Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Kysymys omakotitalon lämminvesivaraajan sähköistä: Normaalisti lämmin vesi lämpenee yöaikaan ja lämmitystä ohjaa sähkötaulussa kontaktori GE Contax 24A. Kontaktorissa on kytkin 0-auto-1 jossa 0 = ei virtaa, auto=yösähkö ja 1=päiväsähkö seuraavaan yösähköön saakka jolloin kytkin palaa automaattisesti auto -asentoon.
Ongelma on ettei 1 -asentoa pysty valitsemaan muulloin kuin yösähkön ollessa päällä. Päiväaikaan asentoa 1 ei saa valittua, kytkin on jäykkä eikä se voimalla painettuna jää 1 -asentoon vaan palaa auto:lle. Eli jos tulee isompi joukko saunavieraita, niistä täytyy tietää edellisenä yönä että saa päivälämmityksen kytkettyä päälle, muuten lämmin vesi loppuu kesken. Lämminvesivaraaja ei siis lämmitä normaalisti yhtään lisää ennen yösähkön kytkeytymistä.
Onko kontaktori rikki vai kuuluuko sen toimia noin? Ikää tuolla lienee 20 vuotta.
Kyllä se rikki on, tuollaisesta toiminnasta kun ei oikeastaan mitään hyötyä ole. Eli uutta kaipaa tilalle.

Toteutustapoja on tässäkin tekijästä riippuen useampia, voi olla mainitsemasi kaltainen kontaktori, voi olla erillistä kytkintä, kontaktori ainoastaan päälle pakotuksella jne. Eli kun tuota hoitaa kuntoon niin riittävät speksit siitä, mitä on ja mitä halutaan niin onnistuu kerrasta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Ainakin vanhoissa rakennuksissa yleinen syy noiden putkien jumittamiseen tuntuu olevan rakenteiden eläminen. Itsekin haluaisin vetää yhden langan lisää makuuhuoneen valokytkimeltä kattolampulle mutta vaikka molemmissa päissä putki vaikuttaa varsin tilavalta niin jossakin rakenteiden sisällä on tapahtunut jotakin ja putki on lytyssä eikä vetojousi mahdu läpi. On kokeiltu sekä nylon- että metalliversiota.

Veikkaisin että tiedän ongelmakohdan koska remppaa tehdessä kun otti vanhoja tapetteja pois niin alta paljastui juuri tuolta väliltä rakenteiden elämisestä johtuvia halkeamia ja seinäpinta oli vähän eri tasossa (monta milliä) monien tapetti- ja maalikerrosten alla joten luultavasti putki on läjässä seinän sisällä.

Tietty jos uskaltaisi vanhaa piuhaa käyttää vetolankana niin saattaisi saada yhden langan menemään tuonne mutta riski että vanhaakaan ei enää saa takaisin paikoilleen on kohtalaisen suuri niin ei viitsi edes kokeilla. Pelkkää ML:ää putkeen työntämällä ei tunnu paljaaltaan menemään vaan tökkää toisesta päästä noin 1.5m kohdalla (jossa todennäköisesti tiukka mutka) ja toisesta päästä kokeillessa noin 2m kohdalla (jossa katto vaihtuu seinäksi eli tiukka mutka).
jos vedät yhtä MLää toisesta päästä, ja toinen pää tuntuu liikkuvan ihan kivasti, en kyllä itse pelkäisi vetää sillä kahta uutta piuhaa tilalle. Jos tosissaan joku jumi keskellä ettei vaan fyysisesti mahdu lisäkaapeli niin vetää takaisin ennenkuin tekee jotain peruuttamatonta. Liukkarina nestesaippua ja kaveri tottakai apuun vetoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Jos en ihan väärin muista niin tavallinen tulppasulake kestää tunnin verran noin 1.4x kuormaa eli 10A sulake kestää tunnin 14A virtaa ja 25A sulake jo 35A tunnin verran eli noin 8kW. Harvemmin sitä tulee kovin montaa levyä tuntia yhtäjaksoisesti täysillä pidettyä.
Joskus tuota testattiin, tavallinen 4 levyinen lattialiesi täydellä teholla napsautti C25:n alas ehkä suunnilleen minuutissa.

En kyllä enää muista täsmälleen mikä se teho oli, mutta tuollainen perus liesi joita VVO:n vuokrataloon kärrättiin kymmenittäin.

Tuo oli kuitenkin kohtuullisen uusi talo, ja asuntokohtainen pääsulakekin on 35A, jonka takia liedellekin jouti se 25A nalli. Vanhemmissa taloissa asunnon pääsulake on 25A ja liedellä vain 20A.

Kyllähän se malko aktiivista kokkailua edellyttää että se sulake palaa, mutta kyllä varsinkin 20A nallin saa jo melko nopeasti lähtemään, jos siellä on 7,2kW liesitaso takana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
jos vedät yhtä MLää toisesta päästä, ja toinen pää tuntuu liikkuvan ihan kivasti, en kyllä itse pelkäisi vetää sillä kahta uutta piuhaa tilalle. Jos tosissaan joku jumi keskellä ettei vaan fyysisesti mahdu lisäkaapeli niin vetää takaisin ennenkuin tekee jotain peruuttamatonta. Liukkarina nestesaippua ja kaveri tottakai apuun vetoon.
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.
Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
Jos ML liikkuu sujuvasti niin toki kokeilisin myös itse (huomioiden, mitä kukakin saa tehdä!!). Toisaalta tässä on kyllä oma riskinsä eli järkeä käyttäen jousen kera. Hymyily nimittäin loppuu kun jousi jää kiinni johonkin kohtaan. Eli jos/kun meno loppuu jousen kera, ei välttämättä kannata kiskoa kovin paljon lisää.

Nimimerkillä varsin varovasti vedetty ja paluusuuntaan "vähän" voimaa käyttäen jäi pala jousta matkalle. Ja tästä taas päästään jousen tyyppiin. Osa on pelkkää kierrettä, osa vaijeria, osa yhdistelmää tms. Hinta korreloi monasti laadun kanssa joten euron jousella ei kannata lähteä kokeilemaan hankalaa paikkaa jos ei halua harmia itselleen. Ei se tukevakaan jousi toki automaattisesti pelasta mutta siitäkin huolimatta. Katkennut oli itsellä kyllä ihan laadukas mutta kierrettä ilman vaijeria ja lyhyen vedon osalta "fiksuna" lähdin sillä kokeilemaan kun muutakaan ei ollut. Ei olisi kannattanut.

Ja huomioida kannattaa myös paikka. Jos olet kivitalossa jossa sähköt betonissa, on se kattorasiaan tms menevät ML:n katkominen varsin hankala asia. Maksaa rahaa ja vaivaa plus tulee pinta-asennusta.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Mä teen vedot yleensä niin että vedän kaikki paitsi yhden langan pois, kiinnitän vedettävät uudet langat siihen viimeiseen, ruiskutan tarvittaessa putkeen vetopäästä silikonisprayta tai voitelen uudet langat jollain kaapeliliukasteella ja vedän langat putkeen.
Jos on vanha talo jossa bitumieristeiset teräsputket niin sitten vedetään mmj:tä lankojen tilalle. Ja jos se ei mahdu niin ei vedetä ollenkaan.

Jos putkeen vedetään vetojousi niin sen on oltava tyhjä, ei mitään sekavetoja jossa jätetään osa vanhoja lankoja putkeen jousen kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Jos putki on hyvässä kunnossa ja riittävän tilava, niin kyllä sinne helposti tuikkaa lasikuituvaijerin ja nykäisee sillä langan sinne lisää. Teräsvaijeri voi syödä eristeet, joten sillä ei ole kovin hyvä vetää.

Jos niillä vanhoilla kaapeleilla vetää uudet kaapelit, tai vaijerin, niin on tärkeää teipata se huolellisen kireästi kumpaankin suuntaan, niin että sen hommaan voi tarivttaessa peruuttaa, jos se tökkää puolessa välissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Meillä on 90-luvun omakotitalossa kuraeteisen oven ulkopuolella liikkeentunnistimella varustettu ulkovalaisin. Mielestäni siinä on hieman erikoinen ja mahdollisesti laiton sähkötys.

Ulkovalaisimen liikkeentunnistimelle menee ulkoseinän läpi pistotulpalla varustettu johto(pari). Pistotulppa on siis sisäpuolella kuraeteisen pistorasiassa kiinni. Tämän lisäksi ulkovalaisimelle on vedetty johdot sisäpuolella sijaitsevalta valokatkaisimelta, jolla voi ohittaa liikkeentunnistimen. Katkaisimen ollessa kiinni ulkovalaisin palaa jatkuvasti, ja katkaisimen ollessa auki ulkovalaisin syttyy vain liikkeestä.

Tuo pistotulpparatkaisu on kyllä mielenkiintoinen. On outoa, että kiinteää ulkovalaisinta varten on vedetty pistotulpallinen johto seinän läpi.

Lisäksi tästä aiheutuu se ikävä tilanne, että valaisin ei muutu jännitteettömäksi vaikka pistotulppa on irti. Lähtökohtaisesti itse ainakin oletan, että pistotulpallinen sähkölaite on jännitteetön, jos pistotulppa irroitetaan.

Onko tuo asennus laiton?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Sinänsä uudemmassa liedessä ei auta vaikka sen levyn pistäisi pienemmälle, koska ne on useimmiten termariohjattuja, ja sen lämmityssyklin aikana ne ottaa maksimivirtaa.
Jos vielä ollaan induktiotasoissa, niin tuollaisiakin virityksi on, mutta olisi aika karmee kokkailijalle jos sellaisen vahngossa hankkii. Ja ei välttämättä termari, vaan ihan harva syklinen päällä/pois ohjaus tehovalinnan mukaan suhde.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa
En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
85
En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:
Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle ja säästyisi huoltoluukuilta. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
Ostat riittävän tehokkaan meanwellin 24v powerin ja kytket valot siihen. Hinta/laatusuhteiltaan parhaimpia powereita ledeille. Poweri tarvitsee 230v, mutta sehän sieltä jo löytyy valmiina.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
Laitatko jonkin katsomasi esimerkin jotta nähdään, tarjoaako itse ohjaus mahdollisuuden tällaiseen? Ja oletko nimenomaisesti katsonut paikallisesti ohjattavaa vai IOT-versiota, jota voi ohjata muualtakin?
Samoin kalenteriohjauksen tyylisissä tulee kyseeseen lisävaatimuksia.

Mielestäni standardin määritelmän mukaisesti sauna tulee tarkistaa ennen lämmityksen kytkentää uudelleen. Eli etäohjauksen kohdalla on luonnollista vaatia tarkastus ennen ohjauksen mahdollistamista. Samoin näissä on ominaisuuksia, joka sammuttaa kiukaan oven aukiolon ylittäessä määräajan.

Kunhan tarkennat tosiaan, onko kyse pelkästään paikallisesta ohjauksesta saunan ulkopuolella vai muusta etäohjauksesta niin saadaan kaivettua sopivat pykälät.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Kunhan tarkennat tosiaan, onko kyse pelkästään paikallisesta ohjauksesta saunan ulkopuolella vai muusta etäohjauksesta niin saadaan kaivettua sopivat pykälät.
Luin tästä tuosta Helon Himalaya kiukaan asennusohjeesta. Eli nimenomaan tarkoitan paikallisohjausta kiukaan omasta ohjauspaneelista, joka on sijoitettu pesuhuoneeseen.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
Olikin kätevämmin käsillä tuo kuin itselläni. Suoraa vaatimustahan tuossa ei ole.
Toisaalta nämä "yleensä"-tyyliset määritelmät ovat välillä haastavia tulkittavia. Kauko-ohjaus on myös hieman tulkinnan varainen. Kysyjän tapauksessa sauna tulee tarkistettua jos ohjaus on pesuhuoneessa eikä mitään muuta etäkäyttöä tai viikkoajastusta ole. Niiden kera tilanne on toinen.

Valmistajan ohjeistus on toki se, jonka mukaan mennään. Toisaalta mainitun Helonkin OK33-sarjan ohjauskeskuksia myydään edelleen eikä niissä ole mitään liitäntämahdollisuutta ovikytkimelle.
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Tarvii olla omat
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Tarvii olla omat
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
Hämmentävää.. Arvasitko @TheMeII että noin kuuluisi tehdä, vai miksi vastaukset eroaa melkoisesti toisistaan?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Tarvii olla omat
Perusteletko väitteesi?

Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Perusteletko väitteesi?


Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
Ihan kelvollinen perustelu mutta toki yleistää ei aina kannata. Onhan noissa kuitenkin kyse hieman muusta kuin normista OKT:sta.

Maatiloilla tuota on suurempien pääsulakkeiden vuoksi, samoin pääkeskuskin on helposti muualla kuin asuinrakennuksessa. Sieltä pihan perältä pitkä veto ilman välisulakkeita voisi vaatia kohtuuttoman paksua kaapelia oikosulkuvirtojen vuoksi.

Ja samaan sopivat kyllä vanhat kaupparakennukset ja vastaavat. Kyllä kylmälaitteet jo yksinään kuluttavat jonkin verran joten vähän tukevampaa pääsulaketta saa olla. Ja jos sinne alakeskukselle ei ole tulossa kovin suuria kulutuksia, on ihan järkevää käyttää välisulakkeita ja ohuempaa kaapelointia.

Noissa mainitsemissasi on vielä sekin mahdollisuus, että pääsulakkeiden kokoa on kasvatettu. Näin tehtäessä ollaan helposti tilanteessa, jossa on niitä välisulakkeita lisäiltävä. Normissa OKT:ssa harvemmin näin. Mutta jos se sähköauto kaipaa teholaturia, voi toki sama tulla eteen sen seurauksena.

Jees, eli uskon nyt että tuollainen saadaan tehtyä. Kaapelin veto tulee olemaan luokkaa 10m.
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Noin lyhyellä kaapelilla ei suuria häviöitä synny joten ei tuosta oikosulkuvirtojenkaan osalta ongelmaa tule. Mutta tätähän ei siis kaapeloida sillä 5x2,5mm2 MMJ:llä vaikka sitä pätkä nurkissa olisikin. Ihan sillä ei pärjätä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.


Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.
Enstolla on vikistermari, jossa on jonkintasoinen "äly", jota pystyy bluetoothilla ohjailemaan, mutta käytännössä se äly on lähinnä jotain ajastuksia. Jos haluaa suoraan pilven kanssa juttelevan termarin, niin sellaista ei ole. Itseasiassa tuo Enston termari on ylipäätään ainoa markkinoilla oleva termari jossa on sisäinen vikavirtasuoja.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Oisko vinkkiä kauko-ohjattavasta keittiön työtasovalosta jossa oisi myös pistorasiat? Ikealla oli tämmöinen mutta ei ole enää valikoimassa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.
No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
Ööö.. tietysti, mutta valmistaja on kirjoittanut tuon asennusohjeensa juuri oman perseensä suojaamiseksi, mutta esim D1:ssä esitetty ovikytkimen ohjaama kauko-ohjaus on nimenomaan kännykällä tms muulla laitteella tapahtuvaa etäohjausta käsittelevä.

Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.
1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
Ei ne taida olla kuin ip20.

Eikä tuolla nyt ole sinänsä suurempaa merkitystä, jokin valmistaja on vaan keksinyt että sitä ei saa asentaa löylyhuoneen ulkopuolelle.. tosin itse en ole tällaiseen törmännyt, ja ohjauspaneeli on voitu aina asentaa asiakkaan toivomaan paikkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Mulla on ilmeisesti uima-altaan kiertovesipumpun valovirtamoottorin kondensaattori tullut tiensä päähän. Ei jaksa enää lähteä käyntiin, vähän alkuun pyöräyttämällä pysyy käynnissä. Konkka on kooltaan 14 uf. Satuin löytämään yhdestä vanhasta moottorista 16uf konkan, jolla lähti moottori iloisesti käymään. Uskaltaako tuon isomman konkan jättää käyttöön vai pitäisikö jostain metsästää oikean kokoinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Uskaltaa jättää käyttöön, parin µF ero ei tuossa vaikuta yhtään mitään. Luultavasti kannun kyljessäkin lukee toleranssiksi joku 20% jonka sisälle tuo heitto jo menee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
816
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
Steineliltä löytyy en muista mallia mut yhden asentanu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
Ihan tyhmä kysymys: Eikö aika voisi olla pidempi ja ongelma hoituisi sillä?

Mihin se tunnistin tulisi tai missä nykyinen lamppu on? Eli lähinnä, millaisen tunnistimen tarvitsisit, pitääkö olla joku 360 astetta, mikä olisi asennustapa jne?
Ja jos kaapelointi antaa periksi niin normaalein tapa tällaisiin on lamppu tunnistimen perässä ja kytkimellä ohitus eli aina päälle. Jos tätä ei haluta, voi ehkä silti helpoin olla ihan perustunnistin ja tunnistimen / lampun läheisyyteen erikseen kytkin, jolla ohitat tarvittaessa tunnistimen. Pärjää peruspalikoilla eikä tarvitse muutella suuremmin mitään. Kaukosäätimellä pakko-ohjattaviakin tunnistimia on mutta se tuskin palvelee kysytyssä tilanteessa mitenkään.

Jonkun tuollaisen muistan etäisesti nähneeni itsekin mutta kuten @Supadog en muista paremmin. Toisaalta taas monessa fiksummassa tarvitaan nykyään käyttöönottoon kaukosäädin josta taas aiheutuu turhia kuluja yksittäisen osalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
Näin ledien aikaan en oikein osannut nähdä ongelmana hieman pidempää palamisaikaa yksittäisen lampun osalta.

Joka tapauksessa Tuo @Supadog mainitsema vastaa tarpeeseesi. Ja paremmin muisteltu, mitä itselläni. Ei ottanut nopeasti silmään vaikka noita vilkaisin. Erikoisominaisuus kuitenkin ja harvoin mitään tarvetta miettiä niin etsimään joutuu.
Kokonaan eri asia on, kannattaako koko homma. Et ottanut kantaa siihen, missä lamppu on nyt, mitä muita vaatimuksia jne. Niillä on melkoisesti vaikutusta. Kun tuon tunnistimenkin ovh näkyi olevan se 120e ainakin SLOlla (joo, ei siitä kukaan sitä maksa mutta jos asentaja sen tuo tullessaan niin asiakas maksaa herkästi tuon) niin töiden kera ei maksa koskaan itseään. Siitä siis tuo kysymys, onko oikeasti tarpeen tehdä muutoksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Siis nyt on 50w lamppu jossa kiinteä liiketunnistin. Kolatessa ottaa päähän juosta lampun luona että valo taas syttyisi. Toki lamppu on niin ylhäällä että senkään takia ei toimi lampun tunnistin kunnolla. Mutta vaikka toimisi, ei ota niin kaukaa kuin haluisin.

Nyt vaihdan lampuksi sellaisen jossa ei ole liiketunnistinta ja liiketunnistimeksi tuon steinelin niin saan palamaan lampun pitempään kätevästi.

Ja tottakai se kannattaa laittaa kun tuommosta olen etsinyt :) clasohlsonilla oli 70€, että eiköhän tuon raski hinnan puolesta ostaa.

En tässä etsi mitään säästöä vaan käytännöllisyyttä, mutta en silti halua että pihalla turhaan valo palaa esim aina 30min kun havaitsee liikettä (nykyisen lampun taisi saada säädettyä 30min tai 60min).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
Pihan / talon ulkovalaistus.

Ajatus on kirkkaana päässä mutta hakusanat ei osuneet. Talo on muurattu ns. lohkottu pintaisella valkoisella tiilellä. Valo tulee seinän viereen ylöspäin osoittamaan.
Mutta en halua niiden palavan pelkästään jatkuvasti koska asumme maalla ja naapurit varmaan pärjäävät ilman ylimääräistä valosaastetta.

Haaveissa olisi hitaasti syttyvä ja sammuva liiketunnistus systeemi. Kun kaartaa autolla pihaan valot alkavat syttyä.

Eli liiketunnistin. Valot jatkuvasti liiketunnistuksella ja lisäksi kytkin jolla pysyvästi päälle.
Kohdevalosarja jonka ei tarvitse olla kauhean kirkas.

kokemuksia / ehdotuksia kohtuuhintaisista ledeistä ja osista jolla tuo hitaasti syttyminen toteutetaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom