Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Someniska näyttää ainakin osalla kehittyvän. Enemmän niskat kyyryssä kytätään puhelinta kun treenataan.
 
Alla kuitenkin kuvaa tämän hetken kondiksesta ja katsotaan saisiko sitä vielä seuraavan parin kuukauden aikana tiristettyä kuntoa napsun verran paremmaksi. Ajattelin ostaa myös vuoden InBody-mittaukset, kun sellainen olisi tarjolla alle 50€ hinnalla ja voisi käyttää työpaikan Epassi-rahaa siihen. Eihän se todellisuutta kerro, mutta kertoo ehkä jotain kehityssuunnista.
Tulihan se sitten lopulta ostettua mielenkiinnon vuoksi nuo InBody-mittaukset ja käytyä jo eilen ensimmäisessä mittauksessa. Edellinen mittaus hiukan yli vuosi sitten huhtikuussa 2025. Eihän nämä tosiaan absoluuttista totuutta kerro, mutta kehityssuunnasta voi jotain kertoa ollaanko menossa huonompaan tai parempaan suuntaan.

Ehkä ne itseä eniten kiinnostavat lukemat:

Rasvaprosentti: 9,8% --> 9,1%
Lihasmassa: +0,4kg
Rasvamassa: -0,5kg
Viskeraalirasvva: 33,1cm3 --> 31,8cm3
Kehon ikä: -5,8 vuotta (eroa todelliseen ikään)

Vähän olen skeptinen tuloksien osalta, etenkin tuon rasvaprosentin suhteen, koska jotenkin olisin odottanut jotain ~12% lukemia. Sitten toki tulokset kertoo myös saman, että rasva itsellä varastoituu selkeästi eniten keskivartaloon ja sen jälkeen jalkoihin. Käsissä rasvaa ei käytännössä ole. Nyt voisi kerran kuussa käydä tekemässä mittauksia niin hiukan oppii ymmärtämään tuloksia paremmin, kun tajuaa miten oma käytös niihin vaikuttaa.
 
Tulihan se sitten lopulta ostettua mielenkiinnon vuoksi nuo InBody-mittaukset ja käytyä jo eilen ensimmäisessä mittauksessa. Edellinen mittaus hiukan yli vuosi sitten huhtikuussa 2025. Eihän nämä tosiaan absoluuttista totuutta kerro, mutta kehityssuunnasta voi jotain kertoa ollaanko menossa huonompaan tai parempaan suuntaan.

Ehkä ne itseä eniten kiinnostavat lukemat:

Rasvaprosentti: 9,8% --> 9,1%
Lihasmassa: +0,4kg
Rasvamassa: -0,5kg
Viskeraalirasvva: 33,1cm3 --> 31,8cm3
Kehon ikä: -5,8 vuotta (eroa todelliseen ikään)

Vähän olen skeptinen tuloksien osalta, etenkin tuon rasvaprosentin suhteen, koska jotenkin olisin odottanut jotain ~12% lukemia. Sitten toki tulokset kertoo myös saman, että rasva itsellä varastoituu selkeästi eniten keskivartaloon ja sen jälkeen jalkoihin. Käsissä rasvaa ei käytännössä ole. Nyt voisi kerran kuussa käydä tekemässä mittauksia niin hiukan oppii ymmärtämään tuloksia paremmin, kun tajuaa miten oma käytös niihin vaikuttaa.
Juo paljon vettä ennen mittausta niin rasva% laskee :) (sähkönjohtamis + suhteellinen painonnousu vs. rasva)

EDIT: ei siis syytä, koska alhainen on jo ilman kikkailuakin
 
Juo paljon vettä ennen mittausta niin rasva% laskee :) (sähkönjohtamis + suhteellinen painonnousu vs. rasva)

EDIT: ei siis syytä, koska alhainen on jo ilman kikkailuakin
Joo, ohjeistuksessakin sanotaan, että mieluiten heti aamulla mittaus ja rakon tyhjennys juuri ennen käyntiä ja aamulla vain pieni lasi vettä sallittu. Näin itsekin toimin ennen mittausta. Tuolla voisi siis toki kikkailla halutessaan, mutta itseäni kiinnostaa kehityssuunta, ei niinkään pelkkä numeroarvo.
 
Joo, ohjeistuksessakin sanotaan, että mieluiten heti aamulla mittaus ja rakon tyhjennys juuri ennen käyntiä ja aamulla vain pieni lasi vettä sallittu. Näin itsekin toimin ennen mittausta. Tuolla voisi siis toki kikkailla halutessaan, mutta itseäni kiinnostaa kehityssuunta, ei niinkään pelkkä numeroarvo.
Just näin, sama tilanne mitatessa niin näkee muutokset
 
Juo paljon vettä ennen mittausta niin rasva% laskee :) (sähkönjohtamis + suhteellinen painonnousu vs. rasva)

EDIT: ei siis syytä, koska alhainen on jo ilman kikkailuakin

Itselle nuo tulokset tulee. Ei siinä huijaa kuin itseä jos tuolle linjalle lähtee. Ja vielä maksaa hölmöyttään siitä mittauksesta. Toki kukin tyylillään. :lol:

Kuntosalilla missä olen jäsen on noin 2 kertaa vuodessa on maksuttomat Inbody mittaukset. Noin kerran vuodessa ne silloin ottanut. Normisti maksaisi mittaus noin 10 euroa. Ei niin paljoa kiinnosta, että mittauksesta jotain maksaisin.

Nyt keväällä kävin viimeksi. Viimeisen 4 vuoden aikana lihasmassaa on tullut sen mukaan lisää yhteensä 0,2 kg. Eli käytännössä nolla ja menee heittämällä mittausepätarkkuuden sisään.

Painosta lähtenyt kuitenkin yli 8 kiloa samassa neljän vuoden aikana ja se on lähtenyt rasvasta.

Kova temppu minusta tuo saada kahdeksan kiloa rasvaa pois ilman että lihaksista lähtee grammaakaan. Varsinkin natuna. Toki paino mennyt siinä välillä ylös ja alas neljässä vuodessa, mutta suunta ollut tuo.

Viime vuosikymmenellä oma aineenvaihdunta jotenkin muuttui, ja painoa tuli +20 kiloa lisää lähinnä läskinä keskivartaloon, vaikka liikuin paljon muuten kardiota ja söin entiseen malliin. Sitten lopulta palasin punttisalille yli 10 vuoden totaalitauon jälkeen, kun ei kroppaa saa entiseen malliin muuten. Varovaisesti arvioiden yli 15 kiloa lisää lisää lihasta tullut 15 vuoden aikana ja kroppa on totaalisesti eri mallinen ja paidatkin L koosta vaihtuneet XXXL kokoon. Viimeisenä neljänä vuotena lihasta ei siis ole tullut yhtään lisää, mutta painoa 8 kiloa tippunut rasvasta.

Jos kaipaa lisää lihasta kroppaan, niin kannattaa silloin syödä hieman enemmän kuin kuluttaa kun punttisalilla rauta tuntuu liikkuvan. Ne menee usein sellaisina 1-2 kuukauden jaksoina, kun treenit sujuu ja voimat kasvaa. Sitten tulee väistämättä jossain kohti katabolinen jakso ja voimat ja jaksaminen kääntyy laskuun. Nuo jaksot siis vaihtelee vuorotellen luonnostaan aikuisella ihmisellä.

Eli vaikka sen kahden kuukauden aikana, kun treeni kulkee, syö samalla sen verran reilusti, että paino nousee 2 kiloa. Hyvällä tuurilla ja kovalla työllä siitä puolet voi olla lihasta eli 1 kg. Sitten sulatellaan pienillä miinuskaloreilla se lisärasva vähitellen parissa kuukaudessa ja toivotaan että siitä kilosta lisää lihasta häviää samalla mahdollisimman vähän.

Toistelee nuo jaksot sen 2-3 kertaa vuodessa.

Ei kannata tuossa syömisessä liioitella. Eli ei kannata kilokaupalla kuukaudessa syömällä painoa lisää hankkia. Se paino on lähinnä silloin pelkkää läskiä natuna ja hidastaa vain lihaskasvua se rasvavaraston liika kerääminen.

Se on aika tavalla mahdotonta aikuisella, että samaan aikaan laihduttaa ja kasvattaa lihaksia. Ehkä voi jotenkin onnistua jos on ihan aloittelija, sairaalloisen lihava tai toipumassa vakavasta sairaudesta ja elimistö on sen toipumisen vuoksi todella kovassa anabolisessa tilassa. Supermassa-Savolaisella tuo taisi aikoinaan myös poikkeuksellisesti onnistua, kun ammattikehonrakentajana kisadietin aikana lihakset vielä kasvoivat. Taustalla siinä oli äärimmäisyyksiin mennyt anabolisten lääkkeiden väärinkäyttö. Nykyään on hyvin huonossa hapessa Supermassa kaikenlaisten aineiden ja huumeiden väärinkäyttönsä vuoksi ja dialyysissä kertoo käyvänsä.
 
Itselle nuo tulokset tulee. Ei siinä huijaa kuin itseä jos tuolle linjalle lähtee. Ja vielä maksaa hölmöyttään siitä mittauksesta. Toki kukin tyylillään. :lol:

Kuntosalilla missä olen jäsen on noin 2 kertaa vuodessa on maksuttomat Inbody mittaukset. Noin kerran vuodessa ne silloin ottanut. Normisti maksaisi mittaus noin 10 euroa. Ei niin paljoa kiinnosta, että mittauksesta jotain maksaisin.

Nyt keväällä kävin viimeksi. Viimeisen 4 vuoden aikana lihasmassaa on tullut sen mukaan lisää yhteensä 0,2 kg. Eli käytännössä nolla ja menee heittämällä mittausepätarkkuuden sisään.

Painosta lähtenyt kuitenkin yli 8 kiloa samassa neljän vuoden aikana ja se on lähtenyt rasvasta.

Kova temppu minusta tuo saada kahdeksan kiloa rasvaa pois ilman että lihaksista lähtee grammaakaan. Varsinkin natuna. Toki paino mennyt siinä välillä ylös ja alas neljässä vuodessa, mutta suunta ollut tuo.

Viime vuosikymmenellä oma aineenvaihdunta jotenkin muuttui, ja painoa tuli +20 kiloa lisää lähinnä läskinä keskivartaloon, vaikka liikuin paljon muuten kardiota ja söin entiseen malliin. Sitten lopulta palasin punttisalille yli 10 vuoden totaalitauon jälkeen, kun ei kroppaa saa entiseen malliin muuten. Varovaisesti arvioiden yli 15 kiloa lisää lisää lihasta tullut 15 vuoden aikana ja kroppa on totaalisesti eri mallinen ja paidatkin L koosta vaihtuneet XXXL kokoon. Viimeisenä neljänä vuotena lihasta ei siis ole tullut yhtään lisää, mutta painoa 8 kiloa tippunut rasvasta.

Jos kaipaa lisää lihasta kroppaan, niin kannattaa silloin syödä hieman enemmän kuin kuluttaa kun punttisalilla rauta tuntuu liikkuvan. Ne menee usein sellaisina 1-2 kuukauden jaksoina, kun treenit sujuu ja voimat kasvaa. Sitten tulee väistämättä jossain kohti katabolinen jakso ja voimat ja jaksaminen kääntyy laskuun. Nuo jaksot siis vaihtelee vuorotellen luonnostaan aikuisella ihmisellä.

Eli vaikka sen kahden kuukauden aikana, kun treeni kulkee, syö samalla sen verran reilusti, että paino nousee 2 kiloa. Hyvällä tuurilla ja kovalla työllä siitä puolet voi olla lihasta eli 1 kg. Sitten sulatellaan pienillä miinuskaloreilla se lisärasva vähitellen parissa kuukaudessa ja toivotaan että siitä kilosta lisää lihasta häviää samalla mahdollisimman vähän.

Toistelee nuo jaksot sen 2-3 kertaa vuodessa.

Ei kannata tuossa syömisessä liioitella. Eli ei kannata kilokaupalla kuukaudessa syömällä painoa lisää hankkia. Se paino on lähinnä silloin pelkkää läskiä natuna ja hidastaa vain lihaskasvua se rasvavaraston liika kerääminen.

Se on aika tavalla mahdotonta aikuisella, että samaan aikaan laihduttaa ja kasvattaa lihaksia. Ehkä voi jotenkin onnistua jos on ihan aloittelija, sairaalloisen lihava tai toipumassa vakavasta sairaudesta ja elimistö on sen toipumisen vuoksi todella kovassa anabolisessa tilassa. Supermassa-Savolaisella tuo taisi aikoinaan myös poikkeuksellisesti onnistua, kun ammattikehonrakentajana kisadietin aikana lihakset vielä kasvoivat. Taustalla siinä oli äärimmäisyyksiin mennyt anabolisten lääkkeiden väärinkäyttö. Nykyään on hyvin huonossa hapessa Supermassa kaikenlaisten aineiden ja huumeiden väärinkäyttönsä vuoksi ja dialyysissä kertoo käyvänsä.
Lähinä oli tarkoitus ilmaista että se ”rasva%” muuttuu nesteen mukana 😆😆

Parempi tietty pitää se normitilassa.

Tai sitten jos hyväksyttävin tulos otetaan mahdollisimman kuivana niin diureetti cocktail + koko yön saunomisen jälkeen on paras!

Suosittelen ylipäätään kokeilemaan aiemmin mainittua nesteytystä, vaikea keksiä muuta negatiivista kuin wc ralli jos munuaiset edelleen huuhtoo vettä läpi.
 
Onko porukalla ehdotella hyvän makuisia sekä edullisempia palkkareita joissa hera ei maistuisi läpi ?

Tähän asti käyttänyt pps-shopin recovery sekä aikoinaan supermassin afterzone palkkareita mutta hinnat ovat omaan makuun karanneet liikaa, esim. pps-shoppia sai 4-5v sitten vielä 39.90€ ja nyt saa maksaa jo 64.90€.

Vielä viime vuoden puolella oli tarjolla myös useammalla sponsoroidulla urheilijalla nimikoitu 10% pps-shop alennuskoodi mutta toimivia en enää ole löytänyt pitkään aikaan.
 
Onko porukalla ehdotella hyvän makuisia sekä edullisempia palkkareita joissa hera ei maistuisi läpi ?

Tähän asti käyttänyt pps-shopin recovery sekä aikoinaan supermassin afterzone palkkareita mutta hinnat ovat omaan makuun karanneet liikaa, esim. pps-shoppia sai 4-5v sitten vielä 39.90€ ja nyt saa maksaa jo 64.90€.

Vielä viime vuoden puolella oli tarjolla myös useammalla sponsoroidulla urheilijalla nimikoitu 10% pps-shop alennuskoodi mutta toimivia en enää ole löytänyt pitkään aikaan.
M-Nutrition anabolic overdriven appelsiini tais olla yks tuollainen jos oikein muistan. Vähän jos heittää vielä sitruunaa messiin niin ei luulis maistuvan läpi.
 
Kaikilla arki ei mahdollista syömistä 1-2h treenin jälkeen. Joku hyvä laadukas hera ei edes maistu oikein millekään. Itse vetelen kotimaista maustamatonta heraa. Käytän niin vähän ja talous kunnossa niin ei haittaa vaikka vähän kallista.
Oma kombo on maito+hera+kypsä tummapilkkuinen banaani sauvasekoittimella jos joskus teen. Etukäteen jos tekee ja laittaa pakkaseen sopivaksi ajaksi niin pysyy ihan hyvin kylmänä pidemmän aikaa. Raa-ahko banaani menee sellaiseksi lilmaiseksi eikä oikein maistu miltään.
Omaan makuun aikalailla kaikki maustetut heravalmisteet on niin jumalattoman makeita että pahaa tekee.
Reissuhommissa tms niin joku valmispussi varmaan pakollinen, ei ole paljon blendereitä
 
Heraproteiini on tosiaan kallistunut viime vuosien aikana niin järkyttävän paljon, että en oikeastaan osta sitä enää ollenkaan.

Vielä muutama vuosi sitten MyProteinista sai erittäin laadukasta "Native Whey Isolate" maustamatonta heraproteiinia (oli tehty suoraan Ranskalaisten lehmien maidosta, ei juuston tuotannon sivutuotteena, kuten hera yleensä) reilu kympin kilo. Ja vielä jokunen vuosi siitä taaksepäin halvimmillaan reilu 7€ kilo.

Nyt tuota ei enää saa ollenkaan ja MyProteinin perus isolaatin lähtöhinta on melkein 77€ per kilo, jos ostaa isoimman mahdollisen pakkauksen. Tuollahan on aina jokin "tarjous" meneillään, joten ihan noin paljoa ei tarvitse maksaa, mutta silti karmea nousu hinnoissa.

Viimeksi kun heraa ostin, niin ostin 4 kg sangon Selfin maustamatonta heraisolaattia ja maksoin siitä 89€. Tästä on 1-2 vuotta aikaa. Nyt tuokin näyttää maksavan 129€.
 
Jos haluaa proteiinilisien kanssa treenailla tai niitä muuten käyttää, niin suosittelen että luokkaa 10 grammaa siitä lisäproteiinista ottaa vuorokaudessa kollageeni lisänä. Ehkä 20 grammaa vrk vielä parempi. Maksaa noin luokkaa 30 euroa kilo Amazonista vaikka tilaamalla.

Suosittelen katsomaan sellaisen valmisteen, jossa on kollageenityyppiä 1, 2 ja 3.

Noista tuota tyyppiä 1 on lähinnä ihossa, 2 tyyppiä nivelrustoissa, selkärangan välilevyissä ja silmän lasiaisessa ja tyyppiä 3 sisäelimissä. Eli tuo tuo tyyppi 2 on nivelille paras. Jos ei lue pussin kuljessä tyyppejä, niin luultavasti se on silloin vain tyyppiä 1&3.

Kollageeni lisä tekee todella hyvää nivelille ja iholle tuo kollageeni.

Sen hyödyntämisen kannalta hyvä on jos varmistaa että C-vitamiinia, sinkkiä ja B-vitamiineja (erityisesti B3 eli niasiinia ja B6 vitamiinia) on taatusti riittävän paljon saatavilla elimistössä.

Kollageenilisän hyödyistä alkaa olla jo aika hyvää tutkimusnäyttöä viime vuosilta sekä nivelongelmien että ihon osalta.

Jos haluaa oikein hifistellä, niin punttitreeni kannattaa vielä optimoida hieman sen mukaan, että kasvuhormonitasot nousevat tehokkaimmin. Myös melatoniinilisä tutkimusten mukaan lisää kasvuhormonien tuotantoa. Mekanismeina somatostatiinin (=kasvuhormonin vastavaikuttajan) osittainen blokkaus, herkistää aivolisäkkeen GHRH-hormonille ja lisää sitä syvimmän unen vaiheita (NREM-uni, vaiheet 3 ja 4), jolloin kasvuhormonia erittyy eniten.

Sopivalla treenillä ja hyvällä unella plus melatoniinilla sen kasvuhormonin määrä voi nousta yli tuplaten korkeammaksi kuin se muuten olisi. Se on paljon se.

Kasvuhormoni pistää elimistön IGF-1 tuotantoon vauhtia ja se taas käskyttää ne fibroblastit hyödyntämään sen kollageenin. Kliinisten tutkimusten mukaan korkeat kasvuhormonitasot voivat nostaa kudosten (kuten jänteiden ja ihon) kollageenin muodostusta jopa 4-6-kertaiseksi. Kollageenia elimistö siis muodostaa esimerkiksi omissa iho- ja sidekudossoluissa, mutta kollegeenilisäravinne on valmiita rakennuspalikoita siihen.

Useampi kuukausi sitä kollageenilisää pitää käyttää ennen kuin tuloksia alkaa ilmaantua. Eikä noista mikään temppu mikään "ihmelääke" ole, joka mullistaa kaiken vaan saa aikaan sellaisia pieniä mutta havaittavia muutoksia.

Mitään tunnettuja haittavaikutuksia kollageeni-lisällä ei ole mitä ei olisi muillakin proteiinilisillä. Tyyliin munuaisten vajaatoiminnasta kärsivän kannattaa rajoittaa proteiininsaantia ja se koskee kaikkia proteiinilisiä.

Viime vuosien lääketieteen tutkimusten perusteella esimerkiksi nandroloni-lääkkeen nivelille hyvää tekevän ja nivelkipuja vähentävän vaikutuksen on havaittu johtuvan ihan tuosta kollageenisynteesin kiihtymisestä nivelissä ja muualla elimistössä.
 
Jos tosiaan ei ole mahdollista niin rasvaton maito litran purkkina hyvä.

Sehän on muutenkin erinomainen vaihtoehto. Täydellinen makroravinteiden suhde maidossa. 30+ grammaa proteiinia ja suhteessa 20 % heraa (nopeasti imeytyvä) ja 80 % kaseiinia (hitaasti imeytyvä). Sitten vajaa 50 grammaa hiilihydraattia siinä laktoosina.

Penkkipunnertaja Fredrik "Pastor" Smulter joi kilpauransa vuosina päivittäin 3 litraa maitoa päivässä. Ja luultavasti voimaa oli paljon enemmän kuin yhdelläkään tällä palstalla.

Ottaa vaikka UHT maitopurkin mukaan, niin ei vaadi kylmäsäilytystä.

Kananmuna olisi aminohappoprofiililta lähes täydellisesti ihmisen lihaskudoksen tarpeita vastaava. Eli parempi vielä kuin maito. Imeytyy vain turhan hitaasti sen proteiinit treenin jälkeen.
 
Kananmuna olisi aminohappoprofiililta lähes täydellisesti ihmisen lihaskudoksen tarpeita vastaava. Eli parempi vielä kuin maito. Imeytyy vain turhan hitaasti sen proteiinit treenin jälkeen.
Aamupalaksi mennyt koko ikäni keitettyjä kananmunia kaurapuuron seurana. Aikuisiällä 6-7kpl JOKA aamu myös ulkomaanreissuilla kun munia on saatavilla missä vain ja ovat erittäin terveellisiä, helppoja, hyviä ja edullisia. Ja kolesteroliarvot on priimaa olleet aina (sanon koska olen varma että muuten olisi kysytty).
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa proteiinilisien kanssa treenailla tai niitä muuten käyttää, niin suosittelen että luokkaa 10 grammaa siitä lisäproteiinista ottaa vuorokaudessa kollageeni lisänä. Ehkä 20 grammaa vrk vielä parempi. Maksaa noin luokkaa 30 euroa kilo Amazonista vaikka tilaamalla.

Suosittelen katsomaan sellaisen valmisteen, jossa on kollageenityyppiä 1, 2 ja 3.

Noista tuota tyyppiä 1 on lähinnä ihossa, 2 tyyppiä nivelrustoissa, selkärangan välilevyissä ja silmän lasiaisessa ja tyyppiä 3 sisäelimissä. Eli tuo tuo tyyppi 2 on nivelille paras. Jos ei lue pussin kuljessä tyyppejä, niin luultavasti se on silloin vain tyyppiä 1&3.

Kollageeni lisä tekee todella hyvää nivelille ja iholle tuo kollageeni.

Sen hyödyntämisen kannalta hyvä on jos varmistaa että C-vitamiinia, sinkkiä ja B-vitamiineja (erityisesti B3 eli niasiinia ja B6 vitamiinia) on taatusti riittävän paljon saatavilla elimistössä.

Kollageenilisän hyödyistä alkaa olla jo aika hyvää tutkimusnäyttöä viime vuosilta sekä nivelongelmien että ihon osalta.

Valitettavasti se tieteellinen - ihmiskokein todettu - näyttö mitä kollageenista on, ei ole kovinkaan vakuuttavaa. Hyötyjä iholle on kyllä todettu, mutta ne todetut positiiviset vaikutukset ovat erittäin pieniä. Nivelten kohdalla vaikutukset ovat vielä pienempiä. Ja siitä ei taasen ymmärtääkseni ole mitään vakuuttavaa näyttöä, että tuolla kollageenin tyypillä (1, 2 tai 3) olisi oikeastaan mitään merkitystä.

Ei sillä, syön kyllä kollageenia silti itsekin, jotta saisin edes ne vähäiset mahdolliset hyödyt.

Jos haluaa oikein hifistellä, niin punttitreeni kannattaa vielä optimoida hieman sen mukaan, että kasvuhormonitasot nousevat tehokkaimmin. Myös melatoniinilisä tutkimusten mukaan lisää kasvuhormonien tuotantoa. Mekanismeina somatostatiinin (=kasvuhormonin vastavaikuttajan) osittainen blokkaus, herkistää aivolisäkkeen GHRH-hormonille ja lisää sitä syvimmän unen vaiheita (NREM-uni, vaiheet 3 ja 4), jolloin kasvuhormonia erittyy eniten.

Sopivalla treenillä ja hyvällä unella plus melatoniinilla sen kasvuhormonin määrä voi nousta yli tuplaten korkeammaksi kuin se muuten olisi. Se on paljon se.

"Hyvällä unella" lienee tuossa se suurin vaikutus. Aika paljon tulee näitä juttuja seurattua, mutta en ole koskaan kuullut, että melatoniinilla ja treenillä olisi merkittävää vaikutusta kasvuhormonin tuotantoon. Jos on perusterveet elintavat, niin eipä omia hormonitasoja juuri pysty luontaisin keinoin nostamaan. Pätee myös testosteroniin.

Viime vuosien lääketieteen tutkimusten perusteella esimerkiksi nandroloni-lääkkeen nivelille hyvää tekevän ja nivelkipuja vähentävän vaikutuksen on havaittu johtuvan ihan tuosta kollageenisynteesin kiihtymisestä nivelissä ja muualla elimistössä.

Nandroloni on anabolinen steroidi, jota ei kyllä lääkkeenä määrätä juuri kenellekään :D.
 
Tilasin kokeeksi Tokmannin tarjouksesta Sportlifen palkkaria, 2 x 3kg 71.84€.

Herasta ensi kokemukset ovat yli 30v takaa ja tuon jälkeen jos hera vain vähänkin maistuu läpi, alas ei vain mene, kiinteätä ruokaa syön toki sen minkä vain pystyn.

Kollageenia olen itsekin käyttänyt viimeiset 18kk, viimeisin tilaus muutaman kk takaa, 4 x 1kg 95€.


Hyötyjä on vain todella vaikeata todeta, kuten esim. kreatiini-lisien kohdalla mutta aion silti jatkaa käyttämistä.
 
Kollageeniä itelläkin nyt ihan testinä, lähinnä fascioiden / nivelten ravintona mutta jos naamakin kaunistuu siinä samalla niin ei haittaa :D

…tosin muistan joskus lukeneeni että nuo pilkkoutuu ruuansulatuksessa niin pieniin osiin että missä kohtaa menee raja että onko hyötyä eri tyypeillä tai koko roskalla, mutta sen jälkeen on satavarmasti tehty uusia tutkimuksia
 
Kananmuna olisi aminohappoprofiililta lähes täydellisesti ihmisen lihaskudoksen tarpeita vastaava. Eli parempi vielä kuin maito. Imeytyy vain turhan hitaasti sen proteiinit treenin jälkeen.

Jatketaan nyt vielä nillittämistä :D: Tääkin on nimittäin nykytieteen valossa ihan yksi ja sama, että imeytyykö jokin proteiini hiukan nopeammin vai hitaammin. Ja jos syö vähintään 4 kertaa päivässä, niin ei ole silläkään oikein mitään väliä, että vetääkö palkkarin tunnin päästä treenin jälkeen, vai kahden. Tai kolmen. Tai syökö kananmunia palkkarin sijaan. Kuten sanoit, niin kananmuna on tosiaan erinomaista proteiinia.
 
Sehän on muutenkin erinomainen vaihtoehto. Täydellinen makroravinteiden suhde maidossa. 30+ grammaa proteiinia ja suhteessa 20 % heraa (nopeasti imeytyvä) ja 80 % kaseiinia (hitaasti imeytyvä). Sitten vajaa 50 grammaa hiilihydraattia siinä laktoosina.

Penkkipunnertaja Fredrik "Pastor" Smulter joi kilpauransa vuosina päivittäin 3 litraa maitoa päivässä. Ja luultavasti voimaa oli paljon enemmän kuin yhdelläkään tällä palstalla.

Ottaa vaikka UHT maitopurkin mukaan, niin ei vaadi kylmäsäilytystä.

Kananmuna olisi aminohappoprofiililta lähes täydellisesti ihmisen lihaskudoksen tarpeita vastaava. Eli parempi vielä kuin maito. Imeytyy vain turhan hitaasti sen proteiinit treenin jälkeen.
Juoksija-lehti testautti muinoin (oisko ollut 2010-luvun alkupuoliskon nurkilla? Kaikki lehet tallessa lehden alkuajoista lähtien kiitos juoksijaisäni, niin pitäis ettiä) erilaisia palkkarijuomia liikuntatieteen labrassa ja rasvaton maito oli testin voittaja. Toki testattiin varmasti juoksusuorituksista palautumisen mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo hiilari ole sitä minkä kanssa aikaikkunalla pelataan ja protskua sitte pitkin päivää miten sattuu.
 
Nandroloni on anabolinen steroidi, jota ei kyllä lääkkeenä määrätä juuri kenellekään :D.
Ja pointtisi oli mikä? :asif:
Lääkettä se harvoinkin määrätty (ja mahd. runsaastikin väärinkäytetty) lääke on? Jos olet eri mieltä niin voithan toki tehdä vaikka kansalaisaloitteen jossa kys. ainetta esitetään poistettavaksi lääkeainelistalta.
 
Eikös tuo hiilari ole sitä minkä kanssa aikaikkunalla pelataan ja protskua sitte pitkin päivää miten sattuu.

Ei se noin ole nykytiedon perusteella. Treenin jälkeen lihas on katabolisessa (purkavassa) tilassa ja se kaipaa kipeästi rakennusaineita. Jotta lihaskasvu (anabolia) käynnistyy, kehon on aktivoitava mTOR-viestintäväylä. Tämä väylä ei käynnisty hiilihydraatilla, vaan se vaatii aminohappo leusiinia, jota saadaan vain laadukkaasta proteiinista.

(mTOR on solun sisäinen pääsäätelijä ja viestintäväylä, joka toimii kropassav kirjaimellisesti anabolian eli lihaskasvun pääkytkimenä. Siinä solu skannaa jatkuvasti ympäristöään ja määrittää sitä, että onko meillä tarpeeksi energiaa ja rakennusaineita kasvamiseen, vai pitääkö säästää.)

Hiilihydraatilla on kiire treenin jälkeen, pätee vain kestävyysurheilijoihin.

Paras kuntosalin jälkeen on kun saa sekä proteiineja ja hiilihydraatteja. Hiilihydraatit aiheuttavat verensokerin nousun ja sen seurauksena haima erittää insuliiniä. Insuliini avaa lihassolun natrium-kalium-pumput ja aminohappokuljettimet. Insuliini siis kirjaimellisesti avaa solun ovet selälleen ja imee verenkierrossa odottavat maidon (tai muut) proteiinit (ja myös kollageenin aminohapot) solun sisään. Kasvuhormoni ja IGF-1 eivät pysty tekemään tätä yksinään, koska ne tarvitsevat insuliinin avaamaan "ovet".

Siis lyhyesti olisi hyvä pian punttitreenin jälkeen syödä tai juoda jotain laadukasta proteiinia ja hiilihydraattia, että treenistä saa maksimaalisen hyödyn irti.

Maito toimii erinomaisen hyvin esimerkiksi tuossa treenin jälkeisenä palautusjuomana eikä tarvitse mitään kalliita eksoottisia jauhoja.
 
Ja pointtisi oli mikä? :asif:
Lääkettä se harvoinkin määrätty (ja mahd. runsaastikin väärinkäytetty) lääke on? Jos olet eri mieltä niin voithan toki tehdä vaikka kansalaisaloitteen jossa kys. ainetta esitetään poistettavaksi lääkeainelistalta.

Tuskin tuotakaan on syytä poistaa lääkeainelistalta ja lopettaa reseptin vaatimista. Sehän on hyvä vanha lääke esimerkiksi osteoporoosin hoitoon, anemian hoitoon ja auttamaan toipumista suurista traumoista sekä leikkauksista. Jossain maissa käytetään myös lievittämään oireita levinneessä rintasyövässä.

Pointti oli siinä, että aikoinaan oli monenlaista uskomusta siitä, että nandroloni jotenkin voitelee niveliä ja auttaa nivelongelmiin sitä kautta. Tutkimusten kautta kun tietoa on tullut viime vuosina lisää, niin on selvinnyt se, että ihan höpöhöpöä tuollainen niveliä voiteleva mekanismi vaan vaikutukset välittyneet vain sitä kautta että lisännyt kollegeenisynteesiä nivelissä ja sitä kautta auttanut nivelongelmiin. Jatkopointti oli, että sitä kollegeenisynteesiä voi tehostaa treenillä ja kaupassa yleisesti myytävillä ravintolisillä ja saada sitä kautta apua jos nivelien kanssa on ongelmaa. Pubmedista voi kaivalla noita lääketieteen tutkimuksia jos kiinnostaa mitä tutkittua tietoa on viime vuosina kertynyt kollageenilisästä ja sen vaikutuksista vaivoihin.
 
Ja pointtisi oli mikä? :asif:
Lääkettä se harvoinkin määrätty (ja mahd. runsaastikin väärinkäytetty) lääke on? Jos olet eri mieltä niin voithan toki tehdä vaikka kansalaisaloitteen jossa kys. ainetta esitetään poistettavaksi lääkeainelistalta.

Pointti - minkä missasit totaalisesti - oli lähinnä se, että on aika h*lvetin kaukaa haettua, että jos jokin anabolinen steroidi auttaa nivelkipuihin, niin kollageeni ja melatoniini auttaa kanssa.
EDIT: No, olisin tuon toki voinut itsekin suoremmin ilmaista :D.
 
Maitoon liittyen muuten selainen huomio että laktoosia ja proteiinia ei vakioida eli ne purkin numerot ovat arvioita. Tällä hetkellä meijeriin toimitetun maidon keskiproteiini Suomessa on vähän yli 3,6 ja laktoosi alle 4,6 täysmaidossa. Kun rasvaa poistetaan niin nuo suhteelliset osuudet vähän kasvaa. Eli todennäköisimmin proteiinia on hiukan enemmän kuin purkissa lukee ja laktoosia ehkä hiukan vähemmän. Luomumaidossa proteiinia on keskimäärin vähemmän.

Munat ja maito on kyllä hyvää settiä. Aika kalliiksi ja muutenkin rankaksi tulisi esim. kilo naudan jauhelihaa päivässä jota jotkut urheilijat harrastivat aiemmin.
 
Maitoon liittyen muuten selainen huomio että laktoosia ja proteiinia ei vakioida eli ne purkin numerot ovat arvioita. Tällä hetkellä meijeriin toimitetun maidon keskiproteiini Suomessa on vähän yli 3,6 ja laktoosi alle 4,6 täysmaidossa. Kun rasvaa poistetaan niin nuo suhteelliset osuudet vähän kasvaa. Eli todennäköisimmin proteiinia on hiukan enemmän kuin purkissa lukee ja laktoosia ehkä hiukan vähemmän. Luomumaidossa proteiinia on keskimäärin vähemmän.

Munat ja maito on kyllä hyvää settiä. Aika kalliiksi ja muutenkin rankaksi tulisi esim. kilo naudan jauhelihaa päivässä jota jotkut urheilijat harrastivat aiemmin.

Naudanlihan hinta on moninkertaistunut muutamassa vuodessa.

Nykyään halvemmalla saa lohifilettä. Se on loistavaa ruokaa joka suhteessa.

Jos hinta ei rajoittaisi omia valintoja, niin luultavasti suunnilleen joka päivä söisin reilun annoksen jotain rasvaisen kalan mätiä. Mäti on biologisesti katsottuna alkio, jonka on tarkoitus sisältää kaikki tarvittava uuden elämän rakentamiseen ja sen mukaan on siihen on pakattu kaikkea.
 
No omalla kohdalla se sekoittaa jo vatsaakin . (ml. laktoositon). Enkä pidä mausta. Saatikka piimä... :poop: Miks vaihtaisin laadukkaan palkkarin tuohon ?
Jos ei itselle toimi niin ei tietenkään kannata käyttää oikein mitään kun kaikelle on vaihtoehtoja. 36g proteiinia (kaseiini ja hera), 46g hiilareita, hinta halvimmillaan 85 senttiä ja melkein mistä vain max eurolla, saa melkein mistä vaan ostettua kylmänä, on ehkä niitä perusteita.
 
Joo, ~50grammaa maitosokeria aka laktoosia. En tajua kelle tuollainen olisi millään tapaa hyväksi. Ylipäätään puhutaan terveellisestä syömisestä ja toisella kädellä vedetään kunnon mälli laktoosia.
Kuten täällä on todettu, maito voi olla hyvä vaihtoehto janoiselle treenaajalle, mutta jos meinaa saada nopeita hiilareita, niin maito ei välttämättä ole hyvä. Maidon glykeeminen indeksi on todella matala.
 
Joo, ~50grammaa maitosokeria aka laktoosia. En tajua kelle tuollainen mälli olisi millään tapaa hyväksi. Ylipäätään puhutaan terveellisestä syömisestä ja toisella kädellä vedetään kunnon mälli laktoosia. Kukin toki tyylillään.
Treenin jälkeen tuo hiilari ei ole niin huonoksi terveydelle ja toisekseen maidossa on paljon ravinteita (ainakin kalsiumia, kaliumia, jodia, vitamiineja, fosforia) kun taas herajauheessa ei ole (ainakaan merkittäviä määriä) ja maito myös nesteyttää paremmin kuin vesi + hera.
 
Kuten täällä on todettu, maito voi olla hyvä vaihtoehto janoiselle treenaajalle, mutta jos meinaa saada nopeita hiilareita, niin maito ei välttämättä ole hyvä. Maidon glykeeminen indeksi on todella matala.
Tuolla maidon hiilarien vs vaikka puhtaan sokerin erolla ei ole kuin aniharvalle merkitystä eli kilpatason treenaajalle jonka pitää mahd.nop hiilareita saada esimn. jos toinen treeni tulossa samana päivänä.
 
Treenin jälkeen tuo hiilari ei ole niin huonoksi terveydelle ja toisekseen maidossa on paljon ravinteita (ainakin kalsiumia, kaliumia, jodia, vitamiineja, fosforia) kun taas herajauheessa ei ole (ainakaan merkittäviä määriä) ja maito myös nesteyttää paremmin kuin vesi + hera.
Jos vertaa maitoa heraan + veteen niin olet oikeassa. Jos vertaa maitoa laadukkaaseen palkkariin niin maito jää samointein kakkoseksi.
 
Mikä on laadukas palautusjuoma ja miten paljon siinä on hiilareita litrassa, jos kerran 46g on liikaa?
Hiilareita litrassa ? Eiköhän siihen vaikuta miten paljon esim. sitä jauhetta siihen laittaa ?. Itse en valmiita juurikaan juo. no tässä esim. oma afterzone mitä käytän tällähetkellä (oli kovassa tarjouksessa -58%)


per annos/dosering/serving 60 g:
Pear Apple, Orange, Chocolate & Blueberry:


  • Energiaa 384 kcal/1605 kJ 230 kcal/963 kJ
  • Proteiinia 56 g^ / 33,6 g^
  • Hiilihydraatteja 40 g / 24 g
  • josta sokereita / varav sockerarter 18 g / 10,8 g
  • Rasvaa 0 g / 0 g
  • Natrium 300 mg / 180 mg
  • Kalium 328 mg (16)* / 197 mg (10%)*
  • Magnesium 100 mg (27%)* / 60 mg (16%)*
  • Kalsium 263 mg (33%)* / 158 mg (20%)*

    Toki tuohon palkkariin kuuluu muutakin (kuten glutamiini, kreatiini, etc). Siihen että onko nuo kaikki tarpeellisiä niin juu ja ei. Ainakin itselleni mm. kreatiini on tarpeellinen, samoin vatsan toimintaa tukevista ainesosista ei ainakaan haittaa ole herkkävatsaiselle (esim glutamiini). Toki jos joku haluaa vetää tonkan piimää tai maitoa palkkariksi niin anti mennä vaan. Muutoinkin otan (etenkin dieetillä) nuo hiilarit paljon mielummin vaikka kaurasta kun maitosokerista.
 
no tässä esim. oma afterzone mitä käytän tällähetkellä (oli kovassa tarjouksessa -58%)


per annos/dosering/serving 60 g:
Pear Apple, Orange, Chocolate & Blueberry:


  • Energiaa 384 kcal/1605 kJ 230 kcal/963 kJ
  • Proteiinia 56 g^ / 33,6 g^
  • Hiilihydraatteja 40 g / 24 g
  • josta sokereita / varav sockerarter 18 g / 10,8 g
  • Rasvaa 0 g / 0 g
  • Natrium 300 mg / 180 mg
  • Kalium 328 mg (16)* / 197 mg (10%)*
  • Magnesium 100 mg (27%)* / 60 mg (16%)*
  • Kalsium 263 mg (33%)* / 158 mg (20%)*

    Toki tuohon palkkariin kuuluu muutakin (kuten glutamiini, kreatiini, etc). Siihen että onko nuo kaikki tarpeellisiä niin juu ja ei. Ainakin itselleni mm. kreatiini on tarpeellinen, samoin vatsan toimintaa tukevista ainesosista ei ainakaan haittaa ole herkkävatsaiselle. Toki jos joku haluaa vetää tonkan piimää tai maitoa palkkariksi niin anti mennä vaan.
Tuo on jo parempaa ja ihan täysin ok mutta ravitsemuksellisesta näkökulmasta jää vieläkin rasvatonta maitoa jälkeen. Jos maito aiheuttaa ongelmia niin ei toki kannata. Minulle ei ainakaan aiheuta maito tai piimä mitään negatiivista ja litra riittää treenin jälkeen ei mitään tonkkia tarvitse. MEnee yhdellä huikalla tuollainen pikkumäärä treenin jälkeen. Kunnon ateria sitten 2-3h tulee syötyä tuon jälkeen vielä.
 
Tuo on jo parempaa ja ihan täysin ok mutta ravitsemuksellisesta näkökulmasta jää vieläkin rasvatonta maitoa jälkeen.
Mikä se on ravitsemuksellinen näkökulma missä tuo mielestäsi jää jälkeen? Toki maito mikromakroravinteineen on lähempänä ns. oikeaa ruokaa mutta palkkarina väitän afterzonen olevan parempi, vai oletko erimieltä ? Myönnettäköön että palkkarissa mietin vaan optimaalista lihaskasvua, enkä mitään ravitsemuksellista näkökulmaa. Asia erikseen on ruokailu treenin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Hiilareita litrassa ? Eiköhän siihen vaikuta miten paljon esim. sitä jauhetta siihen laittaa ?. Itse en valmiita juurikaan juo. no tässä esim. oma afterzone mitä käytän tällähetkellä (oli kovassa tarjouksessa -58%)


per annos/dosering/serving 60 g:
Pear Apple, Orange, Chocolate & Blueberry:


  • Energiaa 384 kcal/1605 kJ 230 kcal/963 kJ
  • Proteiinia 56 g^ / 33,6 g^
  • Hiilihydraatteja 40 g / 24 g
  • josta sokereita / varav sockerarter 18 g / 10,8 g
  • Rasvaa 0 g / 0 g
  • Natrium 300 mg / 180 mg
  • Kalium 328 mg (16)* / 197 mg (10%)*
  • Magnesium 100 mg (27%)* / 60 mg (16%)*
  • Kalsium 263 mg (33%)* / 158 mg (20%)*
Tuo lähtee aika matalasta hiilarimäärästä kyllä, monessa muussa on about tasan hiilarit ja proteiini, jolloin maito on jo aika lähellä. Kuten sanoin aiemmin, käytännössä maidon proteiini/laktoosisuhde on jonkin verran parempi kuin purkin kyljessä luke.

Mutta itsekin käytän eri jauheita, mukaanlukien palautumisjauhetta hiukan välillä. Mutta sekoitan ne lähes aina maitoon. Myös maun vuoksi. Itseäkin on yllättänyt miten about kaikki mitä olen kokeillut on maistunut paremmalta maitoon kuin veteen vaikka en mikään maidon maun superfani ole ja vaikka piimää mieluummin sellaisenaan.
 
Tuo lähtee aika matalasta hiilarimäärästä kyllä, monessa muussa on about tasan hiilarit ja proteiini, jolloin maito on jo aika lähellä. Kuten sanoin aiemmin, käytännössä maidon proteiini/laktoosisuhde on jonkin verran parempi kuin purkin kyljessä luke.

Mutta itsekin käytän eri jauheita, mukaanlukien palautumisjauhetta hiukan välillä. Mutta sekoitan ne lähes aina maitoon. Myös maun vuoksi. Itseäkin on yllättänyt miten about kaikki mitä olen kokeillut on maistunut paremmalta maitoon kuin veteen vaikka en mikään maidon maun superfani ole ja vaikka piimää mieluummin sellaisenaan.
Itsekin joskus sekoittelin maitoon, kun vatsa sitä paremmin kesti. Mutta se esanssinen makeus maidon kaverina alkoi tökkimään. Toki riippuu paljon käytettävästä proteiinijauheesta.. Sopivan mietoa en ole pitkään aikaan bongannut. Leaderin suklaa oli joskus sellainen.
 
Penkkipunnertaja Fredrik "Pastor" Smulter joi kilpauransa vuosina päivittäin 3 litraa maitoa päivässä. Ja luultavasti voimaa oli paljon enemmän kuin yhdelläkään tällä palstalla.
Nostan tän nyt tähän, niin prezone-intrazone-afterzone-tyypit voi katsella.

Freddihän söi valtavasti perus kotiruokaa ja nuoruuden höpöjen hairahdusten jälkeen lopetti palkkari- ja prodejauheetkin ja siirtyi ihan vaan ruokaa . Kreatiinia kyllä lisäravinteena käytti ja joskus jotain omegaa tai d-vitskua vaikkei niistäkään taatusti ollut pula sillä kala-, liha-, kananmuna- ja maitotuotemäärällä mitä kaikkien aikojen kovin naturaali penkkaaja maailmassa (ja kaikkien aikojen yks kovin SkiErggaajakin) mätti naamariinsa.

Verestelläänkö muistoja, kovia juttuja on superhurri kyllä tehny:

81x102,5 kg penkkisarja (NFL combine, Larry Wheels tais lääkepäissään saada 70)
100x200 kg ajassa 28:30
3x200 kg 3,2 sekunnissa
24x200 kg
16x220 kg
8x247,5 kg
4x290 kg
3x301 kg 5 cm lankkupena
415 kg lattiapenkki (ilman penkkipaitaa tms. siis)
Jne jne... :D

Oikeestaan turha meidän kuolevaisten täällä on maidosta tai piimästä kiistellä. Täytyykin laittaa emäntä maitokaupoille (ku piimäkin loppu äsken ku huitasin tölkillisen naamariin kyytipojaksi kuoriperunoille, possufileelle, salaatille, iduille, parsakaalille, kukkakaalille ja porkkanoille). Meen nyt maastavedolle tuolla em. prezonella. Intraksi vettä ja afterssöniksi kaikkee mikä ei enää liiku, jotta rasva-% nyt nousis kesäksi vähä tuosta tuoreesta 14,8 % ylöspäin ettei pääse voimat häviimään ja otan muutenkin mielellää kesäaikaan parhaat gainssit ku sillon on eniten aikaa treenata (lasten harrasteet lomalla/kesätauolla).
 
En väitä ettei treenais ja olisi lahjakas, mutta että natuna 3 x 300kg 🤭

Edit: kunnon lääkkeillä toki 45 x 670 kg

Vaikka ei ilmeisesti ole koskaan kärähtänyt liittojen alla testeissä?
 
Viimeksi muokattu:
Freddi lienee edelleenkin testatuimpia suomalaisia urheilijoita, mitähän väärää se oli sanonut / tehnyt moisen vainon eteen vai harmittiko muita vaan niin pirusti, että "vihjailivat" perättömiä? Vaikka ystävällinen ja avulias heppu ts. koitti auttaa koko nostouransa ajan ja jälkeen muitakin kehittymään.

Onkin just Ylen kiekkoaiheisessa uutisessa:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 069
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom