Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
467
Käsittääkseni jokainen valmistaja ilmoittaa omalla tavallaan nuo valmistenumerot, et maininnut tuossa viestissä autosi merkkiä niin ei osaa enempää pähkäillä. Yleensä kai se selviää vain sillä mikä sarjanumero on ja milloin se on hihnalta ulos putkahtanut, eli valmistajan tiedoista/erillisellä vin decoderilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
678
Käsittääkseni jokainen valmistaja ilmoittaa omalla tavallaan nuo valmistenumerot, et maininnut tuossa viestissä autosi merkkiä niin ei osaa enempää pähkäillä. Yleensä kai se selviää vain sillä mikä sarjanumero on ja milloin se on hihnalta ulos putkahtanut, eli valmistajan tiedoista/erillisellä vin decoderilla.
Mun auto on Renault Megane 1,6. Käyttöönotettu muistaakseni helmikuussa 2000.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
678
juu homma selvisi. Käytin vin decoderia niin se antoi tietoja autosta. Se on tehtaalta tullut 12/1999.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
172
Ajattelin asentaa tuohon kauppakassiin sisähaaran lohkon lisäksi, kun ei jaksa raapia ikkunoita. Kuitenki kyseessä on sen verran vanhempi yksilö että lämmittimen johto on defan vanhalla isolla päällä. Pystyykö tuohon siis laittamaan edes sisähaaraa? Liittimet konehuoneessa näyttää ainakin jokseenkin samalta kuin nyky mutta mahtaako olla yhteensopiva?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
418
Ajattelin asentaa tuohon kauppakassiin sisähaaran lohkon lisäksi, kun ei jaksa raapia ikkunoita. Kuitenki kyseessä on sen verran vanhempi yksilö että lämmittimen johto on defan vanhalla isolla päällä. Pystyykö tuohon siis laittamaan edes sisähaaraa? Liittimet konehuoneessa näyttää ainakin jokseenkin samalta kuin nyky mutta mahtaako olla yhteensopiva?
Pystyy asentamaan ja ihan samat liittimet noissa vanhoissakin on mitä nykyisissäkin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
678
Arvon io-techiläiset!

Tuli mieleen sellainen scenaario että millä tavalla kannattaa toimia kun on laittanut auton seisontaan?
Seisonta-aika esim ½-1 vuosi.
Aikoinaan mulla oli auto seisonnassa ½ vuotta ja siitä alkoi heti käyttöönoton jälkeen vuotaa öljypohjan tiiviste. En käyttänyt auton moottoria kertaakaan seisonta-aikana silloin.

Onko jotain tärkeää tekemistä autolle kun sen laittaa seisontaan? Akku irti? Vai olisiko järkevää pitää akku paikoillaa ja ladata sitä esim 2 kuukauden välein?
Olisiko sitä hyvä käyttää käynnissä jonkin aikaa silloin tällöin?
Ainakin järkeilen että ilmastointia pitäisi pitää joskus päällä jotta voitelu toimisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 296
Lataan akkua säännöllisesti älylaturilla ja käytän auton ehkä kerran-kaksi talvessa lämpimäksi. Akku paikallaan. Jarrujen puhdistus sellaisella puhdistusnesteellä, kun auto otetaan käyttöön. Käsijarrua ei kannata laittaa päälle, rengaskiilat voi olla + sisälle kosteudensyöjä.

Siinäpä ne on omat toimenpiteet olleet, ei ole ollut ongelmia. Akun jos päästää tyhjäksi ja tulee pakkaset, niin se voi olla entinen akku sen jälkeen.

Jäähdytysneste kannattaa mitata, jos on uusi auto itselle, että ei jäädy talvella nesteet.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 793
Aurinkoläpät vähän auki. Porukoilla seiso vuoden portteri ja aurinkoläppien ja katon välissä oli kivan tiivis paikka alkaa homeella kasvaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 220
Itsellä seisoi yks kilvetön Accord pihalla melko pitkään, syksyllä tuli jo heippalappu kaupungilta että pitää moinen romu poistaa pihalta:rolleyes: Talven myötä ongelma ratkesi kun autokatoksen katolta kolasin lumet hondan päälle ja tuttava traktorilla avitti lisäämällä lisää lunta, niin että auto oli varmasti piilossa katseilta kevääseen asti.:tup:
Keväällä kun lumet suli ja autollekin tuli ns. käyttöä, niin oli kauttaaltaan homeessa sisältä:rofl:

Akusta en muista oliko kiinni vai irti, mutta kyllä se pienellä suostuttelulla käyntiin lähti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 286
Öljyvuotoja voi tulla jo siitä, jos käyttää 95:sta, että parempi käyttää 98:sia. Etanoli ei ole hyvä juttu tiivisteille ja miten sitten seisonnassa, että kun ei ole kuitenkaan öljypaineita.
Kaikissa niissä kuitenkin etanolia vai oliko shellillä jotain 99+ litkua, että etanolit minimissään? Eli kannattaisiko siellä olla tuollaista tiivisteiden takia?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
441
Miten auto voi käynnistyä ilman nokka-akselin asentotietoa? Sytyksen ja monipisteruiskussa polttoaineensyötön vuoksi moottorinohjaimen täytyy kuitenkin jostain tietää onko kampiakseli työkierron ensimmäisellä vai toisella kierroksella.

Kun kampiakselin asento on tiedossa, niin mahdollisia vaihtoehtoja ajoitukselle on kaksi. Mahtaako ECU vain kokeilla sytytystä ja polttoaineensyöttöä ensin yhdellä tavalla, ja jos moottori ei käynnisty, niin ajoitusta muutetaan yksi kampiakselin kierros? Kun omassa autossa oli anturingelmaa, niin käynnistys kesti ainakin välillä normaalia pitempään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Miten auto voi käynnistyä ilman nokka-akselin asentotietoa? Sytyksen ja monipisteruiskussa polttoaineensyötön vuoksi moottorinohjaimen täytyy kuitenkin jostain tietää onko kampiakseli työkierron ensimmäisellä vai toisella kierroksella.

Kun kampiakselin asento on tiedossa, niin mahdollisia vaihtoehtoja ajoitukselle on kaksi. Mahtaako ECU vain kokeilla sytytystä ja polttoaineensyöttöä ensin yhdellä tavalla, ja jos moottori ei käynnisty, niin ajoitusta muutetaan yksi kampiakselin kierros? Kun omassa autossa oli anturingelmaa, niin käynnistys kesti ainakin välillä normaalia pitempään.
Teoriassa riittää kun pelkkä kampiakselin asento tiedetään. Loput on oletusta. Jos ei ole muuttuvia ajotuksia nokkapyörissä niin nokathan pyörii remmin/ketjun välityksellä aina sillä oletettavalla tavalla.

EDIT: tai tarkemmin ajateltuna taidat olla oikeassa, todennäköisesti ei käynnisty, jollei saa ainakin kahta asentotietoa kampuralta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
136
Teoriassa riittää kun pelkkä kampiakselin asento tiedetään. Loput on oletusta. Jos ei ole muuttuvia ajotuksia nokkapyörissä niin nokathan pyörii remmin/ketjun välityksellä aina sillä oletettavalla tavalla.

EDIT: tai tarkemmin ajateltuna taidat olla oikeassa, todennäköisesti ei käynnisty, jollei saa ainakin kahta asentotietoa kampuralta.
Jos käytössä "hukkakipinä" ja vastaava ruiskutus. PSA ES9J4:ssä on tällainen. V6 ja pyörintätieto tulee vain kampiakselilta. Ei tartte kummoista pyörähdystä kun käy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Arvon io-techiläiset!

Tuli mieleen sellainen scenaario että millä tavalla kannattaa toimia kun on laittanut auton seisontaan?
Seisonta-aika esim ½-1 vuosi.
Aikoinaan mulla oli auto seisonnassa ½ vuotta ja siitä alkoi heti käyttöönoton jälkeen vuotaa öljypohjan tiiviste. En käyttänyt auton moottoria kertaakaan seisonta-aikana silloin.

Onko jotain tärkeää tekemistä autolle kun sen laittaa seisontaan? Akku irti? Vai olisiko järkevää pitää akku paikoillaa ja ladata sitä esim 2 kuukauden välein?
Olisiko sitä hyvä käyttää käynnissä jonkin aikaa silloin tällöin?
Ainakin järkeilen että ilmastointia pitäisi pitää joskus päällä jotta voitelu toimisi.
Jonkun mielestä varmasti kannattaa laittaa pukkien päälle, ettei renkaisiin tule flat spottia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Perinteisesti irroitettava muuttuu jossain kohtaa kiinteäksi kuitenkin, kun ei sitä jaksata ruuvata aina irti, ja sit kun sen ottais irti niin se on syöpynyt kiinni.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
253
Polttoaineen kulutus vaikuttaa nousseen noin litralla. 7 -> 8 L/100km. Olen kyllä muuttanutkin ja ehkä pätkä ajoa tulee nykyään enemmän, mutta silti tuntuu suht isolta muutokselta. Lisäksi jos käynnistän auton kylmänä ja jätän tyhjäkäynnille niin bensa alkaa haista. Tämä herätti miettimään asiaa ehkä enemmän kuin tuo kulutuksen nousu.

Voikohan jossain olla vikaa. Tulpat, MAF, puolat, suuttimet, joku vuoto tms? Vikakoodeja ei näy eli kovin pahasti mikään ei ole pielessä. Pystyyköhän noilla OBD mokkuloilla ja kännykkäapeilla tekemään jotain analyysiä siitä onko kaikki kunnossa? Testasin tuollaista kuin Car Scanner ja nauhottaahan se jotain arvoja, mutten tiedä mitä niistä katsoa? Tulpat ajattelin vaihtaa kun ne nyt ei paljoa maksa, mutta muita osia ei viitsi ihan summamutikassa alkaa vaihtelemaan.

Autona BMW 316iA vuodelta -15, mittarissa 73tkm. Moottorina siis bemarin versio Peugeutin THP moottorista, eli N13. 1,6L turbo. Vai tulikohan vaan kilsat täyteen ja karsta tukkinut koko masiinan :D
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
131
Vetolaitettahan ei tietenkään kannata lainkaan mainita vastauksia saadakseen.
No oisko se oletuksena toi henkilöauto? :vihellys:
Vai myydäänkö toisessa kaupassa Pösön koukkuja ja toisessa Mersun?

Tuota irroitettavaa arvuuttelin itsekin, että jos käyttöä on keskiarvoltaan minimissään 1krt/kk niin jaksaako sitä kontata irroittamaan
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
35
Ideoita miten estää ovien jäätyminen tiivisteistä? Olen käyttänyt niihin tarkoitettuja silikonipitoisia aineita mutta aina kun käy plussalla ja pakastuu perään niin ovet on ja pysyy kiinni. Joskus käytin vanhassa autossa pakkasnestettä tiivisteisiin mutta ei sekään täydellinen ratkaisu ollut.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
40
Ideoita miten estää ovien jäätyminen tiivisteistä? Olen käyttänyt niihin tarkoitettuja silikonipitoisia aineita mutta aina kun käy plussalla ja pakastuu perään niin ovet on ja pysyy kiinni. Joskus käytin vanhassa autossa pakkasnestettä tiivisteisiin mutta ei sekään täydellinen ratkaisu ollut.
Putsailen itse tiivisteet ja ovien karmit rätillä ja tarvittaessa miedolla pesuaineella ennen pakkasia. Lisäksi kuivaan tiivisteitä talven mittaan säännöllisesti kun auto on seissyt vaikka parkkihallissa. Joskus käyttänyt noita silikonipuikkoja, mutta säännöllinen putsaus ja kuivaus tuntuu tepsivän paremmin. Lukkoihin käyttänyt aseöljyä, tämäkin käsittely hyvä tehdä ajoissa tai silloin kun lukko on vielä kuiva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
222
Shellin silikooniton tiivistepuikko ainakin omalla kohdalla kohtuullisen hyvin toiminut.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
252
Jonkun mielestä varmasti kannattaa laittaa pukkien päälle, ettei renkaisiin tule flat spottia.
pukkien päällä seistessä ei jousetkaan painu,minkä takia jotkut niitä seisottaessa harrastaa.

Mistä vetokoukku halvimmalla itse asentaen?
Irroitettava vai kiinteä?
romikselta tai nettivaraosasta jonkun liiterin takaa.vielä jos sen itse irroittaakin niin voi saada vielä halvemmalla.

No oisko se oletuksena toi henkilöauto? :vihellys:
Vai myydäänkö toisessa kaupassa Pösön koukkuja ja toisessa Mersun?

Tuota irroitettavaa arvuuttelin itsekin, että jos käyttöä on keskiarvoltaan minimissään 1krt/kk niin jaksaako sitä kontata irroittamaan
jos sitä usein irroittelee niin se mekanismi pysyy notkeena ja oikea taktiikka heti muistissa niin ei siihen irroitukseen/kiinnitykseen montaa sekunttia mene.paitsi jos käy niinkuin itsellä että koukku majailee aina mukana peräkontissa mutta sen kiinnittämiseen/irroittamiseen tarvittava avain killuu kotona auton vara-avaimen seurana,just sillon kun olis tarvetta koukulle :facepalm:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
136
pukkien päällä seistessä ei jousetkaan painu,minkä takia jotkut niitä seisottaessa harrastaa.


romikselta tai nettivaraosasta jonkun liiterin takaa.vielä jos sen itse irroittaakin niin voi saada vielä halvemmalla.


jos sitä usein irroittelee niin se mekanismi pysyy notkeena ja oikea taktiikka heti muistissa niin ei siihen irroitukseen/kiinnitykseen montaa sekunttia mene.paitsi jos käy niinkuin itsellä että koukku majailee aina mukana peräkontissa mutta sen kiinnittämiseen/irroittamiseen tarvittava avain killuu kotona auton vara-avaimen seurana,just sillon kun olis tarvetta koukulle :facepalm:
Itsellä on irroitettava koukku, ja se on irroitettuna kokoajan. Koukun laitan paikoilleen kun sille tarvetta tulee.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
122
Craigslistista eli Amerikan tunnetuimmalta myydään/ostetaan-sivustolta löytyi tällainen tuore ilmoitus: 2002 Porsche 911 Turbo

Kyseessä siis 2002 Porsche 911 Turbo (manuaali), noin 65t kilometriä ajettu ja hintaa 28500 dollaria. Mielestäni tuo on ihan järjettömän halpa ja sopivampi hinta näillä tiedoilla olisi ehkä 45000 tai ylikin. Arvioni perustuu muihin saman vuoden turbo-ilmoituksiin esim. cars.comissa.

Onkohan hinnassa typo, vai onko myyjä vain joku liian rikas joka haluaa päästä helposti ja nopeasti eroon ylimääräisestä autosta? Vai onko noissa jotain tiettyjä arvoa laskevia vikoja tai ominaisuuksia jotka mahdollisesti olisi jopa pääteltävissä tuosta ilmoituksesta? Sitä kuuluisaa IMS-ongelmaakaan noissa turbo-moottoreissa ei pitäisi olla, eikö niin?

edit: Meinasin ensin laittaa nettiauto-keskusteluketjuun, mutta ei kai tämä sinne oikein kuuluu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
17
Craigslistista eli Amerikan tunnetuimmalta myydään/ostetaan-sivustolta löytyi tällainen tuore ilmoitus: 2002 Porsche 911 Turbo

Kyseessä siis 2002 Porsche 911 Turbo (manuaali), noin 65t kilometriä ajettu ja hintaa 28500 dollaria. Mielestäni tuo on ihan järjettömän halpa ja sopivampi hinta näillä tiedoilla olisi ehkä 45000 tai ylikin. Arvioni perustuu muihin saman vuoden turbo-ilmoituksiin esim. cars.comissa.

Onkohan hinnassa typo, vai onko myyjä vain joku liian rikas joka haluaa päästä helposti ja nopeasti eroon ylimääräisestä autosta? Vai onko noissa jotain tiettyjä arvoa laskevia vikoja tai ominaisuuksia jotka mahdollisesti olisi jopa pääteltävissä tuosta ilmoituksesta? Sitä kuuluisaa IMS-ongelmaakaan noissa turbo-moottoreissa ei pitäisi olla, eikö niin?

edit: Meinasin ensin laittaa nettiauto-keskusteluketjuun, mutta ei kai tämä sinne oikein kuuluu.
On se VIN-numeron perusteella ihan aito Turbo (https://www.vindecoder.pl/WP0AB29962S685298).
Tosin käsittääkseni nuo on aika suosittuja autoja, joilla koitetaan huijata ihmisiltä rahaa.
Et saattaa olla jotain sellaistakin.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
122
On se VIN-numeron perusteella ihan aito Turbo (https://www.vindecoder.pl/WP0AB29962S685298).
Tosin käsittääkseni nuo on aika suosittuja autoja, joilla koitetaan huijata ihmisiltä rahaa.
Et saattaa olla jotain sellaistakin.
Kappas, en huomannut että VIN olikin jo ilmoituksessa, yleensä kun se laitetaan Craigslistin VIN-kenttään, josta se on helppo copy-pastettaa.

Tuo auto on pari vuotta sitten myyty huutokaupassa 52250 dollarilla. Tässä huutokauppailmoitus: https://bringatrailer.com/listing/2002-porsche-911-turbo-10/

Tuossa Craigslistin tuoreessa ilmoituksessa kuvat ja pääosin tekstikin on kopioitu suoraan tuosta parin vuoden takaisesta ilmoituksesta. Kaiken lisäksi kartta osoittaa Richmondin lähiöön, jossa riittää ns. kulttuurista muttei niinkään taloudellista rikkautta. Todennäköisyys täysin vilpittömälle myynti-ilmoitukselle lienee kaikkea muuta kuin sata. :think:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
17
Todennäköisyys täysin vilpittömälle myynti-ilmoitukselle lienee kaikkea muuta kuin sata. :think:
VINwiki sivuaa noita huijauksia yhdessä videossaan.
Siinä todetaan todeksi vanha viisaus : Se mikä kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta, ei ole totta.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
96
VINwiki sivuaa noita huijauksia yhdessä videossaan.
Siinä todetaan todeksi vanha viisaus : Se mikä kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta, ei ole totta.
Pakko tässä nyt asiaa sivuten suositella VINWikiä kaikille autoihmisille, mikäli kanava ei ole entuudestaan tuttu. Erityisesti Ed "shrewd negotiator" Bolianin tarinat on aivan loistavaa viihdettä.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
542
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
518
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Lukihäriö
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Ovat.
Helpointa säilyttää auton omat parkit ja niillä leimata auto.

Ellei ledpötkössä ole hyväksyntää parkkivaloille ja niiden etäisyydet jne täyttyvät, niin silloin sekin kelpaa parkkivalosta. Tällöin auton omat parkit pitää ottaa veks, koska parkkeja ei saa kahdentaa.
Puhuttiin pakkivalosta ei parkkivaloista.

Edit. Kyllähän noita näkee ainakin takseissa että on laitettu ylimääräinen valo pakkivaloksi, mutta itsellä ei kyllä tietoa mitä kyseinen operaatio vaatii katsastusmielessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
418
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Pitää olla hyväksytty peruutusvaloksi, joten työvalot ei kelpaa. Samaten auton omat peruutusvalot täytyy kytkeä pois, koska maksimissaan saa olla 2kpl peruutusvaloja. Johtojen irroitus ei riitä katsastukseen kun autossa ei saa olla toimimattomia valoja. Pakettiautoon ja KA:han nuo kyllä saa menemään läpi erillisellä katkaisijalla varustettuna työvalona, periaatteessa myös henkilöautoon kelpaa moinen viritys, mutta voi olla hankala perustella kun noiden olemassa ololle pitäisi olla joku todellinen käyttötarve.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
339
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Älä laita, ne häikäisee ihan saatanasti takana olevia. Omaan pakettiautoon laitoin mutta ne on 2m korkeudella ja piti säätää osoittamaan lähes suoraan alaspäin ettei häikäise takana olevia. Henkilöautossa tuo ei oikein onnistu.

Erillinen kytkinkään ei ole hyvä (eikä välttämättä edes laillinen, kuten SandWiz sanoi) kun se on täysin varma asia että ne unohtuu joskus päälle. Sopiva kompromissi voisi olla erillinen kytkin sarjaan pakkivalokytkimen kanssa ja käytät lisäpakkivaloa vain tarvittaessa. Ja toivot ettei ole kovin tarkka katsastaja :)

Oletko kokeillut tehokkaampia pakkivalon polttimoita? Umpion tyypistä riippuen voi auttaa tarpeeksi tai ei ollenkaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
678
Onnettomuuden vuoksi viime kesänä meni etusumuvalo rikki. Hankin uuden ja asensin paikoilleen. Suuntasin sen suunnilleen samaan kohtaan kuin toinen etusumuvalo. Millaiset toleranssit valojen suuntauksessa on? Riittääkö että itse suuntaa ja yrittää samaan korkeuteen valokuvion kuin toinen valo on? Vai pitääkö sellaisen laitteen avulla suunnata valot jotta tulee oikeaan kohtaan? Lähinna katsastusta varten mietin tätä asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 296
No ajovalosta sanoivat katsastuksessa, että hieman on suuntaus pielessä. Säädin itse autohallin seinää vasten ja hyvä siitä tuli, ei enää tullut kommentteja. En usko että sumuvalon kanssa on kovinkaan tarkkaa, kunhan se on suurinpiirtein sama kuin se toisenkin suuntaus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 831
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Käytännössä jos laittaa apuperuutusvaloksi sumuvalon, katsastusmiehet ovat siihen myötämielisiä, se myös toimii käytännössä hyvin, koska antaa hyvin leveän ja matalan valokeilan. Jokatapauksessa kyllähän siihen henkisesti kannattaa varautua että käskevät sen poistamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 220
Mitenköhän tarkkoja tuolla katsastuksessa ovat, jos ajattelin asentaa Led työvalon pakkivaloksi? Täällä pohjosen perukoilla nimittäin sitä valoa tarvittisi.. Vai onko helpointa, että kytkee vaan ja ottaa johdon irti aina katsastuksen ajaksi? Tai kytkimellä sitten.
Kyllähän nykyään näkee kaikenlaisia valovirityksiä autoissa mitkä oletettavasti on purettu pois katsastuksen ajaksi. Normi liikenteessä tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota. Kuten joku mainitsikin niin joku sellainen valaisin kuitenkin ettei takanaolevat sokaistu. Tai sitten sille oma kytkin ja käyttö tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
322
Pasilassa Triplan alittavalla Veturitiellä Teollisuuskadulta tulevalla haaralla on liikennemerkki 40km/h rajoitusalueen päättymisestä. Toisesta suunnasta tullessa tällä samalla tiellä on tien alussa 40km/h rajoitusalueen alkamisesta kertova liikennemerkki.

Onkohan tässä nyt jollain tullut joku kämmi, vai meneekö multa jotain ohi?

Jos tuossa on väärä liikennemerkki, niin sakkoja tuosta voi tuskin saada, jos liikennemerkkien mukaan ajaa vaikka se todellisuudessa ylinopeutta olisikin?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
86
Afermarket android-radioon (pumpkin android 9.0) tuli hieman käyttöä häiritsevä vika/toimimattomuus. Eli radio pelasi normaalisti, mutta kun irroitin akun miinuks-johdon lisäpitkien asennuksen ajaksi niin sen jälkeen fastboot (heti käynnissä) toiminto toimii joskus ja joskus ei (käynnistyy sen +30s). Varsinkin jos laittaa virrat päälle niin radio toimii normaalisti, mutta kun starttaa auton niin joko toimii tai sitten siinä tulee jokin katkos että radio/navi jne laite alkaakin lataamaan itseään alusta asti käyntiin.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Joku sulake mennyt? Auton omat järjestelmät eivät pätki tai ole toimimattomia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Mulla heittää VW 1K golfi keltaista moottorivaloa. Luin OBD lukijalla ja anto P000A $ 07E8:
A nokka-akselin asento hidas vastaus kenttä 1

P000A A Camshaft Position Slow Response Bank 1

Tuli huonoon aikaan ku pitäis pyhien takia ajella vähän pidempiä matkoja. Mutta omaan korvaan ei kuulosta niin vakavalta. Eli kehtaako autoa vielä ajella?

Ja tarkoitus olis sit vuodenvaihteen jälkeen korjata. Osaako kukaan kertoa millaisista summista puhutaan?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
933
Pelkkä P000A ei sinällään mun mielestä oo kovin vakava koodi. Ongelma on tietty se, että jollain geneerisellä perunalla luettuna ei voi tietää onko se oikeasti ainoa vikakoodi vai onko siellä muitakin. Tiettyjen muiden koodien kanssa yhdessä toi kai vois ennakoida myös ketjun venymistä ja se on sitte jo ikävämpi tilanne.

Olis myös varmaan helpompi tietävien heitellä hintoja yms jos edes tietäisi semmosia pikkujuttuja kuin millaisesta moottorista on kyse...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Pelkkä P000A ei sinällään mun mielestä oo kovin vakava koodi. Ongelma on tietty se, että jollain geneerisellä perunalla luettuna ei voi tietää onko se oikeasti ainoa vikakoodi vai onko siellä muitakin. Tiettyjen muiden koodien kanssa yhdessä toi kai vois ennakoida myös ketjun venymistä ja se on sitte jo ikävämpi tilanne.

Olis myös varmaan helpompi tietävien heitellä hintoja yms jos edes tietäisi semmosia pikkujuttuja kuin millaisesta moottorista on kyse...
1.4 TSI 103kW. Auto tosiaan MK5 1K VW Golf vm 2007
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
933
Ooh, kaksoisahdettu BMY. Mullakin oli joskus, siinä meni jakopää uusiksi alle sadassa tonnissa... Jos ei rallattele seisonnan jälkeen startatessa niin kovaa ajoa sitten vaan. Mutta jos on alkuperäinen jakopää, reilummin jo ajettu ja nyt vielä tuo vikakoodi päällä niin suhtautuisin aika varauksella jakopään jäljellä olevaan elinikään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Ooh, kaksoisahdettu BMY. Mullakin oli joskus, siinä meni jakopää uusiksi alle sadassa tonnissa... Jos ei rallattele seisonnan jälkeen startatessa niin kovaa ajoa sitten vaan. Mutta jos on alkuperäinen jakopää, reilummin jo ajettu ja nyt vielä tuo vikakoodi päällä niin suhtautuisin aika varauksella jakopään jäljellä olevaan elinikään...
Jees. Ku ostin tän sillä oli ajettu vajaa 90t, just vähän ennen sitä oli tuo ketju vaihdettu.

Nyt on mittarissa vajaa 140. Mutta joo kiitoksia, ajelen varmuuden vuoksi vähän rauhallisemmin ja vien sit myöhemmin huoltoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
620
Mulla heittää VW 1K golfi keltaista moottorivaloa. Luin OBD lukijalla ja anto P000A $ 07E8:
A nokka-akselin asento hidas vastaus kenttä 1

P000A A Camshaft Position Slow Response Bank 1

Tuli huonoon aikaan ku pitäis pyhien takia ajella vähän pidempiä matkoja. Mutta omaan korvaan ei kuulosta niin vakavalta. Eli kehtaako autoa vielä ajella?

Ja tarkoitus olis sit vuodenvaihteen jälkeen korjata. Osaako kukaan kertoa millaisista summista puhutaan?
Itsellä oli audissa sama vikakoodi, vikana on siis nokan päässä oleva vvt pyörä, jonka asennon muutos on liian hidas, pyörän säätö toimii öljynpaineella, vikana yleensä, itse vvt pyörä, (se on kallein vika) öljynvirtausta vvt pyörään säätelevä solenoidi venttiili, (edullisin) tai öljynpaineet liian alhaiset jolloin paine ei riitä yläkertaan asti ja vvt pyörän säätö lakkaa toimimasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Mites tommonen 2013-2016 E-Mersu bensakoneella ja tietty automaatilla? Varmaan E200, koska E250 harvinaisempi. Uskaltaako ostaa max reilu satanen ajettuna? Jotain erityistä huomioitavaa?
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
58
Autoverovapaus + alv vähennys kelpoinen, tai vain alv vähennyskelpoinen tai sitten molempia tai ei kumpaakaan. Mitä nämä tarkoittaa autokauppojen pakettiautojen myynti ilmoituksissa? Joskus luulin että myynti ilmoituksissa pitää Suomessa näkyä hinta veroineen, ilmoitukset kuitenkin suunnattu myös yksityisille ihmisille eikä vain yrittäjille joilla mahdollista vähennellä veroja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 449
Viestejä
1 734 235
Jäsenet
37 542
Uusin jäsen
Musta kana

Hinta.fi

Ylös Bottom