Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vihuri, 27.10.2019.

  1. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Itse kouluttauduin TE-toimiston kautta rekrykurssilla, näkyy olevan aika tiuhaan PK-seudulla noita. Amiksessa pystyy opiskelemaan myös Logistiikan perustutkinnon.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  2. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Teliautossa on hienoa se massa, joka rullaa hienosti kunhan saa sen liikkeelle. Se tunne, kun ei tarvitse kaasupoljinta kaiken aikaa painaa ja pikku nypyt tiessä eivät juurikaan tunnu. Plus se, että selän takana on n. 13,5 metriä autoa :D
    Naulan kantaan! Peruuttaminen *yleisillä teillä* ilman, että joku on varmistamassa takana on typerää riskinottoa.
    :tup:
    Ja olit todennut oman nopeutesi tasan 100:ksi vaikkapa navilla?
     
  3. Dr. Who

    Dr. Who Tukijäsen

    Viestejä:
    3 177
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ajoit mittarin mukaan 100km/h ja ihmettelet kun onnibussi menee ohi, minäkin olisin mennyt.

    Sä ajoit 94-95 ja onnibussi ajoi kympin kovempaa?
     
  4. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Jep. Rajoitin on ilmeisesti 100 busseissa säädettu msx 105. Rajoitinta ei saa säätää ylemmäksi, se on laitonta ja auto ei mene katsastuksesta läpi, koska piirturi ei läpäise tarkastusta. Rekoissa rajoitin on säädetty max 89kmh mutta isot liikennöitsijät nykyään säätävät sen 80-85 välille kulutuksen pienentämiseksi.
     
  5. Shikanjyo

    Shikanjyo #low&slow

    Viestejä:
    1 298
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    @Vihuri @Luukkonen
    Kyllä, ihan navilla sen varmistin heti että kyllä, mittarini näyttää oikein, tasan 100km/h.

    Mikä helvetin homma aina vääntää tuosta, eikö teillä sitten pidä mittaristo paikkaansa?
     
    alepa ja SR50La tykkäävät tästä.
  6. Tatuks

    Tatuks

    Viestejä:
    676
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Mä vähän luulen että tää kyllä liittyy palvelun laadun turvaamiseen. Kun yksi linja myöhästyy niin siitä voi seurata aika iso ketjureaktio ja jossain aamuruuhkassa ei ole 10 ihmistä myöhässä vaan 100 ihmistä myöhässä. Ja siinä vaiheessa kun tulee järjestelmäongelma ja 30 bussikuskia on hukassa niin päästään Iltalehden lööppeihin.

    Toinen asia on varmasti häiriötekijöiden minimointi. Jos ajelee keskustassa niin siinä on aika paljon asioita joita pitää huomioida. Lisäksi kyydissä on ties mitä pultsareita ja ölisijöitä jotka tuottaa oman mausteensa ajamiseen.

    Eikä reittien opettelu ole kovin iso homma, tähänkin asti löytynyt tähän kykeneviä kuskeja. Lisäksi

    Mikä ongelma siis ratkaistaisiin asentamalla busseihin navigaattorit? Mitä hyötyjä tästä saadaan? Uudet kuskit saadaan nopeammin ajamaan kaikkia reittejä?
     
    SR50La, Tonnin Seteli, BaTTman ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  7. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Taitaa näyttää ihan oikein, elä nyt hermostu. Henkilöautoissahan se ei näytä, jollei ole erikseen kalibroitu. Peace :cigar2:
     
    Shikanjyo tykkää tästä.
  8. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ööh, ei? Jotta ajaisin sataa, pitää mittarissa olla 109-111km/h.
     
    testeri ja Vihuri tykkäävät tästä.
  9. Shikanjyo

    Shikanjyo #low&slow

    Viestejä:
    1 298
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kalibroi mittaristosi. Tai vaihda oikea profiiliset kumit.
     
  10. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Mikä nyt sitten luokitellaan riskin ottamiseksi. Yleisesti ottaen isolla autolla ajaminen mihin suuntaan tahansa on aina riski. Mutta ihan järjetöntä peruuttamisen demonisointia. Kuten jo kirjoitin, uskon kiellon johtuvan kuskeista. Nimittäin jos peruuttaminen ilman varmistajaa kiellettäisiin niin jo pysähtyisi Suomi. Hyvin vähän tapahtuu peruuttamisesta johtuvia henkilö/esinevahinkoja etten allekirjoita sitä vaarallisuutta.

    Sanoivat koulussa mitä tahansa. Työskentelin aikanaan vuosia sitten erään tts:n kuljetusalan kouluttajan kanssa eikä se jätkä osannut yhdistelmää ajaa juuri paskaakaan, vaikka vuosia oli opettanut muita. Mälläsi useamman yhdistelmän ja myykin nykyään kameroita raskaaseen kalustoon.
     
  11. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Mitä toivoisit minun tuohon sanovan? ;)
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    En oikeastaan mitään. Meillä on eriävät mielipiteet asiasta. Siitähän tässä keskustellaan :kahvi:
     
    Vihuri tykkää tästä.
  13. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kuulostaa helpolta ja hauskalta sekä halvalta noin foorumille kirjoitettuna:D
     
    testeri ja mölyä tykkäävät tästä.
  14. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    7 263
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kaupasta ei montaa sellaista autoa löydy, jossa mittari pitäisi paikkaansa. Tämä johtuu siitä, että mittarin lukema ei saa heittää kuin toiseen suuntaan ja autovalmistajat ottavat tämän varman päälle.

    TM: Autoissa mittarivirheitä - voi kulkea jopa 9 km/h hitaammin

    Olipa mainioita ja todella toteuttamiskelpoisia ohjeita.
     
    Tonnin Seteli, testeri, renpeli ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  15. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Taitaa nuo telibussit olla 15 metrisiä.
    Ja 2-akseliset on 13,5 metriä.
     
  16. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Onko se paikallinen rekrykurssi sellainen, jossa ajetaan pelkästään D-ajo-oikeus ja siihen D-ammattipätevyys?
     
  17. taxman

    taxman

    Viestejä:
    757
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuossahan se kalibrointitieto oli, jopa jonkinlaisena haarukkana. Miksi se pitäisi uudelleenkalibroida?
     
    testeri tykkää tästä.
  18. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 066
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Höpö höpö. 34-metrisessä HCT-yhdistelmässä on jo niin monta niveltä, että sitäpä ei ihan noin vain peruutellakaan. Ja ne kun eivät edes aja samoilla teillä, missä paikallisliikenteen bussit. Peruuttamisesta puhumattakaan.
     
    SR50La ja Esterhaus tykkäävät tästä.
  19. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Höpöhöpö vain itsellesi. Kyllä 34.5m HCT-yhdistelmää pystyy peruuttamaan ja paljon peruutellaankin pitkänä. Olen itsekin sellaista peruuttanut eikä se nyt niin hankalaa ole. Toki se vaatii paljon harjoitusta ja ennakointia ja miettimistä mihin suuntaan pitää kääntää, jos haluaa vaikka takavaunun aisaa vasemmalle, jos on puoliperävaunu keulilla.


    Kaikki HCT:t ei ole ppv+tpv yhdistelm, vaan on myös 34.5 metrisiä täysperävaunuja.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  20. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jollen paremmin tietäisi, niin voisin ostaa väitteesi. Mutta Tonttujen kanssa on turha väitellä. Varsinkin näin joulun lähestyessä :D
     
    taxman tykkää tästä.
  21. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Näinpä se oli. Kurssilla oli sekä B-kortillisia että C-kortillisia, kuten minä.

    Aika hullua sinänsä, jos Beet ajelee kouluautolla ylinopeutta, niin opelta lähtee kortti. Sen sijaan minä olin ABC:nä vähemmän stressaava opeille :)

    e: Samalla koulutuksessa minulle siis tuli AMPpi C1, C, D1 ja D.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2019
  22. rth

    rth

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muistelenko omia vai miten, mutta 15metriä taitaa olla enimmäispituus jos on ohjaava taka-akseli?
     
  23. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Aivan oikein muistelet, joten esmes *TELI* Scania ja Volvo ovat n. 14,85-14,9 m pitkiä, eivät 15 m. Jos siis hiuksia halotaan :)
     
    rth tykkää tästä.
  24. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 066
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Joo, ei se varmaan mahdotonta olekaan jossain lentokentän kokoisella alueella. Nyt puhuttiin samoista teistä, missä paikallisbussit ajavat. Noita ei varmana kovin usein näy Helsingin keskustan kaduilla peruuttelemassa.
     
    SR50La, Esterhaus, joku ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  25. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Hattua nostan noiden kuljettajille
     
  26. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Ei niitä keskustan kaduilla näy. Eikä kaikki bussit Hesassakaan aja vain keskustan kaduilla. Mutta älä suotta takerru tuohon hct:hen. Pointti oli peruutus ylipäätään. Ja pysyn edelleen kannassani, että kieltämällä peruutus pysyy kalusto edes siedettävässä kunnossa. Varmasti myös riskit on pienempiä.
     
    SR50La, Tonnin Seteli ja Vihuri tykkäävät tästä.
  27. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Nyt voin tarkentaa, kun on ollut liukasta pysäkeillä...

    Scania Citywide: menee pyörät lukkoon hitailla nopeuksilla
    VDL Citeassa (ainakin nämä uusimmat) : ABS toimii pysähtymiseen saakka. Ja kuuluu aikamoinen säksätys :D
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  28. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    3 007
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Tänään matkustin Tikkurilasta jakomäkeen linjalla 562 ja naiskuljettaja tervehti kovaan ääneen huomenet jokaiselle matkustajalle ja moikat poisjääville.

    Yksi matkustaja pääsi myös liputta bussiin bussiin, koska tarjosi 50€ seteliä kertalippuun.

    Ihan mukavaa, mutta toisaalta kiusallista ylipalvelua.
     
  29. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Palvelun tulisi olla aika lailla hyvän olon tunnetta. Jos sellainen menee yli, niin saattaa käydä juuri noin. Ilmeisesti kuljettaja oli koettanut hieman liikaa. Aidon palvelun tunnistaa ja siitähän ei valiteta. Ei sovi kaikille kuljettajille yli-iloinen tervehtiminen ja heippailu.
     
    living_death tykkää tästä.
  30. -Dist

    -Dist

    Viestejä:
    202
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Parempi tuokin kuin eräs Espoon bussi jossa kuljettaja kertoo KOVAAN ÄÄNEEN missä kuljetaan, mitä ympärillä on jne ihan kuin olisi jokin turistibussi. Tämä siis toistuu aina, kun näen hänet vuorossa, joten luulen että tekee tuota aina.

    Kuljettaja joskin kysyy kyllä, että jos ei tämä häiritse ketään niin voisi kertoa maisemista, mutta minusta outoa silti. (Ja en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että häiritsee, mutta todnäk eivät vain kehtaa). Kyseessä on kuitenkin sellainen bussi jolla samat naamat kulkee töihin ja sieltä pois käytännössä joka päivä eli eiköhän ne maisemat ole jo tuttuja.
     
    living_death tykkää tästä.
  31. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    3 007
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Kävisin kyllä jututtamassa kuljettajaa jos tekee sitä aina :vihellys:

    Voin kuvitella sitä riemun määrää jos aamulla töihin mennessä haluaa ottaa pikku nokoset ja aina säpsähtää kuulutuksiin :D
     
  32. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ehdottomasti standardisoiminen ja yhtenevä käytäntö olisi järkevää, mutta kaupallis-aatteellisista syistä monessa hommassa mennään koko ajan toiseen suuntaan.

    Olisi sekä kuljettajien että asiakkaiden kannalta hyvä saada käyttöön yleisemminkin kuvailemasi kaltainen järjestelmä, sikäli kun ymmärrän.

    Olen silti eri mieltä itse asian pihvistä. Ensinnäkään näe mitään todellista ongelmaa joka ratkeaisi sillä, että kaikki eilen valmistuneet kuljettajat olisivat heti saatavilla kaikille linjoille. Siitä ei voi olla kiinni, kun epäonnistutaan yhdessä organisaationa tai liikennöitsijä työnantajana tahi palveluntuottajana.

    Toiseksi kyllä kuljettajilta pitää vaatia sen verran ammattitaitoa, että osaavat vähintään ajamansa linjat ulkoa. Ammattimiehen arvostus on muutenkin mennyt ja menossa vessasta alas ja joka paikka alkaa olla täynnä kesähessuja. Kukaan ei enää välitä mistään. Heikko suoriutuminen on nykyään aivan yleistä ja tavanomaista. Ihmiset eivät usein yleisestikään oikein osaa edes oman alansa taitoja perusteita pidemmälle, säädöksistä, käytännöistä, vakiintuneesta tapakulttuurista tai alan historiasta puhumattakaan. Kaikenlainen ammattiylpeys loistaa laajalti poissaolollaan. Mielestäni pitää pyrkiä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin se, mihin ollaan ajauduttu.
     
    Mongolian presidentti tykkää tästä.
  33. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 575
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lisäksi se on perinne. Vaikka jo hevoskärryjen valtakaudella oli moottoriajoneuvoja koskevia nopeusrajoituksia, niin nykymuotoiset nopeusrajoitukset ovat yleisessä käytössä tuoreempi innovaatio kuin nopeusmittarin virhe. Sillä on luotu asiakkaalle mielikuva, että auto on nopeampi.

    Samaan tapaan teholukemia ilmoitettiin yläkanttiin muutenkin, mutta etenkin sellaisella mittaustavalla, jolla numerot saadaan suuremmiksi. Itse asiassa samasta syystä(siis siksi, että numerot ovat yksinkertainen argumentti yksinkertaiselle ihmiselle) yhä puhutaan paljon hevosvoimista(joita on niitäkin ollut useamman määritelmän mukaisia) jos moottoriteho satutaan mainitsemaan, vaikka kilowatti on hyvin selkeästi standardi joka paikassa. Samoin hidaskäyntisen moottorin kohdalla mainostetaan suurinta vääntömomenttia, jos se kuulostaa kivemmalta kuin teholukema, vaikka se ei autoa vie senttiäkään eteenpäin.

    Toki nykyään puhutaan moottorin maksimitehon sijaan enemmän kulutuslukemista tai sähköauton toimintasäteestä, mutta niitä yllätys yllätys vääristellään ihan samaan tapaan.
     
  34. juzziz2

    juzziz2

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    07.12.2019
    Itse kuljin aivan päinvastaiseen suuntaan. 6 vuotta ajelin bussia, sitten tuli mitta täyteen ja lähdin opiskelemaan rakennusinsinööriksi. Töitä on tälläkin alalla varsinkin suunnittelutehtävissä vaikka kuinka paljon. Toki itselläni ikää reilusti alle 40 vuotta. Länsimetro kun aloitti espoossa, niin kuulemma matkustajat kiukuttelee kuljettajille, kun heidän matkantekonsa on pidentynyt. Ei se kuljettajan vika ole, jos HSL:n toimivaltainen hallitus jotain päättää. Kuljettajan tehtävä on kuljettaa matkustajat turvallisesti pisteestä a pisteeseen b. Aikaisemmin kyseltiin lipuista ja pummilla matkustamisesta.
    Haastoin kerran HSL:n kuljettajakouluttajan kaksintaisteluun, eli väittelyyn asiasta. HSL ei koskaan sano kuljettajille suoraan, että älkää puuttuko lippuihin. Mutta rivien välistä sai luettua, ettei kannata kuljettajana puuttua siihen, onko jollain lippu vai ei. Liikennöitsijä saa saman maksun HSL:tä, vaikka koko bussilastillinen olisi ilmaiseksi kyydissä. Itselläni on vähän jyrkemmät mielipiteet ja kannanotot, kuin ketjun aloittajalla asioihin.

    Aikaisemmin myös kyseltiin, miten työnantaja suhtautuu, kun pui työasioita täällä. Kuljettajien työnantaja on liikennöitsijä, joita on se 5-10 pääkaupunkiseudulla. Työnantaja ei ole HSL. HSL ei saa puuttua itse mitenkään kuljettajien tekemisiin. He lähettävät esim. palautteet ainoastaan eteenpäin liikennöitsijöille, jotka käsittelevät ne parhaaksi katsomallaan tavalla, HSL ei puuttu asiaan mitenkään. Tätähän ei julkisesti kerrota asiakkaalle.
     
    Ho Lee Fuk, Tonnin Seteli, Vihuri ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  35. joku

    joku

    Viestejä:
    989
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Raitiovaunut ja metrot on HKL:n välineitä, ei HSL:n. Vaikka toki ajavat HSL-liikennettä.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  36. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jep, puhut totta ja voin olla kanssasi samaa mieltä monesta asiasta. Jos itsekin olisin alle nelikymppinen, niin olisin muussa it-, aspa-, myynti- jne hommelissa varmaankin, joissa voisi itse vaikuttaa ansiotasoonsa tuottotulosten perusteella. Mutta kuten arvaat, olen tällä iällä iloinen, että on sentäs vakkariduuni ja tykkään tosiaan tästä työstäni :)




    Onhan noita perseilijöitä niin kanssa-autoilijoissa kuin matkustajissakin, mutta ei pidä jäädä niitä pohtimaan sen kauemmin.

    P.S. JOSTA TULIKIN MIELEENI:

    Eilen itsenäisyyspäivänä näin kyllä erään liikennöitsijän bussikuskin perseilyn ihan lähietäisyydeltä. Hän ajoi harhaan risteyksessä, jossa oli korokkeita ja liikennevalotolppia moneen suuntaan. Eikun peruuttelut pimeässä "tuntemattomaan" tietyömaa-alueen aitaan kaataen sen, tukkien koko liikenteen, sitten oikaisuyritys liikenteenjakajien päältä kun paniikki iski, liekö oikeanpuoleinen peili osunut tolppaankin, jäi sitten siihen tientukoksi kun sai siirrettyä sen verran peräpäätä pois edestäni, että pääsin ohittamaan. Oikea malliesimerkki miten EI tehdä tuolla ja vieläpä matkustajat kyydissä :btooth:

    Juurikin niin.
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2019
    joku tykkää tästä.
  37. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mikä linja on ollut kivoin ajaa?

    Maaseutumaiset linjat kuten 908 on ainakin olleet matkustajana mukavimpia.

    Tykkäät teleistä mutta oletko ajanut nivelellä? Niitähän on kai tulossa HSL-liikenteeseenkin.
     
  38. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En kommentoi linjanumeroita koska en halua tässä mainostaa työnantajaani. Ajan sekä Helsingissä että Espoossa tällä hetkellä, en Vantaalla koska en ole opetellut linjapakettia ja nämäkin ovat maistuneet toistaiseksi eikä muutenkaan kauheata hinkua ole ollut

    Ja näin nyyppänä en todellakaan ole ajanut nivelellä, sen verran isot pojat ja tytöt ovat kuiskineet, että on vielä hauskempi ajaa kuin teli. Pakko uskoa :)
     
    mölyä ja Jauho_81 tykkäävät tästä.
  39. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    178
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ei ne silloiset laitoksen nivelet sen kummoisempia olleet ajella.
    Joku lisä maksettiin silloin nivelvuoroista muistaakseni.
    Talvella ne oli aika vilpoisia matkustamon puolella.
    Jos lumipöperökeleillä parkkiin peruutellessa oli syystä tai toisesta maa jää-/lumipolanteinen alla, saattoi joutua varovasti kokeilemaan parkkia parikin kertaa uusiksi.
     
    Mongolian presidentti tykkää tästä.
  40. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Nivelbussissa varmasti on sama ensihohto kuin täysperävaunussa. Liekö siinä on sama juttu, että se on nimenomaan alkuvaiheessa ja ajan myötä siihen(kin) kyllästyy. Hauska keksintö kyllä. Muistan kun noita oli vielä Hesassa. Sama juttu noissa ja ratikoissa; pikkupoikana kiva seistä nivelen kohdalla toinen jalka keula/peräosassa ja toinen nivelen päällä ja yrittää pysyä risteykset kaatumatta :smoke:
     
    GadnenMulkoSilmä, SR50La, joku ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  41. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Viimeksi muokattu: 08.12.2019
  42. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    732
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kerran pääsin tuollaisen Solariksen nivelen kyytiin, kun ilmeisesti niitä aikanaan ajettiin tuonne Nokian kouluvuoroihin siten että bussi ajoi yhden lähdön linjalla 17. Omituista että miten ne ovat Suomesta lähes kadonneet, kun ne ovat kuitenkin edelleen suosittuja muualla. Ilmeisesti niveliin vaan mahtuu niin paljon lössiä seisomaan että ne ovat sen osalta halpa ratkaisu ruuhkiin?

    Onhan nuo ihan erilaisia vehkeitä kuin esim. ne Ajokit joita ainakin Tampereella oli paljon vielä 80- ja 90-luvulla, kun moottori oli auton keskellä ja takaosa sen takia todella hiljainen: Ajokki – Wikipedia - noissa (tai yhtä sukupolvea aiemmissa, en varmaksi muista) oli tuon yllä mainitun nivelen päällä seisomisen lisäksi se hienous, että koko takapenkki oli yhtä ja samaa penkkiä, siellä oli kiva pötkötellä.
     
    Jauho_81 tykkää tästä.
  43. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tampereen Solaris-nivelen voi vieläkin löytää satunnaisesti joltain linjalta, eniten sitä on kai nähty tänä syksynä ykkösellä.

    Teliautothan nuo nivelet vähitellen korvasivat, kun olivat paljon edullisempia hankkia ja istumapaikkoja kuitenkin suunnilleen se sama määrä n. 50. Seisomapaikkojen riittävyys/väljyys ei ole tuntunut olevan kovin tärkeä kriteeri kalustohankinnoissa vaikka onhan nivel aivan ylivoimainen jossain massakuljetuksissa esim. joidenkin matsien, torijuhlien ym. jälkeen jolloin tulee hetkellinen ruuhkapiikki.

    Tosiasiassahan aika harvoin enää joutuu Suomessa paikallisliikenteen bussissa seisomaan. Tuntuu, että tarjontaa on matkustajamääriin nähden liikaakin usealla linjalla. Koululaisena 90-luvulla muistan, että seisominen oli ihan jokapäiväistä. Olin innoissani kun kotilinjalleni (siihen aikaan linja 3) tuli isompi nivelbussi matkustajakuormaa helpottamaan.

    Jos vielä saa bussinostalgiaa harrastaa niin itselleni upein bussimalli koskaan on 90-luvun alun korkealattiainen teli-Wiima, joita on ollut käytössä vain Tampereella. Se on hopearaitamaalauksineen niin tyylikäs :love:

    200_big.jpg
     
    Vihuri ja mölyä tykkäävät tästä.
  44. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    3 007
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Voisin vaikka vannoa, että noita samoja 90-luvun dösiä on ollut paljonkin liikenteessä stadissa, koska näyttää niin tutulta ja kyllä ainakin linjalla 562 Aviapolis-Tikkurila-Mellunmäki joutuu usein seisomaan ja välillä linja on niin täynnä, ettei meinaa edes päästä bussista ulos jos jää pussiin käytävän keskivaiheille.
     
  45. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kaksiakselisena joo: https://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/carrus/k202_con06.jpg
    mutta teli-Wiimoja ei ollut koskaan muualla kuin Tampereella.

    En käy töissä klo 8-16 joten myönnän etten varmaan matkusta pahimman ruuhkan aikaan. Joillakin linjoilla on varmaan seisomakuormiakin.
     
    living_death tykkää tästä.
  46. juzziz2

    juzziz2

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    07.12.2019
    Taidat olla Pohjolan Liikenteellä. Ällös silti huoli, Pölhiksellä on niin paljon kuljettajia nykyään, ettei siinä atlantin valtameressä nämä mitään merkkaa. Pölhiksellä on/oli muuten yksi kaunein näkemäni tummaihoinen tyttönen. Oli siinä nuoren miehen mieli virkeänä kuljettajanvaihdossa aikanaan.
     
    Vihuri ja Lauantaimakkara tykkäävät tästä.
  47. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Se on kiva että on kauniimpaakin sukupuolta, tosin harmittavan vähän. Naiset yleensä ajavat hyvin ja tasaisesti bussia. :tup:
     
  48. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    720
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Siirrän tässä unirytmiäni myöhemmäksi, ainakin seuraavat kaksi viikkoa olen taas ilta-, yö-, ja viikonlopputöissä. Ihan omasta pyynnöstäni :)

    Vapaillakin kannattaa valvoa aamukolmeen -neljään. Ei se sen kummempaa ole, mutta onhan yöllä kaikki erilaista- matkustajat, olosuhteet, liikenne.

    Lähtöjen välillä tauot eivät ole ruuhkan 6-8 min (miinus se, kun olet myöhässä milloin mistäkin syystä), vaan saattaa olla 20 min tai jopa enemmän. iPad tai kirja mukana auttaa estämään tylsistymistä :D
     
    Viimeksi muokattu: 10.12.2019
    taxman, joku, mölyä ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  49. Mika

    Mika

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sammuin kerran pikkujoulujen jälkeen Turussa viimeiseen bussiin ja bussikuski tuli herättelemään päätepysäkillä. Ystävällinen kuski heitti sitten minut vuoronsa jälkeen kotiin sillä bussilla. Kiittelin kovasti. Liekö miten yleistä?
     
    Kalis_ tykkää tästä.
  50. Jauho_81

    Jauho_81 BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sellainen kysymys että tuleeko kuskeiksi toheloita jotka eivät pärjää hommassa alkuunkaan, esim. ajavat joka päivä kolareita? Vai kelpaako suunnilleen kaikki tähän työhön? Oon kuullut että spårakuskiksi hakevat pannaan työhaastattelussa ajamaan henkilöautolla Helsingin keskustan ruuhkaliikenteeseen. Pitääkö bussikuskiksi haluavan antaa vastaava ajonäyte ja kelpaako sellainenkin koulutukseen joka on tyyliin ajanut autoa viimeksi 10 vuotta sitten?