Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Optima. Saat siitä käyttöventtiilin irti nappaamalla tuon muovikahvan vetämällä pois ja sen alta löytyy käyttöventtiili. Se on vaan tätä uudempaa edellinen versio. Osat samoja. Toiselta puolelta löytyy lämmönsäätöventtiili. Jos et halua alkaa availemaan, torissa myydään aika usein satasen pintaan uutta termostaattihanaa.


Noin 30€ ois toimitettuna tuollainen käyttöventtiili. Tulisko se sillä varmana sitten kuntoon? (toki pitäisi tarkka malli tietää, näyttää olevan -95 malliin jne)



Onkos näissä nuo kiinnityspisteet yleensä saman mittaset (standardi väli)? Eli mihin kierretään kiinni. Ettei täydy vesiputkien paikkaa vaihella.
Kun miettinyt jossain vaiheessa kyllä sellaista ihan "perinteistä" hanaa, missä selkeästi ois tämä toiminta (vanhempia yms ajatellen).

Vaikkapa tämmäinen? Eikös tuollainen toimi ihan samallailla, että säätyy se veden lämpötila kun kääntää sopivaan kohtaan vua? Kun lukee tiedoissa että "ei termostaattihana".


Edit: Orakselta vastasivat näin kun kysyin:
Kiitos yhteydenotostasi.



"Todennäköisesti hanan termostaatti osa on likaantunut.

Termostaatin saa varaosana Oras 178780V."

Sillä tuleekin hintaa jo n. 50€ postituksineen.

1725629719746.png
 
Viimeksi muokattu:
Noin 30€ ois toimitettuna tuollainen käyttöventtiili. Tulisko se sillä varmana sitten kuntoon?
Muistelisin, että käytin talouden Optimasta tuon joskus irti kun hyytyi veden tulo. Jotain karstaa/kalkkia väittäisin putsanneeni venttiilistä. Oisiko venttiilin sisällä niin, ettei se kara(?) sopinut aukeamaan enää kunnolla. Venttiili purku osiin ja kasaus hanarasvan kanssa ja ei tarvinnut uutta ostella.

Hitaasti reagoivaksi väsynyttä termarin puolta en saanut rasvailtua/putsailtua kunnolla toimivaksi. Jos vika paikantuu sille puolen niin pienemmällä kynnyksellä uutta tilalle.

Noita turatessa meillä kokemattomilla on sitten hyvä olla backup-pläni valmiina, kuten osia myyviä sekatavarakauppoja lähellä ja avoinna ;) Esim termarin runko on muovia ja voi olla hyvinkin tiukassa rungossa kiinni. Riskit hajottaa jotain on olemassa...
 
Muistelisin, että käytin talouden Optimasta tuon joskus irti kun hyytyi veden tulo. Jotain karstaa/kalkkia väittäisin putsanneeni venttiilistä. Oisiko venttiilin sisällä niin, ettei se kara(?) sopinut aukeamaan enää kunnolla. Venttiili purku osiin ja kasaus hanarasvan kanssa ja ei tarvinnut uutta ostella.

Hitaasti reagoivaksi väsynyttä termarin puolta en saanut rasvailtua/putsailtua kunnolla toimivaksi. Jos vika paikantuu sille puolen niin pienemmällä kynnyksellä uutta tilalle.

Noita turatessa meillä kokemattomilla on sitten hyvä olla backup-pläni valmiina, kuten osia myyviä sekatavarakauppoja lähellä ja avoinna ;) Esim termarin runko on muovia ja voi olla hyvinkin tiukassa rungossa kiinni. Riskit hajottaa jotain on olemassa...

Njooh, arkisin on lähin paikka 70km päässä mistä pääsee hakemaan jotain pientä. Mietin melkeen uutta hanaa, ja jos sitten tuon jättäisi varahanaksi, ja rauhassa sitten ajan kanssa kattelis ja purkais sitte vaikka :hmm:

Tuota edelleen mietin, mitenkä tuollanen ei termostaatillinen toimisi? Tuollainen yksikäyttöhana, kuten esim. vessan ja keittiön hanoissa. Tuo rajoitin on kuitenkin, ettei kuumalle vahingossa tökkäse. Oma lämminvesivaraaja + kaivo on, eikä samaan aikaan käytetä muita vesipisteitä.

LVI-6310858_1.jpg
 
Njooh, arkisin on lähin paikka 70km päässä mistä pääsee hakemaan jotain pientä. Mietin melkeen uutta hanaa, ja jos sitten tuon jättäisi varahanaksi, ja rauhassa sitten ajan kanssa kattelis ja purkais sitte vaikka :hmm:

Tuota edelleen mietin, mitenkä tuollanen ei termostaatillinen toimisi? Tuollainen yksikäyttöhana, kuten esim. vessan ja keittiön hanoissa. Tuo rajoitin on kuitenkin, ettei kuumalle vahingossa tökkäse. Oma lämminvesivaraaja + kaivo on, eikä samaan aikaan käytetä muita vesipisteitä.

LVI-6310858_1.jpg
Oman mieltymyksen mukaan. Jos omaat vähääkää isompaa vatsaa niin voit tökkiä sillä kahvaan ja vahingossa säädellä lämpötilaa. Itsellä kph remontin takia suihkukaappi käytössä ja siinä sekoittaja taitaa juurikin olla niin tyhmä, että 2 putkea yhdistyy tyhmän säädön kautta ilman minkäänlaista termostaattia. Toimii omalla käytöllä hyvin eikä haittaa, joten toimisi tuokin.
 
Oman mieltymyksen mukaan. Jos omaat vähääkää isompaa vatsaa niin voit tökkiä sillä kahvaan ja vahingossa säädellä lämpötilaa. Itsellä kph remontin takia suihkukaappi käytössä ja siinä sekoittaja taitaa juurikin olla niin tyhmä, että 2 putkea yhdistyy tyhmän säädön kautta ilman minkäänlaista termostaattia. Toimii omalla käytöllä hyvin eikä haittaa, joten toimisi tuokin.
Tulevaisuutta ajattelee myös, että lapsiperheessä jos ois? Helppo säätää ainakin. Ja vatsaa ei niin paljoa ole, mutta löytyyhän sellaisiakin, jossa tuo kahva on päällä :hmm: Tuota ainoastaa tuli mietittyä, että kyllähän tuokin lämpötilan pitäisi pitää, vaikkei termostaattia ole ja ei koske hanaan?

LVI-6310859_1_1.jpg
 
Njooh, arkisin on lähin paikka 70km päässä mistä pääsee hakemaan jotain pientä. Mietin melkeen uutta hanaa, ja jos sitten tuon jättäisi varahanaksi, ja rauhassa sitten ajan kanssa kattelis ja purkais sitte vaikka :hmm:

Tuota edelleen mietin, mitenkä tuollanen ei termostaatillinen toimisi? Tuollainen yksikäyttöhana, kuten esim. vessan ja keittiön hanoissa. Tuo rajoitin on kuitenkin, ettei kuumalle vahingossa tökkäse. Oma lämminvesivaraaja + kaivo on, eikä samaan aikaan käytetä muita vesipisteitä.
Vanhemmilla on ilman termostaattia ja kyllähän siinäkin suihkussa käy, mutta itselleni en kyllä hommaisi tuollaista, hintaero ei ole niin valtava ettenkö maksaisi hieman päivittäisestä käyttökokemuksesta varsinkin kun säästänee myös hieman vettä lorottelun vähentymisenä. Omalla kaivolla toki vaikutus hyvin pieni.

Aika paljon myös kiinni talon LVI:sta siis miten nopeasti/hitaasti lämmin ja kylmä vesi reagoi kesällä ja talvella, mutta itse harkitsin termostaattia myös kodinhoitohuoneen pesualtaaseen kun vauvan persettä piti pestä :whistling:
 
Vanhemmilla on ilman termostaattia ja kyllähän siinäkin suihkussa käy, mutta itselleni en kyllä hommaisi tuollaista, hintaero ei ole niin valtava ettenkö maksaisi hieman päivittäisestä käyttökokemuksesta varsinkin kun säästänee myös hieman vettä lorottelun vähentymisenä. Omalla kaivolla toki vaikutus hyvin pieni.

Aika paljon myös kiinni talon LVI:sta siis miten nopeasti/hitaasti lämmin ja kylmä vesi reagoi kesällä ja talvella, mutta itse harkitsin termostaattia myös kodinhoitohuoneen pesualtaaseen kun vauvan persettä piti pestä :whistling:

Harmi, kun tuon mallisia ei tunnu olevan termostaatilla näyttävästi :confused2:
 
Tulevaisuutta ajattelee myös, että lapsiperheessä jos ois? Helppo säätää ainakin. Ja vatsaa ei niin paljoa ole, mutta löytyyhän sellaisiakin, jossa tuo kahva on päällä :hmm: Tuota ainoastaa tuli mietittyä, että kyllähän tuokin lämpötilan pitäisi pitää, vaikkei termostaattia ole ja ei koske hanaan?

LVI-6310859_1_1.jpg
Meillä on ollut Oraksen yksiote hana yli kaksikymmentä vuotta kylppärissä,ja hyvin on pärjätty sen kanssa myös parin lapsen kanssa.
 
Meillä on ollut Oraksen yksiote hana yli kaksikymmentä vuotta kylppärissä,ja hyvin on pärjätty sen kanssa myös parin lapsen kanssa.

Tuli tilattua tuo oraksen vega 1840G mallin hana, kun löytyi yhdestä kaupasta poistuvana tuotteena (hanakoilla ja muualla näyttää täydellä hintaa olevan). Sitten oottelemaan pakettia vua :tup:
 
Ahaa. Kuuluuko tuosta irrota jotain - ilmeisesti tuo keskellä oleva pyöreä osa, jonka alta pääsee puhdistamaan?
Rassitulpaksi kutsutaan. Se on luultavasti muovia ja voi olla aika löysä. Jos näin, uutta kumitulppaa tilalle. Oletko varma ettei haju tule muista vesipisteistä [wc mansetti/allas]. Niissäkin tiivisteet kovettuu ja alkaa päästämään läpi hajua.
 
Rassitulpaksi kutsutaan. Se on luultavasti muovia ja voi olla aika löysä. Jos näin, uutta kumitulppaa tilalle. Oletko varma ettei haju tule muista vesipisteistä [wc mansetti/allas]. Niissäkin tiivisteet kovettuu ja alkaa päästämään läpi hajua.
Tuossa tilassa ei ole kuin suihku ja sen alla tämä viemäri ja iv-kone kondenssiputkineen. Kyllä se haju tulee selkeästi tuosta viemäristä.
 
Puuttuuko tästä viemäristä jotain, siis vesilukko? Millainen sen pitäisi olla? Muutimme asuntoon ja viemäristä nousee haju. Meinasin puhdistaa, mutta ei siellä niin paljon likaa ollut.

Tuo lattiakaivo itsessään näyttää melko likaiselta, joten kannattaa pruikata sinne esimerkiksi tiskiainetta ja pyöritellä alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan poistettua tiskiharjaa ympäriinsä.
 
Tuota ainoastaa tuli mietittyä, että kyllähän tuokin lämpötilan pitäisi pitää, vaikkei termostaattia ole ja ei koske hanaan?
Tämä riippuu kyllä monesta asiasta. Meillä rivitalossa vesi lämpeää öljyllä erillisessä rakennuksessa ja jo se vaikuttaa kuuman veden kuumuuteen selkeästi. Sen lisäksi muiden hanojen käyttö saa lämpöpiikin suihkuveteen, kuten pyykkikoneen vedenotto. Itse ostaisin termostaatillisen, vaikka ilmankin pärjää.
 
Huomasin tuossa taannoin, että sen jälkeen kun vesimittarin jälkeen asennettiin sulku, takaisku ja paineenalennin, alkoi käyttövesiverkossa lvv:n lämmittäessä paine nousta yli painemittarin mitta-asteikon. Tämä selvä, koska nyt paine ei pääse takaisin verkkoon päin.

Nyt vaihdettiin 10bar varo, että ainakin se pitää paineen 10barissa eikä pääse keulimaan yli. Samalla vaihdettiin lvv:n syöttöventtiilin sisuskalut, koska siinä on takaisku jonka pitäisi estää paineen pääsyn kylmälle puolelle.

Edelleen paine kuitenkin pääsee kylmälle puolelle, eli nyt vaihtoehdot on varmaan että tuo syöttöventtiilin runko on viallinen ja/tai joku hana vuotaa kuumalta puolelta kylmälle.

Putkifirmasta arvelivat että menee kuukausi ennen kun pääsee paikalle, ainakaan sama kaveri joka kävi jo katsomassa. Käsittääkseni normaalitilanteessa paine nousee aina 10bar asti kuumalla puolella, nyt myös kylmällä. Onko tästä miten syytä olla "huolissaan" ja mikäköhän käsillä olevan ongelman kriittisyys on? Kyllä kait nuo putket pitäisi oikein asennettuna se 10bar kuitenkin kestää.
 
Lämpeneekö se kylmävesipuoli? Aika monesti noihin yksisuuntaventtiileihin pääsee roskia ja lautaset ei sulkeudu kunnolla. Sen kyllä huomaa jos käyttöä ei ole hetkeen.
 
Huomasin tuossa taannoin, että sen jälkeen kun vesimittarin jälkeen asennettiin sulku, takaisku ja paineenalennin, alkoi käyttövesiverkossa lvv:n lämmittäessä paine nousta yli painemittarin mitta-asteikon. Tämä selvä, koska nyt paine ei pääse takaisin verkkoon päin.

Nyt vaihdettiin 10bar varo, että ainakin se pitää paineen 10barissa eikä pääse keulimaan yli. Samalla vaihdettiin lvv:n syöttöventtiilin sisuskalut, koska siinä on takaisku jonka pitäisi estää paineen pääsyn kylmälle puolelle.

Edelleen paine kuitenkin pääsee kylmälle puolelle, eli nyt vaihtoehdot on varmaan että tuo syöttöventtiilin runko on viallinen ja/tai joku hana vuotaa kuumalta puolelta kylmälle.

Putkifirmasta arvelivat että menee kuukausi ennen kun pääsee paikalle, ainakaan sama kaveri joka kävi jo katsomassa. Käsittääkseni normaalitilanteessa paine nousee aina 10bar asti kuumalla puolella, nyt myös kylmällä. Onko tästä miten syytä olla "huolissaan" ja mikäköhän käsillä olevan ongelman kriittisyys on? Kyllä kait nuo putket pitäisi oikein asennettuna se 10bar kuitenkin kestää.

Jos mahdollisia niin sulje kaikista Hanoista sulut ja jos ongelma poistui niin joku hana sekoittaa läpi. Sen jälkeen ala availemaan hanoja yksitellen kunnes löydät syyllisen. syöttösekoitusventtiilissä pitäisi myös olla yksisuuntaventtiili, sekin voi olla viallinen. Kaikki vesikalusteet ja putket tulisi kestää 10bar ylipainetta.
 
Lämpeneekö se kylmävesipuoli? Aika monesti noihin yksisuuntaventtiileihin pääsee roskia ja lautaset ei sulkeudu kunnolla. Sen kyllä huomaa jos käyttöä ei ole hetkeen.

En ole huomannut että lämpenisi, toki virtausta siinä ei juurikaan ole jos syöttöventtiili lvv:n pohjassa vuotaa syöttöä päin, nostaa vaan painetta.

Asentaja sanoi sormella kokeilleensa sielua vaihtaessa ettei syöttöventtiilin rungossa tuntunut roskia tai rokamia, mutta entisessä sielussa oli kyllä tiivisteessä skraappuja että on siellä voinut jotain jäystettä ainakin joskus olla. Mutta pitää koittaa järkkäillä koko varolaiteryhmälle vaihto ja sitten jos ei asetu niin miettiä hanojen läpikäyntiä. Lähinnä miettinyt että pitääkö tässä nyt viikonlopun yli kiertää kyttäämässä hanakalusteita ja tiputtaa vettä lämpimän veden käytön jälkeen ettei paine kiipeä sinne 10bariin kylmällä puolella.
 
Jos mahdollisia niin sulje kaikista Hanoista sulut ja jos ongelma poistui niin joku hana sekoittaa läpi. Sen jälkeen ala availemaan hanoja yksitellen kunnes löydät syyllisen. syöttösekoitusventtiilissä pitäisi myös olla yksisuuntaventtiili, sekin voi olla viallinen. Kaikki vesikalusteet ja putket tulisi kestää 10bar ylipainetta.

Joo, tämä olisi helppo testi. En taida uskaltaa pyöritellä niitä yksikseen, jos eivät sitten pidäkään tai alkaa jostain karalta tihkuttaa niin aika kädetön on siinä vaiheessa.
 
Rassitulpaksi kutsutaan. Se on luultavasti muovia ja voi olla aika löysä. Jos näin, uutta kumitulppaa tilalle. Oletko varma ettei haju tule muista vesipisteistä [wc mansetti/allas]. Niissäkin tiivisteet kovettuu ja alkaa päästämään läpi hajua.
Homma taisi ratketa. Sain kammettua tuon tulpan irti ja sisältä kaivoin useamman ison tupon karvoja ja muuta mönjää.

Seuraavaksi pesukoneen viereisen viemärin kimppuun. Vaahdot joka pesulla ylös viemäristä. Viemärikannen alla on tosin koneen suunnasta tuleva putki, joka jatkuu eteenpäin viemäristä. Tuon putken kannen saa ruuveilla auki - varmaan uskaltaa avata ja katsoa, mitä löytyy...
 
Mulla on n 7 metriä 16mm PEX-putkea vedettävänä kylmään pihasaunaan (kulkee kuistin alla maan päällä ja läpiviennit paksuista hirsistä). Putki on tarkoitus tyhjentää talveksi, mutta pitää myös talvisin käytössä silloin kun tarvii. Tarkoitus olisi kiertää pistotulpalla varustettu sulanapitokaapeli ympärille ja joku kevyt eriste päälle ja tunkea suojaputkeen.

Mitähän eristettä tuohon kannattaisi laittaa ja minkäkokoisen suojaputken siihen seuraksi? Vaihtoehtoja on liikaa ja amatöörin tietämättömyys tekee valinnasta vaikeaa.
 
Kuinka usein sitä talvellla tarvitsee? Jos ei niin usein, niin puhaltaa vain tyhjäksi. Sulanapitokaapeli tietenkin pelastaa, mutta jos sekin on turhaan sähköä kuluttamassa.

Tämä toisen täysin toisen amatöörin tietämättömyyttä.
 
Kuinka usein sitä talvellla tarvitsee? Jos ei niin usein, niin puhaltaa vain tyhjäksi. Sulanapitokaapeli tietenkin pelastaa, mutta jos sekin on turhaan sähköä kuluttamassa.

Tämä toisen täysin toisen amatöörin tietämättömyyttä.
Melko usein. Ei sen lämmityskaapelin ole siis tarkoitus olla päällä muutakuin niinä aikoina kun on käyttöä., siksi juuri tuo pistotulpallinen ratkaisu. Esim jos menee talvella paikalle viikoksi, niin ei sitä jaksa joka käyttöhetken jälkeen olla tyhjentämässä.
 
Melko usein. Ei sen lämmityskaapelin ole siis tarkoitus olla päällä muutakuin niinä aikoina kun on käyttöä., siksi juuri tuo pistotulpallinen ratkaisu. Esim jos menee talvella paikalle viikoksi, niin ei sitä jaksa joka käyttöhetken jälkeen olla tyhjentämässä.

Kyllä. Lyö sen verran eristettä mitä halposti saa tuon kaapelin kanssa, ja kun lähtee pois, niin järjestää sen niin, että saa puhallettua tyhjäksi. Kaapeli ei jää sinne turhaan lämmittämään, tai vaikka olisi ilman eristettä, niin kaapeli päälle kun on tarvis.

edit: tai sen verran käyttää vettä, ettei se kerkeä jäätymään. Tuskin on ongelma sekään, etteikö veden käyttöä olisi.
 
Mulla on n 7 metriä 16mm PEX-putkea vedettävänä kylmään pihasaunaan (kulkee kuistin alla maan päällä ja läpiviennit paksuista hirsistä). Putki on tarkoitus tyhjentää talveksi, mutta pitää myös talvisin käytössä silloin kun tarvii. Tarkoitus olisi kiertää pistotulpalla varustettu sulanapitokaapeli ympärille ja joku kevyt eriste päälle ja tunkea suojaputkeen.

Mitähän eristettä tuohon kannattaisi laittaa ja minkäkokoisen suojaputken siihen seuraksi? Vaihtoehtoja on liikaa ja amatöörin tietämättömyys tekee valinnasta vaikeaa.
Tähän eristemateriaalin valintaan kaipaisin siis edelleen vastausta. Ei mieleellään mitään kovin paksua, koska viistoon poratuissa hirsiläpivienneissa on oma urakkansa. Kannattaisikohan lämpökaapelin ja putken ympärille kietoa vaikka alumiinipaperi lisäksi (ennen eristyskerrosta)?
 
Tähän eristemateriaalin valintaan kaipaisin siis edelleen vastausta. Ei mieleellään mitään kovin paksua, koska viistoon poratuissa hirsiläpivienneissa on oma urakkansa. Kannattaisikohan lämpökaapelin ja putken ympärille kietoa vaikka alumiinipaperi lisäksi (ennen eristyskerrosta)?
Itse laittaisin ihan sellaista putkelle tarkoitettua eristettä, siis sellaista putken mallista. Vaikea kuvitella ettei hermo menisi mitään irtoliuskaa suojaputkeen asennettaessa :whistling:
 
Tähän eristemateriaalin valintaan kaipaisin siis edelleen vastausta. Ei mieleellään mitään kovin paksua, koska viistoon poratuissa hirsiläpivienneissa on oma urakkansa. Kannattaisikohan lämpökaapelin ja putken ympärille kietoa vaikka alumiinipaperi lisäksi (ennen eristyskerrosta)?
Tubolit.
Se sulanapitokaapeli pitäisi teipata putkeen alumiiniteipillä, olikoha 300mm välein.
 
Eikö olisi helpointa laittaa tarkoitukseen tehty valmis vesijohto tuohon välille Polar jäätymätön vesijohto – Linnanmäki Trading tuossa yksi esimerkki on muitakin valmistajia.
Tavallaan olis, mutta putki on jo pientä taivuttelua vaille valmiina. Lisäksi osa putkea jää tilaan joka pysyy plussalla muutaman vuorokauden saunan lämmityksen jälkeen, eli eristeet ja varsinkin lämmityskaapeli olisi turhana + kaapeloinnin meneminen monimutkaisemmaksi. Suunnittelin myös että tuota kaapelia saisi kiepitettyä myös tuloventtiilin ympärille. Maan alta tuleva putki onkin tuollainen jäätymätön, mutta t-haara venttiileineen tuossa välissä on sitten maan päällä pekässä uretaaniboxissa lämmittämättömänä.


Tubolit.
Se sulanapitokaapeli pitäisi teipata putkeen alumiiniteipillä, olikoha 300mm välein.
Tubolit :thumbsup: Tämä vaikuttaa just oikealta. Cheers.

Alumiiniteipin tarkoitus ilmeisesti toimia lämpöä johtavana siinä samalla. Kunhan mietin kun näkyy omassa varastossa olevan alumiiniteippiä iso rulla jostain toisesta projektista. Harmillisesti liimapuoli väärinpäin, pahvissa. Olisi kyllä ihan alumiinipaperiakin eristyksessä ylijäänyttä... tiedä sitten onko huono idea kiertää ja teipata päältä tiiviisti putken ja kaapelin ympärille vaikka koko matkalta :hmm:
 
Oraksen DN15 vuotaa vettä avaimen alta, kun hana on auki ja siinä on letku kiinni. Mikä osa tuohon pitäisi vaihtaa?
Oras (2).jpg
Oras (1).jpg
 
Tulipahan tuossa huomattua kun lähdin taas patteriverkostoa kämpästä availemaan näin kesän jäljiltä, että talon toisella seinustalla patterit on kivasti aikanaan asennettu ristiin. En edes aikaisemmin ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta nyt kun yhden huoneen remontin yhteydessä otin putkien koteloinnin auki niin ongelman huomasin.

Eli käytännössä kun laitoin kyseisen puolen patteriverkoston auki, putkia kokeillessa ihmettelin kuinka kodinhoitohuoneen patterin paluuputki tuntuu selvästi kuumemmalta kuin menoputki ja tästä hämmentyneenä lähdin heti tekniseen tilaan selvittämään kytkentöjä VILP:n päästä. Ensimmäinen diagnoosi oli että onko pari vuotta sitten asennettu VILP kytketty väärin ja tuohon verkoston ensimmäiseen patteriin peilattuna näin olikin ja ehdin pistää viestiä jo VILP:n asentaneelle yritykselle että tulkaapas katsomaan mitä olette tehneet, kunnes tutkin loputkin kierron pattereista ja huomasin että osa lämpenee oikein ja osa väärin, eli vika ei ole VILP:n päässä.

No enää tuosta ei tietenkään voi asennusta tehnyttä putkifirmaa lähteä reklamoimaan, kun asennukset on tehty n. 15v sitten ja jostain syystä öljylämmityksen kanssa asiaan ei ole edes kiinnittänyt huomiota,. Mutta lähtökohtaisesti kai nuo täytyisi kääntää oikeinpäin niin että menoputki menee patterin yläpäästä termostaatin kohdalta sisään ja paluu alapuolelta. Toki lämpö on noinkin riittänyt myös tuolla VILP:llä, mutta luultavasti täyttä lämmityskapasiteettia ei tuolla tavalla ristiinasennuksilla saavuteta.

Vai onko arvon raati sitä mieltä että ei kannata vielä lähteä sähläämään yhtään mitään, vaan odottaa mahdollisesti hetkeä kun kaikki patterit tultaisiin uusimaan nykyaikaisiin matalaenergiamalleihin ja korjata siinä kohtaa tuo virtaus oikeaan suuntaan?
 
Tulipahan tuossa huomattua kun lähdin taas patteriverkostoa kämpästä availemaan näin kesän jäljiltä, että talon toisella seinustalla patterit on kivasti aikanaan asennettu ristiin. En edes aikaisemmin ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta nyt kun yhden huoneen remontin yhteydessä otin putkien koteloinnin auki niin ongelman huomasin.

Eli käytännössä kun laitoin kyseisen puolen patteriverkoston auki, putkia kokeillessa ihmettelin kuinka kodinhoitohuoneen patterin paluuputki tuntuu selvästi kuumemmalta kuin menoputki ja tästä hämmentyneenä lähdin heti tekniseen tilaan selvittämään kytkentöjä VILP:n päästä. Ensimmäinen diagnoosi oli että onko pari vuotta sitten asennettu VILP kytketty väärin ja tuohon verkoston ensimmäiseen patteriin peilattuna näin olikin ja ehdin pistää viestiä jo VILP:n asentaneelle yritykselle että tulkaapas katsomaan mitä olette tehneet, kunnes tutkin loputkin kierron pattereista ja huomasin että osa lämpenee oikein ja osa väärin, eli vika ei ole VILP:n päässä.

No enää tuosta ei tietenkään voi asennusta tehnyttä putkifirmaa lähteä reklamoimaan, kun asennukset on tehty n. 15v sitten ja jostain syystä öljylämmityksen kanssa asiaan ei ole edes kiinnittänyt huomiota,. Mutta lähtökohtaisesti kai nuo täytyisi kääntää oikeinpäin niin että menoputki menee patterin yläpäästä termostaatin kohdalta sisään ja paluu alapuolelta. Toki lämpö on noinkin riittänyt myös tuolla VILP:llä, mutta luultavasti täyttä lämmityskapasiteettia ei tuolla tavalla ristiinasennuksilla saavuteta.

Vai onko arvon raati sitä mieltä että ei kannata vielä lähteä sähläämään yhtään mitään, vaan odottaa mahdollisesti hetkeä kun kaikki patterit tultaisiin uusimaan nykyaikaisiin matalaenergiamalleihin ja korjata siinä kohtaa tuo virtaus oikeaan suuntaan?

Termostaatti voi alkaa pitää ääntä kun pumppu puskee väärin päin, vasten jousta. ja kyllä se tehoon vähän vaikuttaa, mutta ei muistaakseni mitenkään radikaalisti. joko koplaa putket ristiin tai pistää "väärinpäin" virtaaman venttiilin. TA:lta ja danfossilta löytyy niitä. käsisäätö pyörän kanssa myöskään ei ole ongelmaa...
 
Olen yrittänyt säätää patterin esisäätöä kun patteri on huomattavasti kuumempi kuin kaikki muut patterit jos laittaa termostaatin samaan asentoon. Patterissa on perinteinen oraksen venttiili, tämän näköinen:

1727241610441.png


Oraksen (huonoissa) ohjeissa sanotaan vain että käännä esisäätö haluttuun asentoon ja homma selvä. Kuitenkin kun yritän tuota mustaa "esisäätöjuttua" kääntää, se vain kääntyy millin verran suuntaansa eikä enempää. Tällä hetkellä esisäätö on kohdassa 3,5 mikä omien laskujen mukaan on liian suuri tuulikaapin isolle patterille. En uskalla enempää tuota sörkkiä kun kerran aikoinaan olen saanut patterivedet naamalleni enkä sitä halua toistaa. Onko tuohon jotain kikkakolmosta vai teenkö jotain aivan väärin?
 
Olen yrittänyt säätää patterin esisäätöä kun patteri on huomattavasti kuumempi kuin kaikki muut patterit jos laittaa termostaatin samaan asentoon. Patterissa on perinteinen oraksen venttiili, tämän näköinen:

1727241610441.png


Oraksen (huonoissa) ohjeissa sanotaan vain että käännä esisäätö haluttuun asentoon ja homma selvä. Kuitenkin kun yritän tuota mustaa "esisäätöjuttua" kääntää, se vain kääntyy millin verran suuntaansa eikä enempää. Tällä hetkellä esisäätö on kohdassa 3,5 mikä omien laskujen mukaan on liian suuri tuulikaapin isolle patterille. En uskalla enempää tuota sörkkiä kun kerran aikoinaan olen saanut patterivedet naamalleni enkä sitä halua toistaa. Onko tuohon jotain kikkakolmosta vai teenkö jotain aivan väärin?

Jumissa varmaan, pihdeillä kiinni ja vääntäen. joko liikkuu, ei liiku tai sitten tapahtuu jotain muuta... tuo oras stabila, varaosia ei enään tukkureilta saa koska poistunut malli, eli uus venttiili ja termostaatti tilalle. oras stabila pro on korvaava malli. Ja se on itseassa oventrop.

Ota paineet pois verkostosta, avaa yhdistäjä ja laske vedet ulos, avaa sielu venttiilistä ja katso onko sille mitään tehtävissä. kasaus käänteisessä järjestyksessä.

ja riippuen vuosimallista siinä voi olla lukitusrengas. jos on niin älä avaa liikaa ettei sielu ja vedet tule syliin.

edit: termostaattihan on vain on/off tyyppinen toiminto. voit laittaa myös stabilan käsisäätöpyörän. yleensä eteisessä on sellainen että saadaan vaatteet ja matto kuivaksi talvella jne.
 
Yritin kyllä pihdeilläkin vääntää mutta ei auttanut. Tai en ainakaan enää enempää voimaa uskaltanut käyttää kun pihdit alkoivat lipsumaan ja repivät muovia. Uusia danfossin venttiilejä on vaihdettu jo kahden vuotavan venttiilin tilalle mutta jossain vaiheessa pitäis varmaan nuo kaikki vaihtaa kerralla.

Voisin tuota lukitusrengasta vielä kokeilla, mutta en oikein taas ymmärrä Oraksen ohjeista että mikä se lukitusrengas on... Itse näen vain tuon karapesän ja tuon kuvassa näkyvän pienen osan missä kumitiiviste. Pitääkö itse karapesää löysätä hiukan vai miten se toimii?

Ja ymmärrän kyllä termostaatin tarkoituksen. Kaikki muut termostaatit on täysillä auki ja yleensä lämpötila pyörii talvisin siinä 22 paikkeilla. Tuossa tuulikaapissa vain on joku 28 astetta jos termostaatti on täysillä ja se on jo liikaa :lol:
 
Alkukesästä suurin paikallisen kaupungin putkifirma kävi asentamassa paineenalennusventtiilin samalla kun uutta vesimittaria varten vedettiin vähän putkea. Nyt tuo venttiili tiputtaa vesipisaran lattialle muutaman sekunnin välein ja pyysin firmalta sähköpostilla että tulevat korjaamaan asennuksensa.

Tähän ei vastattu parin viikon aikana niin aloin soitella heille, arviolta 10 kertaa, mutta minulle ei vastattu. Laitoin sähköpostin myös firman toimitusjohtajalle suoraan, mutta hänkään ei vastannut. Kuukausi on jo mennyt.

Missä vaiheessa voin ottaa toiseen firmaan yhteyttä ja laittaa laskun tästä alkuperäisen työn tehneelle firmalle?
 
Olen yrittänyt säätää patterin esisäätöä kun patteri on huomattavasti kuumempi kuin kaikki muut patterit jos laittaa termostaatin samaan asentoon. Patterissa on perinteinen oraksen venttiili, tämän näköinen:

1727241610441.png


Oraksen (huonoissa) ohjeissa sanotaan vain että käännä esisäätö haluttuun asentoon ja homma selvä. Kuitenkin kun yritän tuota mustaa "esisäätöjuttua" kääntää, se vain kääntyy millin verran suuntaansa eikä enempää. Tällä hetkellä esisäätö on kohdassa 3,5 mikä omien laskujen mukaan on liian suuri tuulikaapin isolle patterille. En uskalla enempää tuota sörkkiä kun kerran aikoinaan olen saanut patterivedet naamalleni enkä sitä halua toistaa. Onko tuohon jotain kikkakolmosta vai teenkö jotain aivan väärin?
Pahasti jumissa taitaa olla. Pitäisi ostaa uusi osa ja vaihtaa?

Itse en ehkä alkaisi vaihtamaan, vaan säätää termostaatilla sen tuulikaapin lämpötilan sopivaksi? En tiedä onko kovin suurta merkitystä energiankulutuksen kannalta? Kumminkin vain yksi (iso) patteri kyseessä.

Jos ulko-oven avaa, niin sen jälkeen toki lämmittää tuulikaapin nopeammin takaisin haluttuun lämpöön. Ehkä ihan hyvä juttu vaan se?
 
Yritin kyllä pihdeilläkin vääntää mutta ei auttanut. Tai en ainakaan enää enempää voimaa uskaltanut käyttää kun pihdit alkoivat lipsumaan ja repivät muovia. Uusia danfossin venttiilejä on vaihdettu jo kahden vuotavan venttiilin tilalle mutta jossain vaiheessa pitäis varmaan nuo kaikki vaihtaa kerralla.

Voisin tuota lukitusrengasta vielä kokeilla, mutta en oikein taas ymmärrä Oraksen ohjeista että mikä se lukitusrengas on... Itse näen vain tuon karapesän ja tuon kuvassa näkyvän pienen osan missä kumitiiviste. Pitääkö itse karapesää löysätä hiukan vai miten se toimii?

Ja ymmärrän kyllä termostaatin tarkoituksen. Kaikki muut termostaatit on täysillä auki ja yleensä lämpötila pyörii talvisin siinä 22 paikkeilla. Tuossa tuulikaapissa vain on joku 28 astetta jos termostaatti on täysillä ja se on jo liikaa :lol:

Miksi se termostaatti on täysillä jos silloin on liian lämmin. termostaatti nimenomaan leikkaa sen ylilämmön. säädä termostaatti sellaiseen asentoon että lämpötila on sopiva...

jos esisäätö on oikein mitotettu kylmälle kelille ja nyt sen säätää pienemmälle niin että olisi 22 astetta kun termostaatti on täysillä niin silloinhan siellä voisi olla kylmä kun pakkaset alkaa. säätökäyrä sitten säätää menoveden lämpötilaa.

Eli säädä se termostaatti niin että siellä on se 22 astetta jos se kerran on toivottu lämpötila...
 
Miksi se termostaatti on täysillä jos silloin on liian lämmin. termostaatti nimenomaan leikkaa sen ylilämmön. säädä termostaatti sellaiseen asentoon että lämpötila on sopiva...

jos esisäätö on oikein mitotettu kylmälle kelille ja nyt sen säätää pienemmälle niin että olisi 22 astetta kun termostaatti on täysillä niin silloinhan siellä voisi olla kylmä kun pakkaset alkaa. säätökäyrä sitten säätää menoveden lämpötilaa.

Eli säädä se termostaatti niin että siellä on se 22 astetta jos se kerran on toivottu lämpötila...
En mä tietenkään sitä siellä 28 asteessa pidä vaan säädän sen termostaatin niin että siellä on se 22-23 astetta, mutta tuo vain häiritsee että miksi sen pitää olla erilailla esisäädetty kuin muut patterit. Muualla talossa taas on patterit säädetty niin että vaikka termostaatit on täysillä niin lämpötila ei nouse talvella sen 22 astetta korkeammalle, vaikka orasin mukaan termostaatin kohta 5 pitäisi olla 23 astetta ja nyt termostaatit on aina kohdassa 6.

Vaikuttaa joka tapauksessa siltä että nämä venttiilit olis parempi kaikki vaihtaa danfossiin ja heittää kaikki Orasin valmistama helvettiin...
 
Vaikuttaa joka tapauksessa siltä että nämä venttiilit olis parempi kaikki vaihtaa danfossiin ja heittää kaikki Orasin valmistama helvettiin...
Ei se nyt välttämättä. Voi toimia vielä pitkäänkin, paitsi se tuulikaappi.

En tiedä onko kirjoitettu jo, mutta sitä esisäätöä pitää ensin nostaa ylös ja sitten vasta kääntää haluttuun numeroon.

Itse pitäisin sen tuulikaapin 20-21 asteessa "vaan". Mutta melkein samahan tuo 22-23 on. Eli sitä termostaattia pitäisi muutenkin käyttää tuulikaapissa.
 
En mä tietenkään sitä siellä 28 asteessa pidä vaan säädän sen termostaatin niin että siellä on se 22-23 astetta, mutta tuo vain häiritsee että miksi sen pitää olla erilailla esisäädetty kuin muut patterit. Muualla talossa taas on patterit säädetty niin että vaikka termostaatit on täysillä niin lämpötila ei nouse talvella sen 22 astetta korkeammalle, vaikka orasin mukaan termostaatin kohta 5 pitäisi olla 23 astetta ja nyt termostaatit on aina kohdassa 6.

Vaikuttaa joka tapauksessa siltä että nämä venttiilit olis parempi kaikki vaihtaa danfossiin ja heittää kaikki Orasin valmistama helvettiin...

se on se maksimi lämpötila. jos pattereiden virtaaman teho ei riitä korkeammalle niin eihän se termostaatti mitenkään sitä lämpötilaa nosta. eli jos säätää ne kolmoselle niin pysyykö lämpötila silti 22 asteessa.

mutta kyllä ne voi uusia jos siltä tuntuu, käyttöikänsä ovat jo ylittäneet. mutta sitten taas jos ei edes termostatteilla säätele lämpötilaa vaan virtaamalla niin tarvitseeko niitä sitten ollenkaan?
 
Ei se nyt välttämättä. Voi toimia vielä pitkäänkin, paitsi se tuulikaappi.

En tiedä onko kirjoitettu jo, mutta sitä esisäätöä pitää ensin nostaa ylös ja sitten vasta kääntää haluttuun numeroon.

Itse pitäisin sen tuulikaapin 20-21 asteessa "vaan". Mutta melkein samahan tuo 22-23 on. Eli sitä termostaattia pitäisi muutenkin käyttää tuulikaapissa.
No nyt!

Tästä inspiroituneena sain koko esisäätörullan irti karapesästä ja sen alta paljastui sitten hyvät lovet mihin sai pihdit kiinni ja sitä hieman vääntäen molempiin suuntiin, lähti esisäätö lopulta liikkeelle. Eli kovin jumissa oli.
Nyt kun tiedän miten tuo toimii niin täytyy kylmemmällä säällä tehdä ihan kunnon säätö kaikkiin pattereihin että saa termostaatit toimimaan niin kuin valmistajan mukaan ne pitäisi.
 
No nyt!

Tästä inspiroituneena sain koko esisäätörullan irti karapesästä ja sen alta paljastui sitten hyvät lovet mihin sai pihdit kiinni ja sitä hieman vääntäen molempiin suuntiin, lähti esisäätö lopulta liikkeelle. Eli kovin jumissa oli.
Nyt kun tiedän miten tuo toimii niin täytyy kylmemmällä säällä tehdä ihan kunnon säätö kaikkiin pattereihin että saa termostaatit toimimaan niin kuin valmistajan mukaan ne pitäisi.
Se termostaattihan vaan pyrkii pitämään huonelämpötilan vakiona, ja sulla sit sahaa lämmityskierron lämpötila ulkolämpötilan mukaan.. Eli en kyllä ruuvailisi niitä termostaatteja minnekkäänpäin vaan siksi että säätimen numero ja huonelämpötila ei täsmää...
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 598
Viestejä
4 426 008
Jäsenet
73 384
Uusin jäsen
EnglishCrumpet

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom