Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
592
Kumman vähän saadaan otettua, kun Nissanin 2.0l bensakoneesta saadaan reippaasti yli 400heppaa tehoja.

Joku ajanut kymmeniä tuhansia 400heppaa ja 506Nm lukemalla 2.0l bensalla.
Datsunin kone on kestävä, kaverin entisessä katulaillisessa drifting Datsunissa oli 470 hv / 590 Nm viinalla ja vakiolla SR20DET alakerralla, neljä kesää ( 2014-2018 ) kaveri tuolla ajoi vaihtelevia kilometrimääriä ilman ongelmia, eikä tietääkseni uudellakaan omistajalla ole ollut suurempia murheita.

No se, että luulisi alakerta kerta kestää enemmän kuin 320heppaa
Voihan se kestääkin, mutta yllättävän monella on vakio 1.8T:n alakerta paukkunut yli 300 hepan mennessä.

Kyseinen moottori on aluksi suunniteltu noin 150 hevosen tehoille ja siitä on myöhemmin tehty pienillä muutoksilla 180 ja 225 hp versiot, niin ei kait osia kannata mitoittaa millekkään 400-500 hp tehoille, kun siitä tulee vain turhia valmistuskustannuksia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
693
Saako auton pakoputki vuotaa pikkuisen katsastuxessa? Vai tuleeko hylsy eli hylätäänkö? Jostain puolesta välistä putkistoa kuuluisi vuotavan ja sitä on jo hitsattu vähän aikaa sitten. Auto on Ford Mondeo 1.8 1995.
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 491
Saako auton pakoputki vuotaa pikkuisen katsastuxessa? Vai tuleeko hylsy eli hylätäänkö? Jostain puolesta välistä putkistoa kuuluisi vuotavan ja sitä on jo hitsattu vähän aikaa sitten. Auto on Ford Mondeo 1.8 1995.
Kyllä se uusimiseksi menee. Paikkaa jollain tahnalla, jos et kerkeä muuten sitä korjaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
@JukkaX Kyllä se voi vuotaa vähän, kunhan pakokaasut saa otettua. Jossain pajalla käy ottamassa pakokaasulapun ja eikun katsastukseen jos saa pätevän lapun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 286
Saako auton pakoputki vuotaa pikkuisen katsastuxessa? Vai tuleeko hylsy eli hylätäänkö? Jostain puolesta välistä putkistoa kuuluisi vuotavan ja sitä on jo hitsattu vähän aikaa sitten. Auto on Ford Mondeo 1.8 1995.
Vuotava pakoputki aiheuttaa happiarvon nousua ja jos se ylittää tietyn rajan niin ei mene läpi. Meinasi vaan pakokaasutestissä huollossa vaihdattaa lambda-anturin, vaikka vuotava pakoputki oli vaan ongelma.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 968
Vuotava pakoputki aiheuttaa happiarvon nousua ja jos se ylittää tietyn rajan niin ei mene läpi. Meinasi vaan pakokaasutestissä huollossa vaihdattaa lambda-anturin, vaikka vuotava pakoputki oli vaan ongelma.
No itselläkin vissiin vähän vuotaa putki jostain.

No pahimmassa tapauksessa tulee punainen ajokieltotarra tuulilasiin.

Ajokieltoon määrääminen määräaikaiskatsastuksessa - Minilex

Ajoneuvo on määrättävä määräaikaiskatsastuksessa kokonaan ajokieltoon, jos katsastuksessa havaitaan vika tai puutteellisuus, joka aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle. Ajokielto voidaan määrätä myös, jos ajoneuvo aiheuttaa merkittävää haittaa ympäristölle. Merkittäväksi haitaksi ympäristölle katsotaan ajoneuvon CO-päästöjen yli 6,0 prosentin tai absorptiokertoimen yli 4 m-1taso.

Mikäli määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvo määrätään ajokieltoon, ajoneuvon ajokielto osoitetaan tarralla. Ajoneuvon katsastajan tulee kiinnittää tarra ajoneuvon tuulilasiin tai muuhun helposti havaittavaan paikkaan.

Ajokieltoon määrättyä ajoneuvoa ei näin ollen saa käyttää liikenteessä eikä ajokiellosta kertovaa tarraa poistaa ennen kuin katsastuksessa havaitut viat ja epäkohdat tai ympäristöhaitat on korjattu ja ajoneuvo on jälkitarkastuksessa hyväksytty tai ympäristöhaitan osalta ajokielto poistettu. Merkittävän ympäristöhaitan vuoksi ajokieltoon määrättyä ajoneuvoa saa siis käyttää liikenteessä, vaikka ajoneuvoa ei olisi vielä hyväksytty katsastuksessa, sen jälkeen kun ajokiellon aiheuttanut vika tai puutteellisuus on korjattu ja ajoneuvon ajokielto on poistettu katsastuksessa.

Katsastustoimipaikka voi antaa määräaikaiskatsastuksessa ajokieltoon määrätylle ajoneuvolle todistuksen, joka oikeuttaa ajoneuvon kuljettamiseen lähimpään paikkaan, jossa korjaus voidaan tarkoituksenmukaisesti suorittaa, ja korjauksen jälkeen uudelleen katsastettavaksi. Todistuksessa on mainittava, minne ja miten ajoneuvon saa kuljettaa sekä kuinka kauan todistus on voimassa.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
188
Seki voi vaikuttaa paljon testeihin, ääniin, käyntiin, katsurin näkemykseen ym missäpäin putkea vuoto on. Esim suoraan pakosarjan jäljeen ennen lambdaa vai takapöntössä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
136
Mitähän öljyä kannattaisi laittaa Passattiin? Auto on (3B6) 2.5 TDI 4motion vm. 2004, 180hv, moottorikoodi BDH. Öljyt olisi tarkoitus vaihtaa 10 - 15tkm välein. Perheen muihin autoihin menee Teboil Diamond Diesel 5w40. Sitä olisi kaikkein helpoin tuohonkin laittaa.

Toinen vaihtoehto Autowikistä katseltuna voisi olla:
VW 504.00/507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).

Teboil Diamond Diesel maksaa noin 6e/l.

Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 puolestaan 10e/l
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 286
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 968
Mitähän öljyä kannattaisi laittaa Passattiin? Auto on (3B6) 2.5 TDI 4motion vm. 2004, 180hv, moottorikoodi BDH. Öljyt olisi tarkoitus vaihtaa 10 - 15tkm välein. Perheen muihin autoihin menee Teboil Diamond Diesel 5w40. Sitä olisi kaikkein helpoin tuohonkin laittaa.

Toinen vaihtoehto Autowikistä katseltuna voisi olla:
VW 504.00/507.00
Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).

Teboil Diamond Diesel maksaa noin 6e/l.

Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 puolestaan 10e/l
Valmistaja kertoo tuolle Teboil Diamond Diesel 5w-40 öljyille seuraavaa:

Kevyen kaluston moottoriöljyt / Teboil

Teboil Diamond Diesel 5W-40
Loistavat puhtaanapito-ominaisuudet omaava täyssynteettinen moottoriöljy, joka on räätälöity kaikenikäisiin kevyen kaluston dieselmoottoreihin. Se säilyttää optimaaliset voiteluominaisuutensa raskaassakin ajossa ja se soveltuu erinomaisesti pumppusuutindieselmoottoreille sekä useimpiin partikkelisuodattimilla ja katalysaattoreilla varustettuihin moottoreihin.

Viskositeetti: SAE 5W-40
Suorituskyky:
API SN, SM/CF; ACEA C3; BMW LL-04; MB 229.51; VW 505.01/505.00; Ford M442C917-A; Quality level: ACEA A3/B4; Dexos 2
Ja taas 504.00/507.00 valmistajan mukaan:

Teboil Diamond Carat III 5W-30
Huippuluokan täyssynteettinen moottoriöljy vähäpäästöisille moottoreille. Täyttää useiden autonvalmistajien uusimmat moottoriöljyvaatimukset. Tuotetta suositellaan käytettäväksi Audin,Volkswagenin, Skodan ja Seatin moottoreissa. Sen erityisominaisuuksiin kuuluu myös MB:n ja BMW:n pitkien öljynvaihtovälien luokitukset.

Viskositeetti: SAE 5W-30
Suorituskyky:
API SN; ACEA C3; VW 504.00/507.00; MB 229.51; BMW LL-04; Quality level: ACEA A3/B4, C2
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut.
Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
368
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut.
Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
Hakemasi osa on jarrusatula, löytyy tolla nimellä motonetistä. Neuvottu kyllä hieman epäselvästi, ei tuota sanota missään jarrusylinteriksi joka itsessään voi tarkoittaa aika montaa eri asiaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
Osaisiko joku auttaa? Vanha -99 Nissan Almera N15 on pajalla ja korjaaja sanoi että pitäisi vaihtaa taakse molemmille puolille jarrusylinterit joissa samassa on käsijarrkumekanismi ja laittoi kuvan vanhoista kun on ruostunut. Pitäisi huomenissa viedä hänelle kyseiset osat että saisi vaihtaa mutta eihän minulla ole mitään helvetin käsitystä että mistä on kyse. Motonettiä kun selaa niin ei siellä oikein minkään osan kuvaus tunnu sopivan tuohon.
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.
Kiitos informatiivisestä vastauksesta!
Osaisitko vielä sanoa, että jos esim Varaosat Nissan - Almera 1996-2000 N15 | Motonet Oy
tuolta käyn hakemassa nuo tuotteet 23-9487 ja 23-9488 niin tuleeko siinä kaikki tarvittava mukana varsinaisesti, ettei tarvitse vielä erikseen noita sylinteriä ja tiivistettä ostaa? Vähän hirvittää kun alunperin ostin osia 180€ edestä, tarkoituksena vain että saisi autoon leiman ja laittaisi eteenpäin mutta nyt kulut nopeasti alkaakin vähän karata käsistä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 968
Jarrusylinterillä hän todennäköisesti tarkoittaa tuota pyöreää osaa, joka työntyy ulos tuosta jarrusatulasta kun painat jarrua. Tässä autossa myös käsijarru työntää tuota ulospäin. Kuten kuvasta näkee, niin jumissahan nuo varmaan on. Satulaan on usein mahdollista vaihtaa pelkkä mäntä (sylinteri) ja/tai tiivisteet, mutta tässä tapauksessa satsaisin kyllä kokonaan uusiin satuloihin, etenkin kun vieraalle noita teetät.
Ja joskus yhteen entiseen Nissan Primeraan vaihdettiin toinen takasatula, niin korjaaja meinasi, että pienellä varauksella satuloiden korjaus. Ja noissa kannattaa tarkistaa, ettei ole esim. ABSiin liittyvää yms samassa satulassa.

Melkein samanlainen parissa Primerassa ollut nuo sakasatulat kuin tuossa Almerassa ja ainakin talvella tahtoi jumitella käsijarru
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
Kiitos informatiivisestä vastauksesta!
Osaisitko vielä sanoa, että jos esim Varaosat Nissan - Almera 1996-2000 N15 | Motonet Oy
tuolta käyn hakemassa nuo tuotteet 23-9487 ja 23-9488 niin tuleeko siinä kaikki tarvittava mukana varsinaisesti, ettei tarvitse vielä erikseen noita sylinteriä ja tiivistettä ostaa? Vähän hirvittää kun alunperin ostin osia 180€ edestä, tarkoituksena vain että saisi autoon leiman ja laittaisi eteenpäin mutta nyt kulut nopeasti alkaakin vähän karata käsistä.
Vaihtosatulassa tulee kyllä kaikki tarvittava. Jos uusi satulapari vaikuttaa hieman hintavalta tuohon autoosi, niin on tosiaan mahdollista vaihtaa vain männät ja tiivisteet. Se, kuinka hyvään lopputulokseen tällä päästään on mahdotonta arvioida etänä, vaan se on sen asentajan näppituntuman varassa. Kysy häneltä tarkennusta, jos vain mahdollista. Jos et kehtaa kysyä, niin viet mennessäsi mäntä-tiivistessarjat sekä vaihtosatulat ja palautat sitten turhat avaamattomissa paketeissa. Huomasit varmaan myös satuloiden 50€ panttimaksun/satula. Näiden vuoksi joudut jokatapauksessa vierailemaan Motonetissa uudelleen palauttaessasi vanhat satulat sinne tiskille.
Edit: Olikin vain 20€ noiden takasatuloiden pantti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
mä en ole koskaan ostanut uusia satuloita, koska vanhat pystyy kunnostamaan halvemmalla itse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
mä en ole koskaan ostanut uusia satuloita, koska vanhat pystyy kunnostamaan halvemmalla itse.
Näinhän se enimmäkseen on. Jos työn kuitenkin teettää vieraalle tuntihinnalla, niin uusi satula saattaa olla se kannattavampi vaihtoehto. Esimerkiksi tuo käsijarruvipu voi olla kulmistaan niin kulunut, että se vaatisi hitsillä täyttöä ja uudelleen muotoon hiomista toimiakseen kunnolla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
592
Minä taas olen niin kiireinen/laiska, että en yleensä viitsi kunnostaa satulaa itse, vaan tilaan suosiolla kunnostetut, vaikka ne itse vaihdankin.

Jos alkaisi itse kunnostamaan, niin pitäisi tehdä viimeisen päälle kunnolla ( puhdistukset, hionnat, puhallukset, pulverimaalaukset yms. ), jolloin koko satulan ehostuksesta tulisi oma projektinsa ja romu olisi vähintään kaksi viikkoa hallissa levällään.

Johonkin useampi mäntäisiin motorsport jarruihin jaksaakin tehdä tuollaisen huolellisen kunnostuksen, mutta tavalliset käyttiksen jarrusatulat ovat kunnostettuina niin halpoja, että ei maksa paljon vaivaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Onko tuo motonetin panttikäytänötä ihan normaalia tuon osan kohdalla? Sylettää kun olen aika varma että noista omista satuloista ei jää jäljelle mitään jos ne hiekkapuhaltaa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
513
Kyllä, laturit, startit, jarrusatulat jne ovat vaihtolaitteita...nekin uudet satulat jotka saat liikkeestä on joku jossain hyvinkin todennäköisesti kunnostanut vanhoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318
Vaihtosatulassa tulee kyllä kaikki tarvittava. Jos uusi satulapari vaikuttaa hieman hintavalta tuohon autoosi, niin on tosiaan mahdollista vaihtaa vain männät ja tiivisteet.
Kun käsijarrumekanismi on satulassa, tarvikesatulan hinta on aina satasen tienoilla.
Onko tuo motonetin panttikäytänötä ihan normaalia tuon osan kohdalla? Sylettää kun olen aika varma että noista omista satuloista ei jää jäljelle mitään jos ne hiekkapuhaltaa.
Mulle motonetin myyjä sanoi joskus vanhaa jarrusatulaa takaisin viedessä, että he tsekkaa, ettei satula ole mitenkään haljennut, mutta muuten saa kyllä pantin takaisin satulan kunnosta riippumatta.

Itsekin vaihtaisin kokonaan uudet satulat, kun työ teetetään ulkopuolisella ja nykyiset tuntihinnat on tiedossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
308
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 219
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
Etpä taida saada mitään. Ainut mitä ne korvaa on äkillisesti syntynyt kuoppa tiessä :(
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
Mahdollistahan se on, mutta vaatii olosuhteiden dokumentoinnin: Vahingonkorvaukset - ELY-keskus
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318
Ridexinä oli itselle karvan päälle 50 €/kpl ja mukana tuli myös jarrupalakehikko jota ei muissa ole tähän mennessä tullut.
Totta, olisi pitänyt lisätä, että Motonetissa.

(omaan Motonetin satula 100e + vaihtolaite, Ridex-satula Autodocissa 67e)

Tietyöalueella vastaan tullut rekka nosti kiven ilmaan ja se osui tuulilasiini. Lasiin tuli selvä jälki suoraan näkökenttään ja menee varmasti vaihtoon ennen seuraavaa katsastusta. Onko mahdollista hakea ELY-keskukselta korvausta hajonneesta tuulilasista? Paikalla oli isoa sepeliä asvaltilla, mutta en pysähtynyt ottamaa paikasta kuvia.
Näitä hakemuksia käsitellyt henkilö on (välikäden kautta) sanonut, että tieto autoja rikkovasta paikasta pitäisi tulla heti, eikä seuraavana päivänä. Tämä siksi, että vastaavat rikkoutumiset pystytään estämään heti ensimmäisen tapauksen tultua ilmi. Muussa tapauksessa korvausta ei tule.

Muutenkin epäilen, että kiveniskemän korjauttaminen ELY-keskuksen laskuun ei tule onnistumaan. Sitä varten on lasivakuutus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
592
ELY-keskus ei korvaa yhtään mitään, vaan vierittää syyn ja korvausvastuun urakoitsijan niskaan, tilanteesta riippuen urakoitsija joko korvaa tai ei korvaa.

Joskus -14 tai -15 kesällä ajoin kohtuu myöhään sunnuntai iltana motarilla Turkua kohden, kun ennen Saloa tiellä oli tehty päällystystöitä ( kalusto oli vielä tien reunassa ) ja noin 100 metrin päässä kalustosta tiellä oli jumalaton määrä jotain epämääräistä metalliromua.
Pimeässä en huomannut tummaa matalaa romua heti, joten en ehtinyt jarruttamaan kunnolla, vaan yritin sitten puikkelehtia romujen välistä, mutta silti yksi korkeampi romu paukahti matalan harrasteauton pohjaan ja liipaisi vaihteensiirtovaijerin irti laatikon päästä.
Pääsin sitten nilkuttamaan 5. vaihde silmässä Piihovin ABC:lle, josta auto piti viedä lavetilla Turkuun ja talliin ihmeteltäväksi.

Tein korvaushakemuksen ELY-keskukselle, joka kyllä otti sen käsittelyyn, mutta käski heti laittamaan saman korvaushakemuksen myös päällystystöitä tehneelle urakoitsijalle, eli NCC:lle.
NCC:ltä joku työpäällikkö vastasi parin päivän sisään, että romut eivät voi olla heidän kalustostaan peräisin, mutta mahdollisesti jonkun heidän alihankkijansa kalustosta kylläkin, lupasi kysellä aliurakoitsijoilta, mutta mitään ei ole tähän päivään mennessä kuulunut.
ELY-keskus lähetti seuraavan vuoden puolella virallisen kirjeen, missä oli tämän saman työpäällikön lausunto, että romu ei ole heidän kalustostaan peräisin.

Eli kukaan ei korvannut mitään, onneksi lavettikyyti meni vakuutuksen piikkiin ja uuden vaihdevaijerin sekä kiinnityshaarukan sai briteistä alle parin sadan ja pohjapanssarin hitsaus hoitui itse ja sen epoksimaalauksesta selvisi parilla kympillä.

Kaveri taas ajeli vuosi pari sitten kehä ykkösellä ja olisiko ollut Pukinmäen kohdilla, kun hänen autosa katolle tipahti noin kananmunan kokoinen betonilohkare remontoitavasta sillasta.
Sillalla oli ollut vesipiikkaus käynnissä ja jostain kaiteen välistä oli puuttunut suojaus, josta murikka oli päässyt tippumaan.
Kaveri valitti ELY-keskukseen ja urakoitsijalle, jolloin urakoitsija korvasi katon maalauksen sijaisautoineen kaikkineen kokonaisuudessaan ja kiitteli vielä että kaveri ilmoitti vahingosta, että osaavat parantaa suojausta ja ettei samanlaisia vahinkoja satu enempää.
ELY-keskus oli sitten lähettänyt kaverille myöhemmin kirjeen, jossa oli vain todettu, että urakoitsija hoitaa mahdolliset vahingonkorvaukset sopimuksensa mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 120
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.

Mitään suosituksia hyvästä ja edullisesta paikasta helsingissä/lähellä? Ja mistä näen mitä kylmäainetta autossa on? Ilmeisesti R134A tai r1234yf?

Varsin sekavaa infoa netissä kun jostain luin että vuoden 2017 jälkeen tuota R134A ainetta ei saisi käyttää ollenkaan, mutta sitä silti monessa paikassa myydään?

Autona V60 volvo 2017. Bilia tietysti varmaan varma valinta, mutta hinta 149€ kun muualla mainostetaan esim. 69€. Tosin vaikea vertailla kun sitten taas tuo itse aine ei kuulu hintaan ja niissä eri hinnat kuitenkin jos lisätä tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.

Mitään suosituksia hyvästä ja edullisesta paikasta helsingissä/lähellä? Ja mistä näen mitä kylmäainetta autossa on? Ilmeisesti R134A tai r1234yf?

Varsin sekavaa infoa netissä kun jostain luin että vuoden 2017 jälkeen tuota R134A ainetta ei saisi käyttää ollenkaan, mutta sitä silti monessa paikassa myydään?

Autona V60 volvo 2017. Bilia tietysti varmaan varma valinta, mutta hinta 149€ kun muualla mainostetaan esim. 69€. Tosin vaikea vertailla kun sitten taas tuo itse aine ei kuulu hintaan ja niissä eri hinnat kuitenkin jos lisätä tarvitsee.
Täysin turhaa jos ei ole mitään vikaa ilmastoinnin tehossa. Kyseisessä "huollossa" kun ei käytännössä tehdä yhtään mitään vaan se on vanhat aineet ulos ja samat takaisin sisään + vähän lisää jos on vajausta. R134A käyttökielto koskee vain uusia autoja. Kaikissa missä se on vakiona sitä saa käyttää edelleen ja maailma on täynnä tuota kylmäainetta käyttäviä laitteita.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
965
Mitenkä ilmastointihuolto? Nyt 2,5v vanha auto ja tuota ei varmaan ole tehty, eli pitäisi varmaan tehdä kun monessa paikassa suositellaan tehtäväksi 2-3v välein.
Jos tarkkaan miettii, niin yleensä suosittelijat taitavat olla niitä jotka ilmastointihuoltoja tekevät...?

Käytin itse tänä kesänä huollossa 6 vuotta vanhan auton, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ilmastoinnissa mitään vikaa ollut ja alle 100 grammaa ainetta oli tuossa ajassa kadonnut. En veisi huoltoon 2,5v vanhaa autoa, jos ilmastointi edelleen moitteetta toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 804
Jos tarkkaan miettii, niin yleensä suosittelijat taitavat olla niitä jotka ilmastointihuoltoja tekevät...?

Käytin itse tänä kesänä huollossa 6 vuotta vanhan auton, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ilmastoinnissa mitään vikaa ollut ja alle 100 grammaa ainetta oli tuossa ajassa kadonnut. En veisi huoltoon 2,5v vanhaa autoa, jos ilmastointi edelleen moitteetta toimii.
Tehojen hiipumisestahan sen huomaa. Meillä on tuossa 3,5v vanha Rellun paku joka hönkii melko heikosti ja kaipaa täyttöä; täysillä pitää huudattaa kylmällä jos haluaa että on OK vs vanha Audi jossa näin yli 30 asteellakin automaatti antaa 4-5 asteista ilmaa helposti...
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 583
Skodan kytkin tahmasi hieman ja liikkeen puolivälissä tuntui kova pykälä, eikä meinannut palauttaa kovin nopeasti. Hetken kuluttua lähti toimimaan normaalisti. Nestettä on reilusti ja kytkinpaketti uusittu aiemmin. Pää- vai työsylinteri tai joku muu takkuaa?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
368
Retrofit DRL idea. Alkuperäisiin, kirkkaalla linssillä oleviin vilkku-umpioihin lisäksi tehokkaat valkoiset ledit "DRL" valoiksi. Erottuuko vilkun keltainen valo ollenkaan hyvin jos siellä on myös kirkkaat valkoiset polttimot?

Toimiva vaihtoehto olisi kytkeä DRL pois päältä kun vilkuttaa (kuten moni moderni auto tekee), mutta tämä näyttää mielestäni erittäin vammaiselta.

Kaupasta saatavat erilliset DRL valot ei ole oikein vaihtoehto kun eivät sovi auton ulkonäköön.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
737
Mulla on Renault Megane Break vm 2000 eli se on farmarimalli. Mietin tässä että alkaako olla takaluukun kaasujouset tehonsa menettäneinä.
Pitäisikö kaasujousien toimia niin että kun luukun avaa niin kaasujousien voimalla luukku aukeaa kokonaan auki?
Nyt autoni takaluukun kaasujouset toimivat niin että luukku kyllä pysyy siinä asennossa mihin sen kädellä laittaa mutta ei aukea kokonaan auki kaasujousien voimalla.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 208
Mulla on Renault Megane Break vm 2000. Mietin tässä että alkaako olla takaluukun kaasujouset tehonsa menettäneinä.
Pitäisikö kaasujousien toimia niin että kun luukun avaa niin kaasujousien voimalla luukku aukeaa kokonaan auki?
Nyt autoni takaluukun kaasujouset toimivat niin että luukku kyllä pysyy siinä asennossa mihin sen laittaa mutta ei aukea kokonaan auki kaasujousien voimalla.
Ei toimi noin kaikissa autoissa. Osassa joudut työntämään sen luukun auki alkuun ja sitten jouset vetää sen luukun ylös. Ne on myös lämpötilariippuvaisia toiminnaltaan ja kylmässä toimivat huonommin, kuin lämpimässä. Jos ostat uusia niin osta stabilus merkkisiä ne on parhaat ja melkein joka autosta löytyy tuon merkkiset.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318
Retrofit DRL idea. Alkuperäisiin, kirkkaalla linssillä oleviin vilkku-umpioihin lisäksi tehokkaat valkoiset ledit "DRL" valoiksi. Erottuuko vilkun keltainen valo ollenkaan hyvin jos siellä on myös kirkkaat valkoiset polttimot?

Toimiva vaihtoehto olisi kytkeä DRL pois päältä kun vilkuttaa (kuten moni moderni auto tekee), mutta tämä näyttää mielestäni erittäin vammaiselta.

Kaupasta saatavat erilliset DRL valot ei ole oikein vaihtoehto kun eivät sovi auton ulkonäköön.
Ideasi ei myöskään ole vaihtoehto, koska se on laiton.

Silti tähänkin löytyy jo kaupallinen vaihtoehto. Ristiriitaista kyllä, että otsikossa puhutaan drl-valoista ja tekstissä parkeista. Toisaalta mitä väliä sillä on, kun kumpaankaan käyttöön noilla ei ole hyväksyntää.
LED DRL-valot ja -vilkut

Oma ehdotus vastaavaksi viritys-drl:ksi on kaukovalopolttimon polttaminen noin 5 voltilla. Tällöin järjestely on vastaava kuin esimerkiksi Audi A6 C6 pre-fl:ssa. Pitkän valon valokuviokin mätsäisi drl:n valokuvioon.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
368
Ideasi ei myöskään ole vaihtoehto, koska se on laiton.

Silti tähänkin löytyy jo kaupallinen vaihtoehto. Ristiriitaista kyllä, että otsikossa puhutaan drl-valoista ja tekstissä parkeista. Toisaalta mitä väliä sillä on, kun kumpaankaan käyttöön noilla ei ole hyväksyntää.
LED DRL-valot ja -vilkut

Oma ehdotus vastaavaksi viritys-drl:ksi on kaukovalopolttimon polttaminen noin 5 voltilla. Tällöin järjestely on vastaava kuin esimerkiksi Audi A6 C6 pre-fl:ssa. Pitkän valon valokuviokin mätsäisi drl:n valokuvioon.
Ei siinä mitään laitonta ole, tieliikennehyväksyntä vain puuttuu kuten Bilteman vehkeestäkin. Sen käyttöohjeesta ei vain oikein selviä toimintapa, eli onko se just sellanen vääränlainen eli valkoinen valo sammuu kun vilkutetaan.

Erittäin hyvä ehdotus tuo kaukovalon käyttäminen, pitääpä testailla miltä se näyttäisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 093
Ei toimi noin kaikissa autoissa. Osassa joudut työntämään sen luukun auki alkuun ja sitten jouset vetää sen luukun ylös. Ne on myös lämpötilariippuvaisia toiminnaltaan ja kylmässä toimivat huonommin, kuin lämpimässä. Jos ostat uusia niin osta stabilus merkkisiä ne on parhaat ja melkein joka autosta löytyy tuon merkkiset.
Stabiliukset on hyvät, joskus pistettiin gastraan jotkut halpikset ja kontti pomppasi alaalta asti auki niin vauhdilla että leuka oli vaarassa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 208
Stabiliukset on hyvät, joskus pistettiin gastraan jotkut halpikset ja kontti pomppasi alaalta asti auki niin vauhdilla että leuka oli vaarassa.
Meniköhän sinne jotkut tehokkaammat tilalle? Niissähän on se työntövoima kerrottu ja itse voisin jopa kelpuuttaa vähän tehokkaammat ettei tarvitsisi avatessa tökätä sitä luukkua. Ostin joskus lesjöforsin kaasujouset ja ne oli ihan roskaa noihin stabiluksiin verrattuna vaikka tuonkin pitäisi olla ihan tunnettu valmistaja.

Stabilus löytyy melkein jokaisesta uudesta autosta jos katsoo mitkä niihin on tehtaalla laitetttu eli se on aina varma valinta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
En ole ikinä nähnyt rikkinäisiä Stabiluksen pumppuja. Luultavasti ovat siis laadukkaita.
 

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
268
Mistäköhän löytäisi tämän mallisia sisälokarin kiinnikkeitä (kuva netistä)? Reiällisiä löytänyt jotain, mutta juuri tuollaisia en tunnu löytävän.

 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
231
Mitä ainetta käytetään yleensä maalatessa rasvan poistoon ja pintojen puhdistukseen? Ja sopisi myös kilikali pulloille eikä vie maaleja mennessään.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
513
Jarrukliineriä saa kilikalipullossa, sillä en ainakaan itse ole saanut maaleja irtoamaan. Onhan niitä ihan virallisiakin rasvanpoistoaineita mutta tuota on tullut ite käytettyä jos ei tinneriä uskalla käyttää.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 968
Voiko oikeasti jakopäänosat vaikuttaa käyntiin ja ääneen? Uusilla osilla käy tasaisemmin. Ja uuden vesipumpun jälkeen lämpöä tulee aivan eri tavalla eli voiko tuokin vaikutta noin paljon paljonko lämpöä tulee sisälle? Ja nyt menee ylä ja alavesiletku kovaksi eli tuottaa vissiin eri tavalla painetta ja huomasin jopa alavesiletkun lämpeävän ihan eri tavalla nyt kuin entisillä osilla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 395
Viestejä
1 827 612
Jäsenet
38 963
Uusin jäsen
Mazax

Hinta.fi

Ylös Bottom