Led lampuista ja wateista

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
eli nakkasin keittiön plafondiin 11w airam led lampun (vastaa 60w)

Valaisimessa on merkintä 45w max , oletan tuon tarkoittavan normi hehkulankapolttimoa.

Palaako kämppä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ei pala. Jos valaisin on kovin suljettu, tuollaisen ledilampun käyttöikä voi kyllä jäädä lyhyemmäksi kuin hyvin tuulettuvassa valaisimessa.

Lukema tarkoittaa 45W hehkulamppua tai sellaista vastaavaa lämpötehoa. Ledilamppu voisi valaisimen kuumenemisen kannalta olla selvästi tehokkaampikin kuin 45W, mutta saattaisi toki itse kuumentua liikaa, jos valaisin on suljettu.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Eikö toi 11W vastaa jo suurempaa kuin 60W hehkulamppua?
Muistaisin näin, kun itsellä on Ikean 5 vai 6 Wattisia ja muistaakseni niissä luki, että vastaa 60W hehkua. Mielestäni ne myös vastaavat valaisultaan.
Ja pakko kehua, kun on aihetta: yksikään ei ole lalannut toimimasta vuosiin. Niitä on ulkona ja sisällä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Joo 75w vastaa paketin mukaan tosiaan.

No vielä ei käryä ni saa olla , eihän tuo vie ku ton 11w ni kestänee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 900
Eikö toi 11W vastaa jo suurempaa kuin 60W hehkulamppua?
Muistaisin näin, kun itsellä on Ikean 5 vai 6 Wattisia ja muistaakseni niissä luki, että vastaa 60W hehkua. Mielestäni ne myös vastaavat valaisultaan.
Ja pakko kehua, kun on aihetta: yksikään ei ole lalannut toimimasta vuosiin. Niitä on ulkona ja sisällä.
Se vastaavuus tarkoittaa lampun antamaa valotehoa, ei sen tuottamaa (hukkaamaa) lämpötehoa. 60w hehkulamppu tuottaa valoa noin 700lm.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Juu toki tämän tiesin.
Muotoilin ehkä huonosti.

Aloittajalle vielä selvennykseksi, että saisit laittaa 60W ledin sinne lamppuusi, joka olisi jo kunnon työmaavalo kirkkaudeltaan.
Eli se lamppu ei kestä kuumuutta enempää kuin 60W. Nyt sulla on 11W, joka on reilusti alle sallitun.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Iso kiitos vastaajille. Asia oli kuten arvelinkin.

Valoa kämppää , inhoan himmeitä valoja työtiloissa :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Lukema tarkoittaa 45W hehkulamppua tai sellaista vastaavaa lämpötehoa. Ledilamppu voisi valaisimen kuumenemisen kannalta olla selvästi tehokkaampikin kuin 45W, mutta saattaisi toki itse kuumentua liikaa, jos valaisin on suljettu.
Tuo on kyllä päinvastoin. 45W hehkulamppu säteilee suurimman osan tehostaan, kun vastaavan tehoinen led luovuttaa kaiken lämpönsä johtumalla.

Käytännössä jos pistät paljaaseen lampunkantaan 60W hehkun ja 15W led lampun, niin 5h käytön jälkeen led lamppu on kuumempi kuin hehku.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Hehkulamppujen hyötysuhde on 3-5% luokkaa... Siitä voi jo miettiä kumpi on kuumempi.

ja jos joku ei tiennyt niin tuo hyötysuhde tarkoittaa että valotehoa saadaan 3-5% ja loput menee käytännössä lämmöksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tuo on kyllä päinvastoin. 45W hehkulamppu säteilee suurimman osan tehostaan, kun vastaavan tehoinen led luovuttaa kaiken lämpönsä johtumalla.

Käytännössä jos pistät paljaaseen lampunkantaan 60W hehkun ja 15W led lampun, niin 5h käytön jälkeen led lamppu on kuumempi kuin hehku.
Ihan mahdollista, mutta pohdin ennenkaikkea (suljetun) valaisimen kuumenemista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Joo.. ei ole! Kannattaa kokeilla
Oletko kokeillut? Mä olen. 5h päällä ollut paljas hehkulamppu ilman mitään kupuja tai heijastimia tuntuu käteen lähinnä lämpimältä. En ole mitannut, mutta näppituntumalta alle 50°C

Hehkulamppujen hyötysuhde on 3-5% luokkaa... Siitä voi jo miettiä kumpi on kuumempi.

ja jos joku ei tiennyt niin tuo hyötysuhde tarkoittaa että valotehoa saadaan 3-5% ja loput menee käytännössä lämmöksi.
Juu, hehkulamppu lämmittää tilaa jossa se on, mutta mä puhuin itse lampun lämpötilasta.

Ihan mahdollista, mutta pohdin ennenkaikkea (suljetun) valaisimen kuumenemista.
Joo, siihen lampunkantaan ei tarvitse lisätä kummoistakaan runkorakennetta, kun se lampun säteily lämmittää sen rungon ja sitä kautta koko paketin pirun kuumaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 646
Viestejä
4 197 270
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom