Varsinkin Rifan valmistamat konkat joskus vanhemmiten räjähtävät.
 
Konkan voi ja kannattaa poistaa, kuulemma parantaa teho/hyötysuhdetta
Pätee varmaan vaiheenkorjauskonkkaan tuskin häiriösuoto.
Varsinkin Rifan valmistamat konkat joskus vanhemmiten räjähtävät.
Päteekö tämä sekä pieniin (suoto) että isompiin (PF) konkkiin ?

Koitin tutkistella paljonko loisteputken kela on mHenryissä (ja R) en äkkiä löytänyt vois kerrata laskutaitoja ;)
Tosin tuossa ladataan LED putken hakkurin lyyttejä eli menee (mulle) vaikeaksi.
 
Pätee varmaan vaiheenkorjauskonkkaan tuskin häiriösuoto.

Päteekö tämä sekä pieniin (suoto) että isompiin (PF) konkkiin ?
Itse ainakin poistan/vaihdan kaikki RIFA-konkat mitkä näyttävät tämäntyylisiltä: (random-kuva netistä)
1693248975288.png

eli tuollaisia läpikuultavalla kellertävällä kuorella olevia tarkoitan, koosta ja kapasitanssista riippumatta. Nuo tuntuvat vanhemmiten lohkeilevan ja/tai räjähtelevän.
 
eli tuollaisia läpikuultavalla kellertävällä kuorella olevia tarkoitan, koosta ja kapasitanssista riippumatta. Nuo tuntuvat vanhemmiten lohkeilevan ja/tai räjähtelevän.
OK mä muistelen nähneeni noita vain suotokonkkina, tuo esimekin konkkakin on joku hämärä 47n+2x 100ohm?
Tosin noita on ollut käytössä jo vuosikymmeniä joten ei ihme josvanhimmat poksahtaa pienelläkin virralla.
 
RC-unit eli ensimmäisen kertaluvun passiivinen ali- tai ylipäästösuodin?
Joo tunnen kyllä kytkennän, pinnistäen osaan jopa laskutoimitukset myös vaihtovirtalaskujen omegan.

Tuo konkka on kyllä vähän hämärä, nousuaikaa pidennetty??? noh sejasama.

Tuota kelan arvoa en ole vielä löytänyt, laskisin mienkiinnosta mikä on XL (vaihtovirtavastus) sais viitettä paljonko jännitettä jää kelaan toki huomioiden vaihekulman.
 
Multa muuten löytyy iso nippu (kasa!) uusia led loisteputkia jos joku haluaa halvalla ostella laadukkaita putkia talliin/varastoon tms.
Löytyy eri pituuksia ja eri kannoilla. Lähemmäksi 150kpl...

Mutta oli ihan kysymyskin: Mistä löytää ns. matalia 2 putken loisteputkirunkoja?
Ostin kohta 10v sitten talliin lisävaloiksi 6 vai 8kpl ~1500mm putkilla olevia matalia lamppuja. Tällöinkin oli haastava löytää ja lopulta sähkäri tilasi ne tukusta suoraan.
Nyt tarvitsisin pari noin 600mm putkilla olevaa ja voisin samalla ostaa pari 1500 pitkää lisää. Mistään nettikaupasta vaan ei löydy vaihdettavalla led-lähteellä olevaa lamppua mikä olisi vähän normaalia matalampi.

Olen löytänyt vain näitä n. 80mm korkeita joissa on puolet kotelosta harmaata muovia ja loput kupua.

Talli on siis vain 2300-2400 korkea ja siellä on jo tosiaan tuossa matalassa kohdassa iso kasa lamppuja. Eli vähän myös ulkonäkösyistä mutta oikeasti maksimoidakseni käytökorkeuden etsin matalampia.
Mittailin että olemassa olevat on noin 50-55mm korkeita ja niissä on tyyppikilven mukaan T16 (ikinä kuullutkaan) putket. Putket on hyvin ohuet (yksi syy miksi niitä en ole saanut ledeiksi vaihdettua).
Tyyppikilven valmistajalla tai mallilla kun hakee niin selviää että näitä lamppuja ei enää saa, ehkä siksi että tosiaan ovat perinteisellä putkella.
 
Vaihdoin vanhat putket ja sytyttimet uusiin LED versioihin. Miksi tämä toimii ja vielä näin hyvin? Eikö nämä ole nimenomaan sarjassa ja vain yhdellä kuristimella? Vanhoilla putkilla, kun toisen poisti, niin ei tullut valoa ollenkaan.

IMG20231010113958.jpg
IMG20231010113916.jpg


Kannattaako tuo vihreä konkka poistaa? Kuristimeen en koske, vaikka kannattaisikin.
 
Vaihdoin vanhat putket ja sytyttimet uusiin LED versioihin. Miksi tämä toimii ja vielä näin hyvin? Eikö nämä ole nimenomaan sarjassa ja vain yhdellä kuristimella? Vanhoilla putkilla, kun toisen poisti, niin ei tullut valoa ollenkaan.

IMG20231010113958.jpg
IMG20231010113916.jpg


Kannattaako tuo vihreä konkka poistaa? Kuristimeen en koske, vaikka kannattaisikin.

Kannattaa, noin konkat on vanhetessaan paloturvallisuusriski. Nimimerkillä savunhajua autotallissa.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Osaako kukaan vastata tuohon yllä olevaan, että miksi toimii? Olis nyt sama edessä toisen lampun kanssa ja kiinnostaisi tietää.
 
Osaako kukaan vastata tuohon yllä olevaan, että miksi toimii? Olis nyt sama edessä toisen lampun kanssa ja kiinnostaisi tietää.
Toisen putken tarvitsema virta kulkee ensimmäisen putken läpi ja voi polttaa sen?

Tämä on vaan minun tuntuma, joku paremmin asiasta tietävä voi korjata
 
Toisen putken tarvitsema virta kulkee ensimmäisen putken läpi ja voi polttaa sen?

Tämä on vaan minun tuntuma, joku paremmin asiasta tietävä voi korjata

En tiedä, mutta kuvittelisin, että silloin ensimmäinen palaa voimaakkaammin? Noissa on ihan sama kirkkaus.
 
Osaako kukaan vastata tuohon yllä olevaan, että miksi toimii? Olis nyt sama edessä toisen lampun kanssa ja kiinnostaisi tietää.
En tunne kytkentää mutta tuliskohan tuossa kaksi led putken hakkuria sarjaan jotka toimivat jo 1/2 (115V) jännitteellä ?
Erilaisilla putkilla balanssi voi häiriintyä.
 
En tunne kytkentää mutta tuliskohan tuossa kaksi led putken hakkuria sarjaan jotka toimivat jo 1/2 (115V) jännitteellä ?
Erilaisilla putkilla balanssi voi häiriintyä.

Kiitoksia. Jos näin, niin onko mitään potentiaalista ongelmaa? Lamput on nyt toiminu pitkään ja tosiaan tasaisesti ilman mitään vilkkumisia.
 
Kiitoksia. Jos näin, niin onko mitään potentiaalista ongelmaa?
Jos asia menee niinkuin ajattelen niin vaikka toinen putki menisi oikosulkuun niin toinen saa vain nimellisjännitteen (230V)
Muuta ongelmaa en näe kuin enemmän virtaa vievä (pinempi vastus) sammuu/vilkkuu.

Otin just kouraan jonkun random virtalähteen sille näköjään luvattu 100-240V myös led putkissa on virtalähde erotuksena että nämä tarjoavat ledeille paremmin sopivaa vakiovirtaa.

Edit: Pohdiskelin lisää, hakkuri virtalähde ottaa vakiotehoa eli jännitteen laskiessa virta nousee tämä saattaa aiheuttaa liikaa lämpöä varsinkin powerin ensiöpuolelle (esim. FET ja muuntaja). Onko poksahduksen vaara en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
kokemusperäinen testi;

vaihdoin about 100kpl ledputkia suoraan vanhoihin putkivalaisimiin erään liiketilan kattoon ofc. sytkärit lediputkien omiiin vaihtaen ja virrat päälle.
vuodessa sähkönkulutus putosi minimissään 50% valaistuksen osalta. ja kesällä ko. liiketilan lämpötila putosi vähintään 5-10C.

näin mulle sähkäri sanoi että anna mennä vaan.

//offtopic
 
Kannattaako tuo vihreä konkka poistaa? Kuristimeen en koske, vaikka kannattaisikin.

Minulla pimeni eilen kylppärin peilikaapista loisteputki. Korvasin sen kahdella lediputkella siten, että revin kaikki hilppeet pois (kuristin, sytytin, konkka) ja kytkin lediputket suoraan verkkovirtaan. Hyvin toimii ja on kiva kun valoa tulee runsaasti. Kokeilin ensin yhdellä lediputkella 900 lumenia ja se oli liian himmeä. Eli kytkin sähkön vain lediputken toiseen päähän missä oli merkinnät 230V ja N ja putket rinnan. Wattimittari näyttää täsmälleen samaa lukemaa kuin putkeen merkitty teho.
 
Minulla pimeni eilen kylppärin peilikaapista loisteputki. Korvasin sen kahdella lediputkella siten, että revin kaikki hilppeet pois (kuristin, sytytin, konkka) ja kytkin lediputket suoraan verkkovirtaan. Hyvin toimii ja on kiva kun valoa tulee runsaasti. Kokeilin ensin yhdellä lediputkella 900 lumenia ja se oli liian himmeä. Eli kytkin sähkön vain lediputken toiseen päähän missä oli merkinnät 230V ja N ja putket rinnan. Wattimittari näyttää täsmälleen samaa lukemaa kuin putkeen merkitty teho.
Siis jos johdotit vain toisen kannan, tuo kyllä toimii, mutta jos joku putkenvaihdon yhteydessä laittaa uden putken väärin päin siellä on oikosulku.

Tuo oikarikaan ei ole valtavan vaarallinen, mutta se voi vaurioittaa sitä liitintä niin että alkaa kuumenemaan sitten myöhemmin kun putki on käännetty oikein päin.
 
Ei taida putken laittaminen toisin päin onnistua kun riipaisin veks molempien päiden kiinnitykset ja johdotin sokeripalalla suoraan putkien nastoihin. Varsinainen Ranetuksen koulukirjaesimerkki...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 753
Viestejä
4 545 911
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom