Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vihuri, 27.10.2019.

  1. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    3 126
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viikonloppuna kun menin Espoossa bussilla niin oli aivan absurdin kovalla se STOP-namiskan ääni. Siis sellainen, että korvia särki ja vitutti aina jo etukäteen että kohta taas joku painaa sitä nappia. Mikähän tämä kuvio oli? Ehkä joku kuurosokea matkustaja valittanut että ne ei kuulu? Vai kuuro kuljettaja, tarvitseeko kuski sitä äänimerkkiä johonkin?

    En normaalisti kulje tuolla bussilinjalla, jos olisi toistuvaa niin varmaan avautuisin muuallekin kuin io-techiin. Minä olen kaiken lisäksi hyvinkin tottunut erittäin kovaan äänenpaineeseen bileissä & konserteissa, mutta tuossa se desibelitaso meni ihan parodian puolelle.
     
    joku tykkää tästä.
  2. supermies

    supermies

    Viestejä:
    520
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ainakin jossain Volvoissa on näin. Ei olee kivaa ei. Kuskilla syttyy kuitenkin ohjaamossa valo joten nähdäkseni ihan turhaan noin kovalla. Esim. useimmissa VDL:issä on matala "värinä" ja Yutongeissa hillitty ääni, sen kuulee mutta ei häiritse.
     
  3. joku

    joku

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pohjolan liikenteen Volvo 8900:ssa 500-lihjalla on kovalla ja jos istut kaiuttimen kohdalla sattuu korviin. Mieluummin kuljen 510:lla; saa istua pehmeissä penkeissä eikä äänet ole liian kovalla.
     
  4. eternality

    eternality

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Monitoroidaanko kuskien ajon laatua mitenkään? Välillä tulee vastaan näitä lyijyjalkoja joilla on aina joko kaasu tai jarru pohjassa, niin luulisi että tuossan on kalustokin kovilla matkustajista puhumattakaan.
     
  5. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    EU:n ja direktiivien ajo- ja lepoaikasäännökset eivät koske niitä autonkuljettajia, jotka ovat ajopiirturin käyttöpakon ulkopuolella.
    HSL:n alueen linja-autot ovat ajopiirturin käyttöpakon ulkopuolella.
    Heidän osaltaan noudatetaan Suomen työaikalakia sekä tapauksen mukaan alan työehtosopimusta. Ja HSL:n alueella siis alan työehtosopimusta.
     
    Mongolian presidentti, SR50La ja Vihuri tykkäävät tästä.
  6. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Lehdissä ainakin on mainostettu kilpailutusvoittojen yhteydessä kuinka voitetuissa busseissa on ajonseurantalaitteet firmojen toimesta.
    Ja HSL-alueella HSL asentaa omansa myös.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  7. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jep, silloin kun linjan pituus on alle 50 km, ei ajopiirturia ole pakko käyttää. Minullakaan ei sen takia ole digipiirturikorttia, mutta senhän saan 100 e hintaan, jos vaikka tekisi mieli kokeilla turistibussin ajoa. Sen sijaan paikallisliikenteessä käytetään työ- ja lepoaikasäännöksiä. Bussiyhtiöillä on ohjelmat, jotka laskevat kyllä lailliset työrupeamat ajopäiväkirjoihin. Ja ylitöissäkin olen työnjohdon kuullut sanovan, että en voi aloittaa määrättyyn aikaan, koska lepoaika ei riitä. Sitten on puljattu ajovuoroja uusiksi.
     
  8. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kylläpä näin, siinä ne pallukat pomppii näytöllä ja sitten keltainen kolmio tai jopa punainen kolmio hetken, jos sattuu "pomppaamaan" vaikka katukivestä takapyörä.
    Työnjohto pystyy tsekkaamaan ajodatan valituksen perusteella. Eli esim. ajonopeudet, kaasupolkimen ja jarrupolkimen asennon / käytön, kiihtyvyydet eri suuntiin (inertia jne.)

    Esim:

    Matkustaja valittaa, että "Se kuski paineli röyhkeästi kaasuttaen pysäkin ohi, jolla olin ja koetin viittoa häntä pysähtymään".

    Voidaan todeta tosiasiassa tapahtuneen vaikkapa, että kuljettaja 100 m ennen pysäkkiä nosti jalan kaasulta ja jarrutti kevyesti, sitten jatkoi matkaa. Eli syy voi ollakin se, että asiakas pysäkillä toljotti kännykkänsä näyttöä kuulokkeet korvilla, jolloin ei nähnyt eikä kuullut mitään joten heilutus jäi perävalotasolle. Tehdäänpä sitten kuitenkin valitus huonosta palvelusta samantien, kun harmittaa :D
     
    Zyrppa ja Maki-Taaki tykkäävät tästä.
  9. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Käytännössä, kun katselin ajopäiväkirjoja vaikkapa viimeisen parin viikon ajalta, ruokatauko on ollut yleisimmin tunti. Sitten välillä n. 45 minuuttia jne.
     
  10. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    PEILIVAARA!

    Kertokaa hyvät ihmiset eteenpäin sellaista tietoa, että matalissa kaupunkibusseissa, kuten VDL, peilit ovat todella matalalla! Olin "kolkata" yhden nuoren naisihmisen, joka katseli muualle bussia odotellessaan. Ja seisoi ihan siinä pysäkin reunalla. Kysyin"Huomasitko, että peili melkein osui päähäsi äsken?" vastaus oli että eip. No pyysin häntä jatkossa varomaan.

    Bussillahan pitää koettaa päästä reunakiveä liki.
     
    Tonnin Seteli ja joku tykkäävät tästä.
  11. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    3 126
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No oikeastaan "nuoria naisihmisiä" ei voi muuttaa fiksummaksi, ei ihminen rupea pohdiskelemaan että missä kohtaa bussia peilit sijaitsee vaan normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ihminen jättää erilaisia suojarakoja ulkona liikkuessaan ihan tiedostamattaankin. Mutta hyvä että huomautit hänelle niin ehkä tajuaa ensi kerralla seistä jossain muualla kuin tien reunassa katselemassa muualle :smoke:
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  12. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    696
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Aikanaan 90-luvulla muistan oman lukion pysäkilllä kerran kopsahtaneen ikävästi. Tyttö seisoi liian lähellä saapuvaa bussia ja peili raapaisi ikävän näkösiesti päähän vekin. Vertakin tuli aika lailla... Silloin tais useissa busseissa olla peilit alhaalla. Olen ollut huomaavinani, että nykyään yleisesti peilit ovat niin ylhäällä, että ne eivät ihmiseen voi osua? Tuntuu kyllä suunnittelumokalta, jos peili voi pysäkilläoljan kolkata.
     
  13. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No ei se niin ole, vaan on "korkeita" kaupunkibusseja eli 3,3-3,4 m, kuten Scania Citywide ja sitten on "matalia" kuten VDL joka on korkeudeltaan 306,5 cm. Ja kun siinä on kaksi peiliä oikealla puolella päällekkäin on alareuna alemmassa peilissä todella matalalla. Ei ole kuin ajan kysymys koska nuo läheltä piti-tilanteet eskaloituvat :grumpy:
     
    joku tykkää tästä.
  14. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tänään oli "telihoitoa" koko työrupeama :tup:. Eipä tuntunut pätkääkään pahalta. On niissä työkaluissa todellakin eroja. :)
     
    joku tykkää tästä.
  15. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 845
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
  16. nallero

    nallero

    Viestejä:
    101
    Rekisteröitynyt:
    29.06.2019
    Edelliseen liittyen, en muista onko jo kysytty, mutta milläpä perusteella linjat jakautuu ajajille?
    Oletan, että on jotai vakilinjoja, mitä tulee veivattua keskimäärin, mutta onko paljon "random" linjoja eri päivien välillä ja jos vakiintuneempaa settiä, niin miksi juuri niitä linjoja?
     
  17. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 845
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Ajattelin vaan matkustajana keskustasta kun ajaa Viikkiin, siinä välilässä jää 3/4 matkustajista pois ja sitten lahdentien motari puloulityhjällä bussilla.

    Linja kulkee aikataulun mukaa (ei ruuhka-aika) 30-60 minuutin välein.

    EDIT: Asuin aikoinaan Pihlajistossa ja 550 bussi aika kansainvälinen + täysi ja ei tarvitse näyttää lippua.
     
  18. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
  19. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Linjat on paketteina, joten pitää osata kaikki ko. paketin linjat. Niitä voi olla muutamasta esim. reilusti toistakymmenneen. Itsellä pari pakettia opeteltuna, aloitinhan vasta. Aion opetella lisää jahka ehdin, pitää käyttää joku pekkaspäivä tuohon. Sen jälkeenhän voi tulla ylityötarjouksia osaamieni pakettien irtolinjoista, jos tulee sairaustapauksia ym.
     
  20. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Opetella? Eikö tähän ole olemassa mitään gps-sovellusta työnantajan puolesta? Vai onko noissa uusissakaan autoissa mitään nykypäivän tekniikkaa tässä mielessä?
     
  21. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    764
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Yhdessä bussissa oli ainakin näyttö eli käytännössä navigaattori joka ohjasi ajamaan linjaa + pysäkit. En tiedä oliko sitten kuskin oma laite mutta näytti aika viralliselta. Sehän olisi tosi kätevä kun ei käytännössä tarvisi opetella lainkaan ulkomuistista.
     
  22. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niinpä. Luulisi nykypäivänä tällaisen olevan itsestäänselvyys ihan jo siinäkin mielessä, että se olisi tehokkaampaa yhtiölle, kun ei tarvitse etsiä etukäteen kulloisenkin reitin etukäteen opetellutta kuskia.
     
  23. rth

    rth

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja mitä sitten kun karttaplotteri on mykkänä ja uusi kuski linjalla? Kyllä perstuntuma saattaa pelastaa paljolta.
     
    Rensu, SR50La, taxman ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  24. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eli tämän about promillen luokkaa edustavan mahdollisuuden vuoksi ei kannata edes yrittää? Ok, ei sitten.

    Ihme juttu, miten takseissa navigaattorit riittävät, eikä maailma tuhoudu jos joskus ei satelliitti tiedäkään auton sijaintia.
     
  25. rth

    rth

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niinhän minä sanoin.:confused:
     
    SR50La tykkää tästä.
  26. maailmanmestari

    maailmanmestari

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    En ole, enkä ole ollut bussikuski, mutta edellisessä elämässä ehdin kahdeksan vuotta ajaa aikataulua vastaan. Käytännössä navin kanssa voi toki ajaa, mutta se on huomattavasti ulkomuistia hitaampaa, haparoivampaa ja epävarmempaa. Voisin kuvitella että bussin kanssa ei mielellään ajella risteyksistä ohi tai tehdä viime hetken kaistanvaihdoksia, ainakaan monesti :D
     
    SR50La tykkää tästä.
  27. Suolakala

    Suolakala

    Viestejä:
    638
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksei bussit voi tasata sitä aikatauluaan joka pysäkillä? Ei ole kovinkaan hyödyllistä, että bussi pyyhältää 5 minuuttia etuajassa josta matkustaja myöhästyy, ja sitten se jää muutaman pysäkin jälkeen seisomaan viideksi minuutiksi.
     
    taxman tykkää tästä.
  28. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ei ole mitään työnantajan puolesta. Moovitia voi käyttää linjaharjoittelussa mutta sekään ei ole mikään navigaattori, kartta kääntyilee sinne tänne.

    Ei ole navigaattori vaan kuljettajapääte joka näyttää usein ihan mitä sattuu eli ei toimi reaaliajassa kuten navit. Varsinkaan aamun ensimmäilillä lähdöillä on turha koko karttaa edes tuijotella koska se ei toimi luotettavasti. Sen sijaan pysäkkilistaus (näkyy matkustamoonkin) lienee tehty eri GPS-sirulla, koska se pysyy ajan tasalla suht ok
    .
    Naulan kantaan!

    No ei tulisi hevon kukkua tuosta. Se edellyttäisi, että osattaisi ennustaa joka pysäkiltä tulevat matkustajamäärät, kelit, liikennetilanteet jne, olisi liikaa muuttujia että tuo toimisi. Tai sitten todella hidasta matkantekoa :)

    Ja ei siellä aikaa tasata koskaan 5 minuuttia, korkeintaan pari-kolme. Ja tämäkin vain hiljaisina aikoina, koska lähes aina muulloin ollaan myöhässä pikkuisen (30 sec-2 min)

     
  29. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Hieman liian usein on sattunut varsinkin (ulkomaalaisille?) kuljettajille, että ajetaan harhaan ja sitten aletaan koheltaa. Peruutellaan yleisillä teillä ym. perseilyä ja sitten auto putoaa pois tieltä, tulee kolari, osuu tolppaan jne. Olen miettinyt, onko se joissain kulttuureissa ehkä jonkinlainen "kasvojen menetys" ilmoittaa matkustajille, että "Nytpä kuljettaja mokasi, ajoin harhaan ja korjaan reitin turvallisessa paikassa" kuten liikenneympyrässä. Ja on sattunut itsellenikin muutaman kerran :D

    Ohessa esimerkki Vantaalta, linja 717A

    Nobinan_linja_717A.jpg

    Edit: Ja kuva tältä keväältä ei ole siis ajamastani bussista, koska minähän en peruuta muualla kuin varikolla :D
     
    Rensu ja rth tykkäävät tästä.
  30. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Kävelin päivällä Elielin läpi niin olisipa kiva nähdä miten siellä aiot suhailla peruuttamatta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  31. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    1 163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Elielin aukiolla on riittävästi tilaa busseilla kun peruuttavat pysäkeiltä pois. Mene joskus sinne katsomaan ja ihailemaan peruuttavia busseja.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  32. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jep, myös Kampissa peruutetaan jättölaitureista ja pikaparkeista. Mutta saipahan trolli tyydytyksensä toivon mukaan :)
     
    SR50La, AHPU ja Centteri tykkäävät tästä.
  33. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 381
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Täytyy se reitti silti opetella ja osata, vaikka miten olisi karttanavi käytössä ja luottaisi siihen siltä varalta ettei muista reittiä. Mopolla voi mennä itselle vierasta tietä navigaattorin varassa, ei raskaalla ajoneuvolla kaupunkiympäristössä muun liikenteen seassa.
     
    SR50La, rth ja Vihuri tykkäävät tästä.
  34. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, toki näin, mutta toisaalta sen ideahan olisikin olla vain apuväline, eikä mikään kuskin korvaaja. Enkä nyt tarkoittanut, että sinne laitettaisiin mikään google maps rullaamaan, vaan joku tarkoitukseen paremmin soveltuva ja selkeämpi erillinen karttasovellus, jossa voisi olla myös olennaisia vinkkejä kuskille hankalista paikoista tms.

    Äkkiä sen reitin kuitenkin oppii ajaessa, joten kovin montaa edestakaista keikkaa ei tarvitsisi naviin luottaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  35. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 381
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Edellä mainitun lisäksi kaikilla pysäkeillä ei mitenkään voi tehdä noin. Liikenne ruuhkautuu jos siihen jää asumaan.
     
    SR50La, Suolakala ja Vihuri tykkäävät tästä.
  36. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    e: triplat
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2019
  37. mölyä

    mölyä

    Viestejä:
    674
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mielenkiintoinen keskusteluketju. :) Ei ole kokemuksia HSL-liikenteestä juurikaan viimeisen 10v ajalta, mutta Tampereen alueen liikennettä on nyt tullut seurailtua. Tännekin on saatu vähän hajontaa Volvojen tilalle, kun kilpailutuksen kautta tuli iso liuta tuliteriä Scanioita. Matkustajan näkökulmasta ja myös visuaalisesti miellyttävimmät bussit on kyllä näitä puolalaisia joita tänne hankittiin myös sähköbusseiksi. Milläs @Vihuri itse ajelisit mieluiten jos saisit vapaasti päättää?
     
    SR50La tykkää tästä.
  38. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    1 163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voit myös itse editoida tuplaviestit. Pyyhi teksti pois ja kirjoita saatteeksi "tuplaviesti" tjsp.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  39. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Teli-Scania Citywide on kyl oma suosikki. Eikä teli-Volvossakaan mitään vikaa ole :D
     
  40. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    644
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    e: korjattiin, kiitos yp :)
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2019
  41. leffo

    leffo

    Viestejä:
    353
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2016
    Oliko tätä jo kysytty, miten tuo kuljettajaksi kouluttautuminen tapahtui? Siis mitä kautta/missä, amis, työvoimapoliittinen vai järjestääkö noi firmat kanssa koulutuksia?
     
  42. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Mikä siinä teliakselissa on niin hienoa, eihän sitä saa ilmaankaan o_O Miksi busseilla ei saa peruuttaa? Senkö takia, että iso osa kuskeista on kädettömiä aaseja, joille ei saisi mitään polkuautoa isompaa antaa (ja kalusto sen näköistä, että ajotaidosta ei tietoakaan)?
     
  43. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 054
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja varmaan se että kun lähdetään peruuttamaan riski onnettomuuteen kasvaa huomattavasti, bussi on iso ja pitkä kun lyös pakin päälle et mitenkään voi nähdä mitä kaikkea siellä ympärillä tapahtuu...
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    728
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Ennenhän taisi myös takseissa olla vaatimuksena jonkin sortin osoitetieto kaupungista missä ajaa. En tiedä onko enää. Mutta nykyään taksit vetelevät (varsinkin ulkomaalaiset) navigaattorin ohjeilla. Ja silloin tällöin niitä uutisia tulee, että ajelevat miten sattuu.

    Myös omien kokemuksien perusteella navigaattorin ohjeilla ajaminen on melko rasittavaa, varsinkin kaupunki ympäristössä. Jos bussilinjalle laitetaan linjaa tuntematon kuski, isolla linja-autolla, on kolarin mahdollisuus melko suuri. Ei siinä etteikö se navigaattori osaa neuvoa sitä reittiä, mutta jos kuskin täytyy katsoa/kuunnella että käänny 100m päästä oikealle, niin siinä alkaa silloin sitä kääntymistä seuraamaan. Tällöin jää myös muu liikenne usein pienemmälle huomiolle.

    Uskaltaisin myös väittää että sen reitin oppii nopeammin, kun sen opettelee jatkuvaa navigaattorin neuvomista. Jos ajaa pelkän navigaattorin ohjeilla, usein tulee pois ajettaessa sellainen "missäs minä nytten olen"-fiilis, kun ei ole seurannut ympäristöä ja tehtyjä käännöksiä samalla tavalla.
     
  45. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ulkoa opettelemista ei enää vaadita takseilta samalla tavalla, kun on apuna juuri navit jne. Se ulkoa opetteleminen oli peruja ajalta, jolloin ei ollut mitään muita apuvälineitä kuin puhelinluettelon karttasivut.

    Vanhankaan polven taksikuskit eivät osaa aukottomasti kaikkia katuja, joten naviin turvautuvat paikoitellen hekin.

    Jos kuski lätkäistään ulkoa opetellulle reitille ilman mitään apuja, niin jotenkin on vähän sellainen fiilis, että niitä virheitä sattuu vähintään saman verran kuin sattuisi navin avustamana. Ja edelleenkään en nyt tarkoittanut mitään perinteistä navigaattoria, vaan juuri tähän tarkoitukseen suunniteltua sellaista, joka näyttää reitiltä vain tarpeellisen infon ja toimii apuna kuskille. Eikä sitä navia tietenkään tarvitse jatkuvasti, vaan optiona ja pelkästään sen verran, kunnes reitti on tutumpi.

    Vaan eipä siinä, selvästi täälläkin on siinä määrin vastustusta ajatukselle, että ehkäpä se vaan on todettava, että linja-autoliikenteen kohdalla kehitys on vuonna 2019 saavuttanut huippupisteen, eikä digitalisaatio voi tuoda siihen minkäänlaista parannusta. Reittien opetteleminen ulkoa ja kuskien osoittaminen reiteille näiden hallitsemien "karttapakettien" perusteella on yksinkertaisesti paras ja tehokkain tapa. :D

    Autonomista joukkoliikennettä odotellessa...
     
    debuggeri tykkää tästä.
  46. rth

    rth

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän me vastustetaan sitä, että kuski osaa ajaa reitit ilman karttaa. Siinähän sit jatkossa odotellaan, kun kuski soittelee helppariin, kun ei saa karttatietoa ja uudelleenkäynnistys ei auta.
     
    BaTTman ja Vihuri tykkäävät tästä.
  47. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 951
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kuinka todellisena ja/tai suurena ongelmana tämän näet suhteutettuna siihen mitä se parhaimmillaan mahdollistaisi yritykselle mm. kuljettajien sijoittelun ja työkierron osalta? Minun on vaikea tuota hyvin satunnaista ongelmatilannetta nähdä merkittävänä ongelmana, varsinkaan kun harva kuski loppujen lopuksi olisi täysin riippuvainen siitä navista siltikään.

    Jokaisessa bussissa oleva yhdenmukainen järjestelmä tuottaisi hyötyä myös asiakkaille, kun nämä voisivat saada reaaliaikaista tietoa aikatauluista. Tämähän ei ole todellisuutta monellakaan paikakkunnalla ja lisää ongelmia tulee siitä, kun jokainen bussifirma sooloilee omiaan.

    Kyllä tällaisia varmaan on pohdittu eri yhtiöissä, enkä jaksa uskoa, että johtoportaassa vastustus riippuu todellisuudesta mistään muusta kuin kustannuksista. Tuollaisen semisti pomminvarman "bussinavin" tuottaminen, hankkiminen, asennuttaminen ja ylläpito jne tulisi todennäköisesti vielä tässä vaiheessa kalliimmaksi kuin mitä hyödyillä loppujen lopuksi voisi saavuttaa.
     
    SR50La ja Vihuri tykkäävät tästä.
  48. Mongolian presidentti

    Mongolian presidentti

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Juuh okei. Kyllä selitys kummiskin taitaa olla se, että puikoista löytyy semmoista sankaria, joka ei todellakaan kuulu auton rattiin. Isoja 25m, nykyään 34m yhdistelmiä peruutellaan samoilla teillä missä bussit ajavat eikä sitä ole kielletty. Mutta näkeehän sen, kun joka toisessa bussissa on valot, puskurit, kyljet yms rikki. Kun ei osata eteen päinkään ajaa ilman, että oikaistaan kanttarien yli.
     
    Tonnin Seteli ja Vihuri tykkäävät tästä.
  49. Shikanjyo

    Shikanjyo #low&slow

    Viestejä:
    1 252
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Itse olen tuota todistanut, ajoin vakkari päällä motarilla 100km/h, ja Onnibus menee vinhaa vauhtia ohi.

    Se ei mennyt mitään 105km/h vaan reippaasti kovempaa.
    Eipä sekään, niissähän on perseessä 100 lätkä muutenkin...
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  50. pähk1nä

    pähk1nä

    Viestejä:
    552
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Juu, kyllä bussikuskit on paskoja. Oikeat jumal-kuskit, jotka piipittäen peruuttivat karvaisen pastillihanurinsa jo äidistään ulos, hakeutuvat kaikki rekkojen puikkoihin.