Lämpötahnat

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Make ATK Great Again
Jos meinaat Aerol 100 Paineilmajarrujen jäänesto 1 l niin ei kyllä ole isopropyylialkoholia.

70-80% etanoli
15-25% Isopropanoli
~2% Metyylietyyliketoni

"Valmistettu vahvasti denaturoidusta etanolista. Sisältää voiteluainetta."

Erityisesti tuo voiteluaine tekee siitä aika epäilyttävän käyttää puhdistukseen.
Meinaan sellaista joka on 100%, tuotteita on lukuisia. Start tuon omani valmistaja. Se on sitten ihan omasta itestään kiinni mikäli ei viitsi ensimmäistä tuotetta pidemmälle tsekkaa. :kahvi:

Sieltä saa myös 15e/litra ipaa metallipurkissa. Ihan sama mitä maksaa, kuhan ei apteekin hintoja. Oon puhdistanut myös jotain vekkejä iholla tolla, sekä elektroniikkaa. :joy:

Meinaan sellaista joka on 100%, tuotteita on lukuisia. Start tuon omani valmistaja. Se on sitten ihan omasta itestään kiinni mikäli ei viitsi ensimmäistä tuotetta pidemmälle tsekkaa. :kahvi:

Sieltä saa myös 15e/litra ipaa metallipurkissa. Ihan sama mitä maksaa, kuhan ei apteekin hintoja. Oon puhdistanut myös jotain vekkejä iholla tolla, sekä elektroniikkaa. :joy:
Koronahärdellin takia osa noista "100% ipaa" litkuista on muuttunut "100% ihan muuta".
Eli tuoteselosteet kannattaa syynätä todella tarkkaan vaikka aikaisemmin olisikin ollut ipaa.

Tämän tapaisia olen käyttänyt puhdistukseen kun ilmaiseksi saa.Riittäviä omaan käyttöön.

Mikä on hyvä tökötti lämpötahnan poistamiseen ja mistä sitä saa helposti ja halvalla?
Apteekista voi kysyä isopropyylialkoholia. 100 ml maksaa muistaakseni reilut 7 € ja siitä riittää todella pitkäksi aikaa. Tämä on nestemäistä tavaraa lasipullossa ja siinä on helppo kostuttaa vaikka vanupuikkoa, jolla voi sitten kostuttaa vaikka vessapaperin palaa. Eli ei tarvitse hölvätä ylenmäärin. Enimmät tahnat kun pyyhkii pois sellaisenaan, niin tätä ei sitten tarvita lopulliseen puhdistukseen kuin muutamia tippoja.

Toinen vaihtoehto on CRC elektroniikan puhdistusspray, mutta sitä käyttäisin lähinnä pienien ja hankalasti puhdistettavien kolosien puhdistamiseen, koska se on spray. Tätä saa esimerkiksi Motonetistä hintaan 10 € / purkki. CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy

Nämä eivät välttämättä ole niitä halvimpia vaihtoehtoja, mutta nämä ovat hyviä aineita ja näillä homma onnistuu.

Tuli tilattua kokeeksi Kryonauttia.Ilmeisesti joku oli kokeillut pitää vähän aikaa lämpöisen veden alla koska tahna on kuulemma aika "jäykkää".Olen käyttänyt yleensä Noctuan tahnaa mikä on todella juoksevaa.Varmaan paras tapa on levittää tahna sillä mukana tulevalla levittimellä?Olen sen verran vanhan liiton mies et tahna pitää levittää kuin leipä konsanaan.

Tuli tilattua kokeeksi Kryonauttia.Ilmeisesti joku oli kokeillut pitää vähän aikaa lämpöisen veden alla koska tahna on kuulemma aika "jäykkää".Olen käyttänyt yleensä Noctuan tahnaa mikä on todella juoksevaa.Varmaan paras tapa on levittää tahna sillä mukana tulevalla levittimellä?Olen sen verran vanhan liiton mies et tahna pitää levittää kuin leipä konsanaan.
Ei tarvitse levittää eikä lämmitellä. Oma juttu on pieni X muoto prossun päälle ja tosi hyvin leviää. On noita muitakin levitys tapoja, youtubesta löytyy. X jättää melko minimaaliset "ilmataskut" levitessään. Toki erot eri tavoissa on varmasti todella pienet jonkun heatspreaderin päällä joten ei se väärin ole jos haluat levittää kun siinä kryonautin mukanakin tulee semmoinen levitys suutin.

Itse käytän asetoonia kaikenlaiseen elektroniikan puhdistamiseen mm. fluxin poisto piirilevyistä juotosten jälkeen. Sulattaa tosin muovia, mutta jos ei aivan käsi ole, niin toimii ongelmitta. Myydään lähes joka kaupassa tokmanni, motonet jne., halvimmillaan taitaa olla biltemassa, jossa 6,50e litra.
Asetoni on aika rajua kamaa, suosittelen ostamaan apteekista isopropyylialkoholia pikkupullon!

Eikö tää nyt ole ihan riittävästi laitettu? Painoin jäähyn kiinni ja annoin levitä sen verran kun jäähyn omalla painolla levisi. Olin siis sitä alunperin levittänyt ympäriinsä sellaisella paperista taitetulla "siveltimellä".

Kuvat siis otettu sen jälkeen kun painoin jäähyn tuohon päälle, ilman varsinaista kiinnittämistä. Tuossakin jo hieman pursui jäähyn reunan yli tavaraa.

Tuossa vaan, prossu on siis 5800x, se on säädetty boostaamaan PBO:lla 87 asteeseen, ja se CPU mainaa 24/7. Ensin prossun ottamat watit nousi jotain 10W, mutta pari päivää myöhemmin ne on alkuperäisestä, liian vähäisestä tahmanmäärästä nousseet vain n. 7W. Noi tahnat on siis halvimmat mahdolliset, ja musta alkaa aika vahvasti vaikuttamaan että tuo jäähy yksinkertaisesti ei ole riittävä tuolle prossulle. Mulla on siis NH-U9S. Esim. tässä on paljon järeämpi NH-U12A ja silti CB saa samanlaisia lämpötiloja aikaan, toki oletettavasti reippaasti suuremmilla wateilla ja ainakin paljon paremmalla tuloksella. Mun CB23 MC tulos ei juuri yhtään parantunut, jotain 14333 pistettä sain irti. Ajattelin seuraavaksi kokeilla macho rev C:tä, noilla tahnoilla ei voi olla jotain 30W eroa.

cpu tahna 1.jpg
cpu tahna 2.jpg

Apteekista voi kysyä isopropyylialkoholia. 100 ml maksaa muistaakseni reilut 7 € ja siitä riittää todella pitkäksi aikaa. Tämä on nestemäistä tavaraa lasipullossa ja siinä on helppo kostuttaa vaikka vanupuikkoa, jolla voi sitten kostuttaa vaikka vessapaperin palaa. Eli ei tarvitse hölvätä ylenmäärin. Enimmät tahnat kun pyyhkii pois sellaisenaan, niin tätä ei sitten tarvita lopulliseen puhdistukseen kuin muutamia tippoja.

Toinen vaihtoehto on CRC elektroniikan puhdistusspray, mutta sitä käyttäisin lähinnä pienien ja hankalasti puhdistettavien kolosien puhdistamiseen, koska se on spray. Tätä saa esimerkiksi Motonetistä hintaan 10 € / purkki. CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy

Nämä eivät välttämättä ole niitä halvimpia vaihtoehtoja, mutta nämä ovat hyviä aineita ja näillä homma onnistuu.
Muistaakseni uraltonelta saa 1L putelin ipaa about 13€. Riittänee loppu elämän ajaksi tuo.

täällä varmaa joku tietäis mistä sais lämpötyynyt näyttikseen, tarvi 0.75mm paksusta.

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Make ATK Great Again
täällä varmaa joku tietäis mistä sais lämpötyynyt näyttikseen, tarvi 0.75mm paksusta.
ostat milliset?

jimmssi, kiina, ebay, yms

mutta osta kunnolliset eikä hinnat alkaen, kunnolliset = speksattu yli 10W/mK

Viimeksi muokattu:
Itse olen käyttänyt esim. Jimmsillä myytäviä Arcticin Thermal Padejä ja hyvin ovat toimineet. En tiedä löytyykö 0,75mm, mutta varmaan 1mm toimii ihan hyvin.

Tilasin juuri TG-PP-10 silikonikittiä (thermal Putty). Edessä on emon siirtyminen uuteen koteloon, jolloin putsaan samalla emon monoblokin ja näyttiksen blokit. Oikean paksuisten tyynyjen löytäminen on aina tosi työlästä, niin tämän pitääisi ajaa asia kerralla. Kitti kun mukautuu paineen alla juuri oikeaan korkoon.

Laitan vähän raporttia sitten tuloksista kun saan setin kasaan. Tietty lämmöt ennen ja jälkeen tulevat olemaan eri koteloissa, mutta blokit ovat samat. Tällä hetkellä on käytössä Thermal Crizzlyn lämpötyynyt. Toivottavasti lämmöt eivät ainakaan huonone. spekseiltään tuon TG-PP-10:n pitäisi olla vähän parempaa 10,00W/m-K kun Minus padit ovat 8W/m-k. Nyt vain odottelemaan kuukauden verran että uusi kotelo saapuu.

Näköjään Rog ces 2022 striimissä julkaistiin uusi thermal grizzly conductonaut extreme. Pitäisi olla 20% parempi lämmönjohtavuus edelliseen conductonauttiin verrattuna. Ei tietoa koska tulee myyntiin, mutta Der8auer piti videossa kädessä tuubia logoilla joten mahdollisesti lähi tulevaisuudessa.

Edit: alkaa kohdassa 39 min.

Viimeksi muokattu:
Tilasin juuri TG-PP-10 silikonikittiä (thermal Putty). Edessä on emon siirtyminen uuteen koteloon, jolloin putsaan samalla emon monoblokin ja näyttiksen blokit. Oikean paksuisten tyynyjen löytäminen on aina tosi työlästä, niin tämän pitääisi ajaa asia kerralla. Kitti kun mukautuu paineen alla juuri oikeaan korkoon.

Laitan vähän raporttia sitten tuloksista kun saan setin kasaan. Tietty lämmöt ennen ja jälkeen tulevat olemaan eri koteloissa, mutta blokit ovat samat. Tällä hetkellä on käytössä Thermal Crizzlyn lämpötyynyt. Toivottavasti lämmöt eivät ainakaan huonone. spekseiltään tuon TG-PP-10:n pitäisi olla vähän parempaa 10,00W/m-K kun Minus padit ovat 8W/m-k. Nyt vain odottelemaan kuukauden verran että uusi kotelo saapuu.
TG-PP-10 testattu. VRM-lämpötilat 10 astetta pienemmät ja GPu -blokin muistien lämmöt usemman asteen alempana kuin ennen. Nyt VRM - maksimi on 44 astetta ja EVGA FTW3 3080 memory junction maksimi 60 astetta ja GPU - Hotspot 57.
Käytossä 10700K @ 5100 all core ja 3080 on 2100Mhz / 10500Mhz.

Yksi syy parempiin lämpöihin hyvän lämmönjohtavuuden lisäksi on varmasti se tuo kitti mukautuu. Tällöin ei tule ongelmaa liian ohuiden tai paksujen tyynyjen kanssa.
Vähän stuo tavara tarttuu sormiin, mutta on ehdottomasti vaivan väärti. Sitäpaitsi on paljon halvempaa kuin nuo paremman laatuiset lämpötyynyt. 50 gramman purkki maksaa Digikeyllä reilu 25 euroa plus rahdit. Ja tuosta riittää jo pariin kokoonpanoon.

Suosittelen lämpimästi.

Minulla on Kryonaut ja Conductonaut lämpötahnaa kumpaakin 1g putelli. Korkkasin prosessorin vuosia sitten ja aloin nyt koneen purkamisen yhteydessä miettimään, että kumpaako lämpötahnaa kannattaa käyttää prosessorin ja IHS välissä. Prosessori tosiaan on i7-6700K ja prosessoria jäähdyttää Noctua nh u14s.
Toisenä kysymyksenä, että kumpaako tahnaa käyttää jäähyn ja IHS:sän välissä?
Uskoakseni jäähdyttimen pohja ja IHS on nikkelillä päälystetty jolloin kumpaakin voisi käyttää.

Minä laittaisin Conductonauttia kumpaankin. Minulla on korkkaamaton 10700k ja vaihdoin juuri IHS:n ja Monoblokin väliin Kryonautin tilalle Conductonautin samalla kun vaihhoin nuo VRM:n lämpötyynyt TG-PP-10 silikonikittiin. Lämmöt tippuivat prosessorilla kuorman alla yli 5 astetta.

Aiemmin en ole vielä käyttänyt conductonaittia niin täytyykö siinä jotain erityistä ottaa huomioon. Luonollisesti conductonautti alumiinin kanssa tekee ihmeitä, mutta onko muuta huomioitavaa?

Viimeksi muokattu:
Aiemmin en ole vielä käyttänyt conductonaittia niin täytyykö siinä jotain erityistä ottaa huomioon. Luonollisesti conductonautti alumiinin kanssa tekee ihmeitä, mutta onko muuta huomioitavaa?
Kannattaa suojata sähköä johtavat komponentit kannassa kynsilakalla ettei Conductonaut vahingossa aiheuta oikosulkua. 2 kerrosta varmuuden vuoksi. Itse käytän kirkasta peitelakkaa siihen.
Sen jälkeen kannattaa tehdä kuten oheisessa videossa:

Mikäs porukalla mielipide nestemetallien käyttöiästä?

Ollut nyt n. 4v custom loopissa i7-8700k korkattuna ja IHS alla thermal grizzlyn nestemetallit. Lämmöissä ei ole ollut moittimista, mutta voiko toi metalli jotenkin kovettua tonne ja aiheuttaa ongelmia tms.

Jos lämmöt alkaa ihmeellisesti nousta, niin kannattaa putsata ja vaihtaa uudet. Tämä saattaa käydä joidenkin nestemetallien kanssa jos ovat nikkelödyn jäähyn kanssa kontaktissa. Nikkeli "imee" osan metallista itseensä. Tämä ei tosin ilmeisesti käy kuin kerran, jonka jälkeen tavara ei kulu alta pois. Itse tarkistan kerran vuoteen. Loopin puhdistuksen yhteydessä, eikä ole mitään ongelmia ollut. Kunnollista testi-infoa löytyy esim. Gamers Nexuksen Youtube -kanavalta. Sielä kun laittaa hakusanaksi liquid metal, niin tulee monta asiallsita videota aiheesta.

Juu, bongasinkin tossa gamers nexuksen jonkun nestemetalli testin, missä oli vuoden ajan samat metallit ihs alla.

Lähinnä aattelin, etten oo aiheuttanu mitään kummempia ongelmia, jos noilla ois vaikka tapana kovettua.
En oo siis vielä kurkannut ihs alle. Kohta lisäilen uuden gpu:n tohon looppiin niin samalla vaihtelen mömmöt, niin pääsee näkemään miltä tuo näyttää 4v jälkeen.

Juu, bongasinkin tossa gamers nexuksen jonkun nestemetalli testin, missä oli vuoden ajan samat metallit ihs alla.

Lähinnä aattelin, etten oo aiheuttanu mitään kummempia ongelmia, jos noilla ois vaikka tapana kovettua.
En oo siis vielä kurkannut ihs alle. Kohta lisäilen uuden gpu:n tohon looppiin niin samalla vaihtelen mömmöt, niin pääsee näkemään miltä tuo näyttää 4v jälkeen.
Kun lisäät GPU -blockin, niin laitappa niiden normilämpötyynyjen sijaan TG-PP-10 kittiä. Pysyy sen jälkeen muistien lämmöt todella hyvin kurissa.
Tää varmaan tuntuu jo porukasta mainostukselta, mutta en siis itse myy tavaraa. Äsken vain itse vaihdoin ja olen siitä vain niin vaikuttunut.

Kun lisäät GPU -blockin, niin laitappa niiden normilämpötyynyjen sijaan TG-PP-10 kittiä. Pysyy sen jälkeen muistien lämmöt todella hyvin kurissa.
Tää varmaan tuntuu jo porukasta mainostukselta, mutta en siis itse myy tavaraa. Äsken vain itse vaihdoin ja olen siitä vain niin vaikuttunut.
Tekeekös tuo oikeen merkittävänkin eron? Mulla on tässä alphacoolin blokki jo pöydällä ja niiden toimittamat lämpötyynyt. 3080ti kortti kyseessä.
En kummempia kelloja tosta hae, kunhan haluan vaan hiljaista ja tehokasta jäähdytystä.

Toki jos toi on hyvä tuote, niin eipä tää niin päivän päälle. Saako tätä TG-PP-10 kittiä suomesta? Pikainen googletus ei hirveesti avannut.

EDIT: Tuossahan noi vastaukset oli kun selas vähän taaksepäin! kiitti suosituksesta, pitääpä hetki puntaroida jos tuommosta tököttiä vielä tilais.

Tilasin Digikeyn nettikaupasta ja tuli muutamassa päivässä. Suomesta ei taida saada suoraan. Lämmöt laski muisteilla n. 7-8 astettta, kun käytössä EVGA 3080 FT3 Ultra ja Byksikin blokki passiivisella backplatella. Lisäksi kontakti blokin ja suorittimen välillä on parempi, kun tuo kitti painuu kasaan puristuksessa. Ei tule sitä ongelmaa että tyyny on liian paksu tai ohut.

Tilasin Digikeyn nettikaupasta ja tuli muutamassa päivässä. Suomesta ei taida saada suoraan. Lämmöt laski muisteilla n. 7-8 astettta, kun käytössä EVGA 3080 FT3 Ultra ja Byksikin blokki passiivisella backplatella. Lisäksi kontakti blokin ja suorittimen välillä on parempi, kun tuo kitti painuu kasaan puristuksessa. Ei tule sitä ongelmaa että tyyny on liian paksu tai ohut.
Ei taida kauaa säilyä tuo tahna, Digikeyn sivuilla lukee että 6kk vaan.

Onko tuosta pitemmän ajan testejä ?

Tuo säilyvyys eri tarkoita asennuksessa vaan ns hyllyssä. Tuosta oli jossain juttua. Tavaraa käytetään yleisesti elektroniikassa siilien ym. alla.
Voi laittaa itse tänne kestotestistä viestiä taas vuoden päästä kun putsaan looppia ja blokit.

Mitkä lämpötyynyt tänä päivänä on parhaimmat ja hyvin saatavilla 1mm / 1,5mm / 2mm?
On sitten kysymyksessä Emolevyn Monoblock VRM tyynyt tai GPU? Kyselen ylipäätään. Itselläni siis ollut EKWB mitkä ovat tulleet mukana ja tosi hyvin pysynyt lämmöt mutta jos huollon yhteydessä ym joskus vaihdan. :)

Tuleekos noihin Digikey tilauksiin vielä alvit + tullit päälle? Kaupassa kun ei tuota selkokielellä missään sanota, ja esimerkiksi Aliexpress osaa nuo alv touhut nykyään hoitaa asiakkaan puolesta automaattisesti.
24% alvit voi kirpaista jos tulee yllätyksenä.

Tuleekos noihin Digikey tilauksiin vielä alvit + tullit päälle? Kaupassa kun ei tuota selkokielellä missään sanota, ja esimerkiksi Aliexpress osaa nuo alv touhut nykyään hoitaa asiakkaan puolesta automaattisesti.
24% alvit voi kirpaista jos tulee yllätyksenä.
Digikey.fi:stä tilasin ja omaan tilaukseen ei tullut mitään päälle

Digikey.fi:stä tilasin ja omaan tilaukseen ei tullut mitään päälle
63.41€/100g tuli alvien jälkeen hintaa kahdelle 50g törpölle ilmaisilla rahdeilla.
Aika kallista tuo on, pitää vaikka tehdä 3D-printterillä muotteja millä saa aina sopivan määrän tuota tököttiä levitettyä muistien päälle.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 385
Jäsenet
57 174
Uusin jäsen
HattoriHanso

Hinta.fi

Ylös Bottom