Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Wifiähän ei voine enää ton jälkeen käyttää?
Mikäs sen estäisi? :confused: Jos saat homman siihen kuntoon, että siellä ei ole pelkkä kuitukieppi komeron nurkassa vaan sinulla on reititin ja siinä(tai sen vieressä kytkimessä) portteja, ja osaat kytkeä näitä yleiskaapelointiin(tai vaikka pitkällä narulla mattojen alta ja ties mitä listaa pitkin) liittääksesi pc:n ja tulostimen langalliseen lähiverkkoon, niin ei se wifitukiaseman lisääminen ole kovin ihmeellinen temppu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mikäs sen estäisi? :confused: Jos saat homman siihen kuntoon, että siellä ei ole pelkkä kuitukieppi komeron nurkassa vaan sinulla on reititin ja siinä(tai sen vieressä kytkimessä) portteja, ja osaat kytkeä näitä yleiskaapelointiin(tai vaikka pitkällä narulla mattojen alta ja ties mitä listaa pitkin) liittääksesi pc:n ja tulostimen langalliseen lähiverkkoon, niin ei se wifitukiaseman lisääminen ole kovin ihmeellinen temppu.
Joo ei ole noi valokaapelihommat oikein hallussa, ethernetistäkin vaan sen verran että olen tehnyt taloon tähtiverkon.
Puhelin verkon viereen. Ei vaan käynyt aikoinaan edes mielessä, että samaan huoneeseen tarvitaan 3-ethernet pistettä
(2 tietokoneille +1 TV:lle)
Toi päätelaite sisälsi vain ton valokaapelin joten siinä ei ollut Wifiä. Joten arvelin että tarvitsee erillisen wifi laitteen.
-Sitä millainen on on hyvä "hintalaatu toimivuus suhteessa" ei ole mitään käsitystä liitettäessä valokaapeliin järjestelmiin.

Eli tartteis samaan tilaan kolme linjaa (on vain 2kaksi ja se toinen väärässä paikassa) eikä johdot näkyviin asennus hirveästi innostaisi ja olen ikääntyessä laiskistunutkin tekemään isoja muutoksia.
Kyllä se kuluttajalle oletuksena tarjottava liitäntä on aina kupari-ethernet, liittimenä RJ45. Mutta riippuu palveluntarjoajasta tuoko ne sisälle pelkän mediamuuntimen vaiko nattireitittimen, joka tarjoaa huonon wifinkin.

Eli liittymään tarvitaan jokseenkin aina reititin. Jos tietotaso tietoliikenteestä on nolla, niin se operaattorin tarjoama all-in-one-purkki lienee sopivin vaihtoehto.
Arvelinkin jotain "reititintä" tohon vielä tarvittavan, halvahkossa tarjouksessa tuskin on kuin minimi, että toimii.
Olisko jotain järkihintaista " nattireitittimen, joka tarjoaa huonon wifinkin".
Suositella?
iltanen sanoi:
Normaalikäytössä tuo Inteno olisi varmasti "soiva peli", mutta vähän nihkeästi wifin saa kuulumaan talon nurkalta teknisestä tilasta.
Tarkoittanet EG400 wifi-reititintä? Onko tossa niin huono wifi ettei mene 2-seinän läpi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tuo on urbaani legenda jota jostain syystä paljon faktana levitetään, enpä ole koskaan kuullut kenestäkään jolle olisi käynyt noin.

Siis ihan perinteinen tornari että "kuitu menee verenkierron kautta sydämeen ja pumppu pysähtyy." Jopa sähköalan kouluttajat viljelevät tuota totuutena mutta kukaan ei osaa antaa lähteeksi edes yhtä lehtiartikkelia tunnetusta tapauksesta.

e. Tekstiä muotoiltu vähän selvemmin.
Sitä en tiedä kuinka todennäköistä tuo on, mutta ongelmahan on siinä että se varsinainen kuitu on niin helvetin ohutta, ettei iho pahemmin pistä vastaan. Se kuitukaapeleissa sisällä näkyvä millinkymmenyksen paksuinen lankahan on sen varsinaisen valokuidun suojaputki. Jos se kuitu murtuu poikki siellä suojaputken sisällä ja tökkää sormeen, niin se menee ihosta läpi. Tietysti vaatii vielä vähän tuuria että se verenkiertoon menee, enkä tiedä miksi se sydämen pysäyttäisi, jotenkin paljon pahempana pitäisin sen kuidunpätkän päätymistä aivoihin.

Jos tuo on pelkkä tornari, niin sitten se on kyllä uponnut valmistajiinkin, kun tuosta varoittavat. Mä olen laittanut kuitukaapelin päähän jonkun suojan kun olen niitä katkonut.
 
Liittynyt
20.01.2019
Viestejä
135
Olettaisin kyllä, mikäli "ohitettu kulutus" on vähänkään suurempi. Lisäksi sähköverkkoyhtiöt todennäköisesti vertaa alueen kohteiden yhteenlaskettua mittausta muuntajalla tapahtuvaan mittaukseen ja jos erotusta on niin se kertoo siitä että sähkö menee joko vuotona maahan tai jonnekkin muualle kuin loppukäyttäjälle.
Muuntajilla ei ole mittausta ainakaan yleisesti -mittaukset on vasta 110/20kV sähköasemilla joten yhden kuluttajan kulutukset hukkuu kohinaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Etäluettavassa mittarissa kulutuksen yllättävä putoaminen laskutusjaksolla saattaa herättää sähkönmyyjän mielenkiinnon.
Saattaa herättää mielenkiintoa, mutta ilmeisen harvoin asiaa ihmeemmin tutkitaan. Kiinteistöllä tai käyttöpaikassa voi sähkön kulutus nousta tai laskea esimerkiksi lämmitystavan muutoksen vuoksi, ja näin käykin tämän tästä vaikka missä. On myös ihan tavanomaista, että muutos tapahtuu äkillisesti ja jää pitkäaikaiseksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Olisihan se kiva, mutta et varsinaisesti tarvitse. Siihen huoneen ainoaan tökkeliin löytyy sopivia tuotteita tätä varten. Pystyt käyttämään vaikka mitä laitteita joko parikaapeliverkolla tai wifillä.
Onkos suositella vähävirtaista halpaa ja pienikokoista wifi-laitetta jolla ton voi tehdä?
Parikaapeliverkko tiedon siirtoon on minulle aivan tuntematon käsite. Eikös tollanen vaadi vielä jotain muunnin laitteen, joka vaatii virtaa? Ei toivottujen Johtojenkin lisäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Parikaapeliverkko tiedon siirtoon on minulle aivan tuntematon käsite.
Lukeminen auttaa verkkoa suunnitellessa.

Mitään ajantasaisia laitesuosituksia en osaa antaa. Omat käytössä olevat wifivehkeet ovat wanhaa serriä(ellei lasketa sitä että käytän toki aina kulloistakin luuria reissutukiasemana läppärille) ja alan ammatillisesta harharetkestä on ikuisuus.

Niitä tuotesuosituksia varmaankin löytyy liiaksikin näin hardware-foorumilla kun kysyt sopivan alueen sopivassa ketjussa ja määrittelet olemassa olevan tilanteen ja toiveesi tarkkaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Lukeminen auttaa verkkoa suunnitellessa.
Joo mä olen käyttänyt ton näkösistä nimityksenä "ethernet- tai RJ45" kaapelia tollaset mulla luultavasti on, ja joo aikoinaan tuli lueskeltua tuostakin Taitaa olla Cat 6 ja vanhemmat Cat5e:tä. Lisäjälkiasentaminen piiloon noilla ei ole mulla enää vähätöinen, vaikka varaputkituksiakin tuli joitain laitettua. Periaatteella "josko tulis jotain uutta mitä ei vielä nyt ole tiedossa".
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Miinusohjatut auton valot on vekkulit.

Valostoren sivuilla opastetaan näin:
Sieppaa.PNG


Voiko alkuperäisten pitkien valojen miinusjohto ylikuormittua, jos ne kytketään noin? Tohon miinukseenhan summautuu alkuperäisten pitkien virta ja lisävalon virta. Autojen alkuperäiset johdotukset ei välttämättä ole kovin paksuja.

Esim. lisävalo 140 W --> 11,7 A teoriassa
alkup. pitkä 60 W/12 V --> 5 A
11,7 A + 5 A = 16,7 A

Sulake (15 A) on alkup. polttimolle menevässä punaisessa johdossa ja releelle menevässä on lisävalon sulake, mutta tuossa kohdassa mihin virrat summautuu ei ole sulaketta.:hmm:

Eli: olisiko parempi ottaa releelle heräte nastoihin 85 ja 86 alkup. pitkien +/- johdoista? Silloin tosin kannattaisi jo kasata johdotus irto osista kuin lähteä puukottamaan valmista johtosarjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Sitä en tiedä kuinka todennäköistä tuo on, mutta ongelmahan on siinä että se varsinainen kuitu on niin helvetin ohutta, ettei iho pahemmin pistä vastaan. Se kuitukaapeleissa sisällä näkyvä millinkymmenyksen paksuinen lankahan on sen varsinaisen valokuidun suojaputki. Jos se kuitu murtuu poikki siellä suojaputken sisällä ja tökkää sormeen, niin se menee ihosta läpi. Tietysti vaatii vielä vähän tuuria että se verenkiertoon menee, enkä tiedä miksi se sydämen pysäyttäisi, jotenkin paljon pahempana pitäisin sen kuidunpätkän päätymistä aivoihin.

Jos tuo on pelkkä tornari, niin sitten se on kyllä uponnut valmistajiinkin, kun tuosta varoittavat. Mä olen laittanut kuitukaapelin päähän jonkun suojan kun olen niitä katkonut.
Kuidun pätkät esim. sormessa on todella ikäviä, koska eivät tulehdu kauhean helpolla. Huomaa vain pistona sormessa kun sormea käyttää, puukolla yleensä joutuu ne pois kaivamaan. Kymmenen vuotta tuli noiden kanssa leikittyä tuossa vuosituhannen alussa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Miinusohjatut auton valot on vekkulit.

Valostoren sivuilla opastetaan näin:


Voiko alkuperäisten pitkien valojen miinusjohto ylikuormittua, jos ne kytketään noin? Tohon miinukseenhan summautuu alkuperäisten pitkien virta ja lisävalon virta. Autojen alkuperäiset johdotukset ei välttämättä ole kovin paksuja.

Esim. lisävalo 140 W --> 11,7 A teoriassa
alkup. pitkä 60 W/12 V --> 5 A
11,7 A + 5 A = 16,7 A

Sulake (15 A) on alkup. polttimolle menevässä punaisessa johdossa ja releelle menevässä on lisävalon sulake, mutta tuossa kohdassa mihin virrat summautuu ei ole sulaketta.:hmm:

Eli: olisiko parempi ottaa releelle heräte nastoihin 85 ja 86 alkup. pitkien +/- johdoista? Silloin tosin kannattaisi jo kasata johdotus irto osista kuin lähteä puukottamaan valmista johtosarjaa.
Lisäkaukovalon miinus auton runkoon tai akun miinukseen, siltä omalta kaukovalolta otetaan vain ohjaus releelle.

Tuossa esimerkkikuvassa ei jostainsyystä lisävalon miinusta ole piirretty ollenkaan.
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
8
Miinusohjatut auton valot on vekkulit.

Valostoren sivuilla opastetaan näin:


Voiko alkuperäisten pitkien valojen miinusjohto ylikuormittua, jos ne kytketään noin? Tohon miinukseenhan summautuu alkuperäisten pitkien virta ja lisävalon virta. Autojen alkuperäiset johdotukset ei välttämättä ole kovin paksuja.

Esim. lisävalo 140 W --> 11,7 A teoriassa
alkup. pitkä 60 W/12 V --> 5 A
11,7 A + 5 A = 16,7 A

Sulake (15 A) on alkup. polttimolle menevässä punaisessa johdossa ja releelle menevässä on lisävalon sulake, mutta tuossa kohdassa mihin virrat summautuu ei ole sulaketta.:hmm:

Eli: olisiko parempi ottaa releelle heräte nastoihin 85 ja 86 alkup. pitkien +/- johdoista? Silloin tosin kannattaisi jo kasata johdotus irto osista kuin lähteä puukottamaan valmista johtosarjaa.
Tuo lisävalon kytkentäkuva on hieman hämäävä. Lisävalolle tuleva miinus kytketään auton runkoon tai suoraan akun miinus napaan. Eli ainut lisäkuormitus mitä tuohon auton pitkien miinusjohdolle tulee on tuon releen ottama virta. Muokkasin kytkentäkuvaan tuon miinusjohdon.
 

Liitteet

Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Lisäkaukovalon miinus auton runkoon tai akun miinukseen, siltä omalta kaukovalolta otetaan vain ohjaus releelle.

Tuossa esimerkkikuvassa ei jostainsyystä lisävalon miinusta ole piirretty ollenkaan.
Tuo lisävalon kytkentäkuva on hieman hämäävä. Lisävalolle tuleva miinus kytketään auton runkoon tai suoraan akun miinus napaan. Eli ainut lisäkuormitus mitä tuohon auton pitkien miinusjohdolle tulee on tuon releen ottama virta. Muokkasin kytkentäkuvaan tuon miinusjohdon.
Tuossa lienee taustalla se, että valmiit johtosarjat on plusohjatuille valoille ja niissä on kolme johtoa: +/- lisävalolle sekä vain yksi herätekarva. Sen takia tuosta kuvastakin varmaan puuttuu neljäs johto, koska siinä koitetaan soveltaa plusohjatuille tarkoitettua sarjaa miinusohjattuun.

Ei valojen kytkentä sinänsä ole epäselvää. Miinusohjatuille taitaa vaan joutua rakentamaan johdot irto-osista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Eilen pukkasi taas taloon savut sisälle vaikka oli ilmastointi suljettuna syttyttelemässä uunia.

Ilmastointikonetta putsaillessani tuli mieleen saisinko siihen tehtyä takkatoimintoa eli sammutettua vain poistoilmapuhaltimen.

Ajattelin laittaa Shellyn etäohjattavan releen tuohon vaiheen (sininen rasti) väliin niin sillähän sen saisi katkaistua tarvittaessa. Ainut mikä tuossa kaaviossa ihmetyttää on tuo miksi puhaltimelta lähtee kaksi nollaa ja toinen kiertää kondensaattorin kautta. Ei kait sen pitäisi aiheuttaa mitään ihmeitä?

WhatsApp Image 2022-09-25 at 14.19.43.jpeg
Ilmanvaihtokoneen kytkentäkaavio

WhatsApp Image 2022-09-25 at 15.07.23.jpeg
Puhaltimen liitin
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tuossa lienee taustalla se, että valmiit johtosarjat on plusohjatuille valoille ja niissä on kolme johtoa: +/- lisävalolle sekä vain yksi herätekarva. Sen takia tuosta kuvastakin varmaan puuttuu neljäs johto, koska siinä koitetaan soveltaa plusohjatuille tarkoitettua sarjaa miinusohjattuun.
Siinä tapauksessa on kyllä nuija joka tuon ohjeen on tehnyt.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ajattelin laittaa Shellyn etäohjattavan releen tuohon vaiheen (sininen rasti) väliin niin sillähän sen saisi katkaistua tarvittaessa. Ainut mikä tuossa kaaviossa ihmetyttää on tuo miksi puhaltimelta lähtee kaksi nollaa ja toinen kiertää kondensaattorin kautta. Ei kait sen pitäisi aiheuttaa mitään ihmeitä?
Toimii noin

Noin periaatteessa konkalla saadaan luotua kolmivaihemoottorin tarvitsema kolmas vaihe yksivaiheiseen sähköön...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ilmastointikonetta putsaillessani tuli mieleen saisinko siihen tehtyä takkatoimintoa eli sammutettua vain poistoilmapuhaltimen.

Ajattelin laittaa Shellyn etäohjattavan releen tuohon vaiheen (sininen rasti) väliin niin sillähän sen saisi katkaistua tarvittaessa. Ainut mikä tuossa kaaviossa ihmetyttää on tuo miksi puhaltimelta lähtee kaksi nollaa ja toinen kiertää kondensaattorin kautta. Ei kait sen pitäisi aiheuttaa mitään ihmeitä?
Väärä kohta, se ei ole nolla vaan vaihe (vaikka piuhojen väreistä voisikin muuta arvata). Katso mallia siitä tulopuhaltimen puolelta miten siinä on termostaatit kytketty. Myös liittimissä on piuhat merkitty L/N/3. Käyntikondensaattorilla tehdään vaihe-eroa, että tällainen moottori ylipäätään pyörii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Väärä kohta, se ei ole nolla vaan vaihe (vaikka piuhojen väreistä voisikin muuta arvata). Katso mallia siitä tulopuhaltimen puolelta miten siinä on termostaatit kytketty. Myös liittimissä on piuhat merkitty L/N/3. Käyntikondensaattorilla tehdään vaihe-eroa, että tällainen moottori ylipäätään pyörii.
Eli kannattais vastaavasti laittaa rele tuonne 2 ja N väliin missä tuo toinen rasti?
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Eli kannattais vastaavasti laittaa rele tuonne 2 ja N väliin missä tuo toinen rasti?
Ei, vaan ihan siihen missä tuo sun alkuperäinen sininen rasti on. "calm" tarkoitti ettei sinne tule kahta nollaa.

E: tai kyllä se tietysti toimii myös tuossa punaisen rastin paikalla, jos se siihen on helpompi laittaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Eilen pukkasi taas taloon savut sisälle vaikka oli ilmastointi suljettuna syttyttelemässä uunia.

Ilmastointikonetta putsaillessani tuli mieleen saisinko siihen tehtyä takkatoimintoa eli sammutettua vain poistoilmapuhaltimen.
Onko pakko saada pysäytettyä vain poistoilmapuhallin, vai riittääkö että pysäytetään koko kone? Tällöinhän asian ajaa mikä tahansa etäohjattava pistorasia, eikä tartte sähköjä sörkkiä.

Mut jos ei niin kuten calm sanoi, rele samaan kohtaan kuin miten kytkentäkaaviossa termostaatti pätkii tuloilmaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ei, vaan ihan siihen missä tuo sun alkuperäinen sininen rasti on. "calm" tarkoitti ettei sinne tule kahta nollaa.

E: tai kyllä se tietysti toimii myös tuossa punaisen rastin paikalla, jos se siihen on helpompi laittaa.
Tarkoitti nimenomaan, että sinisen rastin kohta on väärä, katkeaa vain toinen vaihe siitä. Punainen ruksi on oikeassa kohdassa. Moottorille ei mene kahta nollaa, vaan kaksi 'vaihetta', joista toinen luodaan sillä konkalla.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Kun on LVV:lle tai lämmityksellä Päivä/Yö/Off -kytkin ja kaksitariffisähkö, niin onko se Päivä todellisuudessa Aina? Ei kai se niin ole, että päivä-asennossa sitten yöllä katkeaa kyseiset sähköt? Mitä järkeä siinä olisi? Entä kun kesäisin on aina se halvelmpi "yösähkö" yötä päivää, niin kuinka nuo asennot silloin käyttäytyy?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tarkoitti nimenomaan, että sinisen rastin kohta on väärä, katkeaa vain toinen vaihe siitä. Punainen ruksi on oikeassa kohdassa. Moottorille ei mene kahta nollaa, vaan kaksi 'vaihetta', joista toinen luodaan sillä konkalla.
Ei sillä nyt suurempaa merkitystä ole kumman sieltä katkaisee. Jos sähkön katkaisee laitteen kytkimestä, katkeaa nimenomaan tuo sinisen rastin kautta kulkeva sähkö tuon kaavion mukaan, mitta tosiaan ihan sama kummasta sen katkaisee, kunhan ei katkaise vain yksin tuota konkalle menevää/tulevaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
54
Onko kokemusta mitkä on hiljaisia kontaktoreja kykeytyessään? Hurina ei niinkään häiritse mutta kytkeytymisen pamahtaminen alkaa tympästä.
Kaapissa 8kpl Lovato merkkisiä kontaktoreja joista:
2kpl MCA 22E, 2 kärkeä auki ja 2 kiinni
5kpl MC9 10,
1kpl MC9 01
Johdotuksien perusteella MC9 kontaktoreissa vain 1-6 nastat kytkettynä.
Jos vaikka joskus vaihdattaisi niin tietäisi mitä vaatia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Onko kokemusta mitkä on hiljaisia kontaktoreja kykeytyessään? Hurina ei niinkään häiritse mutta kytkeytymisen pamahtaminen alkaa tympästä.
Kaapissa 8kpl Lovato merkkisiä kontaktoreja joista:
2kpl MCA 22E, 2 kärkeä auki ja 2 kiinni
5kpl MC9 10,
1kpl MC9 01
Johdotuksien perusteella MC9 kontaktoreissa vain 1-6 nastat kytkettynä.
Jos vaikka joskus vaihdattaisi niin tietäisi mitä vaatia.
Mitä niillä kontaktoreilla kytketään? Jos siellä on jotain isoja induktiivisia kuormia, sen on vähän pakko olla aika jyty sen kontin.

Jos ne on kevyitä valaistus tms pikkuluormia, niin esim hagerin kontit melko siivon kuuloisia, lisöksi tarjolla on hurinattomat mallit, joilöe annetaan ää ettämyystakuu, olikohan 10vuotta tjsp, tosin ne tavallisetkin ovat ihan sivistyneitä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
54
Yöajan apurele, kiukaan apurele ja loput lattialämmityksen. Tehot n.1kW luokkaa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Eilen pukkasi taas taloon savut sisälle vaikka oli ilmastointi suljettuna syttyttelemässä uunia.

Ilmastointikonetta putsaillessani tuli mieleen saisinko siihen tehtyä takkatoimintoa eli sammutettua vain poistoilmapuhaltimen.

Ajattelin laittaa Shellyn etäohjattavan releen tuohon vaiheen (sininen rasti) väliin niin sillähän sen saisi katkaistua tarvittaessa. Ainut mikä tuossa kaaviossa ihmetyttää on tuo miksi puhaltimelta lähtee kaksi nollaa ja toinen kiertää kondensaattorin kautta. Ei kait sen pitäisi aiheuttaa mitään ihmeitä?


Ilmanvaihtokoneen kytkentäkaavio


Puhaltimen liitin
Siellähän ohjeessa on takkakytkimelle kytkentäkaavio
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Yöajan apurele, kiukaan apurele ja loput lattialämmityksen. Tehot n.1kW luokkaa.
Noi on kevyitä resistiivisiä kuormia. Tietysti osa ongelmaa voi olla myös se että siellä liikkuu monta kontaktoria yhtäaikaa, joka lisää sitä tömähdystä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
54
Maksimi hehkulamppukuorma 2300 W< meinaako koko relettä vai kykevä kosketinta?
Voisiko ihan korvata releillä, huomattavasti hiljaisempia luulisi olevan
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Maksimi hehkulamppukuorma 2300 W< meinaako koko relettä vai kykevä kosketinta?
Voisiko ihan korvata releillä, huomattavasti hiljaisempia luulisi olevan
Sysäysrele on tarkoitettu valaistuksen ohjaukseen painonapeilla, lämmityskuormien ohjaukseen se on erittäin huono valinta paitsi jos tykkäät jännittää sitä että kuinka monena viikonpäivänä kämppäsi lämpenee.
Tarvitset nimenomaan kontaktorit lämmitinlaitteille (esim. Hager ESC425S), ohjauspiirissä voit käyttää releitä (esim. Hager ERC -sarja)
Noiden moduulimallisten komponenttien sopivuus pitää vielä varmistaa ennen niiden hankkimista koska ne ovat fyysisesti korkeampia kuin nuo nykyiset minikontaktorisi eli vaativat aukon keskuksen kanteen tai riittävän syvällä olevan din-kiskon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Maksimi hehkulamppukuorma 2300 W< meinaako koko relettä vai kykevä kosketinta?
Voisiko ihan korvata releillä, huomattavasti hiljaisempia luulisi olevan
Tuo on kärkeä kohden.

Ei noi hagerin sysärit sen ihmeellisempää ääntä pidä kuin ne kontaktoritkaan. Mutuna sanoisin että noissa on kaikissa sama mekaniikka, erona vain sen rele/kontaktorityypin apukomponentit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Minkä koko- ja hintaluokan hommasta puhutaan kun taloyhtiöön ruvetaan vetämään sisäverkon asuntokohtaista valokuitukaapelointia putkitusten ollessa jo olemassa? Varmasti täysin tapauskohtaista, mutta osaisiko joku heittää jonkinlaisen tuntuman millaisella tuntitahdilla tuollainen kaapelointi etenee per asunto? Ilmeisesti putkituksissa on "risteyksiä" joista sitten jaellaan eri asuntoihin jne.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Minkä koko- ja hintaluokan hommasta puhutaan kun taloyhtiöön ruvetaan vetämään sisäverkon asuntokohtaista valokuitukaapelointia putkitusten ollessa jo olemassa? Varmasti täysin tapauskohtaista, mutta osaisiko joku heittää jonkinlaisen tuntuman millaisella tuntitahdilla tuollainen kaapelointi etenee per asunto? Ilmeisesti putkituksissa on "risteyksiä" joista sitten jaellaan eri asuntoihin jne.
Varmaan alkaen >200€/asunto. Jos putkiin saa puhallettua kuidun, ja haaroja ei ole paljoa. Niin joku pienempi 2-rappua/3-kerrosta, menee parissa päivässä. Mutta sitten 3-rappua/6-kerrosta, jossa joka kerroksessa joutuu paikkoja avaamaan, pitääkin vetää vaijerilla. Niin kustannukset nousee äkkiä >500€/asunto.

Edit: Jos/kun siellä on putkissa vanhat telekaapelit, jotka tarkoitus korvata kuidulla, ja ne myös liikkuu siellä putkessa. Homma nopeutuu huomattavasti. Vähän valmistelevia töitä (mahdolliset luukut valmiiksi auki jne.), ja parhaimmillaan se on tunti/asunto kun kuitu on vedetty/hitsattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Minkä koko- ja hintaluokan hommasta puhutaan kun taloyhtiöön ruvetaan vetämään sisäverkon asuntokohtaista valokuitukaapelointia putkitusten ollessa jo olemassa? Varmasti täysin tapauskohtaista, mutta osaisiko joku heittää jonkinlaisen tuntuman millaisella tuntitahdilla tuollainen kaapelointi etenee per asunto? Ilmeisesti putkituksissa on "risteyksiä" joista sitten jaellaan eri asuntoihin jne.
Kauaahan tuollaisessa ei mene, jos putket on jo olemassa. Riippuu paljon putkituksista, mutta luulen niiden vetän nippuna kuituja, eli vaikka kerroksittain putkeen, silloin varsinaista huoneistokohtaista on vaikea arvioida. Itse arvioisin hinnan olevan varmaan noin 200 - 300€ / huoneisto. Toki jos on isokin yhtiö (yli 50 asuntoa) voi tuo pudota jopa johonkin sataseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Kauaahan tuollaisessa ei mene, jos putket on jo olemassa. Riippuu paljon putkituksista, mutta luulen niiden vetän nippuna kuituja, eli vaikka kerroksittain putkeen, silloin varsinaista huoneistokohtaista on vaikea arvioida. Itse arvioisin hinnan olevan varmaan noin 200 - 300€ / huoneisto. Toki jos on isokin yhtiö (yli 50 asuntoa) voi tuo pudota jopa johonkin sataseen.
Varmaan alkaen >200€/asunto. Jos putkiin saa puhallettua kuidun, ja haaroja ei ole paljoa. Niin joku pienempi 2-rappua/3-kerrosta, menee parissa päivässä. Mutta sitten 3-rappua/6-kerrosta, jossa joka kerroksessa joutuu paikkoja avaamaan, pitääkin vetää vaijerilla. Niin kustannukset nousee äkkiä >500€/asunto.

Edit: Jos/kun siellä on putkissa vanhat telekaapelit, jotka tarkoitus korvata kuidulla, ja ne myös liikkuu siellä putkessa. Homma nopeutuu huomattavasti. Vähän valmistelevia töitä (mahdolliset luukut valmiiksi auki jne.), ja parhaimmillaan se on tunti/asunto kun kuitu on vedetty/hitsattu.
Kiitos vastauksista! Putket on ilmeisesti vedetty jonkin aiemman viemäreihin liittyvän korjauksen yhteydessä ihan valmiutena datakaapelointia varten, eli tyhjiä ovat. Kyseessä 30 asunnon rivitaloyhtiö, mutta kun matka keskukselta nousee pahimmillaan n. sataan metriin niin parikaapelia ei varmaankaan kannata edes harkita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Kiitos vastauksista! Putket on ilmeisesti vedetty jonkin aiemman viemäreihin liittyvän korjauksen yhteydessä ihan valmiutena datakaapelointia varten, eli tyhjiä ovat. Kyseessä 30 asunnon rivitaloyhtiö, mutta kun matka keskukselta nousee pahimmillaan n. sataan metriin niin parikaapelia ei varmaankaan kannata edes harkita?
Kannattaa tutustua Traficomin määräykseen M65, se määrittelee mitä on vedettävä. Kiinteistön sisäverkko | Traficom
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
200
80-luvun rivari jossa autopaikka etuoven edessä, mutta ei yhtäkään pistorasiaa ulkona.
Mietin näin talven tullen että mikä olisi järkevin ratkaisu että saisi auton lämppärille talvella virtaa. Takapihalla on kyllä pistoke mutta jatkoroikkaviritys on last resort. Taloyhtiöltä lupa asennuttaa pistorasia ulos?
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
80-luvun rivari jossa autopaikka etuoven edessä, mutta ei yhtäkään pistorasiaa ulkona.
Mietin näin talven tullen että mikä olisi järkevin ratkaisu että saisi auton lämppärille talvella virtaa. Takapihalla on kyllä pistoke mutta jatkoroikkaviritys on last resort. Taloyhtiöltä lupa asennuttaa pistorasia ulos?
Hyppysähkö on tietty yksi vaihtoehto.

No vitsi vitsi. Mutta ei nyt oikein muuta tule mieleen, kuin ehdottamasi. Mitä muuta se voisi edes olla, kuin asennuttaa pistorasia ulos?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Perkele kun uupuu rakenneilmaisin, kun sitä kovasti tarvis. Minkälaisia arvioita kannattaako tuohon lähteä poraamaan kulmaraudalle 5 cm syvät reiät? Kyseessä elementtitalo ja paksu, kantava naapuriseinä. Itse uskoisin, että sähköputkien sisällä menee suora veto alas pistorasialle, mutta tämä on vain veikkaus.


Jos varovasti poraan sentti kerralla ja yritän kurkkia imurilla puhdistettuun reikään fikkarilla, niin antaakohan siltikään mitään mahdollisuuksia välttää katastrofi, jos sattuu osumaan johtoihin?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Jos tuohon kohtaan meinaat laittaa raudan niin tuskin ei tule osumaan. Muutenkin ura missä nuo menee on täytetty erikseen, paikkaus on pehmeämpi kuin valettu betoniseinä. Vasaralla koputtelemalla luultavasti saa suojaputket näkyviin kaapin reunaan asti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Talossa ei ole ovikelloa, mutta johdot löytyy. Ulos taitaa tulla 2 johtoa, ja sisälle muistikuvani mukaan myös kaksi..saattoi kyllä olla enemmänkin, pitäisi tarkistaa. Tässä on joskus ollut 90-luvulla ovikello, joka on poistettu ja johdot jätetty reikien sisälle. Mitään sisäyksikköä ei ole. Voinko näihin johtoihin liittää uuden ovikellon, vai vaatiiko se jotain ylimääräistä? Toimiiko Saksassa myytävät ovikellot meidän johdotuksissa? Mistä johdot saavat virtansa, jos nämä johdot kulkevat vaan ovikellon napista sisälle? Ovikellolle on oma sulake, joka on irrotettu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Talossa ei ole ovikelloa, mutta johdot löytyy. Ulos taitaa tulla 2 johtoa, ja sisälle muistikuvani mukaan myös kaksi..saattoi kyllä olla enemmänkin, pitäisi tarkistaa. Tässä on joskus ollut 90-luvulla ovikello, joka on poistettu ja johdot jätetty reikien sisälle. Mitään sisäyksikköä ei ole. Voinko näihin johtoihin liittää uuden ovikellon, vai vaatiiko se jotain ylimääräistä? Toimiiko Saksassa myytävät ovikellot meidän johdotuksissa? Mistä johdot saavat virtansa, jos nämä johdot kulkevat vaan ovikellon napista sisälle? Ovikellolle on oma sulake, joka on irrotettu.
Ei oikeen järkeä, kun nykyään on niin hyviä langattomia ovikelloja.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Itse laitoin vastaavassa tapauksessa vanhoihin piuhoihin uuden patterikäyttöisen sisäyksikön johon sai myös langattomia painikkeita ja sivuovelle langaton, kun joskus sieltä yrittää vieraat sisään. Vuoden näyttäisi kestävän langattoman napin paristo ja välttämättä ei huomaa sen tyhjenemistä, joten ihan kiva että etuovella on langallinen. Sisäyksikön paristot näyttäisi kestävän vähintään useita vuosia.

Se langallinen nappihan ei tee muuta kuin sulkee virtapiirin (oli se sitten käyttöjännite summerille tai tulo mikroprosessorille), niin hankala nähdä miten siihen EI saisi ovikelloa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Ei oikeen järkeä, kun nykyään on niin hyviä langattomia ovikelloja.
Laitoin tilaukseen Blink Doorbell -ovikellon jonka voi asettaa langattomaksi tai langalliseksi. Aikaisemmin on nyt ollut 3 eri langatonta ovikelloa, joissa kaikissa joku 30 sekunnin viive. Vieras ehtii jo poistua ovelta ennen ilmotusta. Android-appi on ihan pakollinen, en tuollaista vastaanotinta halua laittaa kun kissalla on joku ovikellotrauma.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Talossa ei ole ovikelloa, mutta johdot löytyy. Ulos taitaa tulla 2 johtoa, ja sisälle muistikuvani mukaan myös kaksi..saattoi kyllä olla enemmänkin, pitäisi tarkistaa. Tässä on joskus ollut 90-luvulla ovikello, joka on poistettu ja johdot jätetty reikien sisälle. Mitään sisäyksikköä ei ole. Voinko näihin johtoihin liittää uuden ovikellon, vai vaatiiko se jotain ylimääräistä? Toimiiko Saksassa myytävät ovikellot meidän johdotuksissa? Mistä johdot saavat virtansa, jos nämä johdot kulkevat vaan ovikellon napista sisälle? Ovikellolle on oma sulake, joka on irrotettu.
Jos siellä on sisällä kumisten paikalla vain kaksi johtoa ja keskusessa kuitenkin syöttö ovikellolle, todennäköisin tilanne on se että nappia painamalla sinne kumistimelle tulee 8vac, niin kauan kun nappia painaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
206
Remontti karkaa käsistä. Alkaa näyttää siltä että mittauskeskus siirtyy ulos. Talossa 1 vaiheinen sähköliittymä (jota ei suurenneta), kuitenkin kaikki ulkokeskukset näyttää olevan 3 vaiheisia. Pystyykö noita edes kytkemään 1 vaihesähköön helposti, vai keksinkö muuta. Sähkömiehen saa paikalle vasta myöhemmin, mutta pitäsi vähän pystyä suunnittelemaan ennen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Remontti karkaa käsistä. Alkaa näyttää siltä että mittauskeskus siirtyy ulos. Talossa 1 vaiheinen sähköliittymä (jota ei suurenneta), kuitenkin kaikki ulkokeskukset näyttää olevan 3 vaiheisia. Pystyykö noita edes kytkemään 1 vaihesähköön helposti, vai keksinkö muuta. Sähkömiehen saa paikalle vasta myöhemmin, mutta pitäsi vähän pystyä suunnittelemaan ennen.
Toki kolmivaiheisen keskuksen kaksi muuta vaihetta voi jättää käyttämättä.

Mutta miksi et halua kolmivaiheliittymää? Ei kai hinnassa ole paljoakaan eroa? Voit kuitenkin pihalla olevasta keskuksesta ottaa sähköä laitteille/koneille, joissa tarvitaan kolme vaihetta. Silti taloon voi tuoda vain sen yhden vaiheen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Remontti karkaa käsistä. Alkaa näyttää siltä että mittauskeskus siirtyy ulos. Talossa 1 vaiheinen sähköliittymä (jota ei suurenneta), kuitenkin kaikki ulkokeskukset näyttää olevan 3 vaiheisia. Pystyykö noita edes kytkemään 1 vaihesähköön helposti, vai keksinkö muuta. Sähkömiehen saa paikalle vasta myöhemmin, mutta pitäsi vähän pystyä suunnittelemaan ennen.
Kolmivaiheiseksi tarkoitetun keskuksen vaihekiskot voi jumpata yhteen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Mutta miksi et halua kolmivaiheliittymää? Ei kai hinnassa ole paljoakaan eroa? Voit kuitenkin pihalla olevasta keskuksesta ottaa sähköä laitteille/koneille, joissa tarvitaan kolme vaihetta. Silti taloon voi tuoda vain sen yhden vaiheen.
Yksivaiheista ei oikeastaan enää edes tarjota kuin kerrostaloihin eikä onneksi aina edes sinne. Eli kyllä itsekin tarkistaisin sen kolmivaiheisen hinnan. Jos (kun) auttamatta 35A tai enemmän yksivaiheisena, voi olla kolmivaiheisena jopa halvempi tai ainakin saman hintainen.
Kokonaan eri asia on, millainen syöttökaapeli kohteeseen tulee mutta jos maahan on jo laitettu, on aivan varmasti kolmivaiheista. Epäilisin kyllä olevan siltikin, vaikka vanhempi syöttö. Olettaen siis kyse olevan jostain muusta kuin jostakin varsin pienestä kesämökkikiinteistöstä.

Kolmivaiheiseksi tarkoitetun keskuksen vaihekiskot voi jumpata yhteen.
Näinhän se on. Pieniä muutoksia voi olla vikavirtasuojien osalta pakko tehdä mutta muuten triviaali toimenpide. Järkevyys taas on sitten oma asiansa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 765
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom