Kysy HSL-bussinkuljettajalta

@Vihuri
Tämä on ollu mielenkiintoista seurattavaa. Miltäs nyt näyttää asiakasmäärät, kun koronapassit on otettu käyttöön?
Onko ollut vähemmän/enemmän juoppoja?

Olin itse vähän uutispimennossa kun hyppäsin junaan/ravintolavaunuun. "Yksi pitkä kiitos", "ja katotaan sitä passia" :hmm:. Joo löytyihän se (GoogleDrive) kun aikaisemmin tuli jo matkusteltua.

@Vihuri
Tämä on ollu mielenkiintoista seurattavaa. Miltäs nyt näyttää asiakasmäärät, kun koronapassit on otettu käyttöön?
Onko ollut vähemmän/enemmän juoppoja?

Olin itse vähän uutispimennossa kun hyppäsin junaan/ravintolavaunuun. "Yksi pitkä kiitos", "ja katotaan sitä passia" :hmm:. Joo löytyihän se (GoogleDrive) kun aikaisemmin tuli jo matkusteltua.
Juu kiitos kysymyksestä, mutta joukkoliikenteessä ei koronapasseja kysellä. Liikkuminen on perusoikeus jota ei varmaankaan ole mahdollista rajoittaa. Ja miksi olisikaan?

Juu kiitos kysymyksestä, mutta joukkoliikenteessä ei koronapasseja kysellä. Liikkuminen on perusoikeus jota ei varmaankaan ole mahdollista rajoittaa. Ja miksi olisikaan?
Kysymyksellä haettiin sitä että onko ravintoloiden koronapassit vaikuttanut joukkoliikenteen matkustajamääriin..

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Silloin kun tuli vielä pk-seudulla asuttua, kortinlukijat olivat tällaisia:

Selkeä ja helppo systeemi. Nykyään näyttävät olevan jonkinlaisia sinisiä kosketusnäyttöhärpäkkeitä kirjainkombinaatiovalintoineen, joista satunnainen ulkopaikkakuntalaiskäyttäjä taatusti hämmentyy. En oikein ylipäänsä ymmärrä konseptia, että eri pituiset matkat pitää maksaa eri verran. Pitäisi olla sama hinta, matka kuin matka mitä sillä tietyllä linjalla voi matkustaa.
Mene Lontooseen, näin satunnaisena turistina paikallinen metroliikenne, mikä on 100x isompi ja sekavempi kun suomen kaikki julkiset liikkumavälineet yhteensä, ei se aiheuttanut mitään ongelmia.

Lukemisen ymmärtämisessä vikaa jos ei paria vyöhykettä ymmärrä

Kysymyksellä haettiin sitä että onko ravintoloiden koronapassit vaikuttanut joukkoliikenteen matkustajamääriin..
Matkustajamäärä on lisääntynyt viikko viikolta. Tämä näin perstuntumalta. Varmaan joulukin vaikuttaa? Tuskin syy on koronapassi sentään?

Ja kaikkiaan pitää sanoa, että "raipati-rai"' ta on ollut erittäin vähän busseissani sen jälkeen kun korona tuli. Eli että vedettäis vaikka Tapio- pullo siinä matkalla raakana kurkkuun, kuten 2019 kävi. Tai että yks daami oksensi keskiovien roskikseen ja "hieman" roiskui myös lastenvaunuosastolle...

Riippuu vähän. Olen itse käyttänyt metroa Lontoossa teininä ongelmitta 90-luvun lopussa, mutta nyt ei ole sen kummemmin tullut käytettyä yhtään mitään joukkoliikennettä varmaan yli 12 vuoteen. Voisi kyllä mennä itsellä sormi suuhun bussissa kortin ja vyöhykkeiden kanssa oli paikkakunta sitten Lontoo, Helsinki tai Inari. :lol:
Hei, älä huoli. Minä kyllä neuvon ja autan, jos neuvoa tarvitset kyydissäni :tup:

Mene Lontooseen, näin satunnaisena turistina paikallinen metroliikenne, mikä on 100x isompi ja sekavempi kun suomen kaikki julkiset liikkumavälineet yhteensä, ei se aiheuttanut mitään ongelmia.

Tää on aika ontuva vertaus, kun nimenomaan sillä Oyster cardilla ei tarvii miettiä yhtään mitään vyöhykkeisiin tms. liittyvää. Sen kun leimaa sisään ja ulos, ja kortilta katoaa oikea summa. Saman kun saisi tännekin.

Mutta kyllähän noissa HSL:n kortinlukijoissa otettiin tosiaan takapakkia viimeisimmässä uudistuksessa. Onneksi sitten mobiiliversio on kehittynyt siihen malliin ettei niitä tarvii enää ikinä käyttää.

Tää on aika ontuva vertaus, kun nimenomaan sillä Oyster cardilla ei tarvii miettiä yhtään mitään vyöhykkeisiin tms. liittyvää. Sen kun leimaa sisään ja ulos, ja kortilta katoaa oikea summa. Saman kun saisi tännekin.
Sitähän pohdittaneen Hösselissä par'aikaa, jos bussimiesten tietotoimistoon on yhtään luottaminen...

Matkustajamäärä on lisääntynyt viikko viikolta. Tämä näin perstuntumalta. Varmaan joulukin vaikuttaa? Tuskin syy on koronapassi sentään?

Ja kaikkiaan pitää sanoa, että "raipati-rai"' ta on ollut erittäin vähän busseissani sen jälkeen kun korona tuli. Eli että vedettäis vaikka Tapio- pullo siinä matkalla raakana kurkkuun, kuten 2019 kävi. Tai että yks daami oksensi keskiovien roskikseen ja "hieman" roiskui myös lastenvaunuosastolle...
Heh, tuli mieleen muisto melkein parinkymmenen vuoden takaa kun joku deeku oli oksentanut paikkarin keski ovien kohdalla vastakkaisella puolen olevan "lämpöpatterin" sisään talvella. Se auto lemusi monta päivää aivan karmeasti ennenkuin sille asialle jotain tehtiin. Ei vissiin kuskin penkille lemu yltänyt.

Olen ollut kolmesti Lontoossa ja liikkunut siellä metroa käyttäen, kiitos vain suosituksesta. Systremi siellä oli hyvinkin selkeä useasta metrolinjasta huolimatta. Mutta näitä viheliäiyä vyöhykerajoja ja nimenomaan *ei* tarvinnut siellä miettiä, ja sama käytänne pitäisi tulla (ja varmaan tuleekin ennemmin tai myöhemmin) myös Suomeen.

Tuosta bussissa juomisesta... tässä pakkasten saavuttua, huomasin perjäntaina jonkun varttuvan bussia hytisten höyryävä pahvikahvi kädessään.. Jostain syystä tuo kahvin juominen bussissa tuntuu paljon asiallisemmalta ajatukselta kuin keppanan..

Olen ollut kolmesti Lontoossa ja liikkunut siellä metroa käyttäen, kiitos vain suosituksesta. Systremi siellä oli hyvinkin selkeä useasta metrolinjasta huolimatta. Mutta näitä viheliäiyä vyöhykerajoja ja nimenomaan *ei* tarvinnut siellä miettiä, ja sama käytänne pitäisi tulla (ja varmaan tuleekin ennemmin tai myöhemmin) myös Suomeen.
Myönnettäköön, että haasteita voi olla vyöhykerajojen hahmottamisessa rajojen läheisillä pysäkeillä. Käytännössä valtaosalle HSL-alueen asukkaista riittää AB-lippu, joka sisältää koko Helsingin (poislukien Sipoon palanen) sekä Itä-Espoon + Länsi-Vantaasta ison palan.

Rajojen hahmottamiseen on muutamia helppoja sääntöjä:
- Koko nykyinen metro Matinkylästä aina Vuosaareen/Mellunmäkeen on AB-aluetta. Metrossa AB on käytännössä tarvittava, mikäli keskustaan menet metrolla.
- Vanha M-junan rata on myös AB-alueen mittainen (Vantaankoski on viimeinen B-alueen pysäkki).
- Kaikki raitiovaunut kulkevat A-vyöhykkeellä, uusien pikaratikoiden myötä alue laajenee AB:ksi.
- C-vyöhykkeiden pisteistä tärkeimmät on Tikkurila ja Espoon keskus, molemmat sijaitsee C:llä.
- C-vyöhykkeen rajaa seuraa pohjoissa varsin hyvin Kehä III:sta, eli lähtökohtaisesti Kehä III:n yläpuolella ollaan C:n puolella.
- C-vyöhyke päättyy useimmiten, kun siirrytään Espoosta Kirkkonummen alueelle tai Vantaalta Keravalle.

Näillä rajoilla pystyy melko hyvin hahmottamaan ABC-alueella liikkumisen. Ne, jotka ovat liikkumassa D-alueelle kyllä tietävät olevansa D:llä (Kirkkonummi, Siuntio, Kerava/Järvenpää).

Mutta myönnettäköön, että turistille tai muualta tuleville Lontoon malli on helpoin, koska leimauksella sisään ja ulos lasketaan matkan hinta. ABCD-malli ei ole kuitenkaan vaikea ja viimekädessä voi asian tarkistaa Reittioppaasta, kun katsoo millä kulkuvälineillä on järkevintä mennä uuteen paikkaan, jossa ei ole vielä käynyt.

Miten suhtaudut ihmisiin, jotka istuvat etupenkille ja alkavat juttelemaan kanssasi ?
Siten etten nyt ajon aikana jouda kauheasti keskittymään seurusteluun. Mun läpikuuluvat korvanapit auttavat useimmiten että kukaan ei ala huvin vuoksi juttelemaan, toki kuulen kaiken ja vastaan jos liittyy kyseiseen matkaan tms.

Tuosta bussissa juomisesta... tässä pakkasten saavuttua, huomasin perjäntaina jonkun varttuvan bussia hytisten höyryävä pahvikahvi kädessään.. Jostain syystä tuo kahvin juominen bussissa tuntuu paljon asiallisemmalta ajatukselta kuin keppanan..
Näinpäs taannoin tuossa Kampissa sellaisenkin tapauksen päivällä siirtoajoa suorittaessani matkustajana, että kuski tylysti kielsi matkustajaa tulemaan kansi päällä olevan kahvimukin kanssa autoon ja sitten äkkiä kaasutti matkaan.

Ei noin!

Viimeksi muokattu:
Joo, en nähnyt pääsikö se jäppinen bussiin, ajoin siis vaan pysäkin ohi jossa se oli kahvittelemassa, ja oletettavasti varttui bussia.

Viime aikoina alkanut näkyä se, että KFC on rantautunut PK-seudulle.
Mitäpäs siitä muuten, mutta:

ÄLÄ tule sen v*tun kanaämpärin* kanssa bussiini ruokailemaan!
Noilla "lyhyillä lennoilla", joita kuskaan, et ehdi nälkään kuolla!

Kiitos ja hyvää joulua :tup:

*eikä minkään muunkaan varsinkaan friteeratun = rasvasormet tai muuten haisevan ruoan kanssa.

Tuli tuosta bussista ruokailusta mieleen, että itse bussikuskina ollessa sattui olemaan niin lyhyt tauko että piti ottaa Subway-patonki mukaan ja sitä sitten ajaessa popsia. Sotkuahan siitä tuli. Onko teillä Vihuri miten saako syödä/juoda itse ajaessa?

Offtopikkina tuli mieleen kun vuosikymmen sitten vietin aikaa kuala lumpurissa, siellä metro/mikä olikaan monorail oli näppärä kun oli käytössä sellaisia kolikon näköisiä poletteja, yksi matka mistä tahansa mihin tahansa maksoi yhden poletin. Toisaalta ei ehkä nykypäivää sellainen polettienkaan osto mutta itse pidin siitä.

Tuli tuosta bussista ruokailusta mieleen, että itse bussikuskina ollessa sattui olemaan niin lyhyt tauko että piti ottaa Subway-patonki mukaan ja sitä sitten ajaessa popsia. Sotkuahan siitä tuli. Onko teillä Vihuri miten saako syödä/juoda itse ajaessa?
No saishan sitä vissiin mutta oman järjen käyttö sallittua jopa suotavaa...
juodahan pitää aina, mulla menee se 2 litraa kivennäisvesiä vähintään per työpäivä.
En minä siis ajon aikana syö sentään, joskus pahimpaan tuskaan banaanin haukannut nopsasti.

Itse vedin kerran annos salaatin ajaessa kun olin aika pirusti myöhässä. Ihme etten sotkenut housuja salaattikastikkeella. Kyydissä ei tietty ollut ketään sillä hetkellä. Muuten tullut syötyä hedelmiä ja makeaa ajaessa. Bussia ei pysty polvella ohjaamaan kun klappia on liikaa. Moni bussi ei uutenakaan mene aivan suoraan, eli jatkuvaa korjausliikettä vaatii.

Alkuvuoden aikana alkanut työntekijöiden poissaolosuma bussifirmoillakin, kaiken maailman koronakaranteenit / sairastumiset / eristykset haittaavat lähtöjä päivittäin. Plus siihen kausiflunssat sun muut... ei käy työnantajia kateeksi tällä hetkellä!

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
153 527
Jäsenet
55 106
Uusin jäsen
RobinI

Hinta.fi

Ylös Bottom