Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vihuri, 27.10.2019.

  1. renpeli

    renpeli

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Kerran olen saanut vastaavaa palvelua.
    Kyseessä oli siis pikkupaikkakunnan koulumatkareitti.
    Olin viimeinen bussissa ja kotio päin menossa. Pysäkkini oli reitin loppupuolella. Hieman ennen pysäkkiäni kuski kysäisi missä päin asun, että voisiko hän viedä minut lähemmäksi kotiani. Siinä sitten poikettiin hieman reitiltä ja pääsin muutaman sata metriä lähemmäksi kotia. Kyllä jäi hyvä mieli ja tapahtuma muistiin :)
    Tämä kyseinen kuski oli muutenkin erittäin mukava. Aina hymy korvissa ja jaksoi moikkailla iloisesti jokaista matkustajaa mennen tullen.
     
  2. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Valitettavasti en ole taksi, joten ajan auton viimeisen vuoron jälkeen suoraan varikolle. Tsekkaan toki sammuneet etteivät joudu hankaliin tilanteisiin varikolla.
    Siinä säikähdyshuuto kuulemma pääsee siivojalta ja ex-sammuneelta, jos kohtaavat :D
     
    Tonnin Seteli ja Mika tykkäävät tästä.
  3. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ajonäyte (pikkuautolla) annetaan ennen kurssille hyväksymistä ja siinä kokenut hemmo tsekkaa mm. liikennemerkkien havainnoinnin ja liikennesääntöjen noudattamisen, kiihdytykset, jarruttelut jne.

    Aika moni karsiutuu kuulemma jo tuossa vaiheessa. Ajetaan STOP- merkistä pysähtymättä jne.

    Ei tarvitse montaa kolaria ajaa, kun firma toteaa, että olipas sattuma, kun tällainenkin sattui näin viimeisenä työpäivänä :)

    e:
    "kelpaako sellainenkin koulutukseen joka on tyyliin ajanut autoa viimeksi 10 vuotta sitten"

    Tottakai. Kurssille vaan.:tup:
     
    Viimeksi muokattu: 10.12.2019
    Jauho_81 tykkää tästä.
  4. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tänään toinen huilipäivä ja huomenna sitten alkaa yövuorotulitus. Lienen jotenkin häiriintynyt, mutta kaipaan jo rattiin ja vieläpä, kun torstai-ilta alkaa 4 h teliautoilulla :D
     
    Centteri ja joku tykkäävät tästä.
  5. aaqee

    aaqee

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mitenköhän tuo oikeasti menee logistiikka-alalla kun huolimattomuudesta ei ole syytä potkuille. Normaalissa työpaikassa saa mokailla ja opetella aika huolella ilman pelkoa varoituksista tai potkuista.

    e: lisäkysymys; miten on ohjeistettu tekemään jos itse ajat risteyksessä jonkun perään? Pitääkö odotella poliisit kirjaamaan tapahtuma
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2019
  6. colkoni

    colkoni

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    28.02.2017
    Heh, olen varmaan ollut saman kuskin kyydissä. Viimeksi istuin edessä ja kuuntelin kun kuski puhui itselleen kovaan ääneen sekä tervehtii kaikkia huutamalla TERVE!!
    :lol: itselle jäi vaikutelma että ei kaikki muumit ole laaksossa. Mutta ei valittamista ajoi kuitenkin hyvin.
     
    living_death tykkää tästä.
  7. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  8. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Minulle tuli kerran asiakkaaksi nuori tyttö, joka maksoi 50 e setelillä. Ilmeisesti ajatteli, että bussisetä päästää 2 € maksusta. Ehei, minäpä ladoin sitten 9x5 euroa seteleinä ja kolme euroa kolikoina.
     
    living_death tykkää tästä.
  9. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    "Hieno homma, Hermanni."
    Teliautolla paskominen (=peruuttelu yleisillä teillä) on vielä enemmän nou nou kuin lyhemmillä. Tuollaisen perä kääntyy jyrkissä käännöksissä 1,4-1,5 m sivusuuntaan. Siinä on lähtenyt mukaan pysäkkikatoksia, kolhittu pysäköityjä autoja jne. Ja ehkä mummojakin kaatunut, mutta tuo on huhupuhetta :)
     
  10. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No kyllähän peräänajaja maksaa yleensä. Ei siihen poliisia tarvita toteamaan. Eli tehdään sitten vahinkoilmoitus. Senkin takia pitää olla aina kuulakärkikynä valmiina rintataskussa :)

    Ja tuohon huolimattomuus-dilemmaan: Veikkaan, ettei mokailijat ole kuuminta hottia vaikkapa linjakilpailutuksen hävittyjen linjojen tilanteissa kun kuljettajia siirrellään yhtiöstä toiseen :D
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  11. Devnullable

    Devnullable

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nythän on varmaan kyse tästä henkilöstä Onko Sofia Suomen positiivisin bussikuski? Matkustajat innostuivat: ”Nyt on asenne kohdallaan”

    Onhan se mukavaa, että kuljettaja moikkaa (itse tervehdin kuljettajaa aina), mutta tällä tapauksella menee kyllä vähän yli. Sillä vaan, että vähän vähemmälläkin äänenkäytöllä selviää.

    Googlettamalla nimeä löytyy vähän enemmän tietoa henkilön taustoista. Selittää ehkä vähän tuota extroverttiutta...
     
    Muumi tykkää tästä.
  12. lil' samson

    lil' samson

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näin kerran hakiessani supermarketista lounasta kummia. Bussi oli lähdössä postitalon ja vltavan välissä olevalta kadulta eteenpäin(ei finskin stopeilta, enkä tiedä miksi bussit seisoivat siinä kohtaa jonossa). Kuskin kääntäessä bussia liikkeelle osui perärunko postitalon puolen kaiteeseen ja kuului melko kovat kirskumiset. Heilutin kättä kuskille ja näytin sormella kaidetta, niin pystyin lukemaan kuskin huulilta "voi vittu"
     
    Vihuri, Tonnin Seteli ja joku tykkäävät tästä.
  13. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 589
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ymmärrän kyllä, että pääsääntönä on ettei linjalla peruutella. Riski on suuri jo muun liikenteen takia.

    Silti ihmettelen tätä narratiivia. Autoissa on peilit ja perustasoa edistyneempi kuljettaja kyllä pystyy ensinnäkin etukäteen näkemään, mahtuuko auto kääntymään kulloisestakin välistä, peruuttamaan törmäämättä kiinteään esteeseen ja vaihtoehtoisesti ymmärtämään, että tässäpä ei nyt peruutella vaan ajetaan niin pitkälle eteenpäin kuin tarve on. Ilmeisesti auton käsittelytaidon taso on oletusarvoisesti niin ala-arvoinen, että uusi normaali on jotain aivan mielenvikaista.

    Peräylitys ja oikaisu olivat ennen ihan normaaleja tekijöitä, jotka kuljettajan piti huomioida normaalissa ajossa kuten vaikkapa kulmaan peruuttamisessa tai helvetti sentään risteyksessä kääntymisessä. Nyt ne ovat jotain salaperäistä magiaa, jota ei voi ennalta arvata vaan jätetään joko peruuttamatta tai sitten peruutetaan silmät kiinni ja pysähdytään kun rutinaa on kuulunut hetki tai auto on pohjastaan kiinni.

    Ennen ajattelin, että kun bussit ohittavat esimerkiksi liikennemerkkejä melkein lasia raapien, ei matkustajilla ole huolta. Kuski vaan osaa. Nyt olen alkanut herätä siihen, että ehkä kannattaisikin istua käytäväpaikalla tai seistä. Jos siitä mennäänkin tuurilla, kun aina ennenkin on tästä kohtaa päässyt törmäämättä. :D Mitään rasistista en tietenkään aio tässä yhteydessä sanoa.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  14. joku

    joku

    Viestejä:
    998
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onhan sitä sivulasitkin hajonneet busseista, jotka ovat liian jyrkästi lähteneet pysäkiltä samalla murjoen pysäkkikatoksen.
     
    Tonnin Seteli ja Vihuri tykkäävät tästä.
  15. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Bussit seisovat Elielinaukiolla kaiteen vieressä silloin, kun purkulaiturit / pikapysäköintipaikat ovat täynnä. Ja kyllä, teliautolla kun tuosta lähtee jyrkästi kääntäen vapautuneeseen laituriin niin kaide ja auton perä ottavat kontaktia. Siinä on muuten lähes päivittäin tai ainakin viikottain uusi vamma kaiteissa. Ne sitten korjataan ja ei mene kauaa, kun...

    No, pitää todeta, jotta ajotaidot ja -asenteet eivät ihan kaikilla kollegoillani ole työn vastuullisuuden vaatimalla tasolla. Ja kun kuljettajapula on krooninen, on vissiin pakko roikottaa palkkalistoilla sitä "ei-niin-välttämättä-parasta-a-ryhmää". En muutakaan selitystä tuolle näin äkkiseltään keksi.

    Juurikin niin. Ja yllätys, taas kerran teliauton kuski aiheuttajana :tup:
     
    Tonnin Seteli, lil' samson ja joku tykkäävät tästä.
  16. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Joku (e: en tietenkään syytä Sinua, @joku :)) oli kekseliäästi oksentanut keskiovien vieressä olleeseen roskikseen ensin irroitettuaan sen sunnuntaina aamuneljän jälkeen, pikkuisen oli roiskunut toki lastenvaunuosaston lattiallekin, jonne hän sitten oli hylännyt "satsiastian".
    Onneksi oli viimeinen sivu, josta vein auton sitten varikolle pesuun. Aika makoisat hajut.

    Itse en ehtinyt live-tapahtumaa todentamaan, koska satoi vettä ja räntää ja näkyvyys ulos oli huono.

    Arvaisin, että kyseessä oli apinakännissä ollut neitokainen, joka ei saanut enää sanaa suustansa saati matkalippua esitettyä bussiin astuessaan, kunhan toljotti ovella vain anovasti. Kyytiin vaan ja tässä oli kiitos :D
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2019
    mölyä ja joku tykkäävät tästä.
  17. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muistan elävästi kun teini-iässä tulin yöbussilla baarista kotiin Tampereella ja alkoi oksettaa oikein voimalla. En halunnut jäädä pois kyydistä koska seuraava bussi olisi mennyt vasta tunnin päästä ja ulkona oli kova pakkanen. No, mulla oli koulureppu mukana niin avasin sen ja yrjösin sinne sisään. Kanssamatkustajat onneksi antoivat nenäliinoja suupielten pyyhkimiseen. Kun jäin bussista pois, kuski huusi että kannattaa pestä se reppu ennen kuin menet kouluun :rofl:
     
    FrozenRandom, Taikaorava, Rensu ja 9 muuta tykkäävät tästä.
  18. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    655
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tänään oli tullut tietoa liikennöitsijältä, että kyseessä oli keski-ikäinen aikuiskoulutuspuolella oleva harjoittelija ja kyseinen kuski lopetti ajelut sitten siihen päivään eikä enää tule ajamaan heillä.

    Tulee kyllä nopeasti mieleen, että varmaan muitakin ongelmia tai ominaisuuksia että tuli samantien ei-haluttu-henkilö. Toki moka oli aika majesteettinen etten sinänsä ihmettele sillä jos tuollainen käy niin mitä jos seuraavalla kerralla jotain sattuu ihmiselle.
     
  19. Corle

    Corle

    Viestejä:
    312
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän rattimies on rattimies.



    Mutta siltikin uskoisin, jos tuokin kuski keskusta-aluella ajaisi harhaan niin jos vain vaihtoehtoinen reitti löytyy niin valitsee sen ennemmin kuin rupeaa peruuttelemaan liikenteen keskellä. Kun siellä on kuitenkin niin paljon enemmän muuttujia ihan kävelijöistä lähtien.
     
    fabled ja joku tykkäävät tästä.
  20. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Mihin tapahtumaan tuo ylempi kommenttisi liittyy?
     
  21. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    655
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
  22. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 081
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Hienosti sujui käännös, mutta on tuo yhdistelmäkin on sopivan lyhyt tuohon tarkoitukseen ja metsäteillä on pakko osata peruuttaa ja kääntää pienessäkin tilassa. Tukkiautokuskit tuon osaa, mutta en usko, että tuollainen käännös onnistuu ihan joka rekkapenalta.
     
    joku ja Vihuri tykkäävät tästä.
  23. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    "Kuljettaja oli keski-ikäinen alanvaihtaja, joka oli Tredusta parin kuukauden harjoittelujaksolla. Ajettuaan vahingossa risteyksen ohi hän yritti tehdä U-käännöstä Hatanpään valtatiellä ikävin seurauksin."

    Ikävä tapahtuma, mutta aiheuttajana *oikein ajettuna* kunnon auto (teli-Scania) :D

    Ja tosiaan, ei tehdä yleisillä teillä linja-autoilla U-käännöstä eikä peruutella, eihän? :tup:
     
  24. drealz

    drealz

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    16.03.2017
    Olin n.30v sitten reilu 10v poikanen ja tulossa koulusta bussilla, ei ollut enää kyydissä muita kuin minä ja kuski niin bussista katkesi kaasuvaijeri n. 2km ennen pysäkkiäni, joka oli huoltoaseman vieressä. Kuskin kanssa siinä ihmeteltiin moottoria (johon pääsi käsiksi bussin käytävällä olevasta luukusta) ja sanoin että minä voin vedellä kaasua kun sinä ohjaat että päästään huoltamolle. Jotain se taisi sanoa että osaatko varmasti ja ole nyt varovainen tjs. mutta niin me mentiin sinne huoltamon pihaan. Oli pikkupoikana kyllä hieno fiilis kaasutella bussia. Ei taitaisi tänä päivänä enää onnistua?
     
    Muumi, Jomppeli, Sienimies ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  25. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    747
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ei ollut oikein kuskilla ongelmanratkaisukykyä jos tuollaiseen lähti, tuossa olisi paljon helpommalla päässyt jos olisi ajanut linja-autoaseman korttelin ympäri. Eikä Viinikan liikenneympyräkään olisi ollut kamalan kaukana.

    Mutta ainahan maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu ja tapahtuu, vai miten se nyt oli.
     
  26. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Juuei. Moottori takana jne.

    Mielestäni oikein toimiessa, ajetaan vaan niin kauan väärään suuntaan, kunnes löytyy kunnon kääntöpaikka. Juu kuumotteleehan se, olen kokenut. Mutta silti. Nopein ratkaisu kuitenkin..
     
  27. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    854
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuo on ihan "helppoa" vielä.

    Itsellä voiton vie oikeasti taitavan modulikuskin peruutukset.Muutaman kerran leikkinyt tällaisella combolla ja hetken saa miettiä vaikka olet yhdistelmällä peruutellut.

    xlarge-16147388.jpg
     
    Corle, mölyä, Vihuri ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  28. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    378
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Onneksi olkoon, 55 vuotta ja kaipaa rattiin, alalla työharjoittelun jälkeen (?) 2kk :confused:

    -Meikä ajoi HSL-paskaa karvan alle 5 vuotta ja alle vuoden jälkeen olin jo aivan kypsä tohon hommaan. Koskee siis HSL-ajoa, ei "pitkää matkaa", ei Tampereen Nyssejä tai muitakaan (aivan eri maailma jota matkustajat tuskin ymmärtää...). Tuli koettua HSL ihan koko skaalaltaan, kolmessa eri talossa oleminen, "semimaakunta-ajo" (Tuusula, Kerava, Hyrylä, Kirkkonummi ym.), lähiöajo (Espoo, Vantaa), entinen "kutsuplussa" (pikkubussit) sekä Hki:n ydinkeskustassa hierominen. Kirkkonummea ja kutsuplussaa lukuunottamatta touhu oli aivan jäätävää paskaa. Kirkkonummi ja kutsuplussa mittareillakin jäätävää paskaa, jos mittareiksi ottaa pelkän vapaa-ajan puutteen ja aivan jatkuvan töissä istumisen...

    Olet nähtävästi vaihtanut alaa suht säännöllisistä "toimistohommista" (IT ym.) kuljetusalalle. Jos tulee jotain kysyttävää mitä toi ammatti tekee sulle, sun terveydelle, sun sosiaaliselle elämälle tai ylipäätään arjelle vähänkään pidemmässä juoksussa niin kysy minulta :geek:

    Päivitä ihmeessä tätä triidiä niin pitkään kun alalla jaksat ja kirjoittele tänne myös sitten kun alkaa vituttamaan :tup:
    Kuukauden työlista saattoi olla vaikka tällöinen:

    VP
    VP
    04.35-16.25
    05.05-16.58
    06.00-12.00
    04.48-16.40
    15.35-01.35
    14.30-22.30
    VP
    05.55-17.40
    05.15-17.00
    06.00-11.00
    04.55-15.45
    VP
    04.35-16.25
    12.30-23.05
    14.35-21.30
    15.30-22.30
    VP
    VP
    14.35-21.30
    06.35-18.18
    05.15-17.00
    04.35-16.25
    VP
    06.35-18.18
    14.35-21.30
    VP

    Huomio noista työajoista! Bussikuskin työaikaan ei siis lasketa esimerkiksi 06.00-18.00 työpäivästä 12 tuntia eikä ylitöitä. Siitä vähennetään ainakin tunnin safkis sekä erinäköisiä "odotuksia" eli "venttatunteja" eli aikaa jolloin et istu bussin ratin takana liikenteessä, mutta jota et myöskään pääse kotiin (tms.) vaan istut jossain taukotilassa tai bussin kääntöpaikalla tai varikolla peukaloita pyörittelemässä. Tämä ns. "ventta-aika" voi olla kaikkea 15min ja vaikkapa 2 tunnin välissä, mitään maksimimäärää sille ei TES:ssä ole kunhan varsinainej työpäivä ei kestä yli 12 tuntia. Eikä tätä ventta-aikaa lasketa mukaan bussikuskin 160h/kk työmäärään (vrt. toimistohermannien 150h/kk eli reilu 1 työpäivä vähemmän jokainen kuukausi). Nämä venttatunnit voivat kasvattaa työtuntien määrän kuukaudessa aivan jäätäväksi, tästä lisää alla:

    Omalla kohdalla PL / Kirkkonummi noista ns."ventoista" kertyi pahimmillaan extraa 13h / 2vk-jakso eli +180h/kk, pahimmillaan ~190h/kk. Tuohon päälle vielä jokaiselta työpäivältä TES:n mukainen maksimimittainen palkaton ruokatauko, 1h. Eli kaikki nämä yhteen laskettuna bussikuskina pääsi nauttimaan +200h/kk työpaikalla olemista. Ja näistä ei siis makseta mitään useimmille tehdas / ym. duunareille tuttuja +50 / +100% ylityökorvauksia - sellaisia kun ei bussialalla ole. Bussikuskia voidaan istuttaa dösän ratissa / työpaikalla (jo mainitut ventat) ajo- ja lepoaikojen puitteissa vaikkapa 12h+12h+10h+5h+12h+12h -työputkia josta et saa minkäänlaisia ylityökorvauksia - pelkkää perustuntipalkkaa. Kunhan tuossa putkessa se varsinainen ajaminen eli voidaanko sanoa "oikea työaika" ei ylitä työ- ja lepoaikalainsäädännön sallimaan.

    Vertailun vuoksi istun nyt onnellisena "atk hommissa" toimistolla, liukuvalla työajalla 37,5h/viikko eli "ruokatuntien" kanssa sen perus 160h/kk. Näitä kahta lukua (bussialalla jopa +200h/kk vs toimistoalalla 160h/kk) vertaamalla voi maallikkokin ymmärtää sen, että bussikuskin yksi "työkuukausi" vastaa työajoiltaan jopa yli viittä (5) viikkoa toimistohermannien töissäoloa (!!). Tuo on täysin sairas aika eikä se siis ole mitään "kiire / tilaus / sesonki"-extraa vaan alalla täysin normaalia, kuukaudesta toiseen jatkuvaa skeidaa. Varsinkin ottaen huomioon sen, että bussikuskina sinun tehokas työaika on juurikin sen esimerkiksi 10h 15min/vrk mitä ns. ajosarjalapussa lukee, siinä ei ole yhtään löysää tai "omaa aikaa" tehdä mitään muuta kuin työtä. Toimistohommissa (ym.) tehokas työaika on ihan jotain muuta kuin 7,5h/vrk... Haluaisin nähdä sen IT-hepun joka hakkaa koodia 10h 15min ihan putkeen 6pv jakson, sitten yksi vapaa ja taas 5pv 06.00-17.00 koodin takomista ilman mitään netissä surffailuita, työkavereiden kanssa jutteluita, siviiliasioiden hoitamisia - siis yhtään mitään muuta kuin koodin hakkaamista. Ei vastaavaa "toimistoalaa" yksinkertaisesti ole, siksi sitä on maallikon äärimmäisen hankalaa käsittää kuinka raskasta (henkisesti ja fyysisesti) jonkin niinkin yksinkertainen asia kuin bussikuskin duuni oikeasti on.

    Noihin työtuntimääriin tulee tottakai päälle vielä työmatkat: Itse muutin ~8km päähän bussivarikolta, oma työmatka oli ~12min. Sen sijaan osa työkavereista tuli duuniin jopa 50km päästä ja ruuhka-aikaan / hankalalla kelillä / ym. työmatka oli tunti (per suunta) kaiken tämän paskan päälle.

    Lopputulemana olet niin väsynyt (fyysisesti JA henkisesti) sen vähän vapaa-ajan mitä sulla on ettet jaksa tehdä juuri mitään. Mitään et saa aikaiseksi, mitään harrastuksia ei voi olla. Pää on sekaisin jatkuvasta epäsäännöllisen vuorotyön aiheuttamasta, jopa 24h tunnin vuorokausirytmin heittelystä. Eli pääset töistä vaikkapa 3am niin ylihuomenna sulla soi kello 3am. Bonarina olet aina töissä kun olisi jotain sosiaalista tapahtumaa. Minulta jäi alle 5v alalla olon aikana väliin kahdet frendin häät + niihin kuuluneet polttarit, parit "kolmikymppissynttärisetit" ja lukuisat muut sosiaaliset tapahtumat, illanistujaiset, kavereiden grillikekkerit ym ym. Kun pääsin bussialalta viimein pois huomasin että ennen todella laaja kavereiden, tuttujen ja puolituttujen porukka oli tippunut murto-osaan. Minnekään ei enää tullut kutsuja kun en ollut vuosikausiin ikinä päässyt mihinkään, kukaan ei soitellut mulle, ei jutellut FB:ssä mitään. En enää edes tiennyt kenelle soittaa jos halusin vaikkapa LA-iltana parille pubiin tai jonnekin. Ja ikää mulla oli bussitouhujen aikaan about 32-37v eli omasta mielestä melkein parhaimmassa mahdollisessa iässä.


    Fygeä kyllä bussialalla tulee, suht helposti pääsee 0-4v kokemuksellakin (huonoin palkkaluokka) sinne 45ke/v ansioihin. Itsellä meni 50k rikki sen kummemmin yrittämättä, vähän vapaa-aikaa VP-töillä huoratessa ja ajotoimistoa auttaessa tavoilla jotka tosin eivät kestäisi päivänvaloa tai ajo-lepoaikojen suurennuslaseilla tarkistelua.

    Ainoa plussa bussialalla oli se, että kuljettaja saa vuodessa 13 x kk-liksan, koska alan palkkakierto seuraa 2-viikkoiskalenteria eikä teollisuusaloilta ym. tuttua "kuukauden 1. ja 15. päivä"-systeemiä. Tolla tavalla sai ihan kivasti 2 x vuodessa (joulu- ja kesäkuut) kalenterikuukauden aikana jopa 4500e nettona käteen kun oppi ajoittamaan tuon vapaapäivätöiden ja muiden huoraamisen oikein. Eli kolmen "kaksiviikkoisjakson" palkka tilille yhden kalenterikuukauden (asumisen kulut, laskut ym) aikana. Kyllä sillä sitä Cheekin mainitsemaa parempaa Seppälää osti jos vapaa-aikaa olisi jäänyt, vaan ei jäänyt.


    Kiitos ja anteeksi mutta vittu lähde *ittuun siltä alalta jos vain suinkin pystyt, jokin jäteautonkin ajaminen tai nurmialueiden hoitokin (kaupunkien ulkoaluepalvelut tms.) on pitkällä tähtäimellä 10x palkitsevampaa hommaa kuin HSL-bussin ajaminen.

    EDIT: Stilisoitu tekstiä ymmärrettävämpään suuntaan.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2019
    SR50La, Mariini, Victor ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  29. tjkoo

    tjkoo

    Viestejä:
    560
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Laihduta.
     
    Dr. Who, SR50La, Mariini ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  30. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    378
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Sori tuli kiire avautumisen kanssa kun meinas toimistotyön liukuva työaika loppua kesken :btooth:

    Tosiaan tolla alalla ei oo yhtään mitään positiivista pl. mainitsemani palkkajutut. Ja niihinki leipääntyy aika nopsaan kun tajuaa että oma terveys ja edes etäinen vapaa-aika sekä "elämä" on paljon tärkeämpää kuin maksimit paskahommien liksassa.

    Nykyisessä duunissa tienaan jopa 10ke bruttona vähemmän, mutta olen varmasti 100x onnellisempi. Ihan vaikkapa sosiaalisen elämän saralla, vapaa-aika, harrastukset, elämästä nauttiminen ja niinkin idioottimaisen itsestäänselvyys kuin virkeänä oleminen.

    :geek:
     
    tjkoo tykkää tästä.
  31. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 081
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Työaikataulut ovat mitä ovat, mutta bussikuskin työssä on joitain hyviä puolia verrattuna rekan ajamiseen. Kuorma (eli ihmiset) lastaa ja purkaa itse itsensä ja sentään pääsee omaan sänkyyn nukkumaan. :D
     
    Vihuri tykkää tästä.
  32. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    916
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kuulostaa siltä, voin olla väärässäkin, että sinulle liksa on ollut ainoa motiivi, sekä että vuorotyö ei sinulle sovi.

    Toisille taas vuorotyö sopii ja OP vaikuttaa aidosti tykkäävän ainakin noiden telivehkeiden ohjastuksesta.

    Tämä tekee jaksamiseen sen luokan eron, että toinen on vuodessa loppu, kun toinen voi olla vielä viiden vuoden jälkeen oikein tyytyväinen.
     
    Vihuri ja Jauho_81 tykkäävät tästä.
  33. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Moikka vaan ja kiitos pitkästä viestistäsi.

    Nuo vaikkapa viikonloppuisin tekemäni esim. klo 17.22-04.52 ovat todella erilaisia päiväduuneihin verrattuna. Hyvin olen viihtynyt silti.

    Tunnut olevan ex-ammattiisi katkera ja senpä takia ehkäpä kaikkien kannalta olikin hyvä ratkaisu, ettet saanut "raivoinfarktia" liikenteessä ollessasi. Hattua nostan, että älysit lähteä tilanteesta, koska "if you can't stand the heat, get out of the kitchen" :tup:

    Kiitos ja anteeksi, mutten nyt "vittu lähde edes vittuunkaan", kuin käymään vaan, on tämä niin paljon mukavampaa kuin lusia duunittomana.
    Jäteauton kuljettajia arvostan, samoin kuin nurmialueidenkin hoitajiakin, mutta ne ei hommat nyt mulle tuo tyydytystä, toisin kuin tämä ammatti tällä hetkellä. :)

    Taisit muuten unohtaa ne 18 tai 19 pekkaspäivää / vuosi, joista saa toimistohommissa vain haaveilla.

    Mutta tässähän kävi niinkuin piti, kun minulla toimiston ovi sulkeutui, sinulla avautui.
    Kun sinulla kuljettajaportin ovi sulkeutui, minulla avautui.

    Aikamoinen win-win :D
     
    vilkas, SR50La, BaTTman ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  34. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016

    Lisäksi se, että leipääntyneet kollegat puheissaan kutsuu palkanmaksajiaan "apinalaumaksi", "mulkkuidiooteiksi" ym, mitä olen kahvipöydissä kuullut, niin se kyllä ihmetyttää.

    Kyseessä siis matkustajat.

    Ilman heitähän ei olisi HSL:a eikä bussifirmoja, jollei nyt joku tajunnut... Eikä varmaan tajua vieläkään ;)

    Eikä vittuuntuneita kuskeja :tup:
     
  35. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
  36. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    378
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    En unohtanut, en vain laskenut niitä koska normaaleissa hommissa on 9-11 (vai 12) palkallista arkivapaata per vuosi, riippuen mille päiville jouluaatto ja muut arkipyhät sattuvat. Ja ainakin mun hommissa niitä edeltävät arkipäivät ovat joko puolikkaita tai kokonaan vapaata (esimerkiksi tuleva jouluviikko jolloin duunia olisi vain MA ja PE), täydellä liksalla tottakai.

    On ikävää jos ajattelet tuota katkeroitumisena, se vain on kaunistelematon totuus siitä alasta. Alasta josta et taida tietää muuta kuin koulunpenkin ja opettajien höpötykset. Alasta joka jaksaa vielä kinostaa kun olet siellä uusi. Epäselväksi jäi oletko jo suorittanut (alalle tyypillisen täysin palkattoman) 2,5kk työharjoittelun vai et?

    Tule tosiaan tänne vaikka vuoden päästä päivittelemään intoa puhkuen kuinka upeeta on tehdä kuukaudesta toiseen mainitsemani esimerkin kaltaisia työvuorolistoja, jaksaa jaksaa eikä yhtään kolota, ei väsytä eikä edes ärsytä.

    :geek:
     
  37. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    854
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kummia duuneja teillä.

    Itse tein pääduunini ennen maalle muuttoa 2pv /vko ja joka viides vuoro viikon vapaa- syklillä:smoke:

    Eli per kk oli average 8pv duunia. + tietysti kaikki normilisät viikonloppu/yö/juhla/hälytys ynnä muut.
    Karkeasti tuurista riippuen viikon työsuorite 16h miinus tauot.

    :think:
     
  38. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta Sinulla tuskin on 55 v vielä mittarissa.
    Sillä on sen vuoksi merkitystä, että elämän varrella vanhetessaan sitä oppii suhtautumaan erilaisiin kokemuksiin.

    Tuollainen, että usutat minua negatiivisuuteen, ei tule toimimaan minulla. En sellaiseen lähde.

    Yhtälailla voisin sanoa, että tule tänne 10 vuoden päästä kertomaan, kuinka ihanaa se toimistohomma on. Mutta en sano :)

    Kaunistelematon totuus on se, että eräs erittäin mukava kollega sai juuri 40 vuotta mittariin samoissa hommissa. Sille hattua nostan. Itse en sellaiseen tule pääsemään paitsi jos tulisi joku ihmeellinen säädös. Ja sen jälkeen voisi olla tilanne tämä? :D
    Motto.jpg
     
    mölyä ja Centteri tykkäävät tästä.
  39. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016


    Tähän pitää tarttua nyt ihan erikseen.
    Juu ajoin pari kuukautta työssäoppimisessa mutta selitäs nyt, mitä tapahtuu "(alalle tyypillisen täysin palkattoman)" ajan aikana?
    Mistäs se elanto tulee sen aikaa?

    Tätä väitettä olen nyt kuullut niin paljon, että pyytäisin tarkennusta.

    Saat tuolla rölläykselläsi mielenkiintoni heräämään sen verran, että vielä puuttuisi, että olisin paitsi kuskinyyppä, myös naispuolinen. Silloinhan pääsisit tytöttelemään. Nyt ei onnistu. Soriiii :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2019
  40. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 531
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Tuo trollaa sua tuolla palkattomalla.
     
    sjoujoi tykkää tästä.
  41. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    jep
     
  42. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    378
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Niissä "työharjoitteluissa" missä itse olen ollut, firma on maksanut joko jonkinlaisen korvauksen hyvin suoritetusta työharjoittelusta sen päättymisen jälkeen tai ainakin jokapäivä saanut työpaikkalounaan. Nimenomaan siis yritys, ei liitto tai kassa. Dösäalalla teet normaaleja työvuoroja sen 2,5kk etkä saa yhtään mitään muuta kuin mitä työkkäristä tulee :bored:

    Parhain tuuri käy niillä jotka tekee ton bussialan työharjoittelun keväällä/kesällä ja saavat kesäpestin joka päättyy sitten syksyllä (syysaikataulujen alkuun) kun yritys A hävisikin HSL-kilpailutuksessa nipun linjoja eikä tarvetta kuljettajille ole. Ai mistäkö tiedän?? :tup:
     
    Lauantaimakkara tykkää tästä.
  43. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    10 067
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minut on heitetty bussista kun oli vain 50€ seteli. Tämä Espoossa.
     
  44. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jaahas, eli et ollutkaan nollaliksalla "(alalle tyypillisen täysin palkattoman)" ajan? Jepu jee.

    Ei kai noita harjoitteluja nyt tehdä kuin opiskeluaikana. Mitäs harjoitusta työssäoppimista ilman palkkaa minäkään enää tarvitsen? Ajelenhan linjoja palkattuna. Kokemusta toki tarvitsen.

    Linjakilpailutuksissa taas varmaan ei niitä "paskimpia" kuskeja palkata linjoja voittaneisiin yhtiöihin. Kai nyt eri firmojen liikennepäälliköt kyselevät toisiltaan, että millainenhan kuljettajahistoria on tällä ja tällä... Nyt taisi selvitä katkeruutesi syy.
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2019
  45. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ei kuljettajan ole pakko ottaa vastaan yli 20 e seteliä. Itse olen ottanut.
     
    hsalonen tykkää tästä.
  46. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    724
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ei kaikkien tarvitse alkaa linja-autonkuljettajiksi. Jos ei hermot kestä, niin löytyyhän sitä leppoisampiakin töitä.
    Onneksi lentäjillä on tiukempi seula, vaikka välillä hirvittää, että mullakin saattaa olla kyydissä 100 ihmistä tai ylikin.

    Suuri vastuu siis ja sen mukaan mennään.
     
  47. Copper

    Copper

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
    Kaikella kunnioituksella bussikuskeja kohtaan, joka aamu/ilta kuitenkin joudun julkisia käyttämään.

    @Ho Lee Fuk avautuminen kyllä selkeytti itsellekkin tuota palkkausta/työaikoja. Ei, ei, ei saatana. Sellaisilla työehdoilla/ajoilla/tauoilla olisin hirressä harjoittelujakson jälkeen jo.

    Amis pohjalta tässä väännetään töitä. Ikää karvan vajaa 40v. ~70%-töistä pitää tehdä ulkona, mutta aikataulut/kohteet antaa aina periksi. Esim. keskiviikkona kun tuli vettä koko taivaalta niin siirryttiin sisätöihin. Kuukausipalkka + ruokarahat + bonarit ym. >40000€/v. Eikä ole ollut vielä yhtäkään kuukautta että se 160h olisi pitänyt olla töissä, vaikka laskisi työajan kotiovelta kotiovelle. Ei siinä pekkasia kaipaa jos kahden päivän (16h) urakka tehdään päivässä, ollaan se toinen päivä sitten kotosalla. Tosin sitten kahvi/ruokatauot on tuntemattomia, tai eväsleipä syödään lennossa.
     
    SR50La, Ho Lee Fuk ja Mongolian presidentti tykkäävät tästä.