Laitoin jutun

Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Tässä kritiikkiä...
Kommentit kuten "the JVM is arguably the best for business solutions and alike" ovat vain omia julistuksiasi. JVM taitaa kilpailla aika suoraan Microsoftin CRL:n (vai mikä se nyt oli?) kanssa, ja silläkin on business softaa onnistuneesti tehty. Golang kieli Googlelta ja PHP:täkin käytetty vissiin jossakin.

HYvä puoli on että olet huomannut tuon java-kielen taakan, jonka vuoksi en itse oikein viitsi enää ruveta sitä opiskelmaan kauhean syvällisesti. Java alusta seuraa mielestäni Symbiania. Tosin menee sinne minne Symbiankin hitaammin, koska ei ole vain yhden yrityksen tuotteissa käytössä.

Muutoin ihan hyvä artikkeli. Ota noi julistukset asioiden tilasta pois tai sitten niitä täytyy perustella jollakin vertailuilla muihin vaihtoehtoihin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Huomaa arguably. Se tarkoittaa, että asiasta voidaan laittaa argumentteja, minkä juuri teit! :)

Se on minun julistus. Katson nyt että mitä LI-yhteisö kommentoi viikolla (viikonloppuna siellä ei moni käy, surffaavat sosiaalista mediaa viikolla työaikana kun katsovat sen niin tärkeäksi :p)

Java ei ole seuraamassa yhtään mitään Symbiania, koska se nyt vaan on ja kehittyy. Java voi minun puolesta kuolla mutta JVM elää ja sen kielet kuten Scala ja Kotlin ja Jython (no se taisi flopata kun ei ole "oikea" python).

JVM kumminkin toimii vaikka jääkaapissa, android-puhelimista puhumattakaan ja siellä ei Microsoftin väkerrys toimi. Ei CLR menesty vaikka ne nyt avasivatkin sen Linuxissakin on net-core. Ei riitä, ei toimi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Oracle on avaamassa Javaa lisää, ja ilmeisesti aikovat siirtää ajan kanssa kaiken OpenJDK:n hallintaan, jolloin ei ole enää sitä ahneen omistajan riippaa. Sun oli hyvä omistaja, mutta Oracle on osoittanut halua rahastaa sillä mutta failannut onneksi.

Se on liian iso juttu kuolemaan. Lieneekö tälläkin hetkellä suosituin kieli/platform ja yksi parhaiten palkatuista koodareiden osaamisalueista.

php? ptui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Ottamatta kantaa sisältöön, artikkelit kuntoon, niitä puuttuu.

Toisekseen, väite "There was a study showing that developers write about 700 lines of code per month. " kaipaisi kovasti viitettä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Tuo 700 riviä koodia vaatisi tosiaan lähteen, se vois olla meinaa 700, 7000 tai 700000 jos ei osaa ollenkaan suhteuttaa, ja varmaan riippuu tosi paljon homman kuvasta.

Se, että Java on syntaksiltaan raskas on vähän kaksi piippuinen juttu, nykyajan idet kun tekee sen kaiken syntaksin niin kätevästi, että ei siinä juuri enempää aikaa mene. Toinen on sitten se, että koodi on helpompi lukuista kun ei tarvitse hoveroida ja ihemetellä, että mikä on mikäkin kun tyypit näkee heti.

Ja sitten taas toisaalta aika monet kirjastot (esim Lombok) poistaa boiler platea aika paljon.

Eli itse olen tyytyväinen Javan syntaksiin vaikka se onkin hyvin verboosi. Sitten taas kun vietän nykyään (en ihan omasta tahdostani) ajasta noin 75% JS puolella niin kaipaisi kyllä välillä vähän verboosimpaa syntaksia, että asiat eivät vain maagisesti tapahdu :)


Itse artikkelista,
Spring ja Spring Boot ei ole synonyymejä. Toki ne on yhteen kietoituneita mitä syvimmällä tasolla mutta eivät silti ole synonyymejä. Tossa meinaa esittelet Springin ja sitten sivulauseessa puhut Spring Bootista ;)

Muuten ihan kivaa settiä ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
...Sitten taas kun vietän nykyään (en ihan omasta tahdostani) ajasta noin 75% JS puolella niin kaipaisi kyllä välillä vähän verboosimpaa syntaksia, että asiat eivät vain maagisesti tapahdu :)...
Vähän offtopic, joskaan en suoraan sanottuna tiedä, miten "verbosea" koodia Java-maailmassa kirjoitetaan (jokin käsitys on, mutta en ole asiantuntija).

Omassa silmässä nykyinen JS on melko yksiselitteistä, otetaan vaikka esimerkkinä:

Koodi:
getPersonsByLastName(lastName: string): Array<Object> {
  return arrayOfPersons.filter((person) => person.lastName === lastName);
}
tai vaikka:

Koodi:
interface IState {
  activeSections: Set<number>;
}
Vai elänkö täysin omassa kuplassani?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Vähän offtopic, joskaan en suoraan sanottuna tiedä, miten "verbosea" koodia Java-maailmassa kirjoitetaan (jokin käsitys on, mutta en ole asiantuntija).

Omassa silmässä nykyinen JS on melko yksiselitteistä, otetaan vaikka esimerkkinä:

Koodi:
getPersonsByLastName(lastName: string): Array<Object> {
  return arrayOfPersons.filter((person) => person.lastName === lastName);
}
tai vaikka:

Koodi:
interface IState {
  activeSections: Set<number>;
}
Vai elänkö täysin omassa kuplassani?

Öhhh, JS ei TS :O


JS:
Koodi:
getPersonByLastName(lastName) {
  return arrayOfPersons.filter((person) => person.lastName == lastName);
}

Java:
Koodi:
public Collection<Person> getPersonByLastName(String lastName) {
  return listOfPersons.filter((person) -> person.lastName.equals(lastName));
}

Vai siis menikö multa jotain ohi? Imho toi sun esimerkki näyttää TS:ltä eikä JS:ltä? (Ja siis TS on super setti JS:stä, mutta ei toisin päin?)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Tuo 700 riviä koodia vaatisi tosiaan lähteen, se vois olla meinaa 700, 7000 tai 700000 jos ei osaa ollenkaan suhteuttaa, ja varmaan riippuu tosi paljon homman kuvasta.

Se, että Java on syntaksiltaan raskas on vähän kaksi piippuinen juttu, nykyajan idet kun tekee sen kaiken syntaksin niin kätevästi, että ei siinä juuri enempää aikaa mene. Toinen on sitten se, että koodi on helpompi lukuista kun ei tarvitse hoveroida ja ihemetellä, että mikä on mikäkin kun tyypit näkee heti.

Ja sitten taas toisaalta aika monet kirjastot (esim Lombok) poistaa boiler platea aika paljon.

Eli itse olen tyytyväinen Javan syntaksiin vaikka se onkin hyvin verboosi. Sitten taas kun vietän nykyään (en ihan omasta tahdostani) ajasta noin 75% JS puolella niin kaipaisi kyllä välillä vähän verboosimpaa syntaksia, että asiat eivät vain maagisesti tapahdu :)


Itse artikkelista,
Spring ja Spring Boot ei ole synonyymejä. Toki ne on yhteen kietoituneita mitä syvimmällä tasolla mutta eivät silti ole synonyymejä. Tossa meinaa esittelet Springin ja sitten sivulauseessa puhut Spring Bootista ;)

Muuten ihan kivaa settiä ;)
Hyviä kommentteja. Lombokista en ole koskaan tykännyt, koska se nyt vaan rikkoo Javan ja sen kanssa on ollut ongelmia joskus. Minusta hyvä idea, mutta toteutus puolimatkassa. Kotlinissa se on tehty kunnolla :)

Joo, minulla oli tuossa artikkelissa aika suuret tavoitteet, mutta lopuksi se typistyi tuohon "demoon" joka nyt vain on Spring Boot -pohjalla. Mutta kyllä minä siinä viittasin Spring Cloudiin, Spring Datan ja Springiin yleisemminkin, vaikka ne nyt ei noin pieneen sovellukseen oikein mahtuneetkaan. Todellisuus tietotyössä kun ei mahdu oikeasti noin pieneen sovellukseen...

Halusin tehdä tosta nyt tommosen LinkedInissä esitettävän pienen demon, mutta oikeasti haluaisin tehdä juttua jostain seuraaviin teknlogioihin liittyvästä Java-hässäkästä:

  • Kotlin
  • Spring
  • Vaadin
  • Spring Data (PostgreSQL tai Oracle, MongoDB)
Lisäksi on kaikenlaista muuta kirjastoa koska se kirjohan nyt on valtava mitä Javalle on tarjolla. Kotlin oikeastaan on vain liima tai integraattori.

Kun kasarin lopussa kävin koulua, niin opettaja esitteli että jatkossa "atk" on integroimista. Kuinka oikeassa olikaan. Ei silloin kuitenkaan tiedetty mitään Open Sourcesta, mutta nykyään sen puitteissa syntyy himmelisti kirjastoja työkaluja, joita oikeastaan integroimalla saadaan aikaan ratkaisuja.

Kotlin on hyvä työkalu tekemään Java-kirjastojen yhteen liimaamista, vaikka JetBrains ei ehkä sitä niin näe. Siellä on aika kunnianhimoiset tavoitteet tuolle työkalulle, johon ovat investoineet ja investoivat lisää.

Ja mikäs on investoidessa kun tyytyväiset asiakkaat maksaa. Itse maksoin tänään taas IDEA:n vuosimaksun tyytyväisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Ottamatta kantaa sisältöön, artikkelit kuntoon, niitä puuttuu.

Toisekseen, väite "There was a study showing that developers write about 700 lines of code per month. " kaipaisi kovasti viitettä.
Ihan totta tämä. Tästä on tullut kritiikkiä ja myönnän että en vaan löydä sitä lähdeviitettä mistään, vaikka kuinka kaivelen. Pitäisi aina laittaa "taskuun" jutut jotka jää kummittelemaan mieleen jollain lailla...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Öhhh, JS ei TS :O


JS:
Koodi:
getPersonByLastName(lastName) {
  return arrayOfPersons.filter((person) => person.lastName == lastName);
}

Java:
Koodi:
public Collection<Person> getPersonByLastName(String lastName) {
  return listOfPersons.filter((person) -> person.lastName.equals(lastName));
}

Vai siis menikö multa jotain ohi? Imho toi sun esimerkki näyttää TS:ltä eikä JS:ltä? (Ja siis TS on super setti JS:stä, mutta ei toisin päin?)
JS? TS? Miten ne liittyy Javaan?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
JS? TS? Miten ne liittyy Javaan?

Siis argumentoin itse, että Javan yli selittävä (overly verbose) syntaksi ei välttämättä ole paha juttu kun vertaa esimerkiksi JS:ään, jossa yhdellä vilkaisulla ei tiedä mitä kamaa menee parametreihin ja mitä kamaa tulee methodists ulos.

Ja tässä vielä disclaimerina, että modernit JS työkalut aika hyvin korjaa tuota ongelmaa mutta ei se vielä täydellistä ole.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Itselleni Java tarkoittaa jotakin mitä syötetään javac:lle. Siinä yhteydessä syntaksi on lähinnä murteellista C++aa. JVM on toisiaan elämässä renessanssia vaikka yhä harvempi oikeasti osaa käyttää raakaa Java koodia. Eclipse on ehkä se suurin Javaa hengissä pitävä voima tällä hetkellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 198
Viestejä
4 194 504
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom