Kuunteluhuoneet ja muut hifisetupit

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Keskustelua, kysymyksiä, kuvia ja tarinoita kuunteluhuoneista tai muista hifisetupeista.

Aiemmat ketjut näyttivät rajautuvan enemmän kotiteatteripuoleen tai tiettyyn hintaluokkaan, joten vähän tuntuivat menevän ohi oman tarpeen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Itse olen aloittamassa pienen peli-/kuunteluhuoneen akustointia ja tavoitteena olisi saada myös mitattua mahdolliset parannukset.

Tällä hetkellä kalustona on vaatimattomasti ainoastaan JBL LSR 305:set, joita ajetaan PC:n integroidulla äänikortilla. Mahdollisesti saman sarjan subin olen ostamassa. Ainakin toistaiseksi mennään bang for the buck -ajatuksella.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Keskustelua, kysymyksiä, kuvia ja tarinoita kuunteluhuoneista tai muista hifisetupeista.

Aiemmat ketjut näyttivät rajautuvan enemmän kotiteatteripuoleen tai tiettyyn hintaluokkaan, joten vähän tuntuivat menevän ohi oman tarpeen.
Aiemmat ketjut ovat aika laajoja aihepiireiltään eli jos apua tarvitsee niin sinne vaan viestiä. Ei ole mielestäni järkeä näin marginaalisella aiheella tällä foorumilla pilkkoa keskustelua vielä pienempiin alueisiin.

Itse olen aloittamassa pienen peli-/kuunteluhuoneen akustointia ja tavoitteena olisi saada myös mitattua mahdolliset parannukset.

Tällä hetkellä kalustona on vaatimattomasti ainoastaan JBL LSR 305:set, joita ajetaan PC:n integroidulla äänikortilla. Mahdollisesti saman sarjan subin olen ostamassa. Ainakin toistaiseksi mennään bang for the buck -ajatuksella.
https://www.crutchfield.com/S-sPEVQpcoZTE/learn/learningcenter/home/nonHTspeak.html tuosta pääset alkuun kaiuttimien sijoittelun kanssa, joka on todella tärkeä aihe.
http://www.gikacoustics.com/basics-room-setup-acoustic-panels-bass-traps/ tuosta hieman perustietoa akustiikasta.
UMIK-1 setup with REW tuosta hieman mittaamisesta perustietoa. Tarvitset mittaamiseen ilmaisen softan (REW/RoomEqWizard) ja mittamikrofonin (UMIK-1)

Lueppa tuosta alkuun.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Kiitos ehdotuksista. Jos tämä ylläpidon tai enemmistön mielestä pilkkoo liikaa tätä aluetta, niin voin pyytää ketjun siirtoa ja jatkan tätä omana DIY-projektina oman huoneen osalta. Mielestäni tämä on kuitenkin off topiccia jo olemassa oleviin ketjuihin.

Lähtötilanteesta olen muutaman mittauksen ottanutkin. Mitattu UMIK-1-mikillä, mikki kuuntelupaikassa ja vaakatasossa kohti ääntä. REW:iin ladattu mikin 0°-kalibrointifilu ja äänet toistettu toistaiseksi stereona. 1/6 octave smoothing vasteessa.

Alkutilannetta.PNG


Vihreällä näkyvä vaste kuuluu random-osista kasatulle 12" subille ja jukurttipurkin kokoisille satelliittikaiuttimille. Sininen vaste on mitattu pöydälle nakattujen LSR 305 -studiomonitorien kanssa. Mitään tarkempia asetteluja tai akustointeja ei ole tehty tässä vaiheessa.

Mitä tuosta vasteesta nyt osaan sanoa, niin bassosta ei tunnu jääneen jäljelle mitään, kun 20...100 Hz:n alueelta viedään kymmeniä desibelejä. Aiemmin bassoa on ollut toki myös liikaa "kriittiseen kuunteluun". Hitaalla sweepillä huomaa, että nuo 55Hz ja 130Hz piikit kuulostavat ikävältä myös omaan korvaan. Piikit lienevät huoneen tekemiä seisovia aaltoja. Piikkien paikat pysyvät samana, kun mikrofonia hieman siirtelee kuuntelupaikan kohdilla. Kuuntelutilan mitat ovat 300*320*250cm (L,S,K) ja huoneen takavasemmalta avautuu ovi suurehkoon olohuoneeseen. Aikomuksena on antaa oven olla auki myös jatkossa.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
148
Hei. Missä windowssissa siaitsi "EQ tiedosto"? Vaihtui huoneen sisustus ja subin paikka ja pitäisi ajaa huonekorjaus uudestaan subille. UMIK-1 ja REW käytössä. Jonkun ohjeen mukaan näköjään 2014 kyseisen operaation viimeksi tehnyt ja nyt en muista mistä windowsista löyty tiedosto (tieoston sai text editorilla auki ja siellä oli ihan vaan rivit taajuuksille ja dB korjauksille) jota muokkaamalla pysy vaikuttaa. Enkä nyt kirveelläkään löydä sitä ohjetta internetistä. UMIK-1 ja REW sivulla joo noita hyviä ohjeita perus asioihin, mutta en löydä mainintaa miten operaation pystyi viemään loppuun pelkällä windowssilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 289
Viestejä
4 196 586
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom