Läppärin tuulettimen hallinta

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Löytyisiköhän apuja. Kyseessä on about 10 vuotta vanha Sony Vaio -kannettava, joka alunperin on toimitettu Windows 7:lla. Mukana tulleilla VAIO Control Center ja VAIO Power Management softilla koneen sai asetettua ns. Silent-moodiin, jolloin se kuorman kasvaessa hidastaa prosessoreita, jotta ei tarvitsisi tuulettimien nopeutta kasvattaa, jolloin tuulettimet pysyvät hiljaisina.

Tämä malli ei virallisesti tue Windows 10:iä, joten Sonyltä tähän ei mitään ajureita/päivityksiä Windows 10 varten saa. Kuitenkin olen tässä Windows 10:iä testannut ja muuten kaikki toimiikin hienosti, mutta tuo tuulettimen hallinta ei Windows 10:llä toimi, joten tuuletin huutaa vähän väliä sellaisella voimakkuudella, ettei konetta viitsi käyttää.

Olisikohan tuohon jotain muuta ratkaisua? Windowsin virranhallinnasta kokeilin laittaa processor power management tms. asetuksen passive-tilaan, jonka pitäisi tehdä suunnilleen samaa kuin tuo VAIO:n oma softa, mutta eipä siitäkään apua ollut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
NoteBook FanControl hirschmann/nbfc

Toimii Windowseissa, myös 10:ssä ja Linuxeissa.

Sony Vaion malleja on tuettuna, mutta vaikka ei olisikaan oma kone listalla, niin itse hakkeroimalla asetukset saa tuon toimimaan vaikka missä koneessa.

Itse käytän tuota omassa ASUS Zenbookissa (Win10 ja Ubuntu) käynnistämään tuulettimen myöhemmin (korkeammassa lämpötilassa) kuin mitä valmistaja on ohjelmoinut.

Jos tuulettimen hidastaminen ei riitä, eli lämpökuorma on oikeasti liikaa, niin prossua voi hidastaa ThrottleStop ohjelmalla: ThrottleStop (9.3.1 Beta) Download
 
  • Tykkää
Reactions: tpu
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 764
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom