Kuuma vai kylmä?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Onko täällä jengi enemmän "kuuma-vai kylmäverisiä"?
Tuleeko vilu ennenmmin kuin kuuma?

Itse ilmoittaudun kuumaveriseksi, eli itsellä on hyvin harvoin kylmä. Talvellakin 90% riittää että on T-paita ja takki (ja housut toki. Tykkejä en ole tarvinnut pariinkymmeneen vuoteen). En muista että viime talvenakaan olisi kuin pari kertaa käyttänyt pitkähihaista paitaa; ja silloinkin tais olla sen -25c pakkasta. Pitkähihaista sekä välihousuja alan yleensä harkita vasta siinä -10-15c pakkasessa. Siihen asti pärjää hyvin t-paita takki kombolla.
Shortseihin ja t-paitaan siirryin tänä vuonna huhtikuun lopussa ja seuraavan kerran oli pitkät housut lokakuun puolessa välissä.
Himassa on talvisin n.18-20c ja kotiasuna on lökärit ilman paitaa. Vuoden ympäri.
Tämähän toki tarkoittaa sitä, että kaikkialla muualla kuin kotona, eli missä joutuu pitämään sivistyneempiä vaatteita ja sisälämpötila on korkeampi (esim. vierailla tai kauppakeskuksissa) on täyttä tuskaa olla. Pelkkä pitkähihainen paita aiheuttaa järkyttävän hikoilun ja jos joutuu vähänkään fyysistä työtä tekemään niin ei montaa minuttia mene kun on jo hiestä märkä.

Positiivisina puolina on sitten talvet, jolloin ei paljon tarvitse miettiä kerrospukeutumisia sun muita ennenkuin on sen reilu -15c pakkasta.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana että monesti ulkona ja sisällä ollessa iho (paitsi varmaat ja sormet ja kaula) saattaa olla ihan jääkylmä, mutta ei kuitenkaan palella yhtään. Samoin ulkona melko kovassakin pakkasessa koko kroppa on ihan jääkylmä (kuten reidet ja vatsa ja kädet jne.) mutta sormet ei kuitenkaan ole kylmät, vaan ihan lämpimät. Samoin ei ole kylmän tunnetta ollenkaan. Kangistunut vaan kun kylmä viilentää reidet. Vasta siinä vaiheessa kun iho kostuu esmes hiestä niin alkaa tulla vilpoinen, ei tosin niin kauan kun on liikkeessä, mutta hetki paikoillaan niin alkaa viluttaa. Samoin kova tuuli pistää viluttamaan.

Kuumaverisyydestä on myös muita haittoja. Normaali ruumiinlämpö on n.35-36 astetta, ja jo vähän päälle 37 asteen lämpö aiheuttaa jo sen että tuntuu kuin oliisi suurempikin kuume.

Kesät on myös todella tuskaa. Onneksi omassa kämpässä on ilmastointi niin saa jotenkuten elettyä, mutta kämpän ulkopuolelle en mielellään lähde ellei ole viilennysmahdollisuutta. Ulkolämpötilassa jo yli 20 aiheuttaa tuskailua ja siinä reilu +25 astetta alkaa olemaan jo todella tuskaista jolloin en mene ulos ilman pakollista syytä.

Mitenkäs muut? Tuleeko kylmä saunassakin vai peuhaatteko t-paita päällä lumihangessa?
Kokemuksia ja hyviä ja huonoja puolia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Lihavat mieltävät itsensä usein kuumaverisiksi vaikka se on ne huono kunto ja lämmittävän eristävä ihran määrä luitten ympärillä mitkä tuovat lämpimän tunteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Niin että ei ole olemassa kuuma ja kylmäverisiä, on vain lihavia ja laihoja?
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kyllä se läski pitää lämpimänä. Kysy vaikka eskimolta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Kyllä tuo paino on todennäköisesti merkittävin tekijä asiassa. Itse olen aina ollut hoikka ja kylmä tulee kesälläkin monesti jos on t-paidalla liikenteessä. Kyllähän se nyt kuulostaa loogiseltakin, ihra eristää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Käsittämätöntä että tämäkin ketju meni "oot läski, laihduta" linjalle.

Oletteko todella sitä mieltä että ihmisten kylmän ja kuuman kestävyydessä ei ole ole eroja, vaan ainoastaan paino vaikuttaa?

Hauskaa sinällään että olen itse ollut samassa tilassa itseäni huomattavasti tukevampien ihmisten kanssa ja kyllä ne on ainakin ihan palellu siinä missä muutkin ja minä en.
Samoin kaupoissa näkee huomattavasti tukevampia ihmisiä, joilla toppatakit ja muut vermeet eivätkä näytä olevan kuumissaan (ei naamat punoita eikä ole hikeä tai muutakaan puhinaa).

Muutenkin hauskaa että ollaan heti ihraa syyttämässä vaikka itsellänikin on enemmän tota keskikaljakyttyrää tossa etupuolella, eikä esim kädet, jalat tai sormet ole sen paksumpia kuin muillakaan, mutta silti sormet pysyvät ulkona hyvin lämpimänä. Samoin jalkoja ei palella vaikka iho on kylmä eikä juurikaan ylimääräistä ihraa siellä ole.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kyllä siihen vaikuttaa varmasti sata muutakin asiaa kuin läski mutta tässä nyt vaan sanottiin että sekin vaikuttaa.

Esim se että olet asunut 40vuotta afrikassa tarkoittaa että kuumat tilat eivät ole niin pahoja kuin suomalaiselle turistille mikä menisi siellä käymään.

Varmasti pelkkä ihon väri vaikuttaa jo tähän? Tämä nyt oli mutua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Nojuu, mutta pointti oli se että heti ekasta viestistä lähtien lähdetään menemään aiheesta täysin sivuun.
Ei siitä asiasta menty raiteilta vaan mainittiin tuo asia joka varmasti vaikuttaa radikaalisti. Varmasti asiaan vaikuttaa moni muukin asia mutta niistä voi varmaan kertoa joku joka ymmärtää ihmisen biologian päälle paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Itselläni tuo on kyllä varmaan suurimmaksi osaksi ihan tottumisesta tullut. Kun kämpän lämpötila on aina ollut alhainen ja tykkää nukkua viileässä (makkarissa n.16c) niin kroppa tottuu kylmään. Samoin kun tosiaan himassa kekkuloi aina puolialasti ja keväästä syksyyn t-paidalla ja shortseilla niin varmaan se kroppa tottuu siihenkin.
Tiedä sitten onko verenkiertokin jotenkin metka koska himassakin tosiaan kun ilman paitaa on, niin kroppa saattaa olla ihan jääkylmä, mutta esimerkiksi käsiä ei palella ollenkaan ja sormetkin ovat ihan lämpöset. Sitten kun menee jonnekkin 25 asteiseen kauppakeskukseen niin kyllä siinä soijaa pukkaa..
Talvellakin kun käy piskin kanssa ulkona kovalla pakkasella niin ei mitään ongelmaa olla ulkona, mutta välittömästi kun saapuu himaan niin tulee helvetin kuuma, vaikka tosiaan himalämpö on sen n.20c. Jos olis läskiä niin paljon että se oikeasti eristäis, niin ei luulis kovin nopeasti huomaavan eroa kun siirrytään lämpötilasta toiseen.
 

SuperEgo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
720
Ehkä olen läski paska, mutta ehdottomasti kärsin kylmästä vähemmän kuin kuumasta. Kylmää on helpompi torjua pukeutumisella, ja sitä pääsee aina sisätiloihin pakoon.

20 astetta on itselleni optimaalinen sisälämpötila. Enempi alkaa ahistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Olen kyllä täysin kesäihminen, vaikka talvi nyt kaunista on ja hiihtäminenkin on ihan hauskaa. Kotona lämpötila aina yli 25. Kaikki aina valittaa miten kuuma meillä on, mutta tykkään kekkuloida kalsareissa aamuisin ja nukkua vain puolella peitolla. Oon kait syntynyt väärään maahan, etelässä istun aina helteelläkin auringossa ravintolassa, ja nautin lämmöstä.
Rannalla nukkuminen on parasta mitä tiedän, paitsi kerran Texasissa tuli brunaa vähän liikaa yllättäen ja pyytämättä, mutta ei puhuta siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Varmaan aika moni elämäntapa vaikuttaa ja ääreisverenkierto on ihmisillä eri.
Tämä on jo mutua mutta itse ainakin kun tupakointia olen harrastanut (verenkierto heikkenee) niin todella herkästi meni kädet/sormet ihan kylmäksi. Nyt kun on vaihtanut sähköiseen niin kämmenet/sormet tuntuu huomattavasti lämpöisemmiltä.

Itse en oikeastaan hirveesti hikoile ainakaan niin että valumaan rupeaa mutta silti tykkään enemmän viileässä olla, joku 18C on varmaan se paras omalle ruumiille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Itse pääsääntöisesti pidän enemmän kylmästä. Tähän voi kyllä vaikuttaa se, että on totuttanut itsensä sietämään viileää(kylmä suihku, avanto, viileähkö asunto). Paikallaan ollessa kyllä laitan paksummin vaatetta päälle, vaikka ei ehkä tarvitsisi. Aina on kuitenkin helpompi ottaa pois kuin etsiä lisää.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
10
Täällä on kämpässä 23c :joy:, jos on tuossa 20c niin mulla on pirun kylmä, saa hakee villasukat jalkaan ja lisää vaatetta päälle :confused2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Täällä on kämpässä 23c :joy:, jos on tuossa 20c niin mulla on pirun kylmä, saa hakee villasukat jalkaan ja lisää vaatetta päälle :confused2:
Hiki valuisi tuossa kohdassa. Ymmärrän toki mukavuuden, koneella ollessa näppejä ei tarvitse sulatella poppakonstein.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Mulla on samaa vikaa kuin aloittajalla. BMI on normaalin sisällä ja olen ikäisekseni ihan hyvässä fyysisessä kunnossa.

Kämpässä pidän talvisin 18-20 astetta ja kekkuloin täällä itsekseni aina lyhyissä kalsareissa ja t-paidassa. Tuskaa tulee vieraiden saapuessa, kun häveliäisyyssyistä pitää laittaa vaatetta päälle.

Nahkatakin vetskaria alan ulkona laittamaan kiinni, kun pakkasta alkaa olla yli 15 astetta. Kesä on ihan oikeasti todella tuskallista aikaa. Samaten saunassa en ole käynyt yli kymmeneen vuoteen ihan siitä syystä, että jälkeenpäin on monta tuntia todella huono olo.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Lämmönsietokyky, tai kylmä/kuumaverisyys on hyvin yksilöllistä. Tunnen niin laihoja kuin lihaviakin, jotka palelevat aina hellelukemia viileämmässä.
Itse kuulun ns. lämminverisiin. Kotona pukeudun kesäkauden ulkopuolella collegehousuihin ja t-paitaan, asunnossa lämmintä oleskelutiloissa n. 20-21, makuuhuoneessa 18-19.

Perusvaatetus on farkut ja t-paita. Kesällä n. +20 asteessa vaihtuu farkut sortseiksi.
Syksyllä vaatetusta lisään seuraavasti:
n.+15 astetta pitkähihainen paita(yleensä puuvillainen rento kauluspaita), +10 ohut takki, +5, pitkähihainen pois ja takki vaihtuu softshelliksi, +5 - 0 hanskat, n.0 astetta kauluspaita takaisin päälle, edelleen softshell takki. -10 takki vaihtuu nahkatakiksi, ulkoillessa pitkät kalsarit jalkaan. -15..-20 pitkät kalsarit lyhyille siirtymillekin. -25--> kerrasto, villapaita ja villakangastakki.

Hattua ja hanskoja vaihdan myös, kesällä lippis, tai fedora, syksystä n. -15 asteeseen villakankainen flatcap, josta tuulella läpät korville. Kylmemmällä kelillä armeijamallin karvahattu, josta tuulella, tai -25 asteessa läpät korville.

Mukaviin sisälämpötiloihin vaikuttaa asunnon ilmanvaihto, lämmitysmuoto ja eristykset. Karkeasti jaoteltuna lattialämmityksellisissä(uudemmissa) taloissa pärjää viileämmällä sisäilmalla, koska jalat pysyvät lämpiminä. Vanhoissa puu/sähkölämmitteisissä taloissa taas voi usein vetää nurkista ja lattia olla kylmä, joten lämpötilan pitää olla korkeampi ettei tunne kylmyyttä. Vesipatterilämmityksellä jotain siltä väliltä. patterin vieressä voi olla tuskallisen kuuma(n.90 asteinen patteri), mutta sen lämmön haihdutusteho ei kokonaisuudessa riitä levittämään lämpöä huoneilmaan, jos vanhat patterit, iso talo, huonot eristeet, ym. Toisaalta nykyiaikaiset patterit "jäähdytyssiileineen" siirtävät lämpöä ilmaan melko hyvin, olettaen että järjestelmä on alunperinkin mitoitettu oikein.

Kaikenkaikkiaan mukava oleskelulämpötila riippuu täysin henkilöstä ja tilasta, jossa oleskellaan.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Kesällä n. +20 asteessa vaihtuu farkut sortseiksi.
Heh, jos ei sada vettä tai tuule kovasti, niin vaihdan syksyisin sortsit farkkuihin noin +5 asteen nurkilla. Juoksu- ja kävelylenkeillä saatan parin asteen pakkasessakin kulkea sortseissa, jos vain ei tuule tai ole märkä keli.

Tunnistajat tunnistakoon :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Heh, jos ei sada vettä tai tuule kovasti, niin vaihdan syksyisin sortsit farkkuihin noin +5 asteen nurkilla. Juoksu- ja kävelylenkeillä saatan parin asteen pakkasessakin kulkea sortseissa, jos vain ei tuule tai ole märkä keli.

Tunnistajat tunnistakoon :)
En henkilökohtaisesti tunnista mutta oneks meitä on näköjään useampia :kippis:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Eikös tähän vaikuta ääreisverenkierto paljonkin?, vaimoa aina viluttaa ja jalat on selvästi peiton alla ihan jäiset kun omat normaalit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 064
En tiedä mistä johtuu mutta ite olen ollut aina sika kova hikoilemaan. Enkä siksi tykkää kuumasta yhtään. Jopa sillon kuin junnuna pelas lätkää eikä lihastakaan ollut niin ettei olisi normi BMI käyrään sopinut 188/85. Nyt +50 kg eikä mikää muu ole muuttunut kuin se että varpaat ja sormet palelee herkästi. Ehkä verenkierto on vuosien myötä hyytynyt mutta olen edelleen SuperEgon kanssa samoilla linjoilla että kylmää on helppo torjua vaatetuksella. Kuumaan ei auta mikään muu kuin ilmastointi jos olet jo munasillaan.
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
Lihasmassa ja kalorit, jos on edes keskinkertaisesti lihasmassaa ja verenkierrossa kaloreita, niin elimistö osaa säädellä lämpötilan kohdille kohtuu kylmässäkin. Mutta sitten kun kalorit loppuvat alkaa tulemaan kylmä, luonnonvoimat pääsevät voitolle. Rasva/sokeriaineenvaihdunta (kevyt rasvamassa) auttaa luovuttamaan hiukan lisäboostia ja tasoittaa energiatasoja aterioiden välillä.

Talvella huomaa, että joutuu syömään selvästi enemmän hiilihydraatteja kuin kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Vastaus on, kesällä kaipaa kunnon pakkasia, talvella hellettä. Mikään välimaasto ei tunnu olevan hyvä, ikinä. Ehkä auttaisi paljon, jos asuisin keskuslämmitykselllisessä talossa, jossa lämpö oli "ilmaista", yhtiövastikkeeseen ja täten vuokraan kätketty. Pakkasissa ei ole mukava nauttia lämmityksen vaivasta eikä kesällä vaihtoehtoisesti jalka- ja pershien sotkemien lakanoiden jatkuvasta vaihtamisesta. Kaikessa on aina valittamisensa.

Pipo on kumminkin täysi turhuke. Olen käyttänyt kuluvan kymmenen vuoden ajan ehkä korkeintaan kolmella kädellä näytettävän luvun verran. Jos taas rupeaisin harjoittamaan bibon käyttöä, johtuisi uusi näkemys tarpeellisuudesta korkeintaan siitä että olen silloin kouluttanut itseäni vilukissaksi, muiden mukaan menneenä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Itse kyllä tykkään lämpimästä paljon enemmän kuin kylmästä. Kylmässä vaan kaikki on paljon vittumaisempaa tehdä. Otetaan esimerkki: eilen kaivelin autosta radion kylmäjuotosten korjausta varten. Oli ihan vitun kiva -16C purkaa se sieltä takakontin perimmäisestä kolosta monen muun yksikön takaa irti. Liittimien hajottamista saa aina pakkasella pelätä, työkalut on vitun kylmiä ym. Aikaa purkamisessa meni varmaan melkein tunti kun ensimmäistä kertaa purki ja ei tiennyt ihan tarkkaan mitä kaikkea pitää saada irti. Luonnollisesti kaikki liittimet oli ihan vitun tiukassa saada irti ja tilaa ihan liian vähän. Kesällä ei itsenäni ei lämmin haittaa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
+35 astetta Thaimaassa on sopiva ulkotiloissa varjossa :p Hotellihuoneessa jotain 22-24. Kotioloissa tykkään pitää makuuhuoneessa 18 tai alle, muutoin 19-20 asteen nurkilla. Ulkona kaikki käy, ainakin -40 asteeseen saakka. Loskakeleistä en tykkää.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
243
Pipo on kumminkin täysi turhuke. Olen käyttänyt kuluvan kymmenen vuoden ajan ehkä korkeintaan kolmella kädellä näytettävän luvun verran. Jos taas rupeaisin harjoittamaan bibon käyttöä, johtuisi uusi näkemys tarpeellisuudesta korkeintaan siitä että olen silloin kouluttanut itseäni vilukissaksi, muiden mukaan menneenä.
jaa että nuppi käy niin kuumana että pipon kanssa tulisi vaan kuuma pakkasilla? Taitaa vaan kertoa siitä että et taida pahemmin ulkoilla kovemmilla pakkasilla. Siinä ei paljoa lämminverisyys auta kun paikat alkaa aikuisten oikeasti paleltumaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
jaa että nuppi käy niin kuumana että pipon kanssa tulisi vaan kuuma pakkasilla? Taitaa vaan kertoa siitä että et taida pahemmin ulkoilla kovemmilla pakkasilla. Siinä ei paljoa lämminverisyys auta kun paikat alkaa aikuisten oikeasti paleltumaan.
Ei, kyllä minä ihan tarpeen vaatiessa ulkoilen kunnon pakkasilla. Ja olen pärjännyt tuolla, vaikka se nyt taitaa olla perua jumittumisesta yläasteeseen. Viime talvenakin oli muutama kunnon pakkaspäivä, eikä pipottomuus tuonnut ongelma. Ongelma oli tosin useimmin ettei firman auto lähtenyt käyntiin, koska webasto oli sanonut itsensä irti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Kylmäverinen ilmottautuu.

Sisällä 22-23C. Käytän usein villasukkia tai jotain tohveleita ettei varpaat jäädy, ja päällyspaita on lähes aina. Jos olen paikallaan niin voi olla sen lisäksi joku vilttikin vielä... Ja sormille tulee usein silti vähän kylmä. Onneksi on keksitty hot cuppa tea. Teetä menee päivittäin pari kolme isoa kupillista, sillä onnistuu aina korjaamaan lämpötilan sopivaksi.

Ulkona jönssit menee jalkaan jo noin 5 plusasteessa, pipo nollakelillä ja kaulus nousee leukaan asti muutamassa miinusasteessa. Ja pakko pysyä kokoajan pienessä liikkeessä ettei palellu. Shortseja en kesäisin tykkää käyttää ellei ole tyyni keli tai kunnon helteet.

Mutta ei kuumuuskaan ole saunaa lukuunottamatta kovin miellyttävää. Kesähelteillä parasta on kun tulee kunnon kuurosateet ja ukkostaa. Kuivuus rasittaa eniten, hikoilee ja väsyy helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kesällä lämpöisessä olisi kaikkein kivoin keli. Talvella sopiva lämpötila on 20 astetta. Ei hikoa ihan heti ja toisaalta ei ole liian kylmäkään.

Jos oikein kuumaan joutuu, niin alkaa vaan nukuttaa kovasti :) Eli joku 25 tai 26, niin kyllä ramasee.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Heh, jos ei sada vettä tai tuule kovasti, niin vaihdan syksyisin sortsit farkkuihin noin +5 asteen nurkilla. Juoksu- ja kävelylenkeillä saatan parin asteen pakkasessakin kulkea sortseissa, jos vain ei tuule tai ole märkä keli.

Tunnistajat tunnistakoon :)
Postimies pate?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Yleensä on kuuma, sisällä harvon pystyn pitkähihaista käyttämään ja kotona en ikinä sukkia kun on liian kuuma.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Ei, kyllä minä ihan tarpeen vaatiessa ulkoilen kunnon pakkasilla. Ja olen pärjännyt tuolla, vaikka se nyt taitaa olla perua jumittumisesta yläasteeseen. Viime talvenakin oli muutama kunnon pakkaspäivä, eikä pipottomuus tuonnut ongelma. Ongelma oli tosin useimmin ettei firman auto lähtenyt käyntiin, koska webasto oli sanonut itsensä irti.
Eli ulkoilu sulla on sitä, että menee parkkipaikalle käynnistämään auton? No sitten pärjää ilman sitä pipoa, mutta kunnon pakkasilla -25C tai kylmempi, et kyllä pihalla ole tuntiakaan ilman pipoa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 773
Suomessa ei kyllä kuuma tule kuin saunassa. No, ehkä parina kesäpäivänä vuodessa. Muuten on joko sopivaa tai palelee.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Aineenvaihdunta vaikuttaa kans kuuman/kylmän tuntemukseen. Nopea aineenvaihdunta tuottaa lämpöä ja tekee kylmässä olosta mieluisampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Tjaa... mulle sopii sellainen +20 sisällä ja ulkona, no ulkona voi olla vähän viileämpääkin. Pakkasta ja talvea vihaan yli kaiken. Kesällä taas kaikki yli +20 on liikaa, ja ilmastointi pakollinen. Auringossakaan en viihdy sitte yhtään vaan etsin aina sen varjoisan paikan tai reitin.
Kotonakin saa olla villasukat jalassa, kun vanha talo ja kylmät lattiat, siis talvella. Että mä inhoan talvea, kaikki on vaan niin paljon vaikeampaa ja vituttaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Hassua tappelua ketjun alussa. Onhan se nyt fakta, että rasva lämmittää enemmän kuin mikään muu. Siksi eläimetkin tankkaavat ennen talvea. Ja kyllä pelkkä se keskivartalo-rasvakin kyllä auttaa tuottamaan lämpöä vaikka olisi kuinka tikut kädet. Mutta se tästä asiasta.

Itse en tunnista olevani oikein kumpaakaan. Talvellakaan en aina käytä sukkia kotona, ja voin mennä takki+t-paita setillä pakkaseen ilman pipoa. Kesällä ei haittaa vaikka olisi 30+ ja mielellään saa ollakin. Ehkä kuitenkin kylmyys on enemmän akilleen kantapääni, sillä kylmä ja kostea tuuli on se mikä tuo ikävimmän olon. Kova pakkanenkin -30 menee helposti, mutta lyhyessä takissa joku syksyinen märkä tuuli saa selän jännittymään. (Bmi 22-luokkaa)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 067
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom