Yleensä aina ensimmäisenä jos lähtee prossua vaihtamaan mihinkään, 99% yhteensopivuudesta menee ihan piirisarjan perusteella.
Varsinkin OEM koneissa, niiden satunnaisissa emoissa, ja läppäreissä, on monesti todella hankalaa selvittää että mitkä mahdolliset prossut ehkä joskut ovat olleet yhteensopivia. Sen sijaan piirisarja rajaa aika tehokkaasti eri mallit. TDP ja muut ominaisuudet varsinkin läppäreissä olisi hyvä säilyttää mahdollisimman lähellä alkuperäistä.
Mulla on ollut tuonikäinen kone, kyllä se jotain 720p youtubea ihan hyvin pyöritti. Siinä oli joku P6xxx-P8xxx tai mahdollisesti jopa P9xxxx core duo, kellot olivat samaa luokkaa. Muistan hyvin että siinä oli valtava ero seuraavaan sukupolveen, jossa tuli ekat i3-i7 prossut, niissä kun kaikissa oli rautapurku. Softapurulla jos CPU kykenee purkamaan videota, CPU kuormitus on kuitenkin lähes tapissa, ja siinä se läppäri sitten puhisee sun sylissä. Ja takuulla ei pysty videota katsomaan akun varassa. Kun taas rautapurulla CPU melkein idlaten purkaa helposti HD tasoon asti. Vähän skeptinen että tuollaista olisi enää 2011 myyty, koska ne seuraavat i3-i7 mallit olivat sekä tehossa että tehokkuudessa aikamoinen harppaus, ja tulivat jo alkuvuodesta 2010.
Mä katsoisin jotain näistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microprocessors#"Penryn",_"Penryn-3M"_(standard-voltage,_45_nm)
Tarkastaisin varmuudeksi sen chipsetin. Jossain (Intelin kaikista) malleissa uudemmat isommalla välimuistilla varustetut eivät olisi tuettu vanhemmissa, mutta se on enemmän pöytäkoneiden puolelta, ja tässä tapauksessa tuo prossu on kuitenkin Penryn-3M joten olisi outoa ettei se tukisi ainakin 3 megan L2 malleja.
en.wikipedia.org
Ja quadeja tosiaan ei kannata hetkeenkään miettiä, ne on aika tosiharrastajien malleja. Noissa oli myös tuota IDA virittelyä joka onnistui jollain malleilla, mutta näin monen vuoden jälkeen kuka sellaista jaksaa muistella.
Lopuksi se asia, että kun teho on aika kortilla, niin on aika tärkeää käyttää tehokasta softaa. Ts. kokeilla eri selaimia. Softapurullakin niissä on eroja. Rautapurulla vielä enemmän. Jos mulla oli ehkä P8600 niin tehoero ei ole niin valtava, varmaan tuota Pentiumia eniten ahdistaa alhainen L2 cache. Okei, tämä oli vuonna pieru, eli luultavasti flash pohjaisten videotoistimien aikana. Mutta ei kai HTML5 olisi raskaampi, en tiedä.