Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Olisko vinkata mistä saisi ostettu? Googlailuni tuottavat niitä normaaleja n.5€ lätkiä jotka vaativat uudet patterit jopa kärpäsille.
Mun mielestä tästä oli ketju, vai jäiköhän muropakettin puolelle.. "Sähkökärpäslätkän viritys".. Mutta siis tarvit jonkun johdot tms niin saat siitä vitun äkäsen vehjeen
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Mitä eroa on Citroen c1, Toyota aygo, Peugeot 107 ? Jos näissä kaikissa on toyotan moottori sisällä(?), niin mikä homma tässä on? Laatueroja?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Meneekö valkotaulut pilalle jos niihin jättää tekstin yms kuukausiksi? Dyykkasin jonkun vanhan taulun autotalliin, vaan on nuo tussit ja pyyhkimet sen hintaisia ettei kyllä kannata ostaa jos tuo ei sovellu käyttöön jossa piirustukset jää pitkäksi aikaa taululle.
Ei mene pilalle, mutta voi olla työlästä saada merkinnät pyyhittyä pois kuukausien jälkeen. Mutta kun lorautat talouspaperiin vähän Marinolia tms. vastaavaa liuotinta ja pyyhit sillä, niin lähtee oitis ja tulee taas puhtaan valkoiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ei mene pilalle, mutta voi olla työlästä saada merkinnät pyyhittyä pois kuukausien jälkeen. Mutta kun lorautat talouspaperiin vähän Marinolia tms. vastaavaa liuotinta ja pyyhit sillä, niin lähtee oitis ja tulee taas puhtaan valkoiseksi.
Ensin kannattaa kyllä kokeilla ihan pyyhkimisen jälkeen sutata vähän kiinni jämähtäneen päälle tussilla ja pyyhkäistä uudestaan, sillä lähtee yleensä aika hyvin. Mitään liuotinta en ensimmäisenä lähtisi käyttämään, pinta kun menee taulusta niin rupeaa jäämään kaikki kiinni.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Itse maalaisin liitutaulumaalilla sen valkotaulun ja käyttäisin liituja autotallissa. Maali maksaa ~10 euroa ja liidut on lähes ilmaisia (10 kpl alta euron).
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
Tussitaulun puhdistamiseen on olemassa ihan sitä varten tarkoitettua suihkutettakin. Esim. täällä USA:ssa sitä löytyy hakusanoilla whiteboard cleaning spray. Osassa tuotteista mainostetaan erikseen, että on suunniteltu poistamaan myös "permanent-tussin" jäljet.

edit: Esim. remooble™ Whiteboard Renew
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Itse maalaisin liitutaulumaalilla sen valkotaulun ja käyttäisin liituja autotallissa. Maali maksaa ~10 euroa ja liidut on lähes ilmaisia (10 kpl alta euron).
Itseasiassa jos itse asuisin omakotitalossa niin varmaan maalaisin yhden seinän liitutaulumaalilla, olisi ainakin tilaa piirrellä. Näin kerrostalossa asuvana vaan ei ihan viitsi harrastusnurkan seinää maalailla :D
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tympii kaivella hiuksia lavuaarien hajulukoista. Onko tällaisesta hiussiepparista tai jostain muusta vastaavasta tuotteesta kokemuksia? Auttaako oikeasti?
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
5
Mikä olisi helppo ja kustannustehokas tapa hankkia neljä noin 20-30 kg:n painoa - alumiininen rakennusteline vaatii pystyssä pysyäkseen 2-3 kpl tällaisia kuhunkin neljään jalkaansa, ja olisi kiva selviytyä halvemmalla kuin 400€... joku "hiekkasäkit Ikean sinisistä kasseista" tms tyyppinen viritys? Mitään betonivaluun otaksuttavasti vaadittavaa kalustoa ja osaamista mulla ei esimerkiksi entuudestaan ole.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Mikä olisi helppo ja kustannustehokas tapa hankkia neljä noin 20-30 kg:n painoa - alumiininen rakennusteline vaatii pystyssä pysyäkseen 2-3 kpl tällaisia kuhunkin neljään jalkaansa, ja olisi kiva selviytyä halvemmalla kuin 400€... joku "hiekkasäkit Ikean sinisistä kasseista" tms tyyppinen viritys? Mitään betonivaluun otaksuttavasti vaadittavaa kalustoa ja osaamista mulla ei esimerkiksi entuudestaan ole.
Pitääkö olla siirrettävä? Oletettavasti kun puhut betonivalusta niin että ei tarttee olla.
Millanen maa johon telineet tulee?
Saako siihen propattua jykevät ankkurit kiinni?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Mikä olisi helppo ja kustannustehokas tapa hankkia neljä noin 20-30 kg:n painoa - alumiininen rakennusteline vaatii pystyssä pysyäkseen 2-3 kpl tällaisia kuhunkin neljään jalkaansa, ja olisi kiva selviytyä halvemmalla kuin 400€... joku "hiekkasäkit Ikean sinisistä kasseista" tms tyyppinen viritys? Mitään betonivaluun otaksuttavasti vaadittavaa kalustoa ja osaamista mulla ei esimerkiksi entuudestaan ole.
Hiekka painanee laadusta riippuen 1-2kg / litra, helpostihan käytettävissä olevan hiekan punnitsee. eli jos saat sen 20-30 litraa hiekkaa hyvään pakettiin ja pysymään luotettavasti telineessä kiinni, nii miksi ei? esim. pari 10 litran ämpäriä hiekkaa per nurkka saattaisi riittää?
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Ainut tossa hiekassa on se pitäs saada kiinnitettyä siihen tolppaan. Noi alumiinitelineiden tolppien jalat ei yleensä hirveän leveitä ole, niin se massa ämpärissä jakaantuu melko ulkopuolelle verrattuna siihen jalkaan. Jos ei sitten jollain patentilla saa sitä kirittyä siihen itse tolppaan ja se massa itsessään painaa sitä jalkaa vasten tms.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Ainut tossa hiekassa on se pitäs saada kiinnitettyä siihen tolppaan. Noi alumiinitelineiden tolppien jalat ei yleensä hirveän leveitä ole, niin se massa ämpärissä jakaantuu melko ulkopuolelle verrattuna siihen jalkaan. Jos ei sitten jollain patentilla saa sitä kirittyä siihen itse tolppaan ja se massa itsessään painaa sitä jalkaa vasten tms.
Reikä ämpärin pohjaan ja ämpäri putken ympärille. Perään hiekat? :D No en tiedä, mut lähinnä ämpärin annoin esimerkiksi hiekan määrän kuvailuun.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Reikä ämpärin pohjaan ja ämpäri putken läpi. Perään hiekat? :D No en tiedä, mut lähinnä ämpärin annoin esimerkiksi hiekan määrän kuvailuun.
Itseasiassa toi vois toimia, jos niissä telineissä on irrotettava jalka siitä putkesta.
Tosin paljua käyttämällä toi vois olla toimivampi kun mahtuu enemmän hiekkaa.

E: ehkä yks säkki halvinta betonia sinne pohjille, niin saa varman laatan että paino jakaantuu paremmin. Loppu hiekka naapurin hiekkalaatikosta.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
5
Pitääkö olla siirrettävä? Oletettavasti kun puhut betonivalusta niin että ei tarttee olla.
Millanen maa johon telineet tulee?
Saako siihen propattua jykevät ankkurit kiinni?
Hyvä tarkennus. Pitää olla siirrettävä, eli mun pitää koota tuo rakennusteline ja tukea se painoin, sitten käytön jälkeen purkaa ja varastoida koko höskä, sitten toistaa sama juttu useaan kertaan kesän ja tulevien vuosien aikana. Alustana nurmikko, johon ei vieläpä kohtuutonta vauriota saisi tulla (toki teline + painot + minä jättävät jo itsessään pienen painauman, mutta palautuu ennalleen varmaan tunneissa), joten ankkurointi ei tässä käy.

Minkä kokoinen tuo reikä on?
Torista levypainoja katsoisin ensin.
En löytänyt nopeasti reiän tarkkaa kokoa, mutta tuo esimerkin oranssi laatta on 20x20 cm, joten kuvankäsittelyohjelman pikseleiden perusteella arvioisin reiän halkaisijaksi noin 5 cm.
Levypainoja mietin minäkin, mutta niidenkin hinta vaikuttaa kohoavan tuohon samaan hintaluokkaan tuon alkuperäisen kanssa.

Hiekka painanee laadusta riippuen 1-2kg / litra, helpostihan käytettävissä olevan hiekan punnitsee. eli jos saat sen 20-30 litraa hiekkaa hyvään pakettiin ja pysymään luotettavasti telineessä kiinni, nii miksi ei? esim. pari 10 litran ämpäriä hiekkaa per nurkka saattaisi riittää?
Jollain hiekanpainolaskurilla arvioin, että just joku Ikean sininen kassi hiekalla (jota löytyy paikan päältä) täytettynä painaisi satakin kiloa, mutta kun kassi ei ole kiinteä, niin painohan "valuu" telineen jalkojen ulkopuolelle ja lopulta kaikki on sitten sen kassin kestävyydestä kiinni.

Ainut tossa hiekassa on se pitäs saada kiinnitettyä siihen tolppaan. Noi alumiinitelineiden tolppien jalat ei yleensä hirveän leveitä ole, niin se massa ämpärissä jakaantuu melko ulkopuolelle verrattuna siihen jalkaan. Jos ei sitten jollain patentilla saa sitä kirittyä siihen itse tolppaan ja se massa itsessään painaa sitä jalkaa vasten tms.
Vähän samanlaista mietin, kuormaliinalla tai vahvalla nippusiteellä ämpäri telineeseen kiinni, tosin menee vähän säätämiseksi. Alla pari kuvaa käyttöohjeesta ideoinnin tueksi, klikkaamalla aukeaa kokonaan. Ei siis ihan samanlainen kuin sen oranssin painon omalla sivulla, jonka yhdessä kuvassa paino keikkuu jossain 20 cm korkeudella maasta. Tiiliskivet molemmiin puolin jalkaa ja hiekkaämpäri päälle?

Joissain vesikanistereissa on pohjassa ura, mietin, pysyiskö sellainen tuossa jalan päällä, ja täytteeksi voisi laittaa veden sijaan siis hiekkaa... harmittavasti tuo ura löytyy lähinnä noista pienimmistä kanistereista.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Hyvä tarkennus. Pitää olla siirrettävä, eli mun pitää koota tuo rakennusteline ja tukea se painoin, sitten käytön jälkeen purkaa ja varastoida koko höskä, sitten toistaa sama juttu useaan kertaan kesän ja tulevien vuosien aikana. Alustana nurmikko, johon ei vieläpä kohtuutonta vauriota saisi tulla (toki teline + painot + minä jättävät jo itsessään pienen painauman, mutta palautuu ennalleen varmaan tunneissa), joten ankkurointi ei tässä käy.



En löytänyt nopeasti reiän tarkkaa kokoa, mutta tuo esimerkin oranssi laatta on 20x20 cm, joten kuvankäsittelyohjelman pikseleiden perusteella arvioisin reiän halkaisijaksi noin 5 cm.
Levypainoja mietin minäkin, mutta niidenkin hinta vaikuttaa kohoavan tuohon samaan hintaluokkaan tuon alkuperäisen kanssa.



Jollain hiekanpainolaskurilla arvioin, että just joku Ikean sininen kassi hiekalla (jota löytyy paikan päältä) täytettynä painaisi satakin kiloa, mutta kun kassi ei ole kiinteä, niin painohan "valuu" telineen jalkojen ulkopuolelle ja lopulta kaikki on sitten sen kassin kestävyydestä kiinni.



Vähän samanlaista mietin, kuormaliinalla tai vahvalla nippusiteellä ämpäri telineeseen kiinni, tosin menee vähän säätämiseksi. Alla pari kuvaa käyttöohjeesta ideoinnin tueksi, klikkaamalla aukeaa kokonaan. Ei siis ihan samanlainen kuin sen oranssin painon omalla sivulla, jonka yhdessä kuvassa paino keikkuu jossain 20 cm korkeudella maasta. Tiiliskivet molemmiin puolin jalkaa ja hiekkaämpäri päälle?

Joissain vesikanistereissa on pohjassa ura, mietin, pysyiskö sellainen tuossa jalan päällä, ja täytteeksi voisi laittaa veden sijaan siis hiekkaa... harmittavasti tuo ura löytyy lähinnä noista pienimmistä kanistereista.
Nyt muutama kysymys.
Sanoit että tulee nurmikon päälle. Millä vedät noi passiin? jotainhan sun on laitettava alle? Se massa vetää sen nurmikon suht lyttyyn jos ei isolle alalle tasasesti.
Noi jalat noissa telineissä on täysin erilaiset mitä vuosia sitten olen käyttänyt, eli tosiaan mun ajatus jonkun kirraamisesta tohon kiinni ei käy kun jalka on pelkkä palkki jossa tappi jos nyt oikein kuvasta katoin.
Tosin tohon on helppo nostaa just palju päälle, tai jokin vastaava astia jossa on vaan tarpeeks kestävä pohja.

E:nopee googletus, varmaan halvemmallakin voi löytyä jos ei ite rupee muottia väsää ja valaa.
Betonipaino 25kg - Savorak
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 088
Muottina käyttää sopivan kokoista ämpäriä.
Tolpan kokoinen reikä pohjaan, ämpäri paikoilleen, suojaa/öljyää sen tolpan ja betonilla valaa tarvittavan painon.

25kg kuivabetonia ~5€ ja ämpärit euron tai kaksi kappale, jättää ämpärit paikoilleen niin suojaa kolhuiltakin.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Muottina käyttää sopivan kokoista ämpäriä.
Tolpan kokoinen reikä pohjaan, ämpäri paikoilleen, suojaa/öljyää sen tolpan ja betonilla valaa tarvittavan painon.

25kg kuivabetonia ~5€ ja ämpärit euron tai kaksi kappale, jättää ämpärit paikoilleen niin suojaa kolhuiltakin.
Tämä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mikä olisi edullinen tapa peittää parvekkeen betonilattia. Nyt on kaislamatto, joka on 10v vanha ja haluaisin vaihtaa sen uuteen, mutta puulaatat ainakin tuntuu maksavan aika reilusti. Onko muita ideoita mitä voisi miettiä.
Kannattaa miettiä noita tuossa aiemmin sinulle linkatuissa tuotteissa olevia terassimattoja. Minulla ollut sellaista kahdella parvekkeella ja on todella miellyttävä, tuntuu kivalta jalassa ja pehmeä. Paljon parempi kuin ne keikkuvat ja kylmät puulaatat. Toki jos parvekkeelle sataa, märkänä tuo on ikävä. Nuo Rustan näyttivät kuvassa vähän "halpiksilta" eli ohuilta, itse ostin rautakaupasta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 344
En varmaan eka joka kysyy, mutta; mihin "Näytönohjaimet" häviää myydään osastolta aina välillä.. kuten nyt.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Osaako kukaan sanoa saako Puuilosta pultteja ja muttereja kilotavarana? K-Raudasta saa ainankin, mutta sinne on niin pirun pitkä matka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Osaako kukaan sanoa saako Puuilosta pultteja ja muttereja kilotavarana? K-Raudasta saa ainankin, mutta sinne on niin pirun pitkä matka.
Jotain pienrautahilpetööriä on ainakin osassa Puuiloja myynnissä mutta ei ilmeisesti ihan kaikissa. Veikkaisin että suurimmassa osassa on ainakin jonkinlainen kilopulttivalikoima, vähän kuin Tokmannillakin eli valikoima vaihtelee myymälöittäin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Onko yleistä?

**************

Lyhyt tausta: parantelen nyt toista viikkoa aikani kuluksi todella huonoksi jäänyttä englantia. Luetun ymmärtäminen on parantunut jo lyhyessä ajassa huikeasti, kun Iltasanomat vaihtui pääosin CNN:een. Uusia sanoja pyrin oppimaan varsinkin ääntäen (sanakirja.org & howjsay.com), tekstinkäsittely ohjelmaan listaa luoden. Olen pyrkinyt jossain laiskuutta hakemaan oikotietä ja miettimään, miten aakkosten (ääntämyksellinen) reagointi toistensa kanssa mahtaisi luoda oikeaoppisen ääntämisen.

Mutta sitten tuleekin itse ongelma: Haet vaikka O:n ääntämistä (ou), niin ei tulekkaan mitään, ennen kuin lasket ei, bii, cii, dii, ii, ef, zii...

Olen tätä jälkikäteen miettinyt apua myös suomalaisessa aakkostosta, että mikä on esim. G:n seuraava, ei ratkea ennen kuin laskee aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo...

Ja tällainen ongelma on myös muuten kuukausien kanssa. Jos esim. tiedän olevani syntynyt 4. kuukausi, pitää kyllä aloittaa tammi, helmi, maalis... ennen kuin tiedän, minä kuukautena olenkaan syntynyt. Lokakuu on ylivoimaisen kaikkein vaikein, se sekoittuu ilman laskentaa helposti elokuun kanssa ja toukokuutakaan en hevillä tunnista kuukausikartalla ilman laskentaa.

Numerot taas eivät vaadi tällaista laskentaa.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Onko yleistä?

**************

Lyhyt tausta: parantelen nyt toista viikkoa aikani kuluksi todella huonoksi jäänyttä englantia. Luetun ymmärtäminen on parantunut jo lyhyessä ajassa huikeasti, kun Iltasanomat vaihtui pääosin CNN:een. Uusia sanoja pyrin oppimaan varsinkin ääntäen (sanakirja.org & howjsay.com), tekstinkäsittely ohjelmaan listaa luoden. Olen pyrkinyt jossain laiskuutta hakemaan oikotietä ja miettimään, miten aakkosten (ääntämyksellinen) reagointi toistensa kanssa mahtaisi luoda oikeaoppisen ääntämisen.

Mutta sitten tuleekin itse ongelma: Haet vaikka O:n ääntämistä (ou), niin ei tulekkaan mitään, ennen kuin lasket ei, bii, cii, dii, ii, ef, zii...

Olen tätä jälkikäteen miettinyt apua myös suomalaisessa aakkostosta, että mikä on esim. G:n seuraava, ei ratkea ennen kuin laskee aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo...

Ja tällainen ongelma on myös muuten kuukausien kanssa. Jos esim. tiedän olevani syntynyt 4. kuukausi, pitää kyllä aloittaa tammi, helmi, maalis... ennen kuin tiedän, minä kuukautena olenkaan syntynyt. Lokakuu on ylivoimaisen kaikkein vaikein, se sekoittuu ilman laskentaa helposti elokuun kanssa ja toukokuutakaan en hevillä tunnista kuukausikartalla ilman laskentaa.

Numerot taas eivät vaadi tällaista laskentaa.
Itelläkin on just sama homma noiden kuukausien kohdalla. Aakkoset sujuu pääasiassa ilman, että pitäisi lähtä a:sta lähtien, tai no loppupään aakkoset on vähän huteraa kun niitä harvemmin tarvii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
707
Ja tällainen ongelma on myös muuten kuukausien kanssa. Jos esim. tiedän olevani syntynyt 4. kuukausi, pitää kyllä aloittaa tammi, helmi, maalis... ennen kuin tiedän, minä kuukautena olenkaan syntynyt. Lokakuu on ylivoimaisen kaikkein vaikein, se sekoittuu ilman laskentaa helposti elokuun kanssa ja toukokuutakaan en hevillä tunnista kuukausikartalla ilman laskentaa.
Samaa vikaa itsellä, laskee että maaliskuu on kolmas. Tammi, helmi, maalis sitten jan, feb, march...
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Lisätään nyt vielä, et kuukausissa ongelmana on varmaan se, että niihin viitataan järjestysnumerolla, että itse kuukauden nimellä, niin niissä on tuplasti opeteltavaa. Harvemmin pitää muistaa mikä on vaikka 11. aakkonen ja numeroissa se järjestysnumero on itse numero :).
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Lokakuu on ylivoimaisen kaikkein vaikein, se sekoittuu ilman laskentaa helposti elokuun kanssa
Hah! Sama! Luulin, että mulla on tosissaan jotkut piuhat sekaisin ja ettei kellään muulla oo tätä ongelmaa. Mutta aina saa olla laskemassa "heinä elo syys loka" ennen kuin osuu kohdalleen! :rofl2: Maaliskuu ja marraskuu tuppaa menemään sekaisin myös; aivo heittää aina pienen voltin ennen kuin valitsen kumman suustani päästän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Lyhyt tausta: parantelen nyt toista viikkoa aikani kuluksi todella huonoksi jäänyttä englantia. Luetun ymmärtäminen on parantunut jo lyhyessä ajassa huikeasti, kun Iltasanomat vaihtui pääosin CNN:een. Uusia sanoja pyrin oppimaan varsinkin ääntäen (sanakirja.org & howjsay.com), tekstinkäsittely ohjelmaan listaa luoden. Olen pyrkinyt jossain laiskuutta hakemaan oikotietä ja miettimään, miten aakkosten (ääntämyksellinen) reagointi toistensa kanssa mahtaisi luoda oikeaoppisen ääntämisen.

Mutta sitten tuleekin itse ongelma: Haet vaikka O:n ääntämistä (ou), niin ei tulekkaan mitään, ennen kuin lasket ei, bii, cii, dii, ii, ef, zii...

Olen tätä jälkikäteen miettinyt apua myös suomalaisessa aakkostosta, että mikä on esim. G:n seuraava, ei ratkea ennen kuin laskee aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo...
Kysymystä sivuten vastaan tuohon oikotiehen, että en lähtisi ehkä kirjain kerrallaan tuota edes tekemään, vaan jotain perässä toistoa, kun englannissa ne viereiset kirjaimet vaikuttaa niin paljon ääntämiseen. Toinen on ääneen (tai hiljaisesti) lukeminen ja siinä pyrkimys saada sanoista 'oikean' kuuloisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Kysymystä sivuten vastaan tuohon oikotiehen, että en lähtisi ehkä kirjain kerrallaan tuota edes tekemään, vaan jotain perässä toistoa, kun englannissa ne viereiset kirjaimet vaikuttaa niin paljon ääntämiseen. Toinen on ääneen (tai hiljaisesti) lukeminen ja siinä pyrkimys saada sanoista 'oikean' kuuloisia.
Kiitos tästä neuvosta! Ehkä ne on sitten yritettävä oppia yksitellen, kuten tänään huomasin erään latinan mieleen tuovan sanan:

ominous -ominous (!) -pahaenteinen, uhkaava

Mutta

omen -oumen -ennustus

mutta sitten -tion pääte on varmaan aina "-sön" (action, attention, cooperation jne.)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 221
Onko yleistä?

**************

Lyhyt tausta: parantelen nyt toista viikkoa aikani kuluksi todella huonoksi jäänyttä englantia. Luetun ymmärtäminen on parantunut jo lyhyessä ajassa huikeasti, kun Iltasanomat vaihtui pääosin CNN:een. Uusia sanoja pyrin oppimaan varsinkin ääntäen (sanakirja.org & howjsay.com), tekstinkäsittely ohjelmaan listaa luoden. Olen pyrkinyt jossain laiskuutta hakemaan oikotietä ja miettimään, miten aakkosten (ääntämyksellinen) reagointi toistensa kanssa mahtaisi luoda oikeaoppisen ääntämisen.

Mutta sitten tuleekin itse ongelma: Haet vaikka O:n ääntämistä (ou), niin ei tulekkaan mitään, ennen kuin lasket ei, bii, cii, dii, ii, ef, zii...

Olen tätä jälkikäteen miettinyt apua myös suomalaisessa aakkostosta, että mikä on esim. G:n seuraava, ei ratkea ennen kuin laskee aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo...

Ja tällainen ongelma on myös muuten kuukausien kanssa. Jos esim. tiedän olevani syntynyt 4. kuukausi, pitää kyllä aloittaa tammi, helmi, maalis... ennen kuin tiedän, minä kuukautena olenkaan syntynyt. Lokakuu on ylivoimaisen kaikkein vaikein, se sekoittuu ilman laskentaa helposti elokuun kanssa ja toukokuutakaan en hevillä tunnista kuukausikartalla ilman laskentaa.

Numerot taas eivät vaadi tällaista laskentaa.
Kuukausissa on ongelma se, että ne lasketaan vasta virtaan, eli counter clockwise. Sekä Suomessa että Englannissa.
Eli tammikuu on ylhäällä vasemmalla ja siitä lähdetään vasemmalle, kunnes saavutetaan joulukuu ylhäällä.
Kaikki muu aika lasketaan kellon suuntaan, eli oikealle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Aakkosissa suurinpiirtein ei hajuakaan mikä kirjain on minkäkin vieressä, tai mones kirjain on jos ei tuota abcd... juttua, mutta aikoinaan aikuisiällä tuli opeltultua väkisin noi kuukaudet kun sisäisesti hävetti etten osannut niitä, paitsi joskus tulee sanottua helmi- ja huhtikuu sekaisin.
Jotenkin en nyt edes muista olenko nähnyt kuukauksia tuollein kellon muodossa, myötä- tai vastapäivään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 221
Tuohon soppaan oman makunsa tuo latina/kreikka (ja niiden sukulaiset), koska:

Septa = 7 = September = syyskuu = 9.kuukausi
Octo = 8 = October = lokakuu = 10. Kuukausi
Nona = 9 = November = marraskuu = 11. Kuukausi
Deca = 10 = December = joulukuu = 12. Kuukausi

Ennen vanhaan kun oli vain 10 kuukautta...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 782
Tuohon soppaan oman makunsa tuo latina/kreikka (ja niiden sukulaiset), koska:

Septa = 7 = September = syyskuu = 9.kuukausi
Octo = 8 = October = lokakuu = 10. Kuukausi
Nona = 9 = November = marraskuu = 11. Kuukausi
Deca = 10 = December = joulukuu = 12. Kuukausi

Ennen vanhaan kun oli vain 10 kuukautta...
Lasketko? Vai tiedätkö järjestyksen vaikka taikkaperin tai sattumalta lueteltuana? Esim. Nona, octo, deca, septa?

edit: deca on muuten matemaatikoille helppo muistisääntö (Ja minä en missään nimessä ole mikään matemaatikko, mutta muistan dekametrit jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
135
Kuukausissa on ongelma se, että ne lasketaan vasta virtaan, eli . Sekä Suomessa että Englannissa.
Eli tammikuu on ylhäällä vasemmalla ja siitä lähdetään vasemmalle, kunnes saavutetaan joulukuu ylhäällä.
Kaikki muu aika lasketaan kellon suuntaan, eli oikealle.
En nyt ole oikein varma että ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta:

 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Radiojuttuja: Olen joskus törmännyt legendaan että radiomaston juurella jossa radioaallot ovat voimakkaimmillaan, saattoi radiolähetyksen kuulla kattilasta, ainakin jos kannen jätti sopivasti kallelleen. Samaisen legendan mukaan henkilöltä olisi vaadittu radiolupaa tämän perusteella, vaatimuksesta kuitenkin luovuttiin.

Nyt luin Timo Sandbergin Lahteen sijoittuvaa dekkaria Murhakuja, niin siinä muistellaan samaa. Tässä elellään n. 30-lukua, joten kyseessä lienee keski- tai pitkäaalotlähetykset. Väitetään että Lahden uuden radiomaston juurella olevassa asumuksessa kattilat toistivat radioääntä ja lehmät lypsivät iltahartauden aikaan parhaiten kun piikkilangat lauloivat virsiä. Onko tällainen resonointi teoriassa mahdollista, onko ilmiö oikeasti havaittu ja liekö maston juurella asuminen ollut turvallista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Radiojuttuja: Olen joskus törmännyt legendaan että radiomaston juurella jossa radioaallot ovat voimakkaimmillaan, saattoi radiolähetyksen kuulla kattilasta, ainakin jos kannen jätti sopivasti kallelleen. Samaisen legendan mukaan henkilöltä olisi vaadittu radiolupaa tämän perusteella, vaatimuksesta kuitenkin luovuttiin.

Nyt luin Timo Sandbergin Lahteen sijoittuvaa dekkaria Murhakuja, niin siinä muistellaan samaa. Tässä elellään n. 30-lukua, joten kyseessä lienee keski- tai pitkäaalotlähetykset. Väitetään että Lahden uuden radiomaston juurella olevassa asumuksessa kattilat toistivat radioääntä ja lehmät lypsivät iltahartauden aikaan parhaiten kun piikkilangat lauloivat virsiä. Onko tällainen resonointi teoriassa mahdollista, onko ilmiö oikeasti havaittu ja liekö maston juurella asuminen ollut turvallista?
Vähän tietty riippuu taajuudesta, antennin tyypistä, suuntauksesta ja monista muista asioista mutta yleensä radiomasto ampuu signaalia kauas ja sen verran kapealla keilalla että juuri radiomaston juurelta ei kyseistä lähetystä juurikaan voi vastaanottaa. Tästä on hyvänä esimerkkinä mobiiliyhteydet, ihan maston juurella et välttämättä saa mitenkään yhteyttä juuri siihen mastoon jonka juurella seisot koska maston lähetin on korkealla ja lähetyskeila aukeaa maan tasolle vasta kymmenien ellei satojen metrien päässä mastosta. Tuota voi jopa itse kokeilla vaikka cellmapper-ohjelmalla.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Radiojuttuja: Olen joskus törmännyt legendaan että radiomaston juurella jossa radioaallot ovat voimakkaimmillaan, saattoi radiolähetyksen kuulla kattilasta, ainakin jos kannen jätti sopivasti kallelleen. Samaisen legendan mukaan henkilöltä olisi vaadittu radiolupaa tämän perusteella, vaatimuksesta kuitenkin luovuttiin.

Nyt luin Timo Sandbergin Lahteen sijoittuvaa dekkaria Murhakuja, niin siinä muistellaan samaa. Tässä elellään n. 30-lukua, joten kyseessä lienee keski- tai pitkäaalotlähetykset. Väitetään että Lahden uuden radiomaston juurella olevassa asumuksessa kattilat toistivat radioääntä ja lehmät lypsivät iltahartauden aikaan parhaiten kun piikkilangat lauloivat virsiä. Onko tällainen resonointi teoriassa mahdollista, onko ilmiö oikeasti havaittu ja liekö maston juurella asuminen ollut turvallista?
Asuin itse aikoinaan 14 vuotta lentoaseman vieressä (siis asunnosta oli matkaa linnuntietä lennonjohtotorniin noin 400 metriä) ja joka päivä kuului stereoista lennonjohdon radiopuheita vaikka stereoissa ei ollut edes virta päällä (piuha seinässä toki, valmiustilassa).

edit. korjaan. Matkaa oli noin 200 metriä
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Radiojuttuja: Olen joskus törmännyt legendaan että radiomaston juurella jossa radioaallot ovat voimakkaimmillaan, saattoi radiolähetyksen kuulla kattilasta, ainakin jos kannen jätti sopivasti kallelleen. Samaisen legendan mukaan henkilöltä olisi vaadittu radiolupaa tämän perusteella, vaatimuksesta kuitenkin luovuttiin.

Nyt luin Timo Sandbergin Lahteen sijoittuvaa dekkaria Murhakuja, niin siinä muistellaan samaa. Tässä elellään n. 30-lukua, joten kyseessä lienee keski- tai pitkäaalotlähetykset. Väitetään että Lahden uuden radiomaston juurella olevassa asumuksessa kattilat toistivat radioääntä ja lehmät lypsivät iltahartauden aikaan parhaiten kun piikkilangat lauloivat virsiä. Onko tällainen resonointi teoriassa mahdollista, onko ilmiö oikeasti havaittu ja liekö maston juurella asuminen ollut turvallista?
Ei ole mahdollista. Ensinnäkin niiden pitäisi vastaanottaa sitä signaalia ja sitten vielä kaiuttimen tapaan sitä toistaa. Piikkilanka on aika huono kaiutin.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Vähän tietty riippuu taajuudesta, antennin tyypistä, suuntauksesta ja monista muista asioista mutta yleensä radiomasto ampuu signaalia kauas ja sen verran kapealla keilalla että juuri radiomaston juurelta ei kyseistä lähetystä juurikaan voi vastaanottaa. Tästä on hyvänä esimerkkinä mobiiliyhteydet, ihan maston juurella et välttämättä saa mitenkään yhteyttä juuri siihen mastoon jonka juurella seisot koska maston lähetin on korkealla ja lähetyskeila aukeaa maan tasolle vasta kymmenien ellei satojen metrien päässä mastosta. Tuota voi jopa itse kokeilla vaikka cellmapper-ohjelmalla.
Tosin kun puhutaan Lahden radiomaston historiallisesta konfiguraatiosta, niin siellä on ollut esim. mastojen välissä roikkuvalla langalla toteutettu pitkäaaltoalueella (alun perin 164 kHz) toimiva antenni, jonka suuntaavuus ei oikein vertaudu nykyisten mobiilitukiasemien sektoriantenneihin. Lisäksi lähetystehot ovat olleet järkyttävän suuret verrattuna nykyisten mobiilitukiasemien tehoihin, joten kyllä sitä säteilyä on varmasti maston lähellekin riittänyt.

Tuolloin yli 50 vuotta sitten radiolähetykset käyttivät amplitudimodulaatiota (AM), jonka kuuluminen värähtelynä jostain random-metalliesineestä ei ole mitenkään mahdotonta, jos metalliesine sattuu kokonsa ja muotonsa vuoksi kyseiselle lähetystaajuudelle sopivasti virittymään. Näiden lähetyksien vastaanottamiseen ei ole tarvittu edes sähköä, vaan niitä on voinut vastaanottaa yksinkertaisella ns. kidekoneella, jonka tarvitsema sähkö tulee radiolähetyksen signaalissa. Olen itsekin rakentanut tällaisen radion lapsena. Laite on niin yksinkertainen, että sen tarvitsema puolijohde voi muodostua esimerkiksi ruosteisesta partaterästä tai naulasta.

Muistan lukeneeni vastaavista sattumalta syntyneistä radiovastaanottimista useasti vuosien varrella, joten kyllä näissä jutuissa hyvinkin voi ainakin joissain tapauksissa olla perää. Toki tarinoihin tulee aikojen kuluessa mukaan myös kaikenlaista keksittyä ja liioittelua.
 
Viimeksi muokattu:

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Tosin kun puhutaan Lahden radiomaston historiallisesta konfiguraatiosta, niin siellä on ollut esim. mastojen välissä roikkuvalla langalla toteutettu pitkäaaltoalueella (alun perin 164 kHz) toimiva antenni, jonka suuntaavuus ei oikein vertaudu nykyisten mobiilitukiasemien sektoriantenneihin. Lisäksi lähetystehot ovat olleet järkyttävän suuret verrattuna nykyisten mobiilitukiasemien tehoihin, joten kyllä sitä säteilyä on varmasti maston lähellekin riittänyt.

Tuolloin yli 50 vuotta sitten radiolähetykset käyttivät amplitudimodulaatiota (AM), jonka kuuluminen värähtelynä jostain random-metalliesineestä ei ole mitenkään mahdotonta, jos metalliesine sattuu kokonsa ja muotonsa vuoksi kyseiselle lähetystaajuudelle sopivasti virittymään. Näiden lähetyksien vastaanottamiseen ei ole tarvittu edes sähköä, vaan niitä on voinut vastaanottaa yksinkertaisella ns. kidekoneella, jonka tarvitsema sähkö tulee radiolähetyksen signaalissa. Olen itsekin rakentanut tällaisen radion lapsena. Laite on niin yksinkertainen, että sen tarvitsema puolijohde voi muodostua esimerkiksi ruosteisesta partaterästä tai naulasta.

Muistan lukeneeni vastaavista sattumalta syntyneistä radiovastaanottimista useasti vuosien varrella, joten kyllä näissä jutuissa hyvinkin voi ainakin joissain tapauksissa olla perää. Toki tarinoihin tulee aikojen kuluessa mukaan myös kaikenlaista keksittyä ja liioittelua.
Jos noissa saduissa olisi jotain perää niin joku keissi olisi kyllä dokumentoitu. Vaikea löytää mitään konkreettisia todisteita noista. Tottakai joku piikkilanka voi minimalistisesti optimioloissa resonoida yms mutta että toimisi kaiuttimena, ei mahdollista.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Vieläkö Sally Spectra näyttelee kauniissa ja rohkeissa? Useissa saippusarjoissahan palataan takaisin kuolleista tai käytetään jotain toista näyttelijää välillä.

Salatuissa elämissähän Ainoa näyttelee välillä kesken sarjan myös sijaisnäyttelijäkin, niin tästä tuli mieleen että kuinkahan paljon käänteitä kyseiseen ihmiseen on liittynyt Sallyn suhteen.

Oliko Sallyllä myös sijaisnäyttelijä vai toteutettiinko kuvaukset uskollisemmin kuin meillä suomessa salatuissa elämissä?


Alkuperäinen Aino:
1653554983307.png


Sijaisnäyttelijä:
1653555009062.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
Jos noissa saduissa olisi jotain perää niin joku keissi olisi kyllä dokumentoitu. Vaikea löytää mitään konkreettisia todisteita noista.

Mr. A, a 35-year-old veteran, had a 9-year history of recurrent depression and headaches. Twelve years ago he sustained shrapnel wounds in his skull and shoulder during combat. When Mr. A was admitted to our service, he complained of hearing voices and music. The auditory phenomena were characterized by a perception of radio-like music and voices that often changed in rhythm. These ceased only when Mr. A was supine on the concrete floor of his metal-walled garage.
Mr. A stated that he heard the music mainly with his left ear and that it had a definite radio-like quality. One of us tested him by asking him to match his perceptions with various stations on the AM broadcast band. He consistently identified the same station (560 kHz) while the radio was tuned to various stations on the band regardless of the time of day or type of programming. When only the examiner listened to this station with an earphone, Mr. A was able to hum the music he was hearing, correctly identify pauses and changes in the programming, and could precisely tap out the beat of songs being broadcast. We informed him that we felt that he was receiving radio signals through his shrapnel implants.
There have been a few reports in the literature concerning radio reception through dental work. We propose that a mechanism for Mr. A’s reception of radio broadcasts involves the metal implants’ provision of diode rectification of the signal. Thus detection and demodulation are accomplished by these metals implanted in bone (much the same way as a crystal radio set operates). The audio is then transmitted by bone conduction to the auditory apparatus. The perception of the received signals may not be perfectly clear, as was the case with Mr. A, who could not convey to the examiner the specific content of news broadcasts.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 112
Millainen matkalaukku kannattaa ostaa? Kantsiiko suosiolla ottaa aina rahtipaikka matkalaukulle, vai pyrkiä siihen, et sen sais käsimatkatavaroihin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Millainen matkalaukku kannattaa ostaa? Kantsiiko suosiolla ottaa aina rahtipaikka matkalaukulle, vai pyrkiä siihen, et sen sais käsimatkatavaroihin?
Keveys ja helppo rullattavuus on kivoja ominaisuuksia.

Jos saat tavarat mahtumaan käsimatkatavaroihin, niin onhan se monesti helpompaa ja nopeampaa (ja ne rahdatut laukutkin karkailee joskus pitkin maailmaa), toisinaan halvempaakin.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Täyspäinenhän toki kulkee käsimatkatavaroihin mahtuvan repun kanssa, sukkaa, housuu ja kalsarii kun saa ostettua joka paikasta.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Pehmeä ei tietenkään kestä kovin hyvin, mutta onhan se paljon kevyempi. Ja ne arvosineet pakataan tietenkin sinne vaatteiden väliin. Nykyään taitaa kyllä olla noita kovia enemmän. Pyörät on kova juttu, samoin jos lyhyellä ja pitkällä sivulla on kahva, niin helpompi nostella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom