Kylmälaukun tuunaamista (lisä Peltier?)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Joskus oli jossain säie kylmälaukun modaamisesta mutta en muista oliko täällä vai murossa..?

Mutta jokatapaukseesa tuli tuossa mieleen että onnistuisko kylmälaukun modaaminen joko vaihtamalla tai lisäämällä tylysti toinen Peltier elementti? Ebay on pullollaan noita ja jos rupeis tuunaaman, niin onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon tai onko tuossa jotain muita vaaroja tyriä?

Ajattelin että jos tekis lisäpeltierin kytkimen taakse niin että kun autossa laukku mukana niin voisi pitää kahta peltieriä päällä ja kun pysähdyksissä tai muuten kun auto ei käy niin napsaisis toisen pois päältä ettei auton akku tyhjene. Tämä nykyinen laukku siis näitä perus viidenkympin peltierlaukkuja.

Mitä mieltä elektroniikka tekkiläiset ideasta?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Mä en nyt osaa tuohon vastata mutta ihmettelen mihin toista tarvitsee? Ostin itse just amazonin oman halpislaukun neljällä kympillä ja olen todella yllättynyt kuinka kylmänä se jaksaa pitää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mä en nyt osaa tuohon vastata mutta ihmettelen mihin toista tarvitsee? Ostin itse just amazonin oman halpislaukun neljällä kympillä ja olen todella yllättynyt kuinka kylmänä se jaksaa pitää.
Mulla ei jaksa koska sitä ei voi pitää kesälomalla kokoajan päällä. Siks haluaisin että kuumassa autossa se sais pidettyä kaiken niin kylmänä kuin mahdollista että myös pysyy kylmänä kun virran ottaa pois. Nykyisellä kestää helvetin pitkään taas jäähdyttää sisältö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Ratkaiseekohan sun ongelmaa toisenkaan elementin lisääminen. Tarkoitan että tollasella kompurallisella "oikealla" jääkaapillakin kestää aika kauan jäähdyttää jos ruoat laitetaan lämpimänä sisälle.
Olisiko mahdollista parantaa eristystä jotta sisällys pysyisi paremmin kylmänä ja ei olisi tarvetta jäähdyttää niin paljoa liikkeelle lähtiessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ratkaiseekohan sun ongelmaa toisenkaan elementin lisääminen. Tarkoitan että tollasella kompurallisella "oikealla" jääkaapillakin kestää aika kauan jäähdyttää jos ruoat laitetaan lämpimänä sisälle.
Olisiko mahdollista parantaa eristystä jotta sisällys pysyisi paremmin kylmänä ja ei olisi tarvetta jäähdyttää niin paljoa liikkeelle lähtiessä?
Mä en tiiä. Kaikkia ehdotuksia otetaan vastaan. Oon kyllä harkinnu "kunnollista" kylmälaukkua myös, mutta ajattelin josko tuunamalla sais jonkinlaisen kalun.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
14
Ei onnistu tuo 1/2 peltieriä -kytkentä, koska peltier johtaa ärsyttävän hyvin lämpöä jos siinä ei oo sähköä. Se ei oo mitenkään kelvollinen eriste, eli jos toisen kytkee pois päältä niin lämpimältä puolelta tulee virrattoman peltierin läpi lämpö sisään ja toimii selvästi huonommin kun yhdellä.

Mie tein kustomoituun jääkaappiin kolmella peltierillä kahden kytkimen moodin jossa toisessa kaikki kolme peltieriä rinnan, ja toisella johdetaan kahdelle peltierille tiputettu jännite (ja samalla selvästi pienempi virta). Mutta ei siitäkään oikein mitään tullut, kun itse kaappi falskasi turhan paljon. 90W peltierit vielä söi virtaa aivan hulluna, Optiman hupiakku tyhjeni vähän turhan nopeaan.

Kahdella peltierillä pitäisi vastaavasti kasvattaa reilusti kuuman puolen jäähdytyssiiliä tai ainakin rajusti lisää puhallusta. Muuten hyötysuhde karkaa taas kun lämpöero kylmällä ja kuumalla puolella kasvaa suuremmaksi.

Ongelmaksi voi myös löytää just sopivan kokoinen alumiiniblokki peltierin ja kuuman siilin väliin, siinä on semmoinen ~sentin paksu umpipala jolla lämpö johdetaan eristekerroksen läpi.

Eli tehtävissä mutta ei kyllä mitenkään kannata. Omankin oon jo purkanut vaikka näin siihen aika paljon vaivaaa ja jäähysiilitkin oli hurjan kokoiset, jostain vanhasta teollisuus-UPS:sta. Toimivin modaus on laittaa mikrokytkimellä jääkaappin led-valo :D
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
14
Vielä tuosta lämpötilaerosta kylmän ja kuuman puolen välillä, joka on peltierien ominaisuus ja tyypillisesti n. 20 astetta. Eli jos laittaa toisen peltierin eikä kasvata kuuman puolen jäähdytystehoa runsaasti, loppulämpötila on yhtä peltieriä huonompi kun kuuma puoli kuumuu enemmän lisääntyneestä tehosta, ja jos se kuuma puoli on sit vaikka 40 astetta niin sisälämpö sit sen 20.

Tupakkipistokekin tuppaa kuumumaan jos peltierin tehoa kasvattaa, joku 60W elementti vielä menee just ja just vakion tilalle, vakiot on monesti sen 30-40W
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Modasin tuommoiseen joskus ylimääräisen tuulettimen ja jäähdytys parani ainakin placebo-vaikutuksen verran. :smoke:

Tehokkaammilla peltiereillä saa lisää jäähdytystehoa, mutta peltier-elementtien jäähdytystä joutuu tosiaan parantamaan. Tehoa voi säätää jännitettä säätämällä. Jäähdyttämiseen peltiereistä ei ole siltikään, ainoastaan viileänä pitämiseen. Eristystä kannattaa laittaa lisää, jos tila ole ongelma.

Tupakansytytinpistoke on surkein mahdollinen virtaliitin, joten se kannattaa varsinkin isompia tehoja varten korvata esim. tuollaisella:
12V pistorasia
Tosin tuollekin speksataan vain 10A, mutta kuumenee se silti varmaan vähemmän tupakansytkäririmpulat. Eikä irtoa itsekseen tai pienestä tökkäisystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ihan oikeasti kannattaako enää leikkiä peltiereillä? Kompressorikylmälaukku ei paljoa maksa. MATKAJÄÄKAAPPI 15 L 12/24V ALPICOOL
Noku en tiiä. Siksi vähän kartoittelen mikä olis paras vaihtoehto. Tuo linkissä oleva vaikuttaa ihan passelilta kyllä.

Siks toisekseen olin unohtanu että eikös peltier toimi niin että toinen puoli kylmä, toinen kuuma eikä jokotai? Mä olin siinä uskossa että se voi olla kuuma tai kylmä mutta ei yhtäaikaa :btooth:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 544
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom