Led-lamput + himmentimet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Olohuoneen plafondista hajosi juuri viimeinen lamppu ja ajattelin ostaa led-lamput tilalle. Tuossa seinässä on noin 10-vuotta vanha himmennin ja nyt tuli mieleen toimiiko nuo led-lamput tuon kanssa. Tutkiskelin asiaa ja nähtävästi on olemassa led-lamppuja joita voi himmentää mutta mistä tiedän ovatko ne yhteensopivia tuon himmentimeni kanssa? Tosiaan noin kymmenen vuotta vanha kapistus jossa himmennys toimii pyörittämällä rullaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Aiheesta löytyy varmaan aiempiakin ketjuja, mutta joka tapauksessa himmennettäviksi merkittyjen lamppujen pitäisi toimia. Tai sitten voit poistattaa himmentimen, jos et sitä tarvitse. Se ei ole sähköasentajalle iso työ.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Koitin etsiä vanhoja ketjuja mutta ei osunut silmään. Itse minä tuon himmentimen tuohon olen joskus aikanaan asentanutkin. Täytyy tänään kaupassa käydessä hakea lamput ja kokeilla onnea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Omien kokemusten mukaan himmennettävät LED-lamput "toimivat" vanhan hehku/halogeenilampuille suunnitellun himmentimen kanssa, mutta eivät himmene kuin vähän ennen sammumistaan. LEDien kuormalle suunnitellut himmentimet ovat selvästi kalliimpia. (normaali himmennin maksaa muutaman kympin, LED himmentimet jotain 70-100 euroa). Oikealla himmentimellä himmennys toimii oikein koko skaalalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Omien kokemusten mukaan himmennettävät LED-lamput "toimivat" vanhan hehku/halogeenilampuille suunnitellun himmentimen kanssa, mutta eivät himmene kuin vähän ennen sammumistaan. LEDien kuormalle suunnitellut himmentimet ovat selvästi kalliimpia. (normaali himmennin maksaa muutaman kympin, LED himmentimet jotain 70-100 euroa). Oikealla himmentimellä himmennys toimii oikein koko skaalalla.
Tuo varmaan johtuu siitä, että hehkulampunhimmetimet ovat suuniteltu tehoille ~40-xxxW kun taas ledlamput eivät vie tehoa käytännössä mitään. Tällä hetkelle tuossa on 3x40W lampput ja vastaavan valotehon omaavat ledit eivät vie varmaan edes tuota 40W.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 693
Se on enemmän ja vähemmän tuurista kiinni, toimivatko säädin ja LED-lamput yhteen. Ainoastaan kokeilemalla saa varmasti selvitettyä.

https://www.schneider-electric.fi/documents/fi_luettelot/LED_valosaadin_taulukko.pdf
Testailuja noista on tehty, mutta tuokin on jo vanha taulukko, eikä tietenkään sisällä mitään vanhoja säätimiä.

Jos uuden säätimen ostaa, niin itse suosittelen Schneiderin UNI400:sta. Siinä saa valittua, leikataanko nousevaa vai laskevaa reunaa. Tosin jälkimmäisellä vaihtoehdolla tehonkesto putoaa 40 wattiin. Tuolla olen itse pääsääntöisesti saanut kaikki dimmable-merkinnällä olevat lamput toimimaan riittävän hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Vaikka itse himmennys ei toimisi kunnolla niin voiko tuo olla vahingollista itse lampuille?
 

Toubi

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
196
Tällaiset asennettiin tänään noin 10v vanhojen himmentimien tilalle. http://www.asennustuotteet.fi/catalog/21993/product/25591/6523UJGL-214-102_FIN1.html Ilmeisesti tuota Schneiderin UNI400:a vastaavat. Vanhat himmentimet särkivät muutaman "himmennettävän" ledipolttimon ja sekä himmennin että lamppu särisi kuuluvasti pienillä kirkkauksilla. Nuo uudet tuntuvat toimivan hyvin ja säätövaraa riittää kuormasta riippuen.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Heh, anteeksi OT, mutta hauska tuo edellisen linkin url kun muuttuu mobiilisti muotoon m.asennustuotteet.fi. Piti hieraista silmiä että mitä ihmettä, onko ihan masennustuotteitakin. Ihan riittävän masentava vuodenaika muutenkin.;)

Ok, ihan hölmö juttu.

Laitetaan nyt jotain aiheestakin. Onko pitkäaikaista kokemusta, mikä olisi hyvä tavallinen led säästölamppu (a luoka tietty) E27 kantaan, joka oikeasti on hehkulamppuja pitkäikäisempi? Omat kokemukset kieltämättä ovat noista mitä saa ihan tavismarketeista. Eli ei mitään hifistelyjä täällä. Olisi kiva vaikka maksaakin enemmän, jos oikeasti kestäisi sytyttämistä ja sammuttamista niin kuin mainostavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Mikähän olis fiksuin vaihtoehto kun pitäis saada huoneeseen kattolampun lisäksi himmennettävät ja suunnattavat spotit.
Eli katto on revitty auki ja koolaukset on n.50-60mm.Tarkoitus olisi varastaa kattolampusta virta ja lisätä yksi himmenin normaalin valokatkaisijan alapuolella. Piuhat saa putkeen ja sähkäri tulee varmaan ne vetämään.
Minkälaisia spotteja ja himmennintä suosittelette? Spotteja pitäisi olla 4-6 ja ne pitää olla upetettavia ja suunnattavia. Varmaan jotku ledit olis ihan fiksuja? Eli miten tuollainen kannattaa toteuttaa? Kattolampusta tulee siis ylimääräinen 230v johon muuntaja johon spotit kiinni? Entä millainen himmennin ja laitetaanko se mihin väliin?
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 011
Eikös noihin "smart ledeihin" ole nykyään kaikenlaisia ratkaisuja? Ainakin bluetooth ja wifi + kaukosäädin tai joku kännykkä tms. appsi tulee mieleen. Bulpin hinnat kai pyörii jossain kympin hujakoilla nykyään.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
62
Paljonko tuommoset led-lamput yleensä lämpenee? Kupu valon ympärillä ei sinänsä ole kuuma mutta kannasta ei kyllä pysty montaa sekuntia pitämään kiinni. Energiansäästölamppujen kanssa oli kyllä myös samaa vikaa. Lähemmällä tarkastelulla näköjään muoviosa saanut jopa hieman rusehtavaa väriä. Vai onko vaan valaisin itessään niin pilipali että 9,5w ledi on liian tehokas?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Paljonko tuommoset led-lamput yleensä lämpenee? Kupu valon ympärillä ei sinänsä ole kuuma mutta kannasta ei kyllä pysty montaa sekuntia pitämään kiinni. Energiansäästölamppujen kanssa oli kyllä myös samaa vikaa. Lähemmällä tarkastelulla näköjään muoviosa saanut jopa hieman rusehtavaa väriä. Vai onko vaan valaisin itessään niin pilipali että 9,5w ledi on liian tehokas?
Ledilampun lämpeneminen on luonteeltaan vähän erilaista kuin hehkulampun. Hehkulamppuun verrattuna lämpöteho on paljon pienempi (sekä absoluuttisesti että suhteessa näkyvänä valona säteiltyyn tehoon), mutta lämpöä syntyy pienillä alueilla itse ledeissä sekä niiden ohjauselektroniikassa. Hehkulamppua korvaavissa ledilampuissa lämpö menee pääasiassa lampun kantaan, jossa ohjauselektroniikka sijaitsee ja johon ledit on kiinnitetty. Paljonko lamppu kuumenee riippuu ledien ja elektroniikan hyötysuhteesta, ledien määrästä ja sijoittelusta sekä siitä, miten lamppu on jäähdytetty. Joissain lampuissa on raskas metallinen kanta jäähdytysrivoilla.

"Energiansäästölampuissa" on niinikään elektroninen liitäntäyksikkö loisteputkea syöttämässä, ja lisäksi loisteputken elektrodit ovat lampun kannan sisällä tai sen tuntumassa, jolloin huomattava osa lämmöstä kohdistuu kantaan.


Elektroniikka ja varsinkaan ledit eivät siedä korkeita lämpötiloja. Tämän takia hehkulampun mallisesta rakenteesta tulee helposti varsinkin ledeille huono. Ledit pitäisi sijoittaa väljästi, jolloin lämmöstä päästäisiin eroon helpommin.

Onkohan sitäkään selvitetty, kuinka suuri osa energiansäästölamppujen hajoamisesta johtuu elektroniikan ja kuinka suuri osa itse loisteputken hajoamisesta? Elektroniikkaa sisältämättömät pienloisteputket nimittäin kestävät erittäin kauan.


edit: täydennys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
720
Soveltuuko tuo edes himmennettäväksi? Tuolla sivulla nimittäin ei ollut asiasta mitään tietoa.
Joo kiitti, mä kans tajusin sen, että noi halvat led lamput eivät mitään himmentäviä ole, vaan hinta nousee just niissä. Toisaalta ei toi led niin kirkas ole että tarvii himmentää, silmä tottuu siihen.

Voiks kylpyhuuoneeseen laittaa ei-märkä-tila-led lampun? Johdot voi eristää vaikka jätesäkillä...
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 256
Joo kiitti, mä kans tajusin sen, että noi halvat led lamput eivät mitään himmentäviä ole, vaan hinta nousee just niissä. Toisaalta ei toi led niin kirkas ole että tarvii himmentää, silmä tottuu siihen.

Voiks kylpyhuuoneeseen laittaa ei-märkä-tila-led lampun? Johdot voi eristää vaikka jätesäkillä...
Kylpyhuoneessa käytetään kosteaan tilaan tarkoitettuja valaisimia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 061
Viestejä
4 211 279
Jäsenet
71 006
Uusin jäsen
Eip

Hinta.fi

Ylös Bottom