- Liittynyt
- 03.01.2018
- Viestejä
- 490
Tuota "moottori paskana" lausuntoa tarjoillaan korjaamoilla helposti jos ei osata/haluta etsiä vikoja.
Usein talvella vähän jäähdytinnestettä katoaa, riippumatta lohkiksesta. Nesteen lämpötilavaihtelut ja siten myös tilavuusvaihtelut on suuria. Jonkin verran nestettä katoaa ihan höyrynä, kun neste lämpenee ja laajenee ilmanpaine nousee, ja jossain kohtaa korkki laskee sen suurimman ylipaineen ulos, joka on luonnollisesti myös varsin kosteaa. Kun se taas jäähtyy niin alipaine tasautuu paljon herkemmin. Tuon takia se jäähdytinnesteen häviäminen vähenee mitä vähemmän sitä on, koska ilmatilaa on enemmän.Ylläolevaan liittyen, itselläkin katoaa jäähdytysnestettä talvella kun käytän lohkolämppäriä. Tai ainakin oletan sen liittyvän siihen. Suurista määristä ei ole kyse, eikä missään näy mitään märkää. Kesällä nesteitä ei katoa mihinkään. Mikähän juttu tämä on?
Sillä tuota vaan ihmettelin että ensimmäinen auto mikä tuota tekee itsellä. Tyylihän on toki että konepellin alle vilkaisen vaan jos on lähinnä pakko, no välillä toki öljyt tai joku polttimon vaihto. Kunhan muistaa vaan tarkkailla tilannetta taas vaihteeksi.Usein talvella vähän jäähdytinnestettä katoaa, riippumatta lohkiksesta. Nesteen lämpötilavaihtelut ja siten myös tilavuusvaihtelut on suuria. Jonkin verran nestettä katoaa ihan höyrynä, kun neste lämpenee ja laajenee ilmanpaine nousee, ja jossain kohtaa korkki laskee sen suurimman ylipaineen ulos, joka on luonnollisesti myös varsin kosteaa. Kun se taas jäähtyy niin alipaine tasautuu paljon herkemmin. Tuon takia se jäähdytinnesteen häviäminen vähenee mitä vähemmän sitä on, koska ilmatilaa on enemmän.
Jos ei halua uusia ostaa niin ei niitä ole pakko asentaa...Vitossa oem peltivanteissa tpms anturit. Meneeköhän samat sensorit suoraan aluvanteelle vai pitääkö ostaa uudet?
Ohjekirja on oikeassa, tavallaan, se lamppu tulee pois ihan vaan vetämällä, mutta tuppaavat juuttumaan aika tiukasti. Ja koska se kanta on pieni ja hankalan muotoinen ottaa tiukasti kiinni, kannattaa etsiä sopivat pihdit joiden avulla hieman nitkuttelee ja pyörittelee sitä kantaa.Kerrankin jotain mitä en löydä Googlesta. Miten vaihdetaan vanhaan Peugeot 307 autoon parkkivalon polttimo (w5w)? Ohjekirjassa käsketään vain vetämään se ulos ja vaihtamaan polttimo, mutta ei tule ulos ja pelkään, että menee rikki jos siinä onkin joku juttu mikä pitää tehdä.
Ohjekirja on oikeassa, tavallaan, se lamppu tulee pois ihan vaan vetämällä, mutta tuppaavat juuttumaan aika tiukasti. Ja koska se kanta on pieni ja hankalan muotoinen ottaa tiukasti kiinni, kannattaa etsiä sopivat pihdit joiden avulla hieman nitkuttelee ja pyörittelee sitä kantaa.
Kyllä se sillä kynsilakalla peittyy. Itsekin semmoista tullut käytettyä. Sitten on olemassa näitä paikkoja mitkä kynäruiskulla tekevät täsmäkorjauksia lähinnä kiveniskuihin, mutta varmaan tuokin onnistuu. Millaiset olosuhteet sen maalauksen jälkeen oli? Ei todennäköisesti ollut kuivunut kunnolla jos ei tarpeeksi lämmintä ole ollut.Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä
Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
Sivele siihen tollasta pohjalle, hio kevyesti niin sitten varmaan se pintaväri tarttuu hyvin.Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä
Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
Nämä on kyllä parhaita "koko takaluukku maalattava" kertoo vain siitä ettei edes haluta palvella asiakasta.Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä
Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
Tai sitten asiansa osaava maalari tietää, että jos VAG vehkeestä hilseilee maali noin nätisti pois, se ei ole kuin ajan kysymys milloin irtoaa vierestä samanmoinen laatta ja alkaa ulina maalaamon takuusta...Nämä on kyllä parhaita "koko takaluukku maalattava" kertoo vain siitä ettei edes haluta palvella asiakasta.
Kuivassa 12 asteisessa autotallissa touhusin. Käytin myös hiustenkuivaajaa tovin maalin kuivaamiseen, mutta siitä huolimatta ensimmäinen kerros lähti seuraavana päivänä irti levittäessäni toista kerrosta. Ennen maalausta putsasin ruosteet kliinerillä ja hellästi P2000-paperilla hiomalla. Sitten vielä putsasin maalauskohdan huolellisesti apteekkilaatuisella isopropyylialkoholilla, ettei varmasti jäänyt mitään jäämiä.Kyllä se sillä kynsilakalla peittyy. Itsekin semmoista tullut käytettyä. Sitten on olemassa näitä paikkoja mitkä kynäruiskulla tekevät täsmäkorjauksia lähinnä kiveniskuihin, mutta varmaan tuokin onnistuu. Millaiset olosuhteet sen maalauksen jälkeen oli? Ei todennäköisesti ollut kuivunut kunnolla jos ei tarpeeksi lämmintä ole ollut.
Tätäkin kokeilin, mutta lopputulos oli sama. Liekö tuo paikkapullon maali sitä kuuluisaa VAG-laatua?Tee useampi ohut kerros muutaman minuutin välein ja vasta sen jälkeen anna kuivua pidempään. Silmällä tutkailemalla huomaat kyllä milloin maali muuttuu nesteestä kiinteäksi ja sitten uutta kerrosta. Toki pintojen pitää olla puhtaat ja rasvattomat, että maali tarttuu.
Kuvio kuuluukin mennä noin. Muistaakseni muutamassa renkaassa olen nähnyt saman. Ilmeisesti vesiurat on parempi olla juuri noin "hassusti".Olenko jotenkin tyhmä vai miksi mun mielestä tuossa prätkän eturenkaassa on pyörimissuunta merkitty väärin, jos vertaa takarenkaaseen?
Ai takarenkaassa eri suuntaan kuin etu renkaassa?Kuvio kuuluukin mennä noin. Muistaakseni muutamassa renkaassa olen nähnyt saman. Ilmeisesti vesiurat on parempi olla juuri noin "hassusti".
Vikakoodit lukuun-09 Octaviasta ei enää vasen etuvalo (xenon) säädä korkeutta käynnistäessä. Sivuttaissuunnassa tsekkaa rajat normaalisti. Ei herjaa edes mittaritaulussa virhettä. Liekkö tuolle on mitään tehtävissä?
Nappasin äsken koko umpion kainaloon ja avasin sisätiloissa todatakseni, ettei tuolle kyllä polttimon vaihtoa enempää mahdu tekemään. Josko nyt ensi hätään vaan roiskin rasvaa kontakteille..
Mulla on C5 Corvetessa puuta ihan tahtaan laittamana. Wikipedia sanoo:Katselin tuossa telkkarissa, kun entisöivät -60 luvun jenkkiä, niin sieltähän löytyi se kakkosnelonen. Oli aikaisemmin korjailtu helmoja. Mikähän idea helmojen sisälle on laittaa puuta, joka mätänee? Takavuosina ihan täälläkin vissiin korjattiin tuolla kakkosnelosella.
The floor boards on the C5 are a composite consisting of SMC [Sheet Molded Composite] with balsa wood in the middle. Balsa wood was chosen for its stiffness, light weight, and sound absorption qualities.
Tehdäänhän veneitä puusta ja siinä nyt ei ole mitään järkeä, kelluttaa puuta vedessä vuosikausia...Katselin tuossa telkkarissa, kun entisöivät -60 luvun jenkkiä, niin sieltähän löytyi se kakkosnelonen. Oli aikaisemmin korjailtu helmoja. Mikähän idea helmojen sisälle on laittaa puuta, joka mätänee? Takavuosina ihan täälläkin vissiin korjattiin tuolla kakkosnelosella.
Britithän näissä nyt on kunnostautunut kautta aikain. Tietty ajan myötä tulee ongelmia vastaan, vaan eipä noita ole kukaan alunperin suunnitellutkaan kestämään ikuisuuksia.Tehdäänhän veneitä puusta ja siinä nyt ei ole mitään järkeä, kelluttaa puuta vedessä vuosikausia...
Mistäpä näistä tietää mitä suunnittelija on tuolla kuviolla hakenut. Eikö kuitenkin etu- ja takarenkaalta vaadit jokseenkin erilaisia ominaisuuksia: eturenkaalta jarrutuspitoa ja takarenkaalta vetopitoa eli erilainen kuvio ja pyörimissuunta on melko helposti perusteltavissa.Olenko jotenkin tyhmä vai miksi mun mielestä tuossa prätkän eturenkaassa on pyörimissuunta merkitty väärin, jos vertaa takarenkaaseen?
"Suurin osa moottoripyörän jarrutustehosta tulee etujarrusta (painonsiirtyminen jarruttaessa keventää takarengasta, eikä se juuri jarruta). V-kuvioinnin eri suuntautumisella on ajateltu, että takarengasta tarvitaan kiihdyttämiseen ja eturengasta jarruttamiseen. Ja siten vettä tarvitsee siirtää eri suuntiin. Tasaisessa ajossa kuviosuunnalla ei ole (niin suurta) merkitystä. "Mistäpä näistä tietää mitä suunnittelija on tuolla kuviolla hakenut. Eikö kuitenkin etu- ja takarenkaalta vaadit jokseenkin erilaisia ominaisuuksia: eturenkaalta jarrutuspitoa ja takarenkaalta vetopitoa eli erilainen kuvio ja pyörimissuunta on melko helposti perusteltavissa.
Traktorin rengaskuviossa on huomioitava renkaan ripojen välin puhdistuminen, vetotyössä renkaat luistavat jonkin verran ripojen purressa maahan ja tiettyyn pisteeseen saakka luistoa lisäämällä saavutetaan suurempi vetoteho. Aiheesta luettavaa löytyy esim. Vakolan tiedotteesta Vakolan tiedotteesta vuodelta -95 tai Koneviestin artikkelista.Itsekin miettinyt radio-ohjattavista asti että miksi esim. traktorin renkaita ei uriteta niin että saisivat parhaan gripin mudasta, mutta kai niillä on jotain muuta funktiota sitten.
Urat nyt eivät mudassa paljoa auta kun menevät tukkoon vaikka olisivat kunnon "maastorenkaat" (tyyliin tämä, tuollaisella joskus oltu liikenteessä eikä nuokaa ihmeitä tee, helvetin huonot vain ajaa maantiellä). Ja onhan noita eturenkaita raktroreillekin "pitkittäisurilla", mutta ei niitä ole vuosikymmeniin nähnyt kun nelivetoisissa halutaan sitä "lapioimisvoimaa" sinne eteenkin.Itsekin miettinyt radio-ohjattavista asti että miksi esim. traktorin renkaita ei uriteta niin että saisivat parhaan gripin mudasta, mutta kai niillä on jotain muuta funktiota sitten.
Ostat purkaamolta/kaupasta sopivan valaisimen. Teet sopivan reiän sopivaan kohtaan takamatkustamon kattoa. Ujutat johdon/johdot katon verhoilun päällä etumatkustamon valaisimelta takavalaisimelle. Kytket johdot. Nautit valaisusta.Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
Tarpeeksi tehokkaat valot eteen niin alkaa riittämään valoa taaksekkinMitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
Meillä oli joskus lasten kaukalo-/ turvaistuinvaiheessa vastaava tarve takaosan lisävalaistukselle. Homma ratkesi laittamalla semmoinen pyöreä patterivalaisin takiaistarralla kattoon. Riippuu tietenkin katon materiaalista pysyykö se siellä. Auttoi kovasti vöitä sitoessa ja pikkutavaroita lattialta etsiessä.Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
Xenonit menettää jo 2 vuodessa suurimman osan tehoistaan eli vaihda ihmeessä ne niin tulee varmasti lisää valoa. Kestäviähän ne usein on, mutta jos haluat hyvää valotehoa niin parin vuoden välein vaihto.Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.
Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.
Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
Jahas ja olisiko sitten laittaa jotain ihan oikeaa faktaa kehiin?Xenonit menettää jo 2 vuodessa suurimman osan tehoistaan eli vaihda ihmeessä ne niin tulee varmasti lisää valoa. Kestäviähän ne usein on, mutta jos haluat hyvää valotehoa niin parin vuoden välein vaihto.
Ratilla ei ole mitään toleranssia, aina pitää olla suorassa.Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.
Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.Jahas ja olisiko sitten laittaa jotain ihan oikeaa faktaa kehiin?
Vuosilla kun ei juuri ole merkitystä vaan käyttötunneilla ja "suurin osa" valotehosta eli yli 50% ei varmasti lähde tuossa ajassa, hyvä jos koskaan.
Mitä itse nopeasti etsimällä löysin, niin noin 2000 tunnin käyttöaikaa voi odottaa "laatumerkeiltä" ja siinä ajassa valotehosta voi lähteä 5-25%, kunnes valosävy jo vaihtuu sellaiseksi, että ne tekee mieli vaihtaa.
Jos autossa on päiväajovalot, niin eipä nuo xenonit edes pala keulalla kuin hämärän ja pimeän aikaan.En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Vai niin, omat kokemukset ja mutuilut voi unohtaa asioita yleistäessä. Jos ajat 150tkm vuodessa ja joudut sen takia vaihtamaan, niin sehän on selvä.En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Saahan niitä vaihtaa miten lystää, mutta täyttä spedeilyä xenoneita on jatkuvasti uusia "varalta"...En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Eli 0,1 astetta vinossa oleva ratti olisi mielestäsi syy mennä korjaamolla, juuh.Ratilla ei ole mitään toleranssia, aina pitää olla suorassa.
Periaatteessa kyllä, käytännössä välttämättä ei. Pääsääntöisesti silmällä vinossa oleva ratti on syy suunnata uudelleen.Eli 0,1 astetta vinossa oleva ratti olisi mielestäsi syy mennä korjaamolla, juuh.
Eli joku toleranssi on ja se poikkeaa nollasta, mikä on täysin luonnollista. Siihen tartuin.Periaatteessa kyllä, käytännössä välttämättä ei. Pääsääntöisesti silmällä vinossa oleva ratti on syy suunnata uudelleen.
Nykyautoissa ajonvakautukset, kaistavahdit, autopilotit yms. vaatii, että se ratti on suorassa, tai ainakin yhtä suorassa kuin ennen suuntausta.
Joko se ratti saadaan minuutilleen samaan asentoon kuin ennen suuntausta TAI ohjauspyörän kääntökulma-anturille on kalibroitava uusi "keskikohta" suuntauksen jälkeen.
Esim. Tesloissa 0,1° eli 6' heitto näkyy jo mittaristossa virtuaaliratin vinoutena, vaikkei sitä silmällä välttämättä huomaa. (Ja kulma-asteet jakaantuu sitten minuutteihin ja minuutit edelleen sekunteihin, eikä asteen desimaaleihin...)
Kyllä se samalta suojakumilta vaikuttaisi. Periaatteessa jos merkkaa kohdan missä tanko on ollut ja laittaa takaisin niin ei vaadi suuntauksia.Kysymyksiä tietämättömältä:
Vuosi sitten meni autosta uusiksi raidetanko oikealle puolelle kun oli "välyksellinen sisäpää". Siihen meni asennukseen joku suojakumi. No nyt on katsastuksessa seuraava korjauskehotus "ohjausvaihde, hammastangon suojakumi, vaurioitunut, oikealla". Kysymy kuuluu että onko tuo se sama suojakumi joka viimevuonna vaihdettiin? Autojen kanssa peukalo keskimääräistä enemmän keskellä kämmentä mutta oma logiikka sanoo että raidtanko on kiinni siinä ohjausvaihteessa ja se olisi sama kumi joka peittää molempia. Vai onko sielä joku eri suojakumi josta on kyse? Vai olenko iha pihalla ja koko osa on ihan eri puolella autoa mitä ajattelen Lisäksi kysyisin kuinkahan pitkä operaatio purkamisineen tuommoisen suojakumin vaihto on (ja tuleeko taas vaihteeksi kylkeen pyörien suuntaus)?
Toinen korjauskehotus on ruostevaurioinen jarrusuojakilpi taakse vasemmalle. Takajarruista menee levyt ja palat nyt uusiksi joka tapauksessa niin paljonko lisätyötä (lue: huoltomiehen kallista työaikaa) pelkkään levyt-palat hommaan tekee tuon suojakilven vaihto per puoli? Vaihtoehtoina kun on korjauskehotuksen "roikkumaan jättäminen", vaihto vaaditulle puolelle tai vaihto molemmille puolille (kun voi muuttua tomuksi se toisen puolenkin koska vaan).
Autona VW Golf IV viistoperä