Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vihuri, 27.10.2019.

  1. jinx1980

    jinx1980

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo määrä lienee ajassa joku 3-4sec? Vaikuttaisi aikas sopivalta liikenteen sujuvuus huomioiden ja samalla varmasti riittävältä potentiaalista kolaritilannetta silmällä pitäen - yleensä ongelman muodostaa se ensimmäinen idiotti henkilöauto joka vetää ensimmäisen vilkun kohdalla lukkojarrutuksen ollessaan lähellä takakulmaa, tämä kun ei ole lain henki eikä tarkoitus.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  2. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    892
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Parhaillaan tiputetaan nopeus ryöminnälle ennen bussin takakulmaa, vaikka matkustajia on parhaillaan tulossa ulos. Valtaosa pysäkeistä on siten, että takaa näkee bussin avoimet takaovet.

    @Vihuri Voiko nykybusseilla edes lähteä liikenteeseen, mikäli ovet ovat auki?
     
  3. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 399
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämähän on laajempikin juttu kuin vain paikallisbusseja koskeva, vaikka enin osa kohtaamisista on juuri paikallisliikenteen kanssa. Kaukoliikenteen busseista ei samalla tavalla näe, ja nekin pysähtyvät tietysti myös hitaiden nopeusrajoitusten alueilla, vilkkaillakin paikoilla.
    Vaikka en aloittaja olekaan, niin tiedän että oletuksena enimmäkseen ei - ainakaan ohittamatta järjestelmää jotenkin. Onnistuuko tämä ja miten?

    Kymmenisen vuotta sitten homma oli vähän joko tai, lähde: hatara muistikuva TKL:n kuljettajan puheista.
     
    SR50La tykkää tästä.
  4. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016

    Ei voi, ovijarru estää sen
     
  5. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Saisko sen ohitettua kytkimellä? vissiin ehkä, kenties, kukaties, suappatiijä... mut.... :think:
     
  6. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 399
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No näin mäkin olettaisin, että se onnistuisi ihan kuljettajan puolesta. Olisihan se hyvin hankalaa ja mahdollisesti poikkeavassa tapauksessa vaarallistakin, jos sitä varten tarvittaisiin mekaanikon työtä. Kuitenkin melko todennäköisesti silloin tällöin vikaantuva systeemi.
     
  7. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    892
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei näe kaukoliikenteen autoista, totta. Kohtaamisia on kuitenkin pääkaupunkiseudun liikenteessä aniharvoin paikallisliikenteeseen verrattuna. Tällaisessa yhteydessä, että tulee pysäkiltä etuajo-oikeutettuna.
     
  8. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En nyt ole varma kun en ole tarvinnut tuota käyttää, mutta saattaa siellä olla sellainen kytkin mutten tiedä pystyykö silti ajamaan "ovi auki", vähän epäilen ettei... Ja hyvä niin.
     
  9. Suolakala

    Suolakala

    Viestejä:
    638
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olen usein tiiraillut etupenkistä bussin mittareita ja ihmetellyt, että mitä kaikkea siellä näytöissä on perus mittariston lisäksi. Ainikin joku ihmeellinen vihreä palkki josta en saanut millää kiinni mihin se voisi viitata. Kulutukseen tai johonkin?
     
  10. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 862
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    + olisi kiva saada valokuvaa taisteluasemasta ja sen mittaristoista :tup:
     
  11. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Meilläkin on autoissamme ajotavan seurantalaitteisto. Se mittaa kaikki kiihdytykset, jarrutukset, töyssyt jne. Jos matkustaja tekee ilmoituksen vaikkapa vaarallisesta/kaahaavasta ajotyylistä, sieltä löytyy tilastot sitten. Yleensä tuo näyttö on meidän autoissamme ylhäällä. Mutta voi toki vaihdella sen sijainti. Tarkoititko sitä, vai jotain mikä on auton omissa mittaristoissa?
     
    Suolakala tykkää tästä.
  12. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tässäpä tullee:


    VDL_night_kuva.jpg
     
    taxman, SR50La, Centteri ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  13. Arvi-setä

    Arvi-setä

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    07.05.2017
    Ne perusmittarit eli nopeus, kiekka, paineet, polttoaine, moottorinlämpö ja adblue. Vähän autosta ja kuskista riippuen joku pitää kulutusmittaria siinä isolla näytöllä ja joku toinen vaikka piirturitietoja tai jotain muuta. Itse pidän uudenpaa rekkaa ajaessa piirturintietoja näytöllä. Se vihreä palkki on luultavasti ollut joku kulutusmittari.
     
    Mongolian presidentti, SR50La ja Vihuri tykkäävät tästä.
  14. Suolakala

    Suolakala

    Viestejä:
    638
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, juurikin siellä ylhäällä olen moisen näytön nähnyt jossa sitten erilaisia arvoja ja "juttuja" näkyy. Se mainitsemani vihreä palkki on sellainen varsin leveä, ehkä pari kolme senttiä leveä joka sitten nousee ja laskee tilanteen mukaan.

    Kiitos vastauksesta ja kivasta ketjusta :tup:
     
    Vihuri tykkää tästä.
  15. MMXVI

    MMXVI

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Tästä on jo varmaan yli kymmenen vuotta, mutta kerran olin kyydissä kun TKL:n bussi kurvasi pysäkiltä liikenteeseen keskiovi auki.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  16. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    892
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuolloin, yli kymmenen vuotta sitten oli käytössä myös wanhempaa kalustoa, joissa ei tuota jarrua ollut koskaan ollutkaan.
     
    Tonnin Seteli ja SR50La tykkäävät tästä.
  17. pertsavk

    pertsavk

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Käytännön kysymys: jos ei ole ilmiselvä tapaus, niin kummasta on vähemmän haittaa busseille jos jättää ihmisen pysäkille? Pysäkin alkupäähän vai loppupäähän? Keskelle tuskin.. Entä jos on semmonen pitkä pysäkkialue, jossa on monta varsinaista pysäkkiä putkeen?
     
    taxman tykkää tästä.
  18. tomih

    tomih

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Itse olen pohtinut, että mitä tehdä, jos tuossa hommassa iskee kova kusi tai paskahätä. Ajetaanko vuoro loppuun hampaat irvessä myyrä penkkiä vasten painaen?
     
  19. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 862
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Karran ainakin bussikuski pysäytti huoltoaseman kohdalle ja sanoi matkustajille, että nyt on pakko käydä kakkosella vessassa ja että ne matkustajat, jotka eivät voi odottaa, voivat vaihtaa toiseen bussiin.
     
    Hair, demas ja Vihuri tykkäävät tästä.
  20. AHPU

    AHPU VHM Premium-jäsen

    Viestejä:
    267
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olikohan vuonna -93 kun sain ajokortin, bussi lähdössä pysäkiltä -tilanteita on siis ehtinyt osua kohdalle aika monta (asun stadissa ja autoilen aika paljon). Taitaa ainokaiset "ongelmat" pysäkiltä lähtevän bussin kanssa olla kaikki itsestä johtuvia koska mielessä pillu/SER.
    Ja kuten joku tuolla aiemmin mainitsi, niin tuntuu että viime vuosina bussit lähtee aiempaa varovaisemmin pysäkiltä.
     
    Vihuri tykkää tästä.
  21. Suolakala

    Suolakala

    Viestejä:
    638
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ennenwanhaanhan ajeltiin kesäkuumalla ovet auki.
     
    joku tykkää tästä.
  22. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Hyvä kyssäri! Ajakaa sinne pysäkin loppuun asti jos pitää soittaa puhelu, jättää matkustaja jne.
     
    taxman tykkää tästä.
  23. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No urbaanilegendahan on se "taksimiehen pökäle" = Annetaan tulla pari kolme senttiä ja sitten se istutaan tulpaksi :D

    Itse olen ajanut linjaa, jossa ei taukoja käytännössä ollut johtuen ruuhkasta jne. Otin matkustajat kyytiin ja ilmoitin, että "nyt on tekninen tauko". Siellä he edelleen istuivat palattuani :D

    Ja tämä siis päättärillä eli lähtöpysäkillä.

    e: mutta siis kaikki vessataukomahikset kannattaa käyttää!
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2019
    demas tykkää tästä.
  24. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    1 171
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsehän en osaa paskoa kuin kotona. :D ja @Vihuri lle iso kiitos tästä langasta!
     
    Vihuri tykkää tästä.
  25. nallero

    nallero

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    29.06.2019
    Mukava lanka lukea, kiva nähdä että on kuskeja joilla maalaisjärki päälimmäisenä päätöksenteossa - vaikka sitten firmankin linjan yli. Kiitos siitä!

    Voisin kysyä viime talvisesta episodista manskulla rusan risteyksessä: oli pimeää ja seisoin yksin hyvin valaistulla dösärillä. Bussini tuli pohjosesta päin ja hyvissä ajoin olin valokeilassa heiluttamassa valaistua kännykkää rauhallisesti, kunnes tajusin ettei kuski hidasta yhtään ja ole leikkaamassa dösärin kaistalle, joten räpiköin kaksin käsin urpona pysäkillä ja kuski vain painoi kahta sataa ohi. Kyseinen pysäkki erottuu pitkällä suoralla valaistuna pimeässä todella hyvin ja ei ollut edes ruuhkainen ajankohta (ja kivasti vuoroväli myös tässä kohtaa jo pitkä viikonloppuiltana), niin otti vähä pattiin. Kirjotin tästä palautetta johki boksiin linjanumeroineen ja ohitusajankohtineen.
    Kysymys kuuluukin, tavottaako nää palautteet koskaan kuskeja itseään? Miten/mihin sävyyn nootti tulee?

    Toinen: onko yleistä ohjeistusta siitä, mitä tehdä jos/kun ajaa mönkään? Pari kertaa ollut kyydissä kun jatkettu aivan väärää linjaa jostain risteyksestä. Noissa keisseissä harha-ajo saatu tsägällä oiottua pian myöhemmissä risteyksissä, mutta kuitenkin missaten aika monta pysäkkiä matkalla.
    Mutta kavereilta kuullu joskus, että on kuski kanssa vaan ajanut pokerina "harha"linjansa loppuun asti. Siinä varmaa hilpeetä jengiä kyydissä, ku ykskää pysäkki ei oo oikeella suunnalla :joy:
     
  26. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    1. Kyllä nuo kielteisetkin palautteet osuvat "maaliinsa". Esimies kuulee kuljettajan version tapahtumasta. Sen jälkeen sitten tarvittaessa toimenpiteet.
    Itselleni tällä viikolla sattui asiakkaita kyytiin, rouvat olivat menossa teatteriesitykseen ja bussi oli ajanut ohi. Mitäs siihen voi sanoa muuta kuin kovasti pahoitella. Eikä se mitään auta ettei linja ollut palkanmaksajani, vaan toisen firman :(

    2. olen ajanut harhaan muutaman kerran, sitten vaan ilmoitan "työnantajilleni" = matkustajille, että nytpä kuljettaja mokasi ja että korjaan tilanteen sopivassa paikassa. Peruuttaminen on nou nou! Sitä ei tehdä kuin varikolla! Varsinkin telibussilla vaikka olis peruutuskamera, siihen en lankea!

    Jos matka menee ihan eri reittiä, mitä linjaan kuuluu, siitä tulee ns. "ajamaton lähtö". Tarkoittaa sitä, ettei HSL maksa mitään ajopalkkiotakaan sitten. Onneksi itselläni ei noita ole vielä tullut paitsi kerran, kun teliauton kääntyvä takarengas oli tyhjennyttyään syttyä tuleen kitkan takia. Palokuntakin tuli paikalle, mutta onneksi ei sen pahempaa. Minkäs tein.

    e: lähtö jäi ajamatta, mulle tuotiin toinen bussi ja mekaanikkosankarit vaihtoivat sitten renkaan siinä terminaalissa. Iso kiitos heille! Sitten toimittivat korjatun bussin minulle =)

    Rengas.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2019
    taxman, testeri, Tonnin Seteli ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  27. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Olipa tänään: (tai siis eilen)

    Lapsi, tyttöpuolinen olisiko ollut 10-12v, joka meni istumaan ensimmäiseen penkkiin. Alkoi katsella sitten jotain jenkkisarjaa todella kovaäänisesti kännykästään.
    Jaksoin muutaman pysäkinvälin kuunnella- huomautin häntä asiasta, ettei pitäisi ääntä niin kovalla!

    Hän uskoi muutaman pysäkillisen verran mutta sitten taas vittumaisen kovaa kailotusta jenkkikielellä kännykästä! Tuntui että korviani särki välillä--- Grrrrr

    Mitäs tekisin?

    Vaikea tehdä oikein mitään, koska minä en, alaikäisiä varsinkaan bussistani ulosta... Ajatelkaapa niitä otsikoita...

    Jos täysi-ikäinen tekee tuommoista (hei, kuultu on jo kaikenlaista BoomBlasteria toiminnassa), niin silloin voisin kuuluttaa ja jos ei auta, pysäyttää pysäkille ja sanoa että nyt loppuu mölyt.

    Mutta. Hyvälle tuntuu olla työelämässä kuitenkin :D
     
  28. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 862
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Itse olen opettanut omille lapsille (poika 8 ja tytär 9), että bussissa pidetään puhelimet äänettömällä ja tähän mennessä se on toiminut.

    Olisit varmaan voinut seuraavalla seisakkeella käydä sanomassa, että en voi vaikka keskittyä ajamiseen jos on noin lujalla?
     
    Pekste, joku ja Vihuri tykkäävät tästä.
  29. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Jep. Mutta koitin kestää vaikka ärsyttikin. Oli vielä ruuhka-aika ja en haluaisi alkaa kasvatustehtäviin kun bussissa oli paljon matkustajia.
     
  30. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 862
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Siinä olisi ollut myös matkustajilla paikka sanoa.

    Kerran 562 bussissa Mellunmästä oli turhan kovaäänisiä Somalia-Irak molotusta minun takana ja kuuntelin sitä aikani, kunnes sanoin melko lujaa ja vihaisena että ihan kiva että on hauskaa, mutta voitteko siirtyä takapenkille kun siellä on tilaa ja täällä on varmasti töistä kotiin meneviä väsyneitä matkustajia.

    Katsoivat vähän siihen malliin, että sanoisi jotain, mutta kun seisoin käytävällä ja näin kuskin ja muiden matkustajien ilmeestä, että olivat minun puolella ja siirtyivät sinne ja loppui molotus.

    Yksi mikä vituttaa kun huivipäät tulee puhelin kiinni poskessa. Siis silleen, että kädet vapaana ja pitää kailottaa arabiaa niin lujaa, että kuuluu kaikille.
     
    Tonnin Seteli, joku ja Vihuri tykkäävät tästä.
  31. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016

    En käsitä, miksi joku tulee bussiin huutamaan hands-free ääni-tai kuvapuheluja? Sen kun keksis vielä, Nobelin palkinto ehkä seuraisi? :D
     
    living_death tykkää tästä.
  32. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    2 862
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    No jos on oppinut kotimaassaan käyttämään savumerkkejä ja puhelimeen pitää huutaa, että vastapuoli kuulee.

    Samanlainen oli minun exä, joka oli vietnamista, aina puhelimessa piti huutaa. Onneksi se on menneisyyttä, sen kanssa asuminen.
     
    Tonnin Seteli ja Vihuri tykkäävät tästä.
  33. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016

    No onhan sinne jo sen verran matkaa, ettei muuten ehkä kuulu ;)
     
  34. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Uuh, huomenna pääsen ajamaan (ylitöinä vapaapäivänä tuplapalkalla) telillä! Se on ihan parhautta!
    VDL=paku, Scania teliauto=Bussi!
    :D
     
    joku, Tonnin Seteli ja Centteri tykkäävät tästä.
  35. joku

    joku

    Viestejä:
    960
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ootko Nobinan kuski?
     
  36. demo69

    demo69

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuntuuko se kokoero ajaessa?
     
  37. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En kommentoi kuka on työnantajani, sillä ei liene väliä :)
     
  38. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tuntuupa hyvinkin, teli Scania on sen verran pitkä (vajaa 15 m) ja painava, että se rullaa tosi hyvin vapaalla. Ja on isompipyöräinen kuin VDL ja siinä on VDL:n verrattuna paljon kevyempi ohjaus ym. mukavaa :D
    Ei tuntunut työltä ollenkaan, kun sillä vetelin illan :)
     
    demo69 ja joku tykkäävät tästä.
  39. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Mielenkiintoinen päivä huomenna. En ole ammattiliitossa. Työssä olen työvuorolistan mukaisesti kuitenkin, kukas minulle makoilusta maksaa.
     
  40. svk

    svk Apua, avatarini on sormi! Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 552
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Mites bussit huomenna kulkee? Yli HSL:n alueen liikkuvat kulki ymmärtääkseni normaalisti
     
  41. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No tuskin kovin hyvin mutta sen näkee huomenna.

    Tuossa on tuoreimmat etiäiset
     
  42. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Siinähän se meni. Oli väljät aikataulut, tai siis ei niitä tarkasti edes ollut, vain linjatavoitteet ja puuttuvat autot, joista kukaan asiakas ei motkottanut. Ja sitten ärsyttävän pitkä ruokatauko, kun piti noudattaa lepoaikamääräyksiä ym. No tulipas nyt tuollainenkin nähtyä, en toivo uusintaa todellakaan ihan heti...

    Edit: No tunnustan nyt miten tää päivä meni. Noin niinku.

    1. Ole hyvissä ajoin varikolla
    2. Lähde lähtöpaikalle reilusti etuajassa, ehdit siinä sitten hörpätä kaffet jne. Höpöttele samalla siinä HSL:n lähettämien opastyyppien kanssa, mukavia olivat!
    3. Mene lähtölaituriin jossa porukka säntää bussiisi iloisena
    4. Ala ihmetellä, että jokin tässä nyt on vikana....
    5. Huomaa, että olet muuten paikan A- sijasta paikassa B
    6. Ilmoita asiakkaillesi, että "Voi kääk, nyt en ajakaan tätä mutkitellen paikkaan A vaan ihan suorinta tietä hiton nopeasti sinne". Osa väestä häipyy mutta osa jää.
    7. Kerää matkan varrelta ne poloiset, jotka luulivat, että bussi kulkisi juuri *tältä* pysäkiltä paikkaan C, D tai E. Ilmoitat, että ei kulje. Osa tulee kyytiin ja on iloinen kun kuitenkin pääsevät vieläpä ilmaiseksi paikkaan A. (ei veloitusta kun on siirtoajo...)
    8. Saavut paikkaan A ja huomaatkin, että huh huh... kuinka ollakaan, kaksi minuuttia on vielä lähimpään "suurinpiirtein oikeaan" lähtöön.

    Lopputulos: Auto A:n lähtölaituriin ja siitä se huki alkoi :D
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2019
    taxman, lil' samson ja joku tykkäävät tästä.
  43. Professori Kaaos

    Professori Kaaos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko busseissa luistonestoa ja/tai abs jarruja? Tuossa yksi aamu katsoin, kun bussi tuli renkaat lukossa pysäkille ja lähti sutien liikkeelle. Se oli sellainen Volvo 8700 tai 8900 jos en väärin muista.
    Voi myös kertoa mitä muita sähköisiä ajoapuja siellä on.
    @Vihuri
     
  44. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kaikissa ajamissani busseissa on ollut lakisääteiset lukkiutumattomat (ABS) jarrut, osassa sähköavusteiset versiot (EBS) jolloin jarrutuksen alkaminen nopeutuu paineilmajarruihin verrattuna. Ideahan noissa lukkiutumattomissa on se, että järjestelmä kytkeytyy irti hitaissa nopeuksissa (alle 7 km/h?), en tällä kokemuksella osaa kertoa enempää mutta teoriaopetuksessa muistelen tuosta olleen puhetta.

    Näkyy noissa olevan kojelaudassa jokin luistonestoon liittyvä merkkivalo mutten tiedä sen enempää, kun en sattuneesta syystä ole kunnon liukkailla teillä vielä "päässyt" ajamaan. Joku kokeneempi konkari voinee kertoa tekniikasta enemmän.
     
    joku tykkää tästä.
  45. lil' samson

    lil' samson

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mukava lueskella juttujasi ja vaikutat hyvälle tyypille sekä ammattilaiselle, joka kuitenkin pitää sen maalaisjärjen käytössä :).

    En tiedä joko oli kysytty, mutta miten tärkeää on pysyä aikataulussa? Jos esim. olet myöhässä 20min, niin onko se jo soiton paikka jonnekin ohjaukseen?

    Edit.: Myös miten teillä tauot menee? Kuinka pitkiä ajoaikoja teillä on? Entäs elpymiset?
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2019
  46. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016

    Minulla on kiire vain yhden kerran päivässä. Se että ehdin työpaikalle.

    Sen jälkeenkin toki pyrin ajamaan aikataulun mukaan, mutten ota mitään stressiä jos olen myöhässä, koska liikenteessä on monia tekijöitä joihin ei itse pysty vaikuttamaan, kuten liikenneruuhkat, tietyömaat ja vaikkapa pysäkkitoiminta.

    Eli miten nopeasti matkustaja saa matkan maksettua, onko kenties vanhus tai muuten huonojalkainen, jolloin odotan, että pääsee istumaan ennen liikkeellelähtöä jne.

    Kuljettajapäätteessä on värikoodit jotka näyttävät ollaanko aikataulussa:

    Punainen: Ollaan etuajassa
    Keltainen: Ollaan aikataulusta jäljessä 4 minuuttia tai yli
    Vihreä: ollaan aikataulussa 0-3 minuutin välillä

    20 minuutin myöhästymisiä tuli kesällä, kun kaiken maailman delegaatiot pysäyttivät liikenteen Mannerheimintiellä. Ei silloin minnekään soiteltu kuitenkaan, koska se oli tiedossa ennalta.

    Jos kävisi jokin "käpy", että toinen vuoro saavuttaisi minut jostain syystä, soittaisin työnjohtoon, että vapautetaanko jompi kumpi auto pois linjalta. Mitäpä järkeä on tuplilla ajella kuitenkaan :)

    Aikataulua ei pysty saati edes kannata ajamalla koettaa ottaa kiinni, jotkut kaahaavat ja huomaavat, että sekään ei auta. Kaupunkiliikenteen linjat kun ovat tyypillisesti lyhyitä matkallisesti.

    Tauot menevät ajo- ja lepoaikalain mukaisesti. Yleensä ajoa on joku 4-4,5 h jonka jälkeen sitten tauko.

    Noista löytyy tarkempaa tietoa Työsuojelu.fi- saitilta

    P.S. niin, tulin kolmen aikaan yölinjalta, sen takia tässä tikkana nakuttelen tekstiä klo 3.50 :D, ei tässä nukkumaan pysty vielä pariin tuntiin kunnes kroppa rauhoittuu

    P.P.S. Kaahaamalla tulee vain vahinkoja. Auto törmää johonkin tai putoaa tieltä, kuten niitäkin on nähty. Tai matkustaja tai joku ulkopuolinen saattaa vahingoittua jarrutuksissa, kaarteissa jne.

    Siinä sitä sitten meneekin aikaa, kun alat täytellä vahinkoilmoitusta tai pääset vastailemaan virkavallan kysymyksiin... Ja sitten vielä esimies odottaa...

    En tuohon lankea.
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2019
  47. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    109
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Olet kyllä aivan väärässä taukojen osalta.
    Taitaa HSL alueella mennä tauot työehtosopimuksen mukaan, eikä mainitsemasi lain mukaan.
    Katsoin huvin vuoksi alasi HSL alueen nykyistä työehtosopimusta:
    Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään 5,5 tuntia.
    Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettavavähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.
    Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.
     
    Mongolian presidentti, SR50La ja Lauantaimakkara tykkäävät tästä.
  48. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    737
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Anteeksi, mutta mitä vattua? tonttuj tietää paremmin pidettävät tauot, kuin työntekijä?!?:confused:
     
    Mongolian presidentti tykkää tästä.
  49. rth

    rth

    Viestejä:
    349
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Tauko 45 minuuttia (7 artikla)
    Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jollei hänen vuorokausi- tai viikkolepoaikansa ala.

    Tauko voidaan pitää myös kahdessa osassa. Tällöin ensimmäisen osan pitää olla vähintään 15 minuuttia ja toisen osan vähintään 30 minuuttia. Toinen osa pitää sijoittaa siten, että yhteenlaskettu ajoaika ei ylitä neljää ja puolta tuntia ennen tauon toisen osan alkamista.

    Muun työn tekeminen tauon aikana on kielletty. Tauko on tarkoitettu lepäämiseen. Monimiehitystilanteessa tauon voi pitää liikkuvassa ajoneuvossa.

    Yhdessä tai kahdessa osassa pidetyn vähintään 45 minuutin tauon jälkeen alkaa aina uusi ajoaikakertymä eikä aikaisempia ajo- ja taukoaikoja oteta huomioon.

    Huomioi, että Suomen työaikalain mukaan moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista viiden tunnin ja 30 minuutin työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Työjakso koostuu sekä ajoajasta että muusta työstä.

    Jatkot:
    Ajoaika ja tauot - Työsuojelu
     
  50. pertsavk

    pertsavk

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Eihän Vihurin kertoma taukokäytäntö ole ristiriidassa lain kanssa? Laki kertoo enimmäisajoajan ja tauon minimipituuden. Vihurin kertoman mukaan tauko tulee yleensä kohdalle aiemmin eikä hän kerro minkä mittainen se on. Totta hemmetissä tiukempaa taukokäytäntöä saa noudattaa ilman että rikkoo lakia.
     
    hsalonen ja BaTTman tykkäävät tästä.