Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Siis:
ex-myyntihemmo ja sittemmin IT-hemmo vaihtoi alaa ja kouluttautui vielä wanhana uuteen ammattiin, jossa ei ole ikärasismia! Ja hommia piisaa...

Olen aina ollut sosiaalinen ja miettinyt, mitä matkustajat haluaisivat kysyä minulta, jos kehtaisivat?

Esim, miksi seistaan jollain välipysäkillä jopa minuutteja, eikä mitään ns. tapahdu :D

Elikkäs, voit kysyä työhöni liittyviä kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
10 494
Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
974
Kerran bussi pysähtyi ja kuljettaja hyppäsi ulos ja alkoi tehdä jumppaliikkeitä muutaman minuutin. Sitten taas jatkettiin matkaa.

Johtuiko se siitä, että se oli naiskuljettaja ja pelkäsi niin kovin ison auton ratissa. Jokin stressinpurkukeino? :think:
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 507
Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
Kyllä minä ainakin arvostan sitä, että ei tarvitse palella bussissa. Toppatakin voi kyllä avata, jos tulee liian kuuma. Vai millaisista lämpötiloista tässä on kyse?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
252
Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
No tämä!!!! Kuski on puoli alasti. Itellä on päällä pitkää kalsaria ja neljä paitaa + toppatakki, sitten dosässä on se +40C tropiikki. Ai vittu että vituttaa. Onneksi ei tarvi joukkoliikennettä käyttää kun satunnaisesti.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 507
Kerran bussi pysähtyi ja kuljettaja hyppäsi ulos ja alkoi tehdä jumppaliikkeitä muutaman minuutin. Sitten taas jatkettiin matkaa.

Johtuiko se siitä, että se oli naiskuljettaja ja pelkäsi niin kovin ison auton ratissa. Jokin stressinpurkukeino? :think:
Ei kai se liikunnan tarve siitä mihinkään katoa, että istuu bussin ratin takana työpöydän sijaan. Staattinen istuminen ei ole kenellekään hyväksi.

Tosin kai sen liikunnan voisi hoitaa jossakin päätepysäkillä tms, mutta olisiko se sitten noilla aikataulupaineilla hankalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 442
Kyllä minä ainakin arvostan sitä, että ei tarvitse palella bussissa. Toppatakin voi kyllä avata, jos tulee liian kuuma. Vai millaisista lämpötiloista tässä on kyse?
No tämä!!!! Kuski on puoli alasti. Itellä on päällä pitkää kalsaria ja neljä paitaa + toppatakki, sitten dosässä on se +40C tropiikki. Ai vittu että vituttaa. Onneksi ei tarvi joukkoliikennettä käyttää kun satunnaisesti.
Näyttää löytyvän kaksi koulukuntaa tälle aiheelle. :smoke: Itse olen sitä mieltä, että bussissa pitää olla lämmintä jos pysäkillä on kylmä. Takki auki ja lakki päästä jos meinaa hiki tulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 571
Näyttää löytyvän kaksi koulukuntaa tälle aiheelle. :smoke: Itse olen sitä mieltä, että bussissa pitää olla lämmintä jos pysäkillä on kylmä. Takki auki ja lakki päästä jos meinaa hiki tulla.
Saa ja pitää olla lämmintä, mutta joka syksy ja kevät tulee kyllä aina jokunen kerta oltua bussissa niin että siellä on oikeasti lähempänä 30 astetta sisällä lämmintä, mikä menee vähän jo överiksi vaikka kuinka avaa takkia. Yleensä tuo on selkeästi sidoksissa siihen että ensin ollut kylmempää, mutta kun sää lauhtuu niin jää lämmitykset edelleen täysille.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
216
Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
Ettei olis tehdassäätö?
HS Helsinki: Useissa busseissa on nyt tolkuttoman kuuma – Miksi ihmisiä ”saunotetaan” vasten tahtoa, HSL?

Oli näköjään maksumuurin takana:
KUSKI ei pysty säätämään lämmityslaitteita, vaan järjestelmä päivitetään varikolla.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
10 494
Näyttää löytyvän kaksi koulukuntaa tälle aiheelle. :smoke: Itse olen sitä mieltä, että bussissa pitää olla lämmintä jos pysäkillä on kylmä. Takki auki ja lakki päästä jos meinaa hiki tulla.
Se on eri asia jos mennään sillä linkkarilla tai onnikalla 40km ja jokaiselle löytyy penkki perseen alle, missä kuoriutua niistä talvikamoista. Normaalisti mennään hiki hatussa ulkona niin, että lämpö pysyy päällä ja sitten se kuumailmapuhallin tohottaa siinä jalkojen vieressä suoraan lahkeeseen pitkien kalsarien päälle ja tilaa kuoriutua takeista, villapaidoista ja laukuista mahdollisesti ei ole.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
Vanhoissa busseissa ei pysty säätämään itse (esim Scania Scala), mutta uusissa pystyy (esim VDL). Ihmettelen kun kuljettajanvaihdossa VDL:n edellinen kuljettaja on säätänyt lämmöt 22 asteeseen. Ei niin! Varsinkin hyt syksyllä on matkustajilla talvikamppeet päällä, 18 astetta riittää mielestäni
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Kerran bussi pysähtyi ja kuljettaja hyppäsi ulos ja alkoi tehdä jumppaliikkeitä muutaman minuutin. Sitten taas jatkettiin matkaa.

Johtuiko se siitä, että se oli naiskuljettaja ja pelkäsi niin kovin ison auton ratissa. Jokin stressinpurkukeino? :think:
No jos vertaa siihen että ajaisi Pitkäsillalta mereen, tuo on se lievempi vaihtoehto :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Miten kuljettajat on ohjeistettu mobiililipun ongelmien kohdalla?
Siten, että omaa järkeä saa käyttää. Mobiililippu on perseestä IMO, matkakortti toimii. En ala nillittämään jos akku loppu / sovellus ei toimi. Kyytiin vaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
It-hemmosta bussikuskiin?

Miten lähipiiri suhtautui? Uskalsitko esim ex-työpaikalta irtisanoutuessa kertoa minne aiot suunnata?
En irtisanoutunut vaan sain yyteissä potkut.
Vajaan vuoden lähettelin hakemuksia muttei enää tän ikäisiä (55 v) haluta palkata kun saahan niitä padawaneja puolella palkalla suoraan koulustakin. Minä en siihen suostunut. Niinpä vaihdoin alaa. Lähipiirini tykkää, kun taas tulee oikeaa palkkaa eikä ansiosidonnaista!
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
322
En irtisanoutunut vaan sain yyteissä potkut.
Vajaan vuoden lähettelin hakemuksia muttei enää tän ikäisiä (55 v) haluta palkata kun saahan niitä padawaneja puolella palkalla suoraan koulustakin. Minä en siihen suostunut. Niinpä vaihdoin alaa. Lähipiirini tykkää, kun taas tulee oikeaa palkkaa eikä ansiosidonnaista!
Aaa joo toki parempi töissä kuin työttömänä. Onnea että pääsit töihin! :tup:

Miten muuten it-homma vs bussikuski-homma, kumpi on fyysisesti raskaampaa?

Onko bussikuskina vuoron jälkeen kotiin tullessa positiivisempi fiilis kuin 8h monitorin tuijottelun jälkeen?

Onko kiva että ei tarvi istua konttorissa paikoillaan vaan maisemat vaihtuu?

Onko työpäivät kovasti kiireisiä, vai onko aikaa nauttia vaikka kahvikupillinen rauhassa?

Niin ja miten vessahommat, kuinka usein pääsee vessaan? Mietin että jos iskee vaikka ripuli, niin bussikuskina vaikeampi homma kuin konttorirottana..

Niin ja kun kerrot olevasi pk-seudulta niin palkka-asia kiinnostaa myös. Jos olisit nuori sinkku ilman säästöjä, niin tienaisiko kuskina riittävästi mielestäsi että olisi varaa asua pk-seudulla? Entä saako pk-seudun kuskit enemmän rahaa kuin vaikka Lahden seudun kuskit?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Aaa joo toki parempi töissä kuin työttömänä. Onnea että pääsit töihin! :tup:

Miten muuten it-homma vs bussikuski-homma, kumpi on fyysisesti raskaampaa?
It-hommelit ovat kevyempiä sen suhteen, että jos on säätöpöytä, voi nousta seisomaan milloin vaan. Linjallahan tuo ei onnistu.

Onko bussikuskina vuoron jälkeen kotiin tullessa positiivisempi fiilis kuin 8h monitorin tuijottelun jälkeen?
On, erittäin paljon! Kellekään ei tarvitse tiliä tehdä mitä tekee sen jälkeen, kun ajovuorolista on tehty.
Onko kiva että ei tarvi istua konttorissa paikoillaan vaan maisemat vaihtuu?
paitsi kiva, niin myös ikänäköni parantui keväästä syksyyn, en tarvitse enää lukulaseja! Tietysti kaukonäköni huononi samassa suhteessa, mutta iloinen yllätys kuitenkin...
Liittynee jollain lailla silmälihaksiin: Valelikinäkö vaanii ruuturiippuvaista
Onko työpäivät kovasti kiireisiä, vai onko aikaa nauttia vaikka kahvikupillinen rauhassa?
Ainut "kiire" on silloin, kun ehdin ajoissa aloittamaan vuoroni. Sen jälkeen en stressaa. En halua ajaa ylinopeutta saati punaisia valoja päin. Myöhästyminen menee omasta taukoajasta mutta ei haittaa.
Niin ja miten vessahommat, kuinka usein pääsee vessaan? Mietin että jos iskee vaikka ripuli, niin bussikuskina vaikeampi homma kuin konttorirottana..
Vessassa kannattaa käydä aina kun hollille sattuu. Ja jos iskee ripuli, se on end of the show, eli saikulle.
Niin ja kun kerrot olevasi pk-seudulta niin palkka-asia kiinnostaa myös. Jos olisit nuori sinkku ilman säästöjä, niin tienaisiko kuskina riittävästi mielestäsi että olisi varaa asua pk-seudulla? Entä saako pk-seudun kuskit enemmän rahaa kuin vaikka Lahden seudun kuskit?
Tienaisi hyvinkin. Kahden viikon palkka lisineen voi olla 2K euroa tai ylikin. Viimeiisin 2-vko palkkani oli tarkalleen bruttona 1962.71 e.
Vaatii toki, että tekee pelkkää iltaa/yötä/viikonloppua joka on sosiaalisesti ja ruumiillisesti aika kuormittavaa.

Pk-seudun kuljettajat eli "YTV" (en ole kuski :D) saavat hieman parempaa palkkaa, kts linkki: Palkankorotukset
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 056
Sitten vähän skarppausta viestien laatuun (useampi nollapostaus tai alueelle kuulumaton viesti poistettu), jos halutaan että tämä ketju pysyy vielä auki. Aloittaja @Vihuri voisi selkeyttää otsikkoa ja aloitusviestiä, jotta tulee selkeämmin esille mistä tässä ketjussa on kyse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
109
Tämä on ketjuna äärimmäisen mielenkiintoinen ja virkistävästi "valtavirrasta poikkeava", kiitokset aloittajalle!

Jotta ei mene offtopiciksi, miten koet turvallisuuden etenkin yö- ja viikonloppuvuoroissa? Onko koulutuksessa turvallisuudella suurta roolia? Miten kuljettajat on ohjeistettu häirikkötapauksiin, joissa uhka ei suoraan kohdistu kuljettajaan?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Tämä on ketjuna äärimmäisen mielenkiintoinen ja virkistävästi "valtavirrasta poikkeava", kiitokset aloittajalle!

Jotta ei mene offtopiciksi, miten koet turvallisuuden etenkin yö- ja viikonloppuvuoroissa? Onko koulutuksessa turvallisuudella suurta roolia? Miten kuljettajat on ohjeistettu häirikkötapauksiin, joissa uhka ei suoraan kohdistu kuljettajaan?
Koen, että itsestäni se on kiinni. Koulutuksessa annettiin työkaluja hankaliin tilanteisiin, mutta itseäni auttaa enemmän se, että olen ollut asiakaspalvelussa jo nuoresta lähtien.
En lähde ohjaamosta selvittelemään asiaa, jos tulee jokin häiriötilanne, paitsi tietenkin jos matkustajan turvallisuus olisi uhattuna. Pysäytän bussin ja avaan ovet, jotta häirikkö saa poistua. Yleensä varmaankin sosiaalinen paine matkustamosta ajaa häirikön pois ajoneuvosta, kun bussi ei hänen toimintansa vuoksi liiku. Ja saahan PK-seudulla "miekkataksin" aika nopsasti hätiin, jos tarvitsee.

Minä en koe tarvetta alkaa pomottelemaan matkustajia, jos jollain on vanhaksi mennyt paperilippu viikonloppuna, niin sou what, kyytiin vaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Siis:
ex-myyntihemmo ja sittemmin IT-hemmo vaihtoi alaa ja kouluttautui vielä wanhana uuteen ammattiin, jossa ei ole ikärasismia! Ja hommia piisaa...

Olen aina ollut sosiaalinen ja miettinyt, mitä matkustajat haluaisivat kysyä minulta, jos kehtaisivat?

Esim, miksi seistaan jollain välipysäkillä jopa minuutteja, eikä mitään ns. tapahdu :D
Ja vastaus kuten varmaan arvasittekin, eri linjoilla on erinäinen määrä ns. ajantasaus / väliaikapiste pysäkkejä, joita ei saa ohittaa ennen aikojaan. Tällä halutaan varsinkin ruuhkattomana aikana välttää se, että bussi olisikin ohittanut vaikkapa 5 minuuttia ennen aikataulussa olevaa arvioitua ajoaikaa, sen käyttämäsi pysäkin.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
322
siinä Euro6-kuristettu diesel pärjää alkuunkaan,
Kuinka paljon bussit muuten syö satasella? Entä miten usein pitää tankata?

Bussit muuten kulkee yleensä aika rauhallisesti, niin jos unohdetaan kokonaan matkustusmukavuus, niin onko busseissa kiihtyvyyttä miten? Paljon kiihtyy nollasta sataan?

Mikä on muuten maksiminopeus? Voiko rajoittimen ohittaa halutessaan?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Kuinka paljon bussit muuten syö satasella? Entä miten usein pitää tankata?

Bussit muuten kulkee yleensä aika rauhallisesti, niin jos unohdetaan kokonaan matkustusmukavuus, niin onko busseissa kiihtyvyyttä miten? Paljon kiihtyy nollasta sataan?

Mikä on muuten maksiminopeus? Voiko rajoittimen ohittaa halutessaan?
Bussien kulutus mitataan l /h, ei l /100 km. Näkyy olevan kaasua pohjaan painaessa hetkellinen kulutus jopa 46l /h, ja se tietenkin tippuu kun nostaa pedaalin ja antaa rullata. Eli en osaa sanoa. Tankit vissiin mallista riippuen useita satoja litroja, joku ope heitti koulutusaikana (kouluautoissa), että olisi 400 litraa, pitääpä kysäistä "kikkamieheltä". Kun riippuu siitäkin, onko teliauto ja minkä merkkinen, vai kaksiakselinen jne. Eli pituus 12-15 metriä.

Ne siis tankataan joka yö varikkohenkilöstön toimesta, varikkohan elää 24/7/365.

Linja-autot nopeusrajoitetaan joko 85 km/h (paikallisbussit, joissa matkustajilla ei ole turvavyötä) tai sitten turistibussit joissa rajoitin paukuttaa vissiin maksimit 103-105 km/h. Tuosta ei ole muuta kokemusta kun koulutusautossa kokemani. Mutta se, että jotkut väittävät esim. Onnibusin ohittaneen nopeudella 120 km/h on kyllä satua ja fantasiaa :)

Rajoitinta ei pystyne ohittamaan ainakaan ilman, että siitä jäänee dataa. Eri asia on, jos rajoitin olisi jostain syystä rikki, muttei sellaisella (turistiautolla) montaa vuoroa ajettaisi korjaamatta varmaankaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 677
Linja-autot nopeusrajoitetaan joko 85 km/h (paikallisbussit, joissa matkustajilla ei ole turvavyötä) tai sitten turistibussit joissa rajoitin paukuttaa vissiin maksimit 103-105 km/h. Tuosta ei ole muuta kokemusta kun koulutusautossa kokemani. Mutta se, että jotkut väittävät esim. Onnibusin ohittaneen nopeudella 120 km/h on kyllä satua ja fantasiaa :)

Rajoitinta ei pysty ohittamaan ainakaan ilman, että siitä jäänee data. Eri asia on, jos rajoitin olisi jostain syystä rikki, muttei sellaisella (turistiautolla) montaa vuoroa ajettaisi varmaankaan.
Ei se ihan satua ja fantasiaa ole, vaikka 120 lienee poikkeustapauksia lukuun ottamatta liioittelua eikä luultavasti liity juuri Onnibus-yhtiöön. Turisteista en tiedä, mutta samoja autoja reittiliikenteessä koskien varmoja havaintoja on. Joidenkin pikavuorobussien huippunopeus on ainakin vielä tällä vuosikymmenellä ollut huomattavasti yli 105. Kysymys ei ole siitä, että rajoitin olisi ohitettu vaan se on tällöin väärin asetettu. Enkä keksi tätä, vaikka en itse ole bussia ajanutkaan. Omat havaintoni liikenteessä on vahvistettu kuljettajien kanssa keskusteltaessa. Kysymys ei ole mittarivirheestä(joka isoissa autoissa, kuten tiedät, yleensä tunnetaan tarkemmin kuin henkilöautoissa). Totta ihmeessä nopeuksia on vertailtu GPS-nopeuksiin ja matka-aikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Ei se ihan satua ja fantasiaa ole, vaikka 120 lienee poikkeustapauksia lukuun ottamatta liioittelua eikä luultavasti liity juuri Onnibus-yhtiöön. Turisteista en tiedä, mutta samoja autoja reittiliikenteessä koskien varmoja havaintoja on. Joidenkin pikavuorobussien huippunopeus on ainakin vielä tällä vuosikymmenellä ollut huomattavasti yli 105. Kysymys ei ole siitä, että rajoitin olisi ohitettu vaan se on tällöin väärin asetettu. Enkä keksi tätä, vaikka en itse ole bussia ajanutkaan. Omat havaintoni liikenteessä on vahvistettu kuljettajien kanssa keskusteltaessa. Kysymys ei ole mittarivirheestä(joka isoissa autoissa, kuten tiedät, yleensä tunnetaan tarkemmin kuin henkilöautoissa). Totta ihmeessä nopeuksia on vertailtu GPS-nopeuksiin ja matka-aikaan.
Juu, en osaa sanoa tuohon muuta, mutta sen pari-kolme kertaa kun olen ollut juuri Onnibusin kyydissä niin eipä se kulkenut kuin 103 km/h ja kyseessä oli monen tunnin matka per suunta. Ja mukana oli muutama ohitus kaksikaistaisella tiellä, kun rekkaa pukkasi eteen.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
203
Voi kun muutkin kuskit olisivat samanlaisia kuin sinä ainakin mitä tulee lippuun. Ainakin omalla kohdalla aina, etenkin jos mamu kyseessä, aletaan nillittämään ja vaaditaan bussista pois, jos ongelmia on lipun kanssa. Ja näitähän riittää. Puhelimessa kyllä on akkua mutta tuo hsl paska sovellus aukeaa ehkä 20% todennäköisyydellä ja loppuajasta valkoinen ruutu vaan. Selittele siinä kuskille et paska sovellus ei toimi. Pitäis vissiin vaihtaa whimmiin.

En sinänsä ymmärrä tota kuskien asennetta kun ei se ole heiltä pois vaikka oikeasti matkustaisin liputta. Ens kerralla kun tulee ongelmia niin ehkä isken fuck hsl lipun ruudulle niin kuski saa olla tyytyväinen kun näkee lipun.

Minusta hsl kyllä saisi soveltaa jonkun nfc viritelmän mobiililipuille jotta lipun voi leimata puhelimella suoraan samaan aparaattiin mihin fyysinen lippu näytetään.

Niin joo kysymyksenä vois olla sellanen että eikö kuskeille oo mitään sääntöä taikka ohjeistusta radion soittamisesta? Ymmärrän radion päällä pitämisen kyllä, mutten sitä, että se kuuluu todella kovaa myös bussin toiseen päähän. Onko radiota pakko huudattaa ja pakottaa muut matkustajat sitä kuuntelemaan? Mamujen kohdalla kun musiikki ei todellakaan ole mitään mieluista.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
383
En sinänsä ymmärrä tota kuskien asennetta kun ei se ole heiltä pois vaikka oikeasti matkustaisin liputta. Ens kerralla kun tulee ongelmia niin ehkä isken fuck hsl lipun ruudulle niin kuski saa olla tyytyväinen kun näkee lipun.
Kaipa se on vähän sama kuin että osuuskaupan myyjää ei välttämättä henkilökohtaisesti kiinnosta vaikka joku tunkee tavaraa taskuihinsa, mutta työpaikka saattaa olla vaarassa, mikäli ei koskaan puutu asiaan millään tavalla (esim ilmoittamalla vartijalle).

Tuota fuck hsl:ää ei varmaan kannata kokeilla, kun värikoodi ei taida täsmätä, jolloin riski jäädä kiinni on melko suuri...

Kysymys ketjun aloittajalle: pyöriikö ohjaamossa voimassaolevan mobiililipun senhetkinen väri jossain ruudulla?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
203
Niin no joo, muistan lukeneeni että fuck hsl käyttö voisi olla jopa laitonta? Joskin tässä tapauksessa minulla on voimassa oleva lippu niin.. Parempi olisi tietysti että hsl saisi apin kuntoon mutta kun ottaa huomioon kuinka huono esim reittiopas on nykyään niin ei kova luotto asiaan..

Hyvä kysymys muuten tuo värijuttu mutta saakohan tuollaista asiaa edes paljastaa..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
216
Niin joo kysymyksenä vois olla sellanen että eikö kuskeille oo mitään sääntöä taikka ohjeistusta radion soittamisesta? Ymmärrän radion päällä pitämisen kyllä, mutten sitä, että se kuuluu todella kovaa myös bussin toiseen päähän. Onko radiota pakko huudattaa ja pakottaa muut matkustajat sitä kuuntelemaan? Mamujen kohdalla kun musiikki ei todellakaan ole mitään mieluista.
Ihan lainsäätäjä määrää.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 442
Lippuongelmien kohdalla harkinta on varmaan hyvä juttu, varsinkin jos lippusovellus on kuraa, mutta ymmärrän tiukan linjankin. Jos jokainen selittelijä päästettäisiin läpi tuosta vain, aika monella matkustajalla olisi kohta akku loppu tai puhelin jumissa.

"fuck hsl" ei ole tuttu juttu, mutta jos se on joku valelippusovellus, niin laitontahan sellaisen käyttö on. Lievä petos tai väärennys voisi olla rikosnimike.

Ilman lippua matkustaminen ei kaiketi ole varsinainen rikos, mutta tarkastaja voi määrätä siitä lakiin perustuvan seuraamusmaksun. Väärennetyllä lipulla matkustaminen on vakavampi asia.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
192
Lippuongelmien kohdalla harkinta on varmaan hyvä juttu, varsinkin jos lippusovellus on kuraa, mutta ymmärrän tiukan linjankin. Jos jokainen selittelijä päästettäisiin läpi tuosta vain, aika monella matkustajalla olisi kohta akku loppu tai puhelin jumissa.

"fuck hsl" ei ole tuttu juttu, mutta jos se on joku valelippusovellus, niin laitontahan sellaisen käyttö on. Lievä petos tai väärennys voisi olla rikosnimike.

Ilman lippua matkustaminen ei kaiketi ole varsinainen rikos, mutta tarkastaja voi määrätä siitä lakiin perustuvan seuraamusmaksun. Väärennetyllä lipulla matkustaminen on vakavampi asia.
Kaverilla siis ON voimassaoleva lippu, mutta sovellus syhertää niin että sitä ei pysty juuri tarvittaessa todentamaan?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Voi kun muutkin kuskit olisivat samanlaisia kuin sinä ainakin mitä tulee lippuun. Ainakin omalla kohdalla aina, etenkin jos mamu kyseessä, aletaan nillittämään ja vaaditaan bussista pois, jos ongelmia on lipun kanssa. Ja näitähän riittää. Puhelimessa kyllä on akkua mutta tuo hsl paska sovellus aukeaa ehkä 20% todennäköisyydellä ja loppuajasta valkoinen ruutu vaan. Selittele siinä kuskille et paska sovellus ei toimi. Pitäis vissiin vaihtaa whimmiin.

En sinänsä ymmärrä tota kuskien asennetta kun ei se ole heiltä pois vaikka oikeasti matkustaisin liputta. Ens kerralla kun tulee ongelmia niin ehkä isken fuck hsl lipun ruudulle niin kuski saa olla tyytyväinen kun näkee lipun.

Minusta hsl kyllä saisi soveltaa jonkun nfc viritelmän mobiililipuille jotta lipun voi leimata puhelimella suoraan samaan aparaattiin mihin fyysinen lippu näytetään.

Niin joo kysymyksenä vois olla sellanen että eikö kuskeille oo mitään sääntöä taikka ohjeistusta radion soittamisesta? Ymmärrän radion päällä pitämisen kyllä, mutten sitä, että se kuuluu todella kovaa myös bussin toiseen päähän. Onko radiota pakko huudattaa ja pakottaa muut matkustajat sitä kuuntelemaan? Mamujen kohdalla kun musiikki ei todellakaan ole mitään mieluista.
Terveisiä töistä, kellon ympäri meni toista päivää peräkkäin, onneksi vapaa viikonloppu.

Radion soittamisesta ei ole ainakaan minua erikseen ohjeistettu, mutta normaalijärkinen nyt tajuaa, ettei mitään ylimääräistä melua tuoteta bussissa, saati että kuljettaja siihen syyllistyisi!

Pistä ihmeessä palautetta HSL:n suuntaan ja kerro linja, kellonaika ja auton numero joka löytyy yleensä sisältä kuljettajan takaa seinästä, tai sitten korissa on useammassakin kohdassa, sekä selostus kuljettajan perseilystä. Kyllä sieltä sen verran herkästi lähtee työnjohtoon terveisiä, etteivät soitoniekat kuskit montaa tilaisuutta saa, jos on tosiaan tyylinä luukuttaa musiikkia häiritsevästi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Kaipa se on vähän sama kuin että osuuskaupan myyjää ei välttämättä henkilökohtaisesti kiinnosta vaikka joku tunkee tavaraa taskuihinsa, mutta työpaikka saattaa olla vaarassa, mikäli ei koskaan puutu asiaan millään tavalla (esim ilmoittamalla vartijalle).

Tuota fuck hsl:ää ei varmaan kannata kokeilla, kun värikoodi ei taida täsmätä, jolloin riski jäädä kiinni on melko suuri...

Kysymys ketjun aloittajalle: pyöriikö ohjaamossa voimassaolevan mobiililipun senhetkinen väri jossain ruudulla?
Ei pyöri. Mutta näkeehän sen heti kun jono mobiililippu porukkaa tulee etuovesta sisään :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Kaverilla siis ON voimassaoleva lippu, mutta sovellus syhertää niin että sitä ei pysty juuri tarvittaessa todentamaan?
Olen nähnyt niin monta kertaa sovellusjumeja etten noista ota stressiä. Kyytiin vaan ja bongaan vaihdon. Nimittäin kuljettajienhan pitäisi ainakin teoriassa painaa nappulaa myyntilaitteessa, kun tulee voimassa olevalla paperilipulla vaihtobussiin, tai sitten mobiililipulla. Vaan harvoinhan tuota tapahtuu, mitä ihmettelen.

Siitä feikkilippusovelluksesta: Olen törmännyt jokusen kerran. Pari kertaa annan vielä armoa, kolmannella kysyn että soitetaanko poliisit nyt vai maksatko lipun? Palkitsevinta on se pummin ilme, kun pummi luuli taakse istuttuaan, ettei tyhmä kuski mitään tajunnu. Helmeä :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Lippuongelmien kohdalla harkinta on varmaan hyvä juttu, varsinkin jos lippusovellus on kuraa, mutta ymmärrän tiukan linjankin. Jos jokainen selittelijä päästettäisiin läpi tuosta vain, aika monella matkustajalla olisi kohta akku loppu tai puhelin jumissa.

"fuck hsl" ei ole tuttu juttu, mutta jos se on joku valelippusovellus, niin laitontahan sellaisen käyttö on. Lievä petos tai väärennys voisi olla rikosnimike.

Ilman lippua matkustaminen ei kaiketi ole varsinainen rikos, mutta tarkastaja voi määrätä siitä lakiin perustuvan seuraamusmaksun. Väärennetyllä lipulla matkustaminen on vakavampi asia.
Katselin päivänä muutamana siirtyessäni paikallisjunalla (ja bussilla sen jälkeen) varikolle kesken työpäivän hakemaan toisen vuoron autoa, kun muutama poitsu ole menossa jäkisharkkoihin Hartsu Areenalle. No tarkastajat tuli junaan ja muistoina 3 x 80 euroa nuorille herroille. Plus tietty matkalipun hinta. Oisivat varmaan saaneet tuohon hintaan privaattikyydityksen vaikka Kovasen Exlusivella :)
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
322
Radion soittamisesta ei ole ainakaan minua erikseen ohjeistettu, mutta normaalijärkinen nyt tajuaa, ettei mitään ylimääräistä melua tuoteta bussissa, saati että kuljettaja siihen syyllistyisi!
Saako radion säädettyä että kuuluu vain kuskille?

Meinaan jos on vaikka 20 vuotta kuskina niin onhan siinä iso ero viihtyvyydessä et pitääkö se 20 vuotta olla hiljaisuudessa vai voiko kuunnella radiota samassa.

Oma paras muisto julkisista kulkuvälineistä on muuten kun vuosia sitten ajelin citybussilla Oulussa, niin kuskina oli joku nuori jamppa joka soitti Sea FM:ää (Oululainen kanava joka soittaa uusia hittejä). Niin Aronchupan 'I'm an albatraoz' sattui tulemaan sieltä. En ollut kuullut tätä biisiä silloin ennen, mutta korvat höristyi heti. Mitä?! Bassoa julkisella paikalla?! Volat oli vielä semi-kuuluvalla, niin oli ihan helvetin upeaa kun hiljaisena lauantai-iltapäivänä mentiin sillä citybussilla minä ja kuski ja bassot vaan pumputti boom boom "fuck that little mouse cause i'm an albatraoz" tsap boom boom boom boom :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Saako radion säädettyä että kuuluu vain kuskille?
Siis ei niitä radion kaiuttimia ole matkustamossa paikallisbussissa, ne ovat joko kuljettajan pään yläpuolella, takana tai jalkatilassa. Saahan sitä säädettyä volaa ja pitääkin. Lisäksi esim. uudet citybussit kuten Mersut ja VDL:t pistävät radion automaagisesti pauselle, kun etuovi avataan.
 

jee

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
16
Osaatko sanoa onko busseille asetettu jotain dB-rajaa, jota ne eivät saisi ylittää? Kesällä talon läheltä kulki bussi, jonka ääni muistutti enemmän jotain hieman rikkinäistä huvipuistolaitetta kuin linja-autoa. Teki mieli laittaa palautetta, mutta en ikinä saanut täyttä varmuutta minkä linjan bussi oli kyseessä :/
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
216
Radion soittamisesta ei ole ainakaan minua erikseen ohjeistettu, ...
Perin outoa, koska tuo asia ohjeistetaan ja käsitellään D-luokan ajokorttikoulutuksessa.
Jopa ajokortin teoriakokeissa tuota kysytään.
Ajatko ilman ajo-oikeutta jossain?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
766
Osaatko sanoa onko busseille asetettu jotain dB-rajaa, jota ne eivät saisi ylittää? Kesällä talon läheltä kulki bussi, jonka ääni muistutti enemmän jotain hieman rikkinäistä huvipuistolaitetta kuin linja-autoa. Teki mieli laittaa palautetta, mutta en ikinä saanut täyttä varmuutta minkä linjan bussi oli kyseessä :/
Vanhat Scaniat meilläkin, joita käytetään ruuhkatäydennyksessä, huutavat niin paljon että hävettää. Kesällä kun yrittää saada vielä tuuletusta (ei ole välttämättä jäähdytysilmastointia ollenkaan) toimimaan, niin kerrostalojen välissä ajaessa kaikuu kauhea mökä :(
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
685
Mikä on oikea matka ennen risteystä vaihtaa bussikaistalle jotta pääsee oikeaan suuntaan ja että bussikuskit ei vilkuta valoja protestina?

Rokkimäkin risteyksessä Mannerheimintiellä keskustaan päin ajaessa vaihdan usein jo Shellin kohdalla ja bussikuskeja vissii ärsyttää se vaikka en millään tavoin estä tai hidasta pääsyä pysäkille mikä on siinä just ennen Tukholmankatua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
33
Mikä on oikea matka ennen risteystä vaihtaa bussikaistalle jotta pääsee oikeaan suuntaan ja että bussikuskit ei vilkuta valoja protestina?

Rokkimäkin risteyksessä Mannerheimintiellä keskustaan päin ajaessa vaihdan usein jo Shellin kohdalla ja bussikuskeja vissii ärsyttää se vaikka en millään tavoin estä tai hidasta pääsyä pysäkille mikä on siinä just ennen Tukholmankatua.
Ei kai tuossa kohtaa edes ole bussikaistaa, vaan ihan tavallisia kaistoja?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 483
Viestejä
1 639 583
Jäsenet
36 233
Uusin jäsen
Data-Aatami

Hinta.fi

Ylös Bottom