No voi, mutta miksi ihmeessä? Siis miksi laturilla pitäisi olla oma 10A sulakkeensa?Voisiko voimapistorasia poistaa ja johdon päähän laittaa pieni ryhmä keskus tilalle, ja siihen 10A sulakkeet latauslaitteelle ja voimapistorasialle "turhaat" 16A sulakkeet? Nousu vanhoilla johdoilla ja vanhoilla 16A sulakkeilla...
Pitää vaan siirtää se pistorasialle lähtevä johdin siellä katkaisijassa sille tulopuolelle, jolloin katkaisija ei enää katkaise sähköä.Minulla on omakotitalossa ulkopistorasia, jolle on sisällä katkaisija. Millaisella ja minkä nimisellä komponentilla katkaisijan painikkeen voi korvata niin, että katkaisija on aina kiinni? Kyseessä on sellainen puolikas painike, eli samassa pesässä on 2 painiketta vierekkäin. Toinen painike jää käyttöön.
Joo, no tuo olisi suoraviivaisin ratkaisu. Itseä vaan häiritsee, että tuolloin jäisi liikkuva osa, joka ei tee mitään. Ei noihin mitään peitelevyä tai vastaavaa ole, jolla painikkeen voi korvata lisäksi?Pitää vaan siirtää se pistorasialle lähtevä johdin siellä katkaisijassa sille tulopuolelle, jolloin katkaisija ei enää katkaise sähköä.
Vaihtaa kytkimen yksiosaiseksi, varmaan helpoin ratkaisu.Joo, no tuo olisi suoraviivaisin ratkaisu. Itseä vaan häiritsee, että tuolloin jäisi liikkuva osa, joka ei tee mitään. Ei noihin mitään peitelevyä tai vastaavaa ole, jolla painikkeen voi korvata lisäksi?
Se on 5-kytkin eli ns. kruunukytkin eikä katkaisija. Katkaisijoita löytyy mm. sähköasemilta.Minulla on omakotitalossa ulkopistorasia, jolle on sisällä katkaisija. Millaisella ja minkä nimisellä komponentilla katkaisijan painikkeen voi korvata niin, että katkaisija on aina kiinni? Kyseessä on sellainen puolikas painike, eli samassa pesässä on 2 painiketta vierekkäin. Toinen painike jää käyttöön.
No nyt on taas termit vähän paremmin kohdallaanSe on 5-kytkin eli ns. kruunukytkin eikä katkaisija. Katkaisijoita löytyy mm. sähköasemilta.
Sori, oli pakko kun toisessa ketjussa oli puhetta onko ILP pumppu vai kompressori.![]()
Kun nyt termeistä alettiin nillittää niin nillitetään lisää.Voisiko voimapistorasia poistaa ja johdon päähän laittaa pieni ryhmä keskus tilalle, ja siihen 10A sulakkeet latauslaitteelle ja voimapistorasialle "turhaat" 16A sulakkeet? Nousu vanhoilla johdoilla ja vanhoilla 16A sulakkeilla...
Toinen pää riittää, tuo tiivistäminen tehdään siksi ettei siitä virtaa ilma läpi, joka alkaisi kondensoimaan sinne vettä.Sähkärillä ei ollut tiivistemassaa ja ulkoseinän putkessa läpi vietyä mmj:tä ei täten tullut tiivistettyä putkeen. Lupasin tiivistää itse, ettei tartte sen takia enää tänne ajaa.
Tiivistetäänkö putki molemmista päistä vaiko vain sisäpuolelta? Millä kamalla voi laottaa, silikonia olisi kaapissa, kelpaako?
Tuskinpa tulisi sen edullisemmaksi kuin ottaa suoraan se suurempi liittymä, ei se sähkö tule mistään taikalaatikosta vaan verkkoyhtiön muuntopiiristä joka on mitoitettu tietylle kuormitukselle.Onnistuisikohan sellainen jos tekisi uuden talon eli tulevaisuutta varten liittymän sähkökaapeli olisi mitoitettu esim. 50kW tai 150kW sähköauton latausta varten tai maalämpöä varten, mutta olisi vain asennettu 3x35A pääsulakkeet?
En usko sinäänsä että siinä mitään estettä on. Toki laskuttavat isomman liittymän mukaan liittymismaksun.Onnistuisikohan sellainen jos tekisi uuden talon eli tulevaisuutta varten liittymän sähkökaapeli olisi mitoitettu esim. 50kW tai 150kW sähköauton latausta varten tai maalämpöä varten, mutta olisi vain asennettu 3x35A pääsulakkeet?
En tiedä suostuuko verkkoyhtiöt tuohon, aina voi toki kysyä, mutta liittymismaksua se nostaa. Toki jos ottaa rakennusvaiheessa vaikka 63A liittymän ja pienentää sen myöhemmin niin ei ne kaapelia ala vaihtamaan.Onnistuisikohan sellainen jos tekisi uuden talon eli tulevaisuutta varten liittymän sähkökaapeli olisi mitoitettu esim. 50kW tai 150kW sähköauton latausta varten tai maalämpöä varten, mutta olisi vain asennettu 3x35A pääsulakkeet?
Varmasti halutessaan onnistuu, mutta järkeä ei tässä ole. Dc puolen pikalaturi hinnan voit laskea kymppitonneissa. Samoin sähköliittymän perusmaksut nousevat aina mitä suurempi. 63A liittymän mitoitus menee vielä järkevästi omakotitaloon/ei tuo paljoakaan suurempia kustannuksia sähkötekniikan osalta. Kaapelointivaraus tai kaapelointi kannattaa suorittaa ulkomittauskeskukselta, jos semmonen tulossa.Onnistuisikohan sellainen jos tekisi uuden talon eli tulevaisuutta varten liittymän sähkökaapeli olisi mitoitettu esim. 50kW tai 150kW sähköauton latausta varten tai maalämpöä varten, mutta olisi vain asennettu 3x35A pääsulakkeet?
Missäköhän tämä on yleistä tullut joskus työkseni liittymiä teetettyä eikä kertaakaan tällaista tullut vastaan.Ihan yleistä on, että rakennusaikana on isommilla pääsulakkeilla liittymä ja sitten talon valmistuttua vaihdetaan pienempiin, koska perusmaksut halvempia.
Joo, nyt tosin puhutaan sen mittaluokan ylimitoituksesta että pelkkä sulakepohjien vaihto tuskin riittäisi.Ei kai se liittymismaksu sen mukaan määräydy minkä poikkipinta-alainen liittymisjohto asennetaan. Kannattaahan se laittaa yläkanttiin (liittyjän omaisuutta ja asnnetaan liittyjän kustannuksella), vaikka otettaisiin pienin mahdollinen liittymä, niin jos isontamishaluja tulee, niin maksamalla pienimmän liittymismaksun ja halutun liittymän liittymismaksun erotuksen + sulakepohjien vaihdon kustannuksen, saa sen isomman liittymän halutessaan käyttöön myöhemmin.
Ei mitään järkeä säästää liittymisjohdon poikkipinta-alassa ja laittaa juuri sen hetkisen tarpeen mukainen pienin mahdollinen, kun liittymismaksuun se ei vaikuta. Voit asennuttaa vaikka 4x50 AXMK:n ja ottaa 3x25A liittymän, niin liittymismaksu menee sen 3x25A mukaan silti.
Mitenköhän tämä käytännössä menee, kun yleensä verkkoyhtiö omistaa kaapelin tontin rajalle ja asiakas tontin sisäpuolella. Jos haluat isomman kaapelin maksaisitko myös sen verkkoyhtiön pätkän siitä kaapelista, tontilta jakokaappiin (jäisi verkkoyhtiön omistukseen) vai olisiko se asiakkaan kaapeli jatkossa (asiakaan pitäisi tehdä sopimukset kenen tonttien kautta kaapeli menee ja olisi vastuussa siitä kaapelista) vai tehdäänkö verkkoyhtiön kanssa joku vuokrasopimus kaapelista?Ei kai se liittymismaksu sen mukaan määräydy minkä poikkipinta-alainen liittymisjohto asennetaan. Kannattaahan se laittaa yläkanttiin (liittyjän omaisuutta ja asnnetaan liittyjän kustannuksella), vaikka otettaisiin pienin mahdollinen liittymä, niin jos isontamishaluja tulee, niin maksamalla pienimmän liittymismaksun ja halutun liittymän liittymismaksun erotuksen + sulakepohjien vaihdon kustannuksen, saa sen isomman liittymän halutessaan käyttöön myöhemmin.
Ei mitään järkeä säästää liittymisjohdon poikkipinta-alassa ja laittaa juuri sen hetkisen tarpeen mukainen pienin mahdollinen, kun liittymismaksuun se ei vaikuta. Voit asennuttaa vaikka 4x50 AXMK:n ja ottaa 3x25A liittymän, niin liittymismaksu menee sen 3x25A mukaan silti.
Itse olen ainakin kolmessa kohteessa ollut, jossa rakennuasaikana ollut 3x35A ja myöhemmin vaihdettu 3x25A.Missäköhän tämä on yleistä tullut joskus työkseni liittymiä teetettyä eikä kertaakaan tällaista tullut vastaan.
Yleisesti liittymiskaapelin mitoittaminen on liittyjän sähkösuunnittelijan tehtävä ja asentaminen liittämiskohtaan asti on asiakkaan vastuulla. Yleisesti omakotitaloihin käytetty 4x35 AXMK kestää hieman liitettävästä verkosta riippuen jopa 3x80 A nallit, joilla saa reilu 50 kW tehoa irti. Huomioitavaa on toki, ettei tavallisia omakotitalon tontti/pääkeskuksiä juuri löydy yli 63 A pääsulakkeilla.
Harvoin liittymispiste on tontin raja, vaan lähin jakokaappi tai ilmajohtoverkossa lähin pylväs. Liittymispisteestä eteenpäin on liittymisjohto, joka on liittyjän omaisuutta ja vastuulla, oli se liittymispiste eli lähin verkonhaltijan kaappi tai tolppa sitten 50:n tai 5:n metrin päässä mittauskeskukselta.Mitenköhän tämä käytännössä menee, kun yleensä verkkoyhtiö omistaa kaapelin tontin rajalle ja asiakas tontin sisäpuolella. Jos haluat isomman kaapelin maksaisitko myös sen verkkoyhtiön pätkän siitä kaapelista, tontilta jakokaappiin (jäisi verkkoyhtiön omistukseen) vai olisiko se asiakkaan kaapeli jatkossa (asiakaan pitäisi tehdä sopimukset kenen tonttien kautta kaapeli menee ja olisi vastuussa siitä kaapelista) vai tehdäänkö verkkoyhtiön kanssa joku vuokrasopimus kaapelista?
Normaalistihan kaava-alueella sen omakotitalotontin reunalle on liittymiskaapelit tuotu jo siinä vaiheessa kun alueen infra on rakennettu, yleensä axmk 4x25 tai 4x35. Jos tuota liittymäkaapelia haluaa vahvemmaksi sen voi saada vain tilaamalla riittävän ison liittymän.Ei kai se liittymismaksu sen mukaan määräydy minkä poikkipinta-alainen liittymisjohto asennetaan. Kannattaahan se laittaa yläkanttiin (liittyjän omaisuutta ja asnnetaan liittyjän kustannuksella), vaikka otettaisiin pienin mahdollinen liittymä, niin jos isontamishaluja tulee, niin maksamalla pienimmän liittymismaksun ja halutun liittymän liittymismaksun erotuksen + sulakepohjien vaihdon kustannuksen, saa sen isomman liittymän halutessaan käyttöön myöhemmin.
Ei mitään järkeä säästää liittymisjohdon poikkipinta-alassa ja laittaa juuri sen hetkisen tarpeen mukainen pienin mahdollinen, kun liittymismaksuun se ei vaikuta. Voit asennuttaa vaikka 4x50 AXMK:n ja ottaa 3x25A liittymän, niin liittymismaksu menee sen 3x25A mukaan silti.
Tässä onkin sitten mielenkiintoisia kuvioita sähkölaitoksesta riippuen. Saattavat vaatia tontin puolelle paksumpaa johtoa pääsulakkeita kasvattaessa, vaikka itse jättävät tontin rajalta jatkuvan johdon edelleen samaksi vanhaksi "ohueksi" ja oikosulkuvirta riittäisi kevyesti vanhallakin tonttijohdolla uusille sulakkeille. Mutta pakko vaihtaa tontin puolella johto, jos haluaa isommat sulakkeet, koska syyt.Normaalistihan kaava-alueella sen omakotitalotontin reunalle on liittymiskaapelit tuotu jo siinä vaiheessa kun alueen infra on rakennettu, yleensä axmk 4x25 tai 4x35. Jos tuota liittymäkaapelia haluaa vahvemmaksi sen voi saada vain tilaamalla riittävän ison liittymän.
Sähköyhtiöt yleensä mitoittaa tuon kaapelin 63A pääsulakkeelle.
Yleensä liittymisoikeus vanhoille sulakkeille jää voimaan, joten voit vaikkapa huomenna halutessasi palata 3x35A ilman lisäliittymismaksua.Mahdoinko mokata, kun säästin ja pienensin vähän ylimitoitetut pääsulakkeet 25A kokoon varaavasta sähkölämmityksestä luopumisen takia? Ennen sulakkeet oli siis 35A. Joutuuko maksamaan liittymismaksun tai sen erotuksen jos sulakkeita korottaa myöhemmin? Tai voiko tämä riippua verkkoyhtiöstä?
Epäselvää millaisena liittymä rakennettu, kun vanhassa paperissa luki 3x25A mutta myöhemmin muutettu 3x35A kokoon. Yksi sähköauto pitäisi pystyä hyvin lataaman näilläkin nalleilla, kun tuttu latailee teslaakin 25A sulakkeilla ja lämmitys yösähköllä.
Et. Jos ajat vähemmän kuin 400 km joka ikinen päivä ja nukut kuitenkin kotona vähintään 6 tuntia, niin lataat sähköauton ilman mitään ongelmia.Mahdoinko mokata, kun säästin ja pienensin vähän ylimitoitetut pääsulakkeet 25A kokoon varaavasta sähkölämmityksestä luopumisen takia? Ennen sulakkeet oli siis 35A. Joutuuko maksamaan liittymismaksun tai sen erotuksen jos sulakkeita korottaa myöhemmin? Tai voiko tämä riippua verkkoyhtiöstä?
Jos ollaan rakentamassa enemmän, kuin 2 asuntoa sisältävää asuinrakennusta tai yli 35A pääsulakkeilla varustettua muuta sähkölaitteistoa mm. julkiset rakennukset, liike-, teollisuus- ja maatalousrakennukset, ulkoalueet.Kannattaa kustannuksia laskiessa huomioida myös varmennustarkastusvelvollisuus kun mennään yli 35A.
Mikään ei estä etteikö eri paksuisia kaapeleita voisi jatkaa toisiinsa. Usein se asiakkaan ja verkkoyhtiön kaapelikin on jatkettu toisiinsa.Mitenköhän tämä käytännössä menee, kun yleensä verkkoyhtiö omistaa kaapelin tontin rajalle ja asiakas tontin sisäpuolella. Jos haluat isomman kaapelin maksaisitko myös sen verkkoyhtiön pätkän siitä kaapelista, tontilta jakokaappiin (jäisi verkkoyhtiön omistukseen) vai olisiko se asiakkaan kaapeli jatkossa (asiakaan pitäisi tehdä sopimukset kenen tonttien kautta kaapeli menee ja olisi vastuussa siitä kaapelista) vai tehdäänkö verkkoyhtiön kanssa joku vuokrasopimus kaapelista?
Katsotaanko se kuitenkin merkittäväksi muutostyöksi, jos pääsulakekokoa kasvatetaan yli 35 A ja samalla uusitaan kaapelointeja ja keskus...?Jos ollaan rakentamassa enemmän, kuin 2 asuntoa sisältävää asuinrakennusta tai yli 35A pääsulakkeilla varustettua muuta sähkölaitteistoa mm. julkiset rakennukset, liike-, teollisuus- ja maatalousrakennukset, ulkoalueet.
Kuormitettavuus menee ohuemman kaapelin perusteella.Mikään ei estä etteikö eri paksuisia kaapeleita voisi jatkaa toisiinsa. Usein se asiakkaan ja verkkoyhtiön kaapelikin on jatkettu toisiinsa.
Ei tunnu menevän ainakaan kaikkien sähkölaitosten mukaan. Osa voi vaatia pelkän tontilla olevan johdonpätkän vaihtoa paksumpaan sulakkeita kasvattaessa, vaikka jättävät oman yhtä ohuen (ja pidemmän) osuutensa vaihtamatta. Ja mitään syytähän tälle ei tietenkään sähkölaitokselta irtoa kuin, että "pitää vaihtaa, jos haluat isommat pääsulakkeet".Kuormitettavuus menee ohuemman kaapelin perusteella.
Jos oikarivirrat on hilkulla ja se tonttiosuus suhteellisen pitkä tuo voi riittää. Liittymäjohdossa harvoin sen kaapelin kesto on ongelma vaan oikosulkuvirta.Ei tunnu menevän ainakaan kaikkien sähkölaitosten mukaan. Osa voi vaatia pelkän tontilla olevan johdonpätkän vaihtoa paksumpaan sulakkeita kasvattaessa, vaikka jättävät oman yhtä ohuen (ja pidemmän) osuutensa vaihtamatta. Ja mitään syytähän tälle ei tietenkään sähkölaitokselta irtoa kuin, että "pitää vaihtaa, jos haluat isommat pääsulakkeet".
Siitäkään ei ole kyse eli oikosulkuvirta riittäisi todella reilusti. Tästä tuo ihmetys tuleekin, kun mitään perusteluja tuolle vaihdolle ei ole eikä niitä myöskään laitoksen suunnasta irtoa.Jos oikarivirrat on hilkulla ja se tonttiosuus suhteellisen pitkä tuo voi riittää. Liittymäjohdossa harvoin sen kaapelin kesto on ongelma vaan oikosulkuvirta.
Voisikohan asennustapojen erot selittää tuota, nimittäin kuormitettavuus riippuu siitä asennetaanko kaapeli maahan vai talon seinälle ym.Siitäkään ei ole kyse eli oikosulkuvirta riittäisi todella reilusti. Tästä tuo ihmetys tuleekin, kun mitään perusteluja tuolle vaihdolle ei ole eikä niitä myöskään laitoksen suunnasta irtoa.
Edit: Varmaan siellä lukee jossain sisäisessä raamatussa tonttijohdon minimipaksuus vs. pääsulakkeet ja sitä sitten noudatetaan ilman mitään ajattelua asiakkaan osalta eikä voida asiaa myöntää - mutta samaa ei tietenkään noudateta oman osuuden suhteen, koska se maksaa.
Itte laittaisin tähteen. Mutta tää on henk. koht. mielipide että ketjut on aivan perseestä.Liitteenä kuva. Näyttääkö spottiasettelu hyvältä vai miten laittaisitte ja vedänkö piuhat vaan viimeiseen lamppuun saakka vai siitä takaisin pistokkeeseen vai jotenkin muuten?
No tähteä mä mietin ittekkin mutta tulee vaan piuhat 12 spotista niin jumalaton johtonippu yhdistää. Muissa huoneissa on 4 spottia tähdessä ja sekin rupes olemaan jo aika persettä kytkeä kaikki piuhoja yhteen rasiaan. Tällä tavoin saisin piuhahelvettiä pienemmäksi. Ellei sitten tee paria erillistä tähteä jakorasian avulla mutta se vasta haiseva viritys onkin..Itte laittaisin tähteen. Mutta tää on henk. koht. mielipide että ketjut on aivan perseestä.
Miten olisi vaikka 3 tai 4 ketjua tähteen? Piuha määrä pysyy kohtuullisena eikä kaikki pimene kerralla.No tähteä mä mietin ittekkin mutta tulee vaan piuhat 12 spotista niin jumalaton johtonippu yhdistää. Muissa huoneissa on 4 spottia tähdessä ja sekin rupes olemaan jo aika persettä kytkeä kaikki piuhoja yhteen rasiaan. Tällä tavoin saisin piuhahelvettiä pienemmäksi. Ellei sitten tee paria erillistä tähteä jakorasian avulla mutta se vasta haiseva viritys onkin..
Jaa-a, molemmissa päissä samaa settiä eli maassa ja sieltä suoraan lattiabetonin läpi noususta kytkentään. Ja jos tuosta olisi kiinni, niin senkin voisi varmaan kertoa. Toistavat vain samaa, että kun se pitää vaihtaa. No, miksi, ja miksi vain lyhyempi osuus. Ei noita ymmärrä.Voisikohan asennustapojen erot selittää tuota, nimittäin kuormitettavuus riippuu siitä asennetaanko kaapeli maahan vai talon seinälle ym.
Tulee vaan jakorasioita aika paljon.. vai meinaakko että jako tulis aina spotin kohdalta?Miten olisi vaikka 3 tai 4 ketjua tähteen? Piuha määrä pysyy kohtuullisena eikä kaikki pimene kerralla.
Jakeluverkon kaapeleille löytyy standardin liitteestä oma kuormitettavuus taulukko. Muistaakseni siinä johtimelle sallittiin suurempi lämpötila, joka tarjoaa suuremman kuormitettavuuden. Jos jollain on kaapeleiden kuormitettavuuden standardit saatavilla liitteineen voi tarkastaa asian.Jaa-a, molemmissa päissä samaa settiä eli maassa ja sieltä suoraan lattiabetonin läpi noususta kytkentään. Ja jos tuosta olisi kiinni, niin senkin voisi varmaan kertoa. Toistavat vain samaa, että kun se pitää vaihtaa. No, miksi, ja miksi vain lyhyempi osuus. Ei noita ymmärrä.
Itse laittaisin kolmeen riviin tähän tyyliin:Noniin sähkärit.
Olohuone eteinen remppa menossa ja katto purettu ja pari seinää purettu ja nyt pitäis laittaa tunnelmaspotteja kattoon. Spotit on käännettävällä kehyksellä ja GU10 kannalla ja ajattelin laittaa Bilteman älypolttimot (350lm) ja jossain välissä päivittää HUE polttimoiksi.
Mutta kuinka tässä kannattaisi vetää piuhat? Niin että piiri loppuu viimeiseen lamppuun vai niin että se jatkuu vielä lähtöpisteeseen siitä eli tekee ns. loopin. Liitteenä kuva miten suurinpiirtein ajattelin laittaa. Spotteja tulisi n.12kpl mutta en ole niin tarkkaan vielä kattonut, 20kpl mulla on noita kehyksiä varattu. Kattoon tulee myös yksi tai kaksi perinteistä kattolamppua niin olkkariin kun eteiseen.
Liitteenä kuva. Näyttääkö spottiasettelu hyvältä vai miten laittaisitte ja vedänkö piuhat vaan viimeiseen lamppuun saakka vai siitä takaisin pistokkeeseen vai jotenkin muuten?
Ei ole paha tuokaan. Pistetään harkintaan. Itsellä ei ole mitään käryä noiden fiksusta asettelusta..Itse laittaisin kolmeen riviin tähän tyyliin:
![]()
Luuppia ei saa tehdä.Noniin sähkärit.
Olohuone eteinen remppa menossa ja katto purettu ja pari seinää purettu ja nyt pitäis laittaa tunnelmaspotteja kattoon. Spotit on käännettävällä kehyksellä ja GU10 kannalla ja ajattelin laittaa Bilteman älypolttimot (350lm) ja jossain välissä päivittää HUE polttimoiksi.
Mutta kuinka tässä kannattaisi vetää piuhat? Niin että piiri loppuu viimeiseen lamppuun vai niin että se jatkuu vielä lähtöpisteeseen siitä eli tekee ns. loopin. Liitteenä kuva miten suurinpiirtein ajattelin laittaa. Spotteja tulisi n.12kpl mutta en ole niin tarkkaan vielä kattonut, 20kpl mulla on noita kehyksiä varattu. Kattoon tulee myös yksi tai kaksi perinteistä kattolamppua niin olkkariin kun eteiseen.
Liitteenä kuva. Näyttääkö spottiasettelu hyvältä vai miten laittaisitte ja vedänkö piuhat vaan viimeiseen lamppuun saakka vai siitä takaisin pistokkeeseen vai jotenkin muuten?
![]()
Kannattaa huoneen keskellekkin laittaa spotteja (jos ei muuta valaistusta ole katossa), jos haluaa palapeliä tai muuta tarkkaa tehdä niin näkee paremmin, varsinkin jos älyvaloja on niin voi ohjata yksittäin tunnelmaksi.Noniin sähkärit.
Olohuone eteinen remppa menossa ja katto purettu ja pari seinää purettu ja nyt pitäis laittaa tunnelmaspotteja kattoon. Spotit on käännettävällä kehyksellä ja GU10 kannalla ja ajattelin laittaa Bilteman älypolttimot (350lm) ja jossain välissä päivittää HUE polttimoiksi.
Mutta kuinka tässä kannattaisi vetää piuhat? Niin että piiri loppuu viimeiseen lamppuun vai niin että se jatkuu vielä lähtöpisteeseen siitä eli tekee ns. loopin. Liitteenä kuva miten suurinpiirtein ajattelin laittaa. Spotteja tulisi n.12kpl mutta en ole niin tarkkaan vielä kattonut, 20kpl mulla on noita kehyksiä varattu. Kattoon tulee myös yksi tai kaksi perinteistä kattolamppua niin olkkariin kun eteiseen.
Liitteenä kuva. Näyttääkö spottiasettelu hyvältä vai miten laittaisitte ja vedänkö piuhat vaan viimeiseen lamppuun saakka vai siitä takaisin pistokkeeseen vai jotenkin muuten?
![]()
Jakorasialta 3 tai 4 spottia ketjuun. Eli esim siltä yhdeltä jakorasialta lähtee 4 kaapelia, yhden kaapelin perässä 3 spottia. Ja tosiaan ei looppia.Tulee vaan jakorasioita aika paljon.. vai meinaakko että jako tulis aina spotin kohdalta?