Ennustihan ne 1960-luvullakin että ihmiset siirtyvät vuoteen 2000 mennessä suurimmaksi osaksi helikoptereilla lentämiseen autoilun sijasta. Ei tainnut "ihan" mennä putkeen kyseinen ennuste. Itse en tunne edes etäisesti yhtään ainutta ihmistä joka kulkisi pääasiassa helikopterilla esimerkiksi töihin henkilöauton sijasta vielä vuonna 2020. Muutaman kaukaisen tuttavan tiedän joilla on helikopterilupakirja ja osalla oma helikopterikin ja tunnen myös esimerkiksi pelastushelikopterissa työskenteleviä ja ihmisiä jotka esimerkiksi öljynporauslautoille helikopterin kyydissä kimppakyydillä menevät töihin. Mutta harvinainen se kyllä yksityiskäytössä on eikä niilläkään se autoa korvaa.Luulisi että pienlentokone ei tule olemaan mitenkään varteenotettava kulkuväline yksityishenkilöille nykyistä yhtään laajemmassa mittakaavassa ennen kuin pienlentokoneiden yleinen standardi on sähkömoottorinen vtol-kone, joka ei tarvitse nykyisen kaltaisia kiitoratoja ja huollonkin tarve on paljon nykyisiä Cessnoja ja Pipereita vähäisempi. Siinä vaiheessa airpark kiitoratoinen ja hangaareineen on yhtä modernia infraa kuin ilmalaivan kiinnityspuomi Hotelli Tornin katolla. Joka kaupunkiin voi silloin tehdä vaikka minkälaisia lentokoneparkkeja ja laskeutumispaikkoja.
Yksityinen lentoharrastus on yleisempää kuin helikopterit, mutta onhan sellainenkin yleisilmailu todella harvinainen harrastus Suomessa. Varmaan Suomessa esimerkiksi sen hinta on todella tehokkaasti karsiva tekijä. Mukavahan se voisi olla lennellä omalla koneella kun olisi voittanut eurolotosta vaikka sata miljoonaa euroa eikä raha niin rajoittaisi harrastelua. Siltikään tuskin kiinnostaisi lentokentän laidalle muuttaa ja vielä paljon vähemmän kiinnostaisi Mänttä-Vilppulaan muuttaa tai sieltä jotain lentokonehallia edes vuokrata.