Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Tuliterä IDO;n wc-pönttö otettu käyttöön. Huuhdellessa sellainen "ongelma", että huuhtelusäiliön täyttö alkaa pienellä viiveellä. Ensin huuhtelu, ja tovi siitä alkaa säiliö täyttymään. Onko tämä helposti korjattavissa? Äkkiseltään IDO;n sivuilta ei löytynyt ohjetta.
Tämä on ihan insinöörien isolla rahalla suunnittelema ominaisuus. Kysyin tästä Geberitin tekniseltä tuelta koska teimme takuuhuoltoja heille.
 
Ymmärrän täysin.
Minulla on kaksi seinä-wc istuintani kytketty kiinteistön poistoilmanvaihtoon, ja säädetty noin 2,5l/se ilmavirtaus.

Varjopuolena tässä on, että en pitkään aikaan istunnolla haistanut omaa suolikaasua.
Pytty missä on oma ilmanvaihto? Nyt täytyy kyllä myöntää että opin taas jotain uutta..
 
Pytty missä on oma ilmanvaihto? Nyt täytyy kyllä myöntää että opin taas jotain uutta..



Kohdassa 00:43 näkyy 45° kulmassa oikealle ylöspäin oleva musta putki, johon suoraan kytkeytyt 50mm viemäriosat, joten viemäri ko'olla johdin pöntöltä väliseinään sisällä, saniteettitilojen alaslaskukattoon pöntön ilmanvaihtovedot, jossa sitten kytkin ne talon muuhun ilmanvaihtoon.

Tämä musta putki on tarkoitettu Geberitin ylihintaisen aktiivihiilipuhallin-huuhtelunapin toimintoon, ja tällaista mustaa haaraputkea ei löydy yleisesti muista seinärunkomalleista.
Tuohon runkomalliin saa myös pesuautomaatilla olevia wc-istuimia, joita varten tein sähkövaraukset.

Alaslaskukatossa olevassa pöntön ilmanvaihtoputkessa on säätöpelti ja puhdistusluukku, niin pöntön ilmanvaihto on niin kuin kuuluukin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/v2q7VqFe3qA?is=dS4IU3k0HPGeCe4T
 
Viimeksi muokattu:
Kyselen ystäväni puolesta yhtä asiaa.

Hänellä on B-lausunto ja saa sairauspäivärahaa Kelalta. Hänelle on tehty työtarjous 1-2 työpäivästä/kuukausi kesän aikana. Voiko hän ottaa kyseisen lyhyen vastaan ja miten Kela siihen suhtautuu?

Kun asiasta ilmoittaa Kelalle periikö Kela kokonaisen kuukauden sairaseläkepäivärahan pois (pienin mahdollinen) vai vaan kyseisen työpäivän osalta?

Entä jos työpäivä osuu lauantaille/sunnuntaille, jolloin Kela ei maksa sairauspäivärahaa?

Kellään mahdollisesti tietoa tai kokemuksia asian tiimoilta?
 
Kyselen ystäväni puolesta yhtä asiaa.

Hänellä on B-lausunto ja saa sairauspäivärahaa Kelalta. Hänelle on tehty työtarjous 1-2 työpäivästä/kuukausi kesän aikana. Voiko hän ottaa kyseisen lyhyen vastaan ja miten Kela siihen suhtautuu?

Kun asiasta ilmoittaa Kelalle periikö Kela kokonaisen kuukauden sairaseläkepäivärahan pois (pienin mahdollinen) vai vaan kyseisen työpäivän osalta?

Entä jos työpäivä osuu lauantaille/sunnuntaille, jolloin Kela ei maksa sairauspäivärahaa?

Kellään mahdollisesti tietoa tai kokemuksia asian tiimoilta?

Ei kannata lähtä leikkimään ellei kesän jälkee ole sitten työkykyinen.
 
Kyselen ystäväni puolesta yhtä asiaa.

Hänellä on B-lausunto ja saa sairauspäivärahaa Kelalta. Hänelle on tehty työtarjous 1-2 työpäivästä/kuukausi kesän aikana. Voiko hän ottaa kyseisen lyhyen vastaan ja miten Kela siihen suhtautuu?

Kun asiasta ilmoittaa Kelalle periikö Kela kokonaisen kuukauden sairaseläkepäivärahan pois (pienin mahdollinen) vai vaan kyseisen työpäivän osalta?

Entä jos työpäivä osuu lauantaille/sunnuntaille, jolloin Kela ei maksa sairauspäivärahaa?

Kellään mahdollisesti tietoa tai kokemuksia asian tiimoilta?

En lähtisi edes kokeilemaan noilla tunneilla, tai KELAlta kysymään. Varsinkaan jos/kun tarjottu uutta sopparia. Saattavat vielä keksiä laittaakkin ko. paikkaan jonkun pakkotyökokeilun tms. himmelin.

Asia _saattaa_ olla eri. Jos sairauspäiväraha tulee jostain fyysisestä ja/tai eri lupia/kortteja vaativista töistä. Ja tarjottu työ on jotain kotona etänä tehtävää.
Mutta jos tehtävät ovat edes etäisesti lähellä toisiaan, lue. "Kelanämmä" keksii että ne ovat samaa alaa/tehtävää. Niin ei, ei, ei.

>20vuotta sitten (no käytännöt on tietysti muuttunut). Olin 4kk KELAn saikulla (jalka poikki). Sain kuitenkin tehdä huoletta (sillon harvinaista) etätyötä huoletta. Mutta kyllä sekin piti silloin varmistaa.
 
En lähtisi edes kokeilemaan noilla tunneilla, tai KELAlta kysymään. Varsinkaan jos/kun tarjottu uutta sopparia. Saattavat vielä keksiä laittaakkin ko. paikkaan jonkun pakkotyökokeilun tms. himmelin.

Asia _saattaa_ olla eri. Jos sairauspäiväraha tulee jostain fyysisestä ja/tai eri lupia/kortteja vaativista töistä. Ja tarjottu työ on jotain kotona etänä tehtävää.
Mutta jos tehtävät ovat edes etäisesti lähellä toisiaan, lue. "Kelanämmä" keksii että ne ovat samaa alaa/tehtävää. Niin ei, ei, ei.

>20vuotta sitten (no käytännöt on tietysti muuttunut). Olin 4kk KELAn saikulla (jalka poikki). Sain kuitenkin tehdä huoletta (sillon harvinaista) etätyötä huoletta. Mutta kyllä sekin piti silloin varmistaa.

Sitä on joko sairaspäivärahalla tai työkyvytön. Tässä kannattaa muistaa, että laitos on täysin empatia kyvytön ja selityksillä tai välttämättä lääkärin lausunnoillakaan ole yhtään mitään merkitystä.

Vakipestissä voi lähtä kokeileen osapäivärahaa, mutta silloinkin kannattaa olla todella pätevä lääkäri mukana, jolla on asiasta kokemusta ja tietää miten asiat kannattaa kirjata.

Oma vinkki on se, että jos omat tulot on tuosta kiinni ja mikäli sairastelu jatkuu kesän jälkeenkin niin kyllä tuo on oman oksan sahaamista kirjaimellisesti. Ekaksi ukko? kuntoon ja sit katsomaan osa/täyttä työhommaa.
 
Kyselen ystäväni puolesta yhtä asiaa.

Hänellä on B-lausunto ja saa sairauspäivärahaa Kelalta. Hänelle on tehty työtarjous 1-2 työpäivästä/kuukausi kesän aikana. Voiko hän ottaa kyseisen lyhyen vastaan ja miten Kela siihen suhtautuu?

Kun asiasta ilmoittaa Kelalle periikö Kela kokonaisen kuukauden sairaseläkepäivärahan pois (pienin mahdollinen) vai vaan kyseisen työpäivän osalta?

Entä jos työpäivä osuu lauantaille/sunnuntaille, jolloin Kela ei maksa sairauspäivärahaa?

Kellään mahdollisesti tietoa tai kokemuksia asian tiimoilta?

Tulee harkita, että kumpi on elämän varrelle arvokkaampi

1. Tehdä nyt töitä, josta saa hyödykkeenä rahaa tms. hetkessä edistävää.

2. Pitäytyä lausunnon terveydellisessä tilassa niin, että ei ryhdy osoittamaan kyvykkyytensä ja terveydellistä tilaansa sellaiseksi, jossa työeläkevakuutus ja työterveys saisivat todisteita että terveydentilasta huolimatta kykenee töihin tai kykenee saamaan sellaista työtä missä selviytyy B-lausunnon oireista huolimatta.

Tällöin voi saavuttaa tukitoimia terveyden ja koulutuksen edistämiseen, kun ei osoita työkykyään.
 
Kiitos vastauksista.
Asianomaisen henkilön luvalla saan avata hiukan hänen tilannetta lisää. Hän on saanut sairauspäivärahaa kohta 300 päivän ajan ja lääkäri on työkyvyttömyyseläkkeen puoltamisen kannalla, kyseessä parantumaton sairaus, kun kyseinen päivämääräehto täyttyy kesän jälkeen.
Koska tarjottu työaika on pieni, myös siitä saatava palkka on pieni. Sen takia ei kannata lähteä tielle, jossa mahdollisesti odottaisi sairauspäivärahan menetys, ymmärrän kuitenkin ystävääni, sillä hän pitäisi siitä ja olisi omiaan siinä.
 
Tekeekö kotivakuutuksen vastuuvakuutuksella ja oikeusturvalla mitään, jos nämä jo tulevat liiton (TEK) kautta? Vakuutuksien kilpailutus menossa, niin aloin tuota miettimään ja nuo on kuitenkin ~50€ vuoteen.
 
Tekeekö kotivakuutuksen vastuuvakuutuksella ja oikeusturvalla mitään, jos nämä jo tulevat liiton (TEK) kautta? Vakuutuksien kilpailutus menossa, niin aloin tuota miettimään ja nuo on kuitenkin ~50€ vuoteen.
Kannattaa verrata niitä ehtoja, mutta tuo kattaa ainoastaan työsuhderiitojen oikeudenkäyntikuluja ja normaali vakuutuksessa oleva taas todennäköisesti monipuolisemmin.
 
Joskus on tullut kilpailutettua korkeakorkoisia lainoja. Minulle tulee monesta eri paikasta niiden tarjouksiin liittyviä tekstareita. Estän tällaisen lähettäjän joka kerta, jottei näitä tekstareita enää tulisi, mutta tulee silti about viikoittain. Tietääkö joku onko näihin lähettäjillä olemassa joku kiertokeino? Tietävätkö että numero on estetty ja käyttävät eri numeroa lähettämiseen, jolloin se tulee taas perille? Tässä kyse siis niistä lähettäjistä, joiden kohdalla ei näy numero vaan ainoastaan nimi esim. Rahalaitos. Tämä esto tuntuu olevan näiden kanssa yhtä tyhjän kanssa ja Apple on käytössä.
 
Minkähän ihmeen takia amazon.de:llä tällänen ongelma, kun kirjautuu sinne sisälle (yleensä aina pysyvästi kirjautuneena sisään), niin väittää että salasana aina väärin, vaikka joka ikinen kerta sen asentaa uusiksi, ja täysin saman salasanan?
Koittaa jollain helvatan windowsin tunnistuksella kirjautua, mutta sitä en käytä niin salasanalla koittaa kirjautua. Sitten herjaa aina että väärä salasana, vaikka se on se täysin sama ollut... ärsyttää joka kerta vaan tehdä uusiksi ja taas laittaa samat asiat.
 
Minkähän ihmeen takia amazon.de:llä tällänen ongelma, kun kirjautuu sinne sisälle (yleensä aina pysyvästi kirjautuneena sisään), niin väittää että salasana aina väärin, vaikka joka ikinen kerta sen asentaa uusiksi, ja täysin saman salasanan?
Koittaa jollain helvatan windowsin tunnistuksella kirjautua, mutta sitä en käytä niin salasanalla koittaa kirjautua. Sitten herjaa aina että väärä salasana, vaikka se on se täysin sama ollut... ärsyttää joka kerta vaan tehdä uusiksi ja taas laittaa samat asiat.
Jaa-a, eipä oo moista ongelmaa ollut. Tallenna se salasana johonki salasanapankkiin, vaikka selaimeen? Kyllä täs ekana mieleen tulee, että muistat vaa salasanan väärin, jos se kerta vaihtamalla onnistuu. Eli ei oo kirjautumisessa softaongelmaa.

e: "windowsin tunnistus".. se varmaa meinaa jotain passkeytä. Se on ihan, jopa suositeltava, hyvä tapa. Pitä toki ensin ottaa palvelussa käyttöön. Io-techilläkin toi onnistuu nykyää.
 
Millaisella piuhalla saan tämän DVD soittimen liitettyä tietokoneeseen? Toinen on normi SATA-liitin, mutta toinen on joku koko mitä en ole koskaan nähnyt.. ne virtaliittimet mitä powerissa on on huomattavasti pidempiä vaikka ulkonäöllisesti samanlaisia..
IMG20260604112456.jpg
 
Millaisella piuhalla saan tämän DVD soittimen liitettyä tietokoneeseen? Toinen on normi SATA-liitin, mutta toinen on joku koko mitä en ole koskaan nähnyt.. ne virtaliittimet mitä powerissa on on huomattavasti pidempiä vaikka ulkonäöllisesti samanlaisia..
IMG20260604112456.jpg
Siinä on sata liitin ja virta samassa. Ainakin vanhemmissa powereissa tuli tuollaisia mukana mukana.

 
Jaa-a, eipä oo moista ongelmaa ollut. Tallenna se salasana johonki salasanapankkiin, vaikka selaimeen? Kyllä täs ekana mieleen tulee, että muistat vaa salasanan väärin, jos se kerta vaihtamalla onnistuu. Eli ei oo kirjautumisessa softaongelmaa.

e: "windowsin tunnistus".. se varmaa meinaa jotain passkeytä. Se on ihan, jopa suositeltava, hyvä tapa. Pitä toki ensin ottaa palvelussa käyttöön. Io-techilläkin toi onnistuu nykyää.
Se on tuollasessa "pankissa" tallessa, koska on sellane helkutimoine sekamelska kaikkea ettei ulkoa voi muistaa mitenkään. Sieltä se aina tuleekin kopioitua.

Ja nyt kun tuonne amazon.de tilin asetuksiin koitin mennä kattomaan tuota passkeytä, niin kysyy taas sitä salasanaa. Ja sama homma, herjaa että väärin. Vaikka juuri äsken sen laitoin tuon saman salasanan sinne resetin kautta... ja kahteen kertaan, että varmistaa että on oikein. Mutta herjaa että taas väärä muka, vaikka kopioin sen tuolta samallailla mitä resetoinnissa kopioittin.
 
Ok, kiitos. Onko olemassa jotain USB versiota niin saisin entisestä sisäisestä ulkoisen USBn avulla?

Laadusta en mene takuuseen. On myös sellaisia missä on kelkka mukana, itselläkin jossain kaapinperällä sellainen, vanhojen HDD levyjen lukuun.

Edit: Unohdin jo että kyseessä oli dvd soitin, en tiedä tarviiko jotain erikoisuuksia.
 
Ok, kiitos. Onko olemassa jotain USB versiota niin saisin entisestä sisäisestä ulkoisen USBn avulla?
Tuo läppärin DVD-aseman liitin on ns. slimline SATA-liitin missä menee data ja virta (5V jännitteellä) samassa. Eli nuo pari ehdotettua adapteria ei tuohon suoraan käy jo ihan koon puolesta. Alista näyttäisi löytyvän ihan Slimline SATA - USB -adapteriakin: 35CM USB Adapter PC 6P 7P CD DVD Rom SATA to USB 2.0 Converter Slimline Sata 13 Pin Drive Cable For PC Laptop Notebook - AliExpress 7
Toimivuudesta ei sitten tietoa, mutta revikoiden mukaan näyttäisi toimivan ellei nyt ole joku enemmän virtaa haukkaava asema.

Valmiita ulkoisia koteloitakin löytyy johon tuon aseman voi laittaa sisälle: 2 in 1 USB 3.0 Type C Slim DVD External Enclosure 9.5mm/12.7mm SATA To USB CD DVD ROM Optical Drive Case ODD Caddy for Laptop PC - AliExpress
Joku musta kotelointi tuossa ympärillä jo onkin?
 
Mitenkäs mahtaa mennä kun siskolla hajosi puhelin iphone 15 pro max ja sen oli isä ostanut hälle opiskelu aikoinaan osarilla ja sisko on luurin maksanut kun noin olivat sopineet niin kuitti on isän nimissä? Siskolla on if laaja kotivakuutus ainakin mutta olivat ilmeisesti rutisseet kun kuitti ei ole siskon nimissä, tuskin tuollaista luuria korjaavat kun näyttö rikki ja runko ottanut osumaa. Noin 2 vuotta vanha tuo luuri on että mitä kannatanee tehdä? Uutena tuota ei enää saa niin mahtaako tuota kannattaa pistää edes vakuutukseen?
 
Mitenkäs mahtaa mennä kun siskolla hajosi puhelin iphone 15 pro max ja sen oli isä ostanut hälle opiskelu aikoinaan osarilla ja sisko on luurin maksanut kun noin olivat sopineet niin kuitti on isän nimissä? Siskolla on if laaja kotivakuutus ainakin mutta olivat ilmeisesti rutisseet kun kuitti ei ole siskon nimissä, tuskin tuollaista luuria korjaavat kun näyttö rikki ja runko ottanut osumaa. Noin 2 vuotta vanha tuo luuri on että mitä kannatanee tehdä? Uutena tuota ei enää saa niin mahtaako tuota kannattaa pistää edes vakuutukseen?
Kuka tai mikä "rutissut"?
 
Vaharia vaan vakuutusyhtiöön ja korjausarvio tai korvaushinta vastaavasta hakemukseen.
Kuitin nimitiedolla ei ole merkitystä lopputulokseen.
 
Onko noin aidosti? Pitäisi vissiin Fonumiim viedä arvioitavaksi mutta vähän epäilen että korjaisivatko edes. Toki vaikee arvioida uuden hintaa oikein. Pitääkö pyytää mahollisesti isää tekee joku valtakirja tuosta?

Sisko kun ei ymmärrä noista mitään ni halua et puhuu sille valheita..
Miten niin ei korjaisi? Tottakai ne korjaa, sitähän varten ne ovat. Tuo on varmaan vielä jokin 500e puhelin. Vakuutusyhtiöt korjauttaa pääsääntöisesti kaikki iphonet eivätkä anna rahaa / uutta puhelinta.

Mitään kuitteja ei kyllä pitäisi tarvita.
 
Entäs Mastercardin laskutusjakso? Mistä näkee sen pituuden?
Viime huhtikuussa päättyi johonkin ihme 7.5. ja nyt oli toukokuu päättynyt 30.5.
Lähinnä, kun en haluaisi maksaa mitään 2,5€ laskutuslisää vaan pidän kortin pikkuisen plussalla. Olisi kiva tietää tarkka päivä, kun ei tarvitse olla niin tarkka, millä maksaa. Joskus on käynyt vahinko ja olen luullut olevani jo seuraavassa laskutusjaksossa ja ilman lukulaseja maksellut vähän miten sattuu. Sitten tullut joku olematon lasku, mutta kun se maksaa ja sekös pientä ketuttaa!
 
Entäs Mastercardin laskutusjakso? Mistä näkee sen pituuden?
Viime huhtikuussa päättyi johonkin ihme 7.5. ja nyt oli toukokuu päättynyt 30.5.
Lähinnä, kun en haluaisi maksaa mitään 2,5€ laskutuslisää vaan pidän kortin pikkuisen plussalla. Olisi kiva tietää tarkka päivä, kun ei tarvitse olla niin tarkka, millä maksaa. Joskus on käynyt vahinko ja olen luullut olevani jo seuraavassa laskutusjaksossa ja ilman lukulaseja maksellut vähän miten sattuu. Sitten tullut joku olematon lasku, mutta kun se maksaa ja sekös pientä ketuttaa!
Eikös se näy laskulla? ja varmaan myös sopimuksesta käy ilmi.
 
Mistä syytä tänne foorumille jaetaan banneja jollekkin noin niinkuin yleisellä tasolla?
Jatkuvista sääntörikkomuksista kai yleisimmin.
Jengi kirjottelee parin bissen jälkeen vähän vapaasti ja vittuilevaan tyyliin ja napsahtaa varotus.
Seuraava varotus parin viinipullon jälkeen modeille vittuilun jälkeen kun oli saanut varotuksen turhaan.
Tai sitten lukee vain ton mun kirjoittaman ensimmäisen lauseen ja unohtaa noi muut sälät tän lauseen pisteeseen asti.
 
Jatkuvista sääntörikkomuksista kai yleisimmin.
Jengi kirjottelee parin bissen jälkeen vähän vapaasti ja vittuilevaan tyyliin ja napsahtaa varotus.
Seuraava varotus parin viinipullon jälkeen modeille vittuilun jälkeen kun oli saanut varotuksen turhaan.
Tai sitten lukee vain ton mun kirjoittaman ensimmäisen lauseen ja unohtaa noi muut sälät tän lauseen pisteeseen asti.
Saisivat näyttää jossain koostetusti viestit mistä on tullut banneja. Porukka voisi paremmin opetella rajat minkä reunalle tanssia astumatta yli.
 
Saisivat näyttää jossain koostetusti viestit mistä on tullut banneja. Porukka voisi paremmin opetella rajat minkä reunalle tanssia astumatta yli.
En nyt tiedä pitääkö ihan niiden viestien näyttämiseen asti lähteä, mutta jokin vähän tuohon suuntaan tehty yleisohje bannien välttämiseen olisi jees.
Tässä tulee ainakin yks asia ongelmaks... Kuka oikeasti lukee sääntöjä, tai noudattaa niitä näinkin yleiseen keskusteluun venyvällä forumilla?
 
En nyt tiedä pitääkö ihan niiden viestien näyttämiseen asti lähteä, mutta jokin vähän tuohon suuntaan tehty yleisohje bannien välttämiseen olisi jees.
Tässä tulee ainakin yks asia ongelmaks... Kuka oikeasti lukee sääntöjä, tai noudattaa niitä näinkin yleiseen keskusteluun venyvällä forumilla?
No ei kai tuohon nyt mitään hirveän tarkkoja ohjeita ja sääntöjä tarvitse kirjoittaa tai vastaavasti lukea. Ihan perus käytöstavat pätevät aika hyvin foorumeillakin eli ei vittuile ja vänkää joka asiasta, hauku tai mene henkilökohtaisuuksiin jne. Eli käyttäytyy niin kuin oikeassakin elämässä käyttäytyy. Tietty on niitäkin ihmisiä jotka eivät julkisilla paikoillakaan osaa käyttäytyä kunnolla ja siellä moderaattorin sijaan bannia jakavat vartijat, järjestyksenvalvojat ja poliisi.
 
Onko jotain MSN-tyylistä uutiskokoelmasivua jonka voisi laittaa selaimen etusivuksi?

Samantapainen kuin Ampparit.com tai high.fi, mutta otsikot on AI:llä tehty vähemmän klikkiotsikoiksi.
 
Applen vehkeet. Miten saan äänet b&o laitteesta ulos? Tyttöjen äiti tuli käymaan. Ei näy mun iMacissä. Pitäis olla samassa verkossa. En oo käyttäny puoleen vuoteen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 379
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom