Kysy tuoreelta HSL-bussinkuljettajalta, jos jokin asia askarruttaa ammattiini liittyen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vihuri, 27.10.2019.

  1. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Siis:
    ex-myyntihemmo ja sittemmin IT-hemmo vaihtoi alaa ja kouluttautui vielä wanhana uuteen ammattiin, jossa ei ole ikärasismia! Ja hommia piisaa...

    Olen aina ollut sosiaalinen ja miettinyt, mitä matkustajat haluaisivat kysyä minulta, jos kehtaisivat?

    Esim, miksi seistaan jollain välipysäkillä jopa minuutteja, eikä mitään ns. tapahdu :D

    Elikkäs, voit kysyä työhöni liittyviä kysymyksiä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2019
    Romuvarasto ja Esterhaus tykkäävät tästä.
  2. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    9 755
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Miksi talvipakkasella pitää kuskin vetää itselleen lyhythihaisen paidan mahdollistavat lämmöt sinne dösään päälle? Ja jos tuosta ottaa yhteyttä HSL:ään niin saako kuski paskaa niskaansa (ansiosta)?
     
    hmb, JEBU, Wombat66 ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  3. valexi

    valexi

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Kerran bussi pysähtyi ja kuljettaja hyppäsi ulos ja alkoi tehdä jumppaliikkeitä muutaman minuutin. Sitten taas jatkettiin matkaa.

    Johtuiko se siitä, että se oli naiskuljettaja ja pelkäsi niin kovin ison auton ratissa. Jokin stressinpurkukeino? :think:
     
    Munavoi, Mixx, eba ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  4. Unihiekkamyrsky

    Unihiekkamyrsky

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    It-hemmosta bussikuskiin?

    Miten lähipiiri suhtautui? Uskalsitko esim ex-työpaikalta irtisanoutuessa kertoa minne aiot suunnata?
     
    SR50La, eba ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  5. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 959
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä minä ainakin arvostan sitä, että ei tarvitse palella bussissa. Toppatakin voi kyllä avata, jos tulee liian kuuma. Vai millaisista lämpötiloista tässä on kyse?
     
    Unihiekkamyrsky ja Ormu tykkäävät tästä.
  6. Copper

    Copper

    Viestejä:
    203
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2018
    No tämä!!!! Kuski on puoli alasti. Itellä on päällä pitkää kalsaria ja neljä paitaa + toppatakki, sitten dosässä on se +40C tropiikki. Ai vittu että vituttaa. Onneksi ei tarvi joukkoliikennettä käyttää kun satunnaisesti.
     
    latee77, VeGe-, Tarnado ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  7. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 959
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei kai se liikunnan tarve siitä mihinkään katoa, että istuu bussin ratin takana työpöydän sijaan. Staattinen istuminen ei ole kenellekään hyväksi.

    Tosin kai sen liikunnan voisi hoitaa jossakin päätepysäkillä tms, mutta olisiko se sitten noilla aikataulupaineilla hankalaa.
     
    El Chapo tykkää tästä.
  8. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 352
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näyttää löytyvän kaksi koulukuntaa tälle aiheelle. :smoke: Itse olen sitä mieltä, että bussissa pitää olla lämmintä jos pysäkillä on kylmä. Takki auki ja lakki päästä jos meinaa hiki tulla.
     
  9. edup

    edup

    Viestejä:
    2 428
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saa ja pitää olla lämmintä, mutta joka syksy ja kevät tulee kyllä aina jokunen kerta oltua bussissa niin että siellä on oikeasti lähempänä 30 astetta sisällä lämmintä, mikä menee vähän jo överiksi vaikka kuinka avaa takkia. Yleensä tuo on selkeästi sidoksissa siihen että ensin ollut kylmempää, mutta kun sää lauhtuu niin jää lämmitykset edelleen täysille.
     
    eba tykkää tästä.
  10. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ettei olis tehdassäätö?
    HS Helsinki: Useissa busseissa on nyt tolkuttoman kuuma – Miksi ihmisiä ”saunotetaan” vasten tahtoa, HSL?

    Oli näköjään maksumuurin takana:
    KUSKI ei pysty säätämään lämmityslaitteita, vaan järjestelmä päivitetään varikolla.
     
    David ":DA" Imodium ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  11. Jurppii

    Jurppii

    Viestejä:
    9 755
    Rekisteröitynyt:
    18.05.2017
    Se on eri asia jos mennään sillä linkkarilla tai onnikalla 40km ja jokaiselle löytyy penkki perseen alle, missä kuoriutua niistä talvikamoista. Normaalisti mennään hiki hatussa ulkona niin, että lämpö pysyy päällä ja sitten se kuumailmapuhallin tohottaa siinä jalkojen vieressä suoraan lahkeeseen pitkien kalsarien päälle ja tilaa kuoriutua takeista, villapaidoista ja laukuista mahdollisesti ei ole.
     
    latee77, qtba, Tonnin Seteli ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  12. Musashi

    Musashi

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2016
    Miten kuljettajat on ohjeistettu mobiililipun ongelmien kohdalla?
     
  13. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Vanhoissa busseissa ei pysty säätämään itse (esim Scania Scala), mutta uusissa pystyy (esim VDL). Ihmettelen kun kuljettajanvaihdossa VDL:n edellinen kuljettaja on säätänyt lämmöt 22 asteeseen. Ei niin! Varsinkin hyt syksyllä on matkustajilla talvikamppeet päällä, 18 astetta riittää mielestäni
     
    TeeDee, latee77, SR50La ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  14. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    No jos vertaa siihen että ajaisi Pitkäsillalta mereen, tuo on se lievempi vaihtoehto :)
     
  15. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Siten, että omaa järkeä saa käyttää. Mobiililippu on perseestä IMO, matkakortti toimii. En ala nillittämään jos akku loppu / sovellus ei toimi. Kyytiin vaan.
     
  16. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En irtisanoutunut vaan sain yyteissä potkut.
    Vajaan vuoden lähettelin hakemuksia muttei enää tän ikäisiä (55 v) haluta palkata kun saahan niitä padawaneja puolella palkalla suoraan koulustakin. Minä en siihen suostunut. Niinpä vaihdoin alaa. Lähipiirini tykkää, kun taas tulee oikeaa palkkaa eikä ansiosidonnaista!
     
    lil' samson, vilkas, latee77 ja 7 muuta tykkäävät tästä.
  17. Unihiekkamyrsky

    Unihiekkamyrsky

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Aaa joo toki parempi töissä kuin työttömänä. Onnea että pääsit töihin! :tup:

    Miten muuten it-homma vs bussikuski-homma, kumpi on fyysisesti raskaampaa?

    Onko bussikuskina vuoron jälkeen kotiin tullessa positiivisempi fiilis kuin 8h monitorin tuijottelun jälkeen?

    Onko kiva että ei tarvi istua konttorissa paikoillaan vaan maisemat vaihtuu?

    Onko työpäivät kovasti kiireisiä, vai onko aikaa nauttia vaikka kahvikupillinen rauhassa?

    Niin ja miten vessahommat, kuinka usein pääsee vessaan? Mietin että jos iskee vaikka ripuli, niin bussikuskina vaikeampi homma kuin konttorirottana..

    Niin ja kun kerrot olevasi pk-seudulta niin palkka-asia kiinnostaa myös. Jos olisit nuori sinkku ilman säästöjä, niin tienaisiko kuskina riittävästi mielestäsi että olisi varaa asua pk-seudulla? Entä saako pk-seudun kuskit enemmän rahaa kuin vaikka Lahden seudun kuskit?
     
    SR50La tykkää tästä.
  18. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    It-hommelit ovat kevyempiä sen suhteen, että jos on säätöpöytä, voi nousta seisomaan milloin vaan. Linjallahan tuo ei onnistu.

    On, erittäin paljon! Kellekään ei tarvitse tiliä tehdä mitä tekee sen jälkeen, kun ajovuorolista on tehty.
    paitsi kiva, niin myös ikänäköni parantui keväästä syksyyn, en tarvitse enää lukulaseja! Tietysti kaukonäköni huononi samassa suhteessa, mutta iloinen yllätys kuitenkin...
    Liittynee jollain lailla silmälihaksiin: Valelikinäkö vaanii ruuturiippuvaista
    Ainut "kiire" on silloin, kun ehdin ajoissa aloittamaan vuoroni. Sen jälkeen en stressaa. En halua ajaa ylinopeutta saati punaisia valoja päin. Myöhästyminen menee omasta taukoajasta mutta ei haittaa.
    Vessassa kannattaa käydä aina kun hollille sattuu. Ja jos iskee ripuli, se on end of the show, eli saikulle.
    Tienaisi hyvinkin. Kahden viikon palkka lisineen voi olla 2K euroa tai ylikin. Viimeiisin 2-vko palkkani oli tarkalleen bruttona 1962.71 e.
    Vaatii toki, että tekee pelkkää iltaa/yötä/viikonloppua joka on sosiaalisesti ja ruumiillisesti aika kuormittavaa.

    Pk-seudun kuljettajat eli "YTV" (en ole kuski :D) saavat hieman parempaa palkkaa, kts linkki: Palkankorotukset
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2019
  19. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 605
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten vähän skarppausta viestien laatuun (useampi nollapostaus tai alueelle kuulumaton viesti poistettu), jos halutaan että tämä ketju pysyy vielä auki. Aloittaja @Vihuri voisi selkeyttää otsikkoa ja aloitusviestiä, jotta tulee selkeämmin esille mistä tässä ketjussa on kyse.
     
    EGoman tykkää tästä.
  20. maailmanmestari

    maailmanmestari

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tämä on ketjuna äärimmäisen mielenkiintoinen ja virkistävästi "valtavirrasta poikkeava", kiitokset aloittajalle!

    Jotta ei mene offtopiciksi, miten koet turvallisuuden etenkin yö- ja viikonloppuvuoroissa? Onko koulutuksessa turvallisuudella suurta roolia? Miten kuljettajat on ohjeistettu häirikkötapauksiin, joissa uhka ei suoraan kohdistu kuljettajaan?
     
    Sir, makke95, SR50La ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  21. El Chapo

    El Chapo

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Johtui siitä että fiksu nainen ja todennäköisesti jokin aikatauluntasausstoppi?
     
    Xiyng, SR50La, Vihuri ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  22. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Koen, että itsestäni se on kiinni. Koulutuksessa annettiin työkaluja hankaliin tilanteisiin, mutta itseäni auttaa enemmän se, että olen ollut asiakaspalvelussa jo nuoresta lähtien.
    En lähde ohjaamosta selvittelemään asiaa, jos tulee jokin häiriötilanne, paitsi tietenkin jos matkustajan turvallisuus olisi uhattuna. Pysäytän bussin ja avaan ovet, jotta häirikkö saa poistua. Yleensä varmaankin sosiaalinen paine matkustamosta ajaa häirikön pois ajoneuvosta, kun bussi ei hänen toimintansa vuoksi liiku. Ja saahan PK-seudulla "miekkataksin" aika nopsasti hätiin, jos tarvitsee.

    Minä en koe tarvetta alkaa pomottelemaan matkustajia, jos jollain on vanhaksi mennyt paperilippu viikonloppuna, niin sou what, kyytiin vaan.
     
    Munavoi, eba ja kanki tykkäävät tästä.
  23. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ja vastaus kuten varmaan arvasittekin, eri linjoilla on erinäinen määrä ns. ajantasaus / väliaikapiste pysäkkejä, joita ei saa ohittaa ennen aikojaan. Tällä halutaan varsinkin ruuhkattomana aikana välttää se, että bussi olisikin ohittanut vaikkapa 5 minuuttia ennen aikataulussa olevaa arvioitua ajoaikaa, sen käyttämäsi pysäkin.
     
  24. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 352
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kokemuksia sähköbusseista?
     
    SR50La tykkää tästä.
  25. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Eipä muuta kuin pari kertaa sattunut sellaisen kyytiin. Näkyvät kiihtyvän rivakasti, ei siinä Euro6-kuristettu diesel pärjää alkuunkaan, kun valoista lähetään :)
     
    TeeDee ja SR50La tykkäävät tästä.
  26. Unihiekkamyrsky

    Unihiekkamyrsky

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Kuinka paljon bussit muuten syö satasella? Entä miten usein pitää tankata?

    Bussit muuten kulkee yleensä aika rauhallisesti, niin jos unohdetaan kokonaan matkustusmukavuus, niin onko busseissa kiihtyvyyttä miten? Paljon kiihtyy nollasta sataan?

    Mikä on muuten maksiminopeus? Voiko rajoittimen ohittaa halutessaan?
     
  27. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Bussien kulutus mitataan l /h, ei l /100 km. Näkyy olevan kaasua pohjaan painaessa hetkellinen kulutus jopa 46l /h, ja se tietenkin tippuu kun nostaa pedaalin ja antaa rullata. Eli en osaa sanoa. Tankit vissiin mallista riippuen useita satoja litroja, joku ope heitti koulutusaikana (kouluautoissa), että olisi 400 litraa, pitääpä kysäistä "kikkamieheltä". Kun riippuu siitäkin, onko teliauto ja minkä merkkinen, vai kaksiakselinen jne. Eli pituus 12-15 metriä.

    Ne siis tankataan joka yö varikkohenkilöstön toimesta, varikkohan elää 24/7/365.

    Linja-autot nopeusrajoitetaan joko 85 km/h (paikallisbussit, joissa matkustajilla ei ole turvavyötä) tai sitten turistibussit joissa rajoitin paukuttaa vissiin maksimit 103-105 km/h. Tuosta ei ole muuta kokemusta kun koulutusautossa kokemani. Mutta se, että jotkut väittävät esim. Onnibusin ohittaneen nopeudella 120 km/h on kyllä satua ja fantasiaa :)

    Rajoitinta ei pystyne ohittamaan ainakaan ilman, että siitä jäänee dataa. Eri asia on, jos rajoitin olisi jostain syystä rikki, muttei sellaisella (turistiautolla) montaa vuoroa ajettaisi korjaamatta varmaankaan.
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2019
    TeeDee, Focus0, SR50La ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  28. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 396
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei se ihan satua ja fantasiaa ole, vaikka 120 lienee poikkeustapauksia lukuun ottamatta liioittelua eikä luultavasti liity juuri Onnibus-yhtiöön. Turisteista en tiedä, mutta samoja autoja reittiliikenteessä koskien varmoja havaintoja on. Joidenkin pikavuorobussien huippunopeus on ainakin vielä tällä vuosikymmenellä ollut huomattavasti yli 105. Kysymys ei ole siitä, että rajoitin olisi ohitettu vaan se on tällöin väärin asetettu. Enkä keksi tätä, vaikka en itse ole bussia ajanutkaan. Omat havaintoni liikenteessä on vahvistettu kuljettajien kanssa keskusteltaessa. Kysymys ei ole mittarivirheestä(joka isoissa autoissa, kuten tiedät, yleensä tunnetaan tarkemmin kuin henkilöautoissa). Totta ihmeessä nopeuksia on vertailtu GPS-nopeuksiin ja matka-aikaan.
     
    eba tykkää tästä.
  29. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Juu, en osaa sanoa tuohon muuta, mutta sen pari-kolme kertaa kun olen ollut juuri Onnibusin kyydissä niin eipä se kulkenut kuin 103 km/h ja kyseessä oli monen tunnin matka per suunta. Ja mukana oli muutama ohitus kaksikaistaisella tiellä, kun rekkaa pukkasi eteen.
     
  30. -Dist

    -Dist

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Voi kun muutkin kuskit olisivat samanlaisia kuin sinä ainakin mitä tulee lippuun. Ainakin omalla kohdalla aina, etenkin jos mamu kyseessä, aletaan nillittämään ja vaaditaan bussista pois, jos ongelmia on lipun kanssa. Ja näitähän riittää. Puhelimessa kyllä on akkua mutta tuo hsl paska sovellus aukeaa ehkä 20% todennäköisyydellä ja loppuajasta valkoinen ruutu vaan. Selittele siinä kuskille et paska sovellus ei toimi. Pitäis vissiin vaihtaa whimmiin.

    En sinänsä ymmärrä tota kuskien asennetta kun ei se ole heiltä pois vaikka oikeasti matkustaisin liputta. Ens kerralla kun tulee ongelmia niin ehkä isken fuck hsl lipun ruudulle niin kuski saa olla tyytyväinen kun näkee lipun.

    Minusta hsl kyllä saisi soveltaa jonkun nfc viritelmän mobiililipuille jotta lipun voi leimata puhelimella suoraan samaan aparaattiin mihin fyysinen lippu näytetään.

    Niin joo kysymyksenä vois olla sellanen että eikö kuskeille oo mitään sääntöä taikka ohjeistusta radion soittamisesta? Ymmärrän radion päällä pitämisen kyllä, mutten sitä, että se kuuluu todella kovaa myös bussin toiseen päähän. Onko radiota pakko huudattaa ja pakottaa muut matkustajat sitä kuuntelemaan? Mamujen kohdalla kun musiikki ei todellakaan ole mitään mieluista.
     
  31. voffer

    voffer

    Viestejä:
    352
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Kaipa se on vähän sama kuin että osuuskaupan myyjää ei välttämättä henkilökohtaisesti kiinnosta vaikka joku tunkee tavaraa taskuihinsa, mutta työpaikka saattaa olla vaarassa, mikäli ei koskaan puutu asiaan millään tavalla (esim ilmoittamalla vartijalle).

    Tuota fuck hsl:ää ei varmaan kannata kokeilla, kun värikoodi ei taida täsmätä, jolloin riski jäädä kiinni on melko suuri...

    Kysymys ketjun aloittajalle: pyöriikö ohjaamossa voimassaolevan mobiililipun senhetkinen väri jossain ruudulla?
     
  32. -Dist

    -Dist

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Niin no joo, muistan lukeneeni että fuck hsl käyttö voisi olla jopa laitonta? Joskin tässä tapauksessa minulla on voimassa oleva lippu niin.. Parempi olisi tietysti että hsl saisi apin kuntoon mutta kun ottaa huomioon kuinka huono esim reittiopas on nykyään niin ei kova luotto asiaan..

    Hyvä kysymys muuten tuo värijuttu mutta saakohan tuollaista asiaa edes paljastaa..
     
  33. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ihan lainsäätäjä määrää.
    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
     
    SR50La tykkää tästä.
  34. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 352
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lippuongelmien kohdalla harkinta on varmaan hyvä juttu, varsinkin jos lippusovellus on kuraa, mutta ymmärrän tiukan linjankin. Jos jokainen selittelijä päästettäisiin läpi tuosta vain, aika monella matkustajalla olisi kohta akku loppu tai puhelin jumissa.

    "fuck hsl" ei ole tuttu juttu, mutta jos se on joku valelippusovellus, niin laitontahan sellaisen käyttö on. Lievä petos tai väärennys voisi olla rikosnimike.

    Ilman lippua matkustaminen ei kaiketi ole varsinainen rikos, mutta tarkastaja voi määrätä siitä lakiin perustuvan seuraamusmaksun. Väärennetyllä lipulla matkustaminen on vakavampi asia.
     
    SR50La tykkää tästä.
  35. pertsavk

    pertsavk

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Kaverilla siis ON voimassaoleva lippu, mutta sovellus syhertää niin että sitä ei pysty juuri tarvittaessa todentamaan?
     
  36. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Terveisiä töistä, kellon ympäri meni toista päivää peräkkäin, onneksi vapaa viikonloppu.

    Radion soittamisesta ei ole ainakaan minua erikseen ohjeistettu, mutta normaalijärkinen nyt tajuaa, ettei mitään ylimääräistä melua tuoteta bussissa, saati että kuljettaja siihen syyllistyisi!

    Pistä ihmeessä palautetta HSL:n suuntaan ja kerro linja, kellonaika ja auton numero joka löytyy yleensä sisältä kuljettajan takaa seinästä, tai sitten korissa on useammassakin kohdassa, sekä selostus kuljettajan perseilystä. Kyllä sieltä sen verran herkästi lähtee työnjohtoon terveisiä, etteivät soitoniekat kuskit montaa tilaisuutta saa, jos on tosiaan tyylinä luukuttaa musiikkia häiritsevästi.
     
  37. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ei pyöri. Mutta näkeehän sen heti kun jono mobiililippu porukkaa tulee etuovesta sisään :)
     
  38. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Olen nähnyt niin monta kertaa sovellusjumeja etten noista ota stressiä. Kyytiin vaan ja bongaan vaihdon. Nimittäin kuljettajienhan pitäisi ainakin teoriassa painaa nappulaa myyntilaitteessa, kun tulee voimassa olevalla paperilipulla vaihtobussiin, tai sitten mobiililipulla. Vaan harvoinhan tuota tapahtuu, mitä ihmettelen.

    Siitä feikkilippusovelluksesta: Olen törmännyt jokusen kerran. Pari kertaa annan vielä armoa, kolmannella kysyn että soitetaanko poliisit nyt vai maksatko lipun? Palkitsevinta on se pummin ilme, kun pummi luuli taakse istuttuaan, ettei tyhmä kuski mitään tajunnu. Helmeä :D
     
    Munavoi, SR50La ja Cereal killah tykkäävät tästä.
  39. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Katselin päivänä muutamana siirtyessäni paikallisjunalla (ja bussilla sen jälkeen) varikolle kesken työpäivän hakemaan toisen vuoron autoa, kun muutama poitsu ole menossa jäkisharkkoihin Hartsu Areenalle. No tarkastajat tuli junaan ja muistoina 3 x 80 euroa nuorille herroille. Plus tietty matkalipun hinta. Oisivat varmaan saaneet tuohon hintaan privaattikyydityksen vaikka Kovasen Exlusivella :)
     
    SR50La tykkää tästä.
  40. Unihiekkamyrsky

    Unihiekkamyrsky

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Saako radion säädettyä että kuuluu vain kuskille?

    Meinaan jos on vaikka 20 vuotta kuskina niin onhan siinä iso ero viihtyvyydessä et pitääkö se 20 vuotta olla hiljaisuudessa vai voiko kuunnella radiota samassa.

    Oma paras muisto julkisista kulkuvälineistä on muuten kun vuosia sitten ajelin citybussilla Oulussa, niin kuskina oli joku nuori jamppa joka soitti Sea FM:ää (Oululainen kanava joka soittaa uusia hittejä). Niin Aronchupan 'I'm an albatraoz' sattui tulemaan sieltä. En ollut kuullut tätä biisiä silloin ennen, mutta korvat höristyi heti. Mitä?! Bassoa julkisella paikalla?! Volat oli vielä semi-kuuluvalla, niin oli ihan helvetin upeaa kun hiljaisena lauantai-iltapäivänä mentiin sillä citybussilla minä ja kuski ja bassot vaan pumputti boom boom "fuck that little mouse cause i'm an albatraoz" tsap boom boom boom boom :D
     
    Munavoi, TeeDee, SR50La ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  41. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Siis ei niitä radion kaiuttimia ole matkustamossa paikallisbussissa, ne ovat joko kuljettajan pään yläpuolella, takana tai jalkatilassa. Saahan sitä säädettyä volaa ja pitääkin. Lisäksi esim. uudet citybussit kuten Mersut ja VDL:t pistävät radion automaagisesti pauselle, kun etuovi avataan.
     
  42. jee

    jee

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Osaatko sanoa onko busseille asetettu jotain dB-rajaa, jota ne eivät saisi ylittää? Kesällä talon läheltä kulki bussi, jonka ääni muistutti enemmän jotain hieman rikkinäistä huvipuistolaitetta kuin linja-autoa. Teki mieli laittaa palautetta, mutta en ikinä saanut täyttä varmuutta minkä linjan bussi oli kyseessä :/
     
  43. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Perin outoa, koska tuo asia ohjeistetaan ja käsitellään D-luokan ajokorttikoulutuksessa.
    Jopa ajokortin teoriakokeissa tuota kysytään.
    Ajatko ilman ajo-oikeutta jossain?
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Juu ajan, eikä ole ammattipätevyyttäkään hommattuna. Aika väsynyt trollaus oli, 0/5 saat
     
    Tonnin Seteli, Munavoi, lil' samson ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  45. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Ajoneuvolaki, Valtioneuvoston asetukset ja tyyppihyväksyntä moottorikäyttöiselle ajoneuvolle luo melurajat.
     
  46. Vihuri

    Vihuri

    Viestejä:
    649
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Vanhat Scaniat meilläkin, joita käytetään ruuhkatäydennyksessä, huutavat niin paljon että hävettää. Kesällä kun yrittää saada vielä tuuletusta (ei ole välttämättä jäähdytysilmastointia ollenkaan) toimimaan, niin kerrostalojen välissä ajaessa kaikuu kauhea mökä :(
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. Tatuks

    Tatuks

    Viestejä:
    656
    Rekisteröitynyt:
    21.12.2016
    Mikä on oikea matka ennen risteystä vaihtaa bussikaistalle jotta pääsee oikeaan suuntaan ja että bussikuskit ei vilkuta valoja protestina?

    Rokkimäkin risteyksessä Mannerheimintiellä keskustaan päin ajaessa vaihdan usein jo Shellin kohdalla ja bussikuskeja vissii ärsyttää se vaikka en millään tavoin estä tai hidasta pääsyä pysäkille mikä on siinä just ennen Tukholmankatua.
     
  48. tonttuj

    tonttuj

    Viestejä:
    103
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Kahden risteyksen välinen matka on se periaatteellinen matka.
     
  49. millap

    millap

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kai tuossa kohtaa edes ole bussikaistaa, vaan ihan tavallisia kaistoja?
     
  50. EnterSandman

    EnterSandman

    Viestejä:
    746
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä on helpoin tapa matkustaa pummilla :think: