• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Liittynyt
07.12.2019
Viestejä
23
Itsekin tuli YTV:n kk-lippujen kanssa tehtyä rikollista toimintaa:

Tuttavalla oli se ihan aito leimasin, millä siihen kk-lipun toisen puolen osaan tuli se parasta ennen-leima.
Kloritella ja topsitikulla varovasti vanha pois, ja uusi leima tilalle:bored: Maksoi aika vähän oikeaan verrattuna.

+ Pahviset kertaliput ohitti hyvin, kuin liimasi siihen kulmaan minkä laite nappasi pois jonkun paperinpalan tilalle. Toki jos ei Kloritella käsitelty, niin 2 leimaa päällekkäin ja tarkastajat:D
Oi aikoja:love:
Hauskinta tuossa on tuo molemminpuolinen kusetus. Kuljettajathan joutuivat varikolla ostamaan uusia lippuja lipunmyynnistä kertyneillä rahoilla. Kaikenlaisia tarinoita on ollut kuljettajista, jotka ovat itse tehneet noita pahvisia lippuja. Selvää säästöä siis. :D. Myös huhuja on ollut, että varikon henkilökunta joka noita lippuja myi kuljettajille, olisi kusetuksessa ollut mukana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Hauskinta tuossa on tuo molemminpuolinen kusetus. Kuljettajathan joutuivat varikolla ostamaan uusia lippuja lipunmyynnistä kertyneillä rahoilla. Kaikenlaisia tarinoita on ollut kuljettajista, jotka ovat itse tehneet noita pahvisia lippuja. Selvää säästöä siis. :D. Myös huhuja on ollut, että varikon henkilökunta joka noita lippuja myi kuljettajille, olisi kusetuksessa ollut mukana.
No hei, hauskuudesta en tiedä, mutta kuulostaa aikamoiselta :eek:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Onhan tää kovaa hommaa joten hyvä, että maksetaankin sitten. Seuraava palkkani on 2K eur bruttona 14 pv ahkeroinnista. Ja euron päälle.:)
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
54
Tietääkö bussinkuljettaja mitkä värit on käytössä hsl mobiililipussa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 620
Tuttu on ajanut spåraa stadissa jostain 2006/2007 lähtien, en ole varma milloin vakinaistui - alkuun ajoi jotain kesälomatuurauksia ja muita määräaikaisuuksia, mutta varmasti 10 vuotta vakinaisena. Anyway kun spårissa loppui lipunmyynti alkuvuodesta 2018 ja samalla myös asiakkaiden palvelu niin tämän tutun mukaan se oli paras bonus / "urakehitys" / whatever mitä hän on ikinä kokenut ja tulee ikinä spåran ohjaimissa kokemaan.


Ei täälläkään ihmiset edes etäisesti ymmärrä miten jäätävän kuormittavaa se kaikkien spedejen, MinäMinien ja "MÄ MAKSAN SUN PALKAN" -tyyppien sylkykuppina oleminen on. Kaikki, siis aivan kaikki on kuljettajan syytä. Alkaen ruuhkista, jatkuen HSL:n lukuisiin ongelmiin tai edellisen linjan etuajassa-myöhässäoloon, päättyen lumipyryyn tai jossain sattuneeseen kolariin jonka takia aikataulut kusee. Myös kaikki matkustajan yksityiselämän ongelmat on kuskin syytä, tavalla tai toisella. Ihan oikeasti jengi, siis mukafiksu koulutettu siististi pukeutunut jengi (vaikkapa Otaniemi / Keilaranta -> Kamppi) tulee erikseen soittamaan kuskille suuta esimerkiksi helmikuun lumipyryssä "miks sä oot myöhässä" ja "miks toi toinen bussi oli myöhässä". Alkuun sen(kin) suunsoiton kuittailee huumorilla, mutta kun sitä saa kuunnella kuukaudesta toiseen, syy vain muuttuu (säätila, kolarit, liikennejumit, säätila, kolarit, liikennejumit, tapahtuma stadissa, kolari, säätila, autorikko, ym.), niin alkaa olemaan hermo aika kireällä. Parhaimmat soitti suutansa päättärillä (kun ajoit huonossa kelissä myöhässä) ja kävit päättärillä kusella, "eks sä voi kusta jossai toisessa välissä". Ja siis harvoin ns. "teinit" oli näitä suunsoittelijoita, päinvastoin. Tyypillinen suunsoittaja oli joko nuorehko mies, "urakeisari" iältään 25-45 tai sitten 45-60+ vuotias akka. En tiedä miksi?? 14-20 vuotiaat teinit ja nuoret aikuiset, varsinkaan opiskelijat (20-25) eivät juuri ikinä valittaneet yhtään mistään.

Vaikka minuakaan ei kinosta tuntemattomien huolet, en ole empaattinen tyyppi ja ylipäätään random paskanjauhaminen menee korvasta sisään - toisesta ulos niin hyvin saa päivän kuin päivän pilalle kun joku oman elämänsä toimitusjohtaja tulee valittamaan asioista ja niitä asioita tosiaan riitti.

Kyl toi 5 vuotta bussin ratin takana avasi silmät myös sen suhteen miten tyhmiä aikuiset ihmiset voivat olla. Titteli ja koulutus voi olla jeesuksesta seuraava, mutta arkipäivän syy-seuraus yhteyksien geneerinen ... siis tajuaminen on about pikkulapsesta seuraavaa.
Tuohon kuskin tilalle voi vaihtaa myyjän ja samat asiat pätee. Tietysti valituksen aiheet säästä ja kolareista vaihtuu kaupan alalle sopiviksi. Mutta sitä se palveluala on. Monesti miettinyt että täytyy olla kyllä todella paha olla sillä kuka tulee valittamaan tuohon sävyyn tuntemattomalle ihmiselle jostain täysin turhanpäiväisestä asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
336
Tulipa sellainen asia mieleeni, että meitä kuljettajia koskevat määrätyt säännöt koskien työtä ja lepoa.
Sellainen sääntely ei kuitenkaan koske vaikkapa sairaanhoitohenkilöstöä, eli siinäkö ammatissa väsymys on ihan OK ? Ja olla vaikkapa 24 h yhtäsoittoa töissä?

Hmm...
Onhan siinä pieni ero, että lääkäri nukahtaa kesken työnsä kuin bussikuski nukahtaa kesken työnsä. Toinen tappaa maksimissaan 1 hengen kun taas toinen voi tappaa kymmeniä ellei jopa satoja jos oikein huonosti käy. Vaikka ei se tietysti ole mikään pikkujuttu edes se yhden hengen menetys.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Onhan siinä pieni ero, että lääkäri nukahtaa kesken työnsä kuin bussikuski nukahtaa kesken työnsä. Toinen tappaa maksimissaan 1 hengen kun taas toinen voi tappaa kymmeniä ellei jopa satoja jos oikein huonosti käy. Vaikka ei se tietysti ole mikään pikkujuttu edes se yhden hengen menetys.
Niin. Vaikea sanoa muista, kuin itsestäni mutta tuskinpa olisin ajokunnossa vaikkapa 16 h ajovuoron loppuaikana, saati jälkeen.
En pysty nukkumaan vaikkapa aamuviiteen päättyneen vuoroni jälkeen pariin kolmeen tuntiin. Sen verran olen kierroksilla.

Ja yleensä lääkärit enemmän parantavat kuin ... Juu

edit:
Tiivistettynä, en käsitä, miksi jopa elämän ja kuoleman välillä päätöksiä tekevät ihmiset saavat tehdä VÄSYNEINÄ tuollaisia päätöksiä ja vuoroja??
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
203
Mikä vittu siinä on kun pitää bussikuskien olla niin vittumaisia sen lipun näyttämisestä ennenkuin bussiin saa tulla? Eilen käyty ikeassa, kädet täynnä kasseja.. En tietääkseni omista kolmatta kättä johon puhelimen laittaisin joten sisään astuessa sanon kuskille että josko odottaa hetken jotta saan laitettua tavarat pois niin ei. Heti alkaa ihme huutaminen että bussiin ei saa tulla ennenkuin lipun on näyttänyt.

No miten muka voin lippua näyttää jos kädet täynnä tavaraa? Alapa siinä lippua kaivamaan, tavarat bussin lattialla ja takana hirveä jono kun olet muiden tukkeena. Joopa joo.

Ikinä en ole tällaista kohtelua saanut suomalaiselta bussikuskilta vielä mutta nämä muun väriset osaa kyllä..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
@Vihuri ,
Täytyy hattua nostaa kuulostat juuri sellaiselta mukavalta kuskilta joihin seutu liikenteessä törmää harvoin enempi tai vähempi näitä ajetaan aikataulua kiinni kaahaten ettei matkustajat meinaa penkillä pysyä.
On muutama kuski osunut kohdalle joka ajelee silleen varman rennolla otteella ja sellaisen kyydissä matka sujuu mukavasti. Hauska lueskella näitä juttuja hatun nosta siitä.
@Mongolian presidentti
sinä taidat tosiaa ajella sitä rekkaa jossain mongoliassa , enpä ole tässä yli 20 vuoden ajokokemuksella pääkaupunki seudulla juurikaan nähnyt edes peruuttavia kuorma-autoja pois lukien tietyö yms huoltoon liittyvät autot , ja näilläkin yleensä kaveri radiolla varmistelemassa että liikkenne ei tule päälle , rekkaa varmaan ikinä nähnyt täällä peruuteltavan , jos sinulla on edes ajokorttia niin ymmärtäisit että harvemmin yleisellä tiellä mitään isompaa aletaan vekslaamaan kun siellä takana on jo yleensä monta henkilö autoa.
espoo helsinki akselilla ajellut jo muutama sata tuhatta kilsaa.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
191
Höpöhöpö. 17 vuotta olen ajanut yhdistelmää pääkaupunkiseudulla ja peruutellut joka päivä, myös kadulla liikenteen seassa. On paljon sellaisia paikkoja, jopa tehtaita, joihin ei edes pääse muuten. Esim Teknos Takkatiellä Helsingissä. Kyllä, henkilöautoja on edessä joka sivulla. Mitä sitten? Työmaille myös peruutellaan paljon kadulta. Peruuttavia jakeluautoja näkee päivittäin. Johan suurin osa kaupoistakin on sellaisia, joihin peruutetssn kadulta. Aika laput silmillä olet kyllä ajanut. Sitä paitsi, henkilöautot ei yksinkertaisesti ole mikään selitys olla ajamatta purku/lastauspaikalle. Ahtaissa tilanteissa improvisoidaan ja yhteispelillä selvitään hyvin. Eikä kukaan väkisin peruuttavan yhdistelmän alle aja. Jalankulkijoista enemmän olisin huolissani, kun laput silmillä kulkee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
15
jep siinähän se vastaus tuli peruutellaan lastaus paikoille jossa ihmiset ymmärtää että olet menossa loogisesti johonkin pakilla , peruutellaan linjureita kampissa , mutta totta kai haluat pilkkua nussia tässä kai oli puhetta keskellä lliikenettä peruuttelusta .
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 744
Tulipa sellainen asia mieleeni, että meitä kuljettajia koskevat määrätyt säännöt koskien työtä ja lepoa.
Sellainen sääntely ei kuitenkaan koske vaikkapa sairaanhoitohenkilöstöä, eli siinäkö ammatissa väsymys on ihan OK ? Ja olla vaikkapa 24 h yhtäsoittoa töissä?

Hmm...
Sairaanhoitoalalla on huomattu että hoitovirheitä tapahtuu vähemmän kun sama henkilö yhtäjaksoisesti hoitaa verrattuna siihen, että henkilö vaihtuu välillä. Toisin sanoen väsymyksestä seuraa vähemmän virheitä kuin siitä, että vuoro vaihtuu ja henkilöiden pitää kommunikoida mikä on potilaan tilanne, mitä on tehty ja mitä pitää tehdä seuraavaksi.
 

?..

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
1 186
Mikä vittu siinä on kun pitää bussikuskien olla niin vittumaisia sen lipun näyttämisestä ennenkuin bussiin saa tulla? Eilen käyty ikeassa, kädet täynnä kasseja.. En tietääkseni omista kolmatta kättä johon puhelimen laittaisin joten sisään astuessa sanon kuskille että josko odottaa hetken jotta saan laitettua tavarat pois niin ei. Heti alkaa ihme huutaminen että bussiin ei saa tulla ennenkuin lipun on näyttänyt.

No miten muka voin lippua näyttää jos kädet täynnä tavaraa? Alapa siinä lippua kaivamaan, tavarat bussin lattialla ja takana hirveä jono kun olet muiden tukkeena. Joopa joo.

Ikinä en ole tällaista kohtelua saanut suomalaiselta bussikuskilta vielä mutta nämä muun väriset osaa kyllä..
Bussilippu, lompakko yms otetaan aina esille ennen kun sille on tarvetta. Tällöin ei tarvitse arpoa siinä ja hukata muiden aikaa. Tietenkin kuskin olisi pitänyt antaa aikaa esim seuraavalle pysäkille asti kaivaa se lippu ja sitten heittää ulos jos ei sitä lippua löydykkään.
 
Viimeksi muokattu:

?..

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
1 186
Höpöhöpö. 17 vuotta olen ajanut yhdistelmää pääkaupunkiseudulla ja peruutellut joka päivä, myös kadulla liikenteen seassa. On paljon sellaisia paikkoja, jopa tehtaita, joihin ei edes pääse muuten. Esim Teknos Takkatiellä Helsingissä. Kyllä, henkilöautoja on edessä joka sivulla. Mitä sitten? Työmaille myös peruutellaan paljon kadulta. Peruuttavia jakeluautoja näkee päivittäin. Johan suurin osa kaupoistakin on sellaisia, joihin peruutetssn kadulta. Aika laput silmillä olet kyllä ajanut. Sitä paitsi, henkilöautot ei yksinkertaisesti ole mikään selitys olla ajamatta purku/lastauspaikalle. Ahtaissa tilanteissa improvisoidaan ja yhteispelillä selvitään hyvin. Eikä kukaan väkisin peruuttavan yhdistelmän alle aja. Jalankulkijoista enemmän olisin huolissani, kun laput silmillä kulkee.
Joka päivä peruutat yhdistelmää pk-seudulla liikenteen seassa? Joku teollisuusalueen lastauslaituri kyseessä? Vaikea usko, että mikään normaalitie.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Mikä vittu siinä on kun pitää bussikuskien olla niin vittumaisia sen lipun näyttämisestä ennenkuin bussiin saa tulla?
Niinpä. Tilannetajua pitäisi olla puolin ja toisin.

Bussilippu, lompakko yms otetaan aina esille ennen kun sille on tarvetta. Tällöin ei tarvitse arpoa siinä ja hukata muiden aikaa. Tietenkin kuskin olisi pitänyt antaa aikaa esim seuraavalle pysäkille asti kaivaa se lippu ja sitten heittää ulos jos ei sitä lippua löydykkään.
Juurikin niin. Mutten "heitä" heitä :) sittenkään ulos, vaikkei ole lippua.
Kun oikeastaan se ei ole minun ongelmani, vaan heidän, mikäli sattuisi tulemaan tarkastajat autoon.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
203
Bussilippu, lompakko yms otetaan aina esille ennen kun sille on tarvetta. Tällöin ei tarvitse arpoa siinä ja hukata muiden aikaa. Tietenkin kuskin olisi pitänyt antaa aikaa esim seuraavalle pysäkille asti kaivaa se lippu ja sitten heittää ulos jos ei sitä lippua löydykkään.
No miten voit ottaa sen esiin jos sulla on hirveät kantamukset? Miten pääset bussiin, kuskin luokse, näyttämään sitä lippua kun kännykkä ei mahdu käteen kantamusten kanssa? Kyllä pitäis antaa mahdollisuus viedä tavarat paikoilleen ja sitten tulla lippu näyttämään.

Matkakortti on ihan eri juttu kun se mahtuu vaikka sormien väliin oli kantamukset minkälaiset tahansa mutta en kyllä älä riskeeraamaan sitä että tonnin puhelin tippuu maahan vain koska joku vitun ählämi ei malta odottaa lippua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 258
No miten voit ottaa sen esiin jos sulla on hirveät kantamukset? Miten pääset bussiin, kuskin luokse, näyttämään sitä lippua kun kännykkä ei mahdu käteen kantamusten kanssa? Kyllä pitäis antaa mahdollisuus viedä tavarat paikoilleen ja sitten tulla lippu näyttämään.

Matkakortti on ihan eri juttu kun se mahtuu vaikka sormien väliin oli kantamukset minkälaiset tahansa mutta en kyllä älä riskeeraamaan sitä että tonnin puhelin tippuu maahan vain koska joku vitun ählämi ei malta odottaa lippua.
Olisko ehkä mahdollista vaikkapa laskea ne kantamukset siinä kuskin edessä, näyttää puhelinta, ottaa kantamukset kantoon ja näin. Samaan tapaan kuin olet ne kantamukset laskenut siihen bussipysäkille? Vai oletko "kamat kannossa kun ei ole kolmea kättä" minuuttikaupalla siinä pysäkillä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Olipas aika liukas aamu!

Lähdin varikolta ennen aamuviittä ja ihan kesäkeli. Tuossa aamuviiden maissa tuli sitten yhtäkkiä lunta kera kauhean viiman, kuin olisi ollut Antarktiksella muutaman hetken ja sitten, kun se tamppaantui jääksi, niin siellähän tapahtui vaikka mitä aamuliikenteessä!

Kehä I:lla luisti täysperävaunu melkein kaiteesta läpi ja henkilöauto ajoi sen perään, ym. vähemmän mukavaa, joka haittaisi aamuliikennettä.

Olin telillä liikenteessä ja pitää sanoa, että parikin kertaa tuntui, että "my nuts got even smaller", kun bussi alkoi jarrutuksesta huolimatta "ABS- nylkyttää" pysähtymättä alamäessä kohti T- risteystä... onneksi ei tullut ketään sivusta ja sain ohjattua ajosuuntaan.

Toinen, kun vuoroja oli jo jäänyt jälkeen ja porukkaa sen takia pilvin pimein pysäkillä, joka oli jäinen ja tällä kertaa ylämäessä. Yritin lähteä liikkeelle, ei hievahtanutkaan kun luisti niin paljon.

Pyysin ystävällisesti matkustajia siirtymään peräpäähän autoa (paino), että päästään paremmin liikkeelle, ja yhdessä telin kevennyksen kanssa liikuttiinkin sitten eteenpäin. Kiitin kaikkia yhteistyöstä ja kuulutin kaikkien istumapaikkojen olevan jälleen vapaassa käytössä :)

Pahimmillaan taisin olla 27 min linjasivulla myöhässä, mutta viis siitä. Autonkin palautin ehjänä varikolle.:tup:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Joka päivä peruutat yhdistelmää pk-seudulla liikenteen seassa? Joku teollisuusalueen lastauslaituri kyseessä? Vaikea usko, että mikään normaalitie.
Ihailen jokaista, joka peruuttelee raskailla ajoneuvoilla päivittäin ilman onnettomuuksia.

Minä en peruuttele ajamallani bussilla kuin varikolla ja terminaaleissa (Eliel / Kamppi), noin niinku periaatteessa. Siellähän peruuttajaa väistetään. Leppävaarassa peruuttaminen on jopa erikseen kielletty ohjeissa.

Enkunkielessä on hieno sanonta: "accident waiting to happen" ja niinhän se menee
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
118
Joskus näki sellaista että jonnet menevät sinne linja-auton taakse ja käsillä sitten pitävät kiinni kun bussi lähtee liikkeelle ja surffaavat sitten jonkun lyhyen pysäkinvälin tuollain. Toki vaatii sen että tiet on jäässä muutenhan tuo menee juoksemiseksi mutta onko tuollaisia tapauksia tullut koskaan vastaan?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Joskus näki sellaista että jonnet menevät sinne linja-auton taakse ja käsillä sitten pitävät kiinni kun bussi lähtee liikkeelle ja surffaavat sitten jonkun lyhyen pysäkinvälin tuollain. Toki vaatii sen että tiet on jäässä muutenhan tuo menee juoksemiseksi mutta onko tuollaisia tapauksia tullut koskaan vastaan?
Olen sen verran nyyppä vielä näissä hommissa, että en ole nähnyt kuin videolta moista. Ja ollut aika vähäluminen talvikin.
Ilmeisesti pössyttely tai oikea urheileminen (!) vie nuorisolta tuollaisen "duudsonoinnin" kaipuun, vai mikälie sitte. :)
Tai sitten ovat katselleet netistä miten siinä oikeasti käy miltä se näyttää, kun henki lähtee. :tdown:
 

living_death

★ Still alive ™
Tukijäsen
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
3 102
Joskus näki sellaista että jonnet menevät sinne linja-auton taakse ja käsillä sitten pitävät kiinni kun bussi lähtee liikkeelle ja surffaavat sitten jonkun lyhyen pysäkinvälin tuollain. Toki vaatii sen että tiet on jäässä muutenhan tuo menee juoksemiseksi mutta onko tuollaisia tapauksia tullut koskaan vastaan?
Se oli beesaamista, ainakin 80-luvulla ja tuli itsekin kerran kokeitua (mentiin kyykkyyn maahan ja pidettiin käsillä puskurista kiinni).

Ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla pamahdin päin katua kun jalkojen alta loppui lumi ja ilmat lähti pihalle mahasta.

Siihen loppui se leikki.

Sitten on näitä, jotka roikkuvat takapuskurilla.

Teinien hengenvaarallinen villitys leviää Uudellamaalla: Nuoret roikkuvat liikkuvan bussin takapuskurin päällä – kaikki havainnot soitettava hätänumeroon: "Toiminta voi johtaa kuolemaan"
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Juu, tuota on työohjeistettu voimakkaasti vuoden alusta asti. Jutusta voisi saada väärän käsityksen, että aikatauluissa pitää pysyä vaikka hampaat irvessä.

Lähinnä (käsitykseni mukaan) pointti on juurikin nuo työn lähtöketjun ensimmäisen lähdön täsmällisyys ettei myöhästytä suotta, sekä välipiste / ajantasauspysäkit, joita ei saa ohittaa etuajassa, myöhästymisestä ei (ainakaan toivottavasti) sakoteta. Menisi muuten ihan hulluksi suhaamiseksi...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Kuinkas muuten saa pysäytettyä parhaiten lähestyvästä bussijonosta kolmannen tai neljännen onnikan? Lähipysäkin ohitse menee useampia vuoroja kohti keskustaa, mutta reitit tuntuvat niputtavan nysset useimmiten puskuri-puskurissa kulkevaksi junaksi, jonka etummaiset osat ovat luonnollisesti tupaten täynnä.
Pysäkillehän ei kahta linjuria enempää mahdu, joten meikä maalaisrehupuntti usein katsoo parhaimmaksi vaihtoehdoksi kävellä kirkolle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Kuinkas muuten saa pysäytettyä parhaiten lähestyvästä bussijonosta kolmannen tai neljännen onnikan? Lähipysäkin ohitse menee useampia vuoroja kohti keskustaa, mutta reitit tuntuvat niputtavan nysset useimmiten puskuri-puskurissa kulkevaksi junaksi, jonka etummaiset osat ovat luonnollisesti tupaten täynnä.
Pysäkillehän ei kahta linjuria enempää mahdu, joten meikä maalaisrehupuntti usein katsoo parhaimmaksi vaihtoehdoksi kävellä kirkolle.
Itse koetan himmailla toisten perässä jos jonossa ollaan, eli jarruttelen vaikka pysähdyksiin ja annan edellä pysäkillä olevien autojen lähteä matkaan, jollen varmaksi voi vannoa, ettei ketään ole kyytiini tulossa. Lisäksi katselen pysäkillä olijaa, että katsooko minuun päin vai taakseni kun "lapa ojossa".

Tuohonkin kehittyy pelisilmä, eli huomaan useimmiten jo matkustajan eleistä kun lähestyn pysäkkiä vaikkei vielä olisi edes käsi pystyssä jne.
Erikseen tietysti sitten ne, jotka somettavat ym. eivätkä näe eivätkä kuule mitään kun luurit korvilla ja nenä kiinni ruudussa...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Pikkuisen alkaa huolestuttaa tämä uutinen:
AKT irtisanoi autoliikenteen työehtosopimukset

En itse kuulu ammattiliittoon, olin yhden päivän ajossa viime vuoden puolella, kun oli lakko.
Toivottavasti tällä kertaa pääsisivät sopuun ilman lakkoa.

En tule liittymäänkään liittoon, koska olen kasvanut yrittäjäperheessä.

Nillittäjille voisin todeta, että nyt eletään 2020- lukua, ja että katsokaapas mitä reaktioita aiheutti Teollisuusliiton 2+1 vkon lakko. Sieltä pakenee väkeä vissiin enemmän kuin kirkosta eroaa :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
923
Tuttu on ajanut spåraa stadissa jostain 2006/2007 lähtien, en ole varma milloin vakinaistui - alkuun ajoi jotain kesälomatuurauksia ja muita määräaikaisuuksia, mutta varmasti 10 vuotta vakinaisena. Anyway kun spårissa loppui lipunmyynti alkuvuodesta 2018 ja samalla myös asiakkaiden palvelu niin tämän tutun mukaan se oli paras bonus / "urakehitys" / whatever mitä hän on ikinä kokenut ja tulee ikinä spåran ohjaimissa kokemaan.


Ei täälläkään ihmiset edes etäisesti ymmärrä miten jäätävän kuormittavaa se kaikkien spedejen, MinäMinien ja "MÄ MAKSAN SUN PALKAN" -tyyppien sylkykuppina oleminen on. Kaikki, siis aivan kaikki on kuljettajan syytä. Alkaen ruuhkista, jatkuen HSL:n lukuisiin ongelmiin tai edellisen linjan etuajassa-myöhässäoloon, päättyen lumipyryyn tai jossain sattuneeseen kolariin jonka takia aikataulut kusee. Myös kaikki matkustajan yksityiselämän ongelmat on kuskin syytä, tavalla tai toisella. Ihan oikeasti jengi, siis mukafiksu koulutettu siististi pukeutunut jengi (vaikkapa Otaniemi / Keilaranta -> Kamppi) tulee erikseen soittamaan kuskille suuta esimerkiksi helmikuun lumipyryssä "miks sä oot myöhässä" ja "miks toi toinen bussi oli myöhässä". Alkuun sen(kin) suunsoiton kuittailee huumorilla, mutta kun sitä saa kuunnella kuukaudesta toiseen, syy vain muuttuu (säätila, kolarit, liikennejumit, säätila, kolarit, liikennejumit, tapahtuma stadissa, kolari, säätila, autorikko, ym.), niin alkaa olemaan hermo aika kireällä. Parhaimmat soitti suutansa päättärillä (kun ajoit huonossa kelissä myöhässä) ja kävit päättärillä kusella, "eks sä voi kusta jossai toisessa välissä". Ja siis harvoin ns. "teinit" oli näitä suunsoittelijoita, päinvastoin. Tyypillinen suunsoittaja oli joko nuorehko mies, "urakeisari" iältään 25-45 tai sitten 45-60+ vuotias akka. En tiedä miksi?? 14-20 vuotiaat teinit ja nuoret aikuiset, varsinkaan opiskelijat (20-25) eivät juuri ikinä valittaneet yhtään mistään.

Vaikka minuakaan ei kinosta tuntemattomien huolet, en ole empaattinen tyyppi ja ylipäätään random paskanjauhaminen menee korvasta sisään - toisesta ulos niin hyvin saa päivän kuin päivän pilalle kun joku oman elämänsä toimitusjohtaja tulee valittamaan asioista ja niitä asioita tosiaan riitti.

Kyl toi 5 vuotta bussin ratin takana avasi silmät myös sen suhteen miten tyhmiä aikuiset ihmiset voivat olla. Titteli ja koulutus voi olla jeesuksesta seuraava, mutta arkipäivän syy-seuraus yhteyksien geneerinen ... siis tajuaminen on about pikkulapsesta seuraavaa.
Kuulostaa normaalilta asiakaspalvelutyöltä.
Vielä kun työvuorot on, kertomasi mukaan, "normaalin" pienehkön yksityisomisteisen yrityksen pikkupomon (lue:rivityöntekijästä seuraava) vinkkelistä lähinnä perustasoa kuormittavuudeltaan, en ihmettele, että entinen esimiehenikin on ko. hommissa tyytyväinen.
 
Liittynyt
07.12.2019
Viestejä
23
Pikkuisen alkaa huolestuttaa tämä uutinen:
AKT irtisanoi autoliikenteen työehtosopimukset

En itse kuulu ammattiliittoon, olin yhden päivän ajossa viime vuoden puolella, kun oli lakko.
Toivottavasti tällä kertaa pääsisivät sopuun ilman lakkoa.

En tule liittymäänkään liittoon, koska olen kasvanut yrittäjäperheessä.

Nillittäjille voisin todeta, että nyt eletään 2020- lukua, ja että katsokaapas mitä reaktioita aiheutti Teollisuusliiton 2+1 vkon lakko. Sieltä pakenee väkeä vissiin enemmän kuin kirkosta eroaa :)
Itse en toimistohommissa viitsi lakkoilla, mutta noissa hommissa olin lakkovahtinakin. Lakkopäivinä ajavat saavat kuulla kaikenlaista vittuilua ja huutajia, ei paljoa kiitosta heru.
Yksi rikkurikuski ajoi kerran yhden toisen lakkovahdin yli vuosikymmenen alkupuolen lakossa. Näissä hommissa työnantajamielikuva on niin hyvä, ettei viitsi työnantajaa kiusata. Bussiyhtiöiden työnantajamielikuva ja heidän työntekijöiden kohtelu on niin huonoa, että on syytäkin lakkoilla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Itse en toimistohommissa viitsi lakkoilla, mutta noissa hommissa olin lakkovahtinakin. Lakkopäivinä ajavat saavat kuulla kaikenlaista vittuilua ja huutajia, ei paljoa kiitosta heru.
Yksi rikkurikuski ajoi kerran yhden toisen lakkovahdin yli vuosikymmenen alkupuolen lakossa. Näissä hommissa työnantajamielikuva on niin hyvä, ettei viitsi työnantajaa kiusata. Bussiyhtiöiden työnantajamielikuva ja heidän työntekijöiden kohtelu on niin huonoa, että on syytäkin lakkoilla.
Olenko liittoon kuulumattomana "rikkurikuski"?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 660
Hyvä huomio. Kommariajan retoriikka on taas viime aikoina yleistynyt kun nämä jauhosäkit mölisevät telkkarissa.

Oman kielitajuni ja perussivistykseni pohjalta käsitän rikkuritoiminnan määritelmän siten, että rikkuri on yksikäsitteisesti aina järjestäytynyt työntekijä. Epäselvyyttä voi olla vain siitä, milloin tämä järjestöjäsen on tai ei ole rikkuri.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 188
Liittyy korkeintaan löyhästi ketjun aiheeseen, mutta haluan nyt kuitenkin päästä ulisemaan. Eilen eräs hsl:n bussi oli 3 minuuttia aikataulusta etuajassa ja tämän takia jouduin juoksemaan viimeiset parikymmentä metriä pysäkille. Ehdinkin hienosti koputtelemaan ja huitomaan etuovelle, mutta kuski päätti kylmän rauhallisesti jättää oven avaamatta ja jatkaa matkaansa. Mitähän vittua nyt taas? :rage:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Liittyy korkeintaan löyhästi ketjun aiheeseen, mutta haluan nyt kuitenkin päästä ulisemaan. Eilen eräs hsl:n bussi oli 3 minuuttia aikataulusta etuajassa ja tämän takia jouduin juoksemaan viimeiset parikymmentä metriä pysäkille. Ehdinkin hienosti koputtelemaan ja huitomaan etuovelle, mutta kuski päätti kylmän rauhallisesti jättää oven avaamatta ja jatkaa matkaansa. Mitähän vittua nyt taas? :rage:
Kolmen minuutin etuaika on ihan mahdollinen aikatasauspysäkeistä huolimatta. Se, ettei kuski noteerannut "työnantajaansa", on törppöä toimintaa. Tuskin oli bussi kuitenkaan täynnä matkustajia?

Pistä menemään reklamaatio: Palaute
 
Liittynyt
07.12.2019
Viestejä
23
Liittyy korkeintaan löyhästi ketjun aiheeseen, mutta haluan nyt kuitenkin päästä ulisemaan. Eilen eräs hsl:n bussi oli 3 minuuttia aikataulusta etuajassa ja tämän takia jouduin juoksemaan viimeiset parikymmentä metriä pysäkille. Ehdinkin hienosti koputtelemaan ja huitomaan etuovelle, mutta kuski päätti kylmän rauhallisesti jättää oven avaamatta ja jatkaa matkaansa. Mitähän vittua nyt taas? :rage:
Ja seuraava tulee viiden minuutin kuluttua? Näitä juoksijoita on ruuhkaisilla paikoilla niin paljon, että kylmän viileesti vaan liikkeelle. Kampissa oli ihan tyypillistä, että just kun ehti peruuttamaan niin joku urpo siel yritti about väkisin lasiovista läpi. Myöhäistä.
 

living_death

★ Still alive ™
Tukijäsen
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
3 102
Missä menee kuljettajalla se raja, kunnes hän ei enää ota lisää kyytiin mattimyöhäisiä?

Välillä pistää vituttamaan matkustajana jos linja on muutenkin myöhässä ja aina vaan uutta porukkaa hakkaamassa etuovea, tai ryysäämässä pahimmassa tapauksessa takaovista sisään näyttämään matkalippua.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 188
Ja seuraava tulee viiden minuutin kuluttua? Näitä juoksijoita on ruuhkaisilla paikoilla niin paljon, että kylmän viileesti vaan liikkeelle. Kampissa oli ihan tyypillistä, että just kun ehti peruuttamaan niin joku urpo siel yritti about väkisin lasiovista läpi. Myöhäistä.
¨
Seuraava lähti puolen tunnin kuluttua. Jos ajelit kaikki reitit läpi etuajassa, niin varmaan olikin paljon juoksijoita pysäkillä ja itse dösässä aika tyhjää :think:

Pointti ei ollut siis siinä, että myöhästelijät pitäisi aina ottaa kyytiin, mutta se olisi ihan kohtuullista silloin kun itse ollaan aikataulusta edellä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
805
¨
Seuraava lähti puolen tunnin kuluttua. Jos ajelit kaikki reitit läpi etuajassa, niin varmaan olikin paljon juoksijoita pysäkillä ja itse dösässä aika tyhjää :think:

Pointti ei ollut siis siinä, että myöhästelijät pitäisi aina ottaa kyytiin, mutta se olisi ihan kohtuullista silloin kun itse ollaan aikataulusta edellä.
Jep, isoissakin kaupungeissa on eri linjoilla erilaiset vuorotiheydet, joltain pysäkiltä saattaa kulkea se yksi linja kaksi kertaa tunnissa ruuhka-aikaankin. Tuohon ei oikein auta muu kuin hyvissä ajoin pysäkille saapuminen, ja joskus sekään ei auta jos koko vuoroa ei näy eikä kuulu.

Tänään Tampereella linjan 25 ruuhkaisessa bussissa osa matkustajista joutui väliaikaisesti poistumaan autosta ulos päästääkseen muut matkustajat jäämään pysäkillä, niin kuljettaja alkoi kysellä että aikooko keskiovesta bussiin nouseva matkustaja maksaa matkansa. :facepalm: Kyseessä siis ihan normi Volvon kaupunkibussi joten luulisi näkyvyyden olleen kunnossa, tämä tapahtui myös ihan valoisaan aikaan vähän ennen neljää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 500
Tukholman ja helsingin busseissa on ainakin sllainen ero että siellä bussi ei lähde liikkeelle ennen kuin kaikki kyytiin tulleet ovat istuneet paikoilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 126
Nillittäjille voisin todeta, että nyt eletään 2020- lukua, ja että katsokaapas mitä reaktioita aiheutti Teollisuusliiton 2+1 vkon lakko. Sieltä pakenee väkeä vissiin enemmän kuin kirkosta eroaa :)
Kyseisessä firmassa lakkohan on/olisi ihan turha, käytännössä liitto vääntää "vain palkankorotuksen" suuruudesta ko. duunareille.

Eli ko. tehdas on tehnyt "fiksun" päätöksen kikyyn liittyen ja nyt heidän duunarit vastavuoroisesti kiittävät siitä menemättä lakkoon koska ko. työpaikalla ei mitään ongelmaa ole koskaan ollutkaan. Kiky ei ole duunareilla ko. lafkassa aiheuttanut mitään kuluja/menetystä.
"Tehtaalla ei ole pidetty kiky-tunteja viimeisen vuoden aikana, ja sitäkin ennen niistä maksettiin palkkaa. Työntekijä Ida Seppälä on laskenut, että työntekijät menettäisivät lakossa satoja euroja. Kaikilla ei ole hänestä varaa mennä lakkoon. Seppälästä työntekijöiden tulisi ajatella myös Suomen taloutta."
- helppo se on huudella (ajatelkaa taloutta) kun itsellä on pullat hyvin uunissa :).

Lakothan menee "lavealla pensselillä" ei siellä aleta tutkimaan onko nakkipaja tehnyt asiat fiksusti vai ei kun fakta on se että iso osa firmoista pisti kikyt täysmääräisesti päälle eivätkä edes suostu niistä suosiolla luopumaan vaikka ne alunperin väliaikaisiksi neuvoteltiin. Mitä tässä muuta pitäisi tehdä kuin julistaa lakko, odottaa tyytyväisenä millä kairaavat seuraavasti tuon kikyn lisäksi duunaria kakkoseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
803
Eli ko. tehdas on tehnyt "fiksun" päätöksen kikyyn liittyen ja nyt heidän duunarit vastavuoroisesti kiittävät siitä menemättä lakkoon koska ko. työpaikalla ei mitään ongelmaa ole koskaan ollutkaan. Kiky ei ole duunareilla ko. lafkassa aiheuttanut mitään kuluja/menetystä.
"Tehtaalla ei ole pidetty kiky-tunteja viimeisen vuoden aikana, ja sitäkin ennen niistä maksettiin palkkaa. Työntekijä Ida Seppälä on laskenut, että työntekijät menettäisivät lakossa satoja euroja. Kaikilla ei ole hänestä varaa mennä lakkoon. Seppälästä työntekijöiden tulisi ajatella myös Suomen taloutta."
[ot]Tuo on nimenomaan sellaista työnantajan toimintaa, jonka kohdalla voi harkita paikallista sopimista. Vaikuttaa siltä, että siellä tavoite ei ole repiä kaikkea mahdollista työntekijän selkänahasta, vaan yrittää saada työnantajan ja työntekijän edut yhteneviksi.[/ot]
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
382
Arvatkaa mitä käy bussialalla, jos sinne tulee "paikallinen sopiminen". Suurin osa työvoimasta (pk-seutu) on maahanmuuttajia, ne eivät osaa järjestäytyä tai sen puoleen vaatiakaan mitään. Virolaiset ja venäläiset vaikka asuu bussin penkillä jos se meinaa suurempaa palkkaa. Noita (pk-seudun) bussiyhtiöt vievät kuin pässiä narussa jos paikallinen sopiminen tulee alalle.

Nopeita esimerkkejä:

-Ylityökorvaukset pois ja tilalle 1:1 "työaikapankki". Työntekijä menettää tuossa satoja euroja ja työnantaja voi teettää vapaapäiväduunia yksinkertaisella tuntipalkalla.

-Sidonnaisuudet tappiin: Bussiyhtiöille tulee halvaksi teettää jatkuvia 10-12h työpäiviä kun sidonnaisuuksista maksetaankin jatkossa vain 50% taulukkopalkasta tms.

-Lomarahoista alkuun -50% ja lomaltapaluuraha kokonaan pois.

Vai kuka luulee että bussialalle tulisi jokin kannustinjärjestelmä, positiivinen "yrityskohtainen paikallinen sopiminen" tai vaikkapa että bussiyhtiö A maksaakin parempaa liksaa kuin bussiyhtiö B? Ei tule tapahtumaan. HSL:llä on monopoli HSL-alueen linja-autoliikenteelle ja jokaikinen bussilinja kilpailutetaan. Kilpailutuksessa pisteytetään suurimmaksi osaksi kalusto (kuinka uutta) sekä summa (kuinka halvalla) liikennöitsijä X suostuu linjanipun A tarjoamaan. Tuo on jo nykyisellään täysin nollakatehommaa jo nyt eikä siinä todellakaan ole sijaa sille että maksetaan kuskeille enemmän kuin muut. Olen noita HSL-tarjouksia / kilpailutustuloksia päässyt ihan livenä katsomaan ja vertailemaan eräässä entisessä yrityksessä.
 
Liittynyt
07.12.2019
Viestejä
23
Arvatkaa mitä käy bussialalla, jos sinne tulee "paikallinen sopiminen". Suurin osa työvoimasta (pk-seutu) on maahanmuuttajia, ne eivät osaa järjestäytyä tai sen puoleen vaatiakaan mitään. Virolaiset ja venäläiset vaikka asuu bussin penkillä jos se meinaa suurempaa palkkaa. Noita (pk-seudun) bussiyhtiöt vievät kuin pässiä narussa jos paikallinen sopiminen tulee alalle.

Nopeita esimerkkejä:

-Ylityökorvaukset pois ja tilalle 1:1 "työaikapankki". Työntekijä menettää tuossa satoja euroja ja työnantaja voi teettää vapaapäiväduunia yksinkertaisella tuntipalkalla.

-Sidonnaisuudet tappiin: Bussiyhtiöille tulee halvaksi teettää jatkuvia 10-12h työpäiviä kun sidonnaisuuksista maksetaankin jatkossa vain 50% taulukkopalkasta tms.

-Lomarahoista alkuun -50% ja lomaltapaluuraha kokonaan pois.

Vai kuka luulee että bussialalle tulisi jokin kannustinjärjestelmä, positiivinen "yrityskohtainen paikallinen sopiminen" tai vaikkapa että bussiyhtiö A maksaakin parempaa liksaa kuin bussiyhtiö B? Ei tule tapahtumaan. HSL:llä on monopoli HSL-alueen linja-autoliikenteelle ja jokaikinen bussilinja kilpailutetaan. Kilpailutuksessa pisteytetään suurimmaksi osaksi kalusto (kuinka uutta) sekä summa (kuinka halvalla) liikennöitsijä X suostuu linjanipun A tarjoamaan. Tuo on jo nykyisellään täysin nollakatehommaa jo nyt eikä siinä todellakaan ole sijaa sille että maksetaan kuskeille enemmän kuin muut. Olen noita HSL-tarjouksia / kilpailutustuloksia päässyt ihan livenä katsomaan ja vertailemaan eräässä entisessä yrityksessä.
Uudesta kalustosta ja innovaatioista saa lisäpisteitä, mutta nuo tarjoaa about kaikki liikennöitsijät. Näin ollen näillä pisteillä ei edelleenkään ole merkitystä, vaan hinta ratkaisee silti. Kalusto on myös melko varmasti samanhintaista kaikille, jotan tällä ei pysty kilpailemaan. Ainoa kilpailuvaltti on varikoiden sijainnit, muusta henkilökunnasta karsiminen ja tappiolla tekemisen ilo. Ajosarjojen optimoinnissa käytetään samoja ohjelmia, joten ei kilpailuetua. Muusta henkilökunnasta karsiminen taas ei välttämättä toimi, koska alalla on pitkä perinne nepotismista ja hyvävelikerhoista. Kukapa omaa sukulaistaan potkisi firmasta. Pohjolan liikenteelläkin toimitusjohtajan pojasta tuli melkein automaattisesti tekninen päällikkö, kun valmistui amk:ta. Tätä kortille tekoa ehdoteltiin ja kyseltiin useampaan kertaan, en suostunut.
 

living_death

★ Still alive ™
Tukijäsen
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
3 102
Espoo ja Pohjolan Liikenne.

Lapset pelästyivät: Bussikuski huusi ja noitui autossa stop-napin käytöstä
Facebookissa kiertää kirjoitus, jossa matkustajana ollut nainen kertoo, kuinka bussikuski oli yhtäkkiä menettänyt malttinsa ja alkanut huutamaan sekä kiroilemaan linja-autosta poistuneelle nuorelle miesmatkustajalle.


Tilannetta sivusta seuranneen naisen mukaan kuljettaja oli alatyylisesti kiroillut ja nimitellyt pois jäänyttä matkustajaa, koska tämä ei ollut kuljettajan mielestä painanut pysähtymisnappia riittävän ajoissa. Kuljettaja oli jatkanut jupinaa ja kiroilua vielä sen jälkeenkin, kun matkustaja oli poistunut kyydistä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
765
Arvatkaa mitä käy bussialalla, jos sinne tulee "paikallinen sopiminen". Suurin osa työvoimasta (pk-seutu) on maahanmuuttajia, ne eivät osaa järjestäytyä tai sen puoleen vaatiakaan mitään. Virolaiset ja venäläiset vaikka asuu bussin penkillä jos se meinaa suurempaa palkkaa. Noita (pk-seudun) bussiyhtiöt vievät kuin pässiä narussa jos paikallinen sopiminen tulee alalle.

Nopeita esimerkkejä:

-Ylityökorvaukset pois ja tilalle 1:1 "työaikapankki". Työntekijä menettää tuossa satoja euroja ja työnantaja voi teettää vapaapäiväduunia yksinkertaisella tuntipalkalla.

-Sidonnaisuudet tappiin: Bussiyhtiöille tulee halvaksi teettää jatkuvia 10-12h työpäiviä kun sidonnaisuuksista maksetaankin jatkossa vain 50% taulukkopalkasta tms.

-Lomarahoista alkuun -50% ja lomaltapaluuraha kokonaan pois.

Vai kuka luulee että bussialalle tulisi jokin kannustinjärjestelmä, positiivinen "yrityskohtainen paikallinen sopiminen" tai vaikkapa että bussiyhtiö A maksaakin parempaa liksaa kuin bussiyhtiö B? Ei tule tapahtumaan. HSL:llä on monopoli HSL-alueen linja-autoliikenteelle ja jokaikinen bussilinja kilpailutetaan. Kilpailutuksessa pisteytetään suurimmaksi osaksi kalusto (kuinka uutta) sekä summa (kuinka halvalla) liikennöitsijä X suostuu linjanipun A tarjoamaan. Tuo on jo nykyisellään täysin nollakatehommaa jo nyt eikä siinä todellakaan ole sijaa sille että maksetaan kuskeille enemmän kuin muut. Olen noita HSL-tarjouksia / kilpailutustuloksia päässyt ihan livenä katsomaan ja vertailemaan eräässä entisessä yrityksessä.
Enpä usko.

Kuljettajapula on jo nykyisellään niin paha HSL-alueella, ettei työnantaja pystyisi tosiasiassa palkkoja leikkaamaan kuvaamallasi tavalla, oli sitten liittosopimus tai ei. Ja ei ne virolaiset eikä venäläisetkään ilmaiseksi töitä tee, vaikka niin uskottelet. Virolaisillahan alkaa olla kotimaassaan jo palkat kunnolla nousussa vuosi vuoden perään ja monia stressaa mm. jatkuva seilaaminen lahden yli.

Elikkäs, voisin itse sopia palkkani, kuten olen tehnyt jo kymmeniä vuosia. Valitettavasti se ei taida olla vielä mahdollista...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjuja
80 105
Viestejä
1 637 799
Jäsenet
36 160
Uusin jäsen
KOJOLT

Hinta.fi

Ylös Bottom