Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Tuli huijauslasku (ei minulle mutta yritän tässä jeesata), miten tuossa nyt kannattaa toimia?
Ensin kannattaa varmistaa ettei laskun saaja ole tilaillut tuosta firmasta vahingossa erektionappeja edullisesti. Joillakin ruotsalaisilla sivuilla kerrottiin että tuo firma on kaupannut ensimmäistä koe-erää 19SEK hintaan joka varmaan on aika liki tuota 2e hintaa. Sitten vaan riitauttaa laskun kuten Persojet jo mainitsikin.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Ei ole tilattu tässä tapauksessa mitään. Ellei joku ulkopuolinen ole sitte pystynyt tilaamaan pelkällä nimellä ja osoitteella? Tosin vähä epätodennäköisenä pidän että niin olisi tapahtunut. Googlailin ilmeisesti myös ton saman jutun, jossa oli yksi tapaus mainittu missä väitetään että henkilö ei tilannut mitään. Mutta joo, spostia sitten vaan että perusteeton lasku, onko mahdollisesti haitaksi käyttää ns. ykkös sähköpostitiliä tohon kiistämiseen?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tuli huijauslasku (ei minulle mutta yritän tässä jeesata), miten tuossa nyt kannattaa toimia?
Jos lasku on aiheeton niin sinun ei kannata reagoida mitenkään. Muutenkin yhteydenotot johonkin rikolliseen kannattaa aina jättää tekemättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Jos lasku on aiheeton niin sinun ei kannata reagoida mitenkään. Muutenkin yhteydenotot johonkin rikolliseen kannattaa aina jättää tekemättä.
Itse reagoin muutama vuosi sitten siihen koulukiusattujen tuki - kerjäämiseen tjsp joka uhkaili anoppia ulosotolla. Soitin sinne ja kerroin tekeväni rikosilmoituksen toiminnastaan. Poistivat karhuamisen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Jos on kaksi työtä, miten sairasloma tulee ilmoittaa?
Esim. ma-ke 8-16 , ja la 8-16 töistä, ja kakkostyö on esim. to-pe klo 8-14, ja on sairas kakkostyön aikaan; niin miten pelataan?
Saako olla kaksi kokoaikaista työtä, jos siihen kykenee?

Ts. jos Kela ilmeisesti maksaa työnantajalle sairaskuluja, niin ilmeneekö ristiriitaa jos on kahdessa työssä ja saikulla kahdesta työstä samaan aikaan? Vai voiko vaan olla toisesta saikulla ja toisessa työssä (ei siis samana päivänä, mutta esim. ma normaalisti töissä, ti sairaana toisesta työstä, ke takaisin ykköstyössä normaalisti tms.. )
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
Tuli huijauslasku (ei minulle mutta yritän tässä jeesata), miten tuossa nyt kannattaa toimia?
Miten alle kahden euron huijauslasku voi edes olla kannattavaa huijausta? Oliko toi vielä Ruotsista lähetetty kirje?

Asiasta toiseen: Mä olen viime aikoina työasioihin liittyen kommunikoinut useita kertoja erään nuoren intialaisen miehen kanssa (ollaan molemmat Amerikassa mutta ei koronan takia olla tavattu face-to-face). Sekä kirjallisessa että suullisessa viestinnässä tää kutsuu mua aina nimellä "Dr. Lammas" (Lammas=etunimi). Olen siis tohtori, mutta ei kukaan muu ole ikinä järjestelmällisesti käyttänyt Dr-etuliitettä. Kuuluuko mun joidenkin käytössääntöjen mukaan erikseen "sallia" etuliitteen käyttämättä jättäminen, vai tulisiko tuollaisesta pelkästään sellainen "oot aina kutsunut mua ihan väärällä nimellä" -fiilis? Mulle ei siis ole mitään väliä sillä että käyttääkö sitä Dr:ää vai ei.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onko jossakin myytävänä valkoisia tulppia, joilla peittää siististi auton rekisterikilven reiät? Kilpi on siis kiinni aluslevyssä, eikä se tarvitse ruuveja ja ne reiät olisi kiva saada piiloon.

Varmasti jostakin Etolasta löytyy, mutta jos saisi jostakin valmiiksi sopivana, niin ei tarvitsisi arpoa.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
No itse en kyllä etolasta ekana lähtis etsimään kun motonet on keksitty. Tosin jotkut katsastuskonttoritkin noita myyvät.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Onko jossakin myytävänä valkoisia tulppia, joilla peittää siististi auton rekisterikilven reiät? Kilpi on siis kiinni aluslevyssä, eikä se tarvitse ruuveja ja ne reiät olisi kiva saada piiloon.

Varmasti jostakin Etolasta löytyy, mutta jos saisi jostakin valmiiksi sopivana, niin ei tarvitsisi arpoa.
Yleensä näiden aluslevyjen mukana tulee nämä peitetapit mukana, jos ei rekisterikilven kiinnityksessä ruuveja tarvita. Mutta mistähän noita sitten irtonaisina saisi on parempi kysymys.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No itse en kyllä etolasta ekana lähtis etsimään kun motonet on keksitty. Tosin jotkut katsastuskonttoritkin noita myyvät.
Motonetistä ostin sen aluslevyn ja sen mukana ei tullut mitään. Ruuveja ja niiden suojia myytiin pusseissa vieressä, mutta pelkkien reikien suojia ei ollut valikoimissa lainkaan, enkä ole nähnyt sellaisia muuallakaan. Kilvet hain konttorilta ja sielläkin oli vain niitä ruuvipusseja.

Etolalla tarkoitin itse asiassa Etraa, eli vanhaa Teollisuus-Etolaa.

IKH:lla on näköjään nylon-ruuveja, pitää kattoo jos noista saisi kikkailtua jotain:

Sellaiset peitenastat olisivat varmaan silti tähän tarpeeseen kätevimmät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Ihan perus autotarvikeliikkeestä saa noita tulppia, tosin muistelen että tuli ruuvit mukana. Ei ne kyllä kovin kalliita olleet ja siisti lopputulos oli.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
732
Onko jossakin myytävänä valkoisia tulppia, joilla peittää siististi auton rekisterikilven reiät? Kilpi on siis kiinni aluslevyssä, eikä se tarvitse ruuveja ja ne reiät olisi kiva saada piiloon.

Varmasti jostakin Etolasta löytyy, mutta jos saisi jostakin valmiiksi sopivana, niin ei tarvitsisi arpoa.
Eikö voi ostaa kilpiruuvisettiä ja laittaa niitä ruuvejakin siihen aluslevyyn? Eipähän kukaan pölli kilpiäkään sitten niin helposti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eikö voi ostaa kilpiruuvisettiä ja laittaa niitä ruuvejakin siihen aluslevyyn? Eipähän kukaan pölli kilpiäkään sitten niin helposti.
Sitten pitäisi tehdä uusia reikiä peltiin, eikä se ole järkevää. Pelkkään aluslevyn niitä ei saa kiinni, kun se on niin ohut.

Taustalevy on tämä:

Näköjään motonetissäkin on niitä Nylon-ruuveja valikoimissa, mutta ei tosiaan tappeja/nastoja.

Fixus myy parilla eurolla haettua nastapussia, mutta niillä ei ole myymälää alle 100km päässä. Luulisi niitä saavan jostain muualtakin, mutta mistä?

 
Viimeksi muokattu:

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Jaahas, kiitoksia vastanneille. Eli jäädään odottelemaan kirjettä tai puhelinpainostusta. Toisaalta hyvä että sain tiedon vasta tänään myöhempään, muuten olisin mennyt lankoja pitkin, vaikken nyt mitään olisi voinut asiaan vaikuttaa kun en ole liittymän omistaja. Ja miksen ole, on tarina erikseen.
Tuli tällänen vastaan toisessa ketjussa: Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Sitten pitäisi tehdä uusia reikiä peltiin, eikä se ole järkevää. Pelkkään aluslevyn niitä ei saa kiinni, kun se on niin ohut.

Taustalevy on tämä:

Näköjään motonetissäkin on niitä Nylon-ruuveja valikoimissa, mutta ei tosiaan tappeja/nastoja.

Fixus myy parilla eurolla haettua nastapussia, mutta niillä ei ole myymälää alle 100km päässä. Luulisi niitä saavan jostain muualtakin, mutta mistä?

Nuo Fixsuksen nastat ei välttämättä käy tuohon Motonetin aluslevyyn, koska sinä on taustalla liian vähän tilaa. Nimittäin nuo on Formacin alustaan, johon kilpi kiinnitetään noilla nastoilla.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
..

Asiasta toiseen: Mä olen viime aikoina työasioihin liittyen kommunikoinut useita kertoja erään nuoren intialaisen miehen kanssa (ollaan molemmat Amerikassa mutta ei koronan takia olla tavattu face-to-face). Sekä kirjallisessa että suullisessa viestinnässä tää kutsuu mua aina nimellä "Dr. Lammas" (Lammas=etunimi). Olen siis tohtori, mutta ei kukaan muu ole ikinä järjestelmällisesti käyttänyt Dr-etuliitettä. Kuuluuko mun joidenkin käytössääntöjen mukaan erikseen "sallia" etuliitteen käyttämättä jättäminen, vai tulisiko tuollaisesta pelkästään sellainen "oot aina kutsunut mua ihan väärällä nimellä" -fiilis? Mulle ei siis ole mitään väliä sillä että käyttääkö sitä Dr:ää vai ei.
Yritäppä muotoilla tuo kysymys uudelleen. Ei voi ymmärtää mitä haluat kysyä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Asiasta toiseen: Mä olen viime aikoina työasioihin liittyen kommunikoinut useita kertoja erään nuoren intialaisen miehen kanssa (ollaan molemmat Amerikassa mutta ei koronan takia olla tavattu face-to-face). Sekä kirjallisessa että suullisessa viestinnässä tää kutsuu mua aina nimellä "Dr. Lammas" (Lammas=etunimi). Olen siis tohtori, mutta ei kukaan muu ole ikinä järjestelmällisesti käyttänyt Dr-etuliitettä. Kuuluuko mun joidenkin käytössääntöjen mukaan erikseen "sallia" etuliitteen käyttämättä jättäminen, vai tulisiko tuollaisesta pelkästään sellainen "oot aina kutsunut mua ihan väärällä nimellä" -fiilis? Mulle ei siis ole mitään väliä sillä että käyttääkö sitä Dr:ää vai ei.
Sanot sille että "you can call me Lammas" ja se siitä, kutsuu sen jälkeen millä nimellä lystää? Eri puolilla maailmaa on varmaan erilaiset puhutteluetiketit, etunimen käyttö voi olla kunnioittavaa, ainakin Japanissa sopivalla jälkiliitteellä "Lammas-San" tms, ehkä inkkareille Dr. Lammas on kunnioittava puhuttelumuoto... Itse olen kutsunut ulkomaalaisia Mr(s). Etunimi tai Mr(s). Sukunimi ja lakannut käyttämästä etuliitettä, kun olosuhteet antavat olettaa, että se on suotavaa (yleensä välittömästi ne liitteet tippuu ekassa palsussa).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Tuli huijauslasku (ei minulle mutta yritän tässä jeesata), miten tuossa nyt kannattaa toimia?
Taitaa olla lisää laskuja tiedossa, jollei mitään asialle tee:

Tervetuliaispaketin ja määräaikaisen tilauksen hinta
Saat tervetuliaispaketin hintaan 1,90 €. Tervetuliaispaketin toimituksen jälkeen tilaus jatkuu määräajan loppuun asti hintaan 62,00 €/kk + toimituskulut 5,70 € / toimitus. Tilauksen kokonaishinta toimituskuluineen on 385,30 €.


Molemmilla tuotteilla näyttää olevan vastaavat ehdot:
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Prosessorin coolerina on Thermalright hr-02 macho jonka korkeus on valmistajan mukaan 162mm. Haluaisin ostaa Silentiumpc Armis ar1 -kotelon jossa on valmistajan mukaan max prossucoolerin korkeus 159mm.

Onkohan noissa koteloissa yleensä miten paljon ns. pelivaraa, eli ts. mahtuuko tuo todellisuudessa kotelon sisään vaikka paperilla on 3mm liian korkea? Mieluiten tietysti kuulisin käyttäjäkokemuksia ko. kotelon omistajilta, etenkin jos sisällä on myös tuo kyseinen tai vastaavan korkuinen cooleri.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Prosessorin coolerina on Thermalright hr-02 macho jonka korkeus on valmistajan mukaan 162mm. Haluaisin ostaa Silentiumpc Armis ar1 -kotelon jossa on valmistajan mukaan max prossucoolerin korkeus 159mm.

Onkohan noissa koteloissa yleensä miten paljon ns. pelivaraa, eli ts. mahtuuko tuo todellisuudessa kotelon sisään vaikka paperilla on 3mm liian korkea? Mieluiten tietysti kuulisin käyttäjäkokemuksia ko. kotelon omistajilta, etenkin jos sisällä on myös tuo kyseinen tai vastaavan korkuinen cooleri.
Kasasin pojalle koneen tohon ja se koppa vääntyilee asennettaessa joka suuntaan niin uskon tuon 3mm pelivaraa löytyvän viimeistään kevyellä väkivallalla. Varo teräviä reunoja
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Löytyykö täältä keneltäkään tuollaista ikkunanpesuria (Kärcher, tai vastaava)? Aurinko alkanut taas paistelemaan siihen malliin, että ikkunoiden paskaisuus alkaa häiritsemään. Laskin, että meillä yhdistetyssä olohuoneessa ja keittiössä on jo yksistään 12 ikkunaa, joissa kaikissa se 4 pintaa pestävänä joten jos tuohon vaan keksisi jotain helpotusta niin voisi siitä vähän maksaakin...

Mutta kysymykseen, onko kokemusta toimiiko nuo ikkunanpesurit oikeasti niin, että siitä olisi ikkunanpesussa helpotusta?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Löytyykö täältä keneltäkään tuollaista ikkunanpesuria (Kärcher, tai vastaava)? Aurinko alkanut taas paistelemaan siihen malliin, että ikkunoiden paskaisuus alkaa häiritsemään. Laskin, että meillä yhdistetyssä olohuoneessa ja keittiössä on jo yksistään 12 ikkunaa, joissa kaikissa se 4 pintaa pestävänä joten jos tuohon vaan keksisi jotain helpotusta niin voisi siitä vähän maksaakin...

Mutta kysymykseen, onko kokemusta toimiiko nuo ikkunanpesurit oikeasti niin, että siitä olisi ikkunanpesussa helpotusta?
Eniten helpottaa se että kun rauhallisesti vetää niin ei tartte suojata lattiaa vedeltä kun se imuroi sinne säiliöön sen veden. Vaahtoavia pesuaineita ei saa käyttää. appivanhempia ei kiinnostanu ja se imuri vaahottaa sen niin että kuivaajalla on kädet vaahtopallon sisällä eikä se kone oo kosteussuojattu -> nesteet sisään ja moottori ruostu kii. Tää siis tommonen kärcherin laitos lataustelakalla

Kannattaa kattoa kapeimman ikkunan ja sen laitteen terän leveys, on kiva jos ei tartte vaakaan tuuletusikkunoita putsata
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Löytyykö täältä keneltäkään tuollaista ikkunanpesuria (Kärcher, tai vastaava)? Aurinko alkanut taas paistelemaan siihen malliin, että ikkunoiden paskaisuus alkaa häiritsemään. Laskin, että meillä yhdistetyssä olohuoneessa ja keittiössä on jo yksistään 12 ikkunaa, joissa kaikissa se 4 pintaa pestävänä joten jos tuohon vaan keksisi jotain helpotusta niin voisi siitä vähän maksaakin...

Mutta kysymykseen, onko kokemusta toimiiko nuo ikkunanpesurit oikeasti niin, että siitä olisi ikkunanpesussa helpotusta?
Meillä tuommoinen Kärcherin lattiamallinen höyrypesuri. Eli ei imua. Parvekelasit pesin tuolla kerran. Tuli ihan puhdasta mutta lastaa joutui silti käyttää. Eli palasin seuraavalla kerralla rättiin ja lastaan, nopeampaa.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 592
Nyt olis tarvetta kyynärpää tuelle, kun tohtori sellasta suositteli ton kyynärpään kipeytymisen takia. Jonkin sortin tenniskyynärpää iskeny ja ei oikein viittis apteekki hintaa maksaa sellasesta tuesta. Hakusessa siis edullinen ja hyvä.

Edit: Hyvästä en tiiä, mutta budget sportista löyty kympillä joku vastaavan näkönen ku apteekista olis saanu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Taitaa olla lisää laskuja tiedossa, jollei mitään asialle tee:

Tervetuliaispaketin ja määräaikaisen tilauksen hinta
Saat tervetuliaispaketin hintaan 1,90 €. Tervetuliaispaketin toimituksen jälkeen tilaus jatkuu määräajan loppuun asti hintaan 62,00 €/kk + toimituskulut 5,70 € / toimitus. Tilauksen kokonaishinta toimituskuluineen on 385,30 €.

Molemmilla tuotteilla näyttää olevan vastaavat ehdot:
Melkoista paskaa. Tonne scandipureen vastattu että perusteeton lasku, mitään ei ole tilattu eikä tilata. Mitään vastausta ei ole tullut, kannattaiskoha tässä jo nyt tehdä jotain jatkotoimenpiteitä? Ihmettelempä vaan että mistä hitosta ovat saaneet tämän henkilön osoitetiedot ja koko nimen toinen nimi mukaanlukien. Hän ei laittele näitä tietoja mihinkään saatika muutenkaan koskaan tilaa netistä mitään.

Tuolla osoitteellakin Pärnu Mnt 141-43 11314 Tallinn löytyy yhtä sun toista eri nimistä "yritystä".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Tuota firmaa kun googlasi niin kävi kyllä selväksi ettei sinne yhteyttä tahdo saada. Mutta jo tuo sähköpostikin saattaa riittää, että asia jää siihen ja siirtyvät seuraavaan "uhriin" ja ainakin siihen on hyvä vedota, jos joku karhukirje perintäfirmalta pamahtaa postilootaan myöhemmin.
Maksaa ei ainakaan kannata, vaikka summa onkin mitätön, niin se varmasti katsottaisiin jonkin asteiseksi hyväksymiseksi/tilausvahvistukseksi ja pillereitä ropisee lootaan seuraavan puolivuotta.

E: Jollei jo ole laitettu niin kannattaa myös tuonne laskuttajan asiakaspalvelu@sweetpay.com osoitteeseenkin pistää viesti aiheettomasta laskusta ennen eräpäivää, ettei sieltä lähde mitään automaattista muistutusta korkoineen, mikäli tuo pillerifirma ei laskua peruuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Maksaa ei ainakaan kannata, vaikka summa onkin mitätön, niin se varmasti katsottaisiin jonkin asteiseksi hyväksymiseksi/tilausvahvistukseksi ja pillereitä ropisee lootaan seuraavan puolivuotta.
Jep, tämä on hyvä pointti. Ei pidä missään tapauksessa maksaa, vaikka summa on mitätön, koska oikeudellinen asema huononee merkittävästi maksamisen seurauksena.

Jos perintäfirmalta tulee vielä lasku, niin kannattaa perintäfirmalle vielä kiistää se ja pyytää lopettamaan vapaaehtoinen perintä. Ja tekee sen niin, että siitä jää joku jälki, eli esim. sähköposti, ruutukaappaus, paperikirje, josta kopio ja valokuva kirjekuoresta tms. mistä näkyy myös ajankohta, jonka voi sitten tarvittaessa printata ja oikeudessa esittää sen, jos jostain kumman syystä sattuisi sinne joutumaan. Ei tarvitse muuta tehdä, eli yksi kiistäminen alkuperäiselle laskuttajalle ja toinen mahdolliselle perintäfirmalle riittää, vaikka sieltä tulisi lisää laskuja. Sillä ei ole merkitystä, vastaavatko kiistämiseen mitään. Luottotiedot eivät mene, vaikka sellaisella uhkailisivat, ellei oikeudessa tuomita maksamaan. Jos tulee haaste oikeuteen, pitää reagoida siihen ja jälleen kiistää asia. Käytännössä oikeuteen ei joudu, mutta periaatteessa se olisi toki mahdollista.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Jep, tämä on hyvä pointti. Ei pidä missään tapauksessa maksaa, vaikka summa on mitätön, koska oikeudellinen asema huononee merkittävästi maksamisen seurauksena.

Jos perintäfirmalta tulee vielä lasku, niin kannattaa perintäfirmalle vielä kiistää se ja pyytää lopettamaan vapaaehtoinen perintä. Ja tekee sen niin, että siitä jää joku jälki, eli esim. sähköposti, ruutukaappaus, paperikirje, josta kopio ja valokuva kirjekuoresta tms. mistä näkyy myös ajankohta, jonka voi sitten tarvittaessa printata ja oikeudessa esittää sen, jos jostain kumman syystä sattuisi sinne joutumaan. Ei tarvitse muuta tehdä, eli yksi kiistäminen alkuperäiselle laskuttajalle ja toinen mahdolliselle perintäfirmalle riittää, vaikka sieltä tulisi lisää laskuja. Sillä ei ole merkitystä, vastaavatko kiistämiseen mitään. Luottotiedot eivät mene, vaikka sellaisella uhkailisivat, ellei oikeudessa tuomita maksamaan. Jos tulee haaste oikeuteen, pitää reagoida siihen ja jälleen kiistää asia. Käytännössä oikeuteen ei joudu, mutta periaatteessa se olisi toki mahdollista.
Mikään kusetusfirma ei tule asiaa eteenpäin viemään. Kumma, että täällä tuhlataan yhtään omaa aikaa tuollaiseen asiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Onko nykylain mukaan vikavirtasuoja (itse peilikaapissa) pakollinen kylpyhuoneen peilikaapille jossa on vain valo mutta ei pistoketta..?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Onko nykylain mukaan vikavirtasuoja (itse peilikaapissa) pakollinen kylpyhuoneen peilikaapille jossa on vain valo mutta ei pistoketta..?
Kyllä nykyään. Ensin tuli pakolliseksi pistorasiat ja sitten muutkin sähkölaitteet. Jonkinlainen säännöstö on, että vanhoihin kylpyhuoneisiin ei tarvitse aina laittaa vaikka uusisi sähköjä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mistä saisi ostettua noin 30mm liimapuulevyä/massiivipuulevyä, josta voisi itse leikata halutun kokoisen kulmapöydän (tai vaikka leikkauttaa valmiiksi, jos sellainen palvelu löytyy)? Kaikkialla on tarjolla vain noin 60cm leveää levyä, josta ei saa tehtyä sitä kulmapalaa mitenkään. Käytännössä leveyden pitäisi olla vähintään 100cm, mielellään tässä tapauksessa 130cm. Pituutta voi aina leikata/jatkaa, mutta kulmapalaa ei kannata alkaa väkertämään useammasta palasta. Mielellään jostakin Keski-Suomesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Mistä saisi ostettua noin 30mm liimapuulevyä/massiivipuulevyä, josta voisi itse leikata halutun kokoisen kulmapöydän (tai vaikka leikkauttaa valmiiksi, jos sellainen palvelu löytyy)? Kaikkialla on tarjolla vain noin 60cm leveää levyä, josta ei saa tehtyä sitä kulmapalaa mitenkään. Käytännössä leveyden pitäisi olla vähintään 100cm, mielellään tässä tapauksessa 130cm. Pituutta voi aina leikata/jatkaa, mutta kulmapalaa ei kannata alkaa väkertämään useammasta palasta. Mielellään jostakin Keski-Suomesta.
Bauhaus..?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei ole Bauhausia lähistöllä ja vaikka olisikin, niin näinköhän sielläkään on yhtään leveämpää levyä tarjolla? Ainakaan Bauhausin verkkokaupassa ei ole yli 80cm levyä.

Tämä oli levein minkä sieltä löysin:

Tuolla ei sitä kulmapalaa saa tehtyä, kun pitäisi olla tosiaan ainakin 100cm.

Edit.
Tällainen 90cm versio löytyi, mutta sekään ei vielä riitä ja lisäksi tuossa loppuu pituuskin kesken, joten pitäisi ostaa kaksi ja hinta nousee pilviin:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Mistä saisi ostettua noin 30mm liimapuulevyä/massiivipuulevyä, josta voisi itse leikata halutun kokoisen kulmapöydän (tai vaikka leikkauttaa valmiiksi, jos sellainen palvelu löytyy)? Kaikkialla on tarjolla vain noin 60cm leveää levyä, josta ei saa tehtyä sitä kulmapalaa mitenkään. Käytännössä leveyden pitäisi olla vähintään 100cm, mielellään tässä tapauksessa 130cm. Pituutta voi aina leikata/jatkaa, mutta kulmapalaa ei kannata alkaa väkertämään useammasta palasta. Mielellään jostakin Keski-Suomesta.
Eiköhän tuon tekeminen onnistu missä tahansa puusepänliikkeesssä,toki ei ihan ykköskympillä onnistu mutta muuten saa sen kokoisen kun tarvitsee ja mistä tahansa puulajista haluaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eiköhän tuon tekeminen onnistu missä tahansa puusepänliikkeesssä,toki ei ihan ykköskympillä onnistu mutta muuten saa sen kokoisen kun tarvitsee ja mistä tahansa puulajista haluaa.
Kahdessa kävin tänään päivällä ja molemmissa sanoivat että ei onnistu järkihintaan. Yhdessä mittatilaus-keittiötarvikkeisiin erikoistuneessa liikkeessä sanoivat, että saavat tilattua laminoitua levyä halutussa koossa, mutta hinta oli sielläkin ihan utopistinen, eikä laminoitu, reunoista listoitettu levy kiinnosta oikein muutenkaan. Jos pelkälle pöytälevylle tulee hintaa melkein tonni, niin ei kannata. Ei ole korona tainnut vaikuttaa ainakaan tuolla alalla työmääriin, kun kehtaavat kiskoa tuollaisia summia ja käytännössä kieltäytyä työstä.

Jos saisi valmista levyä, niin äkkiäkös sen leikkelisi itse halutuksi, mutta kun ei sellaista tunnuta myyvän missään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Aika outoa jos ei löydy vanhan ajan liikettä joka tekisi tuon liimaamalla puurimoista.Eihän tuohon tarvitse kuin sirkkelin,taso/oikohöylän,liimapuristimia ja hiomakoneita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Todellisuus hämärtyy kun ruutupaitaiselle käsienheiluttajalle pitäisi maksaa satoja (tai tuhansia) euroja tunti, mutta puusepän pitäisi hankkia kymmenien tuhansien työkalut, tehdä useampi tunti töitä ja myydä tuotos parilla kympillä, kun nehän oli kuitenkin hukkarimoja :bored:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aika outoa jos ei löydy vanhan ajan liikettä joka tekisi tuon liimaamalla puurimoista.Eihän tuohon tarvitse kuin sirkkelin,taso/oikohöylän,liimapuristimia ja hiomakoneita.
Löytyy kyllä, mutta tuntuvat ottavan hillittömästi katetta työstä ja lisäksi toimitusaika on viikkoja. Ensimmäisessä paikassa sanoivat lisäksi, että se ei ole kannattavaa puuhastelua, kun voi tehdä suurempia urakoita.

Todellisuus hämärtyy kun ruutupaitaiselle käsienheiluttajalle pitäisi maksaa satoja (tai tuhansia) euroja tunti, mutta puusepän pitäisi hankkia kymmenien tuhansien työkalut, tehdä useampi tunti töitä ja myydä tuotos parilla kympillä, kun nehän oli kuitenkin hukkarimoja :bored:
Työstä pitää saada korvaus, mutta ei ole ihan linjassaan jos 900e on olevinaan kohtuullinen summa siitä, että liimataan 2-3 levyä yhteen ja leikataan 10 minuutissa sirkkelillä halutuiksi paloiksi. Materiaalit maksavat asiakkaalle ehkä 200-300 euroa ja siinäkin on jo kate mukana.

Saati sitten että tilataan jostakin muualta sopiva pala ja leikataan se. Työtä ei ole senkään vertaa, mutta summa on sama. Ei ole ihme jos arvostus on vähissä.

Edit.
Ja siis se alkuperäinen kysymyshän oli puusepän katteiden analysoinnin sijaan, että mistä saisi vähintään 100cm leveää liimapuulevyä, niin leikkelen sen itse. Tähän mennessä on löytynyt 90cm leveää, eli se on pienestä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Mistä saisi ostettua noin 30mm liimapuulevyä/massiivipuulevyä, josta voisi itse leikata halutun kokoisen kulmapöydän (tai vaikka leikkauttaa valmiiksi, jos sellainen palvelu löytyy)? Kaikkialla on tarjolla vain noin 60cm leveää levyä, josta ei saa tehtyä sitä kulmapalaa mitenkään. Käytännössä leveyden pitäisi olla vähintään 100cm, mielellään tässä tapauksessa 130cm. Pituutta voi aina leikata/jatkaa, mutta kulmapalaa ei kannata alkaa väkertämään useammasta palasta. Mielellään jostakin Keski-Suomesta.
En ollut uskoa ettei enää 800 leveämpää liimapuulevyä mistään joten oli pakko googletella. Tosiaan, noita leveämpiä ei löydy oikein mistään mutta tällainen firma löytyi: (oli ainoa nitä mulla tuli vastaan)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En ollut uskoa ettei enää 800 leveämpää liimapuulevyä mistään joten oli pakko googletella. Tosiaan, noita leveämpiä ei löydy oikein mistään mutta tällainen firma löytyi: (oli ainoa nitä mulla tuli vastaan)
Kiitos vinkistä. Tuon paikan kanssa tulee tosin vastaan materiaali, kun en haluaisi tehdä pöytälevyä koivusta tai männystä, vaan mieluummin tammesta tms jalopuusta. Mainitsevat sivuilla kyllä että jotain jalopuulevyjäkin on valikoimissa, mutta tarkemmin niitä ei noilta sivuilta löydy. Pitää varmaan kysellä puhelimitse tai meilinä tarkemmin. Myös toimitus voi muodostua tuolta ongelmaksi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Kiitos vinkistä. Tuon paikan kanssa tulee tosin vastaan materiaali, kun en haluaisi tehdä pöytälevyä koivusta tai männystä, vaan mieluummin tammesta tms jalopuusta. Mainitsevat sivuilla kyllä että jotain jalopuulevyjäkin on valikoimissa, mutta tarkemmin niitä ei noilta sivuilta löydy. Pitää varmaan kysellä puhelimitse tai meilinä tarkemmin. Myös toimitus voi muodostua tuolta ongelmaksi.
Mitkä ne speksit nyt on? Koko, puulaji, sormijatkettu vai pitkälamelinen...? Noh anyways itse hankin pöytäprojektiin materiaalit Virosta, kun Suomessa eivät halunneet toimittaa, esim:


Halpaahan jalopuu ei ole, mutta sai tuolta massiiviseen pitkälameliseen saarniseen pirtinpöytään matskut kuitenkin mittoihin sirkkelöitynä, kun Suomesta ei ollenkaan. Viron poika toi vielä kotiovelle lankut suht järkihintaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Jos paikkakunnalla tai lähistöllä on ammattiopisto, niin eiköhän se levyn teetättäminen siellä onnistu kohtuu hintaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mitkä ne speksit nyt on? Koko, puulaji, sormijatkettu vai pitkälamelinen...? Noh anyways itse hankin pöytäprojektiin materiaalit Virosta, kun Suomessa eivät halunneet toimittaa, esim:


Halpaahan jalopuu ei ole, mutta sai tuolta massiiviseen pitkälameliseen saarniseen pirtinpöytään matskut kuitenkin mittoihin sirkkelöitynä, kun Suomesta ei ollenkaan. Viron poika toi vielä kotiovelle lankut suht järkihintaan.
Suunnitelmissa siis kulmapöytä, jossa toinen sivu on 2600mm ja toinen 1250mm. Sivujen syvyys 480mm ja kulmapala 1000x1000mm (josta työpisteen kohta leikattu vinoon tai hieman kaarevaksi noiden mittojen mukaan). Ajattelin että tuon saisi tehtyä maksimissaan kolmesta palasta, mahdollisesti kahdesta. Materiaaleista ei ole muita tarkempia speksejä kuin että en haluaisi tehdä pöytää mistään laminoidusta levystä ja väriksi ajattelin tammea, pähkinää tai vastaavaa.

Joku tällainen levy olisi ok:

1614896474221.png


Ja siis ei sen nimenomaisesti tarvitse halpaa olla, kunhan nyt pysytään järkilukemissa, eli sanotaan nyt vaikka että pöytälevyn osalta joku pauttiarallaa 300€. Suunnitelmissa oli hommata tuohon kolmetolppainen laadukas sähkörunko, joka maksaa todennäköisesti jotain 600€.

Tuolla linkittämässäsi puljussako siis myös sahailevat toivottuihin mittoihin? Minkä verran rahtikulut olivat? Katsoin että tuolla materiaalit maksaisivat täysisauvasesta 30mm tammesta 279€, mutta rahtikulut selviävät vasta kun on tehnyt tilauksen. Sahauksesta en löytänyt mainintaa sivuilta.

Jos paikkakunnalla tai lähistöllä on ammattiopisto, niin eiköhän se levyn teetättäminen siellä onnistu kohtuu hintaan.
Se on mahdollista, mutta korona-aikana siellä on todennäköisesti ovet säpissä. Mutta pitänee kysellä sieltäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 395
Viestejä
4 159 749
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom