Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Miten ihmeessä on mahdollista, että 831x468 pikselin kokoinen JPEG vie 20,9 Mt, kun se tallennetaan Photoshopissa (21.1.1 Release eli tuorein päivitys) laatuasetuksella 10?

Kuva rakentuu neljästä layeristä, mutta ne luonnollisesti liittyvät yhdeksi kun kuva tallennetaan JPEGiksi.
Layereiden liittäminen yhdeksi ennen tallennusta ei vaikuta kokoon. Myöskään sen jäljelle jäävän layerin kopioiminen täysin uudeksi kuvaksi ei vaikuta kokoon.
Normaalikokoinen (119 Kt) siitä tuli vasta, kun otin lopulta screenshotin photoshopista missä se kuva oli auki ja croppasin sen 831x468-pikselin osuuden siitä screenshotista tallennettavaksi.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
En tiedä onko parempaa paikkaa, mutta jos oon vakisopparilla nyt, joka vaihdetaan määräaikaiseksi, tuleeko mulle karenssi? Työssäoloehto (26vk) täyttyy ongelmitta. Mutta miten KELA reagoi, kun toistaiseksi voimassa oleva soppari on vaihdettu määräaikaiseksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
En tiedä onko parempaa paikkaa, mutta jos oon vakisopparilla nyt, joka vaihdetaan määräaikaiseksi, tuleeko mulle karenssi? Työssäoloehto (26vk) täyttyy ongelmitta. Mutta miten KELA reagoi, kun toistaiseksi voimassa oleva soppari on vaihdettu määräaikaiseksi.
Miksi siitä tulisi karenssi? Miksi koko homma KELAa kiinnostaisi? Vai jäikö jotain kertomatta?
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Miksi siitä tulisi karenssi? Miksi koko homma KELAa kiinnostaisi? Vai jäikö jotain kertomatta?
Lähinnä kun he näkevät, että oon ollut samassa työssä jo pitkään. Tuolla siirrollahan kenellekään ei ikinä tulisi karenssia, kun pyytäisi vaikka päivän mittaista määräaikaista sopimusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Lähinnä kun he näkevät, että oon ollut samassa työssä jo pitkään. Tuolla siirrollahan kenellekään ei ikinä tulisi karenssia, kun pyytäisi vaikka päivän mittaista määräaikaista sopimusta.
Karenssi koskee työttömäksi jäämistä, ei tehtävien vaihtoa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Aika usein soveltavat käytäntöä että sen työsuhteen pitää olla poikki yli kuukauden työsuhteiden välissä ettei määräaikaisen jatkon jälkeen tulisi karenssia kun määräaikainen päättyy.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Aika usein soveltavat käytäntöä että sen työsuhteen pitää olla poikki yli kuukauden työsuhteiden välissä ettei määräaikaisen jatkon jälkeen tulisi karenssia kun määräaikainen päättyy.
Nythän kyse ei ole määräaikaisuuden jatkosta, vaan siirtymisestä toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta määräaikaiseen.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Miten ihmeessä on mahdollista, että 831x468 pikselin kokoinen JPEG vie 20,9 Mt, kun se tallennetaan Photoshopissa (21.1.1 Release eli tuorein päivitys) laatuasetuksella 10?

Kuva rakentuu neljästä layeristä, mutta ne luonnollisesti liittyvät yhdeksi kun kuva tallennetaan JPEGiksi.
Layereiden liittäminen yhdeksi ennen tallennusta ei vaikuta kokoon. Myöskään sen jäljelle jäävän layerin kopioiminen täysin uudeksi kuvaksi ei vaikuta kokoon.
Normaalikokoinen (119 Kt) siitä tuli vasta, kun otin lopulta screenshotin photoshopista missä se kuva oli auki ja croppasin sen 831x468-pikselin osuuden siitä screenshotista tallennettavaksi.
Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta vaikuttaa siltä että Photoshop tallentaa tiedostoon aika paljon kaikkea muutakin kuin pelkän näkyvän jpg:n.
Eikös nuo jpegit muutenkin yleensä kuvankäsittelyohjelmista oteta ulos exportilla eikä normaalilla tallennuksella?
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Toinen kysymys, työssäoloehto on 26vk ja min 18h/vk, otetaanko tuo keskiarvona? Eli jos ajatellaan, että oon tähän asti tehnyt vaikkapa 40h/vk 13vk, ja 13vk 5h/vk, eli onko mulla sittenkin vain 13vk työssäoloa, vai 26vk? Jos nuo 5h/vk on pötköttyneet niin, että kolme kuukautta putkeen ollut vain 5h/vk, ja kolme kuukautta tuon 40h/vk, tällöinhän se näkyy esimerkiksi palkkakuitista, ettei ole ollut tuota 18h/vk kokoajan,.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta vaikuttaa siltä että Photoshop tallentaa tiedostoon aika paljon kaikkea muutakin kuin pelkän näkyvän jpg:n.
Eikös nuo jpegit muutenkin yleensä kuvankäsittelyohjelmista oteta ulos exportilla eikä normaalilla tallennuksella?
Jaa-a, en ole mikään fotarin ammattilainen, aina käyttänyt ihan tallennusta, paitsi animoiduissa giffeissä missä pitää käyttää export > save for web (legacy) -optiota.
Ymmärrän kyllä että tiedostoon jää fotarin jäljiltä ties mitä sormenjälkiä ja mutia, mutta että 100 kilon kuvaan 20,8 megaa "ties mitä"? :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
En tiedä onko parempaa paikkaa, mutta jos oon vakisopparilla nyt, joka vaihdetaan määräaikaiseksi, tuleeko mulle karenssi? Työssäoloehto (26vk) täyttyy ongelmitta. Mutta miten KELA reagoi, kun toistaiseksi voimassa oleva soppari on vaihdettu määräaikaiseksi.
Siis voimassa oleva vaihtuu määräaikaiseksi, vai tuliko siitä samalla osa-aikainen? Ja kun mistään irtisanomisesta ei kait ollut juttua, eli hommat jatkuu.
Jos sitten menee osa-aikaiseksi niin kelasta loppumassit. Vai menikö vielä multa jotain ohi?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Siis voimassa oleva vaihtuu määräaikaiseksi, vai tuliko siitä samalla osa-aikainen? Ja kun mistään irtisanomisesta ei kait ollut juttua, eli hommat jatkuu.
Jos sitten menee osa-aikaiseksi niin kelasta loppumassit. Vai menikö vielä multa jotain ohi?
Itse ymmärsin että muutettu määräaikaiseksi joka päättyy hyvin pian, ja nyt arvotaan onko se KELAn (tai työkkärin tai mikä noita nykyään kattoo) mielestä karenssin arvoinen tapa kiertää normaali irtisanominen tai irtisanoutuminen
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Siis voimassa oleva vaihtuu määräaikaiseksi, vai tuliko siitä samalla osa-aikainen? Ja kun mistään irtisanomisesta ei kait ollut juttua, eli hommat jatkuu.
Jos sitten menee osa-aikaiseksi niin kelasta loppumassit. Vai menikö vielä multa jotain ohi?
Itse ymmärsin että muutettu määräaikaiseksi joka päättyy hyvin pian, ja nyt arvotaan onko se KELAn (tai työkkärin tai mikä noita nykyään kattoo) mielestä karenssin arvoinen tapa kiertää normaali irtisanominen tai irtisanoutuminen
Juuri kuten Kaotik sanoisi, esim kuukauden määräaikaiseksi, jonka jälkeen voisi lopettaa työt ilman karenssia. Pääsykokeisiin pitäisi mm. lukea, enkä aio jatkaa kyseisessä työpaikassa enää myöhemmin, joten tuntuisi turhalta käyttää säästöjä elämiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Itse ymmärsin että muutettu määräaikaiseksi joka päättyy hyvin pian, ja nyt arvotaan onko se KELAn (tai työkkärin tai mikä noita nykyään kattoo) mielestä karenssin arvoinen tapa kiertää normaali irtisanominen tai irtisanoutuminen
Jos ei itse sano itseään irti, niin eihän siitä karenssia tule. Työsuhde kun loppuu niin siitä työkköriin ilmoittautumaan ja odottelemaan kelan päätöstä, jotenkin näin.
Harmillista kuitenkin, mutta nythän monilta lähtee duunit alta tavalla tai toisella, ja viranomaiset on ruuhkassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Juuri kuten Kaotik sanoisi, esim kuukauden määräaikaiseksi, jonka jälkeen voisi lopettaa työt ilman karenssia. Pääsykokeisiin pitäisi mm. lukea, enkä aio jatkaa kyseisessä työpaikassa enää myöhemmin, joten tuntuisi turhalta käyttää säästöjä elämiseen.
Niinhän minäkin sanoin. Vain jos kieltäydyt tarjotusta työstä, eli sanot itsesi irti (voimassaoleva muutetaan määräaikaiseksi) tulee penalttia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Toinen kysymys, työssäoloehto on 26vk ja min 18h/vk, otetaanko tuo keskiarvona? Eli jos ajatellaan, että oon tähän asti tehnyt vaikkapa 40h/vk 13vk, ja 13vk 5h/vk, eli onko mulla sittenkin vain 13vk työssäoloa, vai 26vk? Jos nuo 5h/vk on pötköttyneet niin, että kolme kuukautta putkeen ollut vain 5h/vk, ja kolme kuukautta tuon 40h/vk, tällöinhän se näkyy esimerkiksi palkkakuitista, ettei ole ollut tuota 18h/vk kokoajan,.
Pitää olla jokainen viikko vähintään 18 tuntia.
Jotta voisit saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, sinun pitää täyttää jäsenyysehto sekä työssäoloehto. Sinun tulee olla ollut
  • työttömyyskassan jäsen vähintään 26 viikkoa
  • ja töissä jäsenyysaikana vähintään 26 kalenteriviikkoa (ma – su), jolloin työaika on ollut vähintään 18 tuntia/kalenteriviikko.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Niinhän minäkin sanoin. Vain jos kieltäydyt tarjotusta työstä, eli sanot itsesi irti (voimassaoleva muutetaan määräaikaiseksi) tulee penalttia.
Mutta jos muotoilen asian niin, että uuteen työtehtävään pääsy vaati sitä, että luotiin uusi työsopimus. Ja halusin pois vanhasta työtehtävästä, koska se ei ollut mieluisaa. Eikä uutta työtehtävää ollut mahdollista saada ilman määräaikaista sopimusta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Pitää olla jokainen viikko vähintään 18 tuntia.
Jeps, kuulun itse asiassa juuri tuohon kassaan, mutta älysin liittyä turhan myöhään (eli vielä ei ole 26vk). Lähinnä ajattelin, jos vetäisin jollain 5h/vk nyt hetken ajan, jotta saisi 26vk täyteen, mutta tuo ei toimi, kun minimi on tuo 18h/vk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Mutta jos muotoilen asian niin, että uuteen työtehtävään pääsy vaati sitä, että luotiin uusi työsopimus. Ja halusin pois vanhasta työtehtävästä, koska se ei ollut mieluisaa. Eikä uutta työtehtävää ollut mahdollista saada ilman määräaikaista sopimusta.
Vai voisiko sen muotoilla työnantajan kanssa niin että YT ja soppari nyt muuttui vähän. Lopulta noille kelan ämmille ei liian vaikeita kannata alkaa selittämään tai rupeavat hankalaksi kun eivät mistään mitään tajua.

Ja tilanne kun on nyt mikä on, niin eipä niillä ole aikaakaan miettiä liian syvällisiä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
Vai voisiko sen muotoilla työnantajan kanssa niin että YT ja soppari nyt muuttui vähän. Lopulta noille kelan ämmille ei liian vaikeita kannata alkaa selittämään tai rupeavat hankalaksi kun eivät mistään mitään tajua.

Ja tilanne kun on nyt mikä on, niin eipä niillä ole aikaakaan miettiä liian syvällisiä.
Sen verran iso firma, että YT-kikka ei toimi, mutta ehkä se, että mut olisi lomautettu, jos ei olisi tehty muutosta, tosin en tiedä toimisiko sekään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Sen verran iso firma, että YT-kikka ei toimi, mutta ehkä se, että mut olisi lomautettu, jos ei olisi tehty muutosta, tosin en tiedä toimisiko sekään.
Ei kai siinä sitten muuta kun otat sen määräaikaisen, mikä loppuu aikanaan. Eihän se ole sinun vika, työt loppuu aikanaan ja siitä työttömyystoimistoon ja kelaan laittamaan hakemusta. Karenssia tuosta nyt ei pitäisi voida saada mitenkäään koska et ole irtisanoutunut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 410
Ei kai siinä sitten muuta kun otat sen määräaikaisen, mikä loppuu aikanaan. Eihän se ole sinun vika, työt loppuu aikanaan ja siitä työttömyystoimistoon ja kelaan laittamaan hakemusta. Karenssia tuosta nyt ei pitäisi voida saada mitenkäään koska et ole irtisanoutunut.
Paitsi, että ymmärtääkseni tuossa juuri yritetään keksiä miten irtisanoudutaan irtisanoutumatta. Sikäli tuossa yllä varmaan oikeassa, että nyt kun noita YT:itä on aika runsaasti, niin tuolla voi olla vähän kiirettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Paitsi, että ymmärtääkseni tuossa juuri yritetään keksiä miten irtisanoudutaan irtisanoutumatta. Sikäli tuossa yllä varmaan oikeassa, että nyt kun noita YT:itä on aika runsaasti, niin tuolla voi olla vähän kiirettä.
Jotain tuollaista joo. En nyt itsekään ihan kaikkea ajatuksella lukenut - taaskaan - ja sulla on pointti tuossa, että miten päästä irti duunista mitä ei halua jatkaa. Joka muuttuu määrä- osa-aikaiseksi tms, ja sitten loppuu. Kunhan nyt ei vaan itse irtisanoudu niin ei tarvi mitään selitellä.

Nuqqumatti kutsuu ja tajunnan taso on laskenut alle normaalia alemman, joten pohdintaa lisää huomenna:sleep:
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Laserpointereiden tehosta/vaaroista.

Tuli vahingossa sohittua omaan silmään mainoskynän laserpointerilla ja eihän sitä mielellään uudestaan tekisi.

Tulikin mieleen, että voiko moisen luokitusta päätellä jostain kotikonstein? Sitä nyt tietysti toivoo, että kyseessä oli joku harmiton, EU-alueelle tarkoitettu lelu mutta mistäs sen tietää? Jos valo ei tuota minkäänlaista lämpöä, niin kertooko se jotain?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Okei, eli vaikka määräaikaisuuden ainoa idea olisi selvitä karenssista, voi määräaikaisuuteen laittaa esim "siirto uuteen työtehtävään" tms?
Olennaista olisi tietää:
1. Oletko jäämässä työttömäksi/lomautetuksi? Jos et, niin et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, joten karenssikaan ei koske sinua
2. Oletko jäämässä työttömäksi/lomautetuksi työnantajan tahdosta? Eli sinut irtisanotaan/lomautetaan -> olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen ilman karenssia
3. Oletko jäämässä työttömäski omasta tahdostasi? Jos kyllä, niin karenssia napsahtaa

Jos tilanne on tosiasissa 3, mutta haluat saada asiat näyttämään vaihtoehdolta 2, niin työnantajan kanssa varmaan kannattaa puhua, ettei motivaatiota ole ja potkut kiinnostaisi.
Työsuhteen muuttamisella ei suoranaisesti ole tässä merkitystä (kenen idea se on?). Määräaikainen on tavallaan sitovampi kuin toistaiseksi voimassa oleva. Tässä haetaan nyt ilmeisesti jotain ihme kikkaa, joka ei oikein aukea.

Tuolta tietoa karenssista:

Ja täältä irtisanoutumisesta ja karenssista
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 479
@arthur3.0 joo siis kohta kolmehan tuossa on kyseessä. Mutta lähinnä se, millä valtuuksilla KELA määrää, että tuo on omasta rahdosta. Jos sanon, että koronan takia olisi tullut todennäköisesti lomautus, mutta työsopimusta ja työtehtävää muuttamalla sain jtkettua sopimusta esim kuukaudella.

Ja toisaalta toinen asiaan liittymätön, jos työsopimus on 20h/vk, mistä löydän tasausjakson? Eli oon käytännössä kokoajan tehnyt 30-40h viikossa. Ja toisaalta voisinko vaatia sitä, että tunnit tarkistetaan työsopimukseen, kun olen nyt vuoden ajan tehnyt tunteja selkeästi enemmän kuin sopimuksessa lukee?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 100
DVD-asema lakkasi lukemasta levyjä. Vika ei ole levyissä, sillä ne toimivat toisessa koneessa.
Asema on merkkiä Super Writemaster ja vuodelta 2013. Luultavasti halvin jonka konetta kootessani löysin.
Onko mitään kikkakolmosia, vai täytyykö lähteä uuden aseman ostoon? Täysin hengetön asema ei ole, sillä kone tunnistaa sen ja äänistä päätellen se ainakin yrittää lukea.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
M8 koon pultille tehty kiinnitysreikä pitäisi saada supistettua M6 kokkoon. Itse supistimessa ei pitäisi olla kierteitä. Mikä tuollaisen nippelin nimi on?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
362
M8 koon pultille tehty kiinnitysreikä pitäisi saada supistettua M6 kokkoon. Itse supistimessa ei pitäisi olla kierteitä. Mikä tuollaisen nippelin nimi on?
Holkki nyt ainakin mutta se on toinen asia löytyykö noin pienelle muutokselle, kestääkö ohut seinämä ja miten sen saa ruuvattua reikään.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
M8 koon pultille tehty kiinnitysreikä pitäisi saada supistettua M6 kokkoon. Itse supistimessa ei pitäisi olla kierteitä. Mikä tuollaisen nippelin nimi on?
Pitäisi saada lisätietoja, erilaisia ratkaisujahan on sata erilaista, esimerkiksi isomman prikan käyttö, umpeen hitsaus ja koneistus haluttuun kokoon tai sitten ne 98 tuosta välistä olevaa vaihtoehtoa. Niittimutteri, hitsattava mutteri, kierreholkki, peltimutteri...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Pitäisi saada lisätietoja, erilaisia ratkaisujahan on sata erilaista, esimerkiksi isomman prikan käyttö, umpeen hitsaus ja koneistus haluttuun kokoon tai sitten ne 98 tuosta välistä olevaa vaihtoehtoa. Niittimutteri, hitsattava mutteri, kierreholkki, peltimutteri...
Moottoripyörän ohjausiskari on alunperin M6 pulteilla kiinni, mutta varaosassa on M8 kiinnitysreiät. Periaatteessa joku kierteellinen supistin olisi ehkä kuitenkin parempi.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
kuinka kauan kananmuna keitettynä säilyy jääkaapissa?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Viikon vanhoja söisin itse ainakin täysin ilman kuolemanpelkoa ja hyvällä ruokahalulla. :eat:
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 112
Tekeeköhän julkinen terveydenhuolto koronatestejä? Työterveydessä maksais n. 200 euroa ja epäilen, et mul on se, ku on ollu jo kaks viikkoa flunssaa ja kurkkukipua.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Tekeeköhän julkinen terveydenhuolto koronatestejä? Työterveydessä maksais n. 200 euroa ja epäilen, et mul on se, ku on ollu jo kaks viikkoa flunssaa ja kurkkukipua.
Mitä sää sillä testillä teet. Eiköhän tuo kohta hellitä ja näköjään kuolemaltakin selvisit.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Tekeeköhän julkinen terveydenhuolto koronatestejä? Työterveydessä maksais n. 200 euroa ja epäilen, et mul on se, ku on ollu jo kaks viikkoa flunssaa ja kurkkukipua.
Julkinen testaa vielä THL-ohjeilla. Jos sinulla on työterveys, kattaa se hyvin todennäköisesti tuon testin kustannuksen ja kriteerit on löysemmät. Ainakin Mehiläisessä on käytössä jo myös vasta-ainepikatesti, joka kahden viikon kohdalla värähtää, jos on värähtääkseen ja maksaa vain joku 60 euroa, jos itse meinaat maksaa. Flunssa ja kurkkukipu ei kuitenkaan ole sellaiset oireet, joiden takia kannattaisi testistä maksaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom